2/2/16

Η στρατηγική αξία της Συνθήκης της Σένγκεν

Γράφει ο Νίκος Λυγερός.
Η υπογραφή της Συνθήκης Schengen έγινε το 1985 και η υπογραφή της Σύμβασης Schengen έγινε το 1990. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι ως νόρμα έχει ενταχθεί στο ευρωπαϊκό κεκτημένο από το 1991 με τη Συνθήκη Amsterdam.

Η ιδέα είναι η κατάργηση των εσωτερικών συνόρων μεταξύ κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η ενίσχυση των εξωτερικών συνόρων.
Ταυτόχρονα αφορά τέσσερις χώρες εκτός Ε.Ε, την Ελβετία, την Ισλανδία, το Λιχτενστάϊν και τη Νορβηγία όσον αφορά στο de jure και τρεις στο de facto, αφού λειτουργεί στο Βατικανό, στο Μονακό και το Σαν-Μαρίνο.
Τα μελλοντικά μέλη θα είναι η Βουλγαρία, η Κροατία, η Κύπρος και η Ρουμανία. Ανήκει στο ευρωπαϊκό πλαίσιο της ελευθερίας, της ασφάλειας και της δικαιοσύνης, και μ’ αυτήν την έννοια αποτελεί μια προστασία μεγάλης εμβέλειας.
Βέβαια σε τοπικό επίπεδο ο καθένας κοιτάζει μόνο την περιοχή του κι έχει πάντα να πει κάτι για τη Frontex, δίχως να κατανοούμε σε εθνικό επίπεδο ότι χωρίς τη Συνθήκη δεν θα την είχαμε να μας υποστηρίζει εκεί όπου υπάρχουν προβλήματα.
Κι όταν εξετάζουμε συνολικά τις δομές σε ευρωπαϊκό επίπεδο, κατανοούμε μέσω ενός διαγράμματος του Euler τη στρατηγική σημασία για την πατρίδα μας, ειδικά στη γεωπολιτική θέση που έχουμε.
Με αυτόν τον τρόπο βλέπουμε επίσης και τον κίνδυνο της απουσίας μας από αυτό το πλαίσιο. Ας σοβαρευτούν, λοιπόν, μερικοί που θέλουν να φύγουμε από παντού, διότι δεν έχουν ιδέα από συμμαχίες.

3 σχόλια:

  1. Το σύντομο άρθρο του Νίκου δυστυχώς δεν είναι επαρκώς τεκμηριωμένο ώστε να γίνεται πειστικό. "Προστασία μεγάλης εμβέλιας" θα αποτελέσει (αν γίνει αυτό) η Συνθήκη Σέγκεν όταν και εφόσον τα μέλη της αποφασίσουν να την εφαρμόσουν ορθά και όχι κατά το δοκούν: Δηλ. όταν επιδείξουν την αναγκαία μεταξύ τους αλληλεγγύη τόσο σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων (βλ. ενίσχυση ρόλου Frontex έναντι π.χ. Τουρκίας κλπ) όσο και σε ό,τι αφορά τη διαχείριση εσωτερικών μεταναστευτικών ροών (βλ. υποχρέωση μετεγκατάστασης προσφύγων, ισοκατανομή των σχετικών οικονομικών βαρών κλπ). Από τα προηγούμενα δυστυχώς τίποτα δεν συμβαίνει σήμερα. Βλέπουμε μόνο κάποιους που, λησμονώντας τις δικές τους υποχρεώσεις, κατηγορούν την Ελλάδα ότι δεν τηρεί τις δικές της. Συνεπώς, αν αυτό δεν αλλάξει και σύντομα, είναι απαραίτητη η αναθεώρηση της στάσης μας έναντι της Σέγκεν για τους ακόλουθους, απλούς λόγους:
    - Η συμμετοχή της χώρας σε αυτή, παρά τα όποια οφέλη σε περιόδους ομαλότητας, δυστυχώς - μεσούσης της προσφυγικής κρίσης -, την καθιστά πόλο έλξης προσφυγικών / μεταναστευτικών ροών, διότι πολύ απλά οι μετακινούμενοι γνωρίζουν ότι μέσω Ελλάδας μποροούν πολύ εύκολα και χωρίς διατυπώσεις / ελέγχους να ταξιδέψουν στις χώρες - τελικούς προορσμούς (Γερμανία κλπ). Δεν αναρρωτήθηκε ποτέ κανείς γιατί δεν προσπαθούν οι Τούρκοι διακινητές να τους κατευθύνουν προς κεντρική Ευρώπη μέσω Βουλγαρίας ή Ρουμανίας αφού και η διαδρομή είναι εξίσου σύντομη και το ταξίδι πιο ασφαλές (χωρίς βάρκες, πνιγμούς και τα συναφή). Πολύ απλά γιατί αυτές οι δυο χώρες της ΕΕ ΔΕΝ είναι μέλη της Σέγκεν!
    - Η προσωρινή αναστολή εφαρμογής της Σέγκεν από μια χώρα δεν συνεπάγεται αποβολή της από αυτή (κανείς δεν μίλησε σοβαρά για κάτι τέτοιο) αλλά ούτε και απώλεια των όποιων εργαλείων διαθέτει η ΕΕ για τη διαχείρηση των εξωτερικών συνόρων (π.χ. Frontex). Η μόνη επίπτωση που θα έχει όσο διαρκέσει, είναι η ανάγκη ταξιδιωτικών εγγράφων από τους Έλληνες πολίτες για να ταξιδέψουν στα υπόλοιπα μέλη της συνθήκης. Αυτό όμως δεν αποτελεί κανένα τόσο σοβαρό πρόβλημα όσο θέλουν κάποιοι να το παρουσιάζουν (γιατί άραγε;). Μην ξεχνάμε ότι η Βρετανία δεν υπήρξε ποτέ μέλος της Σέγκεν, χωρίς να αντιμετωπίσει καποίο πρόβλημα. Άλλωστε, σε ότι αφορά τους τουρίστες (επειδή κάποιο επισείουν τον κίνδυνο μείωσης των τουριστικών ρευμάτων από ΕΕ), πολύ απλά η Ελλάδα δύναται μονομερώς να επιτρέψει την είσοδο ταξιδιωτών από τις άλλες χώρες της ΕΕ / Σέγκεν με απλή επίδειξη αστυνομικής ταυτότητας, χωρίς διαβατήρια, visa κλπ (αυτό εφάρμοσε για παράδειγμα η Βρετανία από ένα σημείο και μετά, παρότι - επαναλαμβάνω - ΔΕΝ ανήκει στη Σέγκεν).
    - Συνεπώς, χωρίς κινδυνολογίες και επίκληση αόριστων απειλών (έχει ακουστεί μέχρι ότι αν ανασταλεί η Σέγκεν θα ακολουθήσει η έξοδος από το ευρώ και την ΕΕ και άλλες τέτοιες γελοιότητες), θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά η προσωρινή αναστολή της συμμετοχής της χώρας στη Σέγκεν ώστε να πάψει άμεσα να είναι ελκυστική ως χώρα εισόδου αλλά με ταυτόχρονη ενίσχυση της παρουσίας και του ρόλου της Frontex στα θαλάσσια μας σύνορα και στα κέντρα καταγραφής / φιλοξενίας προσφύγων.

    Δυστυχώς, στα ανωτέρω επιχειρήματα δεν έχει μέχρι στιγμής ακουστεί κανένας σοβαρός αντίλογος, με αποτέλεσμα να κυριαρχεί στο δημόσιο λόγο και στα ΜΜΕ μια ακατάσχετη κινδυνολογία περί δήθεν καταστροφής λόγω "εξόδου" μας από τη Σέγκεν! Μια κινδυνολογία που, λόγω ενδεχόμενου πολιτικού κόστους, καθιστά την κύβέρνηση αλλά και το πολιτικό μας σύστημα συνολικά, αντικείμενο εκβιασμού από κάποιους ευρωπαϊκούς κύκλους, οι οποίοι, γνωρίζοντας την άγνοια του ελληνικού κοινού περί του τί ακριβώς είναι και πως λειτουργεί η Σέγκεν, καλλιεργούν το φόβο δήθεν έξωσής μας από αυτή (κάτι που και νομικά είναι αστήριχτο), ενώ στην πραγματικότητα η προσωρινή από πλευράς μας αναστολή της μάλλον θα βοηθούσε εμάς (για τους λόγους που αναλύθηκαν πιο πάνω) και θα μετέφερε το πρόβλημα σε εκείνους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Η ιδέα είναι η κατάργηση των εσωτερικών συνόρων μεταξύ κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η ενίσχυση των εξωτερικών συνόρων."

    1ον, η 'αντισταθμιστική σύνδεση' περί "ενίσχυσης των εξωτερικών συνόρων", ακόμα και να αναφερόταν λεπτομερώς στη συνθήκη, η πράξη έχει αποδείξει ότι δεν ισχύει, συνεπώς η επίκληση αυτού του επιχειρήματος αποδεικνύεται απότοκο ανοησίας ή σκοπιμότητας (παραπλάνηση).
    2ον, η ιδέα της κατάργησης των εσωτερικών συνόρων μεταξύ κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακόμα και να είναι επιθυμητή σε εθνικό επίπεδο, δεδομένης της ιστορικής πραγματικότητας (μη ενίσχυση εξωτερικών συνόρων) είναι εθνικά επικίνδυνη.
    Αν λάβει κανείς υπ'όψιν του και τα υπόλοιπα μέρη του παζλ
    [τα έσοδα από τη διαχείριση υδρογονανθράκων πάνε μέσω της δανειακής σύμβασης στους πιστωτές - δεδομένο για το οποίο έλεγε δημοσίως ψέμματα ο Νίκος Λυγερός- και το -δυσβάσταχτο για την Ελλάδα- κόστος φύλαξης των εξωτερικών συνόρων παραμένει στο κράτος-μέλος (Ελλάδα) και τα ευεργετήματα από αυτό (έσοδα από υδρογονάνθρακες) πάει στους πιστωτές (ΕΕ πλην Ελλάδας)] συμπεραίνει ότι όντως μερικοί είναι ασόβαροι.
    Αν λάβει κανείς υπ'όψιν την εγκατάλειψη της Ελλάδας από την ΕΕ στην οριοθέτηση της ΑΟΖ (η Ελλάδα θα μπορούσε/έπρεπε να ανακηρύξει μονομερώς και η ΕΕ να απαιτήσει οριοθέτηση από όλους τους υπολοίπους στα εξωτερικά σύνορά της για να μην έχει πρόβλημα η Ελλάδα), είναι προφανές ότι ορισμένοι δεν έχουν ιδέα από συμμαχίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "σε τοπικό επίπεδο ο καθένας κοιτάζει μόνο την περιοχή του κι έχει πάντα να πει κάτι για τη Frontex, δίχως να κατανοούμε σε εθνικό επίπεδο ότι χωρίς τη Συνθήκη δεν θα την είχαμε να μας υποστηρίζει εκεί όπου υπάρχουν προβλήματα."

      Η FRONTEX μας υποστηρίζει εκεί όπου υπάρχουν προβλήματα, δεν είναι δούρειος ίππος:
      30 Ιανουαρίου 2012
      http://olympia.gr/2012/01/30/senol-arslan/
      16 Μαρτίου 2013
      http://www.dimokratianews.gr/content/14391/απόρρητες-πληροφορίες-της-εθνικής-ασφάλειας-σε-υπάλληλο-με-ημισέληνο

      http://infognomonpolitics.blogspot.gr/2013/03/blog-post_9567.html

      Διαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.