9/11/08

Οι Τούρκοι της πΓΔΜ


Ακολουθεί μεταφρασμένο κείμενο της ΖΑΜΑΝ για τους Τούρκους που κατοικούν στην πΓΔΜ. Να σημειωθεί η αναφορά στους Τούρκους ως ένα από τα "κύρια συστατικά" της πΓΔΜ, ο εκτουρκισμός που επιχειρείται στους σλαβόφωνους μουσουλμάνους των Σκοπίων μέσα από την υποχρεωτική εκμάθηση της τουρκικής γλώσσας, όπως γίνεται με τους πομάκους, στα πλαίσια της νεοοθωμανικής πολιτικής της Τουρκίας, που διεκδικεί να τουρκοποιήσει ό,τι μουσουλμανικό στα Βαλκάνια και τέλος, το αντιοθωμανικό και αντιτουρκικό "μίσος" που εντοπίζει ο συντάκτης στους Αλβανούς διανοούμενους, το οποίο μάλιστα έχει τη ρίζα του στα βιβλία ιστορίας και όχι στην ιστορική πραγματικότητα (για όσους έχουν αμφιβολίες γιατί αλλάζουν τα βιβλία ιστορίας των χωρών της Βαλκανικής μέσα από άθλιες μεθοδεύσεις).
Στη μετάφραση διατηρείται η ολολογία που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας.

Σάββας Καλεντερίδης


Οι Τούρκοι της Μακεδονίας, η Κοινότητα που Έμεινε στο Κέντρο της Κρίσης

Ζαμάν, 28 Μαρτίου 2001

Η τουρκική κοινότητα της Μακεδονίας, που για δεκαετίες ζει μέσα στις στερήσεις, έμεινε και πάλι στη μέση, μεταξύ σφύρας και άκμονος, στην κρίση που ξέσπασε στη χώρα, από τις συγκρούσεις των Αλβανών με τις δυνάμεις ασφαλείας της Μακεδονίας.
Η κρίση που άρχισε με συμπλοκές στην περιοχή των συνόρων την 4η Μαρτίου, που επεκτάθηκαν στην περιοχή του Τέττοβο και έλαβαν διαστάσεις που απειλούν την ‘ενότητα της χώρας’ και τις ‘ισορροπίες της περιοχής’, εκτός από τις συμπλεκόμενες πλευρές, επηρέασαν σε σημαντικό βαθμό και τις άλλες μειονότητες της χώρας.
Αυτές τις τρεις εβδομάδες, εκτός από τους Αλβανούς, σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει και το άλλο ‘κύριο συστατικό’ της χώρας αυτής, οι Τούρκοι της Μακεδονίας. Είναι δυνατόν να πει κανείς ότι οι Τούρκοι που εγκατέλειψαν τα σπίτια τους είναι πολύ περισσότεροι από τους αντίστοιχους Αλβανούς. Εκτός όλων των άλλων προβλημάτων, αυτό...που απασχολεί σοβαρά τους Τούρκους των Σκοπίων, είναι οι φόβοι τους για το πολιτικό τους μέλλον. Αυτή τους η ανησυχία φάνηκε περισσότερο στις πρόσφατες συμπλοκές.

Το Πρόβλημα της Πολιτικής Εκπροσώπησης των Τούρκων
Οι Τούρκοι της Μακεδονίας, που θεωρούν τους εαυτούς τους σαν ‘Απογόνους του Πορθητή’, αποτελούν το 4% του πληθυσμού της χώρας, με 80.000 κατοίκους. Οι Τούρκοι της Μακεδονίας έχουν την ατυχία να ζουν και να είναι διασκορπισμένοι στις διάφορες πόλεις και χωριά της χώρας. Κάθε μέρα, η κρατική ραδιοτηλεόραση μεταδίδει για ορισμένες ώρες εκπομπές στην τουρκική γλώσσα. Επιπλέον εκδίδεται με την υποστήριξη του κράτους η εφημερίδα ‘Birlik’, που σημαίνει ‘Ένωση’. Εκτός αυτών, λειτουργούν υπό την ευθύνη του υπουργείου παιδείας δημοτικά σχολεία για τα παιδιά των Τούρκων.
Το Τουρκικό Δημοκρατικό Κόμμα (TDP) ιδρύθηκε για να εκπροσωπήσει τους Τούρκους της Μακεδονίας. Πριν δυο χρόνια ιδρύθηκε και δεύτερο τουρκικό κόμμα. Το Κόμμα της Τουρκικής Κίνησης. Πρόεδρος του κόμματος αυτού είναι ο πρώην υπουργός επικρατείας Αντνάν Καχίλ. Ο Καχίλ στην πρώτη του ομιλία ως υπουργός δήλωσε ότι θα ασχοληθεί από κοντά με τα προβλήματα των Τούρκων και αν χρειαστεί θα συνεργαστεί με το άλλο τουρκικό κόμμα της Μακεδονίας το TDP. Η κίνηση του Καχίλ αποδυνάμωσε ακόμη περισσότερο τη διάσπαρτη τουρκική μειονότητα.
Η τουρκική μειονότητα, έχει σοβαρά παράπονα, ανάλογα με αυτά των Αλβανών, για την εκπροσώπησή της στον κρατικό μηχανισμό σε σχέση το ποσοστό του πληθυσμού της.
Ένα άλλο πρόβλημα είναι το εκπαιδευτικό. Σε όποιες περιοχές οι Τούρκοι αποτελούν το κάτω από 20% του τοπικού πληθυσμού, είναι υποχρεωμένοι να στέλνουν τα παιδιά τους σε μακεδονικά σχολεία και να σπουδάζουν στη μακεδονική γλώσσα.
Ένα άλλο σοβαρό πρόβλημα των Τούρκων της Μακεδονίας είναι η αυξημένη μετανάστευση των τελευταίων ετών. Όλοι οι Τούρκοι που ζουν σήμερα στην Μακεδονία, έχουν σε κάθε περίπτωση συγγενείς στην Τουρκία. Όποτε παρουσιάζονται προβλήματα στην περιοχή, η φυγή προς τη Τουρκία αυξάνεται. Και όσοι κάθε φορά καταφεύγουν σε συγγενείς τους σε διάφορες πόλεις της Τουρκίας, τις περισσότερες φορές δεν επιστρέφουν στα σπίτια τους και παραμένουν στην Τουρκία.

Οι ‘Μακεδόνες Μουσουλμάνοι’
Στη Μακεδονία ζουν άλλοι 40.000 (σλαβόφωνοι, σ.τ.μ.) μουσουλμάνοι οι οποίοι αν και θεωρούν τους εαυτούς τους ‘Τούρκους’, το κράτος τους καταμετρά ως ‘Μακεδόνες Μουσουλμάνους’. Αυτοί κατοικούν στη περιοχή Κάτω Ζούπα. Τα προηγούμενα χρόνια έκαναν μέχρι και απεργίες πείνας για να μπορούν να πηγαίνουν τα παιδιά τους σε τουρκικά σχολεία. Μετά από μακρούς αγώνες και τη συνετή απόφαση της τότε κυβέρνησης, το αίτημά τους έγινε αποδεκτό. Οι άνθρωποι αυτοί, ξέχασαν την τουρκική γλώσσα, σαν αποτέλεσμα της πολιτικής απομόνωσης που εφαρμόστηκε τα προηγούμενα χρόνια.

Έμειναν στη Μέση
Τη στιγμή που οι Τούρκοι της Μακεδονίας αντιμετώπιζαν όλα τα προβλήματα που προαναφέρθηκαν, η κατάστασή τους επιδεινώθηκε από τη στιγμή που έμειναν στη μέση, μεταξύ δυο πυρών κατά τις πρόσφατες συγκρούσεις. Όμως το πιο σημαντικό στοιχείο που ενοχλεί σε μεγάλο βαθμό την τουρκική κοινότητα, είναι η στάση που τηρούν οι διανοούμενοι της αλβανικής κοινότητας προς τους Τούρκους και την Τουρκία γενικότερα. Οι Αλβανοί διανοούμενοι εμφορούνται από μια έχθρα και ένα αντιοθωμανικό και αντιτουρκικό μίσος, επηρεασμένοι προφανώς από τις διαστρεβλώσεις που έκαναν στην ιστορία οι Σέρβοι και οι ίδιοι οι Αλβανοί.
Αυτή η νοοτροπία που έχει σαν κέντρο της το Κοσσυφοπέδιο, δυστυχώς έχει επεκταθεί τα τελευταία χρόνια και στο νεαρό αλβανικό πληθυσμό της Μακεδονίας. Και η κατάσταση αυτή δημιουργεί ένα χάσμα μεταξύ των δυο μουσουλμανικών κοινοτήτων, ιδιαίτερα στα τμήματα εκείνα του λαού που δεν είναι θρησκευόμενα.
Την περίοδο αυτή οι Τούρκοι και οι Αλβανοί της Μακεδονίας ανταλλάσσουν αγόρια και κορίτσια σε μεικτούς γάμους, δεν μπορούμε όμως να πούμε ότι υπάρχει και μεταξύ τους πολιτική συνεργασία. Οι Τούρκοι, βλέποντας ότι τα αλβανικά κόμματα δεν δείχνουν το απαραίτητο προς αυτούς ενδιαφέρον, μέχρι στιγμής δεν στήριξαν με την ψήφο τους αλβανικά κόμματα.
Οι Αλβανοί πολιτικοί και οι διανοούμενοι της Μακεδονίας την περίοδο αυτή κινούνται χωρίς να λαμβάνουν καν υπ’ όψη τους την τουρκική μειονότητα. Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει τους Τούρκους της Μακεδονίας σε αδιέξοδο μετά τα τελευταία γεγονότα. Μια ανάλογη κατάσταση έζησαν και οι Τούρκοι του Κοσσυφοπεδίου. Ο πρόεδρος του κόμματος TDP Erdogan Sarac μας δήλωσε ότι ‘η τουρκική κοινότητα αισθάνεται ότι είναι ανάμεσα σε δυο πυρά, σαν σάντουιτς’.
Από ότι φαίνεται, οι Τούρκοι της Μακεδονίας παρακολουθούν με μεγάλη αγωνία τα γεγονότα που άρχισαν στο Τέττοβο. Και η αγωνία τους αυτή μεγαλώνει όσο δεν βλέπουν από την Άγκυρα το ενδιαφέρον που περίμεναν....

5 σχόλια:

  1. Σάββα, ο νέος ΓΕΕΘΑ της Τουρκίας έλκει την καταγωγή του, από το Μοναστήρι της FYROM.
    Η Τουρκία διατηρεί επίτιμο Προξενείο στο Μοναστήρι με μεγάλη δράση…
    Δεν νομίζω πως οι Αλβανοί των Σκοπίων τρέφουν εχθρικά συναισθήματα για τους Τούρκους των Σκοπίων…
    ΄Οποιος γνωρίζει την κατάσταση στα Σκόπια, καταλαβαίνει τι εννοώ..
    Απλά αναφέρω πως, τα Σκόπια έχουν πάρα πολλούς τσιγγάνους, οι οποίοι έχουν μετακινηθεί μαζικά στον νότο και ειδικά στα περίχωρα του Μοναστηρίου.
    Η Τουρκία κάνει μια τεράστια προσπάθεια να «Τουρκοποιήσει» τους Τσιγγάνους και εν πολλοίς το έχει πετύχει.
    Η προβληματική μας σχέση με τα Σκόπια, ώθησε ακόμα και τους Βουλγαροσλάβους που είναι η πλειοψηφία των Σκοπιανών, στην αγκαλιά της Τουρκίας.
    Η Τουρκία εκμεταλλεύεται στο έπακρο την διαμάχη μας με τα Σκόπια. Λειτουργούν αρκετά σχολεία της Τουρκικής γλώσσας στα Σκόπια, όπου πάνε και πολλοί Αλβανοί.
    Η διείσδυση της Τουρκίας στα Σκόπια είναι τεράστια και αφανής…Ξέρουν τι κάνουν…Ειδικά στο Μοναστήρι η δράση τους είναι μεγάλη. Μην ξεχνάμε πως υπήρχε έδρα Σώματος Στρατού εκεί επί Οθωμανών και όλα τα σχετικά με το Κίνημα των Νεότουρκων στην πόλη αυτή, η οποία διεκδικεί και την πατρότητα της γενέθλιας γης του Μουσταφά Κεμάλ.
    Μια πόλη που αποτελούσε ισχυρό Ελληνικό Κέντρο και ακόμα ζούνε χιλιάδες ΄Ελληνες ξεχασμένοι απ΄την Πατρίδα τους…
    ΄Ομηρος Φωτιάδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όμηρε
    τουλάχιστον για τους Αλβανούς, γνωρίζω ότι δεν τρέφουν τα καλύτερα αισθήματα για τους Τούρκους και την οθωμανική σκλαβιά.
    Γι' αυτό και η πρεμούρα της αλλαγη΄ς των βιβλίων ιστορίας.

    Σάββας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε την εκμετάλλευση του Ισλάμ από την Τουρκία, όπως επίσης και τα κεφάλαια που "μοιράζει" η Τουρκία σε έθνη όπου το Ισλάμ έχει σημαντική παρουσία.
    Τελικά, η επιστροφή του κεφαλαίου γίνεται με ενδυνάμωση της Τουρκικής κυριαρχίας στην οικονομική αλλά και στην πολιτική ζωή των λαών που δέχονται τα χρήματά της. Ουσιαστικά δηλαδή, αρχίζει να επηρεάζει εκεί που πριν ήταν ανύπαρκτη!
    Εάν ισχύουν τα περί Μουσουλμανικού-Τουρκικού Τόξου στα Βαλκάνια, όπως και η ορέξεις και οι επιδιώξεις μίας νέας Μεγάλης Τουρκικής Αυτοκρατορίας, τότε ίσως θα πρέπει να ανησυχούμε. Και να ανησυχούμε επειδή οι Τούρκοι κάνουν τη δουλειά τους (και μάλιστα καλά), ενώ εμείς μένουμε να κολυμπάμε στα εσωτερικά σκάνδαλα, χωρίς να προχωράμε σε μία σταθερή πολιτική έναντι αυτού του επεκτατισμού της γείτονος και κατά τα λοιπά "φίλης" Τουρκίας.
    Κωνσταντίνος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο 60χρόνος Σερτζάν Κερίμ με τουρκικές ρίζες , πρώην ΥΠΕΞ της FYROM και τέως πρόεδρος της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ είναι ένα άτομο που θα μας απασχολήσει πολύ τις επόμενες μέρες. Θα κατέβει υποψήφιος στις προεδρικές εκλογές των Σκοπίων ενώ απολαμβάνει τη στήριξη και των δύο κομμάτων εξουσίας της γειτονικής χώρας. Είναι ο άνθρωπος κλειδί για της Σκοπιανοτουρκικές σχέσεις.

    Φυσικά μου κάνει εντύπωση γιατί δεν το αναφέρει η ZAMAN.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ακρίτα καλημέρα
    το άρθρο γράφτηκε το 2001, δεν είναι σημερινό.
    Απλά το ανήρτησα γιατί έχει διαχρονικότητα.

    Σάββας

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.