29/5/17

Παντελής Σαββίδης: Όχι μόνο η Μεταπολίτευση, αλλά ούτε ο Εμφύλιος δεν τελείωσε

  • Όχι μόνο η Μεταπολίτευση, αλλά ούτε ο Εμφύλιος δεν τελείωσε
    (Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Ορέστης Παναγιώτου)
Η εντολή ήταν το όπλο παρά πόδα, αλλά τόσο η Γιάλτα όσο και οι πληγές που άφησε ο Εμφύλιος δεν επέτρεψαν πολλά περιθώρια στην ηγεσία που οδήγησε στην μεταπολεμική ελληνική τραγωδία να επαναλάβει τον όλεθρο. Και οι πληγές δεν προέρχονταν μόνο από τον αδελφοκτόνο πόλεμο, αλλά και από την αποκάλυψη της εσωτερικής λειτουργίας του κόμματος.
Όχι, δεν είναι, δυστυχώς, ιστορίες για αγρίους αυτές. Δυστυχώς, όχι μόνο η Μεταπολίτευση δεν τελείωσε, αλλά ούτε καν ο Εμφύλιος.
Μια κάκιστη διαχείριση της μετεμφυλιοπολεμικής περιόδου από τους νικητές και η αίσθηση ιδιοκτησίας του κράτους δεν άφησαν περιθώρια για την επούλωση των πληγών και την είσοδο της Ελλάδας στο ορθολογικό κλίμα της Δυτικής πολιτικής αντιπαράθεσης.
Η Ελλάδα ανήκε στη Δύση πολιτικά, και συμμαχικά δεν είχε –και ίσως δεν έχει ακόμη– καμιά σχέση με τον τρόπο που πολιτεύονται οι Δυτικές χώρες. Για ορισμένους αυτό είναι ευτύχημα διότι η Ελλάδα συγκροτεί μια τρίτη, εναλλακτική πρόταση μεταξύ ενός εργαλειακού ορθολογισμού της Δύσης που έχει τις ρίζες του στο Διαφωτισμό και μιας ακραίας και ολοκληρωτικής θεοκρατικής αντίληψης της Ανατολής. Η Ελλάδα για τους υποστηρικτές αυτής της αντίληψης είναι ο τρίτος δρόμος που συντίθεται από τη μίξη αρχαίας Ελλάδας και Ορθοδοξίας. Και τα δύο δεν έχουν καμιά σχέση με τη σύγχρονη έκφραση του ελληνισμού.
Ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός, του οποίου υποτίθεται είμαστε φορείς, δεν μεταβιβάζεται γονιδιακά. Η πολιτεία κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να εξαλείψει την ελληνική κλασική παιδεία από τη Μέση Εκπαίδευση, επηρεασμένη από το ρεύμα της αποδόμησης, επικαλούμενη ως άλλοθι την ανάγκη για τεχνολογική γνώση.
Η τεχνολογική γνώση είναι απαραίτητη για την επιβίωση στον σημερινό κόσμο, αλλά χωρίς κλασική παιδεία δημιουργεί κοινωνίες τεράτων.
Η συμβίωση των ανθρώπων σε κοινωνίες ονομάστηκε πολιτισμός και έχει ως απαραίτητη προϋπόθεση την καταπίεση των ενστίκτων και την αποδοχή ορισμένων κανόνων. Κανόνων που αποφασίζονται από όλους και γι αυτό λέγονται και δημοκρατικοί.
Ο ορθότερος ορισμός για τον πολιτισμό, που έχω υπόψη μου, είναι του Φρόιντ και λέει: πολιτισμός είναι η καταπίεση των ενστίκτων. Η εφαρμογή του ρητού είχε κάποια σημασία όσο οι άνθρωποι έρχονταν σε κοινωνία μεταξύ τους, και ο απολίτιστος ήταν ορατός και συγκεκριμένος. Έπρεπε να δώσει λόγο.
Το διαδίκτυο απελευθέρωσε τα καταπιεσμένα ένστικτα. Ένας καταπιεσμένος ψυχικός κόσμος εκδηλώνεται με βίαιο και ακραίο τρόπο εν είδει αυτοψυχανάλυσης. Και όλα κρύβονται πίσω από κάποιο ψευδώνυμο. Και εκτονώνουμε την καταπίεση και τον πρωτογονισμό μας, και δεν εκτιθέμεθα.
Ζούμε σε ένα είδος διαδικτυακής δημοκρατίας. Ο καθένας εκφράζεται όχι απλώς ελεύθερα, αλλά παραβιάζοντας αρχετυπικά στοιχεία του ανθρώπινου είδους, όπως είναι ο σεβασμός στη ζωή. Η ιερότητα της ζωής και της ύπαρξης.
Τις τελευταίες ημέρες υπήρξαμε μάρτυρες αυτής της παραβίασης. Της επαναφοράς ενός πρωτογονισμού στον δημόσιο λόγο. Και το ερώτημα είναι αυτό το μίσος που εκδηλώθηκε με αφορμή την τρομοκρατική επίθεση κατά του Λουκά Παπαδήμου ήταν καταχωνιασμένο στα έγκατα της ψυχής μας και βγήκε στην επιφάνεια με καταλύτη το διαδίκτυο, ή είναι η πίεση που δημιούργησε η τεράστια κρίση που μαστίζει την ελληνική κοινωνία εδώ και επτά χρόνια;
Έχει σημασία η απάντηση στο ερώτημα. Διότι αν πρόκειται για εκδήλωση ενός καταπιεστικού φαινομένου που προκάλεσε η τελευταία κρίση, είναι διαχειρίσιμο. Αν όμως η φύση μας, ο χαρακτήρας μας ως ελληνικής κοινωνίας, διαμορφώνει πολίτες με αυτά τα διαχρονικά χαρακτηριστικά, τότε κάτι ουσιαστικότερο συμβαίνει και έχει δίκαιο ο Στέλιος Ράμφος με την κριτική που ασκεί στην κοινωνική και ατομική μας συμπεριφορά. Τότε, αυτή η ελληνική πρόταση ως τρίτου δρόμου όχι μόνο δεν υπάρχει αλλά και αν υπάρχει θα είναι προβληματική.
Ο διαδικτυακός κόσμος είναι ένα σημαντικό αριθμητικό δείγμα για να καταλήξει κανείς σε ασφαλή συμπεράσματα για τη συμπεριφορά της ελληνικής κοινωνίας. Και ο κόσμος του διαδικτύου σχεδόν μοιράστηκε ως προς την ικανοποίηση ή την αποστροφή που του προκάλεσε η τρομοκρατική ενέργεια.
Η αποστροφή προς τέτοιου είδους ενέργειες είναι, υποτίθεται, χαρακτηριστικό των Δυτικών κοινωνιών, με τις οποίες είμαστε κοινωνοί των ίδιων αρχών.
Η ικανοποίηση, όμως, στο βαθμό και με τον τρόπο που εκδηλώθηκε, ξενίζει. Είναι κάτι πρωτόγνωρο. Ίσως στην αποκάλυψη του μεγέθους της να βοήθησε το διαδίκτυο.
Και με τις ενέργειες της 17 Νοέμβρη γνωρίζαμε πως υπήρχε ένα μέρος της κοινωνίας που συμφωνούσε, αλλά απέφευγε να εκφράσει δημοσίως την ευχαρίστησή του. Υποθέταμε δε ότι επρόκειτο για ένα μικρό ποσοστό της κοινωνίας. Μάλλον λάθος κάναμε.
Το διαδίκτυο σου δίνει μεν τη δυνατότητα άμεσης έκφρασης, αλλά κι εδώ το ερώτημα παραμένει. Υπήρχε πάντοτε ως θέληση, αλλά δεν δινόταν η δυνατότητα, δημόσιας ικανοποίησης από μια βίαιη ενέργεια, ή έχουμε ένα σύγχρονο φαινόμενο το οποίο προκάλεσε η κρίση, η οποία περιθωριοποίησε μεγάλα στρώματα της κοινωνίας και τα έφερε στην απόγνωση;
Υπάρχει και ένας άλλος παράγων. Όταν η εκδήλωση μιας μη αποδεκτής κοινωνικά –ίσως και νομικά– ικανοποίησης, όπως η εξύμνηση μιας ανίερης και παράνομης πράξης, λαμβάνει μαζικό χαρακτήρα, υπάρχει η αίσθηση της ατιμωρησίας. Θα συλλάβουν τη μισή Ελλάδα επειδή επικρότησε την ενέργεια;
Το ζήτημα όμως είναι ουσιαστικότερο. Συνεχίζει να έχει η ζωή την αξία και την ιερότητα που είχε από τότε που οι άνθρωποι άρχισαν να συμβιώνουν σε κοινωνίες; Ή ο διχασμός τείνει να γίνει τέλειος;
Και ο διχασμός, με βάση τη μετεμφυλιακή ιδεολογικά κυρίαρχη άποψη, είναι ταξικός. Αυτό είναι το αφήγημα που κυριάρχησε στην ελληνική κοινωνία το οποίο η νικήτρια παράταξη του Εμφυλίου δεν ένιωσε την ανάγκη να αντιμετωπίσει, διότι ένιωθε ικανοποίηση από την κατοχή και νομή της εξουσίας. Αυτή ήταν η πολιτική της κουλτούρα. Όπως και η πολιτική κουλτούρα της άλλης πλευράς ήταν η αναπαραγωγή ιδεολογημάτων που για κοινωνίες με πολιτικό πολιτισμό είναι προ καιρού ξεπερασμένα.
Ξεπερασμένα, όμως, για λαούς που αναπτύσσουν έναν πολιτικό πολιτισμό τον οποίο θεωρούν απαραίτητο για την οργάνωσή τους. Και τέτοιον πολιτισμό –που έχει ως βάση του την παιδεία– δεν ανέπτυξε η ελληνική κοινωνία, ούτε η ελληνική πολιτεία.
Όλος ο πολιτικός λόγος της Μεταπολίτευσης ήταν διχαστικός, στη βάση της ταξικής πάλης (και κατά συνέπεια του ταξικού μίσους), και κομματικός. Όσοι δεν είναι λάτρεις κάποιου αναρχικού ρεύματος θεωρούν απαραίτητη την ύπαρξη μιας υγιούς κρατικής δομής. Στην Ελλάδα κρατική δομή δεν αναπτύχθηκε. Αναπτύχθηκαν, και συντηρούνται μέχρι σήμερα, κομματικοί θύλακες. Παλαιότερα της Δεξιάς, μετά του ΠΑΣΟΚ, και τώρα του ΣΥΡΙΖΑ.
Αν ως αιτία του πελατειακού κράτους θεωρηθεί η δύσκολη οικονομική κατάσταση μιας κοινωνίας που αναγκάζει τους ανθρώπους να συρρέουν στα γραφεία βουλευτών και άλλων εκμαυλιστών του δημόσιου βίου, η εποχή μετά την ένταξη στην ΕΟΚ και η σχετική ευμάρεια που την ακολούθησε έδωσε την ευκαιρία για την αποσύνθεση αυτής της αντίληψης. Δεν έγινε όμως θεσμικά τίποτε προς αυτήν την κατάσταση, πλην του γνωστού «νόμου Πεπονή» τον οποίο γίνεται επίμονη προσπάθεια να ακυρώσουν.
Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν το σοκ που υπέστησαν όσοι διαπίστωσαν έναν βαθύ διχασμό της ελληνικής κοινωνίας στο θέμα των ορίων αντίδρασης εναντίον ανθρώπων όπως ο Λ. Παπαδήμος, που θεωρούνται «στηρίγματα των “ξένων”».
Η διαχωριστική γραμμή που είναι και το ερώτημα αυτών των σκέψεων είναι: φθάνουμε, στις αντιδράσεις μας, μέχρι το όριο όπου αρχίζει η αμφισβήτηση της βιολογικής τους ύπαρξης, ή ξεπερνούμε το όριο αυτό;
Η έκπληξη ήταν η ευκολία με την οποία ξεπεράστηκε ο Ρουβίκωνας. Και όταν περνάς τον Ρουβίκωνα, δίνεις μια πολεμική μάχη. Όσοι πέρασαν τον Ρουβίκωνα δεν έχουν πρόβλημα –το ομολογούν, άλλωστε– για έναν δεύτερο εμφύλιο γύρο.
Γι αυτό το ερώτημα είναι: μήπως δεν τελείωσε, ακόμη, ο Εμφύλιος;

12 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. γιατι αφαιρεσατε τις λεξεις απο τις παρενθεσεις;;;Δηλ ,,ανακαινηση ,,δημοσια εκθεση,,,,κριση,,

      Διαγραφή
  2. Οταν αυτοκτονουσαν οι ελληνες συμπολιτες μας δεν σας ειδα να γραφετε αρθρα. Οταν κουρευτηκαν τα αποθεματικα των εργαζομενων παλι το ιδιο. Καποιοι ελεγαν μεσω του διαδυκτιου οτι καλα επαθαν οι δοσατζηδες. Ξηλωμα στους δημοσιους κοπριτες. Ο δασκαλος εγινε αλητης κ ο γιατρος κλεφτης. Ομως τα δικα μας παιδια στους οτα κ στα υπουργεια συνεχιζαν να καθονται....διοτι στις εκλογες παντα θελουμε αυτους που θα κατεβασουν πουλμαν στο χωριο (με ψηφοφορους). Κοτσαμπασης. Αυτο ειναι το συστημα της χωρας. Οι συγχρονοι προεστοι που δεν αφηνουν τα προνομια κ συμπιεζουν τους ελληνες συνεχεια κ περισσοτερο. Αυτο ειναι το συστημα της χωρα, απο το 1830 που γιναμε κρατος, κ γιαυτο δεν εχει φυγει η μεταπολιτευση, η χουντα, ο εμφυλιος κτλ. Ολα ειναι το ιδιο, ο κοτσαμπασης με αλλη μορφη. Κ ο λουκας παπαδημος κε Σαββιδη ειναι ο εκπροσωπος τους. Φυσικα λεμε οχι στη βια. Οχι στη βια ομως για ολους. Κ γιαυτον που πηδαει στις γραμμες του τρενου, κ γιαυτον που απειλειτε καθε μερα στη δουλεια του, κ για τον ηλιμιωμενο με το κομμενο εκας. Ολα ειναι βια. ΥΓ Κανονικα για τον παπαδημο θα επρεπε να γινει κ αλλαγη ονοματος. Θα επρεπε να μετανομαστει σε ΛΟΥΚΑΜΠΕΗΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θοδωρή Σταύρο με τέτοιες απόψεις εκτείθεσαι. Κάνε στον εαυτό σου μια χάρη και ανέπτυξε λίγο τη κριτική σου σκέψη. Πραγματικά δεν άντεξα να μην σχολιάσω τη σκέψη σου και να νιώθω ότι παραμένω κομμάτι της λογικά σκεπτόμενης αλλά εντελώς αδρανούς πλειοψηφίας.

      Διαγραφή
    2. Κυριε αναστας θαθμαζω την επιχειρηματολογια σας, την ανυπαρκτη. Προφανως στις 12.52 η σκεψη κοβει λογω ωρας. Υπαρχουν δυο κατηγοριες ελληνων μετα την κριση. Αυτοι που βλεπουν την πραγματικοτητα κ το οικονομικο παρασκηνιο κ οι αλλοι, οι πολλοι που πιστευουν αυτο που ακουνε , την πολιτικη ορθοτητα. Οι πρωτοι ειναι μειοψηφια, οι δευτεροι πλειοψηφια. Φυσικα εσεις πιστευεται το αντιθετο, οτι εισθε σκεπτομενοι πολιτες. Η προπαγανδα των συστημικων καναλιων εχει επιτυχια. Εξου κ η αντιφαση του λογου σας. Πως ειναι δυνατον να ειστε σκεπτομενοι και αδρανεις. Ο σκεπτομενος πολιτης δεν ειναι αδρανης. Αδρανης ειναι αυτος που βλεπει τελεβιζιο. Πολιτικη του σαιτ ειναι να σχολιαζουμε κειμενα, οχι προσωπα. Εκανα εναν συσχετισμο ιστοριας κ παροντος κ περιεγραψα το σημερα. Δεν σας αρεσει αυτο που εγραψα? Η αντιθετη αποψη ποια ειναι? Δεν εχω κριτικη σκεψη το συμπερασμα σας. Μηπως, λεω μηπως ...ειστε ο ψηφοφορος επιβατης του πουλμα στο χωριο?

      Διαγραφή
    3. Κύριε Θοδωρή Σταύρο συγνώμη που δεν επέλεξα ώρα της αρεσκείας σας για να γράψω στο site.Είμαι υπόλογος, πραγματικά. Καταρχάς εσεις διαχωρίζετε τους πολίτες σε αυτούς που βλέπουν τη πραγματικότητα κ το οικονομικό παρασκήνιο και στους υπόλοιπους που πιστεύουν τα ΜΜΕ. οκ συμφωνώ αλλά νομίζω υπάρχει και μια τρίτη κατηγορία που δεν πιστεύουν αυτό που ακούνε , την πολιτική ορθότητα δλδ αλλά ούτε βλέπουν τη πραγματικότητα ή δεν την ερμηνεύουν υγειώς και με διαύγεια. και η σκέψη που αναπτύξατε ανήκει σε αυτή τη κατηγορία. Ο Παπαδήμος φέρει ευθύνες δεν είναι άγιος, αλλά τον επέλεξαν οι πολιτικοί μας αρχηγοί σε μια πολύ κρίσιμη φάση στην οποία αναγκαστικά η χώρα θα έπαιζε σύμφωνα με τους κανόνες του διεθνούς συστήματος. Όταν δεν καταδικάζουμε μια τέτοια επίθεση και λέμε για "την βία απόπου κιαν προέρχεται" κάπου το χάνουμε νομίζω. Δηλαδή για τους Συριζανέλ και τον Τσίπρα που είναι ότι χειρότερο έχει βγάλει η χώρα τι θα πρέπει να πούμε? Επίσης μπορεί κάποιος να είναι αδρανής στο δημόσιο λόγο και παράλληλα υγιώς σκεπτόμενος και έτσι έιναι ένα σημαντικό κομμάτι της κονωνίας μας. Χαιρετισμούς από το πούλμαν στο χωριό...

      Διαγραφή
    4. Τελικά πραγματικά ειστε κομματικός. Χαιρομαι που παραδεχεστε τη συμμετοχη σας στο κομματικό κράτος. Ειμαι σιγουρος οτι δεν καταλαβατε ουτε το κειμενο της αναρτησης αλλα ουτε αυτα που εγραψα. Παρολαυτα σχολιασατε. Δηλωσα στην αναρτηση μου οτι ειμαι ΚΑΤΑ της βιας, οποιασδηποτε μορφης. Κ κατα της βιας στον Λουκα Παπαδημο, αλλα και κατα της βιας σε οποιονδηποτε υπεστησε τα αποτελεσματα των μνημονιων. Εσεις βλεπετε τον πρωτο, αγνοειτε επιδεικτικα τους υπολοιπους. Καλα κανετε. Ως κομματικος θρεφομενος κοιτατε να πηγενεται παραλληλα με το συστημα (επειτα απο δηλωση σας οτι ειστε επιβατης του πουλμα). Μου κανει εντυπωση οτι καταλαβεται οτι υποστηριζω και Τσιπρα. Εγραψα εγω για συριζανελ? Λοιπον, κριτικη κανουμε σε θεσεις. Συμπερασματα βασισμενα στον αερα ειναι δικαα σας και δεν εχουν καμια σχεση με αυτα που εγραψα. Ασυναρτητος λογος, σχολια και, φυσικα, σκεψη. Το περνω πισω αυτο που εγραψαα για το ωραριο. Απο οτι βλεπω και την ημερα το ιδιο ειστε. Δεν φτεει η ωρα.

      Διαγραφή
    5. Έχουμε και λέμε
      "παραδέχεστε την συμμετοχή σας στο κομματικό κράτος", "κομματικός θρεφόμενος", "αγνοειτε επιδεικτικα τους υπολοιπους", "και την ημερα το ιδιο ειστε".Σχόλια που δείχνουν έλλειψη επιχειρημάτων. Λυπάμαι, αν και μου είναι εύκολο δεν θα σε ακολουθήσω. Δεύτερον δεν αγνοώ επειδικτικά κανέναν, φυσικά και υπάρχουν μεγάλες κοινωνικές αδικίες που κορυφώθηκαν λόγω μνημονίων αλλά τώρα βόμβα στον Παπαδήμο έστειλαν, για αυτό και για διαχωριστικές παθογένειες της κοινωνίας ήταν το άρθρο κι εσείς βρήκατε αφορμή για να το κριτικάρετε με ιστορική παραβολή με κοτζαμπασηδες. Ο τόπος έχει ανάγκη από ρητορική άλλου τύπου σε τέτοια γεγονότα για να μη ξεφύγει η κατάσταση. Τρίτον, μ'αρέσει που βγάλατε και συμπέρασμα ότι είμαι και του κομματικού κράτους επειδή θεωρώ αυτή τη κυβέρνηση τη χειρότερη απ'όλες.Δεν υποστήριξα κάποιο κόμμα, σταμάτα να ρίχνεις λάσπη, μπορώ κ εγώ. Επίσης δεν είπα ότι υποστηρίζεις Τσίπρα, άλλο λέω και κάνεις ότι καταλαβαίνεις αυτό που σε συμφέρει. Καληνύχτα.

      Διαγραφή
    6. Έχεις κάνει τρεις αναρτήσεις. Στην πρώτη με ειρωνευτικες. Στη δεύτερη επιχειρησες να το κανει με λογια κ φρασεις που δεν ειπα, στην τριτη κανεις το ιδιο. Απαντας ασχετα πραγματα σε φρασεις δικες μου. Και στις τρεις αναρτησεις σου επιχειρηματολογια ΜΗΔΕΝ. Ουτε στα λεγομενά μου ουτε και στο άρθρο. Διότι δεν εχεις καταλαβει οτι σε αυτη την ιστοσελιδα μπενουμε και διαβαζουμε τα ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΙΝΦΟΓΝΩΜΩΝ και οχι των σχολιααστων. Κραταω το . Στις 4.45 το μεσημερι μου λες κααλαυνηχτα. Τις 12.52 το βρααδυ σχολιαζεις αντι του αρθρου εμενα. Ωρα 7.02, καλημερα Κοτζα Αναστας. Κρινε μονος σου τον εαυτο σου.

      Διαγραφή
  3. O Εμφύλιος τελείωσε μιά χαρά ,η μεταπολίτευση στο μεγαλύτερο ποσοστό επέτρεψε στους ητημένους ,να αποδομήσουν,να αλωνίσουν και να πλουτήσουν.Ειδατε πόσους εκατομυριούχους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ έχουμε που δεν τους ήξερε ούτε η μάνα τους?
    http://www.parakato.gr/2015/10/blog-post_720.html
    Κατά συνέπεια γενικότερα οι αριστεροί πάμπλουτοι είναι αμέτρητοι ..
    Ο ΠΟΛΕΜΟΣ που ζούμε τώρα,διότι περί πολέμου πρόκειται,είναι ο ΕΒΡΑΙΚΟΣ πόλεμος.Ο πόλεμος ενός εθνους του Εβραικού που θέλει με τους ανθρώπους του,πχ Παπαδήμο,αλλα και σχεδόν όλα τα κόμματα πλέον,να τα πάρει όλα,να διαλύσει τα έθνη και φυσικά να κτυπήσει το ΙΕΡΑ και τα ΟΣΙΑ του δικού μας ΕΘΝΟΥΣ.
    Σ αυτόν τον πόλεμο υπάρχει όπως σε κάθε πόλεμο, και η απαραίτητη ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ και ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ,το ονομαζόμενο πολιτικώς ορθό...Οποιος πει κάτι εναντίον του ΑΝΘΡΩΠΟΥ του αιμοβόπου κατακτητη ι έχει μετεμφυλιακό σύνδρομο!!!!
    Ελεος τι αλλο θα μας πλασάρετε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εκτός τόπου και χρόνου το άρθρο ! Σε μία εποχή που ο μέσος ψηφοφόρος μετακινείται από την ΑΝΤΑΡΣΥΑ στη Χρυσή Αυγή και τούμπαλιν με ταχύτητα δευτερολέπτου.Το πρόβλημα της Ελλάδος είναι άλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.