1/5/10

Η γοητεία του τουρκικού μοντέλου.Ψωμί, Παιδεία, Οζγκιουρλούκ*

Μέχρι προ τινος, τα μοντέλα που επικαλούνταν πολιτικοί και δημοσιογράφοι του «μεσαίου χώρου» ήταν αυτά της προηγμένης Δύσης: Σκανδιναβία, Γερμανία, Ιαπωνία, άντε και ΗΠΑ... Με το ξέσπασμα της κρίσης, ωστόσο, ακόμη κι αυτές οι φαντασιώσεις συρρικνώνονται δραματικά.

Οπως διαπιστώνουμε από πρόσφατα δημοσιεύματα των εφημερίδων που κανοναρχούν αυτή τη βίαιη προσαρμογή της εθνικής μας ψυχολογίας στις επιταγές των νέων καιρών, το καινούριο μας πρότυπο δεν (πρέπει να) είναι άλλο από τη γειτονική μας Τουρκία. Τη χώρα, με άλλα λόγια, που μέχρι τώρα βαθμολογούσαμε -σαν καλοί Ευρωπαίοι- τις προσπάθειές της «να μας μοιάσει», εκδημοκρατίζοντας τις αυταρχικές δομές της!

Το σαφέστερο δείγμα του νέου λόγου μάς το πρόσφερε ένα πρωτοσέλιδο άρθρο του Αλέξη Παπαχελά στην «Καθημερινή» (7.4.10), με τις εντυπώσεις του από μια πασχαλιάτικη εκδρομή στην Κωνσταντινούπολη. Σε αντίθεση με «μια Ελλάδα που εδώ και καιρό αδυνατεί να δαμάσει το πολύ μίζερο και κακό κομμάτι του εαυτού μας», διαβάζουμε, «η Τουρκία έχει κάνει μεγάλα βήματα και αυτό είναι πλέον πρόδηλο διά γυμνού οφθαλμού. Από πλευράς υποδομών, επιχειρηματικότητας, εξωστρέφειας και εκπαίδευσης, τα πράγματα έχουν προχωρήσει πολύ. (...) Η Τουρκία νιώθει τώρα έναν πρωτόγνωρο δυναμισμό και μια καινούρια αυτοπεποίθηση. Είναι λογικό, όταν έχει ανάπτυξη 6% και σημαντικοί αναλυτές την κατατάσσουν, μαζί με την Ινδία, στις χώρες που θα παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομία».

Ιδιαίτερη γοητεία ασκεί στο διευθυντή της «Καθημερινής» το εκπαιδευτικό σύστημα της γείτονος: «Στην Παιδεία οι Τούρκοι έχουν καταφέρει να προσελκύσουν ιδιωτικά κεφάλαια και να πετύχουν μια σοβαρή συνεργασία κράτους και ιδιωτών που έχει λαμπρά αποτελέσματα. Οι εγκαταστάσεις ορισμένων τουρκικών πανεπιστημίων, αλλά και το περιεχόμενο των σπουδών τους, αφήνουν πίσω τα ελληνικά ΑΕΙ που βουλιάζουν στη μιζέρια και τις μικροδιαπλοκές της μετριότητος και του συνδικαλισμού».

Εν ολίγοις, «η σημερινή Τουρκία θυμίζει από πολλές απόψεις την Ελλάδα της ευφορίας του 2004, με τη διαφορά πως την διαχειρίζεται με μεγαλύτερη σοβαρότητα και αφού έχει λύσει τα αυτονόητα ζητήματα που εμάς δεν μας αφήνουν να πάμε μπροστά». Ωρα, με άλλα λόγια, να τη μιμηθούμε - επιλύοντας, με τον ίδιο προφανώς τρόπο, «τα αυτονόητα».

Η συνταγή της ευημερίας
Δεν είναι όμως μόνο η «Καθημερινή» που, μέσα στην κρίση, ανακάλυψε τον τουρκικό δρόμο προς την ευημερία. Λίγες μέρες μετά, το ομόφρον «Βήμα» μάς προτείνει κι αυτό να πάρουμε μαθήματα απ' την Τουρκία, μια χώρα που «έμαθε να ζει με το ΔΝΤ» (18.4.2010).

Την εικόνα συμπληρώνουν, τέλος, οι ενθουσιώδεις προτροπές διαφόρων οικονομικών ενθέτων και ηλεκτρονικών εφημερίδων, που μας καλούν -κι αυτά- να μιμηθούμε την «αναπτυξιακή» στρατηγική των γειτόνων μας, ιδίως στον τουριστικό τομέα.

Πού οφείλεται όμως αυτή η ξαφνική επανεκτίμηση των «προσόντων» της Τουρκικής Δημοκρατίας από τα εθνικά υπερήφανα ΜΜΕ μας;

Μάλλον όχι στις οικονομικές επιδόσεις της γείτονος αυτές καθαυτές. Αγνωστό πού βρήκε π.χ. ο Παπαχελάς την «ανάπτυξη 6%» που τον εντυπωσίασε, αφού, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Αγκυρας, το τουρκικό ΑΕΠ μειώθηκε μέσα στο 2009 κατά 4,7% (AFP, 31.3.10). Δύσκολα μπορεί επίσης να ζηλέψει κανείς μια κοινωνία όπου ο επίσημος κατώτατος μισθός δεν φτάνει καν τα 300 ευρώ, ενώ το μέσο μηνιαίο εισόδημα των φτωχότερων οικογενειών κυμαίνεται γύρω στα 150 ευρώ («Le Monde Diplomatique», 9/2008). Εκτός κι αν θαμπώνεται από το «επίτευγμα» ότι 35 Τούρκοι φιγουράρουν στη λίστα των πλουσιότερων ανθρώπων της υφηλίου!

Μια απλή ματιά στα διεθνή πρακτορεία αρκεί άλλωστε για να διαπιστώσουμε ότι, μέσα στους πρώτους μήνες του 2010, η «φερεγγυότητα» της τουρκικής οικονομίας και το ενδεχόμενο ενός ακόμη «πακέτου πιστώσεων» του ΔΝΤ προς την Αγκυρα τροφοδότησαν παρόμοια επικοινωνιακά παιχνίδια «εκτιμητών» με αυτά που εδώ χαρακτηρίστηκαν εκβιασμοί επαγγελματιών κερδοσκόπων. Αντιδρώντας δε σ' αυτές τις πιέσεις, η κυβέρνηση Ερντογάν ανέβαλε στις 10 Μαρτίου επ' αόριστον τις διαπραγματεύσεις για το επίμαχο δάνειο.

Αυτό που μένει είναι η γοητεία που ασκεί ένα αυταρχικό κράτος, συνηθισμένο να μην πολυδίνει λογαριασμό στους πολίτες του, αλλά πλήρως υποταγμένο στα κελεύσματα των «παραγωγικών τάξεων», σε όσους αναλογίζονται με τρόμο τις αντιστάσεις που θα συναντήσει στα καθ' ημάς η υλοποίηση των συνταγών του ΔΝΤ. Σ' αυτό τον τομέα, η τουρκική εμπειρία μπορεί όντως ν'αποδειχθεί διδακτική για τους κυβερνήτες μας.

Ενας λόγος που τα καθωσπρέπει ελληνικά ΜΜΕ ζηλεύουν το ακαδημαϊκό τοπίο της Τουρκίας είναι το ότι εκεί λειτουργούν ιδιωτικά ΑΕΙ εδώ και χρόνια. Η κατάργηση του κρατικού μονοπωλίου υπήρξε μία από τις δύο μεγάλες παρεμβάσεις της χούντας του Εβρέν στην ανώτατη παιδεία: ενσωματώθηκε στο δικτατορικό (και ισχύον μέχρι σήμερα) σύνταγμα του 1982, η δε πρωτοβουλία για τη δημιουργία του πρώτου ιδιωτικού πανεπιστημίου ανήκε στον Ιχσάν Ντογραματζί, τον πρώτο πρόεδρο του Συμβουλίου Ανώτατης Παιδείας που δημιούργησε η χούντα.

Αυτό το Συμβούλιο -γνωστότερο ως ΥΟΚ- αποτελεί τη δεύτερη θεσμική τομή της δικτατορίας, στην προσπάθειά της να ελέγξει πλήρως (και να στρατιωτικοποιήσει) τα τουρκικά πανεπιστήμια. Πρόκειται για έναν συγκεντρωτικό μηχανισμό, άμεσα υπαγόμενο στην πολιτική εξουσία, που διορίζει τους πρυτάνεις, εγκρίνει τους διορισμούς των πανεπιστημιακών, καθορίζει (σε γενικές πλέον γραμμές) το πρόγραμμα και την ύλη των μαθημάτων, επιβλέπει την «πειθάρχηση» των ΑΕΙ στην εθνική ορθότητα και συντονίζει την εκκαθάρισή τους από τα κατά καιρούς «εχθρικά» ή «ύποπτα» στοιχεία.

Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, τα 21 μέλη του διορίζονται -ανά 7- από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας, την κυβέρνηση και το Διαπανεπιστημιακό Συμβούλιο (αποτελούμενο από πρυτάνεις που, με τη σειρά τους, έχουν διοριστεί απ' το ΥΟΚ). Μέχρι το 2004, στη σύνθεσή του μετείχε και εκπρόσωπος των ενόπλων δυνάμεων, διορισμένος απ' το Γενικό Επιτελείο.

ΑΕΙ υπό επιτήρηση
Σύμφωνα με τον Ν. 2547 του 1981, που θέσπισε η χούντα και -με κάποιες τροποποιήσεις- εξακολουθεί να διέπει τη λειτουργία των τουρκικών ΑΕΙ, αποστολή των τελευταίων είναι «η ανατροφή πολιτών που θα είναι αφοσιωμένοι στην εθνικοφροσύνη του Ατατούρκ, που θα εμφορούνται από τις εθνικές, ηθικές, ψυχικές και πολιτισμικές αξίες του τουρκικού έθνους, που θα αισθάνονται την τιμή και την ευτυχία τού να είναι κανείς Τούρκος» και, κυρίως, που «θα ξέρουν το καθήκον και τις ευθύνες τους απέναντι στο κράτος και θα το αποδεικνύουν έμπρακτα».

Η εφαρμογή αυτού του ιδεολογικού κορσέ στην πράξη προσαρμόστηκε βέβαια στις εκάστοτε συνθήκες, συγκυρίες κι «εθνικές» προτεραιότητες:

*Επί χούντας, το ΥΟΚ απέλυσε με συνοπτικές διαδικασίες εκατοντάδες πανεπιστημιακούς υπόπτων κοινωνικών φρονημάτων, αντικαθιστώντας τους με πατενταρισμένους εθνικόφρονες, επέβαλε ενιαία διδακτέα ύλη ανά μάθημα σε όλη τη χώρα και απαιτούσε από τους πανεπιστημιακούς να υποβάλλουν για έλεγχο τις σημειώσεις, τη βιβλιογραφία και τις δημοσιεύσεις τους.

*Σήμερα, το ΥΟΚ περιορίζεται απλώς στον έλεγχο των συσχετισμών, τη σκιαγράφηση των γενικών κατευθύνσεων του προγράμματος σπουδών, την πειθάρχηση των φοιτητών και την έκδοση κανονιστικών εγκυκλίων. Μια απ' αυτές, που αποκαλύφθηκε τελευταία από την εφημερίδα «Burgun» (24.4.10), καλεί τις σχολές να καταβάλουν προσπάθεια για τον εντοπισμό (ενεργών ή εκκολαπτόμενων) «τρομοκρατών» μεταξύ του φοιτητικού πληθυσμού, συνιστά ιδιαίτερη προσοχή σε ποιους δίνονται υποτροφίες για το εξωτερικό και προτρέπει τα ΑΕΙ να οργανώσουν συνέδρια και να επιβραβεύουν μελέτες για την εθνική ασφάλεια.

*Αλλαγές υπέστη άλλωστε στην πορεία και η ταυτότητα, τόσο του «εσωτερικού εχθρού» όσο και των εκάστοτε «συμμάχων» στην καταπολέμησή του. Τη δεκαετία του '80, όταν προτεραιότητα αποτελούσε η εκκαθάριση της αριστεράς και των δημοκρατικών «παραφυάδων» της, το ΥΟΚ γέμισε τα πανεπιστήμια με θρησκευόμενους κήρυκες της περίφημης «τουρκοϊσλαμικής σύνθεσης». Λίγο αργότερα, όταν «εχθρός» έγιναν όσοι υπονόμευαν το εθνικό συμφέρον ασχολούμενοι με τη γενοκτονία των Αρμενίων, την εθνοκάθαρση των Ελλήνων ή την κουρδική ταυτότητα και γλώσσα, σειρά για διορισμό πήραν όσοι ξεσπάθωναν για τα εθνικά δίκαια. Με τη στοχοποίηση του πολιτικού Ισλάμ, επανεκτιμήθηκαν τέλος τα προσόντα των σπουδαγμένων στη Δύση «θετικιστών».

Αυτό που δεν φαίνεται ν' αλλάζει με τίποτα, είναι το αυταρχικό θεσμικό πλαίσιο: η αυτονομία και η αυτοδιοίκηση που απολάμβαναν ώς το 1980 τα τουρκικά πανεπιστήμια φαίνεται πως αποτελεί οριστικά παρελθόν. Η επέτειος της ίδρυσης του ΥΟΚ (6 Νοεμβρίου) «γιορτάζεται» έτσι κάθε χρονιά με φοιτητικές διαδηλώσεις που ζητούν την αποκατάσταση των δημοκρατικών λειτουργιών.

Το «άσυλο» των ΜΑΤ
Από κει και πέρα, οι καθ' ημάς λάτρεις της «τάξης» είναι λογικό να εντυπωσιάζονται από την εικόνα των τουρκικών ΑΕΙ: κάμερες επιτήρησης παντού, ιδιωτική αστυνομία (σεκιουριτάδες) σε αγαστή συνεργασία με το πανταχού παρόν «σπουδαστικό» της (κανονικής) Ασφάλειας, και σε μικρή απόσταση κλούβες των ΜΑΤ για να επέμβουν σε κάθε ενδεχόμενο.

*Για την έκταση (και τις συνέπειες) αυτής της επιτήρησης, αποκαλυπτικό είναι ένα πρόσφατο «μικροεπεισόδιο» που πληροφορούμαστε από τον εναλλακτικό ιστότοπο BIAnet:

Στις 29 Οκτωβρίου 2009, αριστεροί φοιτητές του Πανεπιστημίου Χατζάτεπε της Αγκυρας έστησαν στο χώρο της σχολής τους τραπεζάκι με πανό, τα οποία καλούσαν στις ετήσιες διαδηλώσεις για την επέτειο του ΥΟΚ. Το ένα πανό διακήρυσσε πως «Δεν θα παραδώσουμε τα πανεπιστήμια στο (κυβερνών κόμμα) ΑΚΡ», ενώ το άλλο διατράνωνε τις σοσιαλιστικές πεποιθήσεις των δημιουργών του. Σχεδόν αμέσως, οι φοιτητές δέχτηκαν επίθεση από σεκιουριτάδες κι ασφαλίτες. Αυτό προκάλεσε τις διαμαρτυρίες μερικών δεκάδων συναδέλφων τους, επέμβαση των ΜΑΤ, πολιορκία της βιβλιοθήκης του πανεπιστημίου, ρίψη δακρυγόνων μέσα στη βιβλιοθήκη και στη γειτονική πανεπιστημιακή καφετέρια, σύλληψη 66 φοιτητών και παραπομπή 11 απ' αυτούς στη Δικαιοσύνη για «αντίσταση κατά της αρχής» και «παρενόχληση εκπαιδευτικής διαδικασίας».

*Στο αστυνομικό τμήμα κατέληξαν επίσης 127 φοιτητές του ίδιου πανεπιστημίου και του Πολυτεχνείου της Αγκυρας που, φέτος τον Μάρτιο, προέβησαν σε συμβολική εκδήλωση διαμαρτυρίας για τις αυξήσεις των εισιτηρίων στα λεωφορεία. Ο δήμαρχος της πρωτεύουσας προειδοποίησε δε ότι, αν οι διαμαρτυρίες συνεχιστούν, θα κόψει πλήρως τα δρομολόγια που εξυπηρετούν τα εν λόγω ΑΕΙ («Zaman», 20.3.10).

«Στοιχεία Εθνικής Ασφάλειας»
Τρεις πάλι φοιτητές, που τόλμησαν ν' αναρτήσουν πανό υπέρ της δωρεάν παιδείας σε κάποιο φεστιβάλ κατά τη διάρκεια ομιλίας του Ερντογάν (14.3.10), συνελήφθησαν κι οδηγήθηκαν στο δικαστήριο. Παρόλο που η Ομοσπονδία τους έχει δημόσια δράση εδώ και χρόνια, δύο απ' αυτούς προφυλακίστηκαν για «συμμετοχή σε παράνομη οργάνωση» (BIANet 19.3.10).

*«Διαμαρτυρία χωρίς άδεια», «εκφώνηση συνθημάτων», ακόμη και «συμμετοχή σε συνεντεύξεις τύπου» αποτελούν «παραπτώματα» που κατά κανόνα συνεπάγονται τη λήψη πειθαρχικών μέτρων κατά των εμπλεκόμενων φοιτητών, με προσωρινή (ή και μόνιμη) αποβολή τους απ' τις σχολές. Πειθαρχικές διώξεις επιφέρει και κάθε εκδήλωση διαμαρτυρίας που ζητά την κατάργηση των διδάκτρων. Τριάντα τρεις φοιτητές του Πανεπιστημίου της Αδριανούπολης καταδικάστηκαν το 2007 σε τριετή φυλάκιση επειδή διοργάνωσαν ένα εναλλακτικό φεστιβάλ.

*Την εικόνα ολοκληρώνει μια διαδεδομένη πρακτική: Οταν κάποιος φοιτητής αρχίσει να «μπλέκει» με συνδικαλιστική δράση, η πρυτανεία στέλνει στην οικογένειά του «προειδοποιητική» επιστολή ότι υπάρχει κίνδυνος εμπλοκής του με την «τρομοκρατία». Οι πληροφορίες και η σχετική εντολή προέρχονται από την Ασφάλεια.

Τα ανώτατα ιδρύματα δεν είναι όμως ο μόνος εκπαιδευτικός χώρος που «διαπαιδαγωγείται» κοινωνικοπολιτικά κι επιτηρείται στρατιωτικοαστυνομικά. Το μάθημα «Στοιχεία Εθνικής Ασφαλείας» αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του σχολικού προγράμματος από το 1926 μέχρι σήμερα. Το διδάσκουν δε όχι δάσκαλοι και καθηγητές υπαγόμενοι στο Υπουργείο Παιδείας, αλλά εν ενεργεία ή απόστρατοι αξιωματικοί. Σύμφωνα με το ισχύον σχετικό διάταγμα του 1998, σκοπός του μαθήματος είναι «να προωθήσει την εκμάθηση στη νεολαία των εθνικών στρατηγικών μας, των εθνικών μας στόχων και των εθνικών μας συμφερόντων», καθώς και «να μάθει η νεολαία να μάχεται εναντίον όσων διαφωνούν με τα παραπάνω».

Εκτός σχολείου, το διαβόητο άρθρο 301 του Ποινικού Κώδικα καθιστά άλλωστε ποινικό αδίκημα, τιμωρητέο με φυλάκιση από 6 μήνες μέχρι 2 χρόνια, κάθε «δημόσια προσβολή του τουρκικού έθνους, της Δημοκρατίας ή της Εθνοσυνέλευσης της Τουρκίας», καθώς και κάθε δημόσια προσβολή της κυβέρνησης, της δικαστικής εξουσίας, του στρατού ή των υπηρεσιών ασφαλείας. Μέχρι την πρόσφατη τροποποίησή του (30.4.08), αντί για την τιμή «του τουρκικού έθνους» το άρθρο προστάτευε την τιμή του «τουρκισμού», εν γένει. Πρόσφατο αποκαλυπτικό δημοσίευμα της εφημερίδας «Ταράφ» έφερε στο φως μια συμπληρωματική διάσταση του μαθήματος «εθνικής ασφαλείας»: οι αξιωματικοί που το διδάσκουν οφείλουν ταυτόχρονα να συμπληρώνουν, για λογαριασμό του ΓΕΕΘΑ, τους φακέλους φρονημάτων των μαθητών και των εκπαιδευτικών με τους οποίους έρχονται σε επαφή.

Η «τρομοκρατία» των συνθημάτων
Η καταγραφή αυτή του ριζοσπαστισμού της νέας γενιάς εξ απαλών ονύχων συνιστά όντως πρωτοποριακή πρακτική, που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί μελλοντικά και στα καθ' ημάς: αντί να «χαρτογραφούνται» μία φορά κάθε δεκαετία με τις εισβολές των ΜΑΤ στο Πολυτεχνείο, οι δυνητικοί «τρομοκράτες» του μέλλοντος θα εντοπίζονται έγκαιρα χάρη στην ανάλυση του αντικομφορμιστικού λόγου και των εφηβικών ανησυχιών μέσα στις σχολικές αίθουσες. Για λόγους σεβασμού της ελληνικής ιδιοπροσωπίας, καλό θα ήταν ωστόσο οι στρατιωτικοί εκπαιδευτές-χαφιέδες ν' αντικατασταθούν από λαγωνικά της «Αντιτρομοκρατικής».

Παρά το βάθος της σκέψης και τα επιχειρήματα των δασκάλων τους στην «Εθνική Ασφάλεια», υπάρχουν κάποιοι Τούρκοι που επιμένουν να κατεβαίνουν στο πεζοδρόμιο. Δέσμια του «κακού της εαυτού», η ελληνική κοινωνία θα είχε αναμφίβολα πολλά να διδαχθεί από τον τρόπο με τον οποίο οι γείτονές μας (δηλαδή τα εκεί αφεντικά) χειρίζονται αυτού του είδους τους οπισθοδρομικούς συμπολίτες τους.

Η πρακτική π.χ. των μαζικών συλλήψεων, που εδώ προκαλεί σοκ στην κοινή γνώμη, εκεί συνιστά τρέχουσα πρακτική. Σύμφωνα με μελέτη τούρκου πανεπιστημιακού, μεταξύ 1994 και 2000 συνελήφθησαν για συμμετοχή σε διαδηλώσεις συνολικά 29.004 άτομα, συχνά εκ των υστέρων. Σύμφωνα με την αστυνομία, το 79% των διαδηλώσεων της περιόδου ήταν «παράνομες». Βάσει της ίδιας πηγής, την τετραετία 1997-2000 καταδικάστηκαν για παραβίαση της νομοθεσίας που διέπει τις δημόσιες συναθροίσεις 27.283 πολίτες, αριθμός στον οποίο δεν περιλαμβάνονται οι καταδικασθέντες για παραβίαση της (ισχύουσας) «αντιτρομοκρατικής νομοθεσίας» του 1991. Η τελευταία ποινικοποιεί κάθε δημόσια εκδήλωση που θα μπορούσε κάπως να ερμηνευθεί ως υποστήριξη προς τους στόχους παράνομης οργάνωσης, ακόμη κι αν δεν συνδέεται οργανωτικά με κάτι τέτοιο (Aysen Uysal, «Maintien de l'ordre et manifestations de rue», σε G. Dorronsoro (ed.), «La Turquie conteste», Παρίσι 2005).

«Τρομοκράτες» συνδικαλιστές
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Διεθνούς Αμνηστίας, σοβαρό πρόβλημα αποτελεί η συχνή χρήση της αντιτρομοκρατικής νομοθεσίας για τη δίωξη, την παρατεταμένη προφυλάκιση και βαριές δικαστικές καταδίκες ανήλικων παιδιών που συλλαμβάνονται στη διάρκεια κουρδικών διαδηλώσεων. Βάσει της πρόσφατης νομολογίας του Ανώτατου Δικαστηρίου (2008), ακόμη και η απλή συμμετοχή σε ειρηνικές διαδηλώσεις υποκινούμενες -κατά τις αρχές- από το ΡΚΚ ισοδυναμεί με τρομοκρατική ενέργεια. Για την καταδίκη των ανηλίκων αρκεί άλλοτε μια φωτογραφία όπου αυτοί σχηματίζουν το σήμα της νίκης, άλλοτε η κατάθεση του αστυνομικού που τους συνέλαβε, ενώ δεν λείπουν και καταδίκες βάσει ανώνυμων καταθέσεων «προστατευόμενων» μαρτύρων!

Η ανεξέλεγκτη χρήση της αντιτρομοκρατικής νομοθεσίας δεν πλήττει όμως μόνο διαδηλωτές. Τον περασμένο Μάιο, αστυνομία και φιλοκυβενητικά ΜΜΕ θριαμβολόγησαν για την «εξάρθρωση» μιας υποτιθέμενης θυγατρικής οργάνωσης του ΡΚΚ στο εσωτερικό του συνδικάτου των δημόσιων υπαλλήλων (KESK) στη Σμύρνη. Συνελήφθησαν 31 συνδικαλιστές και 22 προφυλακίστηκαν επί εξάμηνο, ώσπου στη δίκη αποκαλύφθηκε πως η κατηγορία είχε στηθεί με βάση την αυθαίρετη ερμηνεία καταγραμμένων τηλεφωνικών συνομιλιών (που στην πραγματικότητα αφορούσαν δραστηριότητες του συνδικάτου), το... γάμο μιας (τουρκάλας) συνδικαλίστριας με Κούρδο, την παρακολούθηση ταινίας με κουρδικούς υπότιτλους και άλλα φαιδρά. Η νομική τεκμηρίωση περί «παράνομης οργάνωσης» στηρίχθηκε στο γεγονός ότι το δραστήριο γυναικείο τμήμα του συνδικάτου, στελεχωμένο σε μεγάλο βαθμό από φεμινίστριες, δεν προβλέπεται στο καταστατικό του. Η θέσπιση ενός ποσοστού 30% γυναικών στα όργανα «ερμηνεύθηκε» έτσι νομικά σαν «άλωση» του KESK από τρομοκρατική οργάνωση!

Τελικά, χάρη στη διεθνή κινητοποίηση και την παρουσία πολλών ξένων παρατηρητών, οι υπόδικοι αφέθηκαν ελεύθεροι κι η δίκη τους αναβλήθηκε, χωρίς όμως αυτό να σημάνει και το τέλος της δίωξης. Η κατηγορία του (υπόδικου ή δυνητικού) «τρομοκράτη» εξακολουθεί έτσι να κρέμεται, σαν δαμόκλειος σπάθη, πάνω από τα κεφάλια των μελών του μαχητικού συνδικάτου.

Μέχρι σήμερα, το σύνταγμα απαγορεύει άλλωστε ρητά την απεργία στους δημόσιους υπαλλήλους. Η απαγόρευση αυτή δεν μένει στα χαρτιά: Τον περασμένο Δεκέμβριο, π.χ., πάνω από 40 εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους τέθηκαν σε διαθεσιμότητα για τη συμμετοχή τους σε 24ωρη απεργία που διεκδικούσε την υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης (Amnesty International, όπ.π.).

***

Για να συνοψίσουμε: η τουρκική κοινωνία βρίσκεται εδώ και χρόνια σε μια διαδικασία μετάβασης από την παραδοσιακή στρατοκρατία σ' ένα «ευρωπαϊκότερο» μοντέλο. Σε ορισμένους τομείς αυτή η μετάβαση συνεπάγεται πραγματικά δημοκρατικά ανοίγματα, ενώ αλλού οι ιστορικά κληρονομημένες αυταρχικές αντιλήψεις και μηχανισμοί απλώς εκσυγχρονίζονται, έτσι ώστε να είναι ευκολότερα αποδεκτοί από τις δυτικές κοινωνίες.

Ομως, σε καμιά περίπτωση το «τουρκικό μοντέλο», ακόμη και στη «δημοκρατικότερη» εκδοχή του, δεν μπορεί να θεωρηθεί παράδειγμα για μια κοινωνία όπως η ελληνική, με δημοκρατικούς θεσμούς λίγο πολύ εμπεδωμένους εδώ και κάμποσες δεκαετίες.

Οσοι γοητεύονται από την «τάξη» και τις «επιδόσεις» των γειτόνων μας, απλώς αποκαλύπτουν τι είδους μέλλον μας ετοιμάζουν.

Κηδεία εθνικού ήρωα για τον Ιχσάν Ντογραματζί, πρώτο πρόεδρο του ΥΟΚ και ιδρυτή του πρώτου ιδιωτικού πανεπιστημίου (28/2/2010).

*Ελευθερία στα τουρκικά.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ-ΙΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

6 σχόλια:

  1. ΕΤΣΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ!!!!!

    1. Π.Χ. ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΕΝΑ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Π.Χ. Η ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΙΚΗ΄΄ Ή ΄΄ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ΄΄.

    ΣΤΗΝ ΙΑΤΡΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ ΄΄ΣΤΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ΄΄ Ή ΄΄ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΕΙΔΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ΄΄ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΑΠΛΗ ΄΄ΤΡΑΥΜΑΤΙΟΛΟΓΙΑ ΠΛΟΕΜΙΚΗΣ ΠΡΟΕΛΕΥΣΕΩΣ΄΄.

    2. ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΕΦΕΔΡΟΙ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΙ ΠΟΥ ΗΔΗ ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΑΣΕΙ ΕΠΙ 4 ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΝ ΥΛΗ ΤΗΣ ΣΕΑΠ,ΤΗΣ ΣΜΥ ΚΑΙ ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΣΕ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΛΟΓΑ ΤΩΝ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ.

    ΟΙ ΑΓΓΛΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΓΑΛΛΟΙ ΕΙΝΑΙ ΧΑΖΟΙ ΠΟΥ ΔΕΧΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΣΑΝΤΧΕΡΣΤ ΚΑΙ ΤΟ ΣΑΙΝ-ΣΥΡ, ΕΠΙΛΕΚΤΟΥΣ ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΣ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ;;;

    ΚΑΙ ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: META THN ΘΗΤΕΙΑ ΜΟΥ ΣΠΟΥΔΑΣΑ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ. ΟΥΔΕΜΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗ ΥΠΗΡΧΕ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ VIII ΜΕΡΑΡΧΙΑ. ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΑΝΕΤΑ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ Η ΕΦΕΔΡΕΙΑ ΤΗΣ ΜΕΡΑΡΧΙΑΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΟΙΟ ΤΑΓΜΑ Ή ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΑΠΟΤΕΛΟΥΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ, ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΚΟΡΙΤΣΙΩΝ;

    NA EΙΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΙ ΟΤΙ ΑΝ ΕΞΑΣΦΑΛΙΖΟΤΑΝ ΟΤΙ Η ΘΗΤΕΙΑ ΣΤΟ ΤΑΓΜΑ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ, ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΤΑΝ ΩΣ ΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΘΗΤΕΙΑΣ ΠΟΛΛΑ ΠΑΙΔΙΑ, ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΟΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ, ΘΑ ΕΠΕΛΕΓΑΝ ΝΑ ΄΄ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΝ΄΄ ΚΑΙ ΤΟ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ ΤΟΥΣ ΩΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ.

    ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗ ΤΟΥΣ, ΘΑ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΠΙΟ ΚΑΛΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΜΕΝΟΙ ΝΑ ΕΙΣΕΛΘΟΥΝ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΒΙΟ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΘΕΜΕΛΙΑΚΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΥ ΒΙΟΥ.

    Υ.Γ. ΑΝ ΒΕΒΑΙΑ ΜΕΤΑ ΕΒΡΙΣΚΑΝ ΔΟΥΛΕΙΑ!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ καλό το άρθρο Καυκάσιε.

    Φανταστείτε τι θα γινόταν στην Ελλάδα εάν άλλαζε ο κανονισμός των Παν/μίων στα πρότυπα των Τουρκικών. Παραφράζω το ανωτέρω απόσπασμα:

    ==================================

    Η αποστολή των ΑΕΙ είναι:

    «η ανατροφή πολιτών που θα είναι αφοσιωμένοι στην εθνικοφροσύνη του Ελευθέριου Βενιζέλου και του Ανδρέα Παπανδρέου, που θα εμφορούνται από τις εθνικές, ηθικές, ψυχικές και πολιτισμικές αξίες του Ελληνικού ¨Εθνους, που θα αισθάνονται την τιμή και την ευτυχία τού να είναι κανείς ¨Ελληνας» και, κυρίως, που «θα ξέρουν το καθήκον και τις ευθύνες τους απέναντι στο κράτος και θα το αποδεικνύουν έμπρακτα».
    =================================

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ως γνωστόν υπάρχουν 2 τρόποι εκτίμησης και αξιολόγησης μιας χώρας. (1) Τα οικονομικά της χώρας δηλ ΑΕΠ, έλλειμα, χρέος, ανάπτυξη, δείκτες ανταγωνιστικότητας κλπ κλπ
    (2) Τα οικονομικά του κόσμου που ζει σε αυτή τη χώρα. Ύψος βασικού μισθού, αγοραστική δύναμη, παροχές, επίπεδο ζωής κλπ κλπ
    Τα μεν και τα δε συνδέονται προφανώς αλλά όχι και απαραίτητα. Μια χώρα μπορεί να φαίνεται ως οικονομικός παράδεισος με τρελή ανάπτυξη, μηδέν έλειμα κλπ αλλά ο κόσμος να ψωμολυσσάει και να μην έχει πρόσβαση ούτε σε μόρφωση, ούτε σε υγεία.
    Το ότι η Τουρκία δεν έχει δημοκρατία είναι γνωστό. Το ότι δεν υπάρχει ελευθερία λόγου, το ότι υπάρχουν τεράστιες ανισότητες και κοινωνικές αδικίες επίσης είναι γνωστό.
    Είναι γελοίο να επιλέξουμε την Τουρκία ως πρότυπο. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πράγματα που τα κάνουν καλά και δεν θα έπρεπε να ανοίξουμε τα αυτιά μας και τα μάτια μας και να μάθουμε απο αυτούς.
    Αν θέλουμε να κοροιδευόμαστε ότι είμαστε οι ξύπνιοι και οι απέναντι είναι "μπουνταλάδες" δυστυχώς θα ξυπνήσουμε μια ωραία μέρα και θα βρούμε τους ..."μπουνταλάδες" να (ξανα)κάνουν κουμάντο στο Αιγαίο και όχι μόνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ
    Αυτοί που προβάλλουν την Τουρκία ως πρότυπο το κάνουν για να αμβλύνουν τις αντιδράσεις στις επερχόμενες συμφωνίες για Αιγαίο κλπ.
    Ωστόσο στην Τουρκία ανέρχεται ραγδαία μια μεσαία και ανώτερη αστική τάξη με πατριωτικά χαρακτηριστικά-εθνικιστικά αν προτιμάτε. Το ότι αυτό συμβαδίζει με αυταρχικά χαρακτηριστικά δεν είναι ούτε περίεργο ούτε πρωτότυπο.
    Είναι κανόνας ότι μια ανερχόμενη τάξη (που δεν έχει στερεωθεί ακόμα)έχει χρησιμοποιήσει τον αυταρχισμό ως εργαλείο ανόδου και στερέωσής της στην εξουσία. Αυτό γίνεται στην Κϊνα σήμερα και ξεφύτρωσε μέσα σε λίγα χρόνια μια νέα αστική τάξη, αυτό έγινε στη Γαλλική Επανάσταση, αυτό έγινε στη Σοβιετική Ενωση, στην Αγγλία παλιότερα (εποχή αποικιών)αυτό γίενται και στην Τουρκία.
    Αυτό είναι και ο κίνδυνος γιατην Ελλάδα επειδή η ελληνική αστική τάξη είναι έτοιμη και πρόθυμη να "συνεργαστεί" (παραδοθεί)με την Τουρκία. Αυτό έρχεται να κάνει τώρα ο Ερντογάν. Να οργανώσει αυτή τη συνεργασία ώστε σε λίγο να μην υπάρχει αντίσταση για τα υπόλοιπα. Αυτό ακριβώς οργανώνει η κυβέρνηση και βιάζεται διότι αυτά δεν γίνονται σε ήρεμους καιρούς αλλά μόνο όταν είμαστε σαν ζαλισμένα κοτόπουλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δημοκρατία με αυθεντίες δεν είναι δημοκρατία. Ευτυχώς στην Ελλάδα, δεν πιστεύουμε σε γενικές γραμμές σε "Πάπες" και γι'αυτό το λόγο έχουμε μια τάση προς την πραγματική δημοκρατία. Στην Αρχαία Αθήνα, στο λίκνο της δημοκρατίας, αυτοί που έτειναν να αποκτήσουν δύναμη και να γίνουν αυθεντίες εξοστρακίζονταν. Επομένως, η Τουρκία μάλλον είναι ένα νεωτερίστικο χαλιφάτο.

    *Αν οι στρατιωτικοί ήταν απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μάλλον θα ήταν λιγότερο υπάκουοι στην ιεραρχία. Η γνώση, βλέπεις, οδηγεί στην αμφισβήτηση. Αυτό που δεν έχει υπολογιστεί όμως από τους ιθύνοντες του υπουργείου Αμύνης είναι ότι η αμφισβήτηση οδηγεί στην πρόοδο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ 01 Μαΐου 2010 7:32 μ.μ.


    Γράφεις: "Αν οι στρατιωτικοί ήταν απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μάλλον θα ήταν λιγότερο υπάκουοι στην ιεραρχία. Η γνώση, βλέπεις, οδηγεί στην αμφισβήτηση."

    Aραι μάραι κουκουνάραι...
    Είδαμε τι επιπέδου μόρφωση παρέχουν τα ελληνικά πανεπιστήμια και τη μπουρδ***ποίηση τους από την αριστερά. Τελευταία σε όλες τις ευρωπαικές κατατάξεις είναι τα πανεπιστήμια μας.
    Οποιοσδήποτε υποστηρίζει πως αντί για στρατιωτικούς θα πρέπει να έχουμε ένστολους φοιτητές είναι είτε ηλίθιος είτε πράκτορας που επιθυμεί τη διάλυση του στρατού.
    Υπό αυτό το πρίσμα πρέπει να δεί κάποιος και τη προσπάθεια της
    "κυβέρνησης" Jeffrey Mineiko & Cryptojewish Friends να διαλύσει τις στρατιωτικές σχολές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.