1/3/11

Αποτυπώσεις από την Ιστορία των Ιονίων νήσων

της Ελίνας Γαληνού
Το τέλος του 18ου αιώνα είναι μια περίοδος μεγάλων αλλαγών για τα Ιόνια νησιά, τα οποία βρίσκονταν ως το 1797 υπό βενετική κυριαρχία. Τους Βενετούς τους διαδέχονται οι Γάλλοι, για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, ενώ στη συνέχειά του θα ακολουθήσει η περίοδος της Επτανήσου Πολιτείας υπό ρωσσοτουρκική «προστασία».
Μετά το πέρας αυτής της περιόδου, η γαλλική κυριαρχία θα επανέλθει και θα παραμείνει ως το 1815, όπου ξεκινάει η φάση της Βρετανικής Προστασίας των Ηνωμένων Κρατών των Ιονίων Νήσων, η οποία θα τερματιστεί κατά την Ενωση των Ιονίων με την Ελλάδα, το 1864, αμέσως μετά την ενθρόνιση του Γεωργίου Α΄.
Η ιστορική και λογοτεχνική περιγραφή μιας τέτοιας περιόδου μέσα στο περιβάλλον που βιώθηκε, όσο λεπτομερής ή παραστατική και αν είναι, δεν μπορεί να υποκαταστήσει την εντύπωση που θα έδιναν κάποιες εικόνες της που έχουν φιλοτεχνηθεί την συγκεκριμένη αυτή εποχή. Συχνά διαβάζουμε ιστορικά κείμενα, αλλά όσο και αν διεγείρουν την φαντασία μας, δεν μπορούν να καλύψουν το οπτικό κενό, οπότε η εικόνα μας για κείνο το χτές, παραμένει συχνά ελλιπής. Είναι όμως αρκετά δύσκολη η αναζήτηση και συγκέντρωση παραστατικών στοιχείων για εποχές τόσο περασμένες, όπου δεν υπήρχε η πολυτέλεια της φωτογραφίας και των άλλων πιο σύγχρονων τεχνολογιών που αποτυπώνουν τοπία και πρόσωπα. Ωστόσο, η παλαιότητα της ζωγραφικής τέχνης, έχει συμβάλει σημαντικά στο να συμπληρώνεται κάπως αυτό το κενό…
Αυτοί οι προβληματισμοί συζητήθηκαν στην πρόσφατη έκθεση που διοργάνωσε το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, με θέμα τα Ιόνια νησιά του 18ου και 19ου αιώνα. Η παρουσίαση αυτού του θέματος, έδωσε στο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει μια από τις πλούσιες Συλλογές του μουσείου, σχετικά με την ιστορία και τον πολιτισμό της Αθήνας και άλλων περιοχών του ελλαδικού χώρου άλλων εποχών. Πολλά τοπία, κτίσματα και οικιστικά σύνολα, ανθρώπινες φιγούρες σε διάφορα στιγμιότυπα της τότε καθημερινής ζωής, συνιστούν μια συγκεντρωμένη εικόνα από τα Ιόνια νησιά εκείνης της μεταβατικής εποχής, μερικές δηλαδή δεκαετίες πριν την οριστική τους ενσωμάτωση με την Ελλάδα. Ο όρμος Αητού της Ιθάκης, η άποψη της πόλης της Ζακύνθου από μια παραλία, η άποψη της Σπιανάδας με το Παλαιό Φρούριο, η παρουσία ανδρών και γυναικών με χαρακτηριστικές ενδυμασίες αστών ή χωρικών, η νύχτα, το ξημέρωμα, τα καίκια και τα καράβια, παρέχουν στοιχεία που αναδεικνύουν τον τρόπο ανάπτυξης του πολιτισμού στην Επτάνησο. Πόσα όμως απ΄αυτά διατηρήθηκαν ή χάθηκαν μέσα από τις αλλεπάλληλες εναλλαγές κυριάρχων, βαρβαροτήτων ή φυσικών καταστροφών; Μια σχετικά ακριβής αποτύπωση του χτές, παρέχει ένα συγκριτικό στοιχείο στον σημερινό ερευνητή ή φιλίστορα που μπορεί να ανατρέξει σε ιστορικές πηγές και να προβεί στην σχετική αξιολόγηση.
Πέρα λοιπόν από το ρομαντικό ταξίδι στο παρελθόν της Επτανήσου, η συλλογή που προβάλλεται για όλη την φετινή σαιζόν, παραπέμπει και σε μια ακόμα μεγαλύτερη σημασία που έχει η δημοσιοποίηση των θησαυρών ενός μουσείου. Εργα σαν αυτά, που συνδυάζουν το τερπνό μετά του ωφελίμου, προσφέρουν αισθητική απόλαυση αλλά είναι παράλληλα και ιστορικά τεκμήρια. Φιλοτεχνήθηκαν από επαγγελματίες ή ερασιτέχνες ζωγράφους, άλλοι διάσημοι όπως ο Edward Lear, o Joseph Cartwright, o Theodore de Moncel , o Giovanni Schranz, ή άλλοι λιγότερο γνωστοί, που όμως συναντώνται όλοι σ΄ ένα κοινό σημείο. Προφανώς είχαν γοητευτεί από το φυσικό και δομημένο περιβάλλον των νησιών και το φώς του Ιονίου, ήθελαν όμως και να το διερευνήσουν σαν κάτι διαφορετικό, σχεδόν εξωτικό. Στις αποτυπώσεις τους, είναι διάχυτο το ρομαντικό πνεύμα της εποχής τους, καθώς η μελαγχολική ματιά εμφανίζεται στα περισσότερα, ενώ κάποιες μυθολογικές αναφορές αποτελούν σαφή παραπομπή στην ιδέα του χαμένου παραδείσου. Συνομιλώντας με τα 64 έργα, από τα οποία 43 είναι πρωτότυπα και 21 χαρακτικά, και τις 57 υδατογραφίες ενός αγνώστου καλλιτέχνη που εμπεριέχονται σε αδημοσίευτο λεύκωμα, γνωρίζει κανείς πόσες πληροφορίες μπορούν να αντληθούν από μια τέτοια Συλλογή και άλλες ανάλογες που διαθέτει το Μουσείο. Και συνειδητοποιεί πώς η δημοσιοποίηση των θησαυρών ενός Μουσείου, μπορεί να ανοίξει πολιτισμικούς διαλόγους πολλές φορές καθοριστικούς για την εξέλιξη μιας έρευνας.

8 σχόλια:

  1. Γιά 500 σχεδόν χρόνια η Επτάνησος είχε "σκλαβιά",ξένη Κυριαρχία!
    Σχολεία ελληνικά δέν λειτουργούσαν!
    Είναι αξιοπερίεργο πώς διασώθηκε ο ελληνισμός!
    Η λύση τού μυστηρίου είναι ή ίδια η ελληνίδα Μ ά ν α!
    Καί ο "Έλλην Λόγος"τού ΟμηροΟδυσσέα!
    Η Μάνα δίδασκε τά παιδιά στό σπίτι.
    Γι'αυτό η επτανήσιοι "λατρεύουν"τίς Μανάδες τους!Μέχρι τίς μέρες μας!
    Γιά όλα καί όλους μίλα,μήν πείς λέξη γιά τήν Μάνα!
    Ιερόν Όνομα!
    Θά μού μείνει αξέχαστη μία λέξη τής Γιαγιάς σέ ένα χωριό εκεί κοντά στίς Έρμονες(εκεί κάπου βγήκε ο Οδυσσέας)!
    Γιαγιά καλημέρα τί κάνεις;
    Καλά παιδί μου!Ωρα καλή,Ψυχή μου!
    Μάνα,ω τί όνομα γλυκό!
    Επτανήσιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επτανήσιος

    2 Μαρτίου 2011 9:27 π.μ.

    -------------------

    Πατριώτη,

    ας μην είχαμε τους Αγίους στα νησιά μας και θα σου έλεγα εγώ. Υπήρξαν πολύ μεγάλα στηρίγματα στους Ορθόδοξους λαούς ο Αγιος Γεράσιμος, ο Άγιος Σπυρίδωνας και ο Άγιος Διονύσιος!
    Αυτοί έκαναν τόσο γλυκομίλητη την ευγενική γιαγιούλα.
    Ας έχουμε την ευχή τους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΜΠΟΥΡΔΕΣ ... ΕΝΑ ΤΡΙΟΚΑΛΑΘΟ ΜΠΟΥΡΔΕΣ ΓΡΑΦΕΤΕ ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ..{κλαουναριες.}.ΚΑΙ ΤΟ ΑΡΘΟ ΚΑΙ Ο σχολιαστης ............ΕΠΤΑΝΗΣΙΟΣ ΕΤΩΝ 60

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εχετε ακουσει κεφαλλονιτη παπα να διαoλιζει τσου αγιους;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ 2.52μμ

    Εσείς πάλι, γιατί γράφετε απαντήσεις σε "μπούρδες";
    Σας υποχρέωσε κανένας;
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η Επτάνησος έβγαλε μεγάλες μορφές τού Πνεύματος!Μεγάλους ποιητές!
    Ηταν η αγκαλιά τών "ελεύθερων Ελλήνων!"
    Καποδίστριας ο Πρώτος Κυβερνήτης τής ελεύθερης Πατρίδας.
    Διονύσιος Σολωμός,έγραψε τόν Εθνικό ΎΜΝΟ!
    Βαλαωρίτης...Ανδρέας Κάλβος,Αγγελος Σικελιανός...καί τόσοι άλλοι.
    Σπούδαζαν στήν Ιταλία,λόγω τής Αναγέννησης-Διαφωτισμού,καί έβγαλε καί καλούς Μουσικούς όπως ο Μάντζαρος πού μελοποίησε τόν Εθνικό Ύμνο.
    Ηταν τό καταφύγιο τών αγωνιστών τού 1821,τού Κολοκοτρώνη,Νικηταρά,καί τόσων άλλων σπουδαίων!
    Καί βέβαια έχουν τήν πίστη μέσα στήν ψυχή τους!
    Προφανώς ο κύριος Απελλής(εκκλησιαστής),δέν μπορεί νά καταλάβει τό μέγεθος τής ανυπαρξίας σχολείων γιά τά ελληνόπαιδα,λόγω τών ΑγγλοΓάλλων περισσότερο καί τών Ρώσων γιά μικρά διαστήματα.Προφανώς πίστευαν-τίποτα οι Αγγλοσάξωνες δέν κάνουν τυχαία-ότι χωρίς σχολεία θά διαλυθεί η "ελληνικότητα".Εκεί εστιάζω στήν δύναμη τής γυναικείας Ψυχής,πού έρχεται από πολύ παλιά καί είναι ριζωμένες μέσα της ,η αγάπη στήν Οικογένεια,στήν Πίστι,στίς παραδόσεις,στήν Πατρίδα"νόστιμον ήμαρ"{γλυκειά επιστροφή,τού ΟμυροΟδυσσέα,πού τόν περίμενε η γυναίκα του Πηνελόπη τόσα χρόνια,πιστή στό γάμο της, καί ύφαινε καί τήν νύχτα ξύφαινε!}
    Κουβαλούσε μέσα η επτανήσια Μάνα τόν μεγάλο Πολιτισμό καί παρά τήν "σκλαβιά"επέζησε μέχρι τής Μέρες μας!
    "Ηχείστε οι Σάλπιγγες!
    Καί σείς καμπάνες βροντερές Ηχείστε!..."
    Ας ανοίξουμε τά αυτιά μας στά μηνύματα τών καιρών,νακούσουμε τίς Σάλπιγγες,τίς Καμπάνες τού ποιητή Σικελιανού!
    Καί μιά στροφή τού Α,Κάλβου:
    "Άς μήν βρέξει ποτέ τό σύννεφον
    καί ο άνεμος σκληρός/άς μήν σκορπίσει τό μακάριον χώμα
    Πού σάς σκεπάζει..."
    Αιωνία η Μνήμη!
    ΑΡΚΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. "ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ ΚΑΊ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ


    Στά 1818 είχεν έλθει ο Καποδίστριας από τήν Ρωσία στήν Κέρκυρα.Στό σπίτι τού πατέρα του είχε τραπέζι σέ πολλούς καί στόν Κολοκοτρώνη.Εκεί πού ο ίδιος ο Κολοκοτρώνης ελιάνιζε τό αρνί(θάταν,φαίνεται η Λαμπρή!),τού λέγει ο Καποδίστριας:
    -Εφέτος εδώ καί τού χρόνου στήν Πελοπόννησο.
    Ο Κολοκοτρώνης τό εφύλαξε αυτό καλά στό νού του.
    Άμα εκυρύχθηκε η Επανάστασις,έγραψε στόν Καποδίστρια νά έλθη νά φάνε τό αρνί."
    "Απομνημονεύματα,Ν.Σπηλιάδης"

    "...Καί οι βροντές καί τό σκοτάδι,/
    όπου αντίσκοφτε η φωτιά,/επαράσταιναν τόν Άδη,/
    πού εκατρέρειε τά σκυλιά..."
    ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ"ΥΜΝΟΣ ΣΤΉΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΝ"

    "Τσεκούρι καί Φωτιά
    στούς Προσκυνημένους"Θ.Κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η θάλασσα έβγαλε τό ΟμηροΟδυσσέα στήν στεριά...καί περιγράφει η "ΟΔΥΣΣΕΙΑ",πώς τόν βρήκε η κόρη τού βασιλιά Αλκίνοου,η Ναυσικά,η οποία μέ άλλες κόρες έπαιζε στήν παραλία,τόν έντυσαν,τόν περιποιήθηκαν καί ως ικέτη τόν οδήγησαν στά Ανάκτορα,στήν Μάνα της...(ακολουθούσε από μακριά τίς κοπέλες.!..)
    Καί περιγράφει τά ήθη καί έθιμα,δηλαδή ότι δέν μπορεί ένας άγνωστος νά συνοδεύει ανύπαντρες κόρες,διότι η κοινωνία θά έβγαζε κακό όνομα...
    Αρχαιοελληνικά
    101. "...τήσι δέ Ναυσικάα λευκώλενος ήρχετο μολπής/οίη δ' 'Αρτεμις είσι κατ'ούρεα ιοχέαιρα./ή κατά Τηύγετον περιμήκετον ή Ερύμανθον."{Κι η Ναυσικά η λευκόχερη έπιασε πρώτη τό τραγούδι,δίνοντας ρυθμό.Όπως η Άρτεμις μέ τό τόξο της κατεβαίνει στά βουνά,ή στόν πανύψηλο Ταύγετο ή στόν Ερύμανθον..}.
    119."Ανασηκώθηκε ταραγμένος καί αμέσως συλλογίστηκε μέ τήν ψυχή καί μέ τό νού:"Είναι αλαζόνες,άγριοι καί άδικοι;Η μήπως είναι φιλόξενοι καί τό μυαλό τους δέν αγνοεί τά θεία;Άκουσα,όμως,μέ τά αυτιά μου φωνή κοριτσιών,σάν τών Νυμφών πού κατοικούν επάνω στά όρη τά ψηλά καί κατεβαίνουν στίς πηγές τών ποταμών ή σέ εύφορα λιβάδια.....
    150."Γουνούμαί σε,άνασσα.θεός νύ τις,ή βροτός έσαι;"{Γονατιστός πέφτω μπροστά σου,δεσποσύνη μου.Είσαι ή θεά μήπως;}
    275."Τίς δ'όδε Ναυσικάα έπεται καλός τε μέγας τε ξείνος;πού δέ μιν εύρε;πόσις νύ οι έσσεται αυτή..."{Ποιός είναι αυτός πού έρχεται ψηλός καί ωραίος,αλλά ξένος,μαζί με τήν Ναυσικά;Πού νά τόν βρήκε;}........
    300.{Επειδή από όλα τά κτίσματα πού έχουν φτιάξει οι Φαίακες,αυτό,τού φωτεινού Αλκίνοου,είναι τό πιό λαμπρό.Κι όταν πίσω από τήν αυλή καί τούς τοίχους πιά δέν θά φαίνεσαι,τότε πήγαινε απευθείας στήν αίθουσα,μέ βιάση αναζητώντας τήν μ η τ έ ρ α*
    μου.Θά τήν βρείς νά κάθεται δίπλα στήν εστία καί νά φωτίζεται από λάμψη τής φωτιάς.Νήματα θά γνέθει βαμμένα στό χρώμα τής πορφύρας τής θάλασσας,ακουμπισμένη στήν κολόνα-τί όμορφο είναι νά τήν βλέπεις-....Σέ συμβουλεύω,μήν σταθείς μπροστά του(στόν βασιλιά Αλκίνοο),αλλά μέ τά χέρια νά ακουμπήσεις τά γ ό ν α τ α τής
    Μ ά ν α ς* μου,αν θέλεις πίσω σύντομα κάποια χαρούμενη ημέρα νά επιστρέψεις,ό σ ο μακριά κι άν είναι ο τ ό π ο ς σου..."305=μητέρ'εμήν,ή δ'ήσται επ'εσχάρη έν πυρός αυγή/ηλακάτα*στρωφώς'αλιπόρφυρα,θαύμα ιδέσθαι/κίονι κεκλιμένη,δμωαι δέ οι είατ'όπισθεν/ένθα δέ πατρός εμοίο θρόνος ποτικέκλιται αυτή,.....ίνα νόστιμον ή μ α ρ ίδηαι.."
    *ηλακάτη=ρόκα,(ηλακάτα στά δωρικά).
    Πολιτισμός κοινωνικός υψηλού επιπέδου!
    Η γυναίκα ήταν τό κέντρο στήν οικία.Αυτή κανόνιζε άν κάποιος ήταν καλοδεχούμενος γιά φιλοξενία!
    Παρ'ότι ήταν βασίλισσα,έγνεθε μέ τήν ρόκα της ρούχα γιά τήν οικογένειά της!
    Νά βρείς τήν Μάνα μου!Αν θέλεις νά δείς τήν "ημέρα"τής επιστροφής.
    Αντί η εκκλησιά μας νά προβάλλει αυτές τής Αρετές τών Ελλήνων,δέν εξηγεί τόν Όμηρο μέ τόν Όηρο,δηλαδή τίς κοινωνικές συνθήκες πού ζούσε η τότε "ελληνική κοινωνία"!
    Αρετές τής Οικογένειας πού σήμερα χάνουμε σιγά-σιγά...καί τά ελληνόπουλα άνεργα μένουν ανύπαντρα!Γενοκτονία ολκής!
    Πολύβιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.