20/6/17

Να γιατί η δημοκρατία είναι ο μόνος τρόπος για να σωθεί η πατρίδα και να εξαφανιστούν οι δημαγωγοί και οι πολιτικοί απατεώνες

Σταύρος Καλεντερίδης 
 Πολιτικός επιστήμονας, διεθνολόγος και επικοινωνιολόγος
Πώς θα ψήφιζαν οι πολίτες σε μια πραγματική Δημοκρατία

Τι μορφή θα είχε μια ψηφοφορία σε μια Δημοκρατία; Υπάρχει αντίστοιχη εμπειρία στη σύγχρονη εποχή; Η απάντηση είναι δυστυχώς αρνητική για τη χώρα μας. Ωστόσο η ιστορία της Ελλάδας δίνει τα ισχυρότερα παραδείγματα δημοκρατικής συμμετοχής ικανά να εμπνεύσουν τους πολίτες όλου του κόσμου.
Η Δημοκρατία γεννήθηκε τον 5ο αιώνα π.Χ. στην Αρχαία Αθήνα. Η εμπειρία του εν λόγω πολιτεύματος, αν και αυτό δεν επιβίωσε μέχρι σήμερα, αποτελεί διαχρονική απόδειξη της υπεροχής της Δημοκρατίας έναντι κάθε άλλης μορφής πολιτειακής οργάνωσης και διακυβέρνησης.
Το 483 π.Χ., μετά την ανακάλυψη ενός πλούσιου κοιτάσματος αργύρου στη Μαρώνεια (στο σημερινό οικισμό Αγίου Κωνσταντίνου Λαυρεωτικής), τα έσοδα της Αρχαίας Αθήνας διπλασιάζονται. Αυτός ο απροσδόκητος πλούτος εμφανίζεται σε μια περίοδο οικονομικής δυσπραγίας για την πόλη αλλά κυρίως για τους πολίτες της. Την οικονομική αυτή δυσχέρεια των πολιτών επιχειρούν να εκμεταλλευτούν οι Ολιγαρχικοί της πόλης στρατολογώντας δημαγωγούς και λαοπλάνους ρήτορες για να προτείνουν τη διανομή των επιπλέον αυτών εσόδων απευθείας στους Αθηναίους πολίτες με τη μορφή «κοινωνικού μερίσματος».
Η πρόθεση τους ωστόσο, μόνο καλοπροαίρετη δεν ήταν. Λίγο καιρό πριν, ο εμπνευσμένος πολιτικός - υπέρμαχος της Δημοκρατίας, Θεμιστοκλής, είχε τη διορατικότητα να διακρίνει την ελλοχεύουσα περσική απειλή (η Ιωνική Επανάσταση είχε κατασταλεί ενώ ο στρατηγός Μαρδόνιος είχε κατακτήσει τη Μακεδονία και τη Θράκη), και πρότεινε την κατασκευή πολεμικών πλοίων για την θωράκιση και την άμυνα της πόλης του. Τροχοπέδη στα σχέδια του αποτελούσε η αδυναμία εξεύρεσης σχετικών πόρων για την ναυπήγηση των πλοίων. Η ανακάλυψη του κοιτάσματος της Μαρώνειας ήταν μια ευτυχής συγκυρία η οποία μπορούσε να δώσει λύση στα σχέδια του Θεμιστοκλή.
Τα εν λόγω σχέδια όμως προσέκρουαν πάνω στα συμφέροντα της Ολιγαρχικής τάξης. Στην περίπτωση ναυπήγησης ισχυρού στόλου, οι Αθηναίοι Ολιγαρχικοί γνώριζαν πως το βάρος των εξελίξεων θα μετατοπιζόταν στη θάλασσα. Επιπροσθέτως, μέχρι τότε την στρατιωτική και αντίστοιχα πολιτική ισχύ κατείχαν οι ευγενείς μιας και ήταν οι μόνοι που μπορούσαν οικονομικά να συντηρούν τον απαραίτητο βαρύ οπλισμό. Αντιθέτως, σύμφωνα με την πρόταση του Θεμιστοκλή, τα ναυτικά πληρώματα θα προέρχονταν από απλούς πολίτες (θήτες, φτωχοί, άνεργοι και κατώτερες κοινωνικές τάξεις) οι οποίοι δεν δύναντο οικονομικά να διατηρήσουν δική τους πανοπλία, ώστε να πολεμούν σαν οπλίτες. Έτσι, οι πολίτες αποκτώντας στρατιωτική δύναμη με τη συμμετοχή τους στο ναυτικό, θα διεκδικούσαν σταδιακά και αναπόφευκτα τα αντίστοιχα πολιτικά δικαιώματα και εξουσίες. Με άλλα λόγια, στην πρόταση του Θεμιστοκλή οι Ολιγαρχικοί κοίταξαν κατάματα και είδαν έντρομοι τον κίνδυνο εγκαθίδρυσης της Δημοκρατίας. Στην αποσόβηση αυτής της συμφοράς στόχευε το ύπουλο σχέδιο τους για διανομή του νεο-ανευρεθέντος πλούτου.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες συγκλήθηκε τότε η Εκκλησία του Δήμου - το ισχυρότερο πολιτικό σώμα σε μια Δημοκρατία. Κλήθηκαν να αποφασίσουν δηλαδή οι ίδιοι οι πολίτες. Κανένας εκπρόσωπος, κανένας μεσάζοντας και κανένας ειδικός. Από τη μία πλευρά ο Θεμιστοκλής εξήγησε με ευθύτητα πως η πόλη πρέπει να θωρακιστεί έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί η υπαρκτή απειλή. Από την άλλη ακούγονταν οι δόλιες και λαϊκίστικες ιαχές των Ολιγαρχικών - οι ζωντανές κραυγές ενός συστήματος που ξεψυχούσε. Υποσχόμενοι άμεσο πλουτισμό και καλοπέραση έταξαν στους Αθηναίους πλουσιοπάροχη και τρυφηλή ζωή για να τους υποδουλώσουν και να τους καταστήσουν βορά στις επιθετικές ορέξεις των Περσών. Εναντίον του Θεμιστοκλή και των πολιτών βρέθηκαν και οι οπαδοί των Πεισιστρατιδών οι οποίοι επιθυμούσαν μια περσική επέμβαση που θα αποκαθιστούσε το παλαιό καθεστώς της Τυραννίδας.
Οι Ολιγαρχικές δυνάμεις ξεγυμνώθηκαν ως ανελεύθερες και προδοτικές και καταψηφίσθηκαν. Οι πολίτες της Αθηναϊκής Δημοκρατίας άκουσαν το κάλεσμα της ιστορίας και έπραξαν το αναμενόμενο, υπερψηφίζοντας την πρόταση του Θεμιστοκλή. Αναλαμβάνοντας το βάρος της απόφασης οι πολίτες ψήφισαν με ευθυκρισία και δίχως δεύτερη σκέψη έθεσαν την πατρίδα πάνω από τα προσωπικό τους όφελος υποστηρίζοντας το γενικό συμφέρον της πόλης. Αποτέλεσμα αυτής τους της απόφασης ήταν η κατασκευή ενός περίφημου στόλου από 200 τριήρεις με τις οποίες οι Αθηναίοι νίκησαν τους Πέρσες στη Σαλαμίνα το 480 π.Χ., ανέτρεψαν τον επεκτατισμό της περσικής αυτοκρατορίας και έγιναν ο κυματοθραύστης του εξ ανατολών μυστικισμού και δεσποτισμού που θα κατέπνιγε τον δυτικό πολιτισμό στο σκοτάδι.
Οι πολίτες λοιπόν σε μια Δημοκρατία θα ψήφιζαν υπέρ του κοινού συμφέροντος. Δεν θα επηρεάζονταν από πολιτικές υποσχέσεις, άκρατο λαϊκισμό, λαοπλάνους, συκοφάντες, δημαγωγούς και λοιπούς πολιτικάντηδες. Θα διέκριναν τις προθέσεις επιβουλής τους από τους πολιτικούς και θα καταδείκνυαν τους σφετεριστές της πατρίδας τους ως μισόδημους και εχθρούς της πολιτείας. Κυρίως όμως, δεν θα κοιτούσαν το βραχυπρόθεσμο όφελος και το γρήγορο κέρδος αλλά με την πολιτική τους στάση θα υποστήριζαν ένα μεγάλο όραμα για τη χώρα τους, έναν ευγενή σκοπό ικανό να τους εμπνεύσει και να τους ενώσει.
Η ιστορία της Ελλάδας δίνει τα ισχυρότερα παραδείγματα δημοκρατικής συμμετοχής ικανά να εμπνεύσουν τους πολίτες όλου του κόσμου. Ικανά να εμπνεύσουν και εμάς τους ίδιους.

Σταύρος Καλεντερίδης είναι εκ των εμπνευστών του ανεξάρτητου πολιτικού κινήματος δέλτα
Μάθε για το δέλτα και γίνε κι εσύ υποστηρικτής ΕΔΩ

Πηγή: Huffingtonpost

16 σχόλια:

  1. Το όνομα «Μακεδονία του Βαρδάρη» προτείνει η Ελλάδα,o προδότης Κοτζιας, καθώς έχουν ξεκινήσει οι προτάσεις για την επίλυση του ζητήματος με την ονομασία των Σκοπίων.
    Εσείς δεν λέτε τίποτε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάτι ετοιμάζουμε για το οποίο θα ενημερωθείτε.
      Μην βιάζεστε.

      Διαγραφή
    2. Μαρία εμείς όχι απλά λέμε, αλλά λέμε και πριν πουν οι άλλοι. Δες εδώ εκδήλωση μας σχετικά με το ζήτημα στις 15 Μαΐου, την οποία μπορείς να παρακολουθήσεις και ολόκληρη στη σελίδα του δ στο Facebook:

      http://infognomonpolitics.blogspot.gr/2017/05/blog-post_224.html

      Σημειωτέον, ίσως να είμαστε και οι μόνοι που λέμε. Για να ξέρουμε και τι λέμε...

      Διαγραφή
    3. Δεν είναι οι Τούρκοι ο ΕΧΘΡΟΣ ,ο ΜΆΘΙΟΥ ειναι ο εχθρος

      Διαγραφή
    4. Μαρία,
      Εχθές σε επίσκεψή του στα Σκόπια ο ΥπΕξ της Τουρκίας Τσαβούσογλου διατύπωσε τη θέση, πώς το ζήτημα της ονομασίας είναι ασήμαντο.
      Επίσης, είπε πως η Τουρκία θα στηρίξει την ένταξη των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ.
      Μάλλον, θα πρέπει να αναθεωρήσετε.

      Διαγραφή
    5. Η αρνηση μσς για το ονομα και το Σύνταγμα των Σκοπίων ειναι σαφέστατα διατυπωμένα και στον ΟΗΕ.ΕΧΟΥΜΕ ΕΝΝΟΜΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ.Χρειαζεται μια παρεα Συνωμότες και Προδότες εδω για να το αλλάξουν αυτό.Το τι λέει η Τουρκία δεν μας απασχολεί .Οι Νενεκοι που προωθούν αλλαγή της πάγιας πολιτικής μας ΠΑΡΑΒΙΆΖΟΝΤΑΣ αποφασεις ολων των κομμάτων αυτο μας άπασχολει .

      Διαγραφή

    6. Το τι λεει η Τουρκία ουδόλως μας ενδιαφέρει.Τα ΝΕΟΤΑΞΙΚΑ ΜΜΕ αποκρύπτουν πως ο ΝΕΝΕΚΟΣ Κοτζιας αλλά και ΝΔ αλλάζουν την ΠΑΓΙΑ πολιτική του ΥΠΕΞ ως προς το ΣΚΟΠΙΑΝΌ.Η Ελλάδα έχει αποδεχθεί ότι στο Σκοπιανό θα ακολουθήσει την αρνηση του ονόματος Μακεδονία με οποιονδήποτε προσδιορισμό.Επισηςη η Ελλαδα δεν δέχεται το Προοίμιο του Συντάγματος τους το οποίο διατυπώνει πως τα σκοπια εκτείνονται στην Μακεδονία μας .Αυτο αποφασίστηκε με συνοδο αρχηγων ολων των κομματων μας.Αν ο ΤΖΟΥΤΖΕΣ Κοτζιας ,που χορεύε με τους υπουργούς εξωτερικών στην Κων/πολη ,θελει να αλλάξει πολιτική θα πρέπει να συγκαλέσει όλους τους αρχηγούς των κομμάτων και να επαναπροσδιορίσει ,που δεν θα το καταφερει ,την πολιτικη της Ελλάδας.
      ΠΡΟΣΩΠΙΚΉ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΝΕΝΕΚΕ ΚΟΤΖΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΙΣΧΑΤΗ ΠΡΟΔΟΣΙΑ
      KAI ΦΥΣΙ!ΚΑ ΚΑΤΆΡΓΗΣΗ ΓΙΑ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΊΑΣ

      Διαγραφή
  2. Και στην περίπτωση του Κυπριακού και στην περίπτωση του Σκοπιανού αλλά και στην περίπτωση της οικονομικής κατάστασεως της χώρας πρέπει ρητώς ,σαφώς και κατηγορηματικώς να αποφανθεί ο λαός με εκτενή δημοψηφίσματα.Το δημοψήφισμα του 2015 ήταν άστοχο και ανεπαρκές και πολιτικάντικο.Δε το λαμβάνω ως σοβαρό.
    Εις δε την σημερινή τεχνολογική εποχή η περιοδική εκλογή αντιπροσώπων άνευ ικανότητος κρίσεως για τη μη τήρηση των συμπεφωνηθέντων που ονομάζεται αντιπροσωπευτική αστική δημοκρατία με περίεργα πλειοψηφικά εκλογικά συστήματα δε διαφέρει από την χούντα.Εις μεν την χούντα τη δεσποτεία έχουν στρατιωτικοι,εις δε την αστική δημοκρατία τη δεσποτεία έχουν πολιτικοοικονομικοί παράγοντες.
    ΥΓ : Βλέπω συνεχώς τον αξιότιμο Πρόεδρο της Δημοκρατίας να ομιλεί για σταθερή ευρωπαική πορεία της χώρας.Ποιος την αποφάσισε ? Ο λαός ή οι οικονομικοί παράγοντες ? Και αν οι οικονομικοί παράγοντες ξέρουν καλύτερα διατί ψηφίζει ο λαός ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό πάντως με το..."κοινωνικό μέρισμα" μετά την ανακάλυψη του κοιτάσματος αργύρου το 483 π.Χ. που πρότειναν οι ολιγαρχικοί της αρχαίας Αθήνας να μοιραστεί στο "λαό" πόσο μου θύμισε αντίστοιχες σύγχρονες κινήσεις τόσο της σημερινής μνημονιακής κυβέρνησης όσο και της προηγούμενης (επίσης μνημονιακής και πρωτοπόρου στο δρόμο της υποτέλειας στους ξένους) με αντίστοιχα κοινωνικά μερίσματα που μοίρασαν σε δεξαμενές ψηφοφόρων τους που η κάθε μια θεωρούσε δικό της αμπελοχώραφο! Αλλά και το ίδιο το κοίτασμα του αργύρου θυμίζει την όλη ιστορία με τους υδρογονάνθρακες σήμερα...Μακάρι ο λαός μας να αποφασίσει ανάλογα με το παράδειγμα των αρχαίων Αθηναίων. Στη σημερινή ολιγαρχία πάντως προσμετράται κάθε τι νεοφιλελεύθερο, αυτό είναι το μόνο σίγουρο επίσης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. http://www.tanea.gr/news/economy/article/5098600/ekleise-h-symfwnia-me-thn-troika-o-samaras-anakoinwnei-to-ypsos-toy-pleonasmatos/

      Διαγραφή
  4. Νομίζω η ιστορία αυτή εκθέτει τέλεια την τωρινή κατάσταση. Ρίζα του κακού όμως δεν είναι το ίδιο το πολίτευμα, αλλά η μόρφωση των πολιτών. Και με τη μόρφωση δεν εννοώ να έχουν πτυχία από το Χάρβαρντμ γιατί είδαμε αυτά πόσο μας έσωσαν. Φυσικά σήμερα το πολίτευμα μας είναι μια κοροϊδία σε σχέση με την αρχαία δημοκρατία, αλλά και τότε υπήρχαν δημαγωγοί, που κοιτούσαν να προωθήσουν τα συμφέροντα τους. Η αντίληψη των αρχαίων πολιτών για το κοινό συμφέρον ήταν αυτό που απέτρεψε εν τέλει την εξωτερική απειλή. Σήμερα στον κόσμο αυτό λείπει και αυτό δεν διορθώνεται με την αλλαγή πολιτεύματος, γιατί ο καθένας θέλει βαθιά μέσα του να κάνει του κεφαλιού του και οι δημαγωγοί καραδοκούν...
    Αν ήταν νεοέλληνες στην περίπτωση της ιστορίας του άρθρου, είμαι βέβαιος θα ψήφιζαν ολιγαρχία==κομματόσκυλα, γιατί μια ζωή τους νοιάζει να είναι η τσέπη τους γεμάτη, έστω και πρόσκαρα. Κατσαβίδι στο κεφάλι θέλουμε να γυρίσουν μερικές βίδες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η ύπαρξη των δημαγωγών και των πολιτικών απατεώνων είναι σύμφυτη με το δημοκρατικό πολίτευμα. Και ούτε οι λαοί ψηφίζουν πάντα αυτόβουλα και με γνώμονα το κοινό συμφέρον. Ένας δημαγωγός στην αρχαία Αθήνα ήταν αρκετός να ψηφιστεί η πραγματοποίηση της Σικελικής εκστρατείας με την γνωστή κατάληξη. Ένας δημαγωγός ήταν αρκετός στην 3η Ελληνική Δημοκρατία για να καταλήξουμε αποικία χρέους. Και υπάρχουν ακόμη πολλοί νοήμονες πολίτες που τον "αγιογραφούν". Δεν υπάρχει ένας τρόπος για την λύση όλων των προβλημάτων, ούτε ένα πολίτευμα που να λειτουργεί ως "πανάκεια" για κάθε δημόσιο θέμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακόμα και αν δεν επικρατούσε αυτός ο..."δημαγωγός" που λες στην 3η ελληνική δημοκρατία και επικρατούσαν οι προηγούμενοι, πάλι αποικία χρέους θα ήμασταν, τίποτα δεν αλλάζει επειδή δεν θα άφηνε ο ξένος παράγοντας να αλλάξει, θέλει - και δείχνει για την ώρα να το καταφέρνει - τη χώρα γονατισμένη...το ζήτημα ήταν ξεκάθαρο εδώ και χρόνια, δεν υπήρξε και ούτε υπάρχει ελληνική στιβαρή και απροσκύνητη πολιτική ηγεσία...μπορεί να βρεθεί ποτέ;

      Διαγραφή
    2. Αναζητητή,
      Μπορεί να υπάρξει ηγεσία όπως τη λέτε μέσα σε αυτό το σύστημα εξουσίας;

      Διαγραφή
  6. @ Παναγιώτης Μπαλακτάρης Ω! με τίποτα μα με τίποτα, εδώ που έχει φτάσει το πράγμα με το λεγόμενο "πολιτικό προσωπικό"! Φαντάζει αδιέξοδο...ωστόσο ποτέ δεν ξέρεις, υπάρχει πάντα και ο αστάθμητος παράγων! Στο τέλος μπορεί και από τύχη καθαρή να επιβιώσει για άλλη μια φορά αυτός ο τόπος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άρα, ανεξαρτήτως προσώπων, αν δεν αλλάξει ο μηχανισμός θα βαίνουμε μονίμως σε αποτυχίες.

      Διαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.