9/12/18

«Το Δαχτυλίδι του Γύγη»

Έλσα Νικολαΐδου  
Η Φιλοσοφία στην αρχαιότητα ήταν καθημερινή ενασχόληση για τους αρχαίους Έλληνες. Οι πολίτες της Αθήνας συναντιόντουσαν στην αγορά όπου αντάλασσαν τις απόψεις τους, συζητώντας ζητήματα που ακόμη και σήμερα απασχολούν τη σκέψη μας. Ο Πλάτωνας μέσω των μύθων έθεσε παγκόσμια ερωτήματα για τη φύση του ανθρώπου. 
Ένα παράδειγμα συναντάμε στο δεύτερο βιβλίο της Πολιτείας, όπου στον μύθο «Το Δαχτυλίδι του Γύγη»,  τίθεται το μεγαλειώδες ερώτημα: Αν είμαστε αόρατοι και δεν αντιμετωπίζαμε τις συνέπειες των πράξεών μας, θα συμπεριφερόμασταν με τον ίδιο τρόπο; Με άλλα λόγια, είμαστε δίκαιοι και ηθικοί επειδή το έχουμε επιλέξει ή λόγω του φόβου μας για τιμωρία;Ο μύθος έχει ως εξής: Ο Γύγης, ένας βοσκός που δούλευε στον βασιλιά της Λυδίας, έβοσκε το κοπάδι του, όταν ένας σεισμός ράγισε το έδαφος. Σαστισμένος, πλησίασε να δει το ρήγμα που δημιουργήθηκε, ανακαλύπτοντας ένα χάλκινο άλογο, μέσα στο οποίο ήταν ένας νεκρός μεγαλύτερος από άνθρωπο, ο οποίος φορούσε στο χέρι του ένα χρυσό δαχτυλίδι. Ο Γύγης το πήρε, το φόρεσε και επέστρεψε στην παρέα των βοσκών. Καθισμένος με τους άλλους, άρχισε να παίζει με το δαχτυλίδι, γυρνώντας το δέσιμο στην παλάμη του, όταν συνειδητοποίησε ότι αυτό τον έκανε αόρατο και οι άλλοι μιλούσαν σαν να μην ήταν παρών. Στρέφοντάς το πάλι προς τα έξω γινόταν ορατός. Ο μύθος συνεχίζεται με τον Γύγη να πηγαίνει στον βασιλιά, να παίρνει τη γυναίκα του με το μέρος του και να σκοτώνουν τον βασιλιά μαζί.
 
Ο Πλάτων μας καλεί να στοχαστούμε τη φύση της δικαιοσύνης. Πολύ περισσότερο όμως, μας δίνει απόλυτη ελευθερία στις πράξεις μας. Δεν πρόκειται να υπάρξει τιμωρία, δεν θα μας δει κανείς ούτε θα μας κρίνει ό,τι και αν αποφασίσουμε να πράξουμε. Αν είχαμε δύο τέτοια δαχτυλίδια, αναρωτιέται ο Πλάτων και δίναμε το ένα σ’ έναν δίκαιο άνθρωπο και το άλλο σ’ έναν άδικο θα συμπεριφέρονταν διαφορετικά;
 
Όταν ο άνθρωπος νιώσει απόλυτα ελεύθερος θα θέλει να δοκιμάσει τα όριά του, να ξεπεράσει τους περιορισμούς που τίθενται από την κοινωνία. Δεν χρειάζεται να κερδίσει το ΛΟΤTΟ ούτε να περιμένει τα Χριστούγεννα για να πάει ένα ταξίδι. Μπορεί να έχει ό,τι θέλει εδώ και τώρα. 
 
Είναι ενδιαφέρον να θέσουμε το ίδιο ερώτημα στα παιδιά, αφού πρώτα αφηγηθούμε τον μύθο. Ακούγοντάς τον, ήδη αρχίζουν και βρίσκουν την ιδέα δελεαστική. Αν είχες ένα δαχτυλίδι που σε έκανε αόρατο τι θα έκανες; Η πρώτη σκέψη ενός παιδιού θα είναι να ξεσηκώσει το κατάστημα των παιχνιδιών, να μάθει από πριν τα θέματα των διαγωνισμάτων στο σχολείο, να φάει όσα γλυκά θέλει χωρίς να ρωτήσει, ακόμη και να εκδικηθεί τον φίλο που τον αδίκησε. 
 
Γιατί σκεφτόμαστε εγωιστικά όταν μπορούμε να παρακάμψουμε τους ηθικούς φραγμούς; Και εδώ εισέρχεται ο ρόλος της Φιλοσοφίας για Παιδιά. Το αρχικό ερώτημα δεν είναι πλέον αρκετό. Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, θα πρέπει να αναλογιστούμε τι θα γινόταν αν όλοι είμασταν κάτοχοι του δαχτυλιδιού. Γιατί συμπεριφερόμαστε με γνώμονα το δικό μας συμφέρον και όχι το γενικό καλό; Γιατί η πρώτη μας σκέψη είναι να αδικήσουμε και όχι να βοηθήσουμε τους άλλους; Τελικά, υπάρχει διαφορά μεταξύ του δίκαιου και του άδικου χωρίς ανταμοιβή και τιμωρία;
 
Και όμως. Υπάρχει το γενικότερο καλό, που υπερβαίνει εαυτούς, που αδυνατεί να πράξει την αδικία είτε είναι σε θέση είτε όχι, που αντιστέκεται στην ανισότητα, την προκατάληψη και τη μεροληψία. Αυτό είναι κάτι που διδάσκεται σε νεαρή ηλικία, χωρίς να έχει ανταμοιβή ο μαθητής. Γιατί ακόμη και η θετική συμπεριφορά είναι ένα ήθος, μία συνήθεια που με τα χρόνια δυναμώνει και οδηγεί στην ευδαιμονία των παιδιών, των πολιτών του μέλλοντος. Σε μια δίκαιη κοινωνία που θα ζήλευαν όλοι.

*Η δρ Έλσα Νικολαΐδου διδάσκει Φιλοσοφία στο σχολείο Med High
 
Φιλελεύθερος

1 σχόλιο:

  1. Εξαιρετικά κλείνει " και οδηγεί στην ευδαιμονία", τα καινά δαιμόνια του Σωκράτη για τα οποία κατηγορήθηκε πως εισήγαγε στους νέους της εποχής! Σήμερα πιά εξακολουθούν να είναι εκείνα που καθορίζουν την συμπεριφορά όσων φορούν το δαχτυλίδι ίσως του Γύγη γιατί ανάλογα το τι "κουβαλά" μέσα του, του δημιουργεί τους ηθικούς φραγμούς, τα όρια! Τι άραγε "δαιμόνιο" κουβαλούν οι ισχυροί " αόρατοι φίλοι" μας που καθορίζουν την τύχη μας και την τύχη του κόσμου? Κάθε φορά όταν στρίβουν στο δάχτυλο και τους βλέπουμε, όταν δεν είναι αόρατοι, "αποκαλύπτονται" από τις πράξεις που τους δίνει η δύναμη και η θέση τους στην ατιμωρησία! Το δείχνουν, όταν πνίγονται αθώοι στη Μεσόγειο, στο Ναγκασάκι, στην Παλαιστίνη, στο Νταχάου, στο Κομμένο της Άρτας, με κάθε βήμα ακόμα και στα στενότερα ατομικά πλαίσια ενεργειών που έχουν απωλέσει από την έλλειψη της ευδαιμονίας αλλά και από την ψευδαίσθηση της ατιμωρησίας τα ηθικά όρια! Ο Κασόγκι φωνάζει ακόμα στ αυτιά μου σπαρακτικά με την σιωπή του, οι δεκάδες περιπτώσεις τεμαχισμένων ανθρώπων πεταμένων σε σακούλες στα σκουπίδια, στοιβαγμένων κομματιασμένοι σε ψυγεία που έχουν βρεθεί ( και στην Ελλάδα)! Υπάρχουν άνθρωποι και σήμερα που φορούν το δαχτυλίδι του Γύγη κι από την άλλη πλευρά, ίσως αυτό είναι το ελπιδοφόρο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.