9/5/17

Λίγες σκέψεις για τις σχέσεις Εκκλησίας Κράτους

Ιωάννης Νεονάκης
Ιατρός, MSc, PhDorthodoxy greece
Προχωράμε ολοταχώς προς την αναθεώρηση του Συντάγματος και ήδη η σχετική ομάδα υπό τον Υπουργό κατέθεσε τις προτάσεις της. Όσον αφορά τις σχέσεις Εκκλησίας και Κράτους προτείνεται η καθιέρωση της πλήρους διακριτότητας ανάμεσα στους δυό θεσμούς, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει.
Εάν εμείς ο λαός του τόπου τούτου, η πλειοψηφία που λεγόμαστε Ορθόδοξοι δεν ήμασταν τόσο χλιαροί ως προς την πίστη μας, τα πράγματα θα ήταν πολύ διαφορετικά. Εάν είχαμε την αίσθηση και την πεποίθηση ότι συγκροτούμε το οικουμενικό σώμα του Λαού του Θεού και αναλαμβάναμε το ρόλο, τις ευθύνες και την προοπτική μιας τέτοιας τοποθέτησης θα μπορούσαμε να δούμε τα πράγματα με άλλο μάτι. Εάν οι Εκκλησιαστικοί μας ηγέτες είχαν την αίσθηση ότι ηγούνται και καθοδηγούν όχι μια ομάδα ή ένα απλό ποίμνιο, αλλά ένα ιστορικό σώμα με εσχατολογική προοπτική θα μπορούσαμε να μιλήσουμε διαφορετικά.
Τώρα όμως είμαστε απλώς πολυδιασπασμένοι και μόνοι πολίτες ενός ακόμα απλού κοσμικού κρατιδίου όπου απλώς και μόνο διαχειριζόμαστε την καθημερινότητα μας χωρίς καμιά άλλη διάσταση στη ζωή μας. Η δουλίτσα μας (αν έχουμε), τα ωράρια, οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματά μας και πέντε τυπικές κουβέντες στο διπλανό μας μέχρι να ξανανοίξουμε την οθόνη μας. Οι δε εκκλησιαστικοί ταγοί στην πλειοψηφία τους απλοί διεκπεραιωτές ανούσιων πρωτοκόλλων και εθιμικών υποχρεώσεων.
Εάν τα πράγματα ήταν διαφορετικά και εάν κάποτε η κατάσταση αλλάξει, θα μπορούσαμε να μιλήσουμε αλλιώς και να πούμε πολλά. Να μιλήσουμε για το ενιαίο οικουμενικό σώμα του Λαού του Θεού επί της γής, για την πρόσληψη και υπερνίκηση των επιμέρους εθνικών και άλλων διακρίσεων, για το σπουδαίο ρόλο στη διαποίμανση του ενός Λαού του Θεού τόσο από την κοινή ενιαία Εκκλησιαστική Αρχή του, όσο και από την κοινή ενιαία Πολιτική Αρχή του, για την αλληλοπεριχώρηση, τη συμπλήρωση και τη συναλληλία των δύο Αρχών, για μια εν ελευθερία και ενότητα θεοκεντρική αναζήτηση της κοινωνία, για την άντληση εμπειρίας από τη ρωμαίικη παράδοσή μας και την έκφραση της κατά το δυνατόν αποκαθαρμένης και με νέους όρους στο σύγχρονο κόσμο, για την ιστορική πορεία του σώματος και τη σωτηριολογική και εσχατολογική διάσταση και προοπτική.
Εκ των πραγμάτων όμως, υπό τις σημερινές συνθήκες θα πρέπει να μιλήσουμε μόνο για τα απλά, τα στοιχειώδη, τα ελάχιστα. Τι είναι λοιπόν Ορθοδοξία; Ορθοδοξία κατά τους πατέρες είναι η θεραπευτική του εσκοτισμένου νοός. Ορθοδοξία είναι η κάθαρση και ο φωτισμός του νοός κατά το τρόπο που συμβουλεύει η ησυχαστική και νηπτική παράδοσή μας. Τίποτα άλλο. Αυτό είναι το εν, ου εστι χρεία. Εάν αυτό δεν είναι το κέντρο κάθε ενέργειας και αναπνοής, τότε όλα (ακόμα και αυτά που θεωρούνται «καλά» κατά τα ανθρώπινα), εκπίπτουν και γίνονται φληναφήματα κοσμικά, τα οποία απλώς πολλαπλασιάζουν την τραγωδία.
Η Εκκλησία είναι κατά κύριο λόγο ένα Νοσοκομείο, ένα Θεραπευτήριο, όπου προστρέχουμε όλοι εμείς οι διαλυμένοι να επουλώσουμε τις πληγές μας, να αποκτήσουμε άλλες προοπτικές και να σταθούμε στα πόδια μας. Η κύρια και ουσιαστική αγωνία της Εκκλησίας θα έπρεπε να είναι να έχει και να αποκτήσει όσο γίνεται περισσότερους θεραπευτές, περισσότερους αγιοπνευματικούς ανθρώπους, περισσότερους ανθρώπους του ησυχασμού και της νήψης, περισσότερους θεραπευμένους, οι οποίοι γίνονται αυτόματα και αυτοί με τη σειρά τους θεραπευτές. Όλα τα υπόλοιπα χωρίς αυτό το κεντρικό σημείο είναι λάθος.
Με βάση αυτήν την προοπτική, ως προς τις σχέσεις με το κράτος, το μόνο ίσως που θα μπορούσε να ειπωθεί απλά, είναι το εξής: αν ήθελε το κράτος να αφήσει την Εκκλησία να πράττει ανενόχλητη το έργο της, δηλαδή να θεραπεύει τα τραύματα του λαού, αυτό, χωρίς να είναι αναγκαίο, θα ήταν καλό. Ακόμα καλύτερο θα ήταν (όπως έχει καταγραφεί στην ρωμαίικη παράδοσή μας) εάν το κράτος αναγνωρίζοντας ότι η προσφορά της Εκκλησίας είναι σημαντική για την κοινωνική ειρήνη και την πρόοδο του λαού, διευκόλυνε ή και ενίσχυε την Εκκλησία, χωρίς όμως να ζητάει ανταλλάγματα ή να στοχεύει στην ποδηγέτηση της Εκκλησίας. Εάν θέλει το κράτος. Εάν δεν θέλει, δεν πειράζει. Και πάλι όλα καλά. Η Εκκλησία, ούτως ή άλλως θα συνεχίσει έως συντελείας τη θεραπεία σε όποιο πλαίσιο της επιτραπεί, ακόμα και στο τίποτα, ακόμα και σε ένα απλό δωμάτιο, στο δρόμο, στο ύπαιθρο, στις κατακόμβες στις φυλακές, στο βουνό. Την Εκκλησία δεν την πιάνει τίποτα. Η Εκκλησία είναι ελεύθερη.
Και αυτή η ελευθερία δεν πρέπει να πουληθεί για κανένα αντάλλαγμα, για κανένα συμβιβασμό και συσχηματισμό, για καμιά διευκόλυνση, για καμιά δύναμη και εξουσία για καμιά «ενίσχυση κοινοτικών κονδυλίων», για καμιά «ανοικοδόμηση Πνευματικών Κέντρων», για κανένα διορισμό, για καμιά «ενίσχυση συσσιτίων», για καμιά πρόσκληση σε κοινωνικές εκδηλώσεις, για κανένα λόγο. Η Εκκλησία πρέπει να παραμείνει ελεύθερη και μακριά από κάθε εκκοσμίκευση. Αυτό είναι το πρώτιστο και το μεγάλο ζήτημα.
Και εκκοσμίκευση έχουμε όταν προσωπικά ως Ορθόδοξοι, ή συλλογικά ως Εκκλησιαστική δομή χάνουμε την ελπίδα μας στο Χριστό και ελπίζουμε σε κοσμικά σχήματα και λύσεις. Όταν αντί να δρούμε ως έδρασε ο Χριστός, δρούμε και συμπεριφερόμαστε ως ο κόσμος. Κατά τη στιγμή κατά την οποία η Εκκλησία αντιλαμβάνεται τον εαυτό της ως απλώς ακόμα άλλον έναν κοινωνικό σχηματισμό, ως ακόμα άλλον έναν παράγοντα ισχύος του κοινωνικού γίγνεσθαι, ως ακόμα άλλον έναν πόλο εξουσίας, τότε έχουμε εκκοσμίκευση. Και τότε η Εκκλησία από θεραπευτήριο και χώρος αγιασμού γίνεται απλώς άλλη μια κοσμική, συμβατική συλλογικότητα, χωρίς να μπορεί να προσφέρει κάτι διαφορετικό και ουσιώδες στη σωτηρία του κόσμου. Αντί να βλέπει ασθενείς και αδελφούς, αρχίζει να βλέπει «δικούς μας» και «ξένους», αντί να είναι ακέραιη, αρχίζει να διαπραγματεύεται, να συσχηματίζεται, να κλείνει το μάτι σε πολιτικούς σχηματισμούς, να βλέπει εχθρούς και αντιπάλους και μάλιστα με το αίτημα της επιθετικής ανατροπής, και εξουθένωσής τους. Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα, η εσωτερική αλλοίωση. Οι εξωτερικές πιέσεις και συνθήκες παίζουν σημαντικό ρόλο αλλά είναι δευτερεύουσας σημασίας, αν η πίστη, η αντίληψη, το φρόνημα και το ήθος είναι ακέραια.
Ο Χριστός δεν αντέδρασε στις αιχμές του Πιλάτου, ο Χριστός δεν αμύνθηκε στο φιλί του Ιούδα, ο Χριστός δεν απέδωσε χαρακτηρισμούς στον ληστή που Τον προκάλεσε, ο Χριστός δεν κατέβηκε από το σταυρό, όπως Του έλεγαν, για να δείξει τη δύναμή Του. Δεν Τον ενδιέφερε να δείξει καμιά δύναμη. Προσευχόταν σιωπηλά και ασταμάτητα και το μόνο που Τον ενδιέφερε ήταν να σωθεί εν ελευθερία ο αγαπημένος αδελφός Του ο Πιλάτος, να σωθεί εν ελευθερία ο αγαπημένος αδελφός Του ο ληστής, να σωθεί εν ελευθερία ο αγαπημένος αδελφός Του ο Ιούδας. Φίλησέ με και στο άλλο μάγουλο, προτρέπει τον Ιούδα, δίνοντάς του νέα ευκαιρία να Τον κοιτάξει στα μάτια, να συναισθανθεί, να μετανιώσει και να θεραπευτεί. Να σωθεί ο Ιούδας. Να σωθεί ο αδερφός Του, να σωθώ εγώ, ο αδερφός Του.
Ο Χριστός δεν συσχηματίσθηκε με τον κόσμο, δεν μπλέχτηκε με τα σχήματα, με τις δομές, με τη δύναμη, με την εξουσία του κόσμου. Παρέμεινε θεραπευτής. Δεν είχε εχθρούς, μονάχα αδελφούς, τους οποίους θεράπευε, εάν και εκείνοι εν ελευθερία το επιθυμούσαν. Τα εξωτερικά σχήματα είναι δευτερεύοντα. Το πρώτιστο και βασικό είναι να παραμείνει η φλόγα άσβηστη και καθαρή. Και αυτή η φλόγα θα ζεστάνει, θα θεραπεύσει και θα αλλοιώσει πολλές καρδιές. Αλλοίωση που θα επιτρέψει στο Θεό την εκτυπότερη παρέμβασή Του και με τον τρόπο που θα είναι πραγματικά ωφέλιμος και σωτηριώδης για όλους μας.

10 σχόλια:

  1. Ὅσα γράφονται ἀνωτέρω, μπορεῖ νά εἶναι θεολογικῶς τυπικῶς σωστά, ἀλλά ποιμαντικῶς καί ἐθνικῶς εἶναι ὀλέθρια. Διότι αὐτό πού ἐπιχειρεῖται, εἶναι ἡ σφράγιση μέ ταφόπετρα καί λίγα φοκλόρ, τῆς ζωντανῆς σχέσεως τοῦ Κρατικοῦ δικαίου καί τοῦ ἔθνους μας ὡς Ἐκκλησιαστικοῦ σώματος.
    Κάθε νομικός μέ ὀρθόδοξο φρόνημα καί ζωή στήν Ἐκκλησία τό ἀντιλαμβάνεται αὐτό. Χωρισμός κράτους ἀπό τήν Ἐκκλησία, σημαίνει θεσμοποίηση τῆς ἐκκοσμικεύσεως καί σέ θέματα ἐκκλησιαστικῆς ζωής. Δέν χωρίζονται.
    Εἶναι σάν νά ἐπιβάλλεται στόν ἰατρό κε Νεονάκη, ἀκόμη καί ἄν δέν τό θέλῃ, νά κάνῃ ἐκτρώσεις σέ γυναῖκες ἐπιδή τό λέει ὁ νόμος, νά σκοτώνῃ δέ γιά εὐθανασία ἐπειδή τό ἐπιβάλλει κάποιος μελλοντικός νόμος, καί ὡς χειροῦργος νά ὑποχρεοῦται νά προβαίνῃ σέ ἀλλαγή φύλου ἀκόμη καί συγγενοῦς ἐπειδή τό λέει ὁ νόμος κ.ο.κ.
    Ὁ ἁρμοδιος σέ δημόσια ὑπηρεσία, καί σέ Νοσοκομεῖα, καί παντοῦ ἐν τέλει, δηλαδή τελικά καί στόν ἰδιωτικό τομέα, , θά εἶναι ὑποχρεωμένος νά κάνῃ καί νά ἀνέχεται πράγματα ἀπίθανα, ἀντίθετα πρός τό κήρυγμα τοῦ εὐαγγελίου, ἀλλιῶς θά διώκεται. Δέν τό καταλαβαίνει αὐτό ὁ ἀνωτέρω ἀρθρογράφος;
    Ἁλλά καί ὁ ἰερέας πού δέν θά δέχεται νά κηδεύσῃ τόν ἀλλόδοξο ἤ τόν ἄθεο, ἐπειδή τοῦ τό ζητοῦν οἱ συγγενεῖς του, δέν θά κατηγορεῖται γιά ρατσισμό; Καί ἄν δέν θά φυλακίζεται στήν πρώτη ἐφαρμογή του χωρισμοῦ τοῦ Κράτους ἀπό τήν Ὀρθόδοξη Εκκλησία, θά φυλακίζεται μετά ἀπό λίγα χρόνια.
    Διότι ὁ ἀφύσικος χωρισμός αὐτός τοῦ Ἑλληνικοῦ κράτους ἀπό τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ὅπως ὅλοι οἱ νόμοι τοῦ ναζισμοῦ, ὅπως καί ὁ λεγόμενος ἀντιρατσιστικός νόμος, ἀρχίζουν ὡς μαλακοί νόμοι καί στήν συνέχεια ἐφαρμόζονται μέ ὁλοένα αὐξανόμενη σκληρότητα.
    _Τέλος, δέν νοεῖται χωρισμός τοῦ Ἑλληνικοῦ Κράτους, ἀπό τήν Ὀρθόδοξη Ἐξκκλησία. Οὔτε νομικῶς, οὔτε πολιτικῶς.
    Διχασμός θά γίνῃ, χαλασμός Κυρίου θά γίνῃ, μαλιά-κουβάρια θά γίνουμε πάλι ἀπό τήν βλακεία τῶν ἀθέων, ἀλλά - παρά τήν ὅποια χαλαρότητα πολλῶν καί παρά τά ἑτοιμαζόμενα χάπενινγκς ἀπό ὁμάδες κρούσεως, τάχα κοινωνικῶν δικτύων - τέτοιος χωρισμός δέν θά ἐπιτύχῃ.
    Ἀκόμη καί ἄν διαρκέσῃ κάποια χρόνια τό φαῦλο πολιτικό-θρησκευτικό καθεστώς τῆς ἐπιθετικῆς ἀθεΐας, θά βγοῦμε Ὀρθόδοξο χριστιανικό ἔθνος καί πάλι, ἀπό τήν ἐμφύλια κρίση πού ξεκινᾶ άφρόνως τό μικρό καί ἐλάχιστο ἄγημα τῶν ἀθέων.
    Ποντάρει αὐτό, στά ΜΜΕ τῆς παραπληροφορήσεως, καί στό ὅτι δέν θά προλάβη νά ὑπάρξῃ ὀργανωμένη ἀντίδραση στήν καταστροφή τοῦ Ἑλληνικοῦ ἔθνους, παρά μόνο κάποιαν ἀκραῖα φαινόμενα τύπου Χρυσῆς Αὐγῆς πού θά βοηθήσουν ἀντικειμενικῶς ἀκριβῶς τόν χωρισμό αὐτόν. Ἀλλά, ὑπάρχει Θεός καί βλέπει, καί ματαιοπονοῦν οἱ ἀντίχριστοι. Μόνο μέ μισητή τυρανία θά περάσουν γιά λίγο χρόνο τά σχέδιά τους. Μετά ἤ καί πρίν ὁλοκληρώσουν τά σχέδια αὐτά, θά τούς σταματήσῃ ὁ Θεός. Μόνον νά εὔχονται νά μήν τούς βρῆ ἡ ἴδια ἡ ὀργή τοῦ Θεοῦ.
    ΥΓ. Θυμᾶστε ὅτι ὁ γερμανός ἀρχηγός τοῦ ΝΑΤΟ πού διέταξε τούς βομβαρδισμούς κατά τῆς Σερβίας, πέθανε ἀπό καρκίνο πού ἐκδηλώθηκε ξαφνικά; Καί θυμᾶστε τί τέλος εἶχε ὁ πολύς καί γεμᾶτος μίσος γιά τούς Σέρβους Χόλμπρουκ; Θυμᾶστε τό τέλος τοῦ ἀντίχριστου Τσαουσέσκου; Καί τοῦ Στάλιν τό τέλος, πού πέθανε μέσα σέ ὑποψίες κατά πάντων, ἀκόμη καί τῶν γιατρῶν του; Ἄν ὁ Θεός δέν ἐκδηλώνῃ ἀντίστοιχη ὀργή του σέ ἄλλους ὁμοίους τους, αὐτό σημαίνει ὅτι, εἴτε τούς παιδαγωγεῖ ἀκόμη (δεῖτε τήν συνέχεια..., μέχρι τοῦ τέλους τους), εἴτε τούς ἐγκατέλειψε διά παντός καί πλήρως, πού εἶναι καί τό χειρότερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το ελληνικό έθνος είναι άρρηκτα δεμένο με την ορθοδοξία.

      Διαγραφή
    2. Εύγε για το σχόλιο σας Κύριε Αλεξανδρινε. Συμφωνώ απολύτως.

      Διαγραφή
  2. Παύραυτα νά αλλάξεις τό SOKRATES ALEXANDRINOS, γιατί δέν τό αξίζεις και δύτερον νά μή συνεχίζεις νά διχάζεις καί δηλιτηριάζεις τήν ψυχή τού Ελληνα μέ αυτά πού προσωπικά πιστεύεις εσύ καί ανθέλληνες όμοιοι σου! Τό γένος τών Ελλήνως προυπήρχε τής θρησκείας σου καί δέν μπορείς νά επιβάλλεις σάν πρωταρχική οντότητα αυτό πού δανείστηκες! Προέχει η εθνικότητα τού Ελληνα καί μετά η θρησκεία πού πάς ΄σάν χομεινικός νά επιβάλλεις, Κάφρε!Χωρισμός Κράτους από τήν εκκλησία θά γίνει, είτε τό θέλεις είτε όχι, είναι νομοτελειακός νόμος τής Γαίας φύσης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @ Leontis.
      Την αποψη σου μπορουσες να την διατυπώσεις κοσμια αφου οι βρισιες δεν συναδουν με τις αντιληψεις που εδειξες ότι σε καλυπτουν.
      Θυμασαι κατοιον που ειπε το παταξον μεν ακουσον δε.;.

      Διαγραφή
    2. Δέν παριστάνω τον Ελληνα, παπαγαλίζοντας ρήσεις,είμαι Ελληνας! Πάρα πολλά θα έπρεπε από αιώνες να είναι στη θέση τους. Πρώτα είναι ο Ελληνας και μετά, τό χριστιανός. Αν δεν το καταλαβαίνεις, Ναίας τότε το φτύσιμο είναι αγιασμός. Πολύ χασομερίσαμε.

      Διαγραφή
  3. Η μεταχριστιανικη εποχη που όψιμα προσπαθουν κάποιοι να φερουν και στην Ελλάδα ή Ρωμανία, είναι ένα ιδεολόγημα το οποίο ως βάση του έχει τον ακρατο υλισμό και ευδαιμονισμό της ανθρωπινης ατομικοτητας. Τους καρπους του δρεπει η Αγγλια ως παραδειγμα χωρας που έχει κατα κυριο λόγο ταυτιστει με αυτην την ιδεολογια.
    Στην περιπτωση της Αγγλιας, εμφανίζεται το φαινόμενο αυτη η μεταχριστιανικη κοινωνικη συμπεριφορα να μην ειναι σε θέση να ενσωματωσει το πολυεθνικο μουσουλμανικο στοιχειο το οποίο επιδιωκει η πιστη του να γίνει και τροποςκοινωνικης οργανωσης και λειτουργιας. Στο κοντινο μελλον θα γίνουμε παρατηρητές του εξης φαινομένου. Οι μεταχριστιανικες κοινωνιες με τις φιλελευθερες δομες λειτουργιας και συμπεριφορας, να επιδειωκουν να δοσουν στην ανθρωπινη υπαρξη νοημα μεσα απο την διαχειρηση της υλης και των συναισθηματων που επιφανειακα εκδηλωνονται απο τις διαπροσωπικες σχεσεις, ενώ η άλλη πλευρά θα έχει διατηρήσει ένα μεταφυσικό υπαρξιακό νόημα στην πρόσκαιρη ύπαρξη του ανθρωπου.
    Για όποιον καταλαβαίνει, στην φιλοσοφική αυτη διελκυστίνδα νικητής θα βγει το μεταφυσικό στοιχείο το οποιο δεν εχει ανάγκη εργαστηριακής πιστοποίησης. Η Ελλάδα επειδή στο πρόγραμμα επέκτασης της ισλαμικης ζωνης επιρροής θα χρησιμοποιηθει ο επικοισμος,θα πρέπει να διατηρήσει δομές οι οποιες θα είναι ικανές να αντισταθμίσουν την φιλοσοφική άποψη της μουσουλμανικης κοσμοθεωριας.
    Η καραμέλα του αρχαιοελληνικου πνευματος κατάφερε να επιβιώσει μόνο εντός των χριστιανικων κοινωνικων δομων. Αςμην ξεχνάμε ότι η καρδιά του αρχαίου Ελληνισμού χτυπούσε στην Ιωνία που την σημερων υπάρχουν μόνο μουσουλμάνοι και Τούρκοι εθνικιστες.
    Προτείνω για ανάγνωση το βιβλιο του Σπυρου Βρυώνη για τον εξισλαμισμο των χριστιανικων πλυθησμων της Μικρας Ασιας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Mπουρδες!!!μας αρεσει να σπαταλιωμαστε σε μπουρδες...κιολα αυτα ειναι μπουρδες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ζούμε σε μια δύσκολη εποχή,όπου η αποστασία από το θέλημα του Θεού έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις.Ο σύνχρονος Ελληνας απομακρύνθηκε από τις αξίες και τις επιταγές της Αγίας Ορθοδόξου Ημών Πίστεως και ενστερνήστηκε τον υλιστικό τρόπο ζωής.Έδωσε μεγαλύτερη σημασία στην απόλαυση των επιγείων αγαθών και λιγότερη στην χριστιανική πνευματική του ανέλιξη.Σ'αυτή την αρνητική εξέλιξη βοήθησαν τα ΜΜΕ,τα οποία προβάλλουν έναν αντίχριστιανικό τρόπο ζωής,εστιάζοντας το ενδιαφέρον τους στην εκπομπή άσεμνων μηνυμάτων τα οποία επηρεάζουν αρνητικά τον ψυχισμό του ανθρώπου.Συνέπεια όλης αυτής της αρρωστημένης κατάστασης,που προωθείτε από τη Νέα Τάξη Πραγμάτων, είναι η επικράτηση του κακού με τραγικά αποτελέσματα.Ψηφιση αντιχριστιανικών νόμων [Νομιμοποίηση αμβλώσεων,σύμφωνο συμβίωσης,και πολοί άλλοι.] Πιστεύω ότι η παρακμή που βιώνει η πατρίδα μας, είναι απότοκος της πνευματικής μας πτώσεως.Ως εκ τούτου θεωρώ, ότι χωρισμός της εκκλησίας από το κρατος θα επιδεινώσει ακόμη περισσότερο την κατάσταση.Και τούτο διότι η άθεη μηδενιστική αριστερά θα έχει τη νομική κάλυψη να αποχριστιανοποιήσει πλήρως το δημοσιο βίο της χώρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Παρανόμως ετοιμάζει η κυβέρνηση το Σύνταγμα.Η επόμενη βουλή που θα είναι ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ θα μπορεί να κάνει αυτό το έργο.
    Ωστόσο οι Νεοταξική κυβέρνηση που μας καταστρέφει ,αντί για αναθεώρηση θέλει να ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙ το εξαιρετικό ΟΡΘΟΔΟΞΟ ,ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΜΑΣ
    προκειται περι ΔΕΥΤΕΡΟΥ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑΤΟΣ
    ΤΟ ΠΑΡΑΝΟΜΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΤΟΚΟΓΛΥΦΩΝ ΚΑΙ Ο ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ
    Και βγήκαν τώρα κάτι δικοί μας κυβερνήτες, Έλληνες, σπορά της εβραιουργιάς, που είπαν να μας σβήσουν την Αγία Πίστη, την Ορθοδοξία, διότι η Φραγκιά δεν μας θέλει με τέτοιο ντύμα Ορθόδοξον. Και εκάθησα και έκλαιγα δια τα νέα παθήματα. Και επήγα πάλιν εις τους φίλους μου τους Αγίους. Άναψα τα καντήλια και ελιβάνισα λιβάνιν καλόν αγιορείτικον. 

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.