29/9/17

«Εμπάργκο» Αγίου Όρους στον Τσίπρα

  • (Φωτ.: Ρωμανός Κοντογιαννίδης)
Ισχυρές αναταράξεις στις σχέσεις κυβέρνησης και Αγίου Όρους, με αντίκτυπο στον κόσμο των ορθόδοξων πιστών, προκάλεσε η ματαίωση της επίσημης επίσκεψης του Αλέξη Τσίπρα στις Καρυές, την περασμένη Τετάρτη, όπου πλην των επαφών με την ηγεσία των αγιορειτών και την περιήγηση σε μοναστήρια, επρόκειτο να συναντηθεί και με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.
Η Ιερά Κοινότητα, το ανώτατο διοικητικό όργανο του Αγίου Όρους, σε μια θυελλώδη συνεδρίασή της τη Δευτέρα αποφάσισε να μην υποδεχθεί επισήμως, αποδίδοντάς του τις τιμές που προβλέπει το αγιορείτικο τυπικό, τον πρωθυπουργό της χώρας, διαμηνύοντας στην κυβέρνηση ότι ο Αλέξης Τσίπρας μπορεί να ταξιδέψει στον Άθω, αλλά ως ιδιώτης προσκυνητής!
Ο λόγος; Σύμφωνα με την άποψη που κυριάρχησε στη σύναξη, δεν μπορεί το Άγιον Όρος να αποδώσει τιμές σε έναν πρωθυπουργό που «έχει δηλώσει άθεος», ψηφίζει νόμους και εφαρμόζει πολιτικές που πλήττουν την Ορθοδοξία. Ωστόσο, δύο χρόνια πριν, τον Αύγουστο του 2014, ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης ο Αλ. Τσίπρας είχε γίνει δεκτός με θέρμη –όχι με ιδιαίτερες τιμές, καθώς αυτές αποδίδονται μόνο στους πρωθυπουργούς και αρχηγούς κρατών– στις Καρυές, όπου μάλιστα είχε ζητήσει (και λάβει) την «ευλογία» των μοναχών να παραμείνει επί δεκαπέντε λεπτά μόνος του και να διαλογιστεί με την εικόνα της Παναγίας του «Άξιον Εστί», προστάτιδας του Αγίου Όρους.

Από την παλαιότερη επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στον Άθω (φωτ.: amen.gr / Νίκος Παπαχρήστου)
Έκτοτε πολλά άλλαξαν. Ο Αλ. Τσίπρας έγινε πρωθυπουργός, η κυβέρνησή του άνοιξε μέτωπα με την Εκκλησία που δεν άρεσαν στην «Ιερή Δημοκρατία» –και κυρίως στην πιο συντηρητική της πτέρυγα–, με την άρνηση του πρωθυπουργού και των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ να ορκιστούν στο ευαγγέλιο και ενώπιον του θεού ως υπουργοί να εξαγριώνει τους σκληροπυρηνικούς ζηλωτές στις μονές, τις σκήτες και τα κελιά.
Το ότι η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, με την ψήφο και των κομμάτων της αντιπολίτευσης (πλην Ποταμιού), απάλλαξε από την καταβολή ΕΝΦΙΑ τα εκτός Όρους ακίνητα των μοναστηριών, φαίνεται ότι ουδόλως μέτρησε στην απόφασή τους να αρνηθούν την απόδοση τιμών και να ματαιώσουν, έτσι, την επίσκεψή του.
Από το Μαξίμου μεταδόθηκε λίγες ώρες προτού συνεδριάσει, τη Δευτέρα, η Ιερά Κοινότητα και επισημοποιήσει το ήδη αρνητικό κλίμα, ότι η επίσκεψη του Αλ. Τσίπρα (Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου) η οποία ήδη είχε γνωστοποιηθεί, με διαρροή, αναβάλλεται «λόγω φόρτου εργασίας».
Ωστόσο, με διαρροή επίσης σε εκκλησιαστικές ιστοσελίδες, από τις Καρυές μεταδόθηκε ότι «ακυρώνεται η επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Άγιον Όρος από τους Αγιορείτες και όχι λόγω βεβαρημένου όπως ακούγεται προγράμματος».
Λόγω του εκρηκτικού κλίματος στον Άθω –στη μονή Δοχειαρίου είχαν αναρτηθεί μαύρες σημαίες και πανό με συνθήματα περί...αντίχριστων– και βεβαίως της ματαίωσης του ταξιδιού του Αλ. Τσίπρα, δεν ταξίδεψε στο Άγιον Όρος και ο ευρισκόμενος στη Θεσσαλονίκη Πατριάρχης Βαρθολομαίος για να εγκαινιάσει τη νέα πτέρυγα στη Μονή Παντοκράτορος, όπου θα συναντούσε και τον πρωθυπουργό. Από το Φανάρι, πάντως, διέρρευσε ότι τα εγκαίνια δεν ήταν στο επίσημο πρόγραμμα του πατριάρχη στην Ελλάδα.
Εκκλησιαστικές πηγές, σχολιάζοντας τις πρωτοφανείς εξελίξεις στον Άθω, έκαναν λόγο για ενέργεια δίχως προηγούμενο –να απαγορευθεί, δηλαδή, η είσοδος του πρωθυπουργού της χώρας σε τμήμα της ελληνικής επικράτειας και ειδικά στο Άγιον Όρος–, και μιλούσαν για «αγία απρέπεια», ανεξαρτήτως πολιτικών προσεγγίσεων ή ενδεχόμενων επικοινωνιακών κυβερνητικών σκοπιμοτήτων. Επισήμαιναν, δε, ότι μεταξύ των μοναστηριών που εναντιώθηκαν (δεκαπέντε από τα είκοσι), ήταν και τα τρία στα οποία εγκαταβιούν ρωσικής, σερβικής και βουλγαρικής καταγωγής μοναχοί.
Συντηρητικοποίηση
Πιο ψύχραιμοι και διεισδυτικοί παρατηρητές των αγιορείτικων πραγμάτων θεωρούσαν την όλη στάση της Ιεράς Κοινότητας απόρροια κλίματος συντηρητικοποίησης, με χαρακτηριστικά ενίοτε ορθόδοξου φονταμενταλισμού, που κερδίζει ραγδαία έδαφος στην αθωνική πολιτεία.
Σημειώνεται, τέλος, ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης παρευρέθη σε έκθεση του φωτογράφου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, Νίκου Μαγγίνα, στην Αρχαία Αγορά, με τίτλο: «Ο Πατριάρχης της αγάπης, της ειρήνης και του διαλόγου». Μέσα από τον φωτογραφικό του φακό ο Ν. Μαγγίνας αποτυπώνει τη δράση του Βαρθολομαίου σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, φανερώνοντας, με τον πιο απτό τρόπο, την οικουμενικότητα της Ορθοδοξίας.
  • Αναδημοσίευση: kathimerini.gr / Σταύρος Τζίμας.

12 σχόλια:

  1. Μέσα από τις ειρωνίες και τις χοντροειδής υπερβολές περί "Ορθόδοξου Φονταμενταλισμού" ο Τζίμας δείχνει πόσο άσχετος είναι με την πνευματική αποστολή και υπόσταση του Αγιώνυμου Όρους.
    Δεν απαγορεύτηκε η είσοδος στον "επαγγελματία επαναστάτη", απλά δήλωσαν ότι δε θα αποδόσουν τις δέουσες τιμές τη μέρα της Υψώσεως του Σταυρού (που για εμάς είναι αλάδωτη νηστεία) σε κάποιον που σαν Πρωθυπουργός έχει δηλώσει άθεος.
    Πνευματικά αυτό έχει νόημα γιατί του επιτρέπαν να έρθει σαν προσκυνητής, να προσευχηθεί και να μετανοήσει.
    Αυτό είναι το ζητούμενο για κάθε Ορθόδοξο. Η Μετάνοια, ουδείς αναμάρτητος.
    Θα ήταν όμως ύβρις πιστεύω απέναντι σε όλους αυτούς που έδωσαν το αίμα τους για την Ορθοδοξία (κάποιοι από αυτούς και Αυτοκράτορες, Κυβερνήτες, Πρωθυπουργοί) να τιμάται κάποιος τοιουτοτρόπως από την Αγιορείτικη Κοινότητα.

    Το Άγιο Όρος έχει ανοικτές τις πύλες του προς όλους, αλλοθρήσκους και αθέους περιλαμβανομένους. Έχω βρεθεί προσωπικά και με Εβραίο και με Καθολικό στο Άγιο Όρος.
    Πρέπει όμως να καταλάβουν επιτέλους κι οι μικρόνοες πολιτικοί μας ότι η εκκλησία δεν είναι ένα clubάκι που a la cart μπορούν να αλιεύουν ψήφους (και image) όποτε θέλουν και να την περιφρονούν σε ότι αφορά τα Μυστήρια και τη συμμετοχή στις πνευματικές της εκδηλώσεις.
    Όλοι οι Δήμαρχοι, Περιφερειάρχες και Σύμβουλοι που δεν ορκίστηκαν θρησκευτικά, έρχονται και καμαρώνουν κουστουμάτοι στα μνημόσυνα για τη Μικρασιατική Καταστροφή κλπ άμα δουν κάμερες.
    Νισάφι πιά κι η αηδία έχει τα όριά της!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ὁ κ. Τζίμας "λασπώνει" ὅσο μπορεῖ:
    "συντηρητικοποίηση", ὀνομάζει τήν μή ἀποδοχή ἀπό τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία (καί τήν Ἱερά Κοινότητα τοῦ Ἁγίου Ὅρους), ἀντιχριστιανικῶν ἀνθρωπολογιῶν πού ἀποχριστιανίζουν τήν κοινωνία (γκαίη κλπ) ἤ πού φιμώνουν τήν ἔντιμη ἐλεύθερη ἔκφραση ("ἀντιρατσισιτκοί" νόμοι κατά τῶν Ἑλλἠνων καί κατά τῆς Ἐκκλησίας).
    Χλευάζει τήν Ἱερά Κοινόττηα τοῦ Ἁγίου Ὅρους ἀποκαλώντας την "Ἱερή Δημοκρατία".
    Τρέφει ὅπως φαίνεται, φιλο-οἰκουμενιστικά αἰσθημάτα, καί ἄρα, ὅ,τι "ἀνοίγει" τήν Ὀρθοδοξια σέ αἱρετικές ἀτραπούς ἤ καί λεωφόρους, τοῦ εἶναι ἀγαπητό. Ὅ,τι εἶναι ἄμυνα τῆς Ὀρθοδοξίας στίς αἱρέσεις ὡς ρεύματα, ἤ τάσεις, ἤ ἰδέες, ὅ,τι εἶναι διαφύλαξη τῆς πίστεως τῶν πατέρων τῆς Ἐκκλησίας, τό θεωρεῖ ὅπως φαίνεται "σκοταδισμό", "ὀπισθοδρόμηση", "μεσαίωνα".
    Συνεπῶς, δέν ἐνδιαφέρεται γιά τήν Ὀρθοδοξία, οὔτε γιά τήν Ὀρθόδοξη Ἐκλησία, παρά στόν βαθμό πού αυτή θά ἔπρεπε κατά τήν γνώμη του, νά παύσῃ νά εἶναι ὀρθόδοξη, μένοντας τό πολύ μιά ἰσχυρή "οἰκουμενιστική παρουσία" μέ ὀρθόδοξο χριστιανικό παρελθόν καί διασφαλισμένο νεο-ἐποχήτικο μέλλον ὑπό τόν Πάπα ( tale quale τό φρόνημα τῶν αἱρετικῶν "οἰκουμενιστῶν μας"....).
    Τό ἄρθρο γιατί τό φιλοξένησε ἡ Καθημερινή;
    Γιατί δέν ζἠτησε ἀπό τόν συντάκτη του νά προσδιορίσῃ καί σέ μᾶς, καί ὄχι μόνο στήν διεύθυνση τῆς ἐφημερίδας (ἄν τοῦτο ἔγινε!) ποιά συγκεκριμέν απρόσωπα εἶναι οἱ "Εκκλησιαστικές πηγές, (πού) σχολιάζοντας τις πρωτοφανείς εξελίξεις στον Άθω, έκαναν λόγο για ενέργεια δίχως προηγούμενο"; Καί ἄν χρήζουν ἀποκρύψεως, τότε γιατί κρύβονται αὐτοί; καί γιατί ἀποκρύπτωονται ἀπό τό ἄρθρο χωρίς νά λέγεται ὁ λόγος γιά τόν ὁποῖο χρήζουν ἀποκρύψεως ;
    Καί γιατί δέν εἶπε σέ μᾶς, ὁ κ. Τζίμας, ὅπως ὄφειλε, ποιοί εἶναι αὐτοί οἱ τάχα "πιο ψύχραιμοι και διεισδυτικοί παρατηρητές των αγιορείτικων πραγμάτων"που "θεωρούσαν την όλη στάση της Ιεράς Κοινότητας απόρροια κλίματος συντηρητικοποίησης"; Εἶναι ὀρθόδοξοι χριστιανοί; Ὑπάρχουν κάν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολυ καλα του κανανε.Αφου ο μονος λογος που θελει να παει ειναι για να παρει ψηφους.Αν πηγαινε ως προσκυνητης,με σεβασμο στην ιεροτητα του χωρου,δεν θα ηθελε τιμες και καμερες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. οι χριστιανοί με τους χριστιανούς και οι πεπλανημένοι στην πλάνη τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πολύ ορθά έπραξε η ιερά επιστασία του Αγίου όρους με την απόφαση που πήρε.Το ίδιο θα πρέπει να κάνει και με τους υπολόίπους που ψήφισαν τους τελευταίους αντιχριστιανικούς νόμους του αίσχους,καθώς και όσοι πολεμούν την Αγία μας πίστι και κατέχουν δημόσιο αξίωμα.
    .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. πιστευετε οτι ολα ειναι θεμα πιστης ή μυαλου;
    προφανως ειναι θεμα μυαλου...
    και ποιος το εχασε για να το βρουν τσιπρας και εκκλησια;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ένα σχόλιο, με το οποίο συμφωνώ, είδα εδώ. Το αναρτώ ως έχει, για να υπάρχει κι αυτή η άποψη:

    Όταν η πίστη γίνεται εμπόδιο στον πιστό γίνονται αυτά που συμβαίνουν στο Αγ όρος.
    Το Αγ όρος ,σαν μέρος της επικράτειας ,οφείλει ν αποδώσει τιμές στον πρωθυπουργό όπως ορίζει το πρωτόκολλο .
    Ας παρουσιάσει τις απόψεις του στις ομιλίες και τις αντιφωνήσεις , στις ιδιαίτερες συνομιλίες , στον τρόπο που θα συμπεριφερθούν στον πρωθυπουργό αλλά το αρνούμαι να σε δω δεν είναι καθόλου ορθόδοξο.
    Πριν λίγες ημέρες το Αγ όρος έβγαλε μια ανακοίνωση για την μεγάλη σύνοδο εξαιρετικά συντηρητική και τώρα αρνείται να δει τον πρωθυπουργό!
    Η επίδραση της πίστης στον λαό και εξ αυτού η ισχύς των ιερωμένων πάντα ήταν ισχυρό ερέθισμα / εργαλείο στα χέρια των ιερωμένων.
    Ο άμβωνας υπήρξε και υπάρχει βήμα απόψεων χωρίς απάντηση από το ακροατήριο και κηρύγματος με την μορφή της εντολής σε συνειδήσεις ευάλωτες στο σχήμα του ιερέα.
    Αν η εκκλησία αρνούμενη κάθε κοσμική διοίκηση και εναντιούμενη σ αυτήν κήρυττε μόνον την βασιλεία των ουρανών και το ‘ουκ έχωμεν ώδε πολιτείαν αλλά την μέλλουσα επιθυμούμε’ , όπως είναι το κήρυγμα του ίδιου του Χριστού, τότε θα ήταν απολύτως σύμφωνη με την πίστη της.
    Όταν όμως η εκκλησία παίρνει το μέρος ενός τρόπου / πολιτικής/ κόμματος διοίκησης τότε μοιχεύει με τον σατανά κατά την έκφραση της ίδιας της εκκλησίας.
    Όταν η εκκλησία και το Αγ όρος εισπράττουν επιδοτήσεις από την πολιτεία και την επάρατη ΕΕ τότε καλό είναι να σιωπούν και να υποδέχονται τον χρηματοδότη τους με σεβασμό.
    Δεν είναι δυνατόν να εργάζεσαι και για τον θεό και για τον μαμωνά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οποίος συναντιέται με τον προδότη νομιμοποιεί τις πράξεις του διαφωνώ με το σχόλιο και επιβραβεύω τους μοναχούς γιατί ειναι οι πρώτοι που σταμάτησαν τη νομιμοποίηση του προδότη. Χρηματοδότης της εκκλησίας ο Τσιπρας έλα τώρα μην τρελαθούμε κιόλας ο σχολιαστής δεν ξέρει ούτε τι λέει ούτε τι του γίνεται δεν υπάρχουν άνθρωποι με μεγαλύτερο αντιχριστιανικό μενος από τους κυβερνώντες. Και επειδή εγω τους θεωρώ ισάξιους με τον χιτλερ τηρουμένων των αναλογιών για τη χώρα μας θεωρώ οτι οποίος ενδιαφέρεται για Ελλάδα και Ελληνισμό και ελληνικό κράτος πρεπει άμεσα να πάψει να τους νομιμοποιεί και να επαναστατησει με ειρηνικά μεσα και το να μην τους συναντάει ειναι ειρηνική μορφή επανάστασης. Χίλια μπράβο λοιπόν στους μοναχούς μακάρι το παραδειγμα τους να το έπαιρναν και άλλοι που τρέχουν να γλείψουν τους προδότες για πέντε ευρω σκεπτόμενοι μονον το τώρα και τον εαυτό τους. Καλα θα κανετε όλοι να παραδείγματιστειτε από αυτή την πράξη γιατί σε λιγο θα λέτε οτι οι Τούρκοι σαν φυσική καταστροφή πήραν τη Θράκη και τα νησιά του Αιγαίου ....

      Διαγραφή
    2. 1) Είναι ελληνική επικράτεια η Αθωνική Πολιτεία, ναι ή ου;
      2) Την απάλλαξε από το ΕΝΦΙΑ και για τα εκτός Αγ. Όρους ακίνητα, ναι ή ου; Αυτό το δώρο, όμως, το δέχτηκαν, έτσι;
      3) Υπάρχει πρωτόκολλο υποδοχής τού Έλληνος πρωθυπουργού στην Αθωνική Πολιτεία, ναι ή ου;

      >Και επειδή εγω τους θεωρώ ισάξιους με τον χιτλερ τηρουμένων των αναλογιών για τη χώρα μας<

      >Καλα θα κανετε όλοι να παραδείγματιστειτε από αυτή την πράξη γιατί σε λιγο θα λέτε οτι οι Τούρκοι σαν φυσική καταστροφή πήραν τη Θράκη και τα νησιά του Αιγαίου ....<

      Εδώ σού τέλειωσε ακόμη και η σοβαροφάνεια ακόμη.

      Διαγραφή
    3. Και τι σημαίνει οτι ο Έλληνας πολίτης δεν εχει δικαίωμα να διαμαρτυρηθεί αν ειναι Παπας; Δηλαδή εσυ αν σου χαρίσουν τον ενφια θα ψηφίσεις Τσίπρα με γεια σου με χαρά σου τοτε καλή τύχη εύχομαι να κόψουν τον ενφια και να παραδώσουν τη Θράκη με δημοψήφισμα στην Τουρκία για να εισαι ικανοποιημένος

      Εγω ετσι τους βλέπω σαν χιτλερ και ακόμα χειρότερα βλέπεις η γενοκτονια εχει πολλές μορφές και αυτο κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ στην χώρα αλλα δεν το έχεις παρει χαμπάρι δεν πειραζει κάντε Ελλαδιστάν

      Διαγραφή
    4. Δικαιωμα και στην αντίσταση και στη διαμαρτυρία έχουμε όλοι στη συγκεκριμένη περίπτωση οποίος ειναι Έλληνας εχει υποχρέωση στη διαμαρτυρία και στην αντίσταση κανονικά έπρεπε και οι δήμαρχοι Άννα την Ελλάδα να του απαγορεύουν την είσοδο στις πόλεις τους γιατί ειναι προδότης και τουρκαλβανος που δουλεύει εναντίον της πατρίδας του και μάλιστα με προσωπικό οικονομικο όφελος, Για την ακρίβεια πρόκειται για συμμορίτη όπως τον ορίζει η νομοθεσία συμμορίτη και γενοκτόνο

      Διαγραφή
    5. Δεν σ' αφήνουν οι κομματικές παρωπίδες να καταλάβεις τούτο το απλό: Η Αθωνική Πολιτεία είναι πολιτεία με μοναστήρια, αλλά έχει κρατική υπόσταση, δική της κυβέρνηση, την Ιερά Κοινότητα, που εδρεύει στις Καρυές και δικό της "πρωθυπουργό", τον Πρωτεπιστάτη. Στην περίπτωση, λοιπόν, επισκέψεως επισήμων υπάρχει συγκεκριμένο πρωτόκολλο, το οποίο οφείλεται να τηρείται. Το καταλαβαίνεις αυτό, ή όχι; Δεν ενδιαφέρει τι σκέφτεται ο κάθε μοναχός, αλλά πώς θα συμπεριφερθεί η Ιερά Κοινότητα στον Έλληνα Πρωθυπουργό.

      Διαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο.
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.