6/6/10

Να σωθούν και να σώσουν



Tου Χρηστου Γιανναρα

Οποια ερώτηση κι αν τεθεί σε κομματάνθρωπο, έχει απάντηση που δεν τη γεννάει το δικό του μυαλό και ούτε, φυσικά, την εννοεί στα σοβαρά. Μέσα στο κομματικό του μυαλό υπάρχει, για κάθε πρόβλημα, μια φράση διαρκώς έτοιμη να στομώσει μηχανικά την ερώτηση – χιλιάδες έτοιμες φράσεις μέσα στα κομματικά μυαλά υποκαθιστούν τη σκέψη και προλαβαίνουν την κρίση

Στην ελλαδική κοινωνία σήμερα μοιάζει να αναπαράγουμε («ανεπαισθήτως», αλλά γενικευμένα) το μοντέλο μυαλού των κομματανθρώπων: το έχουμε καταστήσει μοντέλο στο οποίο αποβλέπει η τηλεθέαση, η εμπορευματοποιημένη «πληροφόρηση». Ετοιμες απαντήσεις για κάθε πρόβλημα, τις εκφέρουμε σαν αυτονόητα δικές μας, αλλά μάς τις έχουν υποβάλει, καραδοκούν έτοιμες στα μυαλά μας, υποκαθιστούν τη σκέψη, προλαβαίνουν την κρίση.

Χρόνια τώρα, ακούμε πολιτικούς, δημοσιογράφους, συνδικαλιστές, πανεπιστημιακούς παρακεντέδες της εξουσίας, και ξέρουμε από πριν τι θα απαντήσουν σε κάθε ερώτηση, ποια θα είναι η επόμενη φράση τους. Ξέρουμε ότι την άποψη, γνώμη ή θέση που διατυπώνουν δεν την έχει γεννήσει το δικό τους μυαλό, είναι τεχνητά εμφυτευμένη στον στεγνωμένο τους νου. Το ξέρουμε και όμως αναπαράγουμε το μοντέλο. Ακριβώς όπως νιώθουμε υποχρεωμένοι να είμαστε οπαδοί μιας ποδοσφαιρικής ομάδας ή να παίζουμε δελτίο για το τζακ ποτ. Νοητική ισοπέδωση όλων προς τα κάτω. «Ανεπαισθήτως».

Τα πανεπιστήμια υποτίθενται (εξ ορισμού) τόποι σπουδής και έρευνας, μεθοδικού προβληματισμού, «συστηματικής» αναζήτησης λύσεων. Ψάξτε για την «επιχειρηματολογία» που συνοδεύει την υπεράσπιση του εκφασισμένου «ασύλου» τα τελευταία τριάντα έξι χρόνια. Σπουδάστε τα κείμενα που συνόδευαν, πριν από λίγες μέρες, τις πρυτανικές εκλογές – διακηρύξεις, επαγγελίες, προγράμματα. Παρακολουθείστε «ημερίδες», σε αρμόδιες για την οικονομία σχολές, σχετικά με τη χρεοκοπία σήμερα της χώρας, τη διεθνή ανυποληψία της, την αποσάθρωση της κοινωνικής συνοχής. Αν δεν πέσετε σε σπανιότατη εξαίρεση, θα ψηλαφήσετε, σε κάθε τέτοια ή ανάλογη περίπτωση, την τελμάτωση της σκέψης και της κρίσης στα ιδεολογικά στερεότυπα – κυρίως σε όσα έχουν αποδειχθεί εφόδια καριέρας. Ετοιμες φράσεις υποκαθιστούν μέσα στα μυαλά τον συλλογισμό και προλαβαίνουν το συμπέρασμα.

Η αντιπροσωπευτικότερη εικόνα της ελλαδικής κοινωνίας σήμερα είναι της «διαδήλωσης» ή «πορείας»: Μπροστά η ντουντούκα να υπαγορεύει την κραυγή και πίσω η αργόσυρτη νωχελική αγέλη να την αναμηρυκάζει σαν βέλασμα. Η εικόνα πολυμερίζεται σε κάθε σπιτικό, παραπέμπει στους παραιτημένους από σκέψη και κρίση τηλεθεατές. Η οθόνη υπαγορεύει καταιγισμό νοητικών στερεοτύπων, καλούπια γλώσσας, ύφους, τρόπου συμπεριφοράς. Και ο τηλεθεατής «μεταβολίζει» το αλλότριο και μεθοδευμένο σε «δικό του» και «αυθόρμητο».

Αν ο ολίγιστος πρωθυπουργός μας, αρχηγός σοσιαλιστικού κινήματος και πρόεδρος της σοσιαλιστικής Διεθνούς, μπορούσε, έστω επιδερμικά, να υποψιαστεί ότι ο «socialismus» μεταφράζεται στα ελληνικά «κοινωνισμός» – βγαίνει από το «societas» που σημαίνει «κοινωνία». Και εκτός από κόμμα εξουσίας ή ευκαιρία καριέρας, είναι (ακόμα ίσως) και όραμα - πρόταση τρόπου του βίου. Οραματίζεται - προτείνει ο «κοινωνισμός» να έχει προτεραιότητα στην οργάνωση της συλλογικότητας η προστασία και καλλιέργεια των σχέσεων κοινωνίας, η έγνοια για όλα τα μέλη του κοινωνικού σώματος – όχι η θωράκιση του ατομοκεντρισμού, όχι η προστασία της εγωτικής απληστίας, του κέρδους.

Αν μπορούσε ο πρωθυπουργός να το σκεφτεί από μόνος του αυτό και να το κρίνει, δεν θα θεωρούσε «σωτηρία» της χώρας τη χωρίς τον παραμικρό ενδοιασμό κολόβωση του «κοινωνικού κράτους» για χάρη του διεθνούς χρηματιστηριακού τζόγου. Θα ήξερε ότι οι θεσμοί του «κοινωνικού κράτους» σε μια χώρα και η λειτουργία τους είναι δείκτης πολιτισμού, μέτρο της κατά κεφαλήν καλλιέργειας, της κατακτημένης απόστασης από το κτήνος και τη ζούγκλα. Οταν μάχεσαι για να υπερασπίσεις το «κοινωνικό κράτος», δεν διεκδικείς «δικαιώματα» ούτε προστατεύεις συντεχνίες, όπως κάνει το ΚΚΕ και ο ΣΥΡΙΖΑ. Μάχεσαι για την ανθρωπιά του ανθρώπου, για τη χαρά της ζωής που είναι πάντα καρπός κοινωνίας και σχέσης, άθλημα ανιδιοτέλειας, κατόρθωμα αυθυπέρβασης.

Η έτοιμη απάντηση του κομματανθρώπου είναι: Τι να σου κάνει ο πρωθυπουργός όταν του βάζουν τη θηλιά στον λαιμό, όταν τα εξοντωτικά χρέη που φόρτωσαν στον ελληνικό λαό ο πατέρας του και οι εξίσου ολετήρες διάδοχοί του πρωθυπουργοί, πρέπει αμέσως να εξοφληθούν; Σίγουρα, δεν θα του υποδείξουμε εμείς οι αδαείς τι να κάνει, μόνο να διερωτηθούμε μπορούμε: Γιατί ο περιορισμός των δημοσίων εξόδων έπρεπε να αρχίσει με περικοπές σε μισθούς και συντάξεις και όχι με διάλυση των κρατικών εταιρειών (χιλιάδων) που μπουκώνουν με χρήμα αργόσχολους κομματανθρώπους; ΄Η γιατί όχι με δραστικό περιορισμό των χρυσοπληρωμένων υπουργικών «συμβούλων», με διακοπή επιχορηγήσεων στις αναρίθμητες παρασιτικές δικτυώσεις της κομματικής καμαρίλας; Κατόρθωσε ποτέ να σκεφθεί από μόνος του ο «σοσιαλιστής» πρωθυπουργός ότι η ιδιοτέλεια των καπιταλιστών έχει πολύ περισσότερες πιθανότητες να είναι παραγωγική και κοινωνικά γόνιμη από τη στεγανά εγωκεντρική, άγονη και βάναυσα αντικοινωνική αυθαιρεσία των κομματανθρώπων;

Η δύναμη της πολιτικής, ο επηρεασμός που ασκεί στη σύνολη λειτουργία της κοινωνίας, είναι δίκοπο μαχαίρι:

Ενα φαύλο και ανίκανο πολιτικό σύστημα μπορεί να βυθίσει σε ανήκεστη παρακμή τη συλλογικότητα, όπως και ένας ταλαντούχος ηγέτης ανιδιοτελής μπορεί να αναστήσει, κυριολεκτικά, μια πεθαμένη κοινωνία. Η Ελλάδα είναι σήμερα ένα τέλμα, εφιαλτικός πνιγμός αδιεξόδου. Και οι συντελεστές του ιστορικού αυτού εγκλήματος είναι συγκεκριμένοι, επώνυμοι, δυνάστες του λαϊκού σώματος, ασύδοτοι φεουδάρχες. Δεν έχει νόημα να τιμωρηθούν κάποιοι σαν αποδιοπομπαίοι τράγοι, τίποτα δεν αλλάζει. Θα αλλάξουν όλα, αν πάψουμε να τους εμπιστευόμαστε, να πιστεύουμε ότι είναι πάλι αυτοί που «θα μας βγάλουν από την κρίση»! Σε πείσμα και της στοιχειωδέστερης λογικής. Ωσάν να είναι ποτέ δυνατό ο ναρκομανής να διαχειριστεί τη δίωξη των ναρκωτικών, ο μαστροπός να αστυνομεύσει την εμπορία της σάρκας.

Να τους αμνηστεύσουμε όλους. Αρκεί να πάνε στα σπίτια τους, να απαλλάξουν την κοινωνία από τις «υπηρεσίες» τους. Να συγκαλέσουν Συντακτική Εθνοσυνέλευση για καινούργιο Σύνταγμα, να παραδώσουν σε κυβέρνηση προσωπικοτήτων και να εξαφανιστούν. Να σωθούν και να σώσουν.

kathimerini.gr

17 σχόλια:

  1. Αχ κύριε καθηγητά μου, πως τα λές. Το φακιόλιον είναι η δική σου λύση, πέστο καθαρά. Μεταφυσικιστές, ανάλγητοι, για σας το αίτιο των κακών όλων είναι η αθεϊα και όχι ο δικό σας Θεός που τα έχει κάνει όλα σαλάτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φακιο-ληστές, ήρθε η ώρα της Αποκάλυψής σας. Τουρκόφιλοι ανατολιτιστές, Ισλαμόφιλοι, σημεία και τέρατα έρχονται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πραγματικά θαυμάζω τον κύριο Γιανναρά. Είναι απο τους ελάχιστους ανθρώπους της διανόησης που έχουν απομείνει με σαφή και συγκροτημένο λόγο και πάνω απ όλα πραγματιστής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Βάλτε τα φακιόλια σας να γνωρίσει επιτέλους ο λαός ποιοί είστε !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Είχα αρχίσει να πιστεύω οτι δεν υφίστανται πλέον πνευματικοί άνθρωποι σε αυτήν την χώρα που να έχουν το σθένος να μιλήσουν και να πουν τα πράγματα με το όνομά τους χωρίς να φοβούνται την θεσούλα τους και το χάσιμο των προνομίων τους. Ευτυχώς διαψεύδομαι. Κουράγιο ίσως το κουτόχορτο που μας ταίσαν τόσα χρόνια να μην είναι τόσο εύπεπτο για το αθάνατο ελληνικό πνεύμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εξαιρετο αρθρο απο εναν ανθρωπο που λεει αυτα που ολοι μας σκεφτομαστε.Εγω βεβαια,μη εχοντας φτασει στο επιπεδο καλλιεργειας του Κου καθηγητου και σαν ανθρωπος με ευτελη παθη,διαφωνω ΜΟΝΟ με το τελευταιο μερος του αρθρου που λεει να τους στειλουμε ολους σπιτια τους.Οχι αγαπητε μου,στην φυλακη θελω να τους στειλω,γιατι ετσι τουλαχιστον θα εξιλεωθω καπως στα παιδια και τα εγγονια μου,οταν αυριο δεν θα βρουν δεκαρα για συνταξη,αν βγουν στα 70.Οχι αγαπητε μου,στην φυλακη θελω να τους στειλω,γιατι δεν ανεχομαι να τους βλεπω να καθονται αραχτοι,στις βιλλες του δικου μας ιδρωτα,και να μου κουνανε το κωλ...δακτυλο,πινοντας το κοκτειλ τους και τα παιδια και τα εγγονια μας ανεργα να περιφερονται σαν ζητιανοι προσδοκωντας ενα ψιχουλο.Οχι αγαπητε μου,στην φυλακη θελω να τους στειλω,γιατι στην τελικη,δεν ειμαι ο Χριστος για να τους συγχωρησω και να στρεψω και το αλλο μαγουλο.Αλλωστε μονο ετσι θα σφιξουν οι κ... και θα αποτρεψουν καποιους μελλοντικους πολιτικους να γινουν οι επιβητορες μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΟΤΙ ΚΑΙ ΝΑ KANETE PALI 8A KANOYN AYTA POY LENE OI STOES.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Επιτελους μια συγκροτιμενη και ακρως συνεναιτικη, αποτελεσματικη προταση για το τελμα που εχουμε φτασει.Αφου δεν την δεχονται οι πολιτικοι μας ας τους την επιβαλουμε εμεις.Εκτος των οικονομικων προβληματων, ομως ,υπαρχουν και μεγαλυτερα και σοβαροτερα προβληματα που ανεδειξαν απλοι ΕΛΛΗΝΕΣ οπως η Χαρα Νικοπουλου.Συμπολιτες μου Θρακιωτες ,ας σηκωθουμε απο τον καναπε και ας δειξουμε με τον δημοσιο λογο και δραση μας αλλα και με την ψηφο μας πως δεν ανεχομαστε εθνοκτονες πολιτικες απο κανενα κομμα και πολιτικο.Μονο η κινητοποιηση των απλων πολιτων μπορει να ανατρεψει την δρομολογουμενη κυπροποιηση της Θρακης μας.Ας αποτελεσει αρχη η συμμετοχη μας στη σχολικη γιορτη στις 16 Ιουνιου στις 10.00 στο σχολειο του Μ.Δερειου.
    Κ. Καλεντεριδη ως ανθρωπος που εχεται γνωση ολων αυτων που συμβαινουν εδω ,μηπως θα ηταν καλο να οργανωσετε καποια ομιλια στην περιοχη μας με θεμα την Θρακη μας ωστε να εχουμε και εμεις μια υπευθηνη ενημερωση ,απο πρωτο χερι καθως και τροπους οργανωσης των πολιτων για την αντιμετωπιση ολων αυτων που ερχονται;

    Ενας αγωνιων Εβριτης που κοιμοταν τοσα χρονια και ζητα συγνωμη απο τα παιδια του για αυτα που ερχονται λογω και της δικης του αδρανειας και συνενοχης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Επιτέλους μιλάνε κάποιοι που πρέπει να μιλάνε και κάποιοι άρχίζουν να τους ακούνε, κάτι καλό νομίζω θα γεννηθεί, μπουχτίσαμε όλα αυτά τα χρόνια με τους τενεκέδες στο προσκήνιο και τον πνευματικό κόσμο εξαφανισμένο.

    ΣΥΓΚΑΤΟΙΚΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Έχει κανείς αναρωτηθεί πώς γίνεται ένα έντυπο, όπως Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, να "επιτρέπει" στον κ.Γιανναρά, να δημοσιεύει-χρόνια τώρα- κείμενα με τόσο δημοκρατικό, αντικειμενικό, επιστημονικό, αλλά και τόσο αντίθετο με τα προπαγανδιστικά από τις εκάστοτε κυβερνήσεις, περιεχόμενο;
    Αφού είναι παγκοίνως γνωστό και αποδεκτό ότι τα ΜΜΕ στη χώρα μας, αλλά και αλλού, είναι τα
    'διαπλεκόμενα", τα υπογείως κυβερνώντα, που καθοδηγούν, κετευθύνουν και παρασύρουν τους πολίτες μας στη σκέψη κ.λ.π., με τελική συνέπεια την σημερινή κατάντια.
    Είναι μια απορία που έχω και αδυνατώ να λύσω. Βοηθείστε με παρακαλώ.
    γ.κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Και ακόμη μία παράκληση:
    Η ευπρέπεια και ευγένεια θα πρέπει να μας συνοδεύει ακόμη και στο δυνατότερο θυμό μας. Συνεπώς όσο και να διαφωνούμε με κάποιες γνώμες, ας μην ασχημονούμε βρίζοντας, τουλάχιστον εδώ, που βλέπουμε και νιώθουμε ότι γίνεται μια προσπάθεια ενημέρωσης στα κακώς συμβαίνοντα στη δόλια πατρίδα μας.
    γ.κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Φανταστείτε να διάβαζε κάποιος από τους πολιτικους μας άρχοντες αυτής της εποχής (που κομπάζουν ότι έσωσαν την Ελλάδα..) τα ερωτήματα που θέτει προς αυτούς ο καθηγητής!
    Δύσκολα θέματα τους βάζετε...
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Κύριε Γ. Κ. τον κ. Γιανναρά τον βοηθούν πολλοί επειδή είναι Οθωμανολάγνος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Φιλε Γ.Κ. Η απορια σου εχει απλη απαντηση.Επιτρεποντες την δημοσιευση αρθρων απο επιφανεις και σοβαρους ανθρωπους,προσδιδουν κυρος και εγκυροτητα στο φυλλο τους ωστε να περνουν και τις υπολοιπες θεσεις τους με το ιδιο 'ενδυμα'.Αλλωστε η πρακτικη αυτη δεν εφαρμοζεται μονον στα ΜΜΕ αλλα παντου.Διπλα σε προβεβλημενους και αποδεκτους ανθρωπους,συνωθουνται και καθε λογης παπαγαλακια και προβοκατορες.Μαλιστα αν τα αρθρα αυτων των ανθρωπων ειναι ενοχλητηκα για την 'γραμμη' της εφημεριδας,βαζουν με μικρα γραμματακια και κατω-κατω το εξης,'ξενη δημοσιευση'.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. 1. κ.Σιδηρούντιε, αμφιβάλλω πολύ ότι ο κ.Γιανναράς είναι αυτό που λέτε. Θα το δεχόμουν μόνον εάν μπορούσατε να το αποδείξετε. Θα σας ήμουν υπόχρεως αν δίνατε έστω και μία απόδειξη.
    Είναι απαράδεκτο να κατηγορούμε επιστήμονες και μάλιστα τέτοιου κύρους,(εξάλλου δεν έχουμε και πολλούς).
    Και κάτι ακόμη: Ο Παρθενώνας ήταν ναός!(αρχαία ελληνική μεταφυσική).
    2. κ ΝΑΙΑΣ η απάντησή σου είναι πολύ πιθανή, μα είναι κάπως απίθανο ο κ. Γιανναράς να δέχεται να συνωστίζεται ανάμεσα σε κείμενα ποιότητος ενός Παπαχελά, ενός Βερέμη, ενός Ντόκου, κ.λ.π.
    Αλλά πάλι, αν αποσυρόταν, πώς θα μπορούσαμε να απολαύσουμε τα όσα μας διδάσκει... Ίσως έχεις δίκαιο. Πάντως σ' ευχαριστώ που μου απάντησες.
    γ.κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Κ. Γ.Κ, ο κ. Καθηγητής κατα την άποψή μου είναι ένας από τους μεγαλύτερους υπέυθυνους της κατάντιας μας. Είναι ένας φανατικός άνθρωπος, πιστός οπαδός του ανθενωτισμού, της αρρώστιας εκείνης που έκανε το Βυζάντιο Τούρκικο.
    Εδώ θα δείτε ολίγα στοιχεία περι των λεγομένων μου :
    http://nationalpride.wordpress.com/?s=γιανναράς

    Περι μεταφυσικής: μεγάλο επίτευγμα της ελληνικής αρχαιότητας ήταν η θεοποίηση της φυσικής και της λογικής, όχι η μεταφυσική της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. κ.σιδηρούντιε,
    το άρθρο, που μου συστήσατε για τον κ. Γιανναρά, ΕΧΕΙ ΑΦΑΙΡΕΘΕΙ από την ιστοσελίδα...
    Δυστυχώς, η έστω και μια, απόδειξη της 'ισλαμοφιλίας', του 'ανθενωτισμού' και της 'υπευθυνότητάς του για την κατάντια μας', αποδείχτηκε λαθεμένη. Εξακολουθώ όμως να περιμένω απόδειξη ή ακόμη και αποδείξεις.
    Αν όμως διαβάσετε βιβλία του χωρίς παρωπίδες και προκατάληψη, αν δείτε βίντεο με ομιλίες του και συμμετοχές του στις ΑΝΙΧΝΕΎΣΕΙΣ και αλλού θα είστε ειλικρινής να παραδεχτείτε το λάθος σας όπως κι εγώ αν με πείσετε για το αντίθετο;
    γ.κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.