13/6/10

Στρατηγική λογική κατέναντι αφασίας



Tου Χρηστου Γιανναρα

Κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες, μεταφρασμένο στα ελληνικά, το βιβλίο του υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας Αχμέτ Νταβούτογλου, ΤΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΒΑΘΟΣ - Η ΔΙΕΘΝΗΣ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ (εκδόσεις «Ποιότητα», μτφρ. Νικ. Ραπτόπουλου, σελίδες 845). Θα ήθελα να το συστήσω σε όποιον ενδιαφέρεται σοβαρά (όχι συναισθηματικά-επιδερμικά) για το ενδεχόμενο να επιβιώσει ιστορικά το ελλαδικό κράτος στις σημερινές διεθνείς συνθήκες. Οχι βέβαια για να πάρει άμεση απάντηση. Αλλά για να αντιληφθεί ποιο επίπεδο κατάρτισης και ευφυΐας, ποιο ειδικό χάρισμα στρατηγικής σκέψης απαιτεί η σοβαρή αναμέτρηση με ένα τέτοιο ερώτημα.

Δεν διανοούμαι να «παρουσιάσω» στους αναγνώστες της επιφυλλίδας αυτό το βιβλίο. Ο,τι και αν παραθέσω θα είναι κατώτερο του επιπέδου και της γοητείας του. Κάθε χαρακτηρισμός που θα εκφέρω δεν επαρκεί για να συνιστά κρίση, τον καταθέτω μόνο ως πρόκληση-πρόταση να διαβαστεί το βιβλίο. Αν ήταν δυνατό, να διαβαστεί από κάθε Ελληνα. Είναι σαφώς το βιβλίο ενός αντιπάλου: ο Αχμέτ Νταβούτογλου διεκδικεί για την πατρίδα του μεγάλο κομμάτι της δικής μας πατρίδας, του Αιγαίου, την Κύπρο. Αλλά εγώ, τουλάχιστον, δεν έχω διαβάσει ποτέ σε ελληνικό βιβλίο συναρπαστικότερη και αποκαλυπτικότερη ανάλυση της γεωστρατηγικής σπουδαιότητας του Αιγαίου και της Κύπρου. Ο Ντ. ξέρει καλά τι διεκδικεί. Εγώ ο Ελληνας υπερασπίζω συναισθηματική θολούρα. Παιδιαρίζω.

Μόνο με ένα ελληνικό μελέτημα θα μπορούσα, προσωπικά, να συγκρίνω το βιβλίο του Ντ.: Με το «επίμετρο», στο βιβλίο του Παναγιώτη Κονδύλη, ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ (1997), που έχει τίτλο «Γεωπολιτικές και στρατιωτικές παράμετροι ενός ελληνοτουρκικού πολέμου».

Αλλά η ιδιοφυΐα του Κονδύλη και οι προβληματισμοί του οριοθετούνται καταφανώς από τον μηδενισμό του: Τον ενδιαφέρει η στρατηγική λογική (λογική του μπριτζ ή του σκακιού) για την άμυνα της αξιοπρέπειας και της εθνικής κυριαρχίας του ελλαδικού κρατιδίου – δεν έχει άλλο όραμα, δεν πιστεύει σε κάτι περισσότερο, σε πρόταση πανανθρώπινης εμβέλειας που να κομίζει στην Ιστορία ο Ελληνισμός.

Ο Ντ. αντλεί τη στρατηγική του ανάλυση από το όραμά του για την Τουρκία. Και το όραμα είναι, να διασώσει η χώρα του τον «πολιτισμικό της άξονα», τη διαφορά της από τη Δύση – τη διαφορά όχι ως αντίθεση, αλλά ως ιδιαιτερότητα, ως «ιδιαίτερη θέση στο διεθνές σύστημα». Είναι σαφέστατη (σχεδόν επιθετική) η περηφάνια του γι’ αυτήν την ιδιαιτερότητα, δεν φιλοδοξεί ούτε την αντιπαλότητα ούτε τη μίμηση, δεν είναι ο μειονεκτικός απέναντι στη Δύση Ανατολίτης, ο ξιπασμένος από τα «φώτα» της μεταπράτης. Εχει ραχοκοκαλιά, διεκδικεί να επιβάλει, από θέσεως ισχύος, την τουρκική ιδιαιτερότητα στη σημερινή διεθνή συνύπαρξη.

Γι’ αυτό και αρνείται να παγιδευτεί στην άμυνα, στη «διαφύλαξη συνόρων». Λέει: «
Οι φιλόδοξες χώρες ορίζουν το τι θεωρούν για τις ίδιες απειλή βασιζόμενες στις στρατηγικές τους επιδιώξεις, όχι στους φόβους τους. Αντίθετα, οι παθητικές, χωρίς φιλοδοξίες χώρες διαμορφώνουν στρατηγικές υποταγμένες στις απειλές που υφίστανται» (ακόμα και από τεχνητά, ασήμαντα γειτονικά τους κρατίδια, θα πρόσθετα). «Δεν υπάρχει πιο θλιβερή κατάσταση για μια χώρα από το να προβάλλει τις εσωτερικές της αδυναμίες σαν βασικές αρχές που καθορίζουν τη στρατηγική της», συμπληρώνει ο Ντ.

Παραβλέπει ότι υπάρχει και θλιβερότερη κατάσταση: Χώρες που απλώς υποτάσσουν πειθήνια τη στρατηγική τους στα θελήματα-βίτσια του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ ή σε παραγγελίες προμήθειας εξοπλισμών από Ευρωπαίους «προστάτες» τους. Και το κάνουν μόνο για να εξαγοράσουν εύνοια (με χειροπιαστά ανταλλάγματα) κάποιοι σπιθαμιαίοι επαγγελματίες της εξουσίας.

«Το βασικότερο έρεισμα στρατηγικής ισχύος μιας χώρας είναι ο ανθρώπινος παράγων», διδάσκει ο Ντ. «Είναι αδύνατο να αλλάξει κανείς τη γεωγραφική θέση και την ιστορική παράδοση, σταθερά δεδομένα της στρατηγικής. Ομως, ο παράγων της ανθρώπινης καλλιέργειας μπορεί να δημιουργήσει κανούργια δεδομένα στρατηγικής λογικής, νέες οπτικές για την αξιολόγηση της γεωγραφίας και της ιστορίας». Αν συνειδητοποιούσαμε οι Ελληνες τη βαρύτητα αυτής της απόφανσης του Ντ. θα είχαμε παραπέμψει σε ειδικό δικαστήριο πρωθυπουργούς όχι για την εγκληματική οικονομική τους πολιτική, αλλά για την πολιτική τους στο υπουργείο Παιδείας.

Η θεμελιωδέστερη προϋπόθεση για τον σχεδιασμό αποτελεσματικής στρατηγικής είναι, κατά τον Ντ., «η λογική που στηρίζεται σε υπαρξιακά αιτήματα: Στα στοιχεία που υφαίνουν τη σημερινή συλλογική μας προσωπικότητα, στους παράγοντες κοινωνικής συνοχής, στην πολιτική κουλτούρα, (τελικά) στην εθνική συνείδηση... Κοινωνίες με ριζικά αποδυναμωμένη και φθαρμένη εθνική συνείδηση δεν έχουν πεδίο στρατηγικής λογικής, θέτουν σε κίνδυνο την ιστορική τους ύπαρξη, περιθωριοποιούνται στη διεθνή σκακιέρα».

Πρέπει να ξέρει, φαντάζομαι, ο σημερινός Τούρκος υπ. Εξ. ότι, με μια τέτοια εκφραστική σαν τη δική του, το σύνολο του πολιτικού κόσμου στην Ελλάδα (οι εξαιρέσεις ελάχιστες και μη σοβαρές) καγχάζει ειρωνικά. Τρέμοντας μήπως και χαρακτηριστούν «μη-προοδευτικοί» από μια κυρίαρχη στη δημοσιότητα (με δυσεξήγητες μεθοδεύσεις) διανόηση, χλευάζουν κάθε αναφορά σε κοινωνική συνοχή, ιστορική συνέχεια, ιδιαιτερότητα πολιτισμού. Διαστρέφουν την Ιστορία στα σχολικά εγχειρίδια, αφελληνίζουν τη γλώσσα, εξηλιθιώνουν τις μάζες με τον τζόγο και το ποδόσφαιρο. Ισως να μην είναι συνειδητοί αρνησιπάτριδες, αλλά μόνο χαμηλότατου νοητικού βεληνεκούς. Γι’ αυτό και ψευτοθρηνούν επί χρόνια για το πόσο μειονεκτική είναι η Ελλάδα σε σχέση με τα γεωστρατηγικά πλεονεκτήματα της Τουρκίας.

Ο Αχμέτ Νταβούτογλου λέει: «Το Αιγαίο αποτελεί τον σημαντικότερο θαλάσσιο κόμβο της ευρασιατικής ηπείρου στην κατεύθυνση Βορρά - Νότου... Αυτή η θάλασσα - πέρασμα κατέχει μια προσδιοριστική θέση μοναδική στη γεωπολιτική, γεωστρατηγική, γεωοικονομική, γεωπολιτισμική (διεθνή) αλληλεπίδραση... Εχει μια πρώτης τάξεως στρατηγική σημασία όχι μόνο για την Ελλάδα και την Τουρκία, αλλά και για τις παράκτιες χώρες του Εύξεινου Πόντου και για όλες τις παγκόσμιες και περιφερειακές δυνάμεις που έχουν ανάγκη ενός μεταφορικού και εμπορικού κόμβου... Η Κύπρος, που κατέχει παγκοσμίως κεντρική (γεωστρατηγική) θέση, βρίσκεται, μαζί με την Κρήτη, πάνω σε άξονα όπου τέμνονται (τεράστιας γεωοικονομικής και στρατηγικής σημασίας) θαλάσσιες οδοί... Μια χώρα που παραμελεί την Κύπρο δεν είναι δυνατό να έχει αποφασιστικό λόγο στις παγκόσμιες και περιφερειακές πολιτικές, δεν μπορεί να δραστηριοποιηθεί στο διεθνές πεδίο...
Ακόμα και αν δεν υπήρχε ούτε ένας μουσουλμάνος Τούρκος εκεί, η Τουρκία όφειλε να διατηρεί ανοιχτό ένα Κυπριακό Ζήτημα».

Αυτά τα εκπληκτικά γεωστρατηγικά πλεονεκτήματα του Αιγαίου, της Κύπρου, της Κρήτης, σκέψου, αναγνώστη, ποια ελληνικά πολιτικά «αναστήματα» τα διαχειρίζονται.


17 σχόλια:

  1. Εχω βαρεθεί να διαβάζω Οθωμανολαγνικά σχόλια. Ειλικρινά, πρέπει να υπάρξει κάποιο όριο στο γλύψιμο του Δαβούτογλου.

    Τέτοιο γλύψιμο έχω να δώ απο την εποχή που ο Φίλιππας Συρίγος κάλυπτε το ρεπορτάζ του Κόκκαλη.

    Ο εφέντι Δαβούτογλου Πασά παρουσιάζεται ώς μια διασταύρωση μεταξύ Μακιαβέλλι, Σούν Τζού, Φόν Κλαούζεβιτζ και Αλπ Αρσλάν.

    Είναι ο απόλυτος κυρίαρχος, ο Μέγας Βεζύρης της Υψηλής Πύλης, ο άξιος Μέγας Δραγουμάνος του Σουλτάν Ερντογάν του Α`, Ο Ρωμαιοφάγος τροπαιοφόρος Οθωμανός, ο Μακιαβελλικός στοχαστής, ο άξιος συνεχιστής του Σούν Τζού, ο απευθείας απόγονος του Αλπ Αρσλάν κτλπ κτλπ

    (Σημείωση πρός Οθωμανολάγνους: Η απευθείας καταγωγή απο τον Αλπ Αρσλάν είναι κατοχυρωμένη πατέντα του... Γενίτσαρου Αλπασλάν Τουρκές)

    Εχω μια απορία, τα παίρνουνε απο τον Δαβούτογλου για να του γράφουνε εγκώμια, το κάνουνε επίτηδες για να την ψωνίσει ή τα πιστεύουνε πραγματικά αυτά που γράφουνε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Με εντυπωσίασε η τηλεοπτική εκπομπή του Δημοσιογράφου κ. Σαββίδη, καθώς και η οξύνοια των συμμετεχόντων κκ. Ευρυβιάδη, Σαρρή και βεβαίως του Καθηγητή κ. Χρήστου Γιανναρά.

    Ο τελευταίος άλλως τε, υπογράφει το αναρτώμενο άρθρο του Ιστολογίου σας.

    Τι θα ήθελα!

    Θα ήθελα να είναι παρών και ο SKAL και να μας μεταδόσει με δυο ή τρείς φράσεις, την άποψή του.

    Δεν νομίζω να υπάρχουν πολλοί σαν τον SKAL ή τον Καθηγητή κ. Νεοκλή Σαρρή, οι οποίοι να έχουν ζήσει και να ζουν από κοντά τις διάφορες μεταλλάξεις της τουρκικής ελίτ.

    Ευμένης ο Καρδιανός

    Υ.Γ. Ο τέταρτος των φιλοξενουμένων ήταν εντελώς εκτός θέματος, και έλεγε γνωστά στερεότυπα που δεν είχαν σχέση με το βιβλίο του Νταούτογλου "εφέντη"!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Achaean, όποια και να είναι η πρόθεση του συντάκτη, το θέμα είναι ότι κανείς μας δεν κάνει τίποτα πρακτικό για να μην δίνεται το δικαίωμα σε οποιονδήποτε να γράφει στο τέλος του όποιου άρθρου "σκέψου, αναγνώστη, ποια ελληνικά πολιτικά «αναστήματα» τα διαχειρίζονται.", και, με αυτή τη σωστή φράση, να θεωρούμε -υποσυνείδητα- βάσιμα και ορθά και τα προηγούμενα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν νομίζω ότι επιλέγοντας αρνητική στάση απέναντι στο γεγονός αυτού του βιβλίου βοηθιόμαστε στην αφύπνισή μας. Με το να στρουθοκαμηλίζουμε απέναντι στα δημοσιοποιημένα πνευματικά-θεωρητικά-στρατηγικά σχέδια των αντιπάλων μας, δεν προχωράμε, αλλά οπισθοχωρούμε σε σχέση με τις δυνατότητές μας. Το σωστό θα ήταν να δούμε το βιβλίο ως πρόκληση προκειμένου να αξιοποιήσουμε τις δικές μας δυνάμεις για τη δική μας ανάλογη απάντηση όσον αφορά τη θέση μας σήμερα στον κόσμο. Και φυσικά αυτό δεν είναι κάτι εύκολο. Ωστόσο, αξίζει να επιχειρηθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλό είναι να ενημερωνόμαστε για τις θέσεις και το επίπεδο στρατηγικής σκέψης του αντιπάλου,αυτό δεν χρειάζεται να ερμηνεύεται ως λατρεία προς το πρόσωπό του.


    Δυστυχώς η Ελλάδα γνωρίζει τα τελευταία πολά χρόνια μια πολύ χαμηλού επιπέδου πολιτική που πραγματικά είναι ανάξια της ιστορίας και της αξίας της.

    Το Στρατηγικό Βάθος του Νταβούτογλου δεν το θεωρώ σοβαρή απειλή για την Ελλάδα,το θεωρώ μεγαλύτερη απειλή για την ίδια τη Τουρκία.

    Μου θυμίζει τον Ίκαρο που προσπάθησε να πετάξει πολύ ψηλά και τότε τα κέρινα φτερά του απλά έλιωσαν και τσακίστηκε.

    Όπως πολές φορές ενημερωθήκαμε απο τον πλέον κατατοπισμένο και γνώστη του Τουρκικού γίγνεσθαι κο Σάββα Καλεντερίδη διαχειριστή του Ινφογνώμονα,η Τουρκία ως χώρα κράτος με τα τεράστιας σημασίας και μεγέθους εσωτερικά της προβλήματα πολύ δύσκολα θα μπορέσει να σταθεί ως έχει....

    Τέλος θα ήθελα να αναφέρω ότι αν και όταν η Ελλάδα μας αποφασίσει να διεκδικήσει και όχι να περιμένει να της αποδοθεί ως χάρη η θέση που της αρμόζει στη διεθνή πολιτική σκηνή, τότε θα διαφανεί το πόσο πραγματικά μικρή είναι η Τουρκία που τόσο αβίαστα, τόσο πολοί θαυμάζουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δυστυχώς, οι πολιτικοί νάνοι που μας κυβερνούν, δεν μπορούν να δουν ΤΙΠΟΤΑ μακριά, λόγω του μικρού τους αναστήματος.
    'Επρεπε να έλθει ένας Τούρκος για να καταλάβουμε πού βρισκόμαστε, σε ποιά γη και σε ποιά θάλασσα.
    Ο οποίος βέβαια βλέπει ότι το αμπέλι είναι ξέφραγο και δοκιμάζει να δει εάν τον παίρνει να θέσει μέσα το πόδι του.
    Εάν δεν εκτιμήσουμε, δεν αγαπήσουμε αυτό τον τόπο και δεν αντιδράσουμε δυναμικά, αυτά που λέει ο Νταβ, με διάφορες μεθόδους, ακόμη και χωρίς πόλεμο, αυτοί μπορούν να τα διεκδικούν και κάποιοι γνωστοί εδώ, να τους τα παραδόσουν.
    Αυτή είναι η κραυγή που βγάζει ο Γιανναράς.
    Αλλά όσοι διαβάζουν επιδερμικά, άλλα πράγματα καταλαβαίνουν...
    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το να θαυμάζει κάποιος το όραμα και την πραγματιστική θέση στην διεθνή γεωπολιτική σκακιέρα ενός ιδιοφυούς πολιτικού χωρίς ψευτοαγκυλώσεις τύπου μεμέταγάς χαζότουρκος δεν καθιστά αυτόν τον άνθρωπο Οθωμανολάγνο ή γραικύλο όπως υπαινίσσεται ο σχολιαστής ανωτέρω. Το στρατηγικό βάθος είναι ένα αξιοθαύμαστο πόνημα που δείχνει τον γεωστρατηγικό, γεωπολιτικό και γεωοικονομικό οραματισμό ενός ευφυούς διπλωμάτη σε βάθος χρόνου, σε αντιδιαστολή με το μη όραμα την μη διπλωματία τον ωχαδερφισμό και την έλλειψη σχεδίων των δικών μας πολιτικών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δυστηχως τα τελευταια χρονια εχουμε κατακλυστει απο < σοφους > καθηγηταδες και ο Σιμιτης καθηγητης ειναι αλλα το χρηματηστηριο και ζιμενς γνωρισανε δοξα. Ο κυριος Γιανναρας ονειρευετε βυζαντινα .
    Κανεναν πρακτικο ,προσγειωμενο, ρεαλιστη,δασκαλο που να μποει να καυχηθει οτι εβγαλε εστω εναν σπουδαιο μαθητη θα δουμε επιτελους;Γιατι οι μεγαλοι κρινονται απο τα εργα τους και δυστηχως τα εργα τους δεν τα βλεπουμε ο λαος μας παραμενει καινος απο ιδανικα, φιλοπατρεια και αυτα δεν φυτρωνουν αλλα διδασκονται και αποτελουν σταση ζωης των πνευματικων δασκαλων . αντι γι'αυτο μονο σοφιστιες και βαθυστοχαστες ατερμονες ,ανακυκλωσυμες αναλυσεις διαπιστωσεις.Εργα κυριοι βαρεθηκαμε και τους πολιτικους αλλα και τους δημοσιους υπαλληλους προνομιων. Αντι λοιπον λιβανισμου του καθε τουρκοφωνου βιβλιου αρχιστε να παραγεται παιδεια ,και μορφωση που τοσο λειπει στην Ελλαδα οχι δεν μιλαω για πτυχεια.
    Αιρετικος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αυτό κατάλεαβες εσύ Αχαιέ (Achaean) ; Τότε μάλλον θα σου χρησίμευε να δεις και κανένα από τα τελευταία βίντεο του Νεοκλή Σαρρή στο youtube, όπου μιλά σχετικά με το βιβλίο του Νταβούτογλου μιας και ο ίδιος επιμελήθηκε της ελληνικής μετάφρασης. Η αντιδιαστολή του ενεργητικού οραματισμού του Τούρκου αξιωματούχου με την υποτελή και δουλοπρεπή συμπεριφορά των πολιτικάντηδων της Ελλάδας είναι αυτό που καταδεικνύουν τόδο ο Γιανναράς όσο και ο Σαρρής - "ντρέιτα και σταράτα (*)".


    (*) αν δεν γνωρίζεις τι σημαίνει αυτή η έκφραση, φίλτατε Αχαιέ (Achaean), μπορείς να επισκεφθείς τα αρβανιτοχώρια της Αχαϊας και να ρωτήσεις τους εκεί οικούντες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Κάθε λόγος, κάθε σκέψη και κάθε διανοούμενος κρίνεται εκ του αποτελέσματος. Έτσι και ο εν λόγω κύριος θα κριθεί εκ του αποτελέσματος. Όπως άλλωστε και ο Χίτλερ με το ''μάϊν καμπφ'', δεν κρίθηκε από το ''Ο Αγών μου'' αλλά από το γεγονός ότι οδήγησε την Γερμανία αλλά και τον κόσμο στην καταστροφή. Το κυριότερο; Τους Γερμανούς σε σύνδρομα. Θυμάμαι κι άλλους (Δαρείος, Αρταξέρξης, Μουσολίνι, Χίτλε) που είχαν ζωτικά συμφέροντα στην Ελλάδα και ταπεινώθηκαν και γελοιοποιήθηκαν αφάνταστα και μάλιστα σε παγκόσμιο επίπεδο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Acheaen,την απαντηση θα την παρεις,οπως και ολοι μας,μετα την νεκροψια της Ελλαδος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ(προς Achean)Αν έχεις βαρεθεί δεν έχεις παρά να διαβάσεις και εσύ (και ο καθένας)τοβιβλίο και να γράψεις τη γνώμη σου. Το να γράφουμε αερολογίες χωρις να ξέρουμε για ποιο πράγμαμιλάμε είναι πράγματι βαρετό αλλά και επικίνδυνο. Πάντως στο "ΠΑΡΟΝ" σήμερα (13-6)υπάρχουν δυο κριτικές (αλλά από ανθρώπους που το έχουν διαβάσει)του βιβλίου.
    Πάντως και αυτοί δεν αμφισβητούν τόσο την εσωτερική συνοχή και λογική του βιβλίου. Εναντιώνονται στις θεσεις του. Αυτο όμωςείναι άλλη υπόθεση. Το κρίσιμο είναι να είμαστε σοβαροί και όχι τσαμπουκάδες του καφενειου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αιρετικέ,

    Πώς να δεις τα έργα τους, αφού μόνο στην διδασκαλία και την συγγραφή περιορίζονται; Οι μετριότητες που κυβερνούν αυτό τον τόπο και με τις οποίες αυτοί δεν συμβιβάζονται, τους άφησαν ποτέ να δράσουν; Αν είχαμε π.χ. μία εξωκομματική κυβέρνηση, με ΥΠΕΠΘ τον Γιανναρά, ΥΠΕΞ τον Νεοκλή Σαρρή κ.ο.κ., τότε και μόνο τότε θα μπορούσες να αποφανθείς αν βλέπεις έργο ή όχι. Αλλά, όπως σου είπα, τούτος ο τόπος είναι τσιφλίκι οικογενειακό των μετριοτήτων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Παναγιώτης Ήφαιστος: επιστολή στην Καθημερινή (περί Νταβούτογλου)

    http://neo.antibaro.gr/node/1660

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Έλεος. Μας ρίξανε στο τέλμα και ακόμη κοιμόμαστε. Sun Zu πριv: "εάv γvωρίζεις τov εxθρό και τov εαυτό σoυ, δεv έxεις αvάγκη vα φoβάσαι τo απoτέλεσμα (ακόμη και) εκατό μαxώv. Εάv γvωρίζεις τov εαυτό σoυ αλλά όxι τov εxθρό, για κάθε vίκη πoυ κερδίζεις θα έxεις και μια ήττα. Εάv δέv γvωρίζεις τov εαυτό σoυ, oύτε τov εxθρό, θα vικηθείς σε κάθε μάxη".

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.