30/9/18

Προσέλκυση επενδυτών για νέα «οικόπεδα» υδρογονανθράκων

Συμβάσεις παραχώρησης σε ExxonMobil, Total και ΕΛΠΕ

Του Κώστα Δεληγιάννη 
kdel@naftemporiki.gr
Στην προσέλκυση επενδυτών για έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων σε νέα μπλοκ στοχεύει η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ), καθώς οι συμβάσεις παραχώρησης στην κοινοπραξία ExxonMobil, Total και ΕΛΠΕ των δύο θαλάσσιων «οικοπέδων» της Κρήτης μονογράφηκαν την Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου, ενώ το ίδιο αναμένεται να γίνει τις αμέσως επόμενες εβδομάδες και για το υπεράκτιο μπλοκ στο Ιόνιο, για το οποίο τον πρώτο λόγο έχει το σχήμα της ισπανικής Repsol με τα Ελληνικά Πετρέλαια. ΕΛΠΕ-4,08% «Υπάρχουν ακόμα θαλάσσιες περιοχές δυτικά της Πελοποννήσου και νότια της Κρήτης που αξίζουν το άμεσο ενδιαφέρον της βιομηχανίας, όπως και περιοχές χερσαίες ανατολικά της Ηπείρου έως τη Θράκη», σημειώνει χαρακτηριστικά στη «Ν» ο Γιάννης Μπασιάς, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΔΕΥ.
Η ΕΔΕΥ ιδρύθηκε το 2011, ενώ εδώ και μία 3ετία είναι πλήρως στελεχωμένη για να επιτελέσει την αποστολή της, δηλαδή την αξιολόγηση των προσφορών στους διαγωνισμούς παραχώρησης, τη διεξαγωγή των διαπραγματεύσεων με τις ενδιαφερόμενες εταιρείες, αλλά και την προβολή των περιοχών της χώρας μας που συγκεντρώνουν πιθανότητες να «κρύβουν» αξιοποιήσιμο ορυκτό πλούτο. Η τεχνική και εμπορική προβολή των υποψηφίων περιοχών γίνεται μέσα από δράσεις προβολής και ενημέρωσης σε συνέδρια υψηλού κύρους, workshops και συζητήσεις με τις ενδιαφερόμενες εταιρείες. Σε αυτό το πλαίσιο, έως το τέλος του 2018 η εταιρεία θα συμμετάσχει σε πέντε συνέδρια και workshops τεχνικού αλλά και νομικού χαρακτήρα, τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό, συνεχίζοντας έτσι την εξωστρέφειά της.
«Εξετάζουμε ήδη και καταγράφουμε αυτή τη στιγμή το ενδιαφέρον που μπορούν να έχουν αυτές οι περιοχές, πάντα σχετιζόμενες με τα πιο πρόσφατα μοντέλα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων. Η γεωγραφική τοποθέτηση όλων αυτών των στόχων συμπίπτει επίσης με τα δύο μεγάλα έργα μεταφοράς φυσικού αερίου TAP και Eastmed, δημιουργώντας ένα ασφαλέστερο πλαίσιο σημαντικών επενδύσεων, σημειώνει ο κ. Μπασιάς, εκφράζοντας την αισιοδοξία για την προέλκυση νέων επενδύσεων.
Σύμμαχος σε αυτή την προσπάθεια είναι μεταξύ άλλων το γεγονός ότι αρκετοί πετρελαϊκοί κολοσσοί έχουν ήδη δρομολογήσει έρευνες στη χώρα μας, όπως η αμερικανική ExxonMobil, η γαλλική Total, η ιταλική Edison και η ισπανική Respol. Σημαντική είναι επίσης και η ταχύτητα με την οποία «τρέχουν» πλέον οι διαδικασίες ανάθεσης, αφού για παράδειγμα η υποβολή προσφορών για τα δύο θαλάσσια μπλοκ της Κρήτης έληξε μόλις τον περασμένο Μάρτιο.
Γνωμοδότηση στον υπ. Ενέργειας
Στο διάστημα που μεσολάβησε μέχρι την προχθεσινή μονογραφή των συμβάσεων, σε πρώτη φάση η ΕΔΕΥ αξιολόγησε την υποβληθείσα προσφορά από την κοινοπραξία και διαπραγματεύτηκε με αυτήν, ώστε να καταθέσει τη γνωμοδότησή της προς τον υπουργό Ενέργειας. Στην επόμενη δεύτερη φάση, αφότου η κοινοπραξία ανακηρύχθηκε επιλεγείσα αιτούσα από τον υπουργό, διαπραγματεύτηκε με την κοινοπραξία για την οριστικοποίηση των συμβάσεων. Η διάρκεια και των δύο φάσεων δεν ξεπέρασε τους 5 μήνες. «Διαπιστώνετε κι εσείς ότι ο χρόνος έχει επιταχυνθεί κατά 5-7 φορές, από δυόμισι χρόνια σε ένα 5μηνο», σημειώνει ο κ. Μπασιάς.
Σε κάθε διαγωνισμό, το κυρίως στάδιο για τη γνωμοδότηση περιλαμβάνει την αξιολόγηση των τεχνικών και οικονομικών δυνατοτήτων των ενδιαφερομένων εταιρειών. «Ούτως ή άλλως, γύρω από το τραπέζι της διαπραγμάτευσης τα πράγματα είναι πολύ απλά: το υποβαλλόμενο τεχνικό πρόγραμμα πρέπει να είναι κατανοητό αλλά και κατανοήσιμο από τον εξεταστή, να αφορά απολύτως το γεωλογικό περιβάλλον της περιοχής, οι στόχοι να είναι ρεαλιστικοί και οι προϋποθέσεις σεβασμού του περιβάλλοντος αυστηρές. Δεν είναι θέμα τελείας και κόμματος στο κείμενο», τονίζει ο πρόεδρος της ΕΔΕΥ.
Βέβαια, μαζί με τις προαναφερθείσες προϋποθέσεις, ο αιτών θα πρέπει αν είναι σε θέση να αποδείξει όχι μόνο την εμπειρία του σε ανάλογες περιπτώσεις αλλά και τη οικονομική δυνατότητα να αναλάβει τις υποχρεώσεις του. «Οι προτάσεις των ενδιαφερομένων δεν πρέπει να αφήνουν αμφιβολίες για το οικονομικό όφελος για τη χώρα, δηλαδή η οικονομική ανάλυση κόστους και εσόδων σε μακροχρόνια προοπτική από 10 έως 25 έτη, από την πρώτη ημέρα της παραγωγής θα πρέπει να είναι απολύτως ρεαλιστικές», καταλήγει ο κ. Μπασιάς.
Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.