1/8/11

Μια ιστορία...όχι και τόσο παλαιά


της Ελίνας Γαληνού
"Ελληνες και Τούρκοι, μοιραζόμαστε υπερηφάνεια για το παρελθόν μας..." δήλωσε η επιμελήτρια της έκθεσης ελληνικών αρχαιοτήτων στο τουρκικό μουσείο Σαμπατζί, με τίτλο "Απέναντι. Οι Κυκλάδες και η δυτική Ανατολία κατά την 3η χιλιετία π.Χ.". Υπό το επιχείρημα ενός πολιτισμικού διαλόγου (καθότι ο πολιτισμός ενώνει τους λαούς!!), μάλλον οι Τούρκοι κατέδειξαν πάλι τις "αγαθές" προθέσεις τους. Οπότε ο σκοπός της αναδρομής σε αρχαίους δεσμούς με τους "απέναντι", είναι αρκετά σαφής...και σε απόλυτη αλληλουχία με το "κοινό μας σπίτι" που είχε προφερθεί από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης προς τον Νταβούτογλου, πέρυσι τέτοια εποχή.

Σε ανάλογο πνεύμα βέβαια, παρουσιάστηκε το πολιτιστικό αυτό γεγονός στην εφημερίδα Νιού Γιόρκ Τάιμς, "για τις δύο πλευρές του Αιγαίου". Δεν ξέρω βέβαια πόσοι, θαυμάζοντας μια ωραία έκθεση αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, θα διακρίνουν τις σκιές πίσω από τα προβαλόμενα μηνύματά της. Οσοι πάντως γνωρίζουν από την καλή την Τουρκία και κατανοήσει την ακόρεστη επεκτατική της διάθεση, μάλλον δεν θα τα καταπιούν αμάσητα. Τον κύριο λόγο όμως σ΄αυτό έπρεπε να τον έχει η Ελλάδα. Δεν μπορούμε να ζητάμε ρέστα από τους ξένους πέραν του Ατλαντικού, αν δεν έχουν την εμπειρία της Ελλάδας και της Ευρώπης από τα χαρακτηριστικά του τουρκικού επεκτατισμού.
Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά όμως. Οι Τούρκοι, είναι εμφανές ότι επιδιώκουν να οικειοποιηθούν τον ελληνικό πολιτισμό, προκειμένου να αποδείξουν ότι τίποτα δεν μας χωρίζει, άρα η βάση καταγωγής μας είναι περίπου ίδια. Ξέρουν ότι το Αιγαίο (Κυκλάδες-Κρήτη) ανέδειξε έναν πολιτισμό άλφα. Ξέρουν ίσως ότι οι περιοχές αυτές εποικίστηκαν όχι μόνο από κατοίκους της νότιας ηπειρωτικής Ελλάδας και Θεσσαλίας, αλλά και από κατοίκους προερχόμενους από την Μικρά Ασία. Δεδομένου ότι υπήρξε κάποιος συγχρωτισμός μεταξύ Ελλήνων και λαών της Μεσοποταμίας (κυρίως Φοίνικες) μέσω Μ.Ασίας, βρήκαν την άκρη. Τι Μεσοποταμία, τι Εγγύς Ανατολή, τι ...Τουρκία. Ολα μια γειτονιά...Κι΄άμα πάμε σε αναφορές της 3ης χιλιετίας π.Χ, πόσοι θα βρούνε άκρη...Υπάρχουν βέβαια έρευνες και μελέτες αρχαιολόγων και ιστορικών που ενισχύουν την άποψη αυτογένειας του αιγαιακού πολιτισμού προς την πλευρά του ελληνικού στοιχείου (όπως ο "Αιγαιακός Πολιτισμός" του αρχαιολόγου Renfrew) αλλά το ευρύ κοινό είναι μακριά απ΄αυτές. Οι Τούρκοι όμως, επιμένουν στην κατηφόρα της Μεσοποταμίας προς το Αιγαίο, βρίσκοντας πως τους προσφέρει θαυμάσια διέξοδο....προς την ελληνική ταυτοποίηση.
Αυτά βέβαια, δεν είναι καινούρια, αν και έχουν αναζωπυρωθεί τώρα τελευταία με την εκτός ελέγχου τουρκική λόξα. Αυτές οι "ιστορικές" τάσεις της Τουρκίας, συμβαδίζουν χρονολογικά με την εποχή του Κεμάλ, το βεβαιώνουν παρατηρήσεις λογίων Φαναριωτών που είχαν ζήσει από κοντά τους Τούρκους. Αναφέρεται μάλιστα ότι ο ίδιος ο Κεμάλ, μετά την υπογραφή συμφώνου φιλίας μεταξύ Βενιζέλου και Ινονού το 1931, σε διάλεξή του, είχε αναπτύξει τη θεωρία για την δημιουργία του μεσογειακού πολιτισμού, εντάσσοντας Μινωίτες και Μυκηναίους στο δικό τους ιστορικό σώμα. Μέχρι τον 20ο αιώνα, βασικά οι Τούρκοι δεν είχαν ασχοληθεί με τις καταβολές τους. Από το 1922 και έπειτα όμως, θέλοντας να απαλείψουν την εικόνα "αιμοσταγούς" με τις γενοκτονίες Ελλήνων, Αρμενίων, Ποντίων και Κούρδων, άρχισαν να ασχολούνται με την διαμόρφωση ενός αξιοπρεπούς ιστορικού προφίλ. Ενός προφίλ που θα τους επέτρεπε να διεκδικήσουν κάποια στιγμή στο μέλλον, ακόμα και την ευρωπαική ταυτότητα. Και ο συσχετισμός Μικράς Ασίας, Μεσοποταμίας, Χετταίων (που τους οικειοποιήθηκαν ως μακρινούς προγόνους), βόλευε τα σχέδιά τους (πολιτισμικά και.. γεωπολιτικά βέβαια). Αυτό φάνηκε ακόμα εντονότερα, σε εκδόσεις που είχαν κυκλοφορήσει τότε για το ζήτημα του Πόντου, όπου επιχειρούσαν να διαψεύσουν τα περί διωγμών των Ελλήνων κατοίκων του Πόντου...Εκεί εμφανίζεται ο ισχυρισμός ότι "λαοί τουρκομογγολικής καταγωγής, την 3η χιλιετία π.Χ, ίδρυσαν μεγάλο κράτος στη Μεσοποταμία κοντά στη Χαττούσα..." Από κει και πέρα, όλα τα άλλα έπονται και οι Τούρκοι, βρέθηκαν να συγγενεύουν με τους Χετταίους και τους Σουμέριους ( που το κράτος τους, είχε διαλυθεί πολλούς αιώνες πριν την 3η χιλιετία π.Χ !!) Αλλά φαντασία να΄χεις και όλα τα μπορείς. Οπως ο Φαλμεράυερ επινόησε γλωσσικούς συσχετισμούς για να αποδείξει την σλαβοποίηση των Ελλήνων, κάτι ανάλογα έκαναν και οι Τούρκοι. Ετσι, μετέτρεψαν σε προτουρκικά και τουρκικά φύλα, όλους τους λαούς που βρέθηκαν στην Μ.Ασία. Οι Ελληνες θα τη γλίτωναν;

10 σχόλια:

  1. Οι Τούρκοι καλά κάνουν.Εμείς τι πράττουμε!Χρησιμοποιούν και ξένους επιστήμονες "κύρους" ,τους φιλοξενούν , τους περιποιούνται και πολλοί απ αυτούς γράφουν μεροληπτικά.Οι αρχαιολόγοι μας γνωρίζουν αλλά το Υπουργείο Πολιτισμού μας έχει χρήματα μόνο για ...πανηγύρια!
    Πάντως η έκθεση ήταν καταπληκτική ,επιστημονικά άρτια και μπράβο στους συντελεστές εκατέρωθεν .Μπράβο και στο μουσείο Sabanci που οργάνωσε την έκθεση ( πέρυσι είχε οργανώσει μία γιά το Βυζάντιο) και στην οικογένεια Sabanci που αγόρασε το μοναστήρι στα Σέλλινα στο Μοσχονήσι και το επισκευάζει,Ενώ οι δικοί μας εκατομμυριούχοι περι άλλα τυρβάζουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν κρίνουμε την οργάνωση της έκθεσης.
    Για τις "σκιές" μιλάμε. Μπορεί βέβαια από πλευράς μας να φταίει η πολιτική μας της ενδοτικότητας και αδιαφορίας που είπαμε. Αλλά ακόμα και αυτά, δεν αρκούν για να αμνηστεύσουν εντελώς τις τουρκικές τακτικές. Πάντα ίδιες θα είναι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ελίνα, το χτύπημα στις καταβολές μας και στην ιστορία μας (αλλά και στην προϊστορία μας) από μεριάς "ελληνικών" κρατικών παραγόντων είναι παλιά αμαρτία και κρατάει πολλές δεκαετίες τώρα. Οπότε γιατί να ενοχληθούν από τις γυφτιές τών "απέναντι";

    Από την άλλη βέβαια, αυτά που κάνουν οι Τούρκοι είναι δείγματα "νεοπλουτίστικης" νοοτροπίας (και στο βάθος ξεφτίλας). Είναι αυτό που λέμε: απέκτησαν σπίτι, αυτοκίνητο, εξοχικό, και τώρα θέλουν να αποκτήσουν και άποψη. Στην πράξη θυμίζουν κάτι συνοικιακούς χασάπηδες που εξελίχθηκαν σε μεγαλοχασάπηδες και αφού φόρεσαν καμμιά δεκαριά χρυσά δαχτυλίδια, μπόλικες καδένες, χρυσές "λαιμαριές" (έτσι το λένε και κλίνεται κατά το συκωταριές), και διάφορα άλλα χαϊμαλιά, παρφουμαρίστηκαν και σκάσανε μύτη στα σκυλάδικα (μαζί με κανά - δυό ξέκwλα) και νόμισαν ότι απέκτησαν κοινωνική καταξίωση. Έλα όμως που η κρεατίλα που για δεκαετίες πότιζε το πετσί τους είναι πια μόνιμη και σκεπάζει ακόμα και τα ακριβότερα παρφούμια και αρώματα...

    Υ.Γ. Το αντίτυπο τού βιβλίου σου στο βιβλιοπωλείο είναι καλή ιδέα και θα με εξυπηρετούσε πολύ. Φαντάζομαι για την αξία του θα συνεννοηθώ με τούς ανθρώπους εκεί. Πες μου μονάχα μετά από πότε να περάσω. Σ' ευχαριστώ εκ τών προτέρων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οι "Τούρκοι" (εντός εισαγωγικών διότι οι σημερινοί Τούρκοι, οπωσδήποτε ΔΕΝ είναι απόγονοι της τουρκομογγολικής φυλής που δημιουργήθηκε εξ επιμειξίας από τους ακόλουθους του Άλπ Αρσλαν Σελτζούκους Τούρκους και τους επήλυδες άξεστους Οθωμανούς! Αποτελούν ένα μείγμα βιαίως εξισλαμισθέντων λαών -π.χ. Ελλήνων, Αρμενίων, Ασσυρίων, Περσών και άλλων- της περιοχής της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας!) μονίμως προσπαθούν να αποβάλουν το απαίσιο προσωπείο που δικαίως απέκτησαν δια μέσου των αιώνων, με φρικτές αρπαγές, ληστρικές λεηλασίες, τρομερές σφαγές και κτηνωδίες.

    Το επίσημο Ελληνικό Κράτος ποιά σχέση οφείλει να έχει με την τουρκική αυτή προσπάθεια ανυψώσεως του . . . . επιπέδου του τουρκικού πολιτισμού (sic!);

    Σε τι θα χρησιμεύσει αυτή η εκ μέρους των κυβερνώντων γλειώδης συμπεριφορά γραικύλων;

    Όταν σε όλα τα μέτωπα δεχόμαστε σαν Έθνος συνεχείς επιθέσεις από τους εξ αντολών δόλιους γείτονες και ουσιαστικά βρισκόμαστε σε κατάσταση πολέμου, τότε προς τι όλα αυτά τα γλειώδη καμώματα;

    Πριν είχαμε τα . . . . ζεϊμπέκικα του Γιωργάκη (άραγε γνωρίζει ο αμόρφωτος περί τα Ελληνικά και ανιστόρητος ΓΑΠ, ότι τα ζεϊμπέκια ήσαν οι επαγγελματίες τούρκοι χωροφύλακες αποτελούμενοι από εξισλαμισθέντες Έλληνες της περιοχής του Αϊδινίου;). Μετά τις κουμπαριές του Κωστάκη με τον γενίτσαρο Ερντογάν, τώρα ενισχύομε την έκθεση ενός τουρκικού ιδιωτικού μουσείου στην Κωνσταντινούπολη με Ελληνικές αρχαιότητες τις οποίες οι Τούρκοι συνήθως παρουσιάζουν, αν όχι ως τουρκικές (sic!) αλλά ως . . . . ρωμαϊκές!

    Βέβαια τι να περιμένει κανείς από μια κυρία η οποία, αν και όπως λέγει γεννήθηκε Ελληνίς, αλληθωρίζει προς τους Σλαύους και την "παγκοσμιοποίηση" (στην Κοζάνη οι κάτοικοί της Μακεδόνες ήσαν βλέπετε πάντοτε "παγκοσμιοποιημένοι" δηλαδή ένας αχταρμάς!!) και έναν κομψευόμενο κύριο που επαίρεται της καταγωγής του από έναν αξιόλογο γιατρό παλαιοτέρων εποχών και υποτίθεται σοσιαλίζει ασυστόλως.

    Ευμένης ο Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εντάξει Πιγκουίνε, θα το αφήσω μέχρι την Παρασκευή.
    Ομως δεν πουλιέται. Θα το πάρεις τιμής ένεκεν.
    Και όταν ανεβάσεις τον "Δωδεκάλογο του σύγχρονου Αριστοφάνη", θα με καλέσεις...
    Θα γράψω στον φάκελο "Αξιότιμο κ. Πιγκουίνο"; ή θές να βάλω τίποτα άλλα χαρακτηριστικά;
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Eλίνα παραφράζοντας τα λόγια του survivor στις σειρηνες του αιγαίου

    απε παε δεν το κουνω αν δεν μου επαιξουν το βιβλιο απο το ιστολόγιο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ελίνα, ειλικρινά δεν έχω λόγια, χίλια ευχαριστώ.

    Υ.Γ. Γράψε απ' έξω σκέτο Πιγκουίνο (πιγκουίνος και αξιότιμος δεν πάει, θα με αποκηρύξει και η φυλή μου δηλαδή...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ Πιγκουίνο
    Οκ ελήφθη.

    @ Ακρίτας

    Χαριτωμένος ο παραλληλισμός, αλλά για διευκρίνισέ μου. Θέλεις και εσύ βιβλίο;
    Κατάλαβα...Θα μείνω με ένα αντίτυπο μόνο...Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. "Κατάλαβα...Θα μείνω με ένα αντίτυπο μόνο...Ελίνα"

    Παιδιά, δεν χρειάζεται να γίνει αυτό. Απλά, αφήνει η Ελίνα ένα αντίτυπο, το παίρνω και το φωτοτυπώ και μετά το αφήνω πίσω στο βιβλιοπωλείο για τον Ακρίτα.

    Οπότε, σ' αυτή την περίπτωση, καλύτερα να γράφει ο φάκελος απ' εξω: Γ.Α.Π. (Γαληνού για Ακρίτα και Πιγκουΐνο).Ελπίζω μόνο να μην περνάει απ' έξω ο ΓΑΠ, το δει και το βουτήξει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καλώς. Αλλά για να γράψω Γ.Α.Π και να σκέφτομαι εσάς δεν το πάω με τίποτα...
    Θα βάλω Από Ελίνα για Πιγκουίνο και Ακρίτα. Και τα άλλα κανονίστε τα μεταξύ σας.
    Επιφυλάσσομαι όμως για επόμενο βιβλίο μου, για πιό..αξιοπρεπή μοιρασιά.
    Αρκεί βέβαια να εκδοθεί κάποια στιγμή...
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.