17/2/13

Εθνικισμός: ψυχική ασθένεια;

Jean-Pierre DUBOIS, Le Grand Soir (μτφ. Κριστιάν)
Ο αντι-αποικιακός ακτιβιστής Robert Louzon έγραφε το 1922: «Δεν υπάρχει ισοδυναμία μεταξύ του εθνικισμού ενός λαού καταπιεστή του οποίου ο εθνικισμός έγκειται στο να καταπιέζει έναν άλλο λαό, και του εθνικισμού ενός καταπιεσμένου λαού του οποίου ο εθνικισμός  δεν τείνει παρά να απαλλαγεί από τον λαό καταπιεστή». [1]


Πιο πρόσφατα, o Maxime Rodinson ήταν περήφανος επειδή είχε «υποστήριξει εθνικισμούς όταν υπερασπιζόταν τα δικαιώματα καταπιεσμένων ή εκμεταλλευομένων πληθυσμών», διευκρινίζοντας ωστόσο, όταν ο εθνικισμός υπερβαίνει «το στάδιο της άμυνας», γίνεται εύκολα ένας «συλλογικός ναρκισσισμός», μια «περιφρόνηση των άλλων τελείως αηδιαστική». [2]

Και πρόσθετε: «Ο εθνικισμός είναι μια ψυχική ασθένεια, μπορεί να είναι αναγκαίος σε ορισμένες περιπτώσεις, αλλά πρέπει να τον ξεφορτώσεις όσο γίνεται πιο σύντομα».

Στην Ευρώπη, ο εθνικισμός γεννήθηκε με τη δημιουργία των Κρατών-Εθνών που συνόδευσε την πρόσβαση στην εξουσία της αστικής τάξης σε όλο τον 19ο αιώνα. Βρήκε την πιο εμβληματική έκφραση του όταν οι λαοί της ηπείρου ξεκίνησαν τους αγώνες για να απελευθερωθούν από την πολιτική και πολιτιστική καταπίεση των παλιών Αυστρο-ουγγρικής, Ρωσικής και Οθωμανικής μοναρχικών αυτοκρατοριών. Οι επαναστάσεις του 1848, που ονομάστηκαν «άνοιξη των λαών», μαρτύρησαν τη δύναμη τους.
Με αυτή την έννοια, ο εθνικισμός αυτής της περιόδου μπορεί να χαρακτηριστεί ως προοδευτικός.

Αλλά από το 1870, όλα αλλάζουν. 
Όπως το υπογραμμίζει ο ιστορικός Eric Hobsbawm, το θέμα του έθνους, της πατρίδας, της σημαίας, υπέστηκε  μια πολιτική ολίσθηση «προς τα δεξιά».
Είναι η εποχή όπου ο πιο προωθημένος καπιταλισμός της Ευρώπης πρέπει να αποκτήσει νέους φυσικούς πόρους και να βρει νέες γεωγραφικές αγορές για τα πλεονάζοντα κεφαλαία του. 
Για να δικαιολογήσει τον αποικιακό ιμπεριαλισμό στο οποίον θα καταφύγουν στη συνέχεια, οι άρχουσες τάξεις θα κινητοποιήσουν τότε τον εθνικισμό και τον πατριωτισμό, δίνοντάς τους μια πολεμοχαρή κατεύθυνση, ακόμη και ρατσιστική.

Όλα τα πολιτιστικά ιδρύματα (τύπος, εκδόσεις, σχολεία, πανεπιστήμια, κ.λπ.) επιστρατεύονται για να συμμετέχουν για να επιβάλουν μια ιδεολογία που θα μετέτρεπε την ανθρωπότητα σε μια κοινότητα διαιρεμένη σε ανώτερες και κατώτερες φυλές, σε λευκούς ανθρώπους και έγχρωμους πληθυσμούς .. .

Όπως το παρατηρεί ο Eric Hobsbawm, όταν πρόκειται για τις ιμπεριαλιστικές χώρες, «οι σχέσεις μεταξύ του ρατσισμού και του εθνικισμού είναι προφανείς».

Στη Γαλλία, αυτός ο αυταρχικός και επιθετικός εθνικισμός δεν τελείωσε με την απο-αποικιοποίηση που συνέβη στη δεκαετία του 1960. Το παρατηρούμε κάθε φορά που η κυβέρνηση της αστικής Δημοκρατίας μας αποφασίσει μια νέα στρατιωτική περιπέτεια ενάντια σ’ ένα λαό της Αφρικής και της Ασίας, όπως πρόσφατα στη Λιβύη, την Ακτή του Ελεφαντοστού η στο Μάλι.

Σύμφωνα με ένα πολύ καλά δοκιμασμένο σενάριο, η προπαγάνδα επιφορτίζεται να αναβιώσει αυτή την διαστροφή, εξυμνώντας τη δράση του στρατού ή επικαλούμενη το αλλοιωμένο αίσθημα της εθνικής ενότητας.
● ● ●

[1] Robert Louzon, Η Ντροπή. Άρθρο στο κομμουνιστικό δελτίο: όργανο της Επιτροπής της Τρίτης Διεθνούς, Παρίσι.
[2] Maxime Rodinson, Εβραϊκός λαός ή εβραϊκό πρόβλημα, Εκδ. La Découverte, 1981. Ο Maxime Rodinson ήταν διευθυντής σπουδών στην Ecole Pratique des Hautes Etudes.

3 σχόλια:

  1. Eγω δεν συμφωνω καθολου με το αρθρο,
    1ον διοτι οι πηγες εχουν σχση με την αντιοθετη πλευρα του εθνικισμου, ενω καμια πηγη απο εθνικιστικο κειμενο δεν υπαρχει.
    2ον ο Ελληνικος εθνικισμος και Ιων Δραγουμης συγκεκριμενα δεχετε τις επιμειξιες διαφορων λαων αλλα αυτοι οι λαοι ενσωματωθηκαν γονιμα στην Ελληνικη φυλη και τον πολιτισμο.
    Ο ελληνικος εθνικισμος δεν εχει καμια σχεση με τα μιση των λαων. Αγαπα ολα τα εθνη και θεωρει οτι αυτα δεν πρεπει να χασουν το χρωμα τους αλλα να ζησουν μεταξυ των δικων τους ανθρωπων....
    Αρα τοτε αυτη η ψυχικη ασθενεια που στο αρθρο ονομαζεται εθνικισμος δεν εχει καμια σχεση με τον ναζισμο και το φυλετικο μισος.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εγώ θα έλεγα «χάος και κυκεώνας». Τα μοντερνιστικά κράτη γνωρίζουν μόνο τον κρατικοεθνικισμό. Το ιστορικό ατύχημα ότι η μετά-Μεσαιωνική δουλοπαροικία σήμαινε πως δεν υπήρχαν πολίτες στο υπόβαθρο το κρατών οδήγησε στα «Συμβόλαια» που διαίρεσαν κοινωνία και πολιτεία και εφηύραν την σοφιστεία περί έμμεσης αντιπροσώπευσης (δεν λέω έμμεση δημοκρατία γιατί σε τέτοιους καιρούς που ζούμε καταμαρτυρείται το κατά πόσο η φορά κίνησης είναι προς δημοκρατία ή δεσποτεία), τα κόμματα και τις επαναληπτικές εκλογές. Γιατί δεν μπορούμε να εκλέγουμε αντιπρόσωπους (και για σύντομη θητεία) χωρίς κόμματα και αυτοί την εκτελεστική εξουσία διακυβέρνησης + άμεσα πρόεδρο κάθε χρόνο. Οι ιδεολογίες του μοντερνισμού (όλα) είναι απόρροια της αγωνίας και τραγωδίας δημιουργίας πολιτών με κατασκευαστικά δόγματα. Έτσι είχαμε εθνοκαθάρσεις και γενοκτονίες για να αποκτήσουν συνοχή. Βρισκόμαστε σε μετάβαση αλλά δυστυχώς λόγω κεκτημένης ταχύτητας ακόμη πολλοί μιλούν με όρους εποχής των δουλοπαροίκων

    Π. Ήφαιστος www.ifestosedu.gr

    Στο βιβλίο μου «Κοσμοθεωρία των Εθνών» αυτό το ζήτημα έχει αναλυθεί εξαντλητικά παραθέτοντας συνάμα και την αξιόλογη βιβλιογραφία.
    Αναρτώ αμέσως μετά ένα κείμενο του 2010 για το θέμα (επιφυλλίδα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. . Ήφαιστος, «Έθνος της Κυριακής», 13.2.2010 – http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=15426&subid=2&pubid=54424951

    Κάποιοι βλέπουν φαντάσματα: Εθνικιστές και … νεοεθνικιστές. Που είναι; Εμείς παντού βλέπουμε μόνο Έλληνες και τους εκφράζει ο Ρήγας Βελεστινλής: «Άμα φύγει ο τύραννος, ο ελληνικός λαός θα είναι φίλος και σύμμαχος με όλα τα ελεύθερα έθνη. Οι Έλληνες δεν ανακατεύονται εις την διοίκηση των άλλων εθνών, αλλά ούτε είναι εις αυτούς αποδεκτό να ανακατωθούν άλ¬λα έθνη εις την δική τους. Δεν κάμνουν ποτέ ειρήνη με ένα εχθρό ο οποίος κατακρατεί ελληνικό τόπο».
    Λόγια γνήσια Ελληνικά. Τα δικά μας. Καθαρή και ψύχραιμη θέαση της ζωής, του κόσμου και των άλλων Εθνών. Κοσμοθεωρία Έθνους ανθρωπολογικά κτισμένου και εγγενώς, οικουμενικά προσανατολισμένου. Λόγια λιτά, αληθινά, πολιτικά μεστά, πολιτισμένα και άφθαρτα. Υμνούν την Δημοκρατία και την Ελευθερία, την δικιά μας και των άλλων Εθνών. Πνεύμα ανυψωμένο, σμιλευμένο μακραίωνα, γιγαντωμένο μέσα στην Βυζαντινή Οικουμένη, ριζωμένο στην διαχρονική ελληνικότητα. Την αιώνια και οικουμενική ελληνικότητα. Παρακαταθήκη του μέλλοντος, για όλα τα Έθνη. Αυτή κουβαλούν οι έλληνες: Ρήγας Βελεστινλής, τελεία και παύλα.
    «Σόροι, εξυπηρετικά σοράκια και δεσποτικά κοράκια» των σκοτεινών διεθνικών παρασκηνίων, και τα υπερατλαντικά αφεντικά αυτών που κραυγάζουν, είναι οι εθνικιστές. Όταν η δική μας Βυζαντινή Οικουμένη έπεσε, το 1453 μ.Χ., αυτοί είναι που έφεραν δεσποτισμούς, κρατικοεθνικισμούς, σοβινισμούς, αποικιοκρατίες, εθνοκαθάρσεις, γενοκτονίες, διεθνισμούς, φασισμούς και ηγεμονομαχίες. Δικά τους όλα αυτά, όχι δικά μας. Να τα χαίρονται, αυτοί και τα φερέφωνά τους.
    Τώρα βέβαια μας προέκυψε και ο εθνομηδενισμός, το νέο ιδεολόγημα: Κάποιοι εκεί στην Εσπερία θέλουν, λένε, ένα πλανήτη ανθρωπολογικά ισοπεδωμένο, «εύτακτο» και «εύρυθμο». Πλανητικό «συνωστισμό» μηδενιστών χωρίς μνήμη, χωρίς σκέψη και χωρίς ταυτότητα. Πλανητικό τερατούργημα ιδιωτείας, φιλαυτίας, ωφελιμοκρατίας, χρησιμοθηρίας, ηδονισμού, διάλυσης της οικογένειας, καταπολέμησης της πίστης, εξύμνησης της διαστροφής, κοντολογίς μεταμοντέρνας ανθρωπολογικής αποσύνθεσης. Επιστροφή στο μέλλον των ανθρωπολογικών Σοδόμων και Γομόρρων του Μαρκήσιου de Sade. Κατά Θόδωρο Ζιάκα, ο «ολοκληρωμένος μηδενισμός». Πλανητικά ανέφικτα όλα αυτά, βέβαια. Πλην, άμα ένα έθνος ξεγελαστεί και γευτεί τέτοια δηλητήρια, εκμηδενίζεται. Ωφελούνται ηγεμόνες και αρπακτικοί γείτονες.
    Άμα πάνω στο σβέρκο ενός Έθνους κάτσουν εθνομηδενιστές και προπαγανδιστές, οι ζημιές έρχονται. Το Αιγαίο μας; Η Κύπρος μας; Η Θράκη μας; Η Μακεδονία μας; Η Ήπειρός μας; Οι ενεργειακοί μας πόροι, δηλαδή το μέλλον των παιδιών μας; Όμως, τα ιερά νησιά μας, όμως, δεν είναι «μεταμοντέρνα»: Δεν είναι βράχοι άγνωστης ταυτότητας και άγνωστης εθνικότητας. Κάποιοι, πάντως, φαίνεται σαν να θέλουν να καταποντιστεί το Καστελλόριζο. Όχι να στέκεται εκεί ολόρθο, δικό μας, με χωρικά ύδατα, υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ. Τέτοιες θέσεις, αναμφίβολα, υπηρετούν υπερατλαντικούς αφέντες και αρπακτικούς γείτονες.
    Οι έλληνες είναι εγγενώς ειρηνόφιλοι και φιλοπάτριδες. Προτερήματα βαθειά ριζωμένα στην παράδοση του Έθνους μας. Φιλοπατρία ίσον πίστη και νομιμοφροσύνη στο Έθνος, προσήλωση στα εθνικά σύμβολα, τις παραδόσεις, τον εθνικό πολιτισμό, την γλώσσα, την δημοκρατία και την ελευθερία. Φιλοπατρία σημαίνει αυτοθυσία, αν χρειαστεί, για την υπεράσπιση ιερών, οσίων, βωμών και εστιών. Εδώ είμαστε, εδώ ανήκουμε, εδώ θα το παλέψουμε και εδώ θα πεθάνουμε. Εθνομηδενιστές και κατ’ επάγγελμα καθωσπρέπει προπαγανδιστές, συνέλθετε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.