4/1/18

Η ΑΟΖ, η ιδιοφυής κίνηση του Β. Βενιζέλου για τη Χάγη και οι μαθητευόμενοι μάγοι της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής

Η προσφυγή στην Χάγη είναι η μοναδική επιλογή: Στα σχέδια της Τουρκίας και ο πόλεμος… 
Το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Φωτογραφία via INTERNATIONAL COURT OF JUSTICE
Γράφει ο Θεόδωρος Καρυώτης
Η πρόσφατη δήλωση του ΥΠΕΞ της Τουρκίας έχει ξεκαθαρίσει το τι ακριβώς είναι η παγκοσμίως διάσημη ελληνοτουρκική διαφορά στο Αιγαίο που χρησιμοποιείται ως το πιο περίπλοκο παράδειγμα διευθέτησης θαλασσίων ζωνών στον πλανήτη Γη από τις νομικές σχολές πανεπιστημίων ανά την υφήλιο.
Ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου σε μια ομιλία του στην Τουρκική Εθνοσυνέλευση, στο τέλος του 2017, είπε μεταξύ άλλων για την ελληνοτουρκική διαφορά στο Αιγαίο:
«Ή να τα επιλύσουμε μέσω διπλωματίας, ή να προσφύγουμε στο διεθνές δικαστήριο, ή να στείλουμε στρατό και να πάρουμε τα νησιά.  Εμείς συνεχίζουμε τη διπλωματία με την Ελλάδα. Αν δεν συμφωνήσουμε, η Εθνοσυνέλευση θα αποφασίσει για τις εναλλακτικές και εμείς θα τις εφαρμόσουμε.»
Οι επιλογές είναι πράγματι τρεις και θα προσπαθήσω να εξηγήσω γιατί η προσφυγή στη Χάγη αποτελεί τη μοναδική μας επιλογή.
Παρατηρείται πρόσφατα μια κινητικότητα στο θέμα, ιδιαίτερα μετά την ανταλλαγή απόψεων των καθηγητών Χρήστου Ροζάκη και Άγγελου Συρίγου από τις στήλες της «Καθημερινής» .
Προκάλεσε εντύπωση η παρακάτω αναφορά στην ανάλυση του καθηγητή Άγγελου Συρίγου, του καλύτερου αναλυτή των ελληνοτουρκικών διαφορών: «Σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική, Ελλάδα και Κύπρος μπορούν να προχωρήσουν σε οριοθέτηση και να σταματήσουν λίγο πριν το τριεθνές σημείο συναντήσεως των ορίων με την Τουρκία, ευελπιστώντας ότι στο μέλλον θα συμφωνήσει και η Άγκυρα.»
Εύχομαι να μην τον έχω παρερμηνεύσει, αλλά εάν τον καταλαβαίνω σωστά, για να συμβεί αυτό, δηλαδή για να μην υπάρχει τριεθνές σημείο ανάμεσα στην Ελλάδα, στην Κύπρο και στην Τουρκία, δεν θα πρέπει η Στρογγύλη να έχει πλήρη επήρεια.
Αυτή η θέση θυμίζει την παρέμβαση των Σημίτη/Παπανδρέου που ζήτησαν από την κυβέρνηση Κληρίδη να μην προβεί στην σωστή οριοθέτηση της ΑΟΖ της Κύπρου με την Αίγυπτο για να μη φαίνεται η πλήρης επήρεια της Στρογγύλης, και  έτσι να μην υπάρχει το τριεθνές σημείο επαφής των ΑΟΖ Κύπρου, Αιγύπτου και Ελλάδας.
Νομίζω ότι επίσης ο καθηγητής Ροζάκης, εάν τον ερμηνεύω και πάλι σωστά, υπαινίσσεται κάτι παρόμοιο για το τριεθνές σημείο Ελλάδας, Κύπρου, Τουρκίας. Αλλά εάν δεν υπάρχει αυτό το τριεθνές σημείο, σημαίνει ότι δεν έχουμε δώσει πλήρη επήρεια στο σύμπλεγμα του Καστελόριζου που θα συνιστά ένα τραγικό λάθος για την Ελλάδα.               
ΧΑΡΤΗΣ ΤΗΣ ΑΟΖ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Πηγή: Global Marine Boundaries Database, General Dynamics, Herndon, Virginia, USA 
Ο παραπάνω χάρτης δείχνει δυο τριεθνή σημεία. Ένα ανάμεσα στην Ελλάδα, την Τουρκία και την Κύπρο και ένα ανάμεσα στην Ελλάδα, την Αίγυπτο και την Κύπρο. Η Ελληνική ΑΟΖ εφάπτεται με την ΑΟΖ της Κύπρου για 24 ν.μ. Έτσι αντιλαμβανόμαστε ότι το ένα τριεθνές σημείο από το άλλο απέχει ακριβώς 24 ν.μ. Εάν λοιπόν η Ελλάδα αποφασίσει να προχωρήσει στην λανθασμένη οριοθέτηση αυτό σημαίνει ότι δεν θα δώσει πλήρη επήρεια στην Στρογγύλη και θα δώσει μεγαλύτερη ΑΟΖ στην Τουρκία από ό,τι δικαιούται και δεν θα μπορεί αργότερα η Ελλάδα να απαιτήσει μεγαλύτερη ΑΟΖ.
Έχουμε, όπως ήδη αναφέραμε, τρεις επιλογές. Πόλεμο, Διπλωματία και Χάγη. Νομίζω ότι είναι περιττό να συζητήσουμε και να αναλύσουμε τον πόλεμο. Επομένως πρέπει να συζητήσουμε την επιλογή της διπλωματίας.
Εδώ ο καθηγητής Συρίγος είναι καταπέλτης στις θέσεις του καθηγητή Ροζάκη. Συγκεκριμένα αναφέρει:
«Το επιχείρημα του κ. Ροζάκη όμως εκτός από νομικό είναι και πολιτικό: διάλογος με την Τουρκία για ο,τιδήποτε μπορεί να την ενοχλήσει, αλλιώς θα μας κάνει πόλεμο. Ο διάλογος με την Τουρκία είναι καλοδεχούμενος αλλά να ξέρουμε τα όριά του. Από το 1974 έχουμε συζητήσει με την Άγκυρα επί 30 συνολικά χρόνια (1975-80, 1988, 1990-93, 1996-1998, 1999-2017). Ειδικά οι λεγόμενες «διερευνητικές συνομιλίες» έχουν κλείσει 15 χρόνια (2002-σήμερα). Για ποιο λόγο δεν τα έχουμε βρει έως τώρα; Να το θέσω κυνικά (για να καταλάβουμε και πως διεξάγεται ο διάλογος όλα αυτά τα χρόνια): διότι οι απαιτήσεις της Τουρκίας ξεπερνούν κατά πολύ εκείνα που η Ελλάδα είναι διατεθειμένη να «δώσει» σε μία διαπραγμάτευση.» 
Ο Χρήστος Ροζάκης υπήρξε ο κύριος συνομιλητής των Τούρκων για δεκαετίες και πρόσφατα ο Υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας, Νίκος Κοτζιάς, του ζήτησε να συνεχίσει τις συνομιλίες με τους Τούρκους για την υφαλοκρηπίδα. Οι Τούρκοι απαιτούν να συνομιλούν μαζί μας από την δεκαετία του 1970 μόνο για την υφαλοκρηπίδα και ποτέ για την ΑΟΖ. Και τώρα οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ συνεχίζουν το ίδιο βιολί.
Η σημερινή κυβέρνηση έχει αποφασίσει την επίλυση μέσω διπλωματίας για αυτό ανακοίνωσε, μετά την επίσκεψη Ερντογάν στην Αθήνα, ότι θα αρχίσει ο διάλογος για την υφαλοκρηπίδα. Αλλά αυτή είναι μια συνταγή που έχει χρησιμοποιηθεί ατελέσφορα στο παρελθόν και πρέπει  τώρα να εγκαταλειφθεί.
Ουσιαστικά κοροϊδεύουμε τον ταλαίπωρο ελληνικό λαό. Έτσι προτείνω να σταλούν στον ΟΗΕ οι γεωγραφικές συντεταγμένες που θα καθορίζουν την οριοθέτηση των ΑΟΖ Ελλάδας, Κύπρου και Αιγύπτου. Υπάρχει ήδη μια λανθασμένη γεωγραφική συντεταγμένη ανάμεσα στην Κύπρο και στην Αίγυπτο. Αυτή πρέπει να διορθωθεί και να προστεθούν οι γεωγραφικές συντεταγμένες και των τριών κρατών. Αυτές οι συντεταγμένες έχουν καθορισθεί για πολλά χρόνια τώρα από τις υδρογραφικές υπηρεσίες των τριών κρατών, που είναι από τις καλύτερες στον κόσμο. Είναι πασιφανές ότι στο τέλος των τριμερών συναντήσεων ανάμεσα στην Ελλάδα, την Αίγυπτο και την Κύπρο εκδίδεται πάντα το ίδιο Κοινό Ανακοινωθέν που αναφέρει ότι οι εμπειρογνώμονες των τριών κρατών θα συναντηθούν για να ορίσουν τις γεωγραφικές συντεταγμένες που οι ίδιες έχουν οριοθετήσει πάνω από μια δεκαετία!
Όπως εξηγεί ο Άγγελος Συρίγος «Η μονομερής κατάθεση γεωγραφικών συντεταγμένων είναι μία πρακτική που ακολουθείται από τα κράτη, ελλείψει συμφωνίας, ως ελάχιστη κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους σε θαλάσσιες περιοχές πέραν των χωρικών υδάτων. Μόνον στην περιοχή μας συντεταγμένες έχουν καταθέσει μονομερώς η Ισπανία (1998 & 2000), η Ιταλία (2011), η Κροατία (2005), το Ισραήλ (2011) και ο Λίβανος (2011). Ούτε πόλεμος έγινε, ούτε απειλές πολέμου διατυπώθηκαν. Αυτά ως προς το διεθνές δίκαιο και τη διεθνή πρακτική.»
Και καταλήγει αναφέροντας ότι: «Δεν θεσπίζουμε ευθείες γραμμές βάσεως στις ακτές μας. Δεν κάνουμε αλιευτική ζώνη 12 μιλίων παρ’ ότι η Κομισιόν έχει σχετικό νομικό πλαίσιο. Μέχρι το 2011 και τον νόμο 4001 (γνωστό ως νόμο Μανιάτη) είχαμε εγκαταλείψει οποιαδήποτε σκέψη για εκμετάλλευση των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων σε θαλάσσιες περιοχές ακόμη και στο Ιόνιο ή στο νότιο Κρητικό.» 
Οι Τούρκοι ακόμα δεν μπορούν να χωνεύσουν αυτό που έπαθαν με την ανακήρυξη της Κυπριακής ΑΟΖ από τον αείμνηστο Τάσσο Παπαδόπουλο και συνεχίζουν μέχρι σήμερα να ομιλούν για την υφαλοκρηπίδα της Κύπρου, σαν να μην διαθέτει ΑΟΖ το μαρτυρικό νησί. Ένα από τα προβλήματά μας σήμερα είναι ότι δεν υπάρχει ένας Τάσσος Παπαδόπουλος ούτε στην Κύπρο ούτε και στην Ελλάδα. Ενώ οι Έλληνες προσπαθούν να αποφασίσουν τι θα κάνουν στο μέλλον οι Κύπριοι δεν παρακολουθούν τις εξελίξεις , αλλά τις οδηγούν.
Όπως έγραψε ο Σταύρος Λυγερός «Η κυπριακή ΑΟΖ όχι μόνο λειτουργεί καταλυτικά για την απελευθέρωση της Κύπρου αλλά ενισχύεται και αναβαθμίζεται από τα ίδια της τα εργαλεία στον τομέα των υδρογονανθράκων. . .Γεωπολιτικά αυτή η έρευνα στο θαλάσσιο οικόπεδο 6 έχει τη σημασία της, αφού θα θωρακίσει ακόμα περισσότερο τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κύπρου.» 
Δεν πρόλαβα να τελειώσω την παραπάνω πρόταση και μας τέλειωσε όλους ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης όταν δήλωσε, μιλώντας για την Τουρκία: «Εάν επιλέγουν να προστατεύσουν τα δικαιώματα των Τ/κ σε μια ξεχωριστή, ανεξάρτητη οντότητα, τότε θα πρέπει να περιοριστούν εις όσα αναλογούν στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της εν λόγω παράνομης οντότητας. Και, συνεπώς, δεν έχουν λόγο να αμφισβητούν τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας.»
Ήταν μια ταπεινωτική και επαίσχυντη δήλωση του Νίκου Αναστασιάδη. Κρίμα που δεν είναι εδώ ο αείμνηστος Τάσσος Παπαδόπουλος για να του δώσει την αρμόζουσα απάντηση.

Το Δώρο του Βενιζέλου στον Κοτζιά
 Η Ελλάδα έχει πάντως θωρακιστεί από το 2015 σε περίπτωση που η Τουρκία ζητήσει την συνδρομή του Διεθνούς Δικαστηρίου Δικαιοσύνης  που εδρεύει στην Χάγη. Λίγες ημέρες πριν λήξει η θητεία του ως Υπουργού Εξωτερικών, ο Ευάγγελος Βενιζέλος, γνωρίζοντας τις δυσκολίες που θα αντιμετώπιζε η νέα κυβέρνηση, έκανε ένα μεγάλο δώρο στον Νίκο Κοτζιά.
Στις 14 Ιανουαρίου 2015 η Ελλάδα κατέθεσε μια δήλωση στα Ηνωμένα Έθνη που συμπληρώνει τη δήλωση που είχε κάνει το 1994 σχετικά με την αποδοχή της υποχρεωτικής δικαιοδοσίας του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης. Με την νέα δήλωση, η Ελλάδα εξαιρεί από την δικαιοδοσία της Χάγης τρεις κατηγορίες διαφορών:
α) Οποιαδήποτε διαφορά σχετικά με στρατιωτικές δραστηριότητες και μέτρα που λαμβάνονται από την Ελληνική Δημοκρατία για την προστασία της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας, για σκοπούς εθνικής άμυνας, καθώς και για την προάσπιση της εθνικής ασφάλειας.
β) Οποιαδήποτε διαφορά σχετικά με τα σύνορα της Ελλάδας ή εδαφική κυριαρχία, συμπεριλαμβανομένων των διαφορών για το εύρος και τα όρια της αιγιαλίτιδας ζώνης και του εθνικού εναερίου χώρου.
γ) Οποιαδήποτε διαφορά  για την οποία ένα άλλο κράτος μπορεί στο μέλλον να αποδεχθεί μονομερώς την υποχρεωτική δικαιοδοσία του Δικαστηρίου με σκοπό να προσφύγει κατά της Ελλάδας σε σχέση με μια συγκεκριμένη διαφορά ή αν το κράτος αυτό αμέσως μετά την δήλωση αποδοχής της υποχρεωτικής δικαιοδοσίας της Χάγης ή σε διάστημα μικρότερο του ενός έτους από την κατάθεση της δήλωσης αυτής, προσφύγει κατά της χώρας μας μονομερώς.
Αυτή ήταν μια ιδιοφυής κίνηση του Βενιζέλου γιατί δίνεται η δυνατότητα στην Ελλάδα να αξιολογήσει τη δήλωση του άλλου κράτους και να αποφασίσει εάν επιθυμεί την επίλυση της διαφοράς από την Χάγη. Έτσι εάν η Τουρκία προσφύγει μονομερώς στη Χάγη και η Ελλάδα κρίνει ότι θίγονται θέματα εθνικού συμφέροντος, τότε η χώρα μας  μπορεί να αποσύρει τη δική της δήλωση μέσα σε 12 μήνες. Ταυτόχρονα, μια ημέρα αργότερα, στις 15 Ιανουαρίου 2015, η Ελλάδα κατέθεσε άλλη μια δήλωση στον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, στο πλαίσιο της Σύμβασης του Δίκαιου της Θάλασσας, με την οποίαν εξαιρεί το Διεθνές Δικαστήριο για το Δίκαιο της Θάλασσας, που εδρεύει στο Αμβούργο, από την επίλυση των διαφορών που έχουν σχέση με την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών. Το άρθρο 298 της Σύμβασης δίνει το δικαίωμα εξαίρεσης για τέτοιου είδος διαφορές και κράτη της ΕΕ, όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Γαλλία έχουν ήδη κάνει χρήση αυτού του άρθρου.
Η ευφυής κίνηση του Βενιζέλου κατοχυρώνει τις θέσεις μας και δεν θα μπορέσει ποτέ η Τουρκία να προσφύγει σε ένα από τα δυο δικαστήρια χωρίς την δική μας θέληση. Βέβαια, η Τουρκία δεν δικαιούται να απευθυνθεί στο Διεθνές Δικαστήριο Δίκαιου Θάλασσας που εδρεύει στον του Αμβούργου, διότι δεν έχει προσχωρήσει στην Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS).
Όταν η Ελλάδα, η Κύπρος και η Αίγυπτος στείλουν στην Νέα Υόρκη τις γεωγραφικές συντεταγμένες, η Τουρκία θα αντιδράσει άμεσα. Θα δηλώσει ότι αυτή η οριοθέτηση είναι παράνομη και παραβιάζει δικά της κυριαρχικά δικαιώματα και θα προσφύγει στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Εμείς πρέπει να της υπενθυμίσουμε  ότι δεν μπορεί να προβεί σε μονομερή προσφυγή, εάν δεν έχουν  συμφωνήσει τα άλλα τρία ενδιαφερόμενα κράτη, δηλαδή η Ελλάδα, η Κύπρος και η Αίγυπτος. Για να προσφύγει η Τουρκία στη Χάγη θα πρέπει να υπογράφουν ένα συνυποσχετικό και τα άλλα τρία κράτη. Η Ελλάδα και η Κύπρος θα πρέπει να αρνηθούν να υπογράψουν ένα συνυποσχετικό εάν η Τουρκία δεν αποδεχτεί την πρότασή τους να γίνει και οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας/ΑΟΖ των τριών κρατών.

Η Χάγη 
Είναι δύσκολο και ίσως παράτολμο να επιχειρήσει κανείς να προβλέψει τι είδους απόφαση θα λάβει το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης σε περίπτωση που τελικά παραπεμφθεί σ’ αυτό η ελληνοτουρκική διαφορά για την υφαλοκρηπίδα και την ΑΟΖ Ανατολική Μεσόγειο. Έχοντας όμως υπόψη τις προηγούμενες αποφάσεις του Διεθνούς Δικαστηρίου σε παρεμφερείς διαφορές, μπορούμε να εικάσουμε ότι το Δικαστήριο θα χρησιμοποιήσει σ’ αυτή την περίπτωση την αρχή της «ίσης απόστασης – ειδικών περιστάσεων» και της ευθυδικίας (equity), αντί μόνο της αρχής της ίσης απόστασης.
Αυτή η τριεθνής οριοθέτηση θα πρέπει να έχει και την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ),  διότι η ΕΕ θα είναι ενδιαφερόμενο μέρος αφού η ΑΟΖ Ελλάδας και Κύπρου είναι και ΑΟΖ της ΕΕ. Επιπλέον η ΕΕ είχε συμμετάσχει στην UNCLOS, την έχει υπογράψει και την έχει επικυρώσει.
Πάντως το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, δυστυχώς, όχι μόνο φαίνεται να διστάζει να ακολουθήσει ένα προηγούμενο (precedent) σε περιπτώσεις οριοθέτησης, αλλά επίσης δεν έχει θεσπίσει ορισμένους κανόνες, προς τους οποίους τα ενδιαφερόμενα κράτη θα μπορούσαν να στραφούν για καθοδήγηση.
Αν και δεν μπορούμε να συμπεράνουμε ότι μια ζώνη 12 ν.μ. γύρω από τα νησιά θα είναι η εμπειρική μέθοδος για τις επόμενες αποφάσεις οριοθέτησης του Διεθνούς Δικαστηρίου, μπορούμε ωστόσο να υποστηρίξουμε ότι είναι ξεκάθαρο ότι η ΑΟΖ ενός νησιού δεν μπορεί να είναι μικρότερη από το διεθνώς καθιερωμένο και αναγνωρισμένο μέγιστο της αιγιαλίτιδας ζώνης.
Το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης προσφέρει ένα επιπλέον επιχείρημα κατά της Τουρκίας, διότι στην απόφασή του για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας μεταξύ της Λιβύης και της Μάλτας αναφέρει:
«Εφόσον η εξέλιξη του δικαίου επιτρέπει σε ένα Κράτος να ισχυρίζεται ότι η υφαλοκρηπίδα που του ανήκει, μπορεί να επεκτείνεται μέχρι 200 μίλια από την ακτή του, ανεξάρτητα από τα γεωλογικά χαρακτηριστικά που αντιστοιχούν στον βυθό και στο υπέδαφός του, τότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να αποδοθεί κάποιος ρόλος στους γεωλογικούς ή στους γεωφυσικούς παράγοντες μέσα σ’ αυτή την απόσταση είτε για να επικυρώσουν τον νομικό τίτλο του ενδιαφερόμενου Κράτους είτε για να τους χρησιμοποιήσουν για την οριοθέτηση των διεκδικήσεων του.» 
Όπως σωστά αναφέρει ο Ε. Γούναρης, πρώτος εμπειρογνώμων Δίκαιου Θάλασσας του ΥΠΕΞ:
«Είναι απαράδεκτο και χωρίς καμία νομική βάση στο διεθνές δίκαιο, όταν κάποιες ηπειρωτικές χώρες μονοπωλούν την φυσική προέκταση σε βάρος των νησιών άλλων χωρών, έχοντας υπόψη τους την επέκταση των δικαιωμάτων τους στην υφαλοκρηπίδα που βρίσκεται πέρα από αυτά τα νησιά ή μεταξύ αυτών των νησιών και των ακτών των παραπάνω ηπειρωτικών χωρών.» 
Ως προς το θέμα των ειδικών περιστάσεων, η Τουρκία ισχυρίζεται ότι υπάρχουν “ειδικές περιστάσεις” που δικαιολογούν ρύθμιση διαφορετική από την μέση γραμμή, χρησιμοποιώντας το άρθρο 6 της Σύμβασης της Γενεύης, που σαν εξαίρεση της μέσης γραμμής προβλέπει τι ειδικές περιστάσεις.
Παρόλον ότι η Τουρκία δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος της UNCLOS που τις καθιερώνει, τα επιχειρήματά της αποσκοπούν στην άρνηση υφαλοκρηπίδας στα νησιά του Αιγαίου με βάση τις αρχές της “καλής πίστης”, της “καλής γειτονίας” και της δικαιοσύνης. Αλλά, όπως σωστά αναφέρει ο καθηγητής Χρήστος Ροζάκης:
“……….οι ειδικές περιστάσεις – που αποτελούν την εξαίρεση στην ακέραιη εφαρμογή μιας μέσης γραμμής, με βάση μέτρησης τις ακτές των νησιών – δεν δικαιολογούν ούτε την μετάθεση της μέσης γραμμής από το Ανατολικό Αιγαίο στο Κεντρικό Αιγαίο (όπως έκανε η Τουρκία), ούτε μια επίλυση της διαφοράς ex aequo et bono, όπου πιά ο κανόνας ότι τα νησιά έχουν υφαλοκρηπίδα θα μπορούσε ολοκληρωτικά να αγνοηθεί.” 

Επίλογος 
Οι Τούρκοι χρησιμοποιώντας το παράδειγμα  των Κινέζων ίσως προσπαθήσουν σε περίπτωση αρνητικής γι΄ αυτούς απόφασης  να παριστάνουν τους Κινέζους και να αγνοήσουν την απόφαση του Δικαστηρίου, αλλά δεν θα είναι καθόλου εύκολο γι’ αυτούς.
Είναι καιρός να αλλάξουμε σελίδα χωρίς φοβικά σύνδρομα και να βαδίσουμε με σταθερά βήματα προς την Χάγη με σύνεση και σοβαρή προετοιμασία.
Ευχόμαστε ο σημερινός Πρωθυπουργός να θυμάται τη δήλωση που έκανε στην Ουάσιγκτον στις 23 Ιανουαρίου 2013 όταν είπε:
«Στα πλαίσια του Διεθνούς Δικαίου η Ελλάδα δεν πρόκειται και δεν πρέπει να διαπραγματευθεί με κανέναν το δικαίωμά της στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη και μάλιστα πιστεύουμε ότι αυτό το δικαίωμα, το αναφαίρετο δικαίωμα, πρέπει να υποστηριχθεί και από την πλευρά των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.» 
Τέλος, ο  Υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς στο μήνυμά του για το νέο έτος ανέφερε:
«Ο νέος χρόνος στα όνειρά μας καταδύεται, στην κορυφή των κυμάτων αγωνιστικά τα ξεδιπλώνει, μαχητικά, αγαπησιάρικα. Ο νέος χρόνος την ελπίδα μας αγκαλιάζει και εύχεται ευτυχισμένο το 2018. Καλή χρονιά σε όλες και όλους». 
Θα προσθέταμε εμείς ότι ο κύριος ΥΠΕΞ στην κορυφή των κυμάτων έπρεπε να τοποθετήσει την ΑΟΖ, αλλά δυστυχώς, ως συνήθως, τη λησμόνησε.

Πηγή: Η προσφυγή στην Χάγη είναι η μοναδική επιλογή: Στα σχέδια της Τουρκίας και ο πόλεμος… http://mignatiou.com/2018/01/i-prosfigi-stin-chagi-ine-i-monadiki-epilogi-sta-schedia-tis-tourkias-ke-o-polemos/

24 σχόλια:

  1. Στο ελληνικό ΥΠΕΞ υπάρχουν αξιόλογοι διπλωμάτες και γραφειοκράτες γενικότερα. Έτσι λοιπόν το αρμόδιο τμήμα του ΥΠΕΞ πρότεινε το 2015 στον τότε υπουργό να προβεί στην «δήλωση στα Ηνωμένα Έθνη που συμπληρώνει τη δήλωση που είχε κάνει το 1994 σχετικά με την αποδοχή της υποχρεωτικής δικαιοδοσίας του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης».
    Αυτό που μας λείπει είναι η χάραξη μακροχρόνιας Εθνικής Στρατηγικής, η οποία και να λειτουργεί ως πυξίδα για τις αποφάσεις παίρνονται καθημερινά, όχι μόνο από το ΥΠΕΞ, αλλά από όλο τον κρατικό μηχανισμό.
    Το ερώτημα είναι: Μπορεί ένα «ιδιόμορφο προτεκτοράτο» να χαράσσει Εθνική Στρατηγική;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τις παραμονές της έξωσής του από το υπουργείο Εξωτερικών,ο ψευδώνυμος Βενιζέλος, κληρονομικά Τούρκογλου, έβγαλε από το συρτάρι την χρονίζουσα εισήγηση φιλότιμου και παριωτικά προβληματιζόμενου διπλωμάτη και έστειλε το υποδεικνυόμενο έγγραφο στα Ηνωμένα ΄Εθνη. Με ποιό χαρακτηριστικό του ανακλαστικό της δωδεκάτης ώρας;
    Μα με τον δόλιο υπολογισμό ότι εξασφάλιζε έτσι ένα ελαφρυντικό στοιχείο στο -βεβαρημένο με χίλια όσα- ποινικό πολιτικό μητρώο του και την πιθανότητα πως κάποια κάποτε αγαθή ιστοσελίδα θα καπέλλωνε τον τίτλο του καθηγητή Καρυώτη, στεφανώνοντάς τον (τί απίθανο τόλμημα! ! ! ) με το τίτλο της "ιδιοφυίας"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αστέριε Τοξότη
      το ενδεχόμενο να σε έχει "δηλητηριάσει" για μια σειρά από πρόσωπα μια τσογλανοπαρέα για να πάρει την εξουσία το έχεις σκεφτεί;
      Όλοι αυτοί που είναι στην κυβέρνηση, οι αγράμματοι και οι αδαείς, δεν κάνουν μισό Βενιζέλο.
      Να είμαστε αντικειμενικοί και να μην παίζουμε τα παιχνίδια άλλων.
      Τουλάχιστον μην το κάνεις εδώ μέσα.

      Διαγραφή
    2. Τόσο ιδιοφυΐα που είχε πάρει τα αμυντικά σχέδια της χωρας στο σπίτι του. Το πρόβλημα του πολιτικού συστήματος δεν είναι η ευφυΐα, είναι η αγάπη στο χρήμα και την εξουσία.

      Διαγραφή
    3. Σάββα, για να είμαστε ακριβείς, δεν αμφισβητήθηκε ούτε η ορθότητα, ούτε η ευφυία της κίνησης Βενιζέλου..τα κίνητρά του αμφισβητήθηκαν. Επίσης, αν θες να σαι αμερόληπτος, δεν μπορείς να μην αναγνωρίσεις ότι τουλάχιστον ο Κοτζιάς μόνο αγράμματος και αδαής δεν είναι...είπαμε να λεμε και τα καλά και τα κακά..
      Επί της ουσίας τώρα, για να αφήσουμε επιτέλους την κακή συνήθεια όταν συζητάμε την εξωτερική πολιτική να καταλήγουμε να μιλάμε για πρόσωπα, έχω μια παρατήρηση: Η θέση ότι οι ελληνοτουρκικές διαφορές μπορούν να λυθούν είτε με διμερείς συνομιλίες, είτε μέσω Χάγης, είτε με πόλεμο, ακούγεται εύλογη αλλά υποκρύπτει ένα λογικό σφάλμα - παρουσιάζει τις τρείς αυτές λύσεις ως εναλλακτικές με λίγο πολύ ίδιες πιθανότητες εφαρμογής. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι οι δυο πρώτες έχουν πιθανότητες επίτευξης μιας αμοιβάια αποδεκτής διευθέτησης μόνο στην περίπτωση που η πολιτικο-στρατιωτική ισορροπία δυνάμεων καθιστά αδύνατη ή υπερβολικά επικίνδυνη την τρίτη επιλογή, δηλ. την προσφυγή της χρήσης βίας. Διότι σε αντίθετη περίπτωση, πολύ απλά η όποια διπλωματική λύση θα είναι ετεροβαρής για τον στρατιωτικά πιο αδύναμο παίκτη αν επισκιάζεται από την απειλή πολέμου σε περίπτωση αποτυχίας. Με απλά λόγια η παπαπάνω θέση δεν είναι παρακαμουφλαρισμένος τουρκικός εκβιασμός: ή δέχεστε να δώσετε ειρηνικά αυτά που ζητάω ή τα παίρνω με πόλεμο. Εν κατακλείδι, θεωρώ ότι καμιά ουσιαστική διαπραγμάτευση ή προσφυγή σε διαιτησία με πιθανότητα να καταλήξει σε αποδεκτη για την Ελλάδα λύση προϋποθέτει ικανότητα αποτροπής πολέμου. Χωρίς αυτή η όποια συζήτηση με τους Τουρκους θα είναι αγονη.

      Διαγραφή
    4. "Ιδιοφυία"... Ο Βενιζέλος, ο Πάγκαλος παλαιότερα...
      Γιατί ; Ποιός, πού, πότε αοπεφάνθη επι του "ιδιοφυούς" χαρακτήρος των ανωτέρω και με ποία δεδομένα, πότε εχειρίσθησαν "ιδιοφυώς" τα θέματα της Πατρίδος οταν τους τα ενεπιστεύθη ;
      Αρκούν ο αριβισμός, η απόκτηση μεταπτυχιακών και καθηγητικής εδδρας εις νεαράν ηλικίαν ως τεκμηρίωσις "ιδιοφυίας" ;

      Διαγραφή
    5. Φαινεται...αρκουν..αφου η Αρετη εγινε φαντασμα...

      Διαγραφή
  3. Ενα τυπικό προτεκτοράτο χωρίς εσωτερική κυριαρχία όπως έχει καταντήσει η Ελλάδα, δεν μπορεί να σχεδιάζει και να εφαρμόζει εθνική πολιτική διότι απλούστατα όσα σχετικά πρόσωπα και μηχανισμοί δραστηριοποιούνται στην χώρα είναι διορισμένα να εξυπηρετούν την θέληση των μητροπολιτικών τους κέντρων.

    Η χώρα μας σήμερα αποτελεί σαφέστατο το πιο ακραίο δείγμα σύγχρονου αποικιακού προτεκτοράτου και όλες οι εσωτερικές δυνάμεις που το καθιστούν τέτοιο, ήτοι οι οικονομικές αλλά και οι πολιτικές καθώς και οι δυνάμεις της διανόησης έχουν θέση πιονιών που εξυπηρετούν τους αφέντες τους και που ως τέτοια δεν διστάζουν να κάνουν ακόμα και το αδιανόητο.

    Όποιος αμφιβάλει περί τούτων ας εξηγήσει τότε ποιες ακριβώς ήταν -και είναι- οι σχέσεις των μεγάλων τοπικών οικονομικών ελιτ με τις μυστικές υπηρεσίες τύπου KGΒ ή Σταζι ή CIA ή και παλαιότερα της SIS κτλ. Ποιοι είναι αυτοί δηλαδή οι έξωθεν που έστησαν στην χώρα μας τα τζάκια που δημιουργησαν με την σειρά τους τα τοπικά μεγάλα ΜΜΕ και που με την σειρά τους αναδεικνύουν τα πολιτικά πρόσωπα - που ως μαριονέτες στην πραγματικότητα κυβερνούν την χώρα μας αντί των μεγάλων αφεντικών αποικιοκρατών μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Aγαπητέ μου Κύριε Σάββα Καλεντερίδη, επειδή διαβάζεις τις εδώ παρεμβάσεις μου, δεν μπορεί να μην έχεις αντιληφθεί ότι καμιά "τσογλανοπαρέα" δεν μπορεί να με επηρεάσει, επειδή με "παρέες" αυτού του είδους (ή του είδους Τουρκο-Βενιζέλου) εγώ δεν συναγελάζομαι.
    Και τούτο γιατί τα κριτήρια επιλογής μου (κριτήρια ηθικής, πατριωτισμού και πνευματικής ποιότητας)είναι ανελαστικά και δεν επιδέχονται εξαιρέσεις και "καλλωπισμούς ευκαιρίας". Με αυτά άλλωστε τα κριτήρια έγινα αναγνώστης του Ινφογνώμονα, ως αδιάλλακτου πατριωτικού οργάνου ενημέρωσης, και με επιστολιμιαίες
    παρεμβάσεις μου επιχειρώ κάποτε να εισαγάγω την altera pars, ή προσθήκη στοιχείων.
    Αυτά,επειδή είσαι πανεξυπνος άνθρωπος, σου είναι βέβαια γνωστά, τα συμμερίζεσαι άλλωστε, αλλά για να καλύψεις την εξαίρεση για τον Βαγγέλη επινόησες επιρροές τσογλανοπαρεών στην καταγγελία του.
    Μά, φίλτατέ μου, οι εν λόγω "τσογλανοπαρέες" είναι ηθικο-πολιτικά σάρκα εκ της σαρκός του ατόμου που υπερασπίζεσαι τόσο απροσδόκητα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αστέριε
      τα καλά καλά και τα κακά κακά.
      Όταν κάποιος κάνει μια καλή ενέργεια, δεν επικαλούμαστε τα όσα κακά θεωρούμε ότι έχει κάνει.
      Όσο για το άλλο, έχω γνώση, γι' αυτό το λέω.
      Οι αγράμματοι και οι αμόρφωτοι τρέμουν τον Βενιζέλο, γιατί δίπλα του φαίνεται η γύμνια τους, γι' αυτό έχουν εξαπολύσει εναντίον του εκστρατεία κατασυκοφάντησης.
      Απλά πράγματα.

      Διαγραφή
    2. I have said it before. Let me say it again. Let us not be naive. A Greek-Turkish war is inevitable. The Turks will do to Greece what they did to Cyprus in 1974. The Turks have strategic plans against Greece in the Aegean. When both Erdogan and the Turkish opposition agree to take military action against the Greek Aegean islands, only naive people can believe otherwise. In 1974, the Turkish foreign minister said that the invasion of Cyprus was the first step towards the Aegean. The only thing we need to do is to buy time and rearm the country with strategic weapons of mass destruction capabilities before we witness another Greek tragedy.
      Dr. Athanas

      Διαγραφή
  5. Πολύ ωραία όλα τα αναφερόμενα για τη Χάγη και για το στρίμωγμα της Τουρκίας. Ομως θυνηθείτε ότι το Διεθνές Δίκαιο από μόνο του δεν φτάνει στην περίπτωση της Τουρκίας. Διιστορικά ειδικά η Τουρκία έχει αποδείξει την έλλειψη σεβασμού της στο Διεθνές Δίκαιο. Αν διαβάσουμε τις θέσεις της τουρκικής αντιπολίτευσης και κυβέρνησης για το Αιγαίο, τα εξοπλιστικά προγράμματά της ,τότε καταλαβαίνουμε ότι το λόγο θα έχουν τα όπλα ως μέσο επίλυσης των προβλημάτων της Τουρκίας. Ας προετοιμαστούμε λοιπόν όσο καλύτερα και γρηγορώτερα μπορούμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πολύ ωραία τα περί Χάγης και στριμωγματος της Τουρκίας. Αλλά φίλοι μου μη γελιόμαστε η Τουρκία με συνεχεις εμπηστικες δηλωσεις κυβερνησης και αντιπολίτευσης για το Αιγαίο προετοιμαζει την κοινη γνωμη για Πόλεμο με την Ελλάδα. Ας προετοιμαστούμε όσο το δυνατόν καλύτερα και γρηγορώτερα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αγαπητέ Σάββα, μιας και διάβασα τη διαμάχη Σου με τον Τοξότη όπου πολύ ώς λίγο, υμνείς την ακαταμάχητη Ευφυΐα του Β. Βενιζέλου.Τότε, πως ερμηνεύεις την ΑΔΙΑΜΑΡΤΥΡΗΤΑ παράληψη του 104σέλιδου εγγράφου του Νταβούτογλου για την θνήσκουσα, ανύπαρκτη, Κυπριακή Δημοκρατία, όπου αναγκάστηκε η Ελ. Θεοχάρους
    (ευρωβουλευτής της Κύπρου) να διαμαρτυρηθεί έντονα και ο κυρ Βαγγέλης δημιούργησε διπλωματικό επεισόδιο με την Κύπρο;
    Αλλά και πώς ερμηνεύεις το ΠΣΙ και την ένταξη των Ομολόγων της Ελλάδας από το Ελληνικό στο Αγγλικό Δίκαιο; Ο Νόμος «περί ευθύνης Υπουργών», εντάσσεται και αυτό στην πολύ ιδιαίτερη πνευματική του ικανότητα;
    Η επιχειρηματολογία του Τοξότη περί δόλου έχει για μένα σάρκα και οστά, γιατί ο δημόσιος αυτός άνδρας προσπαθούσε πάντα να φυλάξει τα μετόπισθεν του με διάφορα αδιαφανή - «αθώα» - κατασκευάσματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Απόστολε
      ο Έλληνας έχει πάθει απίστευτη ζημιά.
      Πιο πάνω λέω, τα καλά καλά και τα κακά κακά.
      Το άρθρο αυτό αναφέρεται στα καλά.
      Αλήθεια, τι σε κάνει να αναφέρεσαι σε ένα άσχετο θέμα;
      Εδώ κρίνεται συνολικά ο Βενιζέλος ή μόνο οι κινήσεις που έκανε για την ΑΟΖ;
      Τι πάθατε επιτέλους;

      Διαγραφή
    2. Σάββα, δεν πάθαμε απολύτως τίποτα! Μας θλίβει βαθύτατα το γεγονός ότι ανάξια ΠΑΝΤΕΛΏΣ άτομα που πήραν με διαφόρους τρόπους την εξουσία κάνουν αυτό που τους υπαγορεύουν ξένα πρός τον Ελληνισμό συμφέροντα.
      Το κυπριακό έχει πολύ να κάνει με τον Ελληνισμό.
      Δεν υπάρχει άσχετο θέμα και,άδολα δεν έχει κάνει τίποτα το άτομο Ε.Β. ή Τούρκογλου!

      Διαγραφή
    3. εμείς τι πάθαμε κ. Σάββα? αυτό που ύστερα από τόσες "αναλύσεις" ανακάλυψατε τις ιδιοφυίες Βενιζέλου-Λοβέρδου πώς λέγεται?

      Διαγραφή
    4. Σοφία
      είναι δύσκολο να υπερασπίζεσαι κάποιον που βρίζει όλος ο κόσμος
      Όμως τι να κάνουμε, για τα δύσκολα είμαστε, όχι για τα εύκολα.
      Δεν ήμουν ποτέ με τον όχλο.
      Οσο για την ουσία, είναι εθνικό καθήκον να υπερασπίζεται κανείς πράξεις που έχουν προσφέρει στην Πατρίδα.
      Και αυτά που αναφέρει ο Καρυώτης για τον Βενιζέλο και την ΑΟΖ και αλήθεια είναι και έχουν βοηθήσει την Ελλάδα.
      Αυτά και μέχρι εκεί.
      Τα άλλα στα αλώνια των δημαγωγών και των λαϊκιστών.
      Αλήθεια, έχεις αναρωτηθεί μήπως και δεν είναι σωστά αυτά που υπερασπίζεσαι;

      Διαγραφή
  8. Δεν μπορουμε να πάμε την Τουρκία στην Χάγη διότι δεν έχει αποδεχθεί το ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ!!!!!
    ΜΟΝΟΜΕΡΩΣ ΘΑ ΚΙΝΗΘΟΥΜΕ,ή μήπως νομίζετε ο Ροζάκης θα μας σώσει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. The AOZ is a national sovereign right. We don't need to take the matter to the Court either. We do not need to negotiate it with the Turks either. Resorting to court or to negotiations, it will be a gain for Turkey and a loss for Greece. We need to have a strong military armed with strategic weapons of massive destruction capable to strike deep in Turkey, and then to declare our AOZ. Only if Greece is capable to drop some kilotons of explosives on Turkish major centers, only then the Turks will not attack Greece and not challenge our declared AOZ.
    Dr.Athanas

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αναμεσα στην Αρετη και στην ευφυια ...υπαρχει μεγαλη αποσταση...Η ευφυια χωριζομενη αρετης..ειναι μονο ενα πραγμα...."κακοβουλη πανουργια "......Δεν ξερω τι ακριβως ειναι ο κ.Βενιζελος.Εναρετος η ........Τα εργα του το λενε....Ας ρωτησουμε τον κοσμο....Ωδυνε ορος...και ετεκε μυν.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.