16/8/11

Κλυδωνισμοί ενός παρ΄ ολίγον "άξονα"

Του Κώστα Ράπτη
Μέχρι πριν από μόλις λίγους μήνες η σχέση Άγκυρας-Τεχεράνης-Δαμασκού μπορούσε να περιγραφεί ως ένας εν τη γενέσει του «άξονας», που συγκολλητική του ύλη είχε τις ενισχυμένες οικονομικές σχέσεις, την συναντίληψη επί του «κουρδικού κινδύνου» (όπως αυτός πρόβαλε μετά την αυτονόμηση των Κούρδων του Β. Ιράκ), καθώς και την επιθυμία της μεν Συρίας και του Ιράν να υπερβούν τη σχετική διεθνή απομόνωσή τους, της δε Τουρκίας να επικυρώσει την αναβάθμισή της εμφανιζόμενη λιγότερο «δεδομένη» έναντι των ΝΑΤΟϊκών συμμάχων της.


Η έκτακτη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε τη Δευτέρα ο Αχμέτ Νταβούτογλου κατέδειξε πόσα βήματα οπισθοχώρησης έχουν γίνει σε σχέση με αυτό το πρόσφατο παρελθόν, καθώς, στο φόντο των βομβαρδισμών συνοικιών της Λατάκιας από τις συριακές δυνάμεις ασφαλείας, ο επικεφαλής της τουρκικής διπλωματίας διαμήνυε με εμφανή αμηχανία και εκνευρισμό ότι «δεν θα απομείνει τίποτε να συζητήσουμε», αν το καθεστώς της Δαμασκού δεν προχωρήσει «αμέσως και άνευ όρων» σε τερματισμό των επιχειρήσεων αυτού του είδους, αποσύροντας τον στρατό από τα αστικά κέντρα.

«Από την άποψη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αυτό δεν είναι κάτι που μπορούμε να το θεωρήσουμε ως εσωτερικό ζήτημα (της Συρίας)» πρόσθεσε ο Νταβούτογλου για τον οποίο η αναζωπύρωση των συγκρούσεων από τα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας και εξής αποτελεί προσωπικό «άδειασμα».

Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Τρίτη, ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών επεσκέφθη τη Δαμασκό, αφιερώνοντας έξι ολόκληρες ώρες στην κατ’ ιδίαν συνάντησή του με τον Σύρο πρόεδρο Μπασάρ αλ Άσαντ, σε μια προσπάθεια προσφοράς καλών υπηρεσιών για το ξεπέρασμα της κρίσης, που είχε ως αρχικό αποτέλεσμα την λύση της πολιορκίας της πόλης Χάμα, την οποία επεσκέφθη συμβολικά ο Τούρκος πρέσβης στη Συρία και ομάδα 11 Τούρκων δημοσιογράφων.

Το εγχείρημα ήταν ούτως ή άλλως παράτολμο, καθώς, σε μια συγκυρία κατά την οποία οι αραβικές χώρες υπό την ηγεσία του Ριάντ απέσυραν τους πρεσβευτές τους από τη Δαμασκό, και στη Δύση πολλαπλασιάζονταν οι φωνές που χαρακτήριζαν «απονομιμοποιημένη» την εξουσία του Άσαντ, η Άγκυρα, προσπερνώντας το ερώτημα της «αλλαγής καθεστώτος», έκανε λόγο, όπως το μετέφερε τηλεφωνικά ο Νταβούτογλου στην Χίλαρι Κλίντον, για μια (σχετικά μακρά) «διαδικασία» μεταρρυθμίσεων που θα εξομάλυνε την κατάσταση στον μέχρι πρότινος στενό οικονομικό και πολιτικό της εταίρο. Μάλιστα η Άγκυρα ήταν ο μόνος ξένος παίκτης που έδειχνε να τείνει ευήκοον ους στη διάκριση της Δαμασκού μεταξύ των θεμιτών διαδηλώσεων ειρηνικών πολιτών και της «τρομοκρατικής δράσης» ένοπλων ομάδων (προφανώς ισλαμιστικών) που είχαν εμφιλοχωρήσει, πραγματοποιώντας επιθέσεις εναντίον των συριακών δυνάμεων ασφαλείας.

Λιγότερο από μία εβδομάδα μετά, η Συρία δείχνει να αγνοεί παντελώς τις παραινέσεις του από Βορράν «μέντορα» για δρομολόγηση μιας πολιτικής διαδικασίας που θα ενσωμάτωνε την (προσφιλή στο τουρκικό κυβερνών κόμμα) μουσουλμανική Αδελφότητα και αντιθέτως δείχνει να υπολογίζει περισσότερο το γεγονός ότι τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της Χώρας (Δαμασκός και Χαλέπι) μένουν πεισματικά έξω από την εξέγερση, απηχώντας τους φόβους των θρησκευτικών μειονοτήτων αλλά και της σουνιτικής αστικής τάξης για την «επόμενη μέρα», ενώ στο διεθνές πεδίο οι αναδυόμενες δυνάμεις που εκπροσωπούνται στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ από τη Ρωσία και την Κίνα δείχνουν αποφασισμένες πάνω απ’ όλα να αποτρέψουν μια Δυτική επέμβαση σαν αυτή της Λιβύης.

Αλλά και στο μέτωπο των σχέσεων της Τουρκίας με το Ιράν η καχυποψία περισσεύει, μετά την γνωστοποίηση των πληροφοριών (οι οποίες διαψεύσθηκαν από την Τεχεράνη) για σύλληψη επί ιρανικού εδάφους του de facto ηγέτη των Κούρδων αυτονομιστών του ΡΚΚ Μουράτ Καραγιλάν. Στον τουρκικό Τύπο, αναλυτές διατυπώνουν φόβους ότι μετά τις στρατιωτικές επιχειρήσεις του τελευταίου μήνα εναντίον του PJAK (αδελφής οργάνωσης του ΡΚΚ στο Ιράν) η Τεχεράνη έθεσε υπό την επιρροή της τους ένοπλους Κούρδους αυτονομιστές και τον Καραγιλάν προσωπικά προκειμένου να τους χρησιμοποιήσει ως «διαπραγματευτικό χαρτί» - ιδίως αν αποσταθεροποιηθεί περαιτέρω η σύμμαχος Συρία.

Το γεγονός ότι ο Τούρκος πρωθυπουργός Ταγίπ Ερντογάν έχει προαναγγείλει επιχειρήσεις εναντίον του ΡΚΚ μετά τη λήξη του Ραμαζανιού (και πριν την έλευση του χειμώνα), αλλά και η απροθυμία του Ιράκ, στο οποίο πλέον κυριαρχεί το φίλα προσκείμενο στην Τεχεράνη σιιτικό στοιχείο, να καταδικάσει την καταστολή στη Συρία, συμπληρώνουν χαρακτηριστικά την εικόνα.

Πηγή:www.capital.gr

12 σχόλια:

  1. Οι αξονες στην περιοχη ειναι δυο.
    Ο ενας ειναι Ιραν-Συρια-Χεζμπολαχ-Χαμας και ο δευτερος ειναι ΗΠΑ-Ισραηλ-Σαουδικη Αραβια.
    Ο 1ος αξονας μεσω Χεζμπολαχ στον Λιβανο δινει στρατηγικο βαθος πεδιου εναντιον του Ισραηλ και ταυτοχρονα μεσω Συριας φιλοξενειτην πολιτικη ηγεσια της Χαμας.Ο αξονας αυτος μεσω Συριας εχει διπλωματικες σχεσεις με ρωσσια Ευρωπη,Κινα,Τουρκια αλλα και επιχειρηματικους δεσμους.Αν και η Τουρκια δεν επιθυμει το κυμα προσφυγων απο Συρια και αρχικως ειχε στραφει κατα του Ασαντ τωρα βλεποντας την αντοχη του καθεστωτος στην Συρια αρχισε να επενδυει στην Αλαουιτικη κυβερνηση του Ασαντ και του 10% του πληθυσμου που κυβερναει τον τοπο αυτον γιατι το θελησαν καποτε οι Αγγλοι και οι Γαλλοι του διαιρει και βασιλευε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνούμε για τους άξονες που αναφέρεις (αν και πιστεύω ότι δεν είναι μόνο δύο), αλλά ο παράγοντας-'εγγύηση' στην περιοχή ήταν και παραμένει η Τουρκία: ξέρεις ότι θα εξαντλήσει τις διαπραγματεύσεις με όλους, θα πάει με αυτόν που θα δώσει τα περισσότερα, και, από τη στιγμή που θα αγγίξει το stepstone επικοινωνιακής διασφάλισης των κερδών της, θα θεωρήσει αδιανόητη την οποιαδήποτε συζήτηση επί των κερδών της από αυτή τη διαπραγμάτευση και αυτονόητη τη συζήτηση επί κάθε ζητήματος που σχετίζεται με τα κέρδη του άλλου μέρους.

    Ίσως να ήταν χρήσιμο να σκεφτούμε ότι δεν διαπραγματευόταν το θέμα των προσφύγων από τη Συρία αλλά τη Συρία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σιγουρα η Τουρκια δεν εχει κανενα ενδιαφερον για τους προσφυγες αλλα για την επομενη διακυβερνηση της Συριας που η Τουρκια την επιζητει να ειναι Σουνιτικη και ετσι πιο ευκολα ελεγχομενη απο την ιδια.Διοτι οι επομενες καταστασεις που θα συμβουν στην Συρια με τα 2 εκατομ.Κουρδους,1 εκατομ.Ιρακινους και 0,5 εκατομ. Παλαιστινιους και την ασταθεια που προκαλουν ,και θα προκαλεσουν στο μελλον μεγαλυτερη,δεν αφηνουν ασυγκινητους τους Τουρκους.Επισης οι σχεσεις και διαφορες της Συριας με την Τουρκια ειναι πολυ σημαντικες και δεν γνωριζωμε στο μελλον ποιες απο αυτες θα υπερισχυσουν και θα οδηγησουν ητε σε πολεμο οπως ειχανε στο παρα τριχα φτασει το 1998 ητε σε συμφωνιες οπως η περαιτερω αυξηση των μεταξυ τους ανταλλαγων που το 2010 ειχανε φτασει τα 2,5 δις $ με συμφωνια το 2012 να φτασουν αυτες τα 5 δις $.Μη ξεχναμε οτι και την διαχειρηση των νερων της περιοχης που φτανουν στην Συρια την εχει η Τουρκια.Στις σχεσεις των 2 χωρων για πολαμο η συμμαχια μεταξυ τους εγω θα στοιχηματιζα "Χ" για τα χρονια που ερχονται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πιστεύεις ότι ενδιαφέρεται απλά για την επόμενη διακυβέρνηση της Συρίας;

    Πολύ αθώο και εντός της επικοινωνιακής θέσης 'μηδενικών προβλημάτων με αυτούς που εκτελούν επακριβώς τα σχέδιά της' για να είναι αληθινό...

    Όσο για το δίλημμα 'πόλεμος ή συμμαχία', ίσως να μη θέλει κανένα από τα δύο: ο πόλεμος κοστίζει και θα φέρει -επικίνδυνα και για την ίδια- κοράκια στην περιοχή της και η συμμαχία δεν είναι αρκετή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. "Όσο για το δίλημμα 'πόλεμος ή συμμαχία', ίσως να μη θέλει κανένα από τα δύο"

    Ειναι το "Χ" που στοιχηματιζω. Υπαρχουν και αλλοι πλεον τροποι πολυ πιο συγχρονοι για να ελεγξεις η για να καταπιεις τον αλλο και οχι με "πολεμο" η "συμμαχια".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πω, πω, σατανικές σκέψεις που κάνουμε πρωΐ-πρωΐ...

    Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλημερα
    Δεν ειναι "σατανικες οι σκεψεις πρωι πρωι".Το βασιλειο του Σαταν ειναι η ιδια η κοινωνια που ζουμε και η εξασφαλιση ζωτικου χωρου απο τα σατανακια της υλης ειναι και το αιτιο του κακου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αν δεν το σκεφτείς, πώς θα βρεις τον καλύτερο τρόπο για να το αντιμετωπίσεις;

    "Καταραμένε Έλληνα, καταραμένη Γνώση ... Γιατί να σε αγγίξω;

    Για να αισθανθώ πόσο μικρός είμαι, ασήμαντος, μηδαμινός;

    Γιατί δεν με αφήνεις στην δυστυχία μου και στην ανεμελιά μου;"

    Friedrich von Schiller (1759 - 1805)


    Είναι εύλογο λοιπόν να κάνουμε αυτές τις σκέψεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Johann Christoph Friedrich von Schiller (1759-1805) [Γερμανός ποιητής, φιλόσοφος και Ιστορικός]


    (Καταραμένε Έλληνα ανακάλυψες τα πάντα, φιλοσοφία, γεωμετρία, φυσική, αστρονομία… δεν άφησες τίποτα για εμάς)
    •“The Greeks put us to shame not only by their simplicity, which is foreign to our age; they are at the same time our rivals, nay, frequently our models, in those very points of superiority from which we seek comfort when regretting the unnatural character of our manners. We see that remarkable people uniting at once fullness of form and fullness of substance, both philosophizing and creating, both tender and energetic, uniting a youthful fancy to the virility of reason in a glorious humanity”.

    (Οι Έλληνες μας εντρόπιασαν όχι μόνο με την απλότητά τους, που είναι ξένη στην εποχή μας, είναι ταυτόχρονα ανταγωνιστές μας, όχι, συχνά τα πρότυπά μας, σε αυτά ακόμη τα σημεία ανωτερότητας από τα οποία αναζητούμε ανακούφιση όταν μετανοούμε για τον αφύσικο χαρακτήρα των τρόπων μας. Βλέπουμε πως αξιοθαύμαστοι άνθρωποι ενώνοντας με μιάς ολότητα της μορφής και ολότητα της ουσίας, φιλοσοφίζουσα και δημιουργική, τρυφερή και δυναμική, δίνοντας νεανική ζωηρότητα στην αρρενωπότητα του λόγου σε μιαν ένδοξη ανθρωπότητα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Έτσι, πες τα...

    Δεχόμαστε τόσο ψυχολογικό πόλεμο στην καθημερινότητα, που, όσες φορές και να γράψεις τέτοια σοφά λόγια, δεν είναι αρκετές: κάθε ένας σε αυτό τον ευλογημένο τόπο έχει ανάγκη να τα ακούει και να τα διαβάζει ξανά και ξανά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σε συλλογές με τα ποιήματα του Σίλλερ δεν υπάρχει τέτοιο ποίημα για τους Έλληνες. Είναι ψευδές, ευγενής προσφορά κάποιου από τους αρχαιόπληκτους παγανιστές (αναξιόπιστους και για άλλους λόγους).

    Υπήρχε μια εποχή, που στη Δυτική Ευρώπη γράφανε ύμνους στον Ελληνισμό. Ή μάλλον, "στη δόξα που ήταν κάποτε η Ελλάδα". Ύστερα ήρθε άλλη εποχή, και όλα αυτά τα είδανε κριτικά. Ανάμεσα σε άλλα, είπανε τότε πως επρόκειτο για "ευρωκεντρισμό". Σήμερα, μελετάνε τον Ελληνισμό στη σχέση του με τους γειτονικούς λαούς, δηλ. της Μικράς Ασίας και Μεσοποταμίας. Και πράγματι προέκυψαν πολλές σχέσεις.

    Βέβαια, αυτά που γραφτήκαν τότε παραμένουν. Κάποτε-κάποτε, κάποιος Έλληνας τα βρίσκει, τα δείχνει στους άλλους και χαίρονται όλοι μαζί. Τραγικώς, δεν είναι φιλόλογοι και άρα δεν μπορούν να τα δούν σε ένα γενικότερο πλαίσιο και κριτικά.

    Εσείς, συμφωνείτε με την εικόνα του Ελληνισμού όπως αυτός παρουσιάζεται στους ύμνους του ευρωπαϊκού Ρομαντισμού; Π.χ., συμφωνείτε με το ότι ο Ελληνισμός τελείωσε το 146 π.Χ., με τη Ρωμαϊκή κατάκτηση; Συμφωνείτε με τη συνέπεια αυτού, δηλ. τη διαστολή Ελληνισμού-Βυζαντίου;

    Δέχεστε να συζητήσουμε τη κατάσταση της Τουρκίας με βάση άρθρα που γράφτηκαν πριν δυο μήνες, ή πριν πέντε χρόνια; γιατί λοιπόν ενθουσιάζεστε και γιατί δεν βλέπετε κριτικά τη ξεπερασμένη σήμερα ελληνολατρεία του Ρομαντισμού; Μηπως επειδή αυτά τα λένε οι σπουδαίοι άνθρωποι Τάδε και Δείνα; μα, αυτό δεν είναι εθνική μειονεξία;

    Δέχεστε να συζητήσετε τη δύναμη της Τουρκίας με βάση όσα ίσχυαν την εποχή της οθωμανικής παντοδυναμίας; Με βάση αυτό..., τι λέτε να συζητήσουμε τη σημερινή κατάσταση του Ελληνισμού με βάση την εξάπλωση του Ελληνισμού στην ελληνιστική εποχή, ή με βάση τη Βυζαντινή παγκόσμια ηγεμονία;
    -.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.