15/9/18

Η ανατομία της κυπριακής τραγωδίας και τα υφιστάμενα διλήμματα

Ανδρέας Θεοφάνους   
Η ίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας το 1960 έλαβε χώρα κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες.  Στόχος του απελευθερωτικού αγώνα της ΕΟΚΑ ήταν η ένωση και όχι η ανεξαρτησία.  Το δοτό Σύνταγμα ήταν αποτέλεσμα του ανισοζυγίου δυνάμεων στην Ανατολική Μεσόγειο.  Έτσι η Τουρκία απέκτησε εγγυητικά δικαιώματα και η τουρκοκυπριακή μειονότητα εξασφάλισε προνομιακή μεταχείριση. Κατ' ουσίαν το Σύνταγμα δημιούργησε μια διαρχία στα πλαίσια ενός δικοινοτικού κράτους. Ως εκ τούτου πολλοί ξένοι αναλυτές προέβλεψαν ότι το μέλλον της χώρας αυτής ήταν δυσοίωνο.  Μάλιστα αρκετοί εξέφρασαν την εκτίμηση ότι το νέο κράτος είχε γεννηθεί ετοιμοθάνατο.  
Η πρώτη περίοδος της νεοσύστατης Κυπριακής Δημοκρατίας ήταν ταραχώδης. Εκτός από το δυσλειτουργικό σύνταγμα δεν υπήρχε και η ανάλογη πολιτική ωριμότητα.  Ούτε υπήρχε ο ανάλογος βαθμός πραγματισμού ούτε και η διάθεση για τη συνδιαμόρφωση κοινών στόχων.  Παράλληλα παρατηρούντο διακοινοτικές και ενδοκοινοτικές συγκρούσεις, βία καθώς και εξωτερικές παρεμβάσεις.
Η διακοινοτική σύγκρουση 1963-64 είχε ως αφορμή την κατάθεση από τον Πρόεδρο Μακάριο 13 σημείων για τροποποίηση του Συντάγματος στις 30 Νοεμβρίου 1963.  Ωστόσο τα αίτια ήταν βαθύτερα.  Με το ψήφισμα 186 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, στις 4 Μαρτίου του 1964, κατ' ουσίαν νομιμοποιήθηκε το Δίκαιο της Ανάγκης. Η Κυπριακή Δημοκρατία λειτουργούσε πλέον ως ένα ενιαίο κράτος – ήταν στην πραγματικότητα ένα δεύτερο ελληνικό κράτος.
Παρά ταύτα ο στόχος εξακολουθούσε να παραμένει η ένωση.  Η άνοδος της Χούντας στην Ελλάδα στις 21 Απριλίου 1967 καθώς και άλλα γεγονότα όπως η κρίση τον Νοέμβριο του 1967 που κατέληξε στην αποχώρηση της ελληνικής μεραρχίας από την Κύπρο οδήγησαν τον Πρόεδρο Μακάριο να αναθεωρήσει την πολιτική του. Στόχος ήταν πλέον το εφικτό, ένα ενιαίο κράτος και όχι το ευκταίο, η ένωση.
Δυστυχώς η πολιτική Μακαρίου υποσκαπτόταν συστηματικά τόσο στην Αθήνα όσο και στην Κύπρο.  Ο Μακάριος σε κάποια στιγμή πέτυχε να εξομαλύνει τις σχέσεις Αθηνών-Λευκωσίας με τον Γεώργιο Παπαδόπουλο.  Όταν όμως ανήλθε στην εξουσία η Χούντα(ΙΙ) τον Νοέμβριο του 1973, υπό τον Δημήτριο Ιωαννίδη, η Κύπρος εισήλθε σε μια πορεία ολέθρου.  Παρά το γεγονός ότι ο Μακάριος είχε εν πολλοίς καταφέρει να εξαρθρώσει την ΕΟΚΑ Β’, η Χούντα (ΙΙ) τον ανέτρεψε στις 15 Ιουλίου 1974.  Η Τουρκία εισέβαλε στην Κύπρο πέντε μέρες αργότερα, στις 20 Ιουλίου 1974 με στόχο, όπως η ίδια διακήρυξε, την αποκατάσταση της συνταγματικής τάξης και την προστασία της τουρκοκυπριακής κοινότητας.  Μετά την πρώτη κατάπαυση του πυρός και την πτώση του πραξικοπηματικού καθεστώτος στη Λευκωσία ο Προεδρεύων Γλαύκος Κληρίδης εισηγήθηκε στις 23 Ιουλίου 1974 την επιστροφή στο Σύνταγμα του 1960.  Η τουρκική απάντηση ήταν: «είναι πλέον αργά».  Ενώ στην Αθήνα αποκαθίστατο η δημοκρατία, τα τουρκικά στρατεύματα εισβολής στην Κύπρο παραβίαζαν την κατάπαυση του πυρός προελαύνοντας.
Όταν κατάρρευσε η Διάσκεψη της Γενεύης τα ξημερώματα της 14 Αυγούστου, η Τουρκία εξαπέλυσε νέα επίθεση διά θαλάσσης, αέρος και ξηράς.  Ο τότε υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας Γεώργιος Μαύρος είχε δηλώσει λίγες ώρες προηγουμένως: «Μεταξύ ταπεινώσεως και πολέμου, η Ελλάς διαλέγει ουχί την ταπείνωση».  Ο Πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής όμως λαμβάνοντας όλα τα δεδομένα υπ΄ όψιν δήλωσε ότι «λόγω αποστάσεως η Ελλάς δεν μπορεί να παρέμβει…».
Το τι ακολούθησε είναι γνωστό. Η Τουρκία κατέλαβε το 38% του εδάφους της Κυπριακής Δημοκρατίας προβαίνοντας σε εθνοκάθαρση καθώς και σε πολλαπλά εγκλήματα πολέμου.  Έκτοτε η Τουρκία όχι μόνο έχει εμβαθύνει την κατοχή αλλά προσπαθεί να καταστρέψει την Κυπριακή Δημοκρατία αντικαθιστώντας την με ένα νέο τρικέφαλο κρατικό μόρφωμα στο οποίο καμιά ουσιαστική απόφαση δεν θα λαμβάνεται χωρίς τη βούλησή της.
Αξιολογώντας το υφιστάμενο διαπραγματευτικό κεκτημένο μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί ότι έχει επέλθει μια ουσιαστική μετατόπιση προς τις τουρκικές θέσεις.  Η εξέλιξη αυτή δεν ήταν μόνο αποτέλεσμα του ανισοζυγίου δυνάμεων.  Ήταν επίσης αποτέλεσμα λανθασμένων υποθέσεων εργασίας καθώς και ανυπραξίας ολοκληρωμένης πολιτικής από Αθήνα και Λευκωσία.  Επιπρόσθετα, σημειώνεται ότι χάθηκε μοναδική ευκαιρία για επανατοποθέτηση του Κυπριακού μετά το δημοψήφισμα της 24ης Απριλίου 2004.
Στη σημερινή συγκυρία υφίστανται τεράστια διλήμματα σε σχέση με το Κυπριακό. Εν πολλοίς μπορεί να λεχθεί ότι η αναζήτηση λύσης στη βάση διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας με βάση το διαπραγματευτικό κεκτημένο εξακολουθεί να είναι η συμβατική επιλογή. Υπάρχουν και διάφορα άλλα σενάρια, όπως η διαχείριση του status quo και η αναμονή καλύτερων γεωπολιτικών συνθηκών για επίλυση του προβλήματος. Επίσης, δεν είναι μυστικό ότι άτυπα έχει τεθεί από ορισμένους κύκλους το σενάριο της λύσης δύο κρατών εντός της ΕΕ με ουσιαστικές εδαφικές αναπροσαρμογές.
Υπό τις περιστάσεις θεωρώ ότι η καλύτερη δυνατή επιλογή είναι η υιοθέτηση μιας εξελικτικής προσέγγισης με τελικό στόχο ένα λειτουργικό ομοσπονδιακό πλαίσιο που θα προκύψει ως αποτέλεσμα της αναθεώρησης του Συντάγματος του 1960. (Βλέπε το κείμενό μου με τίτλο «Revisiting the Cyprus Question and the Way Forward» το οποίο δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο του 2017 στο Turkish Policy Quarterly, vol. 15, no. 4, (http://turkishpolicy.com/article/841/revisiting-the-cyprus-question-and-the-way-forward).

*Καθηγητής, Πρόεδρος του Κυπριακού Κέντρου Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων καθώς και του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών και Διακυβέρνησης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.
**Περίληψη ομιλίας σε εκδήλωση στην Αθήνα που διοργανώθηκε από την Οικουμενική Ομοσπονδία Κωνσταντινουπολιτών στις 6 Σεπτεμβρίου 2018. 

 Φιλελεύθερος

1 σχόλιο:

  1. Ακρως επιδερμική και ανόητη ανάλυση του Κυπριακού ζητήματος, στηριζόμενη σε λάθος παραδοχές:
    1. Η ιδέα περί Ενώσεως είχε εγκαταληφθεί από τον Μακάριο ήδη από την εποχή της εξορίας του στις Σεϋχέλλες. Ο Μακάριος συνειδητά προωθούσε την ιδέα της Ανεξαρτησίας της Κύπρου με τον ίδιο βέβαια ως ισόβιο Πρόεδρο!
    2. Οι σχέσεις του Μακαρίου ήταν κάκιστες με όλες τις ελληνικές κυβερνήσεις, δημοκρατικές ή δικτατορικές. Ο Γ. Παπανδρέου (ο γέρος της Δημοκρατίας) ίσως είχε τις χειρότερες σχέσεις με τον Μακάριο. Τον δε Γ. Παπαδόπουλο το καθεστώς Μακαρίου προσπάθησε να δολοφονήσει (μέσω Π. Γεωργκάτζη, Α. Παναγούλη, Κυπριακής Πρεσβείας στην Αθήνα).
    3. Το πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου 1974 άνοιξε σαφώς τις πύλες της κολάσεως στην Κύπρο και αυτοί που το αποφάσισαν, σχεδίασαν και εκτέλεσαν έπρεπε να δικαστούν με την κατηγορία της εσχάτης προδοσίας. Όμως, δεν έγινε εν αιθρία. Προηγήθηκε η απόφαση του Μακαρίου για τη διάλυση της Εθνικής Φρουράς με τις εξής ενέργειες:
    α)Μείωση της στρατιωτικής θητείας από 24 σε 14 μήνες.
    β)Απόσπαση μέρους των ανδρών της Ε.Φ. στο Εφεδρικό Σώμα.
    γ)Αποστολή επιστολής προς τον Πρόεδρο Γκιζίκη (2 Ιουλίου 1974)με την οποία γνωστοποιούσε την απόφασή του να απελάσει το σύνολο των Ελλήνων αξιωματικών που υπηρετούσαν στην Ε.Φ.(περί τους 650 αξιωματικούς). Μάλιστα, την επιστολή αυτή φέρεται πως την είχε στείλει προηγουμένως στους εξορίστους Κ. Καραμανλή (στο Παρίσι) και Βασιλιά Κων-νο (στο Λονδίνο) (μέσω του γραμματέα του Χ. Βωβίδη)! Και όλα αυτά ενώ γνώριζε ότι οι Τούρκοι κορύφωναν τις προετοιμασίες τους για εισβολή!
    4.Αν η Στρατιωτική Κυβέρνηση των Αθηνών δεχόταν το τελεσίγραφο του Μακαρίου έπρεπε μέχρι την 20η Ιουλίου 1974 (αυτή ήταν η προθεσμία που τους είχε θέσει ο Μακάριος δια της επιστολής του) να αποσύρει το σύνολο των υπηρετούντων Ελλήνων Αξιωματικών στην Ε.Φ. Τότε, με πλήρως διαλυμένη την Ε.Φ., τί θα εμπόδιζε τους Τούρκους να κάνουν μία προβοκάτσια, να επέμβουν και να καταλάβουν ολόκληρη την Κύπρο;
    5. Στο πραξικόπημα ο Μακάριος σώθηκε (ευτυχώς). Διέφυγε στην Πάφο και στη συνέχεια στη Βρεττανική Βάση του Ακρωτηρίου, όπου προφανέστατα ήταν ασφαλής! Αν παρέμενε εκεί και δεν έφευγε το πραξικόπημα ήταν καταδικασμένο σε αποτυχία (αφού θα υπήρχε ο νόμιμος και αναγνωρισμένος διεθνώς Πρόεδρος στο Νησί). Όλα τα κράτη του ΟΗΕ θα δήλωναν την αναγνώρισή τους στο πρόσωπό του και το πραξικόπημα θα είχε καταρρεύσει σαν χάρτινος πύργος. Αντ' αυτού, ο Μακάριος προτίμησε να φύγει από το νησί του, να καταγγείλει την Ελλάδα ως εισβολέα και να ζητήσει (από του βήματος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ) την παρέμβαση των εγγυητριών δυνάμεων (δηλαδή και της Τουρκίας) προκειμένου να τον αποκαταστήσουν. Συγγνώμη, αλλά τα κίνητρα αυτής της αχαρακτήριστης ενέργειας του Μακαρίου δεν είναι ευκόλως αντιληπτά! Όπως ευκόλως αντιληπτή δεν είναι η στάση της Κυβέρνησης Εθνικής Ενότητας (υπό τον Κων-νο Καραμανλή) να κωλυσιεργεί επί 3 εβδομάδες σε δήθεν διαπραγματεύσεις στη Γενεύη (διάστημα το οποίο οι Τούρκοι εκμεταλλεύτηκαν προκειμένου να επεκτείνουν το προγεφύρωμα και να ενισχύσουν περαιτέρω τις δυνάμεις εισβολής με βαρέα όπλα, κυρίως τεθωρακισμένα, ενώ την ίδια στιγμή η ελληνική κυβέρνηση δεν έστειλε ούτε μία σφαίρα προς ενίσχυση της Ε.Φ.!)Τι είδους διαπραγμάτευση ήταν αυτή με το ένα μέλος να εξοπλίζεται ως αστακός και το άλλο μέλος ουσιαστικά γυμνό! Εμένα μου μυρίζει προδοσία!
    6. Η Κυπριακή τραγωδία έχει τις ρίζες της πολύ πριν την αποφράδα ημέρα της 20ης Ιουλίου 1974. Αιτία της, δε, ήταν η αδυναμία του Μακαρίου και των διαφόρων Ελληνικών Κυβερνήσεων να κατανοήσουν τη γεωπολιτική και γεωστρατηγική αξία της Κύπρου στην Ανατολική Μεσόγειο και τη σημασία της νήσου για την εθνική ασφάλεια της Ελλάδας και να πράξουν τα δέοντα. Κάποιοι όμως προτίμησαν να θυσιάσουν το εθνικό συμφέρον στο βωμό κοντόφθαλμων και ιδιοτελών προσωπικών σκοπιμοτήτων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.