1/7/09

Το άνοιγμα της Χάλκης ζητά το τουρκικό ΥΠΕΞ, θέτει όμως θέμα αμοιβαιότητας

Η επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής στη Χάλκη θα σημάνει την άρση σημαντικού εμποδίου στην ευρωπαϊκή πορεία της Τουρκίας αναφέρει σε έκθεσή του προς τον πρωθυπουργό Ταγίπ Ερντογάν το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών. Ωστόσο, σύμφωνα με την εφημερίδα Radikal, το τουρκικό YΠΕΞ θέτει θέμα αμοιβαιότητας με την Ελλάδα.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα η έκθεση υπογραμμίζει ότι «το γεγονός ότι παραμένει κλειστή η Θεολογική Σχολή παρουσιάζεται ως πρόβλημα σε όλες τις εκθέσεις προόδου που συντάσσει η ΕΕ για την Τουρκία και αναφέρεται ότι δεν υπάρχουν στην Τουρκία θρησκευτική ελευθερία, ελευθερία έκφρασης και ισότητα στην παιδεία. Εάν επαναλειτουργήσει η Σχολή, η Τουρκία θα διανύσει σημαντική απόσταση στην ενταξιακή της πορεία.»

Οι δυνατότητες της Σχολής είναι δυσανάλογες σε σχέση με τον πληθυσμό της ελληνικής κοινότητας στην Κωνσταντινούπολη (έχει 3.000 μέλη αναφέρει η έκθεση) ενώ ενδέχεται να υπάρξει έλευση μαθητών προς τη Σχολή από πολλά σημεία του κόσμου, με πρώτη την Ελλάδα.

Κατά συνέπεια, γράφει η εφημερίδα, θα πρέπει να τηρηθεί η αρχή της αμοιβαιότητας:

«Η αρχή της αμοιβαιότητας πρέπει να εφαρμοστεί κατά κύριο λόγο για την Ελλάδα. Η Ελλάδα και η Τουρκία το 1953 είχαν συμφωνήσει ώστε να αποστέλλονται από 25 μετακλητοί εκπαιδευτικοί στα σχολεία της Δυτικής Θράκης και της Κωνσταντινούπολης. Το 1955, ο αριθμός αυτός ανήλθε στους 35. Ωστόσο η Ελλάδα μείωσε στους 16 τον αριθμό των εκπαιδευτικών που αποστέλλονται από την Τουρκία στη Δυτική Θράκη».

Σε ό,τι αφορά το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Σχολής η εφημερίδα σημειώνει ότι «μπορεί να λειτουργήσει στο πλαίσιο του Ιδρύματος του Αγίου Γεωργίου στο οποίο και υπάγεται και υπό την επίβλεψη του υπουργείου Παιδείας», ενώ προσθέτει ότι η Σχολή δεν θα είναι ανεξάρτητη από το τουρκικό εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ


9 σχόλια:

  1. Έχει γούστο μέσα από την ... στρατηγική επιλογή του "Υποστηρίζωμεν την Ευρωπαϊκή πορεία της Τουρκίας" να εξωμοιώσουμε την Χάλκη με την μουσουλμανική μεινότητα της Θράκης... ε τι διάλο στρατηγικές επιλογές έχουμε...να μην τις τιμήσουμε; Να το δω κι αυτό και φεύγω μετανάστης στην Σελήνη...
    ΙοΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η αρχή της αμοιβαιότητας με βρίσκει σύμφωνο. Αρκεί να μείνουν στην Θράκη μας τόσοι μουσουλμάνοι όσοι Χριστιανοί μείνανε στην Κωσταντινούπολη. Οι υπόλοιποι να επιστραφούν πίσω στον Ερντογάν...
    Μετά συζητάμε και για τον αριθμό των εκπαιδευτικών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αν φύγει το πατριαρχείο από την Πόλη, τότε πλέον η τουρκία θα είναι ένα ισλαμικό κράτος.
    Πως είναι δυνατόν να το εκμεταλλεύεται τόσο καλά η τουρκία το θέμα αυτό?
    α. Στην Ευρώπη για να δηλώσει ότι είναι κοσμικό κράτος, με άλλες θρησκείες
    β. Από την άλλη στις δημερείς σχέσεις με την Ελλάδα να πιέζει τόσο πολύ.
    Αν πουλήσει την περιουσία το Πατριαρχείο σε ξένους, θα αγοράσει μεγάλες περιοχές στα βαλκάνια και θα μπορέσει να κάνει έναν θύλακα ορθοδοξίας. Εκεί που είναι μόνο προβλήματα δημιουργεί στην εξωτερική πολιτική της Ελλάδας που δημιουργούνται συνέχεια από το δυτικό κατά τα άλλα κράτος της τουρκίας. Σε μερικά πράγματα δεν υπάρχουν συναισθηματισμοί, άλλοτε είναι χρήσιμοι. Πρέπει με ένα τρόπο να εκμεταλλευτούμε όλα αυτά και όχι να είναι τροχοπέδη για την εξωτερική πολιτική της Ελλάδας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. 1. Η επαναλειτουργία της σχολής είναι προυπόθεση που θέτει η ΕΕ ως κοινότητα και όχι η Ελλάδα ως κράτος. Για ποιό λόγο θα πρέπει να δώσει ανταλάγματα η Ελλάδα ως κράτος? Ας ζητήσουν ανταλάγματα από τις Βρυξέλες.
    2. Αμοιβαιότητα δεν είναι να παραχωρηθούν δικαιώματα στους μουσουλμάνους της Θράκης. Αμοιβαιότητα είναι να τους διώξουμε όπως έδιωξαν τους Έλληνες της Κωνσταντνούπολης και της Ίμβρου-Τενέδου. Φυσικά δεν λέω να το πράξουμε, αλλά μην λέμε και ότι θέλουμε.
    ΚΤ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο ένας εκ των φίλων του Ιστολογίου λέγει:

    "Η αρχή της αμοιβαιότητας με βρίσκει σύμφωνο. Αρκεί να μείνουν στην Θράκη μας τόσοι μουσουλμάνοι όσοι Χριστιανοί μείνανε στην Κωσταντινούπολη. Οι υπόλοιποι να επιστραφούν πίσω στον Ερντογάν...
    Μετά συζητάμε και για τον αριθμό των εκπαιδευτικών."


    Ο άλλος λέγει:

    "1. Η επαναλειτουργία της σχολής είναι προυπόθεση που θέτει η ΕΕ ως κοινότητα και όχι η Ελλάδα ως κράτος. Για ποιό λόγο θα πρέπει να δώσει ανταλάγματα η Ελλάδα ως κράτος? Ας ζητήσουν ανταλάγματα από τις Βρυξέλες.
    2. Αμοιβαιότητα δεν είναι να παραχωρηθούν δικαιώματα στους μουσουλμάνους της Θράκης. Αμοιβαιότητα είναι να τους διώξουμε όπως έδιωξαν τους Έλληνες της Κωνσταντνούπολης και της Ίμβρου-Τενέδου. Φυσικά δεν λέω να το πράξουμε, αλλά μην λέμε και ότι θέλουμε.
    ΚΤ"

    Βεβαίως το ορθό είναι το δεύτερο του φίλου Κ.Τ.

    Που ακούστηκε να ζητά η Τουρκία .... και αντιπαροχή ...[...], προκειμένου να εφαρμόσει όσα έχει ήδη υπογράψει σε διεθνείς συμφωνίες!!

    Τι πράγματα είναι αυτά???

    Ευμένης ο Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Στην Κωνσταντινούπολη υπήρχε ελληνική μειονότητα αναγνωρισμένη από διεθνής συνθήκες με την υποχρέωση της Τουρκίας να προστατεύει την ζωή τους και την περιουσία τους. Η Τουρκία με την πολιτική της εξαφάνισε αυτή την μειονότητα. Δεν υπάρχει πλέον. Για ένα φάντασμα του παρελθόντος η Τουρκία δεν έχει το δικαίωμα να ζητάει ανταλλάγματα. Αν αναγνωρίσουμε αμοιβαιότητα σε ένα θέμα όπως η Χάλκη θα κάνουμε ταυτόχρονα τρία παράλογα πράγματα. Πρώτον αναγνωρίζουμε αμοιβαιότητα με βάση μια ελληνική μειονότητα που δεν υπάρχει. Δεύτερον αναγνωρίζουμε το δικαίωμα για άλλη μια φορά να επιβάλει επιλογές της σε εσωτερικά θέματα της Ελλάδας και εκεί που δεν της δίνεται αυτό το δικαίωμα από καμιά συνθήκη. Τρίτον αναγνωρίζουμε ότι το θρησκευτικό ίδρυμα της θεολογικής σχολής της Χάλκης είναι κυρίως ελληνικού ενδιαφέροντος πράγμα που αυτόματα σημαίνει ότι αποκλείεται το οικουμενικό άνοιγμα στους ορθοδόξους απ’ όλο τον κόσμο. Το ζητούμενο δεν είναι να δημιουργηθεί μια σχολή για τις ανάγκες των ελληνικής καταγωγής κατοίκων της Πόλης. Πόσοι είναι σήμερα στην Πόλη συνειδητοί μειονοτικοί οι οποίοι να θέλουν να φοιτήσουν σε μια θεολογική σχολή; Εξ’ άλλου όσοι είναι αυτοί μπορούν κάλλιστα να φοιτήσουν σε μια θεολογική σχολή στην Ελλάδα. Το ζητούμενο είναι η αναγνώριση της Οικουμενικότητας του Πατριαρχείου και το άνοιγμα μιας σχολής που θα στελεχώνει το ίδιο το πατριαρχείο αλλά θα εφοδιάζει και όλες τις εκκλησίες που επιβλέπει ανά τον κόσμο με στελέχη που δεν θα είναι αποκλειστηκά έλληνες. Αλλά αυτό προϋποθέτει την αλλαγή αντιμετώπισης του Πατριαρχείου και των στελεχών του από το τουρκικό κράτος. Δηλαδή μια αντιμετώπιση ανοιχτή που από τον τρόπο που διαπραγματεύονται οι τούρκοι επίσημοι είναι προφανές ότι δεν έχουν τέτοιες προθέσεις. Άρα για ποιο λόγο να ανοίξει οποιαδήποτε διαπραγμάτευση την στιγμή που όποιος επίσημος στην Ελλάδα θα αντιμετωπιστεί περίπου ως προδότης αν αναγνωρίσει αμοιβαιότητα και περιορίσει την Θεολογική Σχολή σε ένα θέμα ελληνοτουρκικό και όχι ως ένα θέμα θρησκευτικής ελευθερίας όλων των χριστιανικών ομολογιών στην Τουρκία; Αυτή είναι η βάση του προβλήματος και ενδιαφέρει πάρα μα πάρα πολύ και το Βατικανό πάνω σ’ αυτή την βάση αλλά και τους προτεστάντες… Αυτό πρέπει να το καταλάβουμε και να σταματήσουμε να θεωρούμε τους εαυτούς μας ως τους μοναδικούς «αντιπροσώπους» του χριστιανισμού έναντι της Τουρκίας… Ας αναλάβουν και οι υπόλοιποι χριστιανοί τις ευθύνες τους. Άλλωστε και οι καθολικοί και οι προτεστάντες έχουν νεκρούς πολύ πρόσφατα στην Τουρκία και έχουν κάθε λόγο να ενδιαφερθούν για την κατάσταση των θρησκευτικών ελευθεριών σ’ αυτή την χώρα που θέλει να γίνει μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.-

    Ελευθέριος Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σε καμία περίπτωση αμοιβαιότητα!πρώτον οι μουφτήδες είναι δικαστική και άρα θα πρέπει να διορίζονται,δεύτερον στην Κωνσταντινούπολη απλά δεν υπάρχει ελληνική μειονότητα,τρίτον το Πατριαρχείο καλύτερα να φύγει από εκεί!και το Αντιοχείας στη Δαμασκό έχει έδρα από τον 13ο αιώνα,και οι Πάπες κάποτε στην Αβινιόν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μέ αφορμή τό Πατριαρχείο μονίμως μάς εκβιάζουν.Ας φύγη από εκεί νά τελειώνουμε.Πολλοί λίγοι Ελληνες νοιάζονται γιά τήν Χάλκη,ή οποία στό μέλλον θά βγάζη μή Ελληνες Πατριάρχες(δηλαδή,φωτιά στά πατζάκια μας).
    Μή νομίζετε ότι οί Τούρκοι είναι έξυπνοι καί οί Ελληνες βλάκες,απλούστατα,οί δικοί μας είναι οσφυοκάμπτες φίλαράκια τών απέναντι.Ετσι,γιά νά μή νομίζουν πώς δέν καταλαβαίνουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Στο μέλλον πράγματι δεν θα βγαίνουν Έλληνες αλλά Άραβες Αντιοχιανοί πατριάρχες οπότε καλύτερα το πατριαρχείο να φύγει από εκεί

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.