1/7/09

Η Βρετανική Κλεπτοκρατία και τα Παράγωγά της



Toυ Μάριου Ευρυβιάδη
Ο εικονοκλάστης αρθρογράφος της βρετανικής Guardian, George Monbiot, τα κείμενα του οποίου μπορούν να εντοπιστούν και στον ιστότοπο Monbiot.com, μας έδωσε, σε πρόσφατο κείμενό του (09-06-09) ένα ακόμη δείγμα γραφής της ρηξικέλευθης σκέψης του και το οποίο είναι, παράλληλα, υποστηρικτικό και μιας ιστορικής θεώρησης και προσέγγισης για τα πράγματα, την οποία πολλοί συνεχίζουν μέχρι τις μέρες μας να καταπολεμούν: Ότι η πολιτική είναι μία και ότι δεν υπάρχει και δεν μπορεί να υπάρξει διαχωρισμός ανάμεσα σε εσωτερικά ζητήματα και την εξωτερική πολιτική.
Με τον χαρακτηριστικό τίτλο “Outsourcing Unrest“ (“Εξάγοντας τις Ταραχές”) και με μία λακωνική εισαγωγική πρόταση, ο Monbiot μας εξιστορεί την ιστορία του βρετανικού ιμπεριαλισμού και την αμεσότητά του με τα σημερινά πράγματα: «Τα 300 χρόνια της αποικιακής περιπέτειας έχουν τελειώσει, και είναι γι’αυτό που η Βρετανία (σήμερα) βρίσκεται σε πολιτική κρίση».
Τα πρόσφατα σκάνδαλα διαφθοράς στην Βρετανία του Πρωθυπουργού Brown, υπογραμμίζει ο Monbiot, μαζί με άλλες συναφείς συμπεριφορές της τελευταίας δεκαπενταετίας, είναι απλώς συμπτώματα μιας συστημικής κατάρρευσης η οποία παρείχε πλούτο και πολιτική σταθερότητα στους Βρετανούς τα τελευταία 300 χρόνια και η οποία δεν μπορεί πλέον να συνεχιστεί.
Γράφει: «Πιστεύω ότι η παρούσα πολιτική κρίση έχει πολύ λίγη σχέση με το σκάνδαλο των εξόδων (expenses scandal) και ακόμη λιγότερη με τις ηγετικές ικανότητες του Gordon Brown. Η πολιτική κρίση είναι συνέπεια του γεγονότος ότι το πολιτικό μας σύστημα αδυνατεί πλέον να αποσπάσει πλούτο από άλλα έθνη. Οι επαναστάσεις και οι μεταρρυθμίσεις που έλαβαν χώρα σε άλλες ανεπτυγμένες χώρες αποφεύχθηκαν στην Βρετανία λόγω των ξένων εμβασμάτων (foreign remittances)». Και συνεχίζει: «Οι κοινωνικές αναταραχές που θα μπορούσαν να μετασχηματίσουν το πολιτικό μας σύστημα δεν εκδηλώνονταν αλλά τύγχαναν εξαγωγής (outsourced) στις αποικίες μας και στους εμπορικούς μας εταίρους, τους οποίους εξαναγκάζαμε να συναλάσσονται μαζί μας. Οι επαναστάσεις στην Ιρλανδία, στην Κίνα, στην Καραϊβική, στην Αίγυπτο, την Νότιο Αφρική, στην Μαλαισία, στην Κένυα, στο Ιράν και άλλα μέρη του κόσμου, καταστάλθηκαν από εμάς με τίμημα την κοινωνική ειρήνη στην Βρετανία. Μετά τον τερματισμό της αποαποικιοποίησης η λεηλασία άλλων εθνών συνεχίστηκε μέσω των τραπεζών μας. Σήμερα και για πρώτη φορά σε τρεις αιώνες δεν μπορούν πλέον το κράτος και οι τράπεζες να αποδώσουν και θα πρέπει συνεπώς να αντιμετωπίσουμε μετωπικά τα προβλήματά μας».
Ο Βρετανός σχολιαστής παραθέτει, στον περιορισμένο χώρο μιας εφημερίδας, εντυπωσιακά στοιχεία που βασίζονται σε εξαιρετικές έρευνες αρχειακού υλικού από γνωστούς επιστήμονες που έχουν ιστορικές γνώσεις και αναλυτικές δυνατότητες, αλλά και από ανερχόμενους επιστήμονες που είναι σχεδόν άγνωστοι, έξω από την επιστημονική κοινότητα. (Μερικοί από αυτούς: Hamsa Alavi, Capitalism and Colonial Production, 1979. Ralph Davis, The Industrial Revolution and British Overseas Trade, 1979. Mike Davis, Late Victorian Holocausts, 2001. John Newsinger, The Blood Never Dried, 2006).
Οι ληστρικές και κλεπτοκρατικές αντιφάσεις του βρετανικού ιμπεριαλισμού και των νεο-αποικιακών εκφάνσεών του έχουν πιάσει πάτο στην Βρετανία. Ωστόσο, τα κατάλοιπά τους συνεχίζουν να έχουν, δυστυχώς, το πάνω χέρι σε πολλές χώρες του κόσμου, της Κύπρου συμπεριλαμβανομένης.
Στην Κύπρο η βρετανόλαγνη νομενκλατούρα υποφέρει από κάτι πολύ χειρότερο απ’ όσα περιγράφει ο Monbiot για τη χώρα του. Υποφέρει από τη ζημιά που η βρετανική αποικιοκρατία έχει κάνει στα μυαλά της. Μία ζημιά που δεν της επιτρέπει παρά να ομφαλοσκοπεί, να αυτομαστιγώνεται και να μην τολμά καν να πει, μεταξύ άλλων, και το στοιχειώδες: Ότι και οι πλειοψηφίες έχουν δικαιώματα τα οποία πρέπει να διεκδικούνται.

2 σχόλια:

  1. Λαμπρότερο παράδειγμα του ότι οι κάποτε κραταιές δυνάμεις είναι πλέον ξεδοντιασμένες αποτελεί το Σχέδιο Ανάν. Πριν από το δημοψήφισμα, είχαν ακουστεί απειλές, ότι θα πέφτουν τόνοι κεραμιδιών στο κεφάλι της Κύπρου και ένα σωρό άλλες άδειες απειλές. Όταν έφτασε ο καιρός να υλοποιηθούν δεν έγινε τίποτε απολύτως.

    Αυτό δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό από την Κυπριακή διοίκηση?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κάποτε θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να αναλυθεί πως το Κεφάλαιο που κινείται από Ισλαμικά κέντρα αγοράζει εκδούλευση από την Βρετανία και αν αυτό το κεφάλαιο στο ίδιο πλαίσιο αγοράζει και εκδούλευση των ΗΠΑ με ανταλλάγματα βέβαια την Ισλαμική εξάπλωση στην Ευρώπη που θα έχει και μια δευτερογενή ωφέλεια για την αγγλοσαξονική θεώρηση της Ευρωπαϊκής Ιδέας που είναι η εξαγωγή της αστάθειας από την Μέση Ανατολή στην Ευρώπη. Είναι πολύπλοκες οι σχέσεις και οι εξαρτήσεις. Οι πολιτικές που επιβάλλονται εμφανιζόμενες με ένα ελκυστικό πρόσωπο «ανεκτικότητας» και «πολυχρωμίας» του «πολυπολιτισμού» δεν είναι τόσο αθώες όσο θέλουν να εμφανίζονται. Είναι σαφέστατα ξένες προς το κοινωνικό υπόβαθρο της αριστεράς αλλά διατηρούν γέφυρες με ένα τμήμα της αριστεράς που έχει κυρίως ανθρωπιστικά προτάγματα. Που όμως ξεχνούν πως το κύριο αντικείμενο αυτού του αριστερού ανθρωπισμού είναι ο άνθρωπος στην κοινωνία που ζουν και όχι ο «άνθρωπος» στην αφηρημένη του έννοια. Βέβαια πολλοί απ’ αυτούς δεν μπορούν να συνειδητοποιήσουν ότι αυτή είναι μια άλλη προσπάθεια επιβολής το ίδιο βίαια με τον Βρετανικό αποικιακό στρατό του 18ου και του 19ου αιώνα με την διαφορά ότι τώρα αντί για στρατιώτες χρησιμοποιούν σύγχρονους μισιονάριους που κινούνται από μίσος για την κοινωνία που ζουν και που τους προσφέρουν κοινωνική καταξίωση μέσα από χρήμα που έχει απροσδιόριστες πηγές και προβολή που την κερδίζουν με ακραία προκλητική συμπεριφορά έναντι της κοινωνίας τους. Το μοντέλο ακριβώς της μετα-αποικιοκρατικής Βρετανίας κάνουν εξαγωγή πολλοί απ’ αυτούς χωρίς καν να το συνειδητοποιούν... Αλλά ξεχνούν ότι π.χ. στην Ελλάδα ποτέ δεν υπήρξαμε χώρα που εκμεταλλεύθηκε αποικίες και άρα δεν έχουμε αποικιοκρατικά γραμμάτια να ξεπληρώσουμε. Γι’ αυτό και οι «πολύχρωμοι» επαναστάτες (ουσιαστικά μισιονάριοι του αγγλοσαξονικού ονείρου που πλανάται πάνω απ’ τον Ατλαντικό) πάντα θα είναι η μειοψηφία μέσα στην κοινωνία μας.-

    Ελευθέριος Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.