30/5/19

«Πορφύρα κι αίμα» ΙΙΙ


29 Μαΐου 1453, «εάλω η Πόλις», μέρος τρίτο και τελευταίο, ιστορίες έρωτα και παρακμής ! Σωτήριο έτος 1034, ο Αυτοκράτωρ Ρωμανός ο Γ' πνίγεται στο μπάνιο του από τη γυναίκα του Ζωή και τον εραστή της Μιχαήλ Παφλαγόνα.
 Το ζευγάρι παντρεύτηκε την επομένη το πρωί, πριν καν ταφεί ο πνιγμένος. Αργότερα ο Μιχαήλ πεθαίνει, η Ζωή διαλέγει νέο άντρα, τον Κωνσταντίνο τον Μονομάχο, στέφεται Αυτοκράτορας ως Κωνσταντίνος Θ'. Στο Βυζάντιο, «σωστός» γάμος μόνο ο πρώτος, ο δεύτερος θεωρούντο «ευπρεπής μοιχεία», όσους έκαναν δεύτερο δεν τους στεφάνωναν, τους διάβαζαν απλά μια ευχή και δεν ακολουθούσε γαμήλιο γλέντι. Ο πατριάρχης Αλέξιος αρνείται να τους παντρέψει επειδή και οι δύο είχαν ήδη δύο γάμους, η Ζωή δεν ψαρώνει, τους παντρεύει ο παπάς του παλατιού!

Η βασιλεία του ζευγαριού αποτυχημένη και διεφθαρμένη. Ο Κωνσταντίνος φέρνει στο παλάτι την ερωμένη του, τη Σκληρίνα και ζουν όλοι μαζί. Η Ζωή δεν ενοχλείται, απορροφημένη από την μόδα της εποχής, τα καλλυντικά! τα καλύτερα τα χειροποίητα, έχει μετατρέψει το παλάτι σε εργαστήριο αλχημιστή κατασκευάζοντας ματζούνια και αλοιφές που θα την κρατήσουν πάντα νέα και όμορφη. Όταν μια γυναίκα την εγκατέλειπε ο άντρα της, που σημαίνει τσάμπα τα ματζούνια και οι αλοιφές έλεγαν «δεν περνάει πια η μπογιά της». Ο Αυτοκράτορας αποξενώνεται εντελώς από την Ζωή και βρίσκει παρηγοριά σε ένα περίεργο ερωτικό σχήμα σύμφωνα με την αφήγηση του Μ.Ψελλού, μια ανήλικη πριγκίπισσα αιχμάλωτη των Βυζαντινών και τον αποκρουστικό νάνο-γελωτοποιό της αυλής. 
Αυτός ο ανεκδιήγητος άνθρωπος ήταν Αυτοκράτορας όταν στις 16 Ιουλίου του 1054, ο καρδινάλιος Ουμβέρτος απέθεσε το ανάθεμα του Πάπα στον πατριάρχη Κηρουλάριο, θεμελιώνοντας το σχίσμα των δύο Εκκλησιών. Χαμένος στις γεροντικές ηδονές του, ούτε που πήρε χαμπάρι την σημασία του γεγονότος για να αντιδράσει, ο ορισμός της παρακμής!
Φωτο 1. Αν πάτε στην Κων/πολη, στην ΑγιαΣοφιά, στον επάνω όροφο, στο υπερώο, θα δείτε το ζευγάρι σε ένα περίφημο ψηφιδωτό. Ο Χριστός ένθρονος ανάμεσα στη Ζωή και στον Κων/νο Μονομάχο. Ο Κων/νος προσφέρει στο Χριστό το «αποκόμπιον», πουγκί με χρυσά νομίσματα βάρους 3 κιλών και η Ζωή τον «ειλητό», κύλινδρο με το σύνολο των δωρεών της προς τη Εκκλησία. Εάν πάμε κοντά στο μωσαϊκό φαίνεται ότι τόσο το πρόσωπο όσο και το όνομα του Αυτοκράτορα έχουν διορθωθεί, αρχικά απεικόνιζε τον πρώτο της σύζυγο τον Ρωμανό αυτόν που πνίξανε μαζί στην μπανιέρα αφού αυτός είχε χρηματοδοτήσει την ανακαίνιση του Ναού! Μακάρι να ξέραμε τι βλέπουμε και τι θαυμάζουμε!
Ο αυτοκράτορας Νικηφόρος Β’ Φωκάς δολοφονήθηκε το 969 στον ύπνο του από την σύζυγο του Θεοφανώ και τον εραστή της και μετέπειτα αυτοκράτορα Ιωάννη Τσιμισκή. Στον τάφο του χαράκτηκε η φράση «τους νίκησε όλους, εκτός μιας γυναίκας!».
Από τους 88 Αυτοκράτορες μεταξύ 330-1453, περίπου οι μισοί πέθαναν φυσιολογικά, οι υπόλοιποι δολοφονήθηκαν, ακρωτηριάστηκαν, τυφλώθηκαν ή υποχρεώθηκαν να κλειστούν σε μοναστήρι, μερικοί μάλιστα ευνουχίστηκαν για να μη διεκδικήσουν καν τον θρόνο!.
Στην διάρκεια της εικονομαχίας, της μεγαλύτερης θρησκευτικής, πολιτικής κοινωνικής και πολιτιστικής περιπέτειας της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας έγιναν φοβερά πράγματα, δολοφονίες, σφαγές, βιασμοί, τυφλώσεις και άλλα θεάρεστα που θα έκαναν τον Χριστό να μας σιχαθεί όλους εικονομάχους και εικονολάτρες. Τα περιγράφει ο Ιωάννης Σκυλίτζης στο περίφημο χρονικό του. Ένα επεισόδιο για γέλια και για κλάματα.
Όταν η Αυτοκράτειρα Θεοδώρα αποφασίζει να αναστηλώσει τις εικόνες, καθαιρεί τον Πατριάρχη Ιωάννη το Γραμματικό, σφοδρό εικονομάχο και τοποθετεί στην θέση του τον Μεθόδιο. 
Ο Ιωάννης για να συκοφαντήσει τον νέο Πατριάρχη αψηφώντας κάθε κανόνα χριστιανικής ηθικής πληρώνει μία πόρνη και κατηγορεί δημοσίως τον Μεθόδιο ότι την βίασε!. Έγινε πάταγος, ορίστηκε δικάσιμος, κατά τη διάρκεια της οποίας είχαμε πατριαρχικό ξεβράκωμα!. Ο Μεθόδιος εξηγεί στους σκανδαλισμένους δικαστές ό,τι όταν ήταν νεότερος είχε έντονες ορμές και φιλήδονη όρεξη, παρακάλεσε λοιπόν τον Άγιο Πέτρο να τον βοηθήσει να απαλλαγεί από τους ερωτικούς πειρασμούς. Πράγματι, αυτός κατέβηκε στον ύπνο του, του ψηλάφισε τα «ευαίσθητα σημεία» και αυτό ήταν, ταχτοποιήθηκε το θέμα, απαλλάχθηκε. Προς απόδειξη, μπροστά στην Αυτοκράτειρα και στους έκπληκτους δικαστές κατεβάζει τα παντελόνια για να δουν ότι τα γεννητικά του όργανα ήταν ατροφικά, γράφει ο Σκυλίτζης «μεμαραμένα και άμοιρα κάθε φυσικής ενεργείας». Έτσι απαλλάχτηκε από την κατηγορία ενώ το «συκοφαντικόν γύναιον εμαστιγώθη ανηλεώς». Και σήμερα στην δημόσια ζωή έχουμε ξεβρακώματα όχι κυριολεκτικά αλλά μεταφορικά!

Φωτο 3. Εικονομάχοι καλύπτουν την εικόνα του Χριστού με ασβέστη, λεπτομέρεια από το περίφημο ψαλτήρι Χλουντόφ, 830 μ.Χ, Ιστορικό Μουσείο Μόσχας!
Ο Προκόπιος στην «Απόκρυφη Ιστορία» του δημοσιευμένη το 550 μ.Χ μας αφηγείται τα της Θεοδώρας. Ο πατέρας της εκτροφέας και φύλακας αρκούδων σε ένα είδους τσίρκου όπου και μεγάλωσε. Πέρασε για 4 χρόνια από όλα τα μπορντέλα Αλεξάνδρειας και Αντιόχειας, πόρνη κατωτάτης υποστάθμης, από αυτές που στο Βυζάντιο ονόμαζαν «πεζήν», πήγαιναν δηλ. με πεζικάριους, την χαμηλότερη θέση στο στράτευμα. Την καλούσαν ως διασκεδάστρια σε συγκεντρώσεις ανδρών, η μόνη που συνουσιαζόταν με 20-30 άτομα μαζί και όταν τους αποτελείωνε, συνέχιζε με υπηρέτες και συλλέκτες απορριμμάτων. Πάντα σύμφωνα με τον Προκόπιο, διαμαρτυρόταν «διότι ο Θεός της είχε δώσει λίγες τρύπες στο κορμί της, θα έπρεπε να διαθέτει κι άλλες για να εξυπηρετεί περισσότερους!» Ο Ιουστινιανός, διάδοχος του θρόνου, την γνώρισε σε ένα ζωντανό σεξ σόου σε ένα καταγώγιο της Κωνσταντινούπολης, όπου, σύμφωνα με τον Προκόπιο, το καλύτερο νούμερο της ήταν όταν μπροστά στους ξελιγωμένους θεατές, έβαζε στο αιδοίο της μία χούφτα κριθάρι κι ένα κοπάδι εκπαιδευμένες χήνες το τσιμπολογούσαν ως το τελευταίο σπυρί. Κορμί “θανατηφόρο”, με δυο μεγάλα φλογερά εκφραστικά μάτια, πνευματώδης και διασκεδαστική, ο Ιουστινιανός την ερωτεύτηκε ακαριαία.
Το 527 μ.Χ. στέφεται Αυτοκράτορας και η Θεοδώρα Αυτοκράτειρα. Θα αποδειχθεί ένας από τους καλύτερους Αυτοκράτορες της Βυζαντινής ιστορίας αλλά και η Θεοδώρα στάθηκε πανάξια δίπλα του, πιστή και πολύτιμη σύμβουλος του. Ο Προκόπιος που την σιχαινόταν δεν της καταλόγισε τίποτε μεμπτό μετά τον γάμο της. Ο Ιουστινιανός σε αυτή όφειλε και τον θρόνο του. Στην πιο κρίσιμη στιγμή της βασιλείας του, στη στάση του Νίκα, το 532, όταν οι Πράσινοι και οι Βένετοι συνασπίστηκαν στους δρόμους εναντίον του, ήταν η Θεοδώρα που τον απέτρεψε από τη φυγή και τον εξευτελισμό.
Αγανακτισμένη απ’ την δειλία την δική του και των συμβούλων του σηκώθηκε και είπε « Αν θέλεις να φύγεις, Καίσαρ, πολύ καλά! Έχεις χρήματα, τα πλοία είναι έτοιμα, η θάλασσα ανοιχτή. Όσο για μένα, μένω εδώ. Ποτέ δε θα δω τη μέρα που θα πάψουν να με χαιρετούν με τ’ όνομα της Αυτοκράτειρας. Να ξέρεις, το πιο ωραίο σάβανο είναι η (Αυτοκρατορική) πορφύρα!». δηλ αν είναι να πεθάνεις, πέθανε δοξασμένα ως Αυτοκράτορας!
Η ίδια πέθανε μόλις 48 ετών, από καρκίνο του μαστού! Η διασημότερη αυτοκράτειρα του Βυζαντίου ενταφιάστηκε με μεγαλοπρέπεια στον ναό των Αγίων Αποστόλων, ο Ιουστινιανός που την αγάπησε βαθιά την θρηνούσε μέχρι το τέλος της ζωής του, το μονόγραμμά της χαραγμένο στα κιονόκρανα της Αγίας Σοφίας, ένα μόλις χρόνο πριν πεθάνει η μορφή της μαζί με αυτή του Ιουστινιανού πέρασε στην αιωνιότητα αποτυπωμένη στα λαμπρά ψηφιδωτά της βασιλικής του Αγίου Βιταλίου της Ραβέννας στην Ιταλία (φωτο 2, 4).
Η μεγαλοπρεπής κηδεία της, η τελευταία και πιο εντυπωσιακή παράσταση της ζωής της, το μυρωμένο σώμα της κειτόταν πάνω σε ολόχρυσο κρεβάτι, χιλιάδες χρυσά καντήλια ανέδυαν τις μυρωδιές του λιβανιού, στα πόδια της κλίνης όλοι οι αυτοκρατορικοί αξιωματούχοι, ο Πατριάρχης και ο κλήρος, η πρώην «πόρνη κατωτάτης υποστάθμης» είχε το τέλος που πάντα επιζητούσε αφού « το πιο ωραίο σάβανο είναι η πορφύρα!».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.