23/10/10

Πιέσεις στην κυβέρνηση για αγορά μαχητικών


Του Δήμου Βερύκιου
Η Ελλάδα δεν δύναται να προβεί άμεσα σε νέα «αγορά του αιώνα» μαχητικών αεροσκαφών 4ης γενιάς, ύψους 5 δισ. ευρώ, όπως προγραμμάτιζε η προηγούμενη κυβέρνηση της προ ΔΝΤ εποχής.

Ωστόσο, οι «μνηστήρες» (Αμερικανοί, Γερμανοί και Γάλλοι) δεν καταθέτουν εύκολα τα «όπλα», εξακολουθούν να πιέζουν παντοιοτρόπως ενόψει της ιδιωτικοποίησης της ΕΑΒ αλλά και της αμυντικής Έκθεσης Defensys, που για πρώτη φορά θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη στις 28 Οκτωβρίου. Απόδειξη η «έφοδος» που πραγματοποιείται τα τελευταία εικοσιτετράωρα από τις κατασκευάστριες εταιρείες προς τους εκπροσώπους των ελληνικών ΜΜΕ με γεύματα και συνεντεύξεις Τύπου. Βασική τους επιδίωξη η Ελλάδα να προχωρήσει στην συγκεκριμένη παραγγελία και με τις ευλογίες της τρόικα.

Οι πιέσεις προς την ελληνική κυβέρνηση και κυρίως προς το Μέγαρο Μαξίμου και το υπουργείο Άμυνας συνοδεύονται πολλές φορές με κινδυνολογικά ρεπορτάζ και άρθρα περί ανατροπής της ισορροπίας στο Αιγαίο, που (βεβαίως - βεβαίως) είναι «εισαγόμενα» πέραν του Ατλαντικού.

ΤΥΧΑΙΟ;
Μέχρι και η κρατική τηλεόραση παρουσίασε χτες ολόκληρο ρεπορτάζ για συγκεκριμένο τύπο μαχητικού αεροσκάφους που εδώ και χρόνια πιέζουν οι ΗΠΑ να εντάξουν στην Ελληνική Αεροπορία! «Τυχαίο; Δεν νομίζω?» που λέει και η γνωστή διαφήμιση.

H Lockheed Martin ανακοίνωσε προχτές ότι στην έκθεση Defensys της Θεσσαλονίκης θα παρουσιάσει τις βελτιώσεις στα F-16, τις δυνατότητες του F-35 νέου μαχητικού 5ης γενιάς και του αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας Ρ-3 Orion. Τα τρία δηλαδή εξοπλιστικά προγράμματα που διεκδικεί από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Πάντως, ο Β. Βενιζέλος, με αφορμή πρόσφατα ρεπορτάζ για τις «αερομαχίες στο Αιγαίο», έσπευσε να υποστηρίξει ότι δεν έχει ανατραπεί η ισορροπία στο Αιγαίο και ότι η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία πετάει «χωρίς περιορισμούς» στο Αιγαίο και ότι «διασφαλίζει τα κυριαρχικά δικαιώματα» της χώρας.

Διαρροές
Ο υπουργός Άμυνας εμφανίζεται εκνευρισμένος από τις ανορθόδοξες κινήσεις και τις διαρροές «μελετών» περί ανατροπής της ισορροπίας στο Αιγαίο που γίνονται από συγκεκριμένο γραφείο αμερικανικής εταιρείας.

Κύκλοι του υπουργείου Άμυνας δεν απέκλειαν το ενδεχόμενο να έχει θέσει το θέμα ο κ. Βενιζέλος στον νέο Αμερικανό πρέσβη Ντανιέλ Σμίθ κατά την συνάντησή τους στο Πεντάγωνο την περασμένη Παρασκευή.

«Αμαρτίες»
Πάντως, το προσεχές διάστημα ο Β. Βενιζέλος αναμένεται να ασχοληθεί με τις εναπομείνασες «αμαρτίες» του παρελθόντος, όπως το σύστημα επικοινωνιών μάχης ΕΡΜΗΣ και τα αεροσκάφη μεσαίας μεταφορικής ικανότητας C-27J, καθώς τα προβλήματα που έχουν προκύψει θα τεθούν στο τραπέζι των συζητήσεων με τον Ιταλό ομόλογό του, όπου θα παραστεί στην έκθεση Defensys στη Θεσσαλονίκη στις 28 Οκτωβρίου.

Ωστόσο, ένα άλλο θέμα που όπως ο ίδιος ο κ. Βενιζέλος είπε ότι θα προωθήσει στην Επιτροπή Εξοπλισμών της Βουλής είναι τα ελικόπτερα APACHE, χωρίς να δίνει περαιτέρω εξηγήσεις. Προφανώς εννοεί τον εκσυγχρονισμό των παλιότερων ελικοπτέρων, που, ωστόσο, για το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχουν διατυπωθεί ζωηρές επιφυλάξεις και ερωτήματα από τον Β. Βασιλάκο πρώην γενικό διευθυντή Εξοπλισμών.

Μετά-ΔΝΤ εποχή

Προμήθεια πυρομαχικών
Σε ό,τι αφορά την κύρια προμήθεια πυρομαχικών που αναμένεται να γίνει στη μετα-ΔΝΤ εποχή, αν και έχουν πάρει το προβάδισμα οι Γερμανοί με τους Αμερικανούς, που «κέρδισαν» χωρίς διαγωνισμό την αρχική προμήθεια, στην ελληνική αγορά παραμένουν και οι Ισραηλινοί, οι οποίοι προσδοκούν οφέλη από τον αιφνίδιο διπλωματικό έρωτα Αθήνας - Τελ Αβίβ. Ωστόσο, άνοιξε η όρεξη των Γερμανών της Rheinmetall και μέσω Ελληνα μεγαλοεπιχειρηματία που δραστηριοποιείται σε τομέα διαφορετικό από την Άμυνα, επιδιώκουν να «εξαγοράσουν» την ΕΛ.ΒΟ. με ένα συμβολικό ποσόν. Στόχος τους να αποκλείσουν τους Ρώσους και να «σπρώξουν» στον Ελληνικό Στρατό τα μεταχειρισμένα τεθωρακισμένα οχήματα τύπου Murder και να καλύψουν με γερμανικά οχήματα (ελαφρά και τεθωρακισμένα) τις μελλοντικές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων.

60 εκατομμύρια η τιμή του F-35 για την Ελλάδα
Η Lockheed Martin, έδωσε εκτίμηση τιμής για το αεροσκάφος F-35, αν η Ελλάδα αποφασίσει να το αγοράσει. 60 εκατομμύρια δολάρια το καθένα αν η παραγγελία γίνει το 2016, αφού και η ίδια η αμερικανική εταιρεία δεν πιστεύει ότι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα θα πάει σε παραγγελία νέου αεροσκάφους.

Ο αντιπρόεδρος τη εταιρείας με χώρο ευθύνης τη Ν.Α Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή Ντένης Πλέσσας είπε ότι η Lockheed Martin , μπορεί να προχωρήσει σε αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό και των 130 παλαιότερων F-16 σε μπλοκ 52 advance, όπως τα τελευταία 30 που αγοράσαμε.

Ο κ.Πλέσσας αναφέρθηκε και στην προοπτική αναβάθμισης των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3 Orion, την οποία χαρακτήρισε ως τη καλύτερη λύση για το Πολεμικό Ναυτικό.

Η Lockheed Martin, θα έχει παρουσία στην έκθεση Defensys, που ανοίγει τις πύλες της στις 28 Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη. Στο περίπτερό της μάλιστα οι επισκέπτες θα μπορούν να πάρουν μία γεύση από το F-35, αφού θα μεταφερθεί από τις ΗΠΑ ένας εξομοιωτής του

Διευκρινήσεις Lockheed Martin για το F-35
Η ακρίβεια είναι το ζητούμενο για τη Lockheed Martin κι επειδή κάποιοι πιθανόν να έβγαλαν το συμπέρασμα ότι όπου να ΄ναι παραγγέλνουμε,ο κ.Ντένης Πλέσσας μας έστειλε γραπτώς το τι ακριβώς είπε σε σχετική ερώτηση για το εκτιμώμενο κόστος του αεροσκάφους:

"Η Lockheed Martin εκτιμά ότι σαν αποτέλεσμα της ωρίμανσης της παραγωγικής διαδικασίας, και των επενδύσεων που η Lockheed Martin πραγματοποιεί προς τη κατεύθυνση της βελτίωσης της διαδικασίας παραγωγής, το εκτιμώμενο κόστος του F-35 (διαμόρφωση CTOL – Conventional Take Off and Landing) σε δολάρια του 2010, θα είναι περίπου $60 εκ. κατά μέσον όρο.

Αεροσκάφη που παράγονται νωρίς στην παραγωγική διαδικασία συνήθως έχουν υψηλότερο κόστος. Όσο η εταιρεία επενδύει σε ειδικά εργαλεία και μεθόδους παραγωγής που βελτιώνουν τη ‘’καμπύλη εκμάθησης της παραγωγικής διαδικασίας’’ (learning curve) το κόστος αυτό μειώνεται σταδιακά. Το κόστος του F-35 για την Ελλάδα θα εξαρτηθεί φυσικά από την χρονική στιγμή ενδεχόμενης παραγγελίας και τη διαμόρφωση του αεροσκάφους που θα επιλεγεί."/www.onalert.g

9 σχόλια:

  1. Αυτά παθαίνει κανείς όταν δεν έχει μακροχρόνια και σωστή πολιτική στα εξοπλιστικά προγράμματα όπως τα δικά μας λαμόγια. Στο τέλος θα μας φορτώσουν τα κάρα ( F35) και θα τα πηγαίνουμε στα φιλαράκια μας τα μογγόλια για συντήρηση.

    Δεν υπάρχει πιθανότητα με την αγορά F35 συμπαραγωγής, μεταφοράς τεχνολογίας, όπως υπάρχει με κάποιο ευρωπαϊκό μαχητικό τα 60εκ που λένε τώρα θα κοστίσουν 260εκ στην πορεία και θα είμαστε εξαρτώμενοι όπως είμαστε αυτήν την στιγμή από την ΗΠΑ και τις γεωπολιτικές της ορέξεις.

    Ασχέτως της οικονομικής κρίσεις μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα με συμπαραγωγές μπορούν να φέρουν όφελος προς την οικονομία και ανάπτυξη ως προς την τεχνολογία και κατά πολύ μικρότερο κόστος μελλοντικών εξοπλιστικών προγραμμάτων και αναβαθμίσεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γεια σου ρε Βερύκοκο με τα "άπαιχτα" άρθρα σου.

    Τι θα καναμε χωρίς εσένα να μας "ενημερώνεις".

    "Murder" τα Γερμανικά οχήματα ?

    αχαχαχαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "...Το κόστος του F-35 για την Ελλάδα θα εξαρτηθεί φυσικά από την χρονική στιγμή ενδεχόμενης παραγγελίας και τη διαμόρφωση του αεροσκάφους που θα επιλεγεί."

    Δηλαδή, με άλλα λόγια, ξεχάστε ακόμα και τα 60 εκατ. ανά αεροσκάφος. Μπορεί να γίνουν και 70, 80 ή ακόμα και 100, ανάλογα με τα κέφια μας. Αυτό λέει ο κ. Πλέσσας στο τέλος της επιστολής του.

    Το έχω γράψει και παλαιότερα. Το F-35 δεν είναι αεροσκάφος που εξυπηρετεί τις ελληνικές ανάγκες άμυνας στο κορεσμένο περιβάλλον του Αιγαίου. Το F-35 δεν μπορεί να δώσει στην ΠΑ το στοιχείο της "αεροπορικής υπεροχής". Είναι σχεδιασμένο για να εξυπηρετεί άλλες ανάγκες όπως τις αποστολές του ΝΑΤΟ και κατ'επέκταση των ΗΠΑ στους μελλοντικούς πολέμους που θα διεξαγάγουν.

    Είναι προφανές ακόμα και στον πλέον αδαή οτι σήμερα στην ελληνική πραγματικότητα μια νέα "αγορά του αιώνα" δεν θα μπορέσει να περάσει το σκόπελο της έγκρισης του Υπ. Οικονομικών. Χρειάζονται "έξυπνες" λύσεις ώστε και να μην μείνουμε τελείως "γυμνοί" από αεροπορική κάλυψη ενώ ταυτόχρονα να μην επιβαρύνουμε περισσότερο τα πολύ άσχημα οικονομικά μας. Ας γίνει αυτή η κρίση αφορμή ώστε η ελληνική πολιτεία να αποφασίζει με γνώμονα το πραγματικό συμφέρον της χώρας. Χάθηκε η ευκαιρία της αναβάθμισης των Mirage F-1 (στο πολύ ικανό επίπεδο MF-2000). Χάνεται ήδη η δυνατότητα αξιοποίησης των F-16 Block 30 (υπάρχει ακόμα και σκέψη μεταπώλησής τους στη Ρουμανία, αν οι ΗΠΑ το εγκρίνουν). Τεράστια κενά στην αεροπορική εκπαίδευση των Ικάρων (από τα Texan... οπισθοδρομούν στα Buckeye ενώ υποτίθεται οτι... προχωρούν στην εκπαίδευσή τους από τα ελικοφόρα στα τζετ-ποια τζετ;;;). Κάποιοι επιμένουν στα ξεπερασμένα P-3 Orion και προσπαθούν μάλιστα να μας πείσουν οτι αξίζει μια αναβάθμισή τους... Αστεία πράγματα. Μόνο που τα λεφτά, τα τεράστια ποσά που ξοδεύτηκαν και σκόρπισαν στον αέρα, δεν είναι καθόλου αστεία φίλοι μου...

    Και για το τέλος: Δεν σας κάνει εντύπωση, πώς στην ευχή συντηρούνται οικονομικά ΤΟΣΑ ΕΝΤΥΠΑ ΤΟΥ ΑΜΥΝΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ;;;; Να σας πω εγώ; Είτε τα "πριμοδοτούν" οι "μεσάζοντες", είτε ανήκουν σε αυτούς! Ζητώ συγνώμη προκαταβολικά. Είναι ντροπή βέβαια, αλλά αυτή είναι η αλήθεια είτε μας αρέσει είτε όχι. Αν κάποιος νομίζει οτι μια πανάκριβη έγχρωμη έκδοση σε ιλουστρασιόν χαρτί, με μια συντακτική ομάδα τουλάχιστον δέκα ατόμων, με άλλους τόσους τεχνικούς, με κόστος εκτύπωσης με ΠΟΛΥ ΜΙΚΡΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ (ανά έντυπο)...με...με... μπορεί να βγάλει τα έξοδά της ΚΑΙ να έχει κέρδος, με τιμή αγοράς 5 ή 6 ή 7 Ευρώ, ε... τί να πώ... Σηκώνω τα χέρια ψηλά... Αν δεν το "χωνεύετε", σκεφτείτε λίγο τι συμβαίνει με τις αθλητικές εφημερίδες και θα καταλάβετε...

    Με εκτίμηση,

    Κωνσταντίνος Ν. (Πάτρα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μέχρι να μας χώσουν βαθιά μέσα στης ρήτρες δανεισμού του μνημονίου θα μας χαϊδεύουν τα αφτιά με καλά λόγια για τα οικονομικά μας για να αρπάξουν και τυχών προκαταβολές για εξοπλιστικά προγράμματα τα οποία θα είναι ενέχυρο στο μέλλον.
    Μετά θα χορεύουμε στο ρυθμό που θα βαράνε.

    Ένας λόγος παραπάνω να μην δοθούν σε δυτικούς καίρια εξοπλιστικά προγράμματα όπως είναι το τα μαχητικά αεροπλάνα και να επιλεγεί το Ρωσικό Su-35BM που είναι αναμφισβήτητα το καλύτερο που πωλείται αυτή τι στιγμή και με διαφορά από το F-35 .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Άντε ρε παιδιά, επιτέλους, να πάμε στο σουκχόι-35ΒΜ, να δούμε άσπρη μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Συμφωνώ απόλυτα με τις απόψεις ότι κατ' αρχάς το F-35 ΔΕΝ εκπληρεί τις απαιτήσεις της Ελληνικής ΠΑ ως μαχητικό Α/Φ ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ. Αυτό το Α/Φ είναι γιά αποστολές κρούσης - βομβαρδισμού και τίποτα παραπάνω. Δεν έχει την απαιτούμενη ταχύτητα, ούτε και την απαιτούμενη πτερυγική επιφάνεια κι ευελιξία για αερομαχίες. Ούτε πρόκειται να σκεφθεί κανείς να διακινδυνεύσει τέτοιο Α/Φ σε αποστολές εγγύς υποστήριξης επιγείων φιλίων μονάδων ΣΞ.

    Αυτά που μας λέει ο Κος. Πλέσσας περί τιμής των 60 εκατομ. δολαρίων ανά Α/Φ το 2016 είναι αερολογίες. Με τέτοιο τιμολόγιο, η εταιρεία του δεν παίρνει πίσω το ήδη ξοδεμένο και πάγιο κόστος της έρευνας κι ανάπτυξης (Research & Development - R&D) του προγράμματος F-35. Και η Lockheed Martin δεν πρόκειται να ΧΑΡΙΣΗ αυτό το κόστος ανά F-35 στην Ελλαδίτσα, ιδιαίτερα όταν μιλάμε ότι το κόστος ανά F-35 είναι στην κλίμακα των 133-140+ εκατομ. δολαρίων για τις ΕΔ Η.Π.Α., και η Ελλαδίτσα δεν συμμετέχει κάν στο πρόγραμμα F-35.

    Ακόμα και οι φίλοι και γείτονες στρατοκράτες της Άγκυρας όπου οι αμυντικές δαπάνες είναι στην ουσία ανεξέλεγκτες από οποιαδήποτε εκλεγμένη Τουρκική κυβ., έχουν αρχίσει να παγώνουν λίγο γιά το F-35. Στην αρχή μιλούσαν για 125 F-35 με την εντύπωση ότι τα λεφτά φυτρώνουν στα δένδρα. Τώρα κι εκεί μπήκε νερό στο κρασί και μιλάνε μόνο γιά 80+ κομμάτια παρά την τριτοβάθμια Τουρκική συμμετοχή στο πρόγραμμα F-35, και το παράλληλο αντισταθμιστικό έργο από τις TAI - TUSAS.

    Όπως έχω ξαναγράψει, γιά την Ελληνική ΠΑ ΠΡΕΠΕΙ να διερευνηθεί ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ JAS39 GRIPPEN + 4 AIRBUS A340/600 για εναέριο ανεφοδιασμό καυσίμων (τα πρώην της Ολυμπιακής που είναι αραγμένα στο Ε. Βενιζέλος) + τα υπάρχοντα κι επιχειρησιακά 4 ΑΣΕΠΕ (AWACS. ΕΡΙΕΥΕ.

    Λάμπρος Ε.Π.-εν Η.Π.Α. μετανάστης
    23-10-2010 - τοπική ώρα 17:17 - ώρα Ελλάδος 00:17, 24/10/2010

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Επιτέλους παρατηρώ πως έχει ωριμάσει αρκετά η ιδέα προμήθειας ενός αεροσκάφους που δεν κατασκευάζεται στις ΗΠΑ. Προσωπικά θα προτιμούσα κάποιο Su (θεωρώ πως και το 30ΜΚΙΙ) μπορεί να μας εξασφαλίσει υπεροχή αν δεν πάμε στο 35ΒΜ. Αλλά ακόμα και αν δεν επιλεγεί ρωσικό για τους γνωστούς λόγους (ΝΑΤΟ, αλυσίδα υποστήριξης κ.τ.λ.) να πάμε σε ένα φθηνό ευρωπαϊκό Gripen ή Rafale. Το να αγοράσει η Ελλάδα F 35 για να αντιμετωπίζει το ίδιο αεροσκάφος από απέναντι σε μεγαλύτερους αριθμούς και με καλύτερη υποστήριξη (που συνεπάγεται μικρότερο κόστος) μου φαίνεται παράλογο.

    Υπάρχει και ένα θετικό στην όλη ιστορία. Επειδή το F35 από κατασκευής του δεν προορίζεται για αερομαχίες κλειστού τύπου και εκεί πιθανότατα θα είχε πρόβλημα ακόμα και με F16 προβλέπω οι γείτονες να τα αγοράσουν και να παίζουν πάλι με τα νεύρα μας χρησιμοποιώντας τα F16 και τα F4.

    Βέβαια θα απαντήσετε και αν κάποια στιγμή θελήσουν να τα δοκιμάσουν τι κάνουμε;

    Συμπέρασμα: Μόνο με αγορά ενός προηγμένου και άγνωστου (για τους συμμάχους απέναντι) αεροσκάφους (Su 30-35)υπάρχει περίπτωση να αντισταθμίσουμε την απειλή αν και πρέπει να ομολογηθεί πως το βάρος μιας τέτοιας απόφασης είναι πάρα πολύ μεγάλο.

    περίεργος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλός είναι ο Βερύκιος (τα γερμανικά οχήματα έχουν μια ποικιλία ονομάτων και ιδιοτήτων: Marder 1 A3/A5 {οι γερμανοί γράφουν-διαβάζουν το α ως α, το θ ως ου}
    Puma , Wiesel 1/2 ,GTK Boxer , Jaguar 2 , Dingo ½, Grizzly …).
    Όταν αναφέρεται κανείς στην άμυνα του Αιγαίου δηλ. της Ελλάδας είναι λίγο περίεργο να αγνοείται το γεγονός, ότι τα δεδομένα της Ελλάδας και της Τουρκίας είναι εντελώς διαφορετικά. Η Τουρκία επιχειρεί αποκλειστικά από ηπειρωτικές βάσεις ενώ η Ελλάδα διαθέτει πλέγμα νησιών. Γι’ αυτό, η αντιμετώπιση δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι αριθμητική ή με τον ίδιο τρόπο (αερομαχίες) συμφέρει η ασύμετρη. Υπάρχουν π.χ. ηλεκτρονικά αντίμετρα, που μπορούν να ακυρώσουν την άσκηση των αεροπορικών επιχειρήσεων και η έννοια αντιαεροπορική άμυνα με επίγεια μέσα. Αυτά είναι εξ ίσου ή και πιο αποτελεσματικά απ τα συνήθη σενάρια που συζητιούνται. Χρειαζόμαστε «φθηνή» ολοκληρωμένη προστασία των νησιών και των στρατιωτικών κέντρων. Η σοβιετική/ρωσική τεχνολογία εκτός του ότι είναι αποτελεσματική είναι και οικονομικά πιο εφικτή. Είναι γεγονός που παραδέχονται και οι αμερικανοί ότι τα 4++ γενεάς Σουκχοϊ αντιμετωπίζουν τα δικά τους της 5ης.
    Πολιτικά και οικονομικά όμως παρατηρείται το γνωστό φαινόμενο που, ενώ η λύση είναι γνωστή, η κυβέρνηση θα επικαλείται τα οικονομικά προβλήματα, η Εκκλησία (που θα μπορούσε να κάνει την δωρεά σε συνεργασία με την Ρωσική Εκκλ.) είναι «πτωχή»…και Εθνικό έρανο (για συγκεκριμένο εξοπλισμό) δεν προτίθεται κανείς να προκηρύξει καλού-κακού μην τυχόν και ξυπνήσει ο κόσμος…
    Ι.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Συγγνώμη για το γραμματικό λάθος στο πως διαβάζουν οι γερμανοί τα φωνήεντα…τα γερμανικά οχήματα έχουν μια ποικιλία ονομάτων και ιδιοτήτων: Marder 1 A3/A5 {οι γερμανοί γράφουν-διαβάζουν το α ως α, το u ως ου}
    Puma , Wiesel 1/2 ,GTK Boxer , Jaguar 2 , Dingo ½, Grizzly …). Ι.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.