24/10/10

Το πολιτιστικό κίνημα Γκουλέν και η Ελλάδα



Του ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΜΑΡΚΕΖΙΝΗ*

Το πρόσφατο δημοψήφισμα που κέρδισε ο Ερντογάν με αναπάντεχη (για μερικούς) πλειοψηφία μάς αναγκάζει να γνωρίσουμε και να κατανοήσουμε την ιδιότυπη δράση ενός άλλου Τούρκου που, παρ' όλον που ενεργεί στο παρασκήνιο, μπορεί τελικώς να αποδειχθεί ότι έχει μεγαλύτερη επιρροή στην εξέλιξη της σύγχρονης Τουρκίας ακόμη και από τον υπουργό και φίλο του Αχμέτ Νταβούτογλου.
Πρόκειται για τον ιμάμη Φετχουλάχ Γκουλέν που από το 1998 ζει (υπό την προστασία της CIA) στην Πενσυλβανία των ΗΠΑ, υποχρεωθείς να φύγει από τη χώρα του «ως σοβαρός κίνδυνος» για το λαϊκό κεμαλικό καθεστώς
.

Ο Γκουλέν είναι ο ιδρυτής ενός πολιτιστικού κινήματος που προσφέρει στο κόμμα του Ερντογάν μια κοινωνικοπολιτιστική βάση με τη δημιουργία σχολείων, ανωτέρων σχολών και πανεπιστημίων που επιβάλλονται σιγά σιγά με την απροκάλυπτη καθιέρωση πνευματικής αξιοκρατίας. Το αναδυόμενο εκπαιδευτικό σύστημα Γκουλέν διαφέρει έτσι σαφώς από τη σχεδόν απανταχού τάση να «πλαδαρώνουν» οι σπουδές, να θυσιάζεται η αξιοκρατία στο βωμό των «δήθεν» δημοκρατικών απαιτήσεων της εποχής μας.

Το κίνημα όμως πρωτοτυπεί και σ' άλλα σημεία, τα οποία οι διάφοροι εκπαιδευτικοί της χώρας μας θα θεωρούσαν, σε πολλά σημεία, αποδοκιμαστέα. Ετσι, παρατηρούμε ότι:

1 Τα σχολεία αυτά ανταποκρίνονται στις ιδέες και απαιτήσεις της μουσουλμανικής θρησκείας (αφήνοντας ελεύθερη π.χ. τη χρήση της μαντίλας που δεν επιτρέπεται στα επίσημα κρατικά πανεπιστήμια). Ταυτοχρόνως, όμως, αποφεύγουν πλήρως τα απροκάλυπτα θρησκευτικά στοιχεία των «μεντρεσέδων».

2 Αν και η σχέση του κινήματος είναι στενότατη με το κόμμα του Ερντογάν, επισήμως σκοπίμως διαφοροποιούνται στη διατύπωση πολιτικών απόψεων για να δυναμώσουν την εικόνα ότι είναι ανεξάρτητο το ένα από το άλλο. Ετσι, π.χ. στις ΗΠΑ ο Γκουλέν απεδοκίμασε την επιχείρηση του στολίσκου βοηθείας προς τους Παλαιστινίους με το επιχείρημα ότι πρώτα έπρεπε να είχε ζητηθεί η άδεια των Ισραηλινών.

3 Το πρόγραμμα των σχολείων εστιάζεται κυρίως στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, παρέχοντας εντατική προετοιμασία για πανεπιστημιακή σταδιοδρομία. Ταυτοχρόνως όμως επιμελώς και εντέχνως διδάσκονται η τουρκική ιστορία και ο πολιτισμός, με σκοπό να εμφυσήσουν υπερηφάνεια στους μαθητές για τα επιτεύγματα του οθωμανικού παρελθόντος.

4 Η άριστη κατάρτιση των νέων υποβοηθείται από σημαντικές οικονομικές ενισχύσεις του είδους που έχουν τόσο βοηθήσει τα αμερικανικά πανεπιστήμια να καταλάβουν την εξέχουσα θέση που απολαμβάνουν εν σχέσει με τα αρχαία αλλά πλειστάκις πτωχευμένα πανεπιστήμια της Ευρώπης. Η οικονομική αυτή ευρωστία επιτρέπει την πρόσληψη ειδικευμένου προσωπικού και τη δημιουργία καλών εγκαταστάσεων.

5 Με τέτοια ανοικτή επιδίωξη επιστημονικής αξιοκρατίας και αυξανόμενης οικονομικής ενίσχυσης από τον ιδιωτικό παράγοντα που τόσο (αδικαιολόγητα, κατά την γνώμη μου) φοβούμεθα εμείς -θεωρητικώς τουλάχιστον μέχρις προσφάτων- έχει οδηγήσει σε τέτοια πνευματικο-οικονομική επιτυχία το κίνημα που ήδη, σε διάστημα δώδεκα μόλις ετών, έχει ιδρύσει είκοσι δύο νέα πανεπιστήμια μέσα στον τουρκικό χώρο -ιδίως στο νοτιοανατολικό-κεντρικό μέρος της χώρας, απ' όπου κυρίως αντλεί τη δύναμή του το κόμμα του Ερντογάν- αλλά και πλέον των 1.000 νέων σχολείων σε 115 χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, της Αφρικής, της κεντρικής Ασίας, των Βαλκανίων και του Καυκάσου.

Ετσι, μόνο στις ΗΠΑ απαντούν 90 σχολεία, διασκορπισμένα σε είκοσι περίπου πολιτείες, όπου φοιτούν και χριστιανοί νέοι και νέες λόγω των επαγγελματικών προσόντων που τους παρέχει η εκπαίδευση στα σχολεία του ιμάμη!

Τα ανωτέρω, εν συντομία, στοιχεία καθιστούν τον Γκουλέν αντάξιο διάδοχο του Ιγνατίου Λογιόλα, δημιουργού του ιησουιτικού συστήματος παιδείας και μιας από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της Καθολικής Αντιμεταρρυθμίσεως, οι οποίες από τα μέσα του 16ου αιώνα προσπάθησαν να σταματήσουν τη θρησκευτική και πολιτική αποδόμηση του Καθολικισμού που προκάλεσε, κυρίως στη βόρεια Ευρώπη, ο Λουθηρανικός Προτεσταντισμός. Για να επιτύχουν αυτόν το σκοπό, τα ιησουιτικά σχολεία, όπως σήμερα τα σχολεία του Γκουλέν, επεδίωξαν να προσελκύσουν επιλεκτικά τα πιο αξιόλογα πρόσωπα της εποχής των, να τους δώσουν άριστη μόρφωση, αλλά και να τους «δέσουν», εμμέσως πλην σαφώς, στα «πιστεύω» τους.

Ταυτοχρόνως και τα δύο κινήματα επιχείρησαν (και επιχειρούν) την τοποθέτηση στις εξέχουσες κρατικές θέσεις -δημοσιοϋπαλληλικές, δικαστικές και στρατιωτικές- των πρώην μαθητών τους με τους οποίους, μάλιστα, και μετά την αποφοίτησή τους, κρατούν επαφή μέσω «μεντόρων». Το πρόσφατο τουρκικό δημοψήφισμα, με τη μεγαλύτερη πρόσβαση που έδωσε στον Ερντογάν στα ανώτερα δικαστικά αξιώματα -στα κατώτερα το κίνημα Γκουλέν ήδη έχει σημαντική αντιπροσώπευση- εδραιώνει ακόμη πιο ισχυρά και το κίνημα Ερντογάν και τη φιλοσοφία του νεο-οθωμανισμού.

Τι σημαίνουν όλα τα ανωτέρω για μας τους Ελληνες;

* Πρώτον, ως ήδη τονίστηκε, το κίνημα σκοπό έχει να δυναμώσει την εθνική συνείδηση και ιδιαιτερότητα. Διαφέρει έτσι από την προσπάθεια που από καιρό γίνεται στην Ελλάδα να αμβλυθούν οι διαφορές μας με τους Τούρκους ως και ο τρόπος που ερμηνεύουμε εμείς την κοινή ιστορία. Η γραμμή αυτή δεν είναι τόσο εμφανής στο τουρκικό εκπαιδευτικό σύστημα που, π.χ., ομιλεί ακόμη για την «κατοχή» των νήσων του Αιγαίου από τους Ελληνες. Αντιθέτως, η τάσις επιστροφής στο «ένδοξο και ανεκτικό» οθωμανικό παρελθόν ενισχύεται από συχνές υπουργικές ομιλίες ως και την προπαγάνδα των γκουλικών σχολείων.

Ουδέποτε μίλησα προσωπικά εναντίον των «μοντερνιστών» του υπουργείου Παιδείας, οι οποίοι πρωτοστάτησαν στην προσπάθεια να αλλάξουν την ιστορία μας κατά τον τρόπο που πιστεύουν μια και η ελευθερία σκέψης και λόγου είναι για μένα θεμελιώδεις αξίες της σύχρονης δημοκρατίας.

Οταν όμως αυτές οι ιδέες ξεφεύγουν από το πνεύμα των αρχικών συμφωνιών Παπανδρέου-Τζεμ του 2000, που οραματίστηκαν πρώτη φορά σχολικά βιβλία που θα διόρθωναν ιστορικές «ανακρίβειες», αλλά που, αντί διορθώσεων τυχόν λαθών ή υπερβολών, αναδομούν την ελληνική ιστορία, ενώ οι Τούρκοι συνεχίζουν να χρησιμοποιούν «αδιόρθωτα» τα δικά τους σχολικά συγγράμματα, τότε η αρχική «χειρονομία» μεταβάλλεται σε ουσιώδη αλλαγή της εξωτερικής και εσωτερικής μας πολιτικής.

Υπογραμμίζω δε και εσωτερικής πολιτικής, μια και αυτή η απόφαση του τότε υπουργού Εξωτερικών απέκτησε με την πάροδο του χρόνου και άμεσες εσωτερικές προεκτάσεις, αναγνωρίζοντας στους συγγραφείς αυτών των έργων πολύ περισσότερη πολιτική δύναμη από το (σεβαστό) δικαίωμά τους να εκφράσουν την γνώμη τους, όσο ανορθόδοξη και αν είναι αυτή εν σχέσει με την παγίως μέχρι τότε αποδεκτή ιστορική γραμμή.

Πολλοί μπορεί να διαφωνήσουν ακόμη και με την σκοπίμως μετριασμένη διαφοροποίησή μου από αυτή την προσπάθεια. Σ' αυτούς λοιπόν αρκούμαι να υπενθυμίσω τις ευρύτερες συνέπειες αυτής της μεταστροφής όπως τις επεσήμανε καλύτερα από κάθε άλλον ο Νταβούτογλου, στις σελ. 57-58 του βιβλίου του «Το στρατηγικό βάθος» (Αθήνα: «Ποιότητα», 2010).

«Οι κοινωνίες οι οποίες έχουν στέρεες δομές και κατέχουν μια πολύ ισχυρή αίσθηση του ανήκειν και της ταυτότητας, που οφείλεται στην αντίληψη του χρόνου και του χώρου, και μπορούν με αυτή την αίσθηση να κινητοποιήσουν τα ψυχολογικά, κοινωνιολογικά, πολιτικά και οικονομικά στοιχεία, έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιούν στρατηγικά ανοίγματα ικανά να ανανεώνονται συνεχώς. Αντιθέτως, οι κοινωνίες που ζουν μια κρίση ταυτότητας και τη μετατρέπουν σε μια καταστροφή πολιτισμού περιέρχονται σε ένα στρατηγικό αδιέξοδο παραδομένες στη δίνη των ψυχολογικών, κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών διακυμάνσεων».

* Δεύτερον, αν προσέξει κανείς τις καινοτομίες του κινήματος Γκουλέν βλέπει ότι έχει οικοδομηθεί πάνω σε αρχές που το δήθεν δημοκρατικό, αλλά στην ουσία εξισωτικό «προς τα κάτω», σύστημα της ελληνικής (αλλά και ευρωπαϊκής) παιδείας ουδέποτε θα μπορούσε να υιοθετήσει, εκτός αν ποτέ ίσχυε στην Ελλάδα η «ιδιότυπη» συγκεντρωτική αν όχι «αυταρχική δημοκρατία» της Τουρκίας - μοντέλο που εμένα τουλάχιστον δεν αρέσει!

Ο μόνος άλλος τρόπος αλλαγής του σκηνικού θα ήταν μια συμφωνία μεταξύ τουλάχιστον των μεγαλυτέρων κομμάτων για να στηρίξουν ανενδοίαστα το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα στο να επιτύχει ποιότητα και όχι ποσότητα, στο να περιορίσει την εσωτερική καταστροφικότητα που κατά καιρούς επιβάλλουν μικρές ομάδες φοιτητών (ή και «ξένων» στοιχείων) -πολλοί των οποίων, πρέπει να το αναγνωρίσουμε, δικαίως αισθάνονται εγκαταλελειμμένοι- και, τέλος, στη βελτίωση του τεχνικού εξοπλισμού της παιδείας μας με τη βοήθεια ενέσεων από τον ιδιωτικό τομέα.

Ολα αυτά μπορεί να αποτελούν χίμαιρα τη στιγμή που γράφονται αυτές οι λέξεις αλλά, αν μια μέρα δεν γίνουν πραγματικότητα, η ελληνική παιδία, από πλευράς διεθνούς ανταγωνιστικότητας, θα συνεχίσει να χειροτερεύει κατά γεωμετρική πρόοδο. Οι πρόσφατες δηλώσεις και του πρωθυπουργού και της υπουργού Παιδείας δίδουν ελπίδες επικείμενης αλλαγής, αλλά πρέπει να περιμένουμε να δούμε πώς τελικώς θα αντιδράσουν οι συνήθως αρνούμενοι την ανάγκη εκμοντερνισμού. Ιδωμεν.

* Τρίτο και τελευταίο συμπέρασμα. Στη σύγχρονη Ελλάδα βασικές έννοιες διαστρεβλώνονται ή αποκτούν νέα νοήματα. Ο πατριώτης γίνεται γλαφυρός, ο επιδιώκων την αναγνώριση και προώθηση του άριστου μεταβάλλεται σε αντιδημοκράτη, η αναζήτηση εμπνεύσεων τόσο από ένα μεγάλο παρελθόν όσο και από «αλλού» θεωρείται αφορμή είτε αναχρονισμού ή ξενοφοβίας.

Και όμως, μια καλή ιδέα πρέπει να μελετάται και, καταλλήλως προσαρμοσμένη για να μεταμοσχευθεί επιτυχώς στο ελληνικό έδαφος, πρέπει να αντιγράφεται. Το ότι μπορεί να προέρχεται από «αντίπαλη» χώρα εμένα τουλάχιστον δεν με ενδιαφέρει, διότι ουδέποτε θεώρησα τον πατριωτισμό μου απόλυτη έννοια που μου αποκλείει την πρόσβαση στο καλό, το ωραίο, το τέλειο, από όπου και αν αυτά προέρχονται.

Η διαπίστωση όμως ότι υπάρχουν τόσο καινοτόμες ιδέες στη γείτονα χώρα με στενοχωρεί βαθιά, γιατί τις βλέπω να πηγάζουν από όραμα, ανεξάρτητη και όχι ξενοκίνητη σκέψη, και αυτοπεποίθηση που γεννιέται από τις ιδέες που ο Νταβούτογλου επήνεσε στο κείμενο που παρέθεσα ανωτέρω. Τέτοιες πηγές εμπνεύσεως από καιρού εμείς τις έχουμε εγκαταλείψει για χάρη της αδιατάρακτης ευζωίας της καταναλωτικής κοινωνίας που μερικοί από μας διατηρούν ακόμη και σε στιγμές οικονομικής θύελλας.

Με τέτοιες νοοτροπίες όμως τα κράτη δεν επιζούν για πολύ, γι' αυτό και ειλικρινά ελπίζω ότι οι πρόσφατες ελπιδοφόρες ενδείξεις μεταβολών θα ευοδωθούν με επιτυχία!

* Ο ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΑΡΚΕΖΙΝΗΣ είναι τακτικό μέλος της Βρετανικής Ακαδημίας και Αντεπιστέλλον Μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας, καθώς και των Ακαδημιών της Ρώμης, του Βελγίου, της Ολλανδίας και των Αθηνών. Είναι ο μόνος Ελληνας στον οποίο απενεμήθη ο τίτλος του Sir «για εξαίρετες υπηρεσίες στις διεθνείς σχέσεις» και φέρει, επίσης, τον τίτλο του Νομικού Συμβούλου επί τιμή της Βασίλισσας της Αγγλίας. Το τελευταίο του βιβλίο «Μια νέα εξωτερική πολιτική για την Ελλάδα» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Λιβάνη.

10 σχόλια:

  1. ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ POUSSIN ΤΟΥ 1640
    [Ο ΖΩΓΡΑΦΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ],ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ
    ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΛΟΥΒΡΟΥ,ΚΑΙ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΙΔΕΑΤΗ ΟΑΣΗ,
    ΠΟΥ ΒΟΗΘΑΕΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΩΝ
    ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΤΗΣ ΖΩΗΣ.
    "ET IN ARCADIA EGO".
    ΑΣΚΗΣΕ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΕΠΙΡΡΟΗ ΣΤΗΝ
    ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΔΙΑΝΟΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟ.
    ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΥΝΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟ
    "ΑΡΛΑΔΙΚΟΝ ΙΔΕΩΔΕΣ"-ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ.
    ΝΑ ΙΔΡΥΣΟΥΜΕ[ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ ΥΠΑΡΧΕΙ]
    ΚΑΙ ΜΙΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ.
    ΔΗΛΑΔΗ ΜΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
    [ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΡΙΑΝΤΑ],
    ΜΕ ΤΗΝ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΑΡΚΑΔΙΑ.
    ΚΑΙ ΝΑ ΦΕΡΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΝΩ ΚΑΤΩ ΣΤΟΝ
    ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΗΣ ΔΥΣΗΣ...ΠΟΥ ΠΑΡΑΠΑΤΑΕΙ...ΕΙΘΕ.
    ΕΛΛΗΝΑΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ σωστά τα παραπάνω…Μα κανείς δεν απαγορεύει να ενισχυθούν οι Έλληνες νέοι… «απλά» πρέπει να οργανωθούμε σε κοινωνικό-πολιτικό επίπεδο, να χάσουμε λίγο χρόνο κλπ. Δηλαδή να φύγουμε από τον καναπέ, τις κλειστές παρέες και με γνωστά παιδαγωγικά συστήματα να αναδείξουμε νέους αλλά να τους εντάξουμε στην κοινωνία. Ιστορία έχουμε, παραδώσεις έχουμε και εάν ανοίξουμε τις παρωπίδες όλη αυτή η τεχνητή μιζέρια θα φαντάζει κακό όνειρο. Το γράφω επίτηδες απλά και ανώνυμα για να φανεί, πόσο βραχυκυκλωμένοι είμαστε όλοι…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ας ευχηθούμε αυτή η κρίση να είναι η αφορμή να αναγεννηθεί η Ελλάδα μας, να αποενοχοποιηθεί η έννοια πατριωτισμός και να αναλάβουν οι αληθινοί πατριώτες να βάλουν την πατρίδα στη σωστή ρότα όσον αφορά την παιδεία, τις σωστές συμμαχίες, την προστασία από την λαθρομετανάστευση, την θωράκιση της χώρας από τους επεκτατικούς γείτονες και το σημαντικότερο την απομάκρυνση των λαμογιών από την δημόσια διοίκηση για να ορθοποδήσουμε οικονομικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ἂς εἶναι καλἀ, τὰ έκούσια καὶ ἀκούσια τσιράκια τῶν μεγάλων ἡγεμονικῶν δυνάμεων, καθῶς καὶ οἱ λοιποὶ δειλοὶ καὶ παρτάκηδες τοῦ ἕλληνικοῦ πολιτικοῦ σκηνικοῦ.
    Στὸ τέλος θὰ αὐτοδιαλυθοῦμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. και τον χομεινη τον συντηρουσαν οι ....αμερικανοι στην βαγδατη αλλα εχει ο καιρος γυριματα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλή η ανάλυση του κου Μαρκεζίνη αλλά θα ήταν χρήσιμες κάποιες επισημάνσεις. Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης υπήρξε μια τάση στην Αμερική για αντικατάσταση της επιρροής που ασκούσε ο πολιτικός ιδεολογικός πυρήνας του προηγούμενου καθεστώτος με άλλους πυρήνες εθνικής ιδεολογίας που προσέγγιζαν περισσότερο τα αμερικανικά συμφέροντα. Έγινε μια συστηματική προσπάθεια ανάδειξης του «καλού» Ισλάμ. Κύριος στόχος ήταν ο πολιτικός προσεταιρισμός χωρών πέριξ της Ρωσίας. Αυτό βέβαια συμβάδιζε και με κάποια συμφέροντα ισλαμικά. Έτσι είδαμε την ανομολόγητη συμπόρεση περίεργων συμφερόντων. Ισλαμικών που μπορούσαν να ανεχτούν το Ισραήλ. Αμερικανικών, που είχαν σαν κύριο στόχο την δημιουργία εχθρών του Ισλάμ μακριά από τους ίδιους και το Ισραήλ αλλά κοντά στην Ευρώπη και την Ρωσία. Αλλά και του ίδιου του Ισραήλ που θεωρούσε πως μπορούσε να ελέγξει μιας χαμηλής έντασης αντιπαράθεση στην Παλαιστίνη αλλά δεν θα μπορούσε να διαχειριστεί μια ανοιχτή πολεμική σύρραξη με όλες τις ισλαμικές χώρες ταυτόχρονα. Έτσι όλα αυτά τα συμφέροντα βρήκαν κάποιο «χαλί» πάνω στο οποίο έπαιξαν και παίζουν ακόμα το παιχνίδι τους. Αυτό το χαλί είναι ο παντουρανισμός. Ο Φετχουλάχ Γκιουλέν είναι η έκφραση αυτού του παντουρανισμού με το πολιτισμένο πρόσωπο των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Δεν είναι καθόλου τυχαία η επιτυχία του. Εκπορεύεται από συμφέροντα και εξυπηρετεί αυτά τα συμφέροντα.
    Η αναστάτωση στα Βαλκάνια της δεκαετίας του ’90 δεν είναι άσχετη με αυτά τα συμφέροντα που εξυπηρετούνται από αυτή την περίεργη συμμαχία.
    Τελικά αυτό που πρέπει να μας μείνει είναι το εξής: Οι θρησκείες άσχετα από την μεταφυσική τους είναι φορείς πολιτισμού. Ο τρόπος ζωής μιας κοινωνίας ορίζεται από τον πολιτισμό που φέρουν τα άτομα της κοινωνίας. Αν υπάρχει κάποιος ορισμός του έθνους σημαντικότερος από το κοινό αίμα και την κοινή γλώσσα είναι σίγουρα ο κοινός τρόπος ζωής των ανθρώπων. Από αυτό προκύπτει πως θρησκεία είναι συστατικό της εθνικής ταυτότητας ακόμα και σε εντελώς λαϊκές κοινωνίες όπως η Γαλλική λόγο του κοινού τρόπου ζωής που διαμόρφωσε το θρησκευτικό εθνικό υπόβαθρο. Αυτό θα πρέπει να εξάγουμε σαν συμπέρασμα. Θα πρέπει να καταλάβουμε πως η ιστορία δεν σταμάτησε αλλά συνεχίζει να εξελίσσεται και να διαμορφώνεται από διάφορους παράγοντες και μέσα στους βασικούς μηχανισμούς κίνησης της ιστορίας είναι η θρησκεία. Ας το έχουν καλά στο μυαλό τους και όσοι εντός Ελλάδας καυγαδίζουν για την σκιά του γαϊδάρου για τα θρησκευτικά θέματα. Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι εξυπηρετούν συμφέροντα πολύ διαφορετικά από αυτά που θέλουν να εξυπηρετήσουν. Όταν ως έλληνας (ρωμιός θα πουν ορισμένοι) έχεις εξ’ ορισμού το ομότροπον με τους ανατολικοευρωπαίους, προσπαθείς να αναστήσεις τον στρατηγικό σου χώρο δεν προσπαθείς να γκρεμίσεις ότι έμεινε από αυτόν τον χώρο απ’ την λαίλαπα του 20ου αιώνα. Όσο σοκαριστικό και αν ακούγεται ας γίνουμε καλοί μαθητές του Γκιουλέν. Όχι σ’ αυτά που λέει, αλλά σ’ αυτά που κάνει.-

    Ελευθέριος Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Xairetai kaneis na diabazei ta sxolia tou Eleftheriou B, giati den katatribeti me ftines antiparatheseis, alla me emperistatomenes theseis.

    Bravo ston Eleftherie B kai ston Imfognomona gia tis anartseis tou.

    Xenokrates apo Bienni

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ 9:17 π.μ.
    Τον Χομεϊνί συντηρούσαν -αυτοί που είχαν τους δικούς τους λόγους- στο Παρίσι και όχι στην Βαγδάτη...
    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ε ναί, γιατί όποιος συλλογάται ελεύθερα, συλλογάται ορθά.
    Το σχόλιο του Ελευθέριου Β. εστιάζεται στο ελληνικό συμφέρον. Και αυτός ο προσανατολισμός, είναι συμβατός με τις θέσεις Β. Μαρκεζίνη.
    Η Ελλάδα πρέπει να τινάξει από πάνω της την παχιά σκόνη της παραπληροφόρησης και του αποπροσανατολισμού και να κοιτάξει κατάματα το συμφέρον της. Μια υγιής κοινωνία με αυτοπεποίθηση και συλλογική συνείδηση βασικά. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Και να προσθεσω στην αξιολογη δημοσιευση του Β.Μαρκεζινη,οτι ο γκιουλεν ειναι ο πνευματικος μεντωρας του νταβουτογλου και το στρατηγικο βαθος ειναι καθαρα 'συλληψη' γκιουλεν και πραγματωση νταβουτογλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.