11/10/10

«Δεύτερο» Βόσπορο σχεδιάζει ο Ερντογάν

Ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο, που βρισκόταν στο συρτάρι του Ερντογάν, από τότε που ήταν δήμαρχος, επανέρχεται στο προσκήνιο σύμφωνα με δημοσίευμα της «Zaman». Αφορά την κατασκευή ενός δεύτερου… Βοσπόρου, δυτικότερα της Κωνσταντινούπολης, για να αποσυμφορηθεί η κίνηση πετρελαιοφόρων στα Στενά και να απομακρυνθεί η πιθανότητα μιας περιβαλλοντικής καταστροφής.
Επιμέλεια: Μαρίνα Γ. Μεϊντάνη,Πηγή: «Zaman»

Σύμφωνα με τουρκικές πηγές ο Ερντογάν οραματίζεται μία δεύτερη διώρυγα, που θα συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά, ως προληπτικό μέτρο για τις περιβαλλοντικές καταστροφές, που θα μπορούσαν να ήταν ολέθριες. Η κίνηση στα Στενά του Βοσπόρου έχει αυξηθεί σε τέτοια επίπεδα, που είναι θέμα τύχης το ότι δεν έχει συμβεί κάποιο σοβαρό ατύχημα τα τελευταία χρόνια και θέμα χρόνου σύμφωνα με τους ειδικούς να υπάρξει μία απειλητική καταστροφή. Βεβαίως η Τουρκία, δεσμευόμενη από τη συνθήκη του Μοντρέ (1936), δεν θα μπορούσε να ζητήσει απαγόρευση της διέλευσης των πλοίων και ειδικότερα των μεγάλων πετρελαιοφόρων από το Βόσπορο, αν και με μία νέα ρύθμιση θα ήταν δυνατό αυτό, όπως αναφέρει το δημοσίευμα της «Ζaman».

Ήδη ο σημερινός πρωθυπουργός φέρεται να έχει προχωρήσει αρκετά στην υλοποίηση του σχεδίου που ο ίδιος είχε οραματιστεί από την εποχή που ήταν δήμαρχος Κωνσταντινούπολης και σύμφωνα με εμπειρογνώμονες θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέχρι το 2023, στην επέτειο των 100 χρόνων από τη δημιουργία του σύγχρονου τουρκικού κράτους.

Σχέδιο στο συρτάρι

Το σχέδιο το εμπνεύστηκε ο Ερντογάν με αφορμή τη σύγκρουση δύο πλοίων στα Στενά το 1979. Ένα ρουμανικό πλοίο φορτωμένο με 94.600 τόνους πετρελαίου συγκρούστηκε με ένα άλλο σκάφος, με αποτέλεσμα το θάνατο 43 μελών του πληρώματος και τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή λόγω της πυρκαγιάς που προκλήθηκε στο σκάφος και μαινόταν επί 27 ημέρες.

Ο Ερντογάν είχε εξετάσει από τότε τη σκοπιμότητα μιας εναλλακτικής οδού για τα πλοία με εμπειρογνώμονες από το Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης. Παράλληλα διεξήγαγε συνομιλίες με ρωσικές και ιταλικές εταιρείες, για να αναλάβουν την υλοποίηση του έργου, που υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί μεταξύ 8 έως 10 δισ. δολαρίων. Το σχέδιο κρατήθηκε μυστικό, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, για να αποφευχθούν φαινόμενα κερδοσκοπίας.

Περιβαλλοντικές ανησυχίες
Το υπουργείο Μεταφορών έχει προειδοποιήσει ότι ο αριθμός των τάνκερ που διέρχονται από το Βόσπορο έχει αυξηθεί σε επίπεδα συναγερμού, με πολύ πιθανό τον κίνδυνο ενός ατυχήματος που θα είχε τεράστιες οικολογικές επιπτώσεις. Συγκεκριμένα μιλούν για τεραστίων διαστάσεων περιβαλλοντική καταστροφή και υπενθυμίζουν ότι, όταν υπογράφηκε η συνθήκη του Μοντρέ τον Ιούλιο του 1936, από τα Στενά διέρχονταν 4.500 πλοία, ενώ σήμερα ξεπερνούν τις 50.000.

Ο κίνδυνος μιας πετρελαιοκηλίδας κρίνεται αυξημένος, καθώς θα υπάρχουν περισσότερα πλοία που θα διέρχονται από τα Στενά ιδιαίτερα μετά τη συμφωνία για εξερεύνηση νέων κοιτασμάτων πετρελαίου στην Κασπία και τη Μαύρη Θάλασσα. Ωστόσο επισημαίνεται ότι η εξεύρεση εναλλακτικής διαδρομής δεν μπορεί να αποτελέσει αυτόματη λύση για το πρόβλημα λόγω της διεθνούς συνθήκης του Μοντρέ. Σύμφωνα μάλιστα με τον καθηγητή Ντεριά Αϊντίν Οκούρ "η Τουρκία πρέπει να ζητήσει στήριξη από τη διεθνή κοινότητα και ιδίως από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, για να προωθήσει τα οφέλη ενός νέου καναλιού».

8 σχόλια:

  1. Θετικη η κινηση της Τουρκιας.Μπραβο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Αφορά την κατασκευή ενός δεύτερου… Βοσπόρου, δυτικότερα της Κωνσταντινούπολης.."

    Δηλαδή η Κωνσταντινούπολη θα μετατραπεί σε ΝΗΣΙ;;;!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δηλαδή η Κωνσταντινούπολη θα μετατραπεί σε ΝΗΣΙ;;;!!!

    11 Οκτωβρίου 2010 11:10 π.μ.


    Οχι,τι ειναι αυτα που γραφεις.
    Οπως σεβομαστε εμεις την Κων/πολη αλλο τοσο και οι Τουρκοι προσπαθουν να την βγαλουν στο απυροβλητο γιατι η
    καταστροφη της απο ναυαγιο πετρελαιοφορου ειναι θεμα χρονου αν μεινει ετσι.Ας βλεπωμε και να τις δηλωνωμε καποιες θετικες στασεις.Η Κων/πολη ανηκει σε ολη την ανθρωποτητα και εκφραζει πανω απο 1000 χρονια Ιστοριας του ανθρωποσυστηματος.Δεν μπορει να μη τη σεβαστει ο Τουρκος,θα ητανε παραλογος αυτος ο προσωρινος κατοχος της και δεν φαινεται εδω να ειναι,οπως δεν ειναι και στα υπολοιπα Ελληνικα μνημεια που του εχωμε... δανεισει για να τα προσεχει!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ἥλιος οὐχ ὑπερβήσεται μέτρα· εἰ δὲ μὴ Ἐρινύες μιν Δίκης ἐπίκουροι ἐξευρήσουσιν.
    Ἡράκλειτος Ἐφέσιος

    Ὁ μέγας βασιλεὺς Ταγὶπ ζηλοῖ τὴν δόξαν τοῦ Ξέρξου καὶ ἑτοιμάζεται, ὅπως διαπράξῃ τὴν αὐτὴν ὕβριν. Ἴσως μάλιστα μαστιγώσῃ καὶ τὸν Βόσπορον, ἐὰν συμβῇ κάποιον δυστύχημα, ὡς ὁ προκάτοχός του τὸν Ἑλλήσποντον. Νὰ εἶναι ἄραγε τοῦτα σημεῖα τῶν καιρῶν;
    Πάντως ἡ Φύσις θὰ ξεπλύνῃ καὶ αὐτὴν τὴν ὕβριν, ἐὰν συντελεσθῇ, ὡς καὶ εἰς τὸν Ἄθω.
    Εἷς Ἕλλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ sterg

    "Οχι,τι ειναι αυτα που γραφεις"


    Γεωγραφικά, η μεταξύ δύο πορθμών λωρίδα γης, που περιβάλλεται από θάλασσα λέγεται ΝΗΣΙ!!

    Το ερώτημα τώρα είναι, γιατί η διώρυγα να γίνει δυτικότερα της Κωνσταντινούπολης και όχι ανατολικότερα από την ασιατική δηλαδή πλευρά;;;
    Ε;
    Ξύπναααα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. και λοιπον τι εννοεις πανσοφε οτι θα σημαινει αυτο που επιμενεις περι νησιου.αντε πες μας να ηρεμησωμε γιατι αγωνιουμε με την "βομβα" που πεταξες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Και αν εννοεις οτι θα την κανουνε ασιατικη αυτα ειναι μπαρουφες.Τα στενα ανοικουν στο παγκοσμιο οικονομικο συστημα και οχι μονο και οχι στην τουρκια. ΞΥΠΝΑΑΑΑΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ sterg


    IQ-ΡΑΔΙΚΙΟΥ!!!

    Άντε από την αρχή: ΑΑΑΛΦΑ! ΒΗΗΗΗΤΑ!
    ΓΑΑΑΑΜΑ! ΔΕΕΕΛΤΑ!

    (Γαβ-γαβ το σκυλάκι!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.