25/7/18

“Θα σου πω εγώ γιατί έκλεισε η ΕΡΤ"


Υπάρχει μια ξένη λέξη, γνωστή σε όλους: SOS.
Ξέρεις τι σημαίνει αυτή η λέξη; Αμ δεν ξέρεις. Άκου.
Κάθε βράδυ που γινόταν ο προγραμματισμός της επόμενης μέρας, δηλαδή ποια θέματα θα καλυφθούν (θα γίνουν ρεπορτάζ), υπήρχε δίπλα από κάποια θέματα η λέξη SOS. Ήταν το ΣΥΝΘΗΜΑΤΙΚΟ που χαρακτήριζε όχι τη σπουδαιότητα ενός θέματος, αλλά τη σπουδαιότητα αυτού που το έδινε. Ήταν τα λεγόμενα θέματα «παραγγελιές».
Παράδειγμα: Ερχόταν ένα χαρτί π.χ. από τον Πρόεδρο της ΕΡΤ που έλεγε «να καλυφθεί αυτό το θέμα και να παίξει στο κεντρικό δελτίο». Τα θέματα παραγγελιές (SOS) ήταν συνήθως ΑΣΗΜΑΝΤΑ (αν ήταν σημαντικά τα είχε αξιολογήσει ήδη ο αρχισυντάκτης βάρδιας). Και όταν λέμε ασήμαντα ας βάλει ό,τι θέλει ο νους σας (από ασήμαντες κομματικές εκδηλώσεις, μέχρι Γιορτή του Μελιού στην Άνω Παναγιά). Από κει και πέρα τα πράγματα έπαιρναν το δρόμο τους. Το (ασήμαντο) SOS του προέδρου ήταν η απόλυτη εντολή στην ΕΡΤ. Κλαρίνο όλοι.
Βέβαια ο Πρόεδρος ή ο Γενικός ή ο γνωστός παρουσιαστής δεν είχαν, τις περισσότερες φορές, άμεση σχέση με αυτό που ζητούσαν, αλλά ήταν παραγγελιές τρίτων (υπουργοί, βουλευτές, δήμαρχοι, επιχειρηματίες κοκ.). Θελήματα έκαναν οι άνθρωποι και δημόσιες σχέσεις.
Δικαίωμα σε παραγγελιές (εκτός από τους παραπάνω) έφτασαν να έχουν κάτι απίθανοι τύποι: συνδικαλιστές, μεγαλοπαράγοντες, ακόμα και κομματικά στελέχη που απευθείας σήκωναν το τηλέφωνο και απαιτούσαν.

Αυτό που έβλεπε ο τηλεθεατής στα δελτία ειδήσεων και στις ενημερωτικές εκπομπές ήταν σε μεγάλο βαθμό θέματα SOS. Έβλεπε ο πολίτης την παρουσίαση μιας έκθεσης ζωγραφικής και χαιρόταν ότι «η ΕΡΤ βρίσκεται κοντά στην τέχνη και τον πολιτισμό». Ο πολίτης όμως δεν έμαθε ποτέ γιατί παρουσιαζόταν αυτή η έκθεση και όχι κάποια άλλη. Αυτή η συναυλία και όχι κάποια άλλη. Αυτή η παρουσίαση βιβλίου και όχι κάποια άλλη. Αυτό το πολιτιστικό δρώμενο και όχι κάποιο άλλο. Αυτή η ομιλία βουλευτή και όχι κάποιου άλλου. Δεν έμαθε γιατί δεν ήξερε.
Η επιλογή θεμάτων ήταν το αποτέλεσμα ενός παρασκηνίου γνωστού σε ΟΛΟΥΣ στην «δημόσια τηλεόραση». Κανείς δεν μιλούσε για τον απλούστατο λόγο ότι με αυτόν τον τρόπο όλοι έκαναν τη δουλειά τους. Και οι πάνω και οι κάτω.
Η κεφαλή του συστήματος ήταν ο εκάστοτε υπουργός τύπου. Ήταν αυτός που επέλεγε τις διοικήσεις οι οποίες με τη σειρά τους έκαναν τα πάντα όχι μόνο να μην δυσαρεστήσουν αυτόν, αλλά και τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Έπρεπε να κρατούν ισορροπίες γι’ αυτό και έτρεμαν τη γκρίνια (ή και τις καταγγελίες) των κομμάτων. Άλλωστε τα κόμματα συνομιλούσαν μαζί τους. Τους είχαν ανάγκη. Και εκείνοι εκείνα. Η φράση «το ΚΚΕ (ή το ΠΑΣΟΚ ή Ο ΣΥΡΙΖΑ ή ΝΔ κοκ) θέλει συνεργείο» ήταν κλισέ στην αίθουσα σύνταξης. Αφού το κόμμα ήθελε τηλεοπτική κάλυψη, η δημοσιογραφική αξιολόγηση περίσσευε. Ποτέ άλλοτε ο δημοσιογράφος δεν ένιωσε πιο διακοσμητικός όσο στην ΕΡΤ. Αλλά, είπαμε, ο λαός έβλεπε την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του ποιητή κ. Ανύπαρκτου και αναφωνούσε: «να το σοβαρό κανάλι!».
Κάποια στιγμή τόλμησα να βάλω μια σημαντική πολιτιστική εκδήλωση με θέμα τον Καβάφη. Μόλις το είδε ο προϊστάμενος με κοίταξε έκπληκτος και ρώτησε: «ποιος έδωσε αυτό θέμα;». «ΕΓΩ, γιατί αξιολόγησα ότι είναι σπουδαία εκδήλωση», του απάντησα. «Καλά, αν βρούμε συνεργείο να πάμε». Συνεργείο βέβαια δεν βρέθηκε ποτέ. Γιατί το θέμα δεν ήταν SOS. Δεν είχε έρθει από ψηλά.
Αυτή ήταν η κατάσταση στην ΕΡΤ. Οι παλιοί, αυτοί που δεν φοβούνται να μιλήσουν, έχουν να πουν πολλά. Ρωτήστε τους. Κάποτε ήρθε ένας νέος διευθυντής με όρεξη και πρόγραμμα να βάλει τάξη στην αταξία. Έτσι έλεγε. Την πρώτη μέρα της θητείας του καθώς ήταν σε εξέλιξη το δελτίο ειδήσεων, η πραγματική διοίκηση της ΕΡΤ (οι συνδικαλιστές-άλλη πληγή αυτή) του «έριξε μαύρο» (σταμάτησαν για λίγα δευτερόλεπτα την εκπομπή σήματος-μαύρο στην οθόνη). Ήταν το σήμα και η προειδοποίηση: «κουμάντο εδώ κάνουμε εμείς και κάτσε φρόνιμα». Και όντως έκατσε φρόνιμα. Βρείτε τον και ρωτήστε τον να σας τα πει.
Όλοι ασέλγησαν στην ΕΡΤ. Η δημόσια τηλεόραση ξεκίνησε ως μια παρθένα κόρη, και στο τέλος κατάντησε πόρνη. Όλοι υπήρξαν πελάτες της.
Την ΕΡΤ δεν την έκλεισε κανείς. ΠΕΘΑΝΕ. Από αλλεπάλληλους βιασμούς.
ΟΛΩΝ.
Φώναζε η καημένη SOS, αλλά δεν την άκουγε κανείς”

Δημήτρης  Αλικάκος

5 σχόλια:

  1. Η κ. Στάη σώζει την τιμή της ΕΡΤ. Όπως την έσωζε επί Παπανδρέου στην Ελλούντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ήταν πασοκοφωλιά, αυτό ήταν γνωστό, αλλά δεν χρειαζόταν να κλείσει και μάλιστα με τον άγαρμπο τρόπο που έκλεισε, στερώντας στους τηλεθεατές και ποιοτικές εκπομπές, όπως τις "ΑΝΙΧΝΕΥΣΕΙΣ" τού Παντελή Σαββίδη στην ΕΡΤ3. Είχαν μάλιστα αποτρέψει τον Σαμαρά από το να "ρίξει μαύρο" ακόμη και από το antinews. Θα μπορούσε να διορθώσει τα κακώς κείμενα, χωρίς να κάμει τα μασκαραλήκια που έκαμε.

    Τελικά τι έκαμε; Απέλυσε προσωπικό, το οποίο αποζημίωσε εν μέσω κρίσεως. Δημιούργησε με τον "Δόλιο" Π. Καψή την αλήστου μνήμης ΝΕΡΙΤ, μία εμετική αηδία, όπου προσέλαβε και νέο προσωπικό, κυρίως από Μεσσηνία, αλλά και παλιό, το οποίο είχε αποζημιώσει.

    Για να καταλήξομε στην σημερινή "νεριτοΕΡΤ", μία τραγέλαφη τηλεόραση, πού εξακολουθούμε να πληρώνομε.

    Ο Σαμαράς είχε άθλιο επικοινωνιακό επιτελείο, κάποιους δεν τούς ήλεγχε, αλλά μάλλον τον ελέγχανε και τελικά επιτάχυναν την πτώση του. Δυστυχώς, φάνηκε κατώτερος των περιστάσεων. Λίγος, πολύ λίγος. Η ΕΡΤ δεν ήταν παρά μια από τις γκάφες του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η ΕΡΤ έχει ως πολιτικό προϊστάμενο (το αντίστοιχο του ιδιοκτήτη στον ιδιωτικό τομέα) την εκάστοτε κυβέρνηση. Κανείς ποτέ δεν είπε ότι η ΕΡΤ (οι Ειδήσεις)θα έπρεπε να διοικείται από τους δημοσιογράφους. Δεν είναι άλλωστε η δουλειά τους. Στη Θεωρία αλλά μόνο στη Θεωρία θα μπορούσε να ασκεί εποπτεία μια διακομματική επιτροπή. Όπου, όμως, ακόμα και αν λειτουργούσε (απίθανο!) την πλειοψηφία θα είχε η εκάστοτε κυβέρνηση με την Δ/ντη Ειδήσεων να είναι (φιλο)κυβερνητικός. Με μια λέξη όλα καθορίζονται από το πολιτικό ήθος και το γενικό επίπεδο της Πολιτείας και της Κοινωνίας. Μήπως είναι χαμηλό; Και έχουμε, επομένως, την τηλεόραση (και το Πανεπιστήμιο, και τόσα άλλα) που εκφράζουν αυτο που είμαστε ως σύνολο; Η άλλη παρατήρηση είναι ότι πέρα από το γενικό επίπεδο υπάρχει και η ποιότητα των στελεχών, πόσο μυαλό διαθέτει ο υπουργος, ο πρόεδρος της ΕΡΤ κλπ, πόσο θάρρος έχουν κλπ. Η απορία μου, όταν ήμουν στην ΕΡΤ, ήταν πάντα γιατί από τις τόσες προτάσεις για σήριαλ οι αρμόδιοι διάλεγαν πάντα τη χειρότερη! Σχεδόν χωρίς εξαίρεση. Έφυγα ύστερα από 26 χρόνια χωρίς να λύσω την απορία. Ίσως οι επιλογές των ταινιών να σχετίζονται με το επίπεδο των στελεχών που τις επιλέγουν, και φυσικά τις γνωριμίες, τιςπιέσεις και άλλα... ΟΠΩΣ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ TV ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ. Κλείνω με ένα παράδειγμα που πολλοί αν όχι όλοι είτε δεν το γνωρίζουν (ως νέοι) είτε το έχουνξεχάσει. Ο Μάνος Χατζηδακις διορίστηκε με εντολή Καραμανλή επικεφαλής του Γ ραδιοφωνικού προγράμματος της ΕΡΤ. Εξαναγκάστηκε σε παραιτηση. Ήταν πολύ τολμηρός για τα γουστα των τότε συντηρητικών. Είπαμε είναι υπόθεση γνώσης,ευαισθησιας, αντοχής, πολιτικού ήθους. Λέξεις που τότε υπήρχαν και πολεμήθηκαν έως ότου σήμερα ανατρέχεις στο λεξικό για να δεις τη σημασία τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κύριε Αποστολόπουλε,

      Σχετικά με τις σειρές (σήριαλ), θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι, από την δεκαετία τού '70 και μετά, είχαμε δει στην κρατική ΕΡΤ πολλές κι ενδιαφέρουσες σειρές, τόσον ελληνικές όσο και ξένες. Αναφέρω κάποιες από μνήμης:

      α) Έμποροι των Εθνών
      β) Τερέζα Βάρμα Ντακόστα
      γ) Το Φάντασμα
      δ) Ο ποπολάρος
      ε) Οι Φρουροί τής Αχαΐας
      στ) Πανθέοι
      ζ) Η εξαφάνιση τού Τζων Αυλακιώτη
      η) Ο θάνατος τού Τιμόθεου Κώνστα
      θ) Ο Χριστός ξανασταυρώνεται
      ι) Λωξάνδρα

      και πολλές άλλες. Επίσης ξένες, όπως έγραψα, αλλά δεν θυμούμαι πια ονόματα, πλην κάποιων προσφάτων:
      α) Η μοδίστρα
      β) La senora
      γ) ΣΟΦΙΑ
      δ) Ντοστογιέφσκι
      ε) Ο ηλίθιος
      στ) Αδελφοί Καρμαζώφ

      Ως προς το συγκεκριμένο, νομίζω ότι οι ανωτέρω σειρές δεν ήσαν το ό,τι χειρότερο.

      Διαγραφή
  4. Kαλά, ο Αποστολόπουλος πως επέζησε/παρέμεινε στην ΕΡΤ 26 ! ! ! ολόκληρα χρόνια, υπό το καθεστώς που περιγράφει ο Αλικάκος;
    Περίεργο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.