7/7/09

Η Τουρκία στον 21ο αιώνα: Στρατηγικό βάθος ή στρατηγική ρηχότητα;

Ο χάρτης δείχνει την απώλεια εδαφών, που οδήγησε στη διάλυση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η οποία ξεκίνησε το 1699 και ολοκληρώθηκε το 1923. Η βαθειά τουρκική πολιτική διανόηση προσπαθεί να αναστρέψει τη ροή των γεγονότων και με αφετηρία την προσάρτηση του σαντζακίου Αλεξανδρέττας (1939), την κατοχή του 40% της Κύπρου (1974) και με σειρά διεκδικήσεων στο Αιγαίο, το Βόρειο Ιράκ, τα Βαλκάνια κ.α., σχεδιάζει, στη θεωρία του στρατηγικού βάθους, την ανασύσταση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, με όρους 21ου αιώνα. Το άρθρο-ανάλυση που ακολουθεί, αναδεικνύει πτυχές που φέρνει στην επιφάνεια αντί για το βάθος, τη στρατηγική ρηχότητα της Τουρκίας.

Ο ΠΕΜΠΤΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ*
Η Τουρκία στον 21ο αιώνα
ΠΟΙΕΣ «ΙΣΟΡΡΟΠΙΕΣ» ΘΑ ΑΛΛΑΞΟΥΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ


του Σάββα Καλεντερίδη
Η ιστορική πορεία της ευρύτατης περιοχής που εκτείνεται περιμετρικά της Κωνσταντινούπολης (περιοχή όπου επεκτάθηκε η Βυζαντινή και η Οθωμανική Αυτοκρατορία), κατά τη διάρκεια της 2ης μ.Χ. χιλιετίας σημαδεύτηκε από πολλά ιστορικά γεγονότα.
Κατά τη δική μας ιεράρχηση, τα σημαντικότερα από αυτά τα γεγονότα ήταν τα εξής:
Το πρώτο ήταν η Μάχη του Ματζικέρτ, το 1071, από την οποία κρίθηκε το μέλλον της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και της Ανατολής, αφού μετά τη μάχη αυτή τα τουρκομανικά φύλα σταδιακά επικράτησαν και εδραίωσαν τη θέση τους στην Ανατολή.
Το δεύτερο σημαντικό ιστορικό γεγονός ήταν η άλωση της Πόλης από τους Λατίνους Σταυροφόρους, το 1204, που έπληξε καίρια τη βιωσιμότητα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.
Το τρίτο ήταν η άλωση της Πόλης από τους Οθωμανούς Τούρκους, το 1453, που προκάλεσε την οριστική διάλυση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και εξασφάλισε την εδραίωση των Οθωμανών Τούρκων ως ηγεμονικού παράγοντα σε μια ευρύτατη περιοχή γύρω από την Κωνσταντινούπολη.
Το τέταρτο γεγονός ήταν η Ελληνική Επανάσταση, το 1821, που οδήγησε στην ίδρυση του ελλαδικού κράτους, το 1828, λειτουργώντας στην ουσία ως οδηγός για τα υπόλοιπα έθνη της Βαλκανικής, που άρχισαν σταδιακά να διεκδικούν κι αυτά με τη σειρά τους τη δική τους εθνική ανεξαρτησία.

Το «μυστικό» της επιβίωσης και της επιτυχίας των Τούρκων
· Τα χαρακτηριστικά του λαού και του τρόπου άσκησης της εξουσίας
Όσο κι αν αναζητήσουμε τα αίτια της ήττας των Βυζαντινών στην εσωτερική κατάσταση και τις ενδογενείς αδυναμίες του Βυζαντίου, μένει να δώσουμε μια απάντηση στο εξής ερώτημα:
Ποια ήταν εκείνα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τα άλλα στοιχεία που κατέστησαν τους Τούρκους κυρίαρχο στοιχείο στην περιοχή για περίπου χίλια χρόνια;

Η απάντησή μας επικεντρώνεται στα εξής:
· Η δύναμη-ισχύς των όπλων
Από μια μακροσκοπική θεώρηση των γεγονότων, αυτό που μπορούμε να παρατηρήσουμε είναι ότι οι Τούρκοι μπήκαν στην Ανατολή στηριζόμενοι στην ισχύ των όπλων, στη δύναμη, την οποία μάλιστα επέβαλαν με αμείλικτη σκληρότητα στους εχθρούς τους, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται όχι απλά η νίκη, αλλά η ολοκληρωτική εξόντωση του αντιπάλου.
· Ο καθοριστικός ρόλος του στρατού
Τα τουρκομανικά εμιράτα που εμφανίστηκαν στην Ανατολία από τον 11ο αιώνα δεν διέθεταν ούτε ανέπτυξαν ποτέ προηγμένο σύστημα πολιτικής διοίκησης, αφού ο στρατός και οι στρατιωτικοί ηγέτες ήταν αυτοί που διαχειρίζονταν στην ουσία και τη στρατιωτική και την πολιτική εξουσία. Το γεγονός αυτό και ο κυρίαρχος ρόλος τις ισχύος των όπλων διαχρονικά στην επιβίωση και επικράτηση των Τούρκων στην περιοχή κατέστησε τον στρατό παραδοσιακό διαχειριστή ή συνδιαχειριστή και της πολιτικής εξουσίας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και μετέπειτα στην Τουρκία.
· Οι στρατηγικές συμμαχίες
Οι Τουρκομάνοι, που εισέβαλαν στην Ανατολή το 1071, σύμφωνα με Τούρκους ιστορικούς υπολογίζονται σε περίπου 60 χιλιάδες, χωρίς να αναφέρονται στη συνέχεια άλλες μαζικές μετακινήσεις τουρκομανικών πληθυσμών από την Κεντρική Ασία προς την Ανατολή.
Τίθεται λοιπόν το ερώτημα: Πώς είναι δυνατόν ένας τόσος μικρός αριθμός ανθρώπων να επικρατήσει έναντι του Βυζαντίου και έναντι όλων των άλλων λαών που δραστηριοποιούνταν στην περιοχή (Έλληνες, Πέρσες, Άραβες, Αρμένιοι, Κούρδοι κ.λπ.);

Η απάντηση είναι: Εξισλαμισμοί-εκτουρκισμοί και στρατηγικές συμμαχίες
· Εξισλαμισμοί-εκτουρκισμοί
Από τη μια πλευρά η αδυναμία περιφρούρησης των εδαφών και των πληθυσμών της Ανατολής από τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία και από την Κωνσταντινούπολη, και από την άλλη η αμείλικτη επιβολή της δύναμης και της βίας σ’ αυτούς από τους Τούρκους, μπροστά στον κίνδυνο της ολοκληρωτικής εξάλειψης, οδήγησε σταδιακά, από τον 11ο αιώνα, τους λαούς της Ανατολής στον εξισλαμισμό και στον εκτουρκισμό.
· Στρατηγικές συμμαχίες
Οι ηγέτες των Τουρκομάνων, με την είσοδο στην Ανατολή, επέλεξαν ως στρατηγικό τους σύμμαχο τους Κούρδους, κίνηση που εξασφάλισε στους Τουρκομάνους αξιόμαχο συμμαχικό στρατό και κάλυψη στα νώτα τους, για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν στην αρχή τους Βυζαντινούς και στη συνέχεια τους Πέρσες και τους Άραβες.
· Στρατηγικό βάθος
Στη συνέχεια, τους επόμενους αιώνες ζωής της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η συμμαχία με τους Κούρδους και πιο συγκεκριμένα η γεωγραφική περιοχή του Κουρδιστάν, που παρεμβαλλόταν μεταξύ Τούρκων, Περσών και Αράβων, κάλυπτε τα νώτα της Αυτοκρατορίας, που επεκτάθηκε απερίσπαστα και με καλυμμένα τα νώτα προς όλες τις άλλες κατευθύνσεις, προσδίδοντάς της ταυτόχρονα το απαραίτητο για την επιβίωσή της στρατηγικό βάθος.

Ο πέμπτος και σημαντικότερος ιστορικός σταθμός
Μετά τον τέταρτο σημαντικό σταθμό, που ήταν το ξέσπασμα της ελληνικής επανάστασης, ακολούθησε η σταδιακή διάλυση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, διαδικασία που ολοκληρώθηκε το 1923 με την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας, η οποία, ως κληρονόμος, νομιμοποιήθηκε να διαχειριστεί να εναπομείναντα (ελάχιστα) χριστιανικά και τα μουσουλμανικά πληθυσμιακά υπόλοιπα που κατοικούσαν τότε στην επικράτεια του νεότευκτου τουρκικού κράτους.
Στα τέλη της 2ης χιλιετίας, που όντως οι Τούρκοι καθηγεμόνευσαν την ευρύτατη αυτή περιοχή, στηριζόμενοι στη δύναμη και στην αμείλικτη χρησιμοποίησή της επί των αντιπάλων τους και στη στρατηγική συμμαχία τους με τους Κούρδους, συμβαίνουν δύο γεγονότα που κατά κάποιον τρόπο αναιρούν και ακυρώνουν τα στοιχεία εκείνα που λειτούργησαν ως στρατηγικό πλεονέκτημα για την επικράτηση του τουρκισμού στην περιοχή.

Τα γεγονότα αυτά είναι τα εξής:
· Η διαδικασία εισόδου της Τουρκίας στην Ε.Ε.**
Η διαδικασία εισόδου της Τουρκίας στην Ε.Ε., μεταξύ άλλων, υποχρεώνει τη γειτονική χώρα να θέσει τον στρατό υπό τον έλεγχο των πολιτικών και της πολιτικής και να λειτουργεί σύμφωνα με τις επιταγές της Ε.Ε.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι σε περίπτωση που η Τουρκία γίνει πλήρες μέλος της Ε.Ε., με όρους Βρυξελλών και ΟΧΙ Αγκύρας, η Τουρκία και οι Τούρκοι θα απολέσουν το ένα από τα στοιχεία που τους κατέστησαν κυρίαρχο παράγοντα στην ευρύτερη περιοχή. Το στοιχείο αυτό είναι ο καθοριστικός ρόλος του στρατού στην άσκηση της εξουσίας, ο οποίος στρατός είναι αυτός που συνεχίζει να απειλεί και να χρησιμοποιεί με αμείλικτο τρόπο (Κύπρος, Αιγαίο, Κούρδοι) τη δύναμη των όπλων, περίπου αυτόνομα και χωρίς να λαμβάνει υπόψη τη βούληση του λαού που εκφράζεται μέσα από τις δημοκρατικά εκλεγμένες κυβερνήσεις.

· Το διαζύγιο με τους Κούρδους
Το δεύτερο γεγονός είναι η χειραφέτηση των Κούρδων και η αποστασιοποίησή τους από τη χιλιόχρονη στρατηγική συμμαχία με τους Τούρκους. Η επανάσταση των Κούρδων μέσα από τις τάξεις του ΡΚΚ από τη μια πλευρά, και η πρώτη (1991) και δεύτερη (2003) επιχείρηση των ΗΠΑ στο Ιράκ, ανοίγουν τον δρόμο για μια πορεία ενοποίησης των Κούρδων του Ιράκ, της Τουρκίας, του Ιράν και της Συρίας. Αυτό, όπως είναι φυσικό, είναι πιθανό να προκαλέσει τις αντιδράσεις της Τουρκίας, του Ιράν και του αραβικού παράγοντα.
Το θέμα, λοιπόν, είναι αν οι Κούρδοι κατορθώσουν να ξεφύγουν από τη μέγγενη των Περσών-Αράβων-Τούρκων ή αν θα υποχρεωθούν και πάλι σε μια στρατηγική συμμαχία με τους Τούρκους, για να κατορθώσουν να «υπάρχουν» και αυτοί στην περιοχή.

Το τέλος της κυριαρχίας;
Σε περίπτωση που γίνει το πρώτο, δηλαδή σε περίπτωση που οι Κούρδοι εξασφαλίσουν μια ισχυρή εξωτερική συμμαχία και δεν υποχρεωθούν σε στρατηγική συμμαχία-υποταγή στους Τούρκους, και σε περίπτωση που ο τουρκικός στρατός τεθεί υπό την εποπτεία μιας δημοκρατικής κυβέρνησης στην Τουρκία, η αρχή του 21ου αιώνα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ο πέμπτος σημαντικότερος σταθμός την ιστορία της περιοχής, αφού θα αφαιρέσει τα δυο κύρια συγκριτικά πλεονεκτήματα με βάση τα οποία οι Τούρκοι, κατά κάποιον τρόπο, κυριάρχησαν στην περιοχή για περίπου χίλια χρόνια.

Εκτιμήσεις-Συμπεράσματα
Η συγκεκριμένη προσέγγιση που παρατέθηκε στην παρούσα έκθεση, μας επιτρέπει να εξετάσουμε το ενδεχόμενο το επόμενο διάστημα οι Τούρκοι και ο τουρκισμός να απολέσουν την ηγεμονία στην περιοχή της Ανατολής, με ορατό το ενδεχόμενο την ηγεμονία αυτή να τη διεκδικήσουν οι Κούρδοι, που αποτελούν την πιο πολυπληθή ομοιογενή εθνική ομάδα στην περιοχή.
Επίσης, η απώλεια της ηγεμονίας από τους Τούρκους και η οριστική ήττα του τουρκικού εθνικισμού, είναι δυνατόν να επιτρέψει στους λαούς που εξισλαμίστηκαν και οδηγήθηκαν στον βίαιο εκτουρκισμό, στην ελεύθερη αναζήτηση της ιστορικής τους ταυτότητας μέσα στο μωσαϊκό των φυλών και των εθνοτήτων της Ανατολής.
Με βάση τα όσα εκτέθηκαν παραπάνω, η ροή του κουρδικού πετρελαίου στις διεθνείς αγορές από την 1η Ιουνίου 2009, μέσω του αγωγού Κιρκούκ-Γιουμουρταλίκ, σηματοδοτεί μια εντελώς νέα πραγματικότητα στην περιοχή. Προφανώς οι ΗΠΑ κατόρθωσαν να συγκεράσουν τις ανησυχίες Τούρκων, Αράβων και Περσών και έδωσαν στους Κούρδους τη δυνατότητα για τις επόμενες δεκαετίες να έχουν σταθερή πηγή εσόδων, μια εξέλιξη που θα προσδώσει βιωσιμότητα στο αυτόνομο κουρδικό κράτος του Νοτίου (ιρακινού) Κουρδιστάν.
Το θέμα είναι πώς θα επηρεάσει το γεγονός αυτό τις εξελίξεις στο Βόρειο (τουρκικό) Κουρδιστάν, από τη στιγμή μάλιστα που η Τουρκία, μετά από επίμονες αρνήσεις δεκαετιών, δέχθηκε να συναινέσει στην εξαγωγή του κουρδικού πετρελαίου από τον τερματικό σταθμό του Γιουμουρταλίκ, στον Κόλπο των Αδάνων, η οποία Τουρκία, σημειωτέον, έχει ηττηθεί στρατιωτικά από το ΡΚΚ και δείχνει διατεθειμένη να κινηθεί προς την κατεύθυνση πολιτικής λύσης του δικού της κουρδικού την επόμενη περίοδο.
Το ότι όλα τα παραπάνω αφορούν άμεσα την Ελλάδα, είναι ηλίου φαεινότερον. Το γιατί όλα αυτά δεν απασχολούν, τουλάχιστον σε επίπεδο πολιτικού προβληματισμού, την ελληνική πολιτική διανόηση, είναι ένα ερώτημα που ζητεί την απάντησή του.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
*Το άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Διπλωματία και στην εφημερίδα Ποντιακή Γνώμη, τεύχος Ιουνίου 2009.
**H αναφορά αυτή γίνεται για την ανάγκη του συγκεκριμένου άρθρου και το σκεπτικό που αναπτύσσεται εδώ δεν σημαίνει αναγκαστικά και αποδοχή από πλευράς του συντάκτη της ευρωπαϊκής προοπτικής της Τουρκίας, τουλάχιστον όπως την «οραματίζονται» οι ΗΠΑ, η Αγγλία και η ίδια η Άγκυρα.

19 σχόλια:

  1. Σάββα, αὐτό πού μέ ἀνησυχεῖ δέν εἶναι ἡ τρομοκρατία ἀπό πλευρᾶς Τουρκίας, ἀλλά ἡ τρομοκρατία τῆς πλήρους ἀνικανότητας ἀπό πλευρᾶς τῶν Ἑλλήνων πολιτικῶν συμπεριλαμβανομένων καί τῆς Κύπρου.

    Ὅ,τι ἔχουμε κερδίσει ἤ ὅ,τι ἔχουμε χάσει ὀφείλεται στήν πολιτική τῶν πολιτικῶν, πού κακά τά ψέματα ἐδῶ πάνω ἀπό 60 χρόνια οἱ γνωστές οἰκογένειες πολιτικῶν μᾶς ἔχουν γραμμένους καί κάνουν «μπίζνες» ἐν κρυπτῷ.

    Ἰόλαος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τὸ μεγάλο πλεονέκτημα τῶν Τούρκων, εἶναι ὁ πληθισμός τους, τὸ ὅποῖο δύσκολα θὰ ὑπερκερασθῆ, ἄλλὰ ἀπὸ μόνο του δὲν λέει τίποτε.
    Εὐτυχῶς, ἡ στρατηγικὴ πολιτικὴ τῆς Τουρκίας στὸ Ἰρὰκ ἀπέτυχε καὶ αὐτὸ ἐνδεχομένως νὰ σημαίνει καὶ μακροπρόθεσμες ἀλλαγὲς συνόρων.
    Σίγουρα σὲ μερικὰ χρόνια, μετὰ τὴν ἀποχώρηση τῶν ἀμερικανῶν ἀπὸ τὸ Ἰράκ, θὰ δημιουργηθῆ αὐτόνομο κουρδικὸ κράτος καὶ πιστεύω ὅτι ἡ Ἑλλάδα θὰ πρέπη νὰ τὸ ἀναγνωρίση, παρὰ τὶς μελλοντικὲς πιέσεις ποὺ θὰ δεχθῆ.
    Ἔτσι καὶ ἀλλιῶς ἡ πείρα ἔχει δείξει ὅτι οἱ τοῦρκοι φίλοι δὲν πιάνονται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εύγε, για την εξαιρετική ανάλυση δίδαγμα για όλους μας.
    Αυτά πρέπει να τα διδάσκονται στα σχολία τα νέα παιδιά.

    Χρειαζόμαστε νέους Ελληνες ηγέτες οραματιστές για να σταματήσουν το κατήφορο της χώρας μας στην Εξωτερική πολιτική, άμυνα, διπλωπατία, παιδεία και μετά οικονομία. Ακόμα και εαν δεν υπάρχουν είναι επιτακτική ανάγκη να τους εφεύρουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κύριε Καλεντερίδη,
    αναλύσατε στον βαθμό που το κάνατε τον νεοεμφανιζόμενο τουρκομανικό παράγοντα στην Βυζαντινή αυτοκρατορία.
    Νομίζω όμως ότι δεν δόθηκε βάρος στην πτωτική τροχιά του Βυζαντίου για μακρό διάστημα και όταν γέρασε ο λέων, τον έφαγαν τα τσακάλια που καραδοκούσαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμε 7:33
    έχεις δίκιο, όμως σε κάποιο σημείο της ανάλυσής μου λέω τα εξής: Όσο κι αν αναζητήσουμε τα αίτια της ήττας των Βυζαντινών στην εσωτερική κατάσταση και τις ενδογενείς αδυναμίες του Βυζαντίου...
    Δηλαδή, στην ουσία αναφέρομαι στις αδυναμίες του Βυζαντίου, χωρίς να υπεισέρχομαι σε λεπτομέρειες.
    Όμως, ανεξάρτητα από τις αδυναμίες, οι διαπιστώσεις όσον αφορά τους Τουρκομάνους δεν αλλάζουν.

    φιλικά

    Σάββας Καλεντερίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η Τουρκία στον 21ο αιώνα:Επιθανάτιος Ρόγχος.

    Θα γίνει το Κουρδιστάν αργά ή σύντομα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Με τα δεδομενα της εξαιρετικης αυτης αναλυσης, προκυπτει οτι το Τουρκικο κρατος οσο αμειλικτο και οργανωμενο κι'αν ειναι, εχει ενα αδυνατο σημειο. Αυτο ειναι ο ενδεχομενος αυτοπροσδιορισμος των διαφορων μη Τουρκογενων πληθυσμων της Τουρκιας. Πιστευω οτι χρειαζεται πολυ δουλεια με ολα τα διαθεσιμα μεσα, ωστε οι Αλεβιτες, Ποντιοι, Καππαδοκες και αλλες πληθυσμιακες ομαδες να αυτοπροσδιορισθουν ωστε να μπορεσουν καποτε να αυτονομηθουν απο το Τουρκικο κρατος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ είπε (για άρθρο κ. Καλεντερίδη)1)Μια δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση στην Τουρκία (πχ Ερντογάν)θα έχει άλλη, μη επεκτατική, πολιτική;Δηλαδή τα κρατικά συμφέροντα εξαρτώνται από το εσωτερικό καθεστώς; Το άρθρο δεν το λέει αλλά αφήνει ένα παράθυρο ανοιχτό. Επειδή θα είναι στην ΕΕ; Αλλά το ΝΑΤΟ δεν εμπόδισε τον Αττίλα, αντιθέτως. Αν υπέρτερες Δυνάμεις μελετούν (ή σχεδιάζουν) ανακατάταξη στην ευρύτερη περιοχή τότε με ή χωρίς δημοκρατία στην Τουρκία θα υπάρχει πρόβλημα-ας θυμηθούμε τον δημοκρατικά εκλεγμένο Βενιζέλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ είπε (γιαάρθρο κ.Καλεντερίδη)Μια δημοκρατική κυβέρνηση θα έχει άλλη πολιτική, μη επεκτατική, από το Στρατό; Το άρθρο δεν το λέει αλλά αφήνει, νομίζω ανοιχτό παράθυρο. Ωστόσο ο δημοκρατικός Βενιζέλος έφτασε στη Μ.Ασία... Τα εξωτερικά συμφέροντα δεν συναρτώνται από το εσωτερικο καθεστώς, υποστηρίζω.
    Το άρθρο είναι πολύ σοβαρό αλλά θα πρέπει να αναλυθεί και η άλλη περίπτωση: να (ξανά)συμμαχήσουν οι Κούρδοι με τους Τούρκους, δημοκρατικότατα. Γιατί τότε (σε περίπτωση γενικότερης ανακατάταξης της ευρείας περιοχής)το πρόβλημα θα είναι πολύ-πολυ σοβαρό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Η Τουρκία συστηματικά προωθεί νέες εδαφικές διεκδικήσεις(υφαλοκρηπίδα, FIR), και πλέον γκρίζες ζώνες με νησιά που δεν αναφέρονται ρητά σε διεθνείς συμφωνίες. Νομίζω ότι πρέπει να αρχίσει και η Ελλάδα να σκέφτεται ότι έχει δικαίωμα να θέτει διεκδικήσεις σε εδάφη της Τουρκίας όπως η Ιμβρος. Στην Ίμβρο η Τουρκία είχε υποχρεώσεις να διατηρήσει τα δικαιώματα των Ελλήνων που ζούσαν εκεί εις το ακέραιο. Με την προϋπόθεση του σεβασμού αυτών των δικαιωμάτων η Τουρκία αποκτούσε και το δικαίωμα της κυριαρχίας σε αυτό το νησί (όπως και στην Τένεδο). Υποχρέωση την οποία καταπάτησε παράφορα. Η Ελλάδα αντίθετα δεν καταπάτησε τα δικαιώματα των μουσουλμάνων της Θράκης μιας και παρά τα λάθη και παραλείψεις του Ελληνικού κράτους προς την μειονότητα, σε καμιά περίπτωση δεν εφάρμοσε πολιτικές αφανισμού της. Άρα, η Τουρκία έχει απολέσει την εμπιστοσύνη της διεθνούς κοινότητας ως εγγυητής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των Ελλήνων της Ιμβρού. Με βάση αυτά θεωρώ ότι το Ελληνικό κράτος θα πρέπει να σκέφτεται σοβαρά το πως θα πιέσει την Τουρκία για την επαναφορά του Ελληνισμού στην Ίμβρο ή ακόμη επιχειρηματολογία περί αλλαγής κυριαρχίας της νήσου. Απλά οι Τούρκοι θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι αν αυτοί επιλέγουν την λογική των διεκδικήσεων τότε και εμείς μπορεί να κάνουμε το ίδιο, το ίδιο αποτελεσματικά με αυτούς ή και περισσότερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Συγχαρητήρια Σάββα!
    Μέσα σε λίγες σελίδες περιέγραψες τα πάντα!
    Μνημειώδες κείμενο,στο οποίο θα πρέπει να δοθεί η δέουσα προσοχή από τους αρμοδίους.
    Το κείμενο αυτό έρχεται σε μια εποχή που το έλλειμα, γνώσης και πολιτικής σκέψης είναι τεράστιο...
    Το κείμενο αυτό θα μπρούσε κάλλιστα να αποτελέσει,βάση,για την δημιουργία πολιτικής από την Ελλάδα,αλλά και εφαλτήριο,για όσους θέλουν μέσα σε ελάχιστο χρόνο,να μορφώσουν μια πραγματική και ρεαλιστική άποψη,για την Τουρκία.
    Το κείμενο παρουσίαζει την ουσία των πραγμάτων,στην αληθινή τους διάσταση,χωρίς ανεμοφιλολογίες και τις γνωστές "θεωρητικές περικοκλάδες" των προβεβελημένων "στρατηγιστών" και "μελετητών", απο τις ο-μελετές των οποίων μπουχτήσαμε πλέον....Βαρυστομαχιάσαμε...
    Συγχαρητήρια και πάλι!
    Φιλικά
    Ομηρος Φωτιάδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αγαπητέ κ. Σάββα Καλεντερίδη
    Σας έχω συγχαρεί δημόσια επειδή έχετε βαθειά γνώση της Ιστορίας της Ανατολίας μας.
    Αλλά κι επειδή μπορείτε να κάνετε στρατηγικές αναλύσεις με υπεύθυνη-συγκεκριμένη-και-ντετερμινιστική
    απεικόνιση της πολιτικής γεωγραφίας
    της πολυσύνθετης αυτής περιοχής.
    Το παρόν άρθρο μας ανασύρει, μεταξύ άλλων, κι ορισμένους προβληματισμούς που έχουμε όλοι όσοι κατάγονται από τη Μικρά Ασία.
    Στις επισκέψεις μας διαπιστώνουμε όχι μόνον την κοινωνική αλλά και την πληθυσμιακή ετερογένεια του σημερινού πληθυσμού της, συναντάμε ένα μωσαϊκό εθνοτήτων με μεγάλο ποσοστό εκτουρκισμένων Ρωμηιών.
    Πέρα από το στρατιωτικό βαθύ κράτος και την πολιτική αριστοκρατία τους, στον απλό λαό τους, βρίσκουμε ανθρώπους με παρόμοια χαρακτηριστικά με εμάς. Εννοώ ότι πέρα από Ρώσους, Άραβες, Κούρδους και άλλους Ανατολίτες, βρίσκουμε συχνότατα ανθρώπους με εγγύ πολιτισμικά ή συνειδησιακά γνωρίσματα -ανεξαρτήτως της πνευματικής και οικονομικής διαφοράς. Θυμόμαστε ότι πολλές γυναίκες(κυρίως) παρέμειναν εκεί παντρεμένες όταν έφυγαν οι υπόλοιποι πρόσφυγες. Βρίσκουμε τα εγγόνια παιδιά τους να φέρουν ελληνικά ονόματα. Αλλά και θυμόμαστε και το πονεμένο κεφάλαιο των βίαιων εκτουρκισμών όπου με διάφορους τρόπους υποχρεώνονταν οι χριστιανοί να γίνουν πρώτα μουσουλμάνοι και έπειτα οι μουσουλμάνοι Ρωμηιοί να γίνουν Τούρκοι.
    Είναι χαρακτηριστικό το φαινόμενο, που παρατήρησα, να υπάρχουν ερείπια παλιών ναών ανάμεσα σε διπλά χωριά. Η Παράδοσή μας αναφέρει πολλά παραδείγματα ολόκληρων χωριών όπου με διάφορες μεθόδους γίνονταν εκτουρκισμοί από τη πρώτη εποχή των Σελτζούκων (την οποία ακολούθησε μια μεγάλη περίοδος αρμονικής συμβίωσης) αλλά και από τα χρόνια του οθωμανικού κράτους κι έπειτα.
    Γνωρίζουμε την παραδοσιακή γλωσσοκοπία των γονέων, το δίλλημα "πίστη ή μητρική γλώσσα" που έθεταν στους Ρωμηιούς, τις φορολογικές απαλλαγές και τα πολιτικά προνόμια σε όσους θα αλλαξοπιστούσαν, τον εκτουρκισμό των "απελατών" και βέβαια μετά το 1908 την υποχρεωτική στράτευση στα Τάγματα Εργασιών όλου του ανδρικού πληθυσμού(από 15 χρόνων!!) μέχρι και τους συστηματικούς εκτοπισμούς και μαζικές δολοφονίες οι οποίες από τον Raphael Lemkin και ιδίως από το 1948 προσδιορίσθηκαν πλέον με το νομικό όρο "γενοκτονίες".
    Πραγματικά οι 60.000 Τουρκομάνοι δεν ήταν δυνατόν να επικρατήσουν πάνω στους πληθυσμούς της βυζαντινής επικράτειας. Βλέπουμε ότι πολλοί σημερινοί λαϊκοί κάτοικοι αντιλαμβάνονται τις καταγωγές τους και διαισθάνονται ότι δεν είναι μόνον οικονομικοί οι λόγοι για τους οποίους δεν τους επιτρέπεται από το κράτος να βγάλουν βίζες.
    Αλλά και από τη γνωριμία μας με τους εξαίρετους διανοούμενους στη χώρα αυτή, βλέπουμε ότι με αυτόν τον λαό θα μπορούσαμε να έχουμε πολύ καλή γειτονία και αμοιβαία φιλία. Θυμάμαι ότι τον Μάϊο 2009 κατά την επίσκεψή μου στην Πόλη, συνέβησε κατά λάθος να χαθώ τη νύχτα, επιστρέφοντας στο ξενοδοχείο όπου διέμενα. Ψάχνοντας για βοήθεια, ενστικτωδώς αναζητούσα και εμπιστεύθηκα φυσιογνωμίες Τούρκων οι οποίοι "μας μοιάζουν" κι όχι φυσιογνωμίες που μοιάζουν με άλλες ανατολίτικες εθνότητες. Πραγματικά επέστρεψα με ασφάλεια και οι προσδοκίες μου επαληθεύθηκαν.
    Δεν θα είχαμε ούτε απειλές πολέμου, ούτε εισβολές, ούτε εθνικιστικό φανατισμό, ούτε θρησκευτικό μένος, ούτε θα κινδυνεύαμε, ούτε θα ζημιωνόμαστε.
    Βλέπουμε έναν λαό επίσης, ο οποίος όμως είναι και ο πρώτος που ζημιώνεται από την απουσία πολιτικής διοίκησης με δημοκρατικούς θεσμούς. Έχει ένα μεγάλο φταίξιμο σ'αυτήν την κατάσταση ο ίδιος ο λαός αυτός. Διότι δεν τόλμησε ποτέ να κάνει κοινωνική επανάσταση και να εκθρονίσει την στρατιωτική εξουσία, ούτε μια επανάσταση των νέων όπως έγινε στην Ελλάδα το 1974.
    Μπορούμε να κουβεντιάζουμε αρκετά ακόμη [...]
    φιλικούς χαιρετισμούς

    Μαρία Α. Παπαδοπούλου
    και με την εκτίμηση του ΔΣ του Συλλόγου Μιστιώτες Καππαδοκίας
    "Ο Άγιος Βασίλειος"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Γιατί άραγε η Τουρκία είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει σχεδόν οικειοθελώς Ευρωπαϊκή πολιτική ένταξης κόντρα στα μεσομακροπρόθεσμα στρατηγικά της συμφέροντα στην περιοχή!
    Μια πολιτική που και η ίδια η Ευρώπη κατά βάθος δεν θέλει...
    Η Τουρκία σήμερα αναβαθμίζεται σαν περιφερειακή υπερδύναμη και σημαντικός στρατηγικός εταίρος των ΗΠΑ.
    Διαθέτει μια ραγδαία αναπτυσσόμενη οικονομία και μια μεγάλη αγορά περιζήτητη σε Δύση και Ανατολή.
    Έχει δεσπόζουσα στρατηγική θέση και ξέρει ιστορικά να την διαπραγματεύεται με διπλωματική μαεστρία.
    Συμμετέχει σε όσες στρατιωτικές αποστολές της ζητηθεί χωρίς να φείδεται προσωπικού και μέσων με μόνο γνώμονα την προώθηση των συμφερόντων της τα οποία και διαπραγματεύεται σκληρά με διορατικότητα και μεθοδικότητα.
    Η αμυντική – πολεμική βιομηχανία είναι αξιόλογη και ανταγωνιστική επιτυγχάνοντας συμπαραγωγές ακόμη και σε εξειδικευμένο ευαίσθητο στρατιωτικό υλικό.
    Προσπαθεί και έχει πολλές πιθανότητες να αναλάβει την ατυπη ηγεμονία των χωρών του μουσουλμανικού κόσμου.
    Έχει ισχυρές ένοπλες δυνάμεις που της δίνουν τη δυνατότητα να εφαρμόζει αναθεωρητική πολιτική στο Αιγαίο και Κύπρο να δημιουργεί πολιτικά και στρατιωτικά τετελεσμένα ακόμη και αντίθετα σε αποφάσεις διεθνών οργανισμών (Casus Belli)
    Έχει αταλάντευτη και μακρόπνοη εξωτερική πολιτική που την καταρτίζουν εξειδικευμένα επιτελεία την οποία προάγει με συνέπεια και σταθερότητα χωρίς πολιτικό κόστος.
    Φυσικά έχει και εσωτερικά προβλήματα
    Πολλά και αρκετά σοβαρά...
    Γιαυτό ακριβώς δεν την βολεύει μια πορεία προς πλήρη Ευρωπαϊκή ένταξη
    Που σημαίνει εκδημοκρατισμό και εξασθένηση της επιρροής του στρατού στην πολιτική σκακιέρα
    Μάλλον λοιπόν θα επιδιώξει μια ειδική σχέση. Που θα ικανοποιήσει όλους: Ευρωπαίους και βαθύ κράτος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Συγχαρητήρια για το άρθρο.
    Θα ήθελα να παραθέσω τη δική μου εμπειρία σε σχέση με την κυρία Παπαδοπούλου
    που αναφέρει "Δεν θα είχαμε ούτε απειλές πολέμου, ούτε εισβολές, ούτε εθνικιστικό φανατισμό, ούτε θρησκευτικό μένος, ούτε θα κινδυνεύαμε". Δεν έχω γνωρίσει πολλούς τούρκους, λιγότερους από δέκα και όλους στο εξωτερικό για σπουδές ή επαγγελματικές υποχρεώσεις άρα θεωρητικά από την προηγμένη τους τάξη. Νομίζω όμως πως είναι επαρκές δείγμα. Βρήκαμε πολλά κοινά σε ενδιαφέροντα και απόψεις. Κάποιοι υποπτέυομε ότι φέρναν γύρω γύρω για να μου πουν ότι έχουν ελληνική καταγωγή. Ακόμα και αυτοί όμως δείξαν εκνευρισμό όταν τους είπα "για να μπορώ να φυλάω τη πατρίδα μου" όταν με ρώτησαν γιατί πήγα στρατό!! Από τη μεριά τους ήταν φανερά περήφανοι που είναι Τούρκοι και για τη θητεία τους (φαίνεται ότι όποιος έχει πτυχίο πάει πάντα έφεδρος αξιωματικός, όλοι που συνάντησα τέτοιοι ήταν). Δεν ξέρω τι τους μαθαίνουν και τι τους ποτίζουν αλλά θέλουν ψυχίατρο. Από τη μια έπιζητούν Ελληνικά στοιχεία ως μια καλιέργεια για να ξεχωρίζουν στη χώρα τους από τους χωριάτες και απο την άλλη κάτω από την ευγένια καταλαβαίνεις ότι νοιώθουν καλυτεροι μας εξ ορισμού!! Για αυτό διαφωνώ εν μέρη με τη παρατήρηση σας. Δεν νομίζω ότι "υπο άλλες συνθήκες" θα είμασταν φίλοι χωρίς απειλές κτλ. Πρέπει να αλάξουν αυτοί συλλογικά. Και μέσα από μια αληθινή δημοκρατία πάλι θα πάρει πάνω από μια γενιά κατά τη γνώμη μου. Σήμερα πιστεύω πως το μόνο κέρδος από το διάλογο είναι στα πλαίσια του "μάθε τον εχθρό σου" και σε επίπεδο ατόμων και σε επίπεδο χωρών. Μακάρι να κάνω λάθος. k@

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Κυρία Μαρία Α. Παπαδοπούλου, δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω με το κείμενό σας σε γενικές γραμμές. Μόνο στο σημείο που η νεολαία μας έκανε κοινωνική επανάσταση το 1974 και εκθρόνισε την στρατιωτική εξουσία, επιτρέψτε μου να έχω άλλη άποψη. Κατ' αρχάς η επανάσταση των νέων έγινε στην Νομική και στο Πολυτεχνείο το 1973 και δυστυχώς δεν έριξε την στρατιωτική εξουσία και αμφιβάλλω αν η χούντα θα έπεφτε αν δεν γίνονταν το ελληνοκτόνα γεγονότα του 1974 που θα τα πληρώνει ο τόπος για μια ζωή...αν τότε το 1973 έριχναν την χούντα, δεν θα γινόταν και το 1974 πραξικόπημα στην Κύπρο, τουρκική εισβολή και η από τότε φινλανδοποίηση ουσιαστικά της χώρας μας προς την τουρκία...Ήγουν ο λαός μας δεν στάθηκε τότε στο ύψος του...όπως δεν το κάνει και τώρα και ανέχεται την ξεφτίλα κάθε μέρα ακόμα και από χώρες που "δεν τις ξέρει ούτε η μάνα τους" και οι πολιτικοί-στρατιωτικοί μας πλάθουν κουλουράκια με τα δυο χεράκια...
    ΙοΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Μαρία

    Εγώ απεναντίας χαίρομαι κύριοι,
    διότι βλέπω ότι συμφωνούμε!
    Ναι, σωστά κύριε loΠ, έπρεπε να πώ επανάσταση των νέων του 1973 κι όχι 1974. Όμως κοιτάξτε καλύτερα και θα δειτε οτι δεν είπα ότι "έριξαν οι νέοι τη χούντα...".
    Ασφαλώς και δεν έριξαν λίγοι νέοι τη χούντα...αλλά εκείνοι οι λίγοι νέοι καθώς επίσης και οι άλλοι νέοι(οι άλλοι που έβλεπαν τους επαναστάτες), είδαν ότι μπορούν να μην "ποτίζονται" και άρχισαν συνειδησιακά να παύουν να'ναι "νυχτωμένοι".
    Από τον λήθαργο αυτό δεν ξύπνησαν ακόμη οι πολυπληθείς Τούρκοι, κύριε k@. Πραγματικά σαν "κάτι να τους ποτίζουν" διότι αντιλαμβανόμαστε ότι βρίσκονται σε μια ψυχολογική σύγχυση όταν μας συναντούν. Άλλοτε μας φοβουνται κι άλλοτε είναι επιθετικοί. Άκουσα ότι κάποιες σχολές τους ποτίζουν βιβλία ιστορίας που μιλούν φριχτά για εμάς. Δεν ξέρω να ερμηνεύσω τον συμπεριφορισμό τους. Μερικές φορές σκέφτομαι ότι πάντοτε συνεισφέρουν αρνητικά και οι εκπρόσωποι των θρησκειών, που αντί να ομονοιάζουν τους πιστούς εντούτοις τους γεμίζουν προκαταλήψεις, ...ασφαλώς επιδρά κι ο κώδικας "εξολοθρεύσατε αλλοθρήσκους", όπως και ο φόβος να μην πάθουν ό,τι ο ποιητής των "σατανικών στίχων"... Εμείς λοιπόν, σίγουρα δεν ριξαμε καμια χουντα αλλά σε κάτι τέτοια επαναστατήσαμε δηλ. τολμάμε σήμερα να στελνουμε επιστολές διαμαρτυρίας στους Υπουργούς για τη Μακεδονία, να διαφωνούμε δημόσια με τις ελλείψεις των κυβερνήσεών μας, να αμφισβητούμε τους ξύλινους λόγους, το "ακέραιο" τόσο των πολιτικών όσο και των θρησκευτικών αρχόντων μας κλπ. Αυτό εννοώ "κάναμε ήδη κοινωνική επανάσταση και επανάσταση των νέων", ενώ αυτοί περιμένουν να τους λύσουν οι άλλοι τα προβλήματα! Όσον αφορά στα κόμπλεξ και τον θαυμασμό στο στρατό τους που αναφέρατε, νομίζω ότι είναι επιδερμικό αντανακλαστικό ...σκεφτείτε απλά ότι είναι "κοινωνικά ανώριμοι" κι αυτό τα λέει όλα.

    Ίσως ο κ.Σάββας έχει εμπειρία να μας εξηγήσει περισσότερα για το μπιχεβιορισμό τους.


    Επίσης, προτείνω να έχουμε το θάρρος να μιλάμε με τα ονόματά μας, στην χώρα της Δημοκρατίας ζούμε, τι λέτε;

    Να'στε καλά
    Μ.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Να μιλάμε με τα ονόματά μας; Πιστεύεις ότι έχει την ωριμότητα να μην σε διώξει δικαστικά π.χ. ο Πάγκαλος ας πούμε ή κάποιος παρόμοιος αν νομίζει ότι θίγεται; Έχω δει τον συγκεκριμένο σε Τ/Ο εκπομπές να γίνεται μπαρούτι σε ζητήματα που τον αφορούν και απειλεί θεούς και δαίμονες, μπορούμε εμείς οι ελάχιστοι να ανταπεξέλθουμε σε δικαστικούς αγώνες με τους δυνατούς;
    ΙοΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Εξαιρετικό άρθρο ! Περιγράφει με σαφήνεια και βαθιά ιστορική γνώση το πολυδιάστατο θέμα του τουρκικού επεκτατισμού. Το πιό σημαντικό όμως είναι ότι ο γράφων διερευνά προοπτικές εξελίξεων, βασισμένες σε ρεαλιστικές παρατηρήσεις των ήδη υπαρχόντων δεδομένων. Ισως τελικά να μην υπήρχαν ανίκητοι στον κόσμο, αν δεν υπήρχαν παραιτημένοι διεκδικητές. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Αγαπητέ Σαββα
    Επειδή διαβάζω συχνά τα περι εκδημοκρατισμού και εξασθένησης της επιρροής του στρατού στην πολιτική σκακιέρα της Τουρκίας, εάν αυτη μπει στην ΕΕ.

    Κατά την αποψή μου το θεωρώ τραγικό λάθος να επαναπαύονται ολοι οι αναλυτές του ΥΠΕΞ και μη……. πάνω σε αυτή τη σκέψη και στρατηγική.

    Θα συνιστούσα λοιπόν να διαβασουν ιστορικά τους Τορκους και θα διαπιστώσουν ότι οι Τουρκοι εδώ και χρόνια λειτουργούν συστηματικά και μεθοδικά αντιγράφοντας μοντέλα διακυβέρνησης .

    Είναι αναμφισβήτητο ότι οι τουρκοι στην νεα χιλιετία θα πρεπει να αλλάξουν και αυτό το πετυχαν μεχρι ένα σημείο. Από ότι δείχνουν τα πραγματα προχωράνε με γοργους ρυθμούς σε ένα εκδημοκρατισμένο κράτος τύπου και μοντέλου Αμερικής.(πιθανότατα να δούμε και κουρδική κοινοπολιτεία)

    Όταν αναφέρομαι σε τυπου-μοντελου Αμερικής εννοώ σε ένα κρατος το οποίο θα ενσωματώσει εθνότητες τους Κουρδους Αλεβίτες κλπ.

    Στο οποίο βεβαια ο Στρατος θα εχει την ιδια επιρροή στην πολιτική σκακιερα όπως στρατός στην Αμερική. Επισης και η πολιτική στην Τουρκία δεν θα είναι ανεξέλεγκτη θα λειτουργεί και αυτή όπως και στην Αμερική.

    Δεν είναι καθόλου τυχαία η ιστορία της Εργενεκον. Απλα εφτασε η στιγμη οπου τα οπλα σιωπούν και τον λόγο έχουν τα λεφτά οι, διπλωμάτες και οι εμπορικές συμφωνίες.

    Θα συνιστούσα λοιπόν να αφήσουμε στην ακρη τα προβλήματα της Τουρκίας και να δούμε τα δικά μας. Τα δικά μας προβλήματα από εδώ και περα θα είναι μεγαλα και θα πρεπει να ζήσουμε εμεις και τα παιδιά μας με μια μεγαλη οικονομικη και στρατιωτική δυναμη εξ ανατολάς μας με ότι αυτό συνεπάγεται και με ότι χρειάζεται για να επιβιώσουμε αξιοπρεπώς

    Μφχ
    Z

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.