2/7/09

Δημοσίευμα της «Νιου Γιορκ Τάιμς» για τα Πομακοχώρια της Ξάνθης


Στα Πομακοχώρια της Ξάνθης κάνει αναφορά η εφημερίδα «Νιου Γιορκ Τάιμς» στο ταξιδιωτικό της ένθετο. Το κείμενο υπογράφει η Ιωάννα Κακίση και καταγράφει εντυπώσεις από περσινή πενθήμερη επίσκεψή της στη Θράκη, σημειώνοντας ότι «ήλθε στο προσκήνιο ως ταξιδιωτικός προορισμός, μετά τη βελτίωση των ελληνοβουλγαρικών και κυρίως ελληνοτουρκικών σχέσεων, που επέτρεψαν στη βορειοανατολική Ελλάδα μετά από πολλά χρόνια να πάψει να είναι ο προμαχώνας εναντίον μιας εχθρικής Τουρκίας και μιας κομμουνιστικής Βουλγαρίας».
Μεταξύ άλλων, στο οδοιπορικό σημειώνεται ότι «τα Πομακοχώρια της Ξάνθης, λόγω των συνοριακών διαφορών με τη Βουλγαρία κατά την κομμουνιστική εποχή, ήσαν αποξενωμένα από την υπόλοιπη Ελλάδα μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1990, όταν η ελληνική κυβέρνηση αφαίρεσε το στρατιωτικό φραγμό (μπάρα) της ψυχροπολεμικής εποχής, που έφραζε το μοναδικό δρόμο προς τα χωριά, και που για να τον περάσουν οι Πομάκοι, έπρεπε να επιδεικνύουν στους Έλληνες στρατιώτες ένα ειδικό δελτίο ταυτότητας».

Στο δημοσίευμα υποστηρίζεται ότι «οι Πομάκοι είναι θύματα της πολιτικής, καθώς η Ελλάδα, η Τουρκία και η Βουλγαρία τους διεκδικούσαν ως δικούς τους», σημειώνοντας ότι «σήμερα, οι Πομάκοι εντάσσονται με επιφυλάξεις στην ελληνική κοινωνία, όμως τα χωριά τους παραμένουν απελπιστικά φτωχά».

Στη συνέχεια, γίνεται αναφορά στη νομαρχία Ροδόπης, «όπου περισσότεροι από τους μισούς κατοίκους είναι τουρκόφωνοι Έλληνες μουσουλμάνοι και άλλοι Τσιγγάνοι (γνωστοί επίσης ως Ρομά), Αρμένιοι και Έλληνες Πόντιοι», όπως υπογραμμίζεται.

Τέλος, επισημαίνεται ότι «ύστερα από τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας κατά των Οθωμανών Τούρκων, το μεγαλύτερο μέρος της οθωμανικής ιστορίας της Ελλάδας εγκαταλείφθηκε σε μαρασμό» και αναφέρεται ότι «το πλέον εντυπωσιακό από τα ελάχιστα εναπομείναντα κτίρια είναι το Ιμαρέτ του Μοχάμεντ Αλί Πασά στην πόλη της Καβάλας, που άνοιξε ως ξενοδοχείο πολυτελείας το 2004».

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ - Π. Παναγιώτου
sofiatimes.com

13 σχόλια:

  1. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε το παιχνίδι «νοσταλγίας» του Οθωμανικού παρελθόντος που παίζεται για να μην ξυπνήσουμε μια μέρα με τρομερούς πονοκεφάλους… Υπάρχουν Οθωμανικά θρησκευτικά ιδρύματα εγκαταλελειμμένα σε όλη την επικράτεια τα οποία έχουν παραχωρηθεί στο ελληνικό δημόσια κατά την ανταλλαγή. Υπάρχει προσπάθεια σε συνεργασία και με ντόπιους αφελής κυρίως η ανάδειξη αυτών των μνημείων ως θρησκευτικών. Η προσπάθεια είναι διακριτική προς το παρόν αλλά δεν θα παραμείνει έτσι… Έχετε τα μάτια σας ανοιχτά και ενημερώστε όλους τους έλληνες τουλάχιστον αν μην πέσουν θύματα της αφέλειάς τους. Τίποτα δεν είναι αθώο όταν βάζει παρακαταθήκες για μελλοντικές διεκδικήσεις.-

    Ελευθέριος Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Στην Θεσσαλονίκη Ελληνικά μνημεία καταρρέουν και έχουν ξεσκιστεί να αναστηλώνουν οτιδήποτε Οθωμανικό...αίσχος...
    ΙοΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. -"Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε το παιχνίδι «νοσταλγίας» του Οθωμανικού παρελθόντος που παίζεται για να μην ξυπνήσουμε μια μέρα με τρομερούς πονοκεφάλους… Υπάρχουν Οθωμανικά θρησκευτικά ιδρύματα εγκαταλελειμμένα σε όλη την επικράτεια τα οποία έχουν παραχωρηθεί στο ελληνικό δημόσια κατά την ανταλλαγή. Υπάρχει προσπάθεια σε συνεργασία και με ντόπιους αφελής κυρίως η ανάδειξη αυτών των μνημείων ως θρησκευτικών. Η προσπάθεια είναι διακριτική προς το παρόν αλλά δεν θα παραμείνει έτσι… Έχετε τα μάτια σας ανοιχτά και ενημερώστε όλους τους έλληνες τουλάχιστον αν μην πέσουν θύματα της αφέλειάς τους. Τίποτα δεν είναι αθώο όταν βάζει παρακαταθήκες για μελλοντικές διεκδικήσεις."-

    -"Στην Θεσσαλονίκη Ελληνικά μνημεία καταρρέουν και έχουν ξεσκιστεί να αναστηλώνουν οτιδήποτε Οθωμανικό...αίσχος...
    ΙοΠ"

    Βρίσκω απολύτως ορθές και τις δύο παρατηρήσεις, διότι:
    1) Οι Τούρκοι έχουν επιθετικότατη πολιτική και συνεχώς ζητούν και άλλα....!
    2) Η πολιτική κατευνασμού έχει επανειλημμένα αποδειχθεί αποτυχημένη.

    Υπάρχουν στην Τουρκία τεράστιες Ελληνικές περιουσίες τις οποίες, με παρακαλώ ειδικό "μυστικό" Νόμο,κατέσχον .....!

    Εκτός αυτών υπάρχουν οι περιουσίες των ιδρυμάτων τις οποίες το Τουρκικό κράτος με το "έτσι θέλω" και χωρίς καμία νόμιμη δικαιολογία έχει κατάσχει!

    Παρακαλώ, βρείτε μου κάποια δικαιολογία για την συνεχιζόμενη "πλαδαρότατη" εξωτερική πολιτική της χώρας μας έναντι της Τουρκίας!

    Αυτοί μας ζητούν συνεχώς και αδιαλείπτως τα πάντα, ακόμη και παραβιάζοντας το διεθνές δίκαιο και διεθνείς συνθήκες, εμείς δε συνεχώς δίνουμε χωρίς να διεκδικούμε τίποτε ...!

    Είναι αυτό σωστό και λογικό? Είναι πατριωτικό ?

    Ευμένης ο Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δηλαδη τα τζαμια δεν ειναι πολιτιστικη κληρονομια στην Ελλαδα
    θα πρεπει να τα γκρεμισουμε με λοστους επειδη χτειστηκαν υπο την Οθωμανικη κατοχη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμε κανείς είπε ότι τα μνημεία της οθωμανικής περιόδου πρέπει να γκρεμιστούν.
    Απλά, να λάβουμε τα μέτρα μας, για να μην γίνουν τα μνημεία αυτά οχήματα προπαγάνδας και άσκησης πολιτικής της Τουρκίας στην Ελλάδα.
    Ας το συνειδητοποιήσουμε όλοι μας. Δεν υπάρχει άλλο πεδίο να παίζουν τα παιχνίδια τους οι Τούρκοι και οι φίλοι τους στην Ελλάδα.
    Αν θέλουν να παίξουν παιχνίδια, ας πάνε να τα παίξουν στην κοιτίδα τους, την Κεντρική Ασία.
    Στην Ελλάδα ήταν κατακτητές, ως κατακτητές τους διώξαμε και δεν τους θέλουμε πίσω.
    Τουλάχιστον αυτό θέλει η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων.

    Σάββας Καλεντερίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τά τζαμιά ,Ανώνυμε 1:18,δέν είναι πολιτιστική κληρονομιά,καί πρέπει νά γκρεμιστούν.Διάβασε τό βιβλίο τού ΣΑΘΑ"Τουρκοκρατούμενη Ελλάς"γιά νά καταλάβης τί εννοώ..Αλλωστε ,καί λόγω αμοιβαιότητος(γκρεμίζουν Εκλησσίες,ή όχι;)έπρεπε νά γκρεμιστούν.Μή μου γράψης γιά πολιτισμό καί ανθρωπιά,γιατί εξ αιτίας αυτών τών ανοησιών ,ή Ελλάς είναι αυτή πού είναι.
    Ως πρός τήν πολιτική,αλήθεια,γιατί δέν διεκδικούμε καί εμείς τό Βυζαντινό μας παρελθόν;Αλλωστε σ'αυτά τά μέρη ήμασταν γιά χιλιάδες χρόνια καί πολύ πρίν από αυτούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμε 2:42
    Ό,τι χτίστηκε επί οθωμανικής κατοχής, είναο οθωμανικό μνημείο, μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας και σαφω΄ς δεν πρέπει να γκρεμιστεί.
    Όσο για το γκεμίζουν οι Τούρκοι εκκλησίες, να γκρεμίσουμε και μεις τζαμιά, αυτό είναι λάθος να το επικαλείται και να το υποστηρίζει ένας Έλληνας.
    Δεν θα κάνουμε ανταγωνισμό βαρβαρόττηας με τους Τούρκους.
    Έλληνας σημαίνει λογική σκέψη και πολιτισμός.
    Και δεν είναι ούτε λογικό, ούτε δείγμα πολιτισμού να γκερμίζεις τζαμιά.

    Σάββας Καλεντερίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τότε να τα περάσουμε AZAX..Κάνει τα τζαμια αόρατα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. το πρόβλημα είναι ότι οι σημερινοί Έλληνες είμαστε κομπλεξικοί,"μη μας πουν έτσι και μη μας πουν αλλιώς"!
    Στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, κοιτάξτε τι έκανε το γνωστό βιβλίο του κ.Μαζάουερ(Σαλόνικα, πόλη των φαντασμάτων)! Σκοτώθηκαν όλοι οι φορείς,ο τοπικός τύπος, μέχρι και Αθηναίοι δημοσιογράφοι μάς θυμήθηκαν, να ανασυστήσουν την πόλη του τέλους του 190υ αιώνος και των αρχών του 20ου, ποικιλοτρόπως![Γελάω, τι να κάνω, που τα τελευταία χρόνια στα έντυπα του φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσ/νίκης, στις εκδηλώσεις που γίνονται σε διάφορα μνημεία,γράφουν μόνο το παλιό όνομα π.χ.γιαχουντί χαμάμ, και όχι χαμάμ στα λουλουδάδικα όπως το ξέρουν όλες οι τελευταίες γενιές, και έτσι δεν ξέρουμε πού να πάμε!Ας μας δώσουν μια περίοδο χάριτος τουλάχιστον, να βάζουν και τα δυο ονόματα για να συνεννοούμαστε! τόσο πολύ βιάζονται να μας οθωμανοποιήσουν;]
    Κι όλα αυτά γιατί; Γιατί μας μάλωσε κάποιος Μαζάουερ κι εμείς ψαρώσαμε!Ο κ.Μαζάουερ όμως, όπως και κάθε Μαζάουερ, μπορεί να έχει τους λόγους του για ό,τι λέει και κάνει και να μη διακατέχεται τελικώς,από αγνό ενδιαφέρον για την ιστορία ή τους ανθρώπους. Αν αυτός ο συγγραφέας βλέπει τη Θεσ/νίκη ως πόλη των φαντασμάτων, πώς θα έβλεπε την Κων/πολη,τη Σμύρνη,το Αϊβαλί, την Αδριανούπολη,το Μοναστήρι,τη Φιλιππούπολη τη Σινασσό και την Τραπεζούντα; Αλλά το ζουμί της υπόθεσης φαίνεται, βρίσκεται στην πόλη που παρέμεινε στους Έλληνες, όχι σε όλες τις άλλες!

    Δεν αντιτίθεμαι, στην αναστήλωση μνημείων, αλλά φοβάμαι ότι τέτοιες ενέργειες αντί να εξευμενίζουν τους Τούρκους, τους ανοίγουν την όρεξη για παλιά "μεγαλεία"! Όσο για τους πολλούς Έλληνες,αυτοί ή γίνονται βασιλικότεροι του βασιλέως ή αντιμετωπίζουν το θέμα με μεγάλη αφέλεια, ακριβώς λόγω του κόμπλεξ που προανέφερα.

    Τέλος, να πω, πως όλα αυτά τα οθωμανικά μνημεία είναι τόσο δικά μας, όσο και τα βυζαντινά και τα αρχαία, γιατί χτίστηκαν με το αίμα και τον ιδρώτα των παππούδων και των προπαππούδων μας (ως γνωστόν οι Χριστιανοί πλήρωναν μεγαλύτερους φόρους από τους Μουσουλμάνους ακόμα και στις περιπτώσεις που είχαν το ίδιο εισόδημα), επιπλέον οι αρχιτέκτονες και οι μηχανικοί, αλλά και οι εργάτες ήταν στη συντριπτική τους πλεοψηφία Χριστιανοί! Και όταν πηγαίνετε στην Κων/πολη, να επισκέπτεστε το Τοπκαπί και να το θεωρείτε το ίδιο δικό μας όσο και την Αγιά Σοφία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Στην Θεσσαλονίκη στην διασταύρωση των οδών Γ' Σεπτεμβρίου και Λεωφόρου Στρατού υπάρχουν κάτω από την υπερυψωμένη Γ' Σεπτεμβρίου ερείπια πανάρχαιου πρωτοχριστιανικού ναού, πριν ακόμα χωριστούμε σε Ορθόδοξους/Καθολικούς κλπ. Είναι υπερυψωμένη η οδός από πάνω μετά από παρέμβαση και του Βατικανού ακόμα από ό,τι λέγεται, όταν διανοιγόταν ο δρόμος πριν δεκαετίες και ήταν έτοιμοι να μπαζώσουν τα πάντα και να χαθούν για πάντα. Αν πάτε από κάτω θα δείτε πανάρχαιες θρησκευτικές τοιχογραφίες να αχνοφαίνονται στους τοίχους, η καρδιά σας θα σφιχτεί από την εγκατάλειψη και την βρωμιά...τα γνωστά. Επίσης ο Μακεδονικός τάφος στην Παπαναστασίου και Λεωφ. κ. Καραμανλή. Ούτε η μάνα του πια δεν τον ξέρει. Δεν προβάλλεται δεν φωτίζεται δεν...δεν... εγκατάλειψη βρώμα και δυσωδία και εκεί...αλλά στο Αλκαζάρ οργασμός αναστήλωσης, στην οδό Λαγκαδά ολόκληρο τζαμί μετέφεραν σε ράγες για να μην γκρεμιστεί κατά την διαπλάτυνση...και άλλα και άλλα... λοιπόν κύριοι ή όλα τα μνημεία αγάπη συντήρηση και προβολή ή αν δεν υπάρχει χρήμα τότε πρώτα τα δικά μας. Όλα τα άλλα είναι υποτέλεια πασπαλισμένη με τις γνωστές διεθνιστικές και παγκοσμιοποιητικές @@ριές...
    ΙοΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ΝΑ ΙΣΧΥΣΕΙ Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΜΟΙΒΑΙΟΤΗΤΑΣ : ΚΑΝΕΝΑ ΤΖΑΜΙ ΝΑ ΜΗΝ ΑΝΑΣΤΗΛΩΘΕΙ ΕΑΝ ΔΕΝ ΑΝΑΣΤΗΛΩΘΟΥΝ ΟΛΕΣ ΟΙ ΒΙΑΣΘΕΙΣΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ, ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΚΙΛΙΚΙΑΣ, ΤΗΣ ΚΩΝ/ΠΟΛΗΣ.ΚΑΝΕΝΑ ΤΖΑΜΙ ΝΑ ΜΗΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ ΣΑΝ ΤΟΠΟΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ,ΕΑΝ ΔΕΝ ΞΑΝΑΑΝΟΙΞΟΥΝ ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΑΣ ΣΑΝ ΤΟΠΟΙ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΤΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ, ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΑΝ ΣΤΑΒΛΟΙ ,ΑΠΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΑ ΟΠΩΣ ΣΗΜΕΡΑ. ΕΔΩ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ,ΝΑ ΠΙΕΣΕΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΜΕ ΕΞΥΠΝΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ.ΚΑΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΑ ΚΑΛΑ ΠΑΙΔΙΑ (ΠΡΟΣ ΧΑΡΗ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΡΗΜΑΔΑΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΚΙΝΟΥΜΕΝΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ) ΣΤΑ ΔΙΕΘΝΗ ΦΟΡΑ, ΝΑ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΣΥΜΜΑΧΙΕΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΑΚΕΥΟΥΜΕ ΤΟΥΣ "ΜΑΚΕΔΟΝΟ"-ΤΟΥΡΚΟ-ΒΟΥΛΓΑΡΟΥΣ...ΑΥΤΟΙ ΜΑΣ ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΓΚΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΜΕΙΣ ΑΥΤΟΥΣ! sikelos 13

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Όσοι λένε ότι δεν ενδιαφερόμαστε για την Οθωμανική κληρονομιά μού θυμίζουν διάφορες άλλες περιπτώσεις όπως για παράδειγμα αυτούς που λένε ότι δεν ενδιαφερόμαστε για τούς αναπήρους. (είναι αδύνατον να κυκλοφορήσει ανάπηρος στην Αθήνα) Προφανώς δεν είναι αλήθεια ότι δεν ενδιαφερόμαστε για τούς αναπήρους, η αλήθεια είναι ότι δεν ενδιαφερόμαστε για τούς ανθρώπους (τούς πεζούς) Μα καθόλου.

    Έτσι και το ότι δεν ενδιαφερόμαστε για την κληρονομιά καθόλου. Ενδιαφερόμαστε για όλα τα άλλα για να ενδιαφερθούμε για αυτό; Όταν το βλέπεις αυτό δεν έχεις άδικο να βρίσκεις ύποπτη την ιδέα ότι από εκεί πρέπει να αρχίσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Πολιτικοί: πουλημένα τομάρια, ανίκανοι, δειλοί
    Δημόσιοι υπάλληλοι: οι ψηφοφόροι τους
    Έλληνας πολίτης: τη ελπίδα έχει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.