19/7/09

O τουρισμός μας και η ακρίβεια


Της Ελίνας Γαληνού
Ο τουρισμός για την Ελλάδα, αποτελεί έναν σημαντικό οικονομικό πόρο με τον οποίο συνδέεται ένας μεγάλος κύκλος εργασιών. Γι΄αυτόν τον λόγο, πρέπει να φροντίζουμε για την αναβάθμιση του τουριστικού προιόντος που "σερβίρουμε" κάθε χρόνο, ώστε να είναι ανταγωνιστικό με κείνο των άλλων χωρών. Διότι όπως γνωρίζουμε, υπάρχουν και άλλες χώρες με ήλιο και θάλασσα οι οποίες ελκύουν τουριστικά ρεύματα, άρα ο κόσμος που τις επισκέπτεται, περνάει καλά εκεί...Εμείς μπορεί βέβαια να προτείνουμε την "ωραιότερη χώρα της Μεσογείου με τη μοναδική ποιότητα θαλασσών..." όμως υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τις προτιμήσεις τουριστών ανά τον κόσμο.
Ενας απ΄αυτούς είναι η ακρίβεια. Πολλά προιόντα και υπηρεσίες στην Ελλάδα, είναι πολύ ακριβότερα σε σχέση με το μέσο ευρωπαικό επίπεδο των 27 χωρών της ΕΕ. Συγκρίνοντας μεγάλα σούπερ-μάρκετ μιας χώρας της ΕΕ με τα δικά μας, όπου ο μέσος μισθός είναι σχεδόν διπλάσιος απ΄ότι στην Ελλάδα, διαπιστώνονται σημαντικές αποκλίσεις τιμών. Η σύγκριση αυτή περιλαμβάνει και χώρες νησιώτικες προκειμένου να μην προκύψει σύγχυση εκτιμήσεων λόγω ειδικού κόστους μεταφοράς προιόντων. Τα αποτελέσματα δυστυχώς τεκμηριώνουν την επιβάρυνση του Ελληνα καταναλωτή σε σχέση με άλλους Ευρωπαίους. Θα πρέπει όμως να υποκινήσουν προβληματισμούς και για την ζημιά που μπορεί να προκαλέσει στον τουρισμό μας αυτό το φαινόμενο.
Για παράδειγμα, ένα σαμπουάν ίδιας μάρκας στην Ελλάδα κοστίζει 4,76 ευρώ, ενώ μια συσκευασία Πάμπερς ορισμένων τεμαχίων και μεγέθους, κοστίζει 10,6 ευρώ. Τα είδη αυτά με τις ίδιες προδιαγραφές, κοστίζουν σε άλλη χώρα της ΕΕ, 3,53 και 6,46 ευρώ αντίστοιχα. Οι αποκλίσεις όπως βλέπουμε δεν είναι αμελητέες και εύλογα μας κατατάσσουν ως μια από τις ακριβότερες χώρες της Ευρώπης, στην οποία και η καθημερινότητα των πολιτών της είναι από τις δυσκολότερες. Η ελληνική αγορά πάσχει από υπερχρέωση αισθητή στα περισσότερα καταναλωτικά είδη και παροχή υπηρεσιών. Και είναι φυσικό να απωθείται ο τουρίστας που διαπιστώνει άμεσα την ακρίβεια από τα πρώτα χρειώδη είδη που θα τύχει να αγοράσει. Ομως η μεγάλη μας πλέον ακρίβεια, δεν αντιμετωπίζεται με ευχολόγια και παροτρύνσεις μόνο. Επιτέλους, γιατί δεν αναζητούμε να μάθουμε πώς οι άλλες χώρες της ΕΕ καταφέρνουν να συγκρατούν τις τιμές τους ενώ εμείς δεν το κατορθώνουμε;

9 σχόλια:

  1. 35 χρόνια Κυπριακό και Ελληνο-Τουρκικές σχέσεις. Παρόν - Μέλλον - Προοπτικές
    Κυριε Καλεντεριδη αν ειναι ευκολο καλο θα ηταν να εχουμε εστω μερικες ομιλιες για την ενημερωση μας.
    Ευχαριστω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ποτε δεν καταλαβα :

    * πως εξηγειται ολη αυτη η μεγαλη διαφορα τιμων μεταξυ παραγωγου-καταναλωτη και γιατι το κρατος δεν κανει τους απαραιτητους ελεγχους προς οφελος της μεγαλης αυτης μαζας ψηφοφορων παραγωγων-καταναλωτων

    μια εξηγηση που μου εδωσε καποιος ειναι οτι αυτη η μαζα δεν θα πηγαινε καπου κατευθυνομενα (για εκλογικο κερδος) ενω απο την αλλη οι ελεγχοι γινονται απο αρμοδιες υπηρεσιες (υπευθυνους) οι οποιοι εχουν τα τυχερα τους απο τη συνεχιση αυτου του καθεστωτος

    να σου πω δεν μου φανηκε και παραλογο

    * πολλες φορες θα ακουσουμε οτι λογω της αυξησης του πετρελαιου ακριβαινουν τα προιοντα των σουπερ μαρκετ (λογω κοστους μεταφορας , αυξηση τιμων πρωτων υλων κτλ)

    πως γινεται ομως η αυξηση της τιμης του πετρελιαου να μην επηρεαζει τις τιμες παραγωγου (πχ βοδινο κρεας , χοιρινα , γαλα , πορτοκαλια , ρυζι κτλ)
    μονο η παραγωγη μενει ανηπηρεαστη απο την αυξηση της τιμης πετρελαιου ?

    ποιος εχει εκμεταλευτει αυτη την διαφορα που προκυπτει απο την στασιμοτητα των τιμων στην πρωτογενη παραγωγη τα τελευατια 10-15 χρονια ?


    h

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. οταν η γερμανια στο προ το τελος του 2ου παγκοσμιου πολεμου εμαθε το σχεδιο για να γινει μια γεωργικη χωρα και να αποποιειθη τη βιομιχανια

    η ναζι και η μεγαλοαστικη ταξη τα επαιξαν και αποφασισαν να πανε μεχρι τελους....

    η δικη μας αμαχητη (για την ακριβεια χαρηκαν) οταν αποφασιστικε να γινουμε τουριστικο κρατος

    καλητερα σοβαρο αγροτικο και λιγοτερο τουριστικο, ποιο σταθερη οικονομια θα ειχαμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Παντα αυτος που περνει τις τελικες αποφασεις για τις τιμες πωλησεις στα ραφια των Σ.Μ. ειναι ο ιδιοκτητης του
    και οχι ο παραγωγος η ο εισαγωγεας
    Ο λογος ειναι ο μονοπωλιακος ρολος του στην αγορα και η εξαφανηση του παραδοσιακου παντοπολειου.
    Οταν ο παραγωγος
    1)πληρωνη εισητηριο εισοδου στο ραφι
    2)χρεωνεται την καταχωρηση σε ολα τα διαφημιστικα φυλαδια
    3)προσφερη ολες τις προσφορες π.χ.-30λεπτα,ατα 3το1 δωρο κλπ
    4)καθε τελος του μηνα προσφερη πιστωτικο εκπτωσης 20,30,40, η και 50,% απο τον τζιρο
    5)στο τελος του χρονου εκδιδει το επιπλεον πιστοτικο εκπτωσης λογω τζιρου πχ 5%
    6)οταν αναγκαζεται να προσφερη κατι καλυτερο πχ2-3% για τον επομενο χρονο σαν παροχη
    7)οταν ολες οι επιστροφες/καταστροφες επιβαρυνουν τον παραγωγο
    8)οταν περνη μια επιταγη 4 μηνων στην καλυτερη περιπτωση και 6-7μηνων συνηθως
    Ολο αυτο το προσθετικο κοστος πηγαινη στην τσεπη του ΣΜ απο τον παραγωγο ο οποιος αναγκαστικα προσπαθη ενα μερος απο αυτο να το μετακυληση στο προιον
    Η μονη λυση για μεν τον παραγωγο ειναι η διασπορα των πελατων,η αποφυγη των εκβιασμων του ΣΜ με την ποιοτητα
    και τελος και πιο συμαντηκο απο ολα η καταργηση απο το κρατος ολων των πιστωτικων τιμολογιων ωστε η τιμη πωλησης (ολης της αλυσιδας) να ειναι νετ και οχι φουσκωμενη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Περίμενα απο την Ελίνα καλύτερη ανάλυση, αλλά επικεντρώθηκε κυρίως στα προϊόντα των υπεραγορών και έτσι το θέμα που επέλεξε αδικείται ως τίτλος.

    Οι παρεχόμενες υπηρεσίες στα ξενοδοχεία είναι υψηλού επιπέδου.

    Ξενοδοχεία τετράστερα και πεντάστερα λειτουργούν σε εξευτελιστικές τιμές, λόγω των εκβιασμών που δέχονται οι ξενοδόχοι απο τους τουρ Οπερέϊτορς.

    Μάστιγα για τις τοπικές οικονομίες αποτελούν οι μεγάλες μονάδες, οι οποίες στην πλειοψηφία τους λειτουργούν με το σύστημα του ALL INGLUSIVE (βραχιολάκι).
    Στο σύστημα αυτό ωθήθηκαν οι Έλληνες ξενοδόχοι ύστερα απο πιέσεις των μεγάλων μονοπωλιακών τουριστικών πρακτορείων του εξωτερικού. Έτσι μάντρωσαν τους τουρίστες στα ξενοδοχεία και μαράζωσαν οι τοπικές αγορές, αφού με την επίδειξη του βραχιολιού τρώνε και πίνουν όλη την ημέρα στο ξενοδοχείο (πακέτο).

    Οι διακοπές στοιχίζουν φθηνότερα στα οργανωμένα γκρούπ του εξωτερικού, απ΄ ότι σε μια μεμονωμένη Ελληνική οικογένεια που θα κλείσει στο ίδιο ξεν/χείο.
    Συμφέρει στους Έλληνες να κλείσουν διακοπές μέσω...Γερμανίας, Αγγλίας, η Ολλανδίας και με τα αεροπορικά εισητήρια. Αυτό το δικαιολογούν οι πράκτορες ότι συμπιέζουν το κόστος λόγω μαζικών κρατήσεων.

    Κάποια νησιά έχουν και άλλα προβλήματα. Παράδειγμα η Κως ως προορισμός είναι ο τέταρτος στην Ελλάδα σε αφίξεις. Εδώ οι πράκτορες δίνουν σαν κίνητρο και μια εκδρομή στην Τουρκία. Η προπαγάνδα γίνεται απο την πρώτη επαφή με τον τουρίστα και του λένε παραμυθιάζοντάς τον ότι ο "παράδεισος των αγορών είναι το Μπόντρουμ- Αλικαρνασσός" και να μην ψωνίσουν τίποτε απο την Κω.
    Πέρισυ έκαναν την εκδρομή 180.000 τουρίστες, φαντασθείτε εκροή συναλλάγματος.

    Θα μπορούσα να σας μιλώ ώρες για το θέμα αυτό, όμως δεν θέλω να κάνω κατάχρηση χώρου απο σχολιαστές που θέλουν να καταθέσουν την άποψή τους.

    Αργικέραυνος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Προς Ανώνυμο 7.47
    "Πώς γίνεται, η αύξηση τιμής πετρελαίου να μην επηρεάζει ανοδικά τις τιμές πώλησης του παραγωγού;" Η παρατήρηση είναι ενδιαφέρουσα-ίσως οι παραγωγοί μπορούν να μας πούν περισσσότερα.
    Έλίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Προς Ανώνυμο 11.46 πμ.
    Το σύστημα all inclusive το γνωρίζω. Οι τουρίστες έρχονται εδώ με πακέτα πληρωμένα στις χώρες τους με αποτέλεσμα οι τοπικές αγορές να μην κερδίζουν σχεδόν τίποτα. Και όντως απολαμβάνουν πολυτελή διαμονή, χωρίς σπουδαία επιβάρυνση που οι δικοί μας ξενοδόχοι την διαθέτουν σε πολύ καλές τιμές. Εγώ μίλησα για την ακρίβεια της αγοράς μας, η οποία χρησιμοποιείται σαν έρεισμα από τους ξένους ώστε να πετυχαίνουν προνομιακούς όρους διαμονής. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αγαπητή Ελίνα.

    Αν το δικό μας πεντάστερο ξενοδοχείο συγκριθεί στο σύνολο πακέτου με αντίστοιχο ομοειδές σε Ευρωπαϊκή χώρα εμείς έχουμε εξευτελιστικές τιμές. Την ίδια κλίνη την πληρώνει ο πελάτης τουλάχιστον τρεις φορές περισσότερο στην χώρα του. Οι τιμές προμήθειας ωνίων σε μεγάλα ξενοδοχεία είναι πολύ φθηνότερες απο τις τιμές του αγοραστικού κοινού, λόγω ποσότητας. Οι τουρίστες έτσι κι αλλοιώς δεν ψωνίζουν απο τις υπεραγορές μας γιατί δεν τους χρειάζονται είδη διατροφής.
    Το παιχνίδι το παίζουν οι πράκτορες κι έτσι ο παραγόμενος πλούτος (υπεραξία), επιστρέφει στην χώρα απ΄ όπου αναχωρούν οι τουρίστες. Δεν συζητάω φυσικά για τις προμήθειες. Αυτά που αφήνουν σε αγορές οι επισκέπτες είναι ελάχιστα.
    Η ακρίβεια της αγοράς μας μπορεί να χρησιμοποιείται ως επιχείρημα πίεσης, όμως τον ίδιο τον τουρίστα δεν τον ενδιαφέρει, αφού απολαμβάνει διακοπές που δεν θάβλεπε ούτε στο όνειρό του.

    Εκτός απο τις άλλες ασχολίες μου σε Δ.Σ Συλλόγων, είμαι και στο Δ.Σ των Εποχιακών Καταστημάτων, οπότε το αντικείμενο το γνωρίζω άριστα.

    Πιστεύω ότι δεν σε κούρασα και συγνώμη για την παρέμβαση.

    Αργικέραυνος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ζω στην Γερμανία και μπορώ να συγκρίνω άμεσα τις τιμές τον ταξιδιωτικών πακέτων.
    Τα καλύτερα deals από οικονομική άποψη αλλα και από άποψη υπερεσίας
    προσφέρονται για την Τουρκια.
    Ακολουθούν η Ισπανία και η Κροατία.
    Η τιμές για ελληνικούς προορισμούς είναι εξαιρετικά υψηλές και δυσανάλογες τον χαμηλών υπερεσιών που προσφέρονται.
    Δεν αρκεί σήμερα πια να προσφέρεις μονο μια όμορφη παραλια. Πρέπει αυτή να είναι ΚΑΙ οργανωμένη ΚΑΙ καθαρή ΚΑΙ να προσφέρει κάποιες σχετικές υποδομές όπως π.χ. ντούς, τουαλέτες... και όχι μονο κάποιες σκουριασμένες και βρώμικες ομβρέλες και ξαπλώστρες τον 12 €.

    Η νόσος του ελληνικού τουρισμού είναι η έλλειψης επαγγελματισμού!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.