26/3/10

ΝIΨΟΝΑΝΟΜΗΜΑΤΑΜΗΜΟΝΑΝΟΨIΝ

Η πρόταση αυτή βρίσκεται στην κρήνη έξω από την εκκλησία της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη και κρύβει ένα διττό μήνυμα, αφού, όπως είναι γνωστό, διαβάζεται και από τις δύο πλευρές.

A’ Μέρος
ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΑΡΓΥΡΟΥ ΜΙΧΑΗΛ*

Η πρόταση αυτή βρίσκεται στην κρήνη έξω από την εκκλησία της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη και κρύβει ένα διττό μήνυμα, αφού, όπως είναι γνωστό, διαβάζεται και από τις δύο πλευρές.

Αρχικά το μήνυμα που μεταδίδεται με την πρώτη ανάγνωση είναι ότι για να υπάρχει πνευματική εξέλιξη απαιτείται γενική αλλαγή, εσωτερική και εξωτερική, ώστε η αλλαγή αυτή να μην είναι πρόσκαιρη και κενή, αλλά να είναι ουσιαστική και δημιουργική. Το δεύτερο όμως μήνυμα που θέλει να περάσει η συγκεκριμένη φράση είναι ότι, αν καθαρίσουμε μόνον την όψη, θα ξεκινήσουμε ένα φαύλο κύκλο που δεν θα τελειώσει ποτέ, αν δεν έρθει και η εσωτερική κάθαρση.

Η ωραιοποίηση της εξωτερικής μόνο εικόνας δεν είναι ποτέ, μα ποτέ, αρκετή και εκ των πραγμάτων δεν υπάρχει εναλλακτική πορεία προς την πρόοδο και την ευτυχία, με αποτέλεσμα κάθε φορά να καταλήγουμε στην ανάγκη για εσωτερική και ολοκληρωτική κάθαρση. Επιπρόσθετα, όμως, ο φαύλος αυτός κύκλος αφήνει κάθε φορά χειρότερη κατάσταση όσο αρνούμαστε να κάνουμε το δύσκολο μέρος, την εσωτερική κάθαρση, μέχρις ότου γίνεται αδύνατο και έτσι κλείνει ο κύκλος μιας ζωής που είναι πλέον κατεστραμμένη, ενός έθνους που πλέον τείνει στον αφανισμό ή και μιας οικονομίας που «κατακρεουργεί» τους πολίτες και τους αφήνει ανίκανους να δημιουργήσουν και να δουν το μέλλον τους με αισιοδοξία, οδηγούμενοι στο έγκλημα και τις ναρκωτικές ουσίες.

Η σοφή αυτή πρόταση πρέπει να μπει ως πράξη στην καθημερινότητα, στον ιδιωτικό αλλά και στο δημόσιό μας βίο στην Κύπρο. Η κυπριακή κοινωνία έχει ήδη προσπαθήσει να προχωρήσει, καθαρίζοντας όμως μόνο την όψη της, αλλά όχι τα ανομήματά της, τα βαθιά και ουσιαστικά θέματα που την αφορούν, την κοινωνία, την οικονομία, τον πολιτισμό, ή και ακόμα την εθνική μας επιβίωση, θέματα τα οποία έχουν φτάσει σε οριστικότατο σημείο, και αυτό λόγω της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, η οποία μπορεί να αφαιρέσει σοβαρό ποσοστό από την υλική ευμάρεια που έχουμε, αφήνοντάς μας γυμνούς, χωρίς πνευματικό και κοινωνικό υπόβαθρο.

Στο κρίσιμο αυτό σημείο, έχουμε φτάσει μέσα από μια πορεία 70 χρόνων ανικανότητας να γυρίσουμε σελίδα, να κάνουμε ουσιαστικές αλλαγές στην παιδεία και την οικονομία της Κύπρου. Τα τελευταία 70 χρόνια η κυπριακή κοινωνία, παρ’ όλην την έκθεσή της στην παγκόσμια κοινότητα, μέσα από τον τουρισμό, το εμπόριο και τις σπουδές των νέων στο εξωτερικό, αρνείται να κάνει αυτοκριτική και να προχωρήσει και να εξελιχθεί από την αποικιακή εποχή του 19ου και 20ού αιώνα, στη σύγχρονη εποχή της πληροφορίας, της γνώσης, της διάλυσης των φεουδαρχικών προτύπων, απομυθοποίησης των εθναρχών, και των εθνικών οραμάτων, στην εποχή που καταρρέουν σύνορα και οι πόλεμοι είναι πλέον οικονομικοί μέσω οθονών.

Δυστυχώς, όσο και αν φαίνεται παράξενο, η Κύπρος γνωρίζει την ευημερία αυτή λόγω της συνολικής ευμάρειας που γνώρισε ο κόσμος και ειδικά η Δύση τα τελευταία χρόνια και ακόμα λόγω της κατάρρευσης του υπαρχτού σοσιαλισμού, που απελευθέρωσε πολύ πλούτο στις δυτικές οικονομίες. Η ευμάρεια αυτή έχει σε μεγάλο βαθμό κτιστεί στις πλάτες άλλων και στην τύχη, και όχι στη δική μας ικανότητα να προσθέτουμε αξία στις οικονομικές μας δραστηριότητες, δημιουργώντας έτσι διαχρονικούς μηχανισμούς πρόσθεσης αξίας. Χαρακτηριστικό είναι, πλέον, ότι το μόνο συγκριτικό πλεονέκτημα που μας έχει μείνει, αφού έχουμε πλέον ευνουχίσει τη νεανική επιχειρηματικότητα, τη θέληση για δημιουργική εργασία αλλά και τον εθελοντισμό, να είναι μόνο ο φορολογικός μας συντελεστής.

Δυστυχώς, πλέον, έχει γίνει αποδεκτό στην κυπριακή κοινωνία κάποιος να πληρώνεται χωρίς να έχει κοπιάσει και ψάχνουμε τρόπους να αποφεύγουμε κάθε είδους προσπάθεια που ίσως χρειάζεται κόπο. Θεωρείται κατόρθωμα η πρόσληψη στο δημόσιο, γιατί αυτό δίνει σίγουρες απολαβές χωρίς πολύ κόπο. Κακό δεν είναι να εργάζεται κάποιος στο δημόσιο, κακό είναι ο λόγος για τον οποίο το επιλέγει, με αποτέλεσμα το άτομο να λειτουργεί ανάλογα στην καθημερνή εργασία. Η ζημία, ακόμα, ενισχύεται όταν οι πολίτες δημιουργούν πλέον ένα φαύλο πολιτικό σύστημα προσωπικής τακτοποίησης, είτε σε θέμα εισοδήματος είτε κοινωνικού φαίνεσθαι.

Δεν είναι καθόλου παράξενο που οι πολιτικοί μας θυσιάζουν ατελείωτες ώρες σε γάμους, βαφτίσεις, κηδείες, μνημόσυνα, απλά και μόνο για μη στερήσουν τη χαρά του πολίτη να πει ότι ήρθε και ο «τάδε» στο γάμο μου και αν δεν ερχόταν δεν θα τον ψήφιζα ξανά. Ακόμα, πόσες φορές ακούσαμε την πρόταση «Εμένα ποιος με βοήθησε για να τον ψηφίσω», μια πρόταση που παρουσιάζει την άθλια κατάσταση στην οποία βρίσκεται η πολιτική αλλά και η κοινωνική ζωή της Κύπρου, αφού ο πολίτης έχει την απαίτηση, βασικά, «χρηματισμού» για να ασκήσει το δικαίωμα της ψήφου, που αποκτήθηκε με κόπο και αίμα, και που με αυτόν τον τρόπο τον αυτοκαταργεί.

*Οικονομολόγος, Οικονομικός Διαχειριστής Οργάνωσης Νέων Επιστημόνων
ΣΗΜΕΡΙΝΗ

4 σχόλια:

  1. όταν κατορθώσουμε νά αποβάλλουμε ατομικώς καί συλλογικώς από μέσα μας τόν Υλισμόν καί τόν Πανηδονισμόν,αντικαθιστώντας τους μέ τάς Ιδέας καί Αρετάς,μέ τό Μέτρον,θά ξαναδούμε έναν καλλίτερον κόσμον.Καί θά μάς αξίζει κιόλας.Ώς τότε καλό κουράγιο καί προσπάθεια.Τά όρη δέν τά ανεβαίνει κανείς δίχως κόπον.Καί εκεί ψηλά στήν κορυφή είναι ακόμη πιό εύκολος η Πτώσις... δυστυχώς ώς Έλληνες τό γνωρίζουμε πολύ καλώς αυτό. Η Ύβρις καί η Αποστασία σχεδόν έχουν ολοκληρωθεί.Ακολουθούν,συνεπώς,η Νέμεσις καί η Αποκατάστασις/Αναγέννησις.Λίγη υπομονή ακόμη...

    γραφικός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κατ`αρχάς να πούμε ότι αυτό είναι το μύνημα μιας χρεωκοπημένης θρσησκείας, της οποίας ο πιο διάσημος Ναός κατελήφθη απο τους οπαδούς του Προφητάνακτα Καμηλέμπορα, εν μέρει διότι οι τότε ¨Ελληνες αντί να πάνε να υπηρετήσουν, πήγαιναν στα Μοναστήρια να σώσουν την ψυχή τους.

    Λέγει ο οικονομολόγος:

    ΠΑΡΑΘΕΣΗ
    Το δεύτερο όμως μήνυμα που θέλει να περάσει η συγκεκριμένη φράση είναι ότι, αν καθαρίσουμε μόνον την όψη, θα ξεκινήσουμε ένα φαύλο κύκλο που δεν θα τελειώσει ποτέ, αν δεν έρθει και η εσωτερική κάθαρση.
    ΠΕΡΑΣ ΠΑΡΑΘΕΣΗΣ

    Οι Αρχαίοι έλεγαν `Νούς Υγιής εν σώματι υγιές`.

    Τούτοι εδώ λένε ότι πρέπει να αποποιηθούμε τα δήθεν `ανομήματα` μας.

    ΠΑΡΑΘΕΣΗ

    Η ωραιοποίηση της εξωτερικής μόνο εικόνας δεν είναι ποτέ, μα ποτέ, αρκετή και εκ των πραγμάτων δεν υπάρχει εναλλακτική πορεία προς την πρόοδο και την ευτυχία, με αποτέλεσμα κάθε φορά να καταλήγουμε στην ανάγκη για εσωτερική και ολοκληρωτική κάθαρση
    ΠΕΡΑΣ ΠΑΡΑΘΕΣΗΣ

    Πάλι μας λέει την τυπική Χριστιανική θεώρηση των πραγμάτων, η οποία -φυσικά- έρχεται σε αντίθεση με την Αρχαιοελληνική:

    Λέγει ότι το να είσαι υγιής και ακμαίος στο σώμα δεν φέρνει την ευτυχία, αν δεν περάσεις πρώτα απο την Χριστιανική `κάθαρση` του αυτομαστιγώματος και της αποποίησης των δήθεν αμαρτημάτων.

    Η αλήθεια είναι ότι στη ζωή η ευτυχία έρχεται μέσα απο τον αθλητισμό και την συστηματική εκύμναση του σώματος σύμφωνα με το Αρχαιοελληνικό ιδεώδες.

    Δεν είναι καθόλου τυχαίο το ότι όπου πήγαιναν οι ¨Ελληνες, μετά το Ναό του Δία και της Εστίας, το πρώτο πράγμα που έφτιαχναν ήταν ένα Γυμναστήριο, και, όπως μας θυμίζει ο Ιώσηππος, οι ¨Ελληνες ξεχώριζαν απο τους Ιουδαίους επειδή `σύχναζαν στις Παλαίστρες και στα Γυμναστήρια`.

    Να σημειώσω εδώ ότι δεν είμαι Αρχαιόπληκτος. Απλά απορρίπτω τα Χριστιανικό Δόγματα της αμαρτίας, νηστίας, ανομημάτων, και γενικά της παραμέλησης του σώματος και της αποχής απο τον Αθλητισμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αχαιέ θά σού απαντήσω καλοπροαιρέτως καί μόνον.

    α)γιά νά απορρίπτεις ή νά δέχεσαι κάτι πρέπει νά τό γνωρίζεις καλώς,έχοντας εξαντλήσει τίς 'ανθρώπινες' πιθανότητες νά σφάλλεις.Από όσα γράφεις δέν φαίνεται πώς γνωρίζεις γιά τί μιλάς,ούτε γιά τόν Χριστιανισμόν ούτε γιά τίς Αρχές τού Ελληνισμού.

    β)η αμαρτία,η νηστεία καί τά ανομήματα υπάρχουν καί στήν αρχαίαν Ελλάδα,διότι ώς αποδείξεως τού εναντίου,από εκεί ξεκίνησαν!δέν θά ήθελα νά εισέλθουμε σέ μιά διαδικασία 'προκλήσεων'-'απαντήσεων' εδώ μέσα διότι καί δύσκολον είναι καί ενδιαφέρει καί λίγους.Γιά δική σου χρήσιν όμως σέ προτρέπω νά μελετήσεις Ερμητικά,Ορφικά,Πυθαγόρα,Πλάτωνα. Μόνον τά Χρυσά Έπη τού Πυθαγόρου πρέπει νά σού απαντήσουν σέ πολλά.
    γ)οι Έλληνες όταν πήγαιναν σέ έναν τόπον κατασκεύαζαν Αγορά,Δικαστήριον καί Βωμούς τών Θεών καί όχι Γυμναστήρια(εκτός άν διαφωνείς μέ τόν Όμηρον).Η Γυμναστική ήταν αναπόσπαστον μέρος τής καθημερινότητος τών ΠΟΛΕΜΙΣΤΩΝ καί όχι όλων,ειδάλλως ουδέποτε θά είχε υποδουλωθεί η Αρχαία Ελλάς.Η τρυφή καί ο πανηδονισμός μάς κατέστρεψαν καί τότε καί πάντα καί δυστυχώς εξ όσων βλέπουμε καί τώρα. Η διαφορά στό σήμερα είναι πώς η στροφή μας στόν άκρατον Υλισμόν έγινε μέ τεραστίας εντάσεως προαγάνδα,'εξαναγκαστική' άν μού επιτρέπεται καί όχι 'ενδογενής',πού θά είχε συμβεί πάλι (όταν δέν υπάρχει πολιτειακόν σύστημα νά θέτει φραγμούς ενάντιους είναι βεβαία η κατάληξις) αλλά πολύ αργότερα.
    γ) Δέν αρκεί ένα καλό σώμα χωρίς δουλεμένο νού, δέν αρκεί ένας δουλεμένος νούς σέ ένα αδούλευτο σώμα. (σέ παραπέμπω στόν Όμηρον πάλι).Μέτρον.ούτε τό ένα άκρο ούτε τό άλλο.Παρ'όλα αυτά δέν μπορείς νά ψέξεις κάποιον ο οποίος επιλέγει τήν ακραία αποφυγή τών υλικών καί εγκοσμίων διότι πιστεύει πώς έτσι πλησιάζει τό Θείον.Ακριβώς αυτό πίστευε καί σεβαστόν τμήμα τών Αρχαίων ΜΑΣ Φιλόσοφων πού ΚΑΙ μετ'αυτού τού τρόπου πλησίαζαν τό θείον.Σέ παραπέμπω πάλι στά Χρυσά Έπη αλλά καί στήν ζωήν τού Απολλωνίου τού Τυανέως.
    δ)η Αληθινή Χριστιανική θεώρησις τών πραγμάτων είναι ΤΑΥΤΟΣΗΜΟΣ μέ τήν Αρχική/Αληθινή Ελληνική θεώρησιν τών πραγμάτων,όσο καί περίεργο ή παράταιρο νά σού μοιάζει.Δέν είναι εύκολο από εδώ μέσα νά αναλύσουμε όμως ένα τέτοιο μεγάλο θέμα,ώστε δέν θά επεκταθώ,παρά θά σέ παραπέμψω πάλι στά κείμενα πού παρέθεσα πιό πάνω σέ παράλληλη ανάγνωσιν μέ τήν Διδασκαλίαν τού Θεανθρώπου(όχι τών παπάδων...).Εύχομαι νά σέ φωτίση ο Θεός,ο Ων,νά δείς καί νά βρείς. Ελληνικόν τό Φιλομαθές,Ελληνικόν τό Ελευθεροφρονείν.

    (αληθώς φιλικώς) ο γραφικός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ωραία τα λέει....αλλά όταν μιλάνε οικονομολόγοι για αλλαγές....κουμπώνομαι!!! Είναι πολλά χρόνια τώρα που εκπαιδεύονται στα πανεπιστήμια να είναι αρπακτικά του χρηματιστηρίου και των αγορών.....ας ελπίσουμε σε μία νέα γενιά οικονομολόγων της παραγωγής και της ανάπτυξης και όχι της κεφαλαιοποίησης και των εταιρειών holding. Γιατί την τελευταία φορά που κάποιος μίλησε για κοινωνία αγγέλων, ήπιε στο τέλος το κώνειο. Επομένως ας επικεντρωθούμε σε υγιείς οικονομικές πρακτικές και κατόπιν θα μπορέσει και το άτομο να νήψει τα ανομήματα του. Τελευταία φορά που άκουσα για Ομαδική νήψη ήταν όταν έπεσε το σιδηρούν παραπέτασμα.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.