2/3/10

Τα οθωμανικά μνημεία στην Ελλάδα και η αποκατάστασή τους

Περισσότερα από 400 οθωμανικά μνημεία, που ήταν δημόσια και κοινωφελή κτίσματα, καταγράφηκαν στην Ελλάδα και κηρύχθηκαν διατηρητέα ως το 2002, χωρίς να περιλαμβάνονται σε αυτά μικρότερα κτίσματα, όπως κρήνες, βρύσες, γέφυρες κ.ά. Μετά το 2002, ο αριθμός τους πολλαπλασιάστηκε, καθώς νέος νόμος προέβλεπε την ομογενοποίηση του τρόπου κήρυξης διατηρητέων μνημείων και την αυτόματη προστασία τους.

Στη διάρκεια σεμιναρίου, που διοργανώνει στο ΑΠΘ, από τις 26 έως τις 28 Φεβρουαρίου, το διατμηματικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών της Πολυτεχνικής Σχολής, πρόκειται να παρουσιαστούν οι μέθοδοι αποκατάστασης πολλών σημαντικών οθωμανικών μνημείων, εντός και εκτός Ελλάδος, ο τρόπος διαχείρισής τους, καθώς επίσης ιστορικά και θεσμικά ζητήματα. Για τους σκοπούς του σεμιναρίου έχουν κληθεί να συμμετάσχουν διακεκριμένοι επιστήμονες από Ελλάδα, Ιταλία, Τουρκία, Βοσνία Ερζεγοβίνη και Αίγυπτο, ώστε να αναδειχθούν οι πολιτισμικές συμπτώσεις στην αντιμετώπιση των μνημείων.

Σύμφωνα με την υπεύθυνη του σεμιναρίου, αναπληρώτρια καθηγήτρια του ΑΠΘ, Αιμιλία Στεφανίδου, τα περισσότερα από τα πιο αξιόλογα οθωμανικά μνημεία βρίσκονται στη βόρεια Ελλάδα (Μακεδονία, Θράκη, Ηπειρο), στις περιοχές, δηλαδή, που εντάχθηκαν το 1912-'13 στο ελληνικό κράτος, καθώς και στα νησιά, που βρίσκονται κοντά στα τουρκικά παράλια (Λέσβος, Κως, Ρόδος). Ελάχιστα -και όχι τόσο σημαντικά- σώζονται στην περιοχή της Πελοποννήσου.

Ενδεικτικά της μορφολογίας τους, της αρχιτεκτονικής και κατασκευαστικής τους αξίας, αλλά και της σπανιότητάς τους είναι το μνημείο Ζιντζιρλί, στις Σέρρες, η αποκατάσταση του οποίου ολοκληρώθηκε πριν από περίπου τρία χρόνια και σήμερα παραμένει κενό. Επίσης, το Αλατζά Ιμαρέτ και το Μπέη Χαμάμ (Λουτρά Παράδεισος), στη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα, το τελευταίο χαρακτηρίζεται ως το καλύτερο στην Ελλάδα για τη μορφή, το μέγεθος, τη διακόσμηση, αλλά και την παλαιότητά του (15ος αιώνας). Ξεχωριστής σημασίας είναι και το Χαμσά Μπέη τζαμί (παλιό Αλκαζάρ) της Θεσσαλονίκης, το οποίο διαθέτει αυλή, που σώζεται ακόμη. Το Μπεζεστένι Σερρών και αυτό της Θεσσαλονίκης (15ος αιώνας) είναι τα μοναδικά σε όλη την επικράτεια, καθώς δεν σώζονται άλλα.

Σύμφωνα με την κ.Στεφανίδου, οι βασικότερες αιτίες καταστροφής των οθωμανικών μνημείων ήταν η ανάγκη της κοινωνίας να απαλλαγεί από τα σύμβολα του κατακτητή και της οθωμανικής ταυτότητας, μετά τη συγκρότηση του ελληνικού κράτους, καθώς επίσης και η λανθασμένη χρήση τζαμιών και άλλων μνημείων από ιδιώτες.

Χαρακτηριστικό τέτοιο παράδειγμα αποτελεί το Χαμάμ της Λάρισας, τμήματα του οποίου σώζονται μέσα σε νέες κατασκευές, ενώ άλλα στέγασαν εμπορικά καταστήματα.

Οι μιναρέδες και τα τζαμιά ήταν τα πρώτα κτίσματα, που δέχθηκαν καταστροφές, όχι μόνο κατά τη συγκρότηση του ελληνικού κράτους, αλλά επίσης από σεισμούς, ή από τον εκσυγχρονισμό των πόλεων, που ήθελαν να απομακρύνουν ανεπιθύμητα κτήρια προς εύρεση και αξιοποίηση ελεύθερου χώρου.

Η μεγαλύτερη προσπάθεια αποκατάστασης των οθωμανικών μνημείων εντοπίζεται από τη δεκαετία του 1980 και έπειτα, όταν σχετικές εργασίες άρχισαν να εντάσσονται σε ευρωπαϊκά προγράμματα, μαζί με βυζαντινά και άλλα διατηρητέα κτήρια. Στη Θεσσαλονίκη, πολλές αποκαταστάσεις έγιναν μετά τον μεγάλο σεισμό.
sofiatimes.com

5 σχόλια:

  1. ΝΑ ΑΝΑΣΤΗΛΩΘΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΣΥΝΤΗΡΗΘΟΥΝ ΚΑΤΑ ΤΟ ΔΥΝΑΤΟΝ ΤΑΧΥΤΕΡΑ. ΝΑ ΤΑ ΒΡΟΥΝ ΟΙ ΑΝΘΡΩΟΙ ΣΕ ΚΑΛΗ ΚΞΑΤΑΣΤΑΣΗ ΟΣΟΝΟΥΠΩ....

    ΑΖ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πρέπει να πούμε ότι τα θρησκευτικά ισλαμικά μνημεία, αλλά και άλλα δημόσια κτίρια που κατασκευάστηκαν επί τουρκοκρατίας, είναι κτίσματα που

    1.χρηματοδοτήθηκαν κυρίως από τους Χριστιανούς, καθότι οι Χριστιανοί φορολογούνταν βαρύτερα από τους Μουσουλμάνους, για τα ίδια εισοδήματα.

    2.σχεδιάστηκαν αρχιτεκτονικά από Χριστιανούς κυρίως(ή εξισλαμισμένους) γιατί ως γνωστόν οι Τούρκοι(λαός πολεμιστών νομάδων)δεν είχαν καμιά σχέση με την αρχιτεκτονική.

    3.οι εργάτες που τα έχτισαν λογικά,ήταν κι αυτοί ...γκιαούρηδες δηλ.Χριστιανοί,οι Μουσουλμάνοι έπρεπε να προσεύχονται πέντε φορές τη μέρα,πού καιρός για να δουλέψουν(και να ήξεραν δηλ.)!


    Οπότε σε καμιά περίπτωση, να μην τα θεωρούμε έργα Τούρκων.


    Αντιθέτως, τα ελληνικά μνημεία της σημερινής Τουρκίας, προυπήρχαν της τουρκικής εισβολής,ενώ όσα δημιουργήθηκαν μεταγενέστερα, σχεδιάστηκαν, χρηματοδοτήθηκαν και χτίστηκαν από τους ίδιους τους Χριστιανούς και τις κοινότητές τους.

    Δηλαδή αυτό που θέλω να πω, είναι πως αυτοί δεν έφτιαξαν τίποτε,δεν μας άφησαν τίποτε και συνεπώς, δεν τους οφείλουμε τίποτε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. POSA MNHMEIA ELLHNIKA ENAI STHN TOURKIA ?POSA STHN SYRIA?POSA PARALIA AFRHKIS ?POSA STA PARALIA THS EUROPHS ?TOSA POLA POU DEN TA METRAME EMEIS OI MEGALOPSYXOI.Talos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τα μνημεία είναι μνημεία.
    Και ανθρωποφάγων να ήταν είμαστε υποχρεωμένοι να τα προσέξουμε, όπως το Ναζιστικό μνημείο των Γερμανών στα Χανιά, το μόνο πλέον σωζόμενο σε όλη την Ευρώπη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Alitheia oi dikes mas eklisies strin Tourkia kai stin katxomeni kupro se ti katastasi einai?
    Christos Voulgaris apo Londino

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.