14/12/11

Οι Μωμόγεροι στους δρόμους της Γλυφάδας

Ένα διαφορετικό από τα καθιερωμένα χριστουγεννιάτικο δρώμενο με τίτλο «ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ» θα παρουσιαστεί στους δρόμους της Γλυφάδας από τον Δήμο και την Ένωση Ποντίων Γλυφάδας «Η Ρωμανία» με την συμμετοχή των παιδιών του Καλλιτεχνικού Οργανισμού Ποντίων Αθηνών.
Με σημείο εκκίνησης το Δημαρχείο Γλυφάδας, τα παιδιά θα ακολουθήσουν τη διαδρομή των οδών Άλσους – Μεταξά, με τερματισμό τη συμβολή των οδών Λαμπράκη και Μεταξά, ενώ ομάδα του Συλλόγου της Ένωσης Ποντίων Γλυφάδας που θα ακολουθεί, θα προσφέρει στους περαστικούς, παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα ποντιακά εδέσματα και τσίπουρο.
Το χριστουγεννιάτικο δρώμενο θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή στις 18 Δεκεμβρίου 2011 και ώρα 12 το μεσημέρι.

Η ιστορία του ποντιακού δρώμενου
Με ψυχαγωγικό αλλά και κοινωνικό σκοπό, διαδίδοντας το μήνυμα της ομαδικότητας και της συμφιλίωσης, τα ποντιακά μωμογέρια, η πρώτη μορφή θεάτρου που συναντάται στον Πόντο από την αρχαία εποχή, εκτυλίσσονταν κατά την διάρκεια των γιορτινών ημερών στους δρόμους των πόλεων και των χωριών.
Τα μωμογέρια είναι σύνθετη λέξη από το μώμος και το γέρος. Ο μώμος ήταν ο γιος του ύπνου και της νύχτας, προσωποποίηση της κοροϊδίας και της αποδοκιμασίας, ο οποίος αγαπά να πειράζει τους γύρω του.
Ομάδες αποτελούμενες μόνο από άνδρες συμμετείχαν σε αυτό το δρώμενο, το οποίο παρουσιαζόταν καθ’όλη τη διάρκεια των εορτών.
Στην πάροδο των αιώνων, τα μωμογέρια εξελίχθηκαν και ενσωμάτωσαν, ανάλογα με την εποχή, στοιχεία της παράδοσης.
Σήμερα διασώζονται 55 παραλλαγές του ποντιακού δρώμενου με διαφορετικές ονομασίες και θεματολογία.
Στην σύγχρονη εποχή, τα μωμογέρια παρουσιάζονται εμπλουτισμένα με αναφορές των σημερινών κοινωνικών προβλημάτων, με κέφι και χιούμορ, αλλά και προβληματισμό, που εξελίσσεται στους δρόμους της πόλης ενσωματώνοντας ακόμη και τους περαστικούς στην αυτοσχέδια θεατρική πλοκή του.
Πηγή

2 σχόλια:

  1. Μώμος θεός των αρχαίων γιος του Ύπνου και της Νύχτας, προσωποποίηση της χλεύης και της κατάκρισης. Ανατρέχοντας στην ιστορία πριν ακόμη καθιερωθεί ο Διονυσιακός διθύραμβος , έχουμε τους σατύρους. Το 600 π.χ επικρατούν οι Διονυσιακές εορτές και κατόπιν ο διθύραμβος που γίνεται από μεταμφιεσμένους σατύρους, οι οποίοι μιμούνταν μεταμφιεσμένοι ρόλους με αυτοσχέδιους διάλογους και διασκέδαζαν τους θεατές σατιρίζοντας γεγονότα της καθημερινής ζωής. Ο Αριστοτέλης στην ποιητική του λέει: «γενομένης δ΄ ουν (της τραγωδίας) απ΄ αρχής αυτοσχεδιαστικής …από των εξαρχόντων τον διθύραμβον …κατά μικρόν ηυξήθη …εκ μικρών μύθων και λέξεως γελοίας δια το εκ σατυρικού μεταβαλείν οψέ απεσεμνύθη…» Αξιοσημείωτη είναι η αναφορά του Λουκιανού στο έργο του Περί Ορχήσεως, όπου μας πληροφορεί ότι :

    “ Η Βακχική όρχησις εν Ιωνία μάλιστα και εν Πόντω σπουδαζομένη καίτοι σατυρική ούσα ούτω κεχείρωται τους ανθρώπους τους εκεί ώστε κατά τον τεταγμένον έκαστοι καιρόν απάντων επιλαθόμενοι των άλλων, κάθηνται δι ημέρας τινάς και κορύβαντας και σατύρους και βουκόλους ορώντες –και ορχούνται γε ταύτα οι ευγενεστάτοι και πρωτεύοντες εν εκάστη των πόλεων ουχ όπως αιδούμενοι αλλά και μέγα φρονούντες επί τω πράγματι μάλλον, υπέρ επ΄ευγενείας και λειτουργίας και αξιώμασι προγονικοίς “.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ωραία. Φύγαμε για Γλυφάδα την Κυριακή. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.