9/12/11

Το κόστος του λαϊκισμού

Tου Αθανασιου Ελλις
Η πρόσφατη απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης για την προσφυγή της ΠΓΔΜ ήταν μια αρνητική εξέλιξη για την Ελλάδα. Μια χώρα που, ορθώς, οικοδομεί την εξωτερική της πολιτική στον σεβασμό του διεθνούς δικαίου, το οποίο και επικαλείται όταν καταγγέλλει τη συνεχιζόμενη κατοχή της Κύπρου και τη συχνά προκλητική συμπεριφορά της Τουρκίας στο Αιγαίο, βρέθηκε να εγκαλείται για την παραβίαση μιας διεθνούς συμφωνίας.


Η εξέλιξη αυτή έρχεται να αναδείξει με τον πιο ηχηρό τρόπο το τεράστιο κόστος που έχει ο κάθε είδους λαϊκισμός. Οταν ο Κώστας Καραμανλής δήλωνε με επιβλητικό ύφος σε τηλεοπτικό του διάγγελμα μετά τη σύνοδο κορυφής του Βουκουρεστίου ότι «με βέτο της Ελλάδας η ΠΓΔΜ δεν μπαίνει στο ΝΑΤΟ» μπορεί να ικανοποιούσε κάποια «πατριωτικά» αντανακλαστικά, αλλά προξένησε ζημία εκεί που έχει σημασία, στη διεθνή κοινότητα. Και αυτό παρά το γεγονός ότι τελικά η Ελλάδα είχε καταφέρει να μην κάνει χρήση του δικαιώματος της αρνησικυρίας και με τη στήριξη και άλλων χωρών, κυρίως της Γαλλίας, είχε διασφαλίσει να εκδοθεί ομόφωνη απόφαση της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας.

Δυστυχώς, στο ίδιο ατόπημα υπέπεσε και ο διάδοχός του στην ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας όταν, και αυτός με στόμφο, βροντοφώναξε στη Βουλή τον περασμένο Ιανουάριο ότι «η Ελλάδα ξεκαθάρισε τη θέση της, παραμέρισε όλες τις προτάσεις για “διπλές” και “τριπλές” ονομασίες και έβαλε βέτο για την ένταξη της ΠΓΔΜ στο ΝΑΤΟ και στην Ευρωπαϊκή Ενωση». Μάταια ο τότε υπ. Εξωτερικών, Δημήτρης Δρούτσας, πηγαίνοντας κόντρα στο λαϊκό αίσθημα, αλλά με υπευθυνότητα, συνιστούσε να μη χρησιμοποιούνται όροι που βλάπτουν την υπόθεση της Ελλάδας.

Ελπίζεται ότι το πάθημα μάς έγινε μάθημα, όχι μόνον στην εξωτερική πολιτική, αλλά και στην εσωτερική. Αποτελεί συνήθη εικόνα κορυφαία στελέχη κομμάτων όταν βρίσκονται στην αντιπολίτευση να ανεβαίνουν στα τρακτέρ και να συντάσσονται με κάθε λογής αίτημα, υποσχόμενοι λύσεις σε όλα, και όταν έρχονται στην εξουσία, να εξαναγκάζονται στην αποδοχή της πραγματικότητας.

Ομως, οι εποχές που ο καθένας έλεγε ό,τι ήθελε, έχουν παρέλθει. Η επώδυνη εμπειρία της τελευταίας διετίας δεν επιτρέπει σε κανέναν να παίζει με το παρόν και το μέλλον της Ελλάδας Δεν υπάρχουν πλέον περιθώρια για πρόσκαιρες ωραιοποιήσεις. Το λαϊκίστικο και ανεύθυνο «λεφτά υπάρχουν» του Γιώργου Παπανδρέου έπληξε σημαντικά την αξιοπιστία του, και σωστά. Ο Αντώνης Σαμαράς επιδόθηκε επί ενάμιση χρόνο σε διαβεβαιώσεις ότι στο πλαίσιο κάποιας μαγικής φόρμουλας για έξοδο από την κρίση θα επαναδιαπραγματευόταν τα μέτρα, αλλά με τη χώρα στο έσχατο σημείο, αρχίζει διστακτικά να μιλάει τη γλώσσα του ρεαλισμού, εμφανίζεται πιο υπεύθυνος και αναφέρεται πλέον σε τροποποίηση κάποιων πτυχών του προγράμματος, ενώ ακόμη και για την προσφιλή (σε όλους μας) μείωση των φορολογικών συντελεστών, δεν δηλώνει ότι θα την εφαρμόσει, αλλά περιορίζεται να σημειώσει ότι θα προσπαθήσει να πείσει την τρόικα για την αποτελεσματικότητά της.

Ο λαϊκισμός μάς στοίχισε τόσο στα εθνικά θέματα όσο και στην οικονομία. Οι προκλήσεις των καιρών δεν αφήνουν περιθώρια. Στις εκλογικές αναμετρήσεις που θα ακολουθήσουν, σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον, οι πολίτες καλούνται να επιλέξουν τους πολιτικούς που θα πουν τη σκληρή αλήθεια και δεν θα ωραιοποιήσουν την κατάσταση. Πραγματικός πατριώτης δεν είναι αυτός που κάνει τον μεγαλύτερο θόρυβο και θριαμβολογεί στο εσωτερικό, εξασφαλίζοντας μια πρόσκαιρη «ανταμοιβή» στις δημοσκοπήσεις, αλλά αυτός που αποφεύγει τις υπερβολές και προβαίνει στις αναγκαίες κινήσεις που βραχυπρόθεσμα μπορεί να είναι αντιδημοφιλείς, αλλά μακροπρόθεσμα ωφελούν και θωρακίζουν τη χώρα. Η απόφαση του Κωνσταντίνου Καραμανλή να εντάξει την Ελλάδα στην ΕΟΚ μπορεί να μην ήταν τότε δημοφιλής σε μεγάλο τμήμα του λαού που είχε υποκύψει στις σειρήνες του λαϊκισμού, απεδείχθη, όμως, ηγετική και σίγουρα πατριωτική.

3 σχόλια:

  1. -1-


    ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΑΪΑΝΟΥ

    Η έννοια της "Μακεδονίας" εδώ και αιώνες δεν "ανήκει" στους Έλληνες ...Δεν "ανήκει" υπό την έννοια της υποχρέωσης για την προστασίας της. Η Μακεδονία είναι δημιούργημα των Ελλήνων, αλλά ανήκει πλέον στην ανθρωπότητα. Είναι ίσως το πιο λαμπερό "μετάλλιο" για τον μεγάλο Έλληνα "αθλητή" του πνεύματος και δεν μπορεί να γίνει ένα χωράφι για έναν Σλάβο αγρότη της επιβίωσης. Ανήκει στην ιστορία των ανθρώπων και "φυλάσσεται" από την επιστήμη των ανθρώπων. Αν η διάσημη Μακεδονία είναι μέρος της ιστορίας των ανθρώπων και πρέπει να την "εκπέμψουμε" με μήνυμα στο διάστημα, δεν θα πάει "πακέτο" με αυτό το "μήνυμα" και η φωτογραφία του Γκρουέφσκι ...Θα πάει μόνον ό,τι έχει "κλειδωθεί" στον χρόνο ως "Μακεδονία". Ως εκ τούτου και η προστασία της ανήκει στη σφαίρα των αρμοδιοτήτων της ανθρωπότητας και όχι των Ελλήνων.
    Απλά πράγματα. Η ανθρωπότητα έχει καθήκον να την προστατεύσει, αν θέλει να προστατεύσει τον ίδιο της τον εαυτό. Είναι υποχρεωμένη, για να εξασφαλίσει την πορεία της στο μέλλον, να προστατεύει την ιστορική αλήθεια, που αφορά το παρελθόν της ...Την αλήθεια, η οποία διασφαλίζει τους "κόπους" και τα επιτεύγματα των μελών της. Αν δεν το κάνει, είναι εις βάρος της, γιατί είναι βέβαιο ότι θ' ακολουθήσει το χάος. Αν δεν το κάνει, λειτουργεί "αυτοκτονικά" και αυτό είναι επικίνδυνο. Δεν μπορεί η παγκόσμια κοινωνία να επιβιώσει ούτε λίγες ώρες, αν αφεθούν οι κλέφτες και οι πλαστογράφοι της ιστορίας να δράσουν ανεξέλεγκτα. Η ανθρωπότητα, η οποία μπορεί ν' αντέξει ακόμα και πυρηνικές εκρήξεις, δεν μπορεί ν' αντέξει τέτοιου είδους λεηλασίες, οι οποίες την "αποπρογραμματίζουν" και την οδηγούν στην απόλυτη σύγχυση.
    Δεν χρειάζεται δηλαδή η Ελλάδα να τρέχει στα δικαστήρια για το όνομα της Μακεδονίας. Δεν χρειάζεται να τρέχει, όπως δεν χρειάζεται να τρέχουν οι Ολλανδοί να προστατεύσουν τα έργα του Βαν Γκογκ από τους σφετεριστές της τέχνης ...Όπως δεν χρειάζεται να τρέχουν οι Βρετανοί, για να προστατεύσουν τα δικαιώματα Φλέμινγκ για την Πενικιλίνη ...Όπως δεν χρειάζεται να τρέχουν οι Κινέζοι, για να προστατεύσουν τη "σινικότητα" του μεγάλου τείχους.
    Όλα αυτά τα "όρια", τα οποία προσδιορίζονται με επιστημονικά και άρα ασφαλή κριτήρια, αφορούν το αντικείμενο της UNESCO ...Του Παγκόσμιου Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών για την Εκπαίδευση, την Επιστήμη και τον Πολιτισμό. Δεν είναι δυνατόν η UNESCO να είναι σκληρή και απόλυτη όταν προστατεύει απλά κτίρια και μνημεία και να είναι "χαλαρή" σε πολύ πιο μεγάλες πολιτισμικές "κληρονομιές". Είναι δυνατόν να αφεθούν κοινοί αγράμματοι κλέφτες ν' αρπάξουν ένα τεράστιο πολιτισμικό "φορτίο", όπως είναι αυτό της "Μακεδονίας"; Είναι δυνατόν η συμμορία των εμπόρων ναρκωτικών και των λαθρεμπόρων όπλων, που κυβερνά τα Σκόπια, να απειλήσει την παγκόσμια "τάξη" πολιτισμικών αξιών;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. -2-

    Μιλάμε για τρομερά πράγματα. Σε έναν Πλανήτη με τεράστιες "κληρονομιές" ζώντων και πανίσχυρων λαών, επιλέχθηκε, ως διευθύντρια του κορυφαίου διεθνούς οργανισμού προστασίας των πολιτισμικών "αγαθών", η μοναδική που —ως πρόσωπο— φέρει μια ταυτότητα, η οποία την εμπλέκει σε μια κατάσταση που είναι τόσο ύποπτη. Δεν έβαλαν δηλαδή στη θέση αυτή έναν Κινέζο ή έναν Αιγύπτιο ή έναν Ιάπωνα ή έναν Ινδό —ανθρώπους, δηλαδή, οι οποίοι θα είχαν λόγους να προστατεύσουν τους πολιτισμούς από τις "λαθροχειρίες" σφετεριστών— και έβαλαν μια Βουλγάρα, η οποία δεν έχει να προστατεύσει τίποτε απολύτως ...Μια Βουλγάρα, η οποία δεν φέρει καν μια στοιχειώδη επιστημονική κατάρτιση για το εν λόγω αντικείμενο. Σε έναν οργανισμό εξειδικευμένο στην ιστορία —και στελεχωμένο από ιστορικούς— έβαλαν επικεφαλής μια γυναίκα με σπουδές στις Διεθνείς Σχέσεις, όπως τις αντιλαμβάνονταν κάποτε η σοβιετική Μόσχα.
    .Ό,τι έκαναν δηλαδή οι Σκοπιανοί με τον μακεδονικό πολιτισμό και το άγαλμα του Αλεξάνδρου, του οποίου το όνομα δεν μπορούν ούτε να προφέρουν ούτε να κατανοήσουν, γιατί απλούστατα είναι σε ξένη γλώσσα. Πάνω στην ίδια γεωγραφική περιοχή να "βλέπονται" η φλωρινιώτικη παγόδα και ο σκοπιανός ιππέας και να γελάει ο Πλανήτης.
    .Μιλάμε και για το Διεθνές Δικαστήριο. Εντύπωση μας έκανε, που ένας άχρηστος Ιάπωνας δικαστής τόλμησε να δεχθεί να εκδικάσει μια ένσταση κάποιων, οι οποίοι την υπέγραφαν σαν "Δημοκρατία της Μακεδονίας"; Γνωρίζει πολλούς "Μακεδόνες" ο ίδιος; Αν ένας ανώτατος Δικαστικός δεν έχει τον πολιτισμό και την κουλτούρα ν' αντιλαμβάνεται "πλιάτσικο" και "ριφιφί" της ιστορικής αλήθειας και του ανθρώπινου πολιτισμού, δεν έχει θέση στα έδρανα της Διεθνούς Δικαιοσύνης ...Ειδικά, όταν αυτός είναι Ιάπωνας, δεν έχει θέση ούτε στα πεζοδρόμια της πατρίδας του, γιατί μιλάμε για έναν άνθρωπο, ο οποίος ανήκει σε έναν από τους πιο ιστορικούς λαούς του Πλανήτη και έχει χιλιάδες λόγους να σέβεται και βεβαίως να προστατεύει την ιστορική αλήθεια.
    ...Εκτός κι αν δεν είναι πραγματικός Ιάπωνας από την Ιαπωνία ...Εκτός κι αν είναι "Γιάπωνας" από τη "Γιαπωνία", που θα έλεγε και ο γνωστός κοινωνιολόγος Giorgo Papandreou. Τη "Γιαπωνία" της νέας παγκόσμιας διακυβέρνησης, η οποία θέλει τους "Σαμουράι" να μην φέρουν "κατάνες", αλλά κλαρίνα και άλλα πνευστά. Να είναι μια φυλή Ρουμανόγυφτων οργανοπαικτών, της οποίας της άρεσε να ντύνεται σαν τέτοια στα "καρναβάλια" και αποφάσισε μόνη της να ντύνεται έτσι όλο τον χρόνο.
    Το ελληνικό κράτος και ο ελληνικός λαός δεν έχει καμία "δουλειά" να μάχεται τον λαό των Σκοπίων. Τα επιστημονικά θέματα δεν είναι "παιχνίδια", για να τα "υποστηρίζουν" οι λαοί με τις διαδηλώσεις τους στους δρόμους και στις πλατείες. Τα επιστημονικά θέματα δεν βοήθιουνται, μετατρέποντας τα κράτη σε "κερκίδες" φανατικών. Τα επιστημονικά θέματα επιλύονται από τους επιστήμονες με επιχειρήματα και δεδομένα. Ως εκ τούτου, έναν διεθνή οργανισμό, που "σφάλει", μπορεί ένας λαός να τον μάχεται μέχρι να βρει το δίκιο του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τὶ λέει ὁ φίλος ρὲ παιδιά;
    Ἐδῶ διυλίζουμε τὸν κώνωπα καὶ καταπίνουμε τὴν κάμηλον;
    Ἡ διεθνὴς κοινότητα τόσα χρόνια κατὰ τὰ ὁποῖα δὲν παραβιάζαμε συνθῆκες, ποῦ μᾶς εἶχε γραμμένους; Στὰ παλαιά της τὰ ὑποδήματα.

    Ἐδῶ οἱ ἄλλοι μᾶς ἀπειλοῦν μὲ πόλεμο γιὰ τὰ 12ν.μ. καὶ ἐμεῖς προφορικῶς εἴπαμε κάτι καὶ τῶρα θὰ ξεβρακωθοῦμε;

    Ἔτσι δουλεύει ἡ μαλακὴ ἰσχύς, κάποιος (παγκόσμια ἡγεμονικὴ δύναμις) προσπαθεῖ νὰ μᾶς πείση ὅτι τὰ συμφέροντά του εἶναι καὶ δικά μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.