18/3/10

Οι τελευταίες στιγμές της μοιραίας πτήσης

Κατάθεση στο δικαστήριο του πιλότου ενός από τα δύο F16 που προσπάθησαν να αναχαιτίσουν το αεροσκάφος της ''Ήλιος''.

Οι τελευταίες στιγμές του Boeing 737-300 της εταιρείας ''Ηλιος'', αυτή τη φορά μέσα από το πιλοτήριο των μαχητικών της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, ζωντάνεψαν εκ νέου στην αίθουσα του Κακουργιοδικείου Λευκωσίας.

Στη σημερινή ακροαματική διαδικασία, κατέθεσε εκ μέρους της κατηγορούσας αρχής ο Επισμηναγός Παναγιώτης Αθανασόπουλος, επικεφαλής του σχηματισμού δύο F16 που απογειώθηκαν από τη βάση της Τανάγρας για να αναχαιτίσουν το μοιραίο αεροσκάφος, το οποίο έκανε γύρους πάνω από την Κέα και δεν απαντούσε στις κλήσεις του Κέντρου Ελέγχου Πτήσεων Αθηνών (ΚΕΠΑΘ).

Ο κ. Αθανασόπουλος, ο οποίος δήλωσε ότι είναι εκπαιδευμένος στις αναχαιτίσεις και στη συνοδεία πολιτικών αεροσκαφών, ανέλυσε το οπτικογραφημένο υλικό που καταγράφηκε από τις κάμερες των δύο μαχητικών, καθώς και τις επικοινωνίες που έκανε ο ίδιος ως επικεφαλής με τα ραντάρ της πολεμικής αεροπορίας, με το ΚΕΠΑΘ, αλλά και τις προσπάθειες που κατάβαλε για να επικοινωνήσει μέσω ασυρμάτου με το πιλοτήριο του μοιραίου αεροσκάφους.

Οπως είπε ο κ. Αθανασόπουλος από τη στιγμή που ήρθαν σε οπτική επαφή με το Boeing, προσπάθησε επανειλημμένως με ταλαντεύσεις των πτερύγων του F16 να ειδοποιήσει το μοιραίο Boeing.

Οπως εξήγησε, σύμφωνα με το παράρτημα ΙΙ του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), οι ταλαντεύσεις των πτερύγων καταδεικνύουν σε ένα αεροσκάφος ότι αναχαιτίζεται και ότι πρέπει να ακολουθήσει το αεροσκάφος που διεξάγει την αναχαίτιση. Από την πλευρά του, το αναχαιτισμένο αεροσκάφος πρέπει να απαντήσει επίσης με ταλάντευση των πτερύγων του, πράγμα που σημαίνει ότι καταλαβαίνει και συμμορφώνεται.

''Αυτό περίμενα να δω από το Boeing, αλλά δεν το είδα'', ανέφερε απαντώντας στις ερωτήσεις της κατηγορούσας αρχής ο κ. Αθανασόπουλος.

Στην παρουσίαση του οπτικογραφημένου υλικού, ακούγεται η φωνή του κ. Αθανασόπουλου να ειδοποιεί, πότε το ΚΕΠΑΘ και πότε το σταθμό των στρατιωτικών ραντάρ, ότι ''έχω κάνει τα οπτικά σήματα αναχαίτισης, (αλλά) το αεροσκάφος συνεχίζει με δεξιά στροφή και δεν ανταποκρίνεται''.

Ο κ. Αθανασόπουλος είπε πως μετά τις ταλαντεύσεις των πτερύγων του F16 και τη μη ανταπόκριση από το Boeing και κατόπιν οδηγιών από το σταθμό των ραντάρ, πήγε ακόμη πιο κοντά στο αεροσκάφος, προκειμένου να δει τι συμβαίνει στο πιλοτήριο του μοιραίου Boeing.

Ακολούθως και ενώ το αεροσκάφος βρισκόταν στα 34.000 πόδια, ο κ. Αθανασόπουλος ειδοποιεί ότι στη θέση του κυβερνήτη δεν βλέπει κανέναν, ενώ στο κάθισμα του συγκυβερνήτη βλέπει έναν άνθρωπο γερμένο μπροστά. Εκείνη τη στιγμή το αεροσκάφος βρισκόταν στα 34.000 πόδια.

Παράλληλα, ειδοποίησε ότι στην καμπίνα των επιβατών επικρατούσε σκοτάδι και ότι από το φως που έμπαινε στη καμπίνα από τα παράθυρα διέκρινε ότι είχαν πέσει οι μάσκες, καθώς και δύο άτομα που φορούσαν τις μάσκες τους.

Την ίδια ώρα, προσπαθεί να επικοινωνήσει μέσω ασυρμάτου με το αεροσκάφος. ''Αεροσκάφος της Ηλιος πάνω από την Κέα, έχετε αναχαιτιστεί από το αεροσκάφος της Ελληνικής Αεροπορίας Περσέας 400, παρακαλώ αναγνωρίστε'', έλεγε ο κ. Αθανασόπουλος χωρίς καμία ανταπόκριση.

Ο κ. Αθανασόπουλος είπε ότι προσπάθησε να κάνει οπτικά σήματα στους δύο ανθρώπους που είδε ότι φορούσαν τις μάσκες τους χωρίς αποτέλεσμα.

Οπως είπε, ενώ το αεροσκάφος ξεκίνησε να χάνει ύψος, κάποια στιγμή είδε ένα άτομο, που δεν φορούσε στολή πιλότου, αλλά μπλε γιλέκο και γαλάζιο πουκάμισο, να εισέρχεται στο πιλοτήριο, να κάθεται στη θέση του κυβερνήτη, να φορά τα ακουστικά και να βάζει τα χέρια στο τιμόνι.

Σύμφωνα με τον κ. Αθανασόπουλο, το αεροσκάφος από κλίση δεξιά που είχε, παρουσιάζει μεγάλη αριστερή κλίση, ενώ αντιστρέφει ξανά την αριστερή κλίση και αυξάνει ταχύτητα και κάνει άνοδο.

Ωστόσο στη συνέχεια, ο κ. Αθανασόπουλος έσπασε τον κλειστό σχηματισμό με τον οποίο ακολουθούσε από κοντά το αεροσκάφος, επειδή του δημιουργήθηκε ανησυχία ότι το Boeing θα έχανε τη στήριξή του επειδή το αεροσκάφος μείωνε ''ραγδαία'' την ταχύτητά του.

Ο κ. Αθανασόπουλος, όπως είπε στο Δικαστήριο, συνέχισε να κάνει οπτικά νοήματα με το χέρι του στον άνθρωπο που βρισκόταν στο πιλοτήριο χωρίς όμως κανένα αποτέλεσμα.

Σε κάποια στιγμή, ο ίδιος είδε ότι ο άνθρωπος που βρισκόταν στο πιλοτήριο τον αντιλήφθηκε, γύρισε προς το μέρος του και τον κοίταξε. Αμέσως του έκανε το χέρι το σήμα για προσγείωση και έκανε ένα ελιγμό, αλλά ο άνθρωπος στο πιλοτήριο δεν συμμορφώθηκε με τις υποδείξεις του.

Οπως είπε, το πρόσωπο που βρισκόταν στο πιλοτήριο αντίθετα το έδειξε κάτι με το δεξί του δείκτη προς τα κάτω.

Ακολούθως το πρόσωπο, ''κοίταξε μπροστά και δεν κοίταξε προς το μέρος μου μέχρι την πρόσκρουση'', είπε ο κ. Αθανασόπουλος.

Ερωτηθείς από το Δικαστήριο αν η κίνηση του χεριού προς τα κάτω σημαίνει κάτι, ο κ. Αθανασόπουλος είπε ότι δεν μπορεί να γνωρίζει.

Σε αυτό το στάδιο, ακούστηκε από το οπτικογραφημένο υλικό και όπως εξήγησε ο κ. Αθανασόπουλος, άλλος ένας σχηματισμός από μαχητικά Mirage 2000 απογειώθηκε από την Τανάγρα.

Στη συνέχεια, το Boeing ξεκίνησε να χάνει συνεχώς ύψος και τα μαχητικά αναγκάστηκαν να σπάσουν το σχηματισμό.

Η πτώση συνεχίστηκε μέχρι την πρόσκρουση, οπόταν ακούγεται από το οπτικογραφημένο υλικό η φωνή του κ. Αθανασόπουλου να λέει στον ασύρματο ''May Day May Day έχουμε πρόσκρουση πολιτικού αεροσκάφους, το αεροσκάφος έχει πέσει σε κορφή βουνού''.

Οπως εξήγησε ο κ. Αθανασόπουλος, ο οποίος έβλεπε το μακάβριο θέαμα από ψηλά, επειδή το αεροσκάφος λίγο πριν την πρόσκρουση οριζοντιοποιήθηκε, η πρόσκρουση έγινε πρώτα με την κοιλιά και όχι με το ρύγχος του Boeing. Ακολούθως, το αεροσκάφος ξεκίνησε να σέρνεται, ενώ ένα κομμάτι της ατράκτου σπάει και άρχισαν να πετάγονται πράγματα απ' έξω.

Στη συνέχεια άρχισε να διαλύεται το περίβλημα της ατράκτου και να αποκαλύπτονται οι δοκοί του σκάφους, ενώ ακολούθως το πιλοτήριο αποσπάστηκε από το υπόλοιπο τμήμα ''και έφυγε σαν μετεωρίτης''.

Με το σύρσιμο του αεροσκάφους άρχισαν οι πτέρυγες να διαλύονται, ενώ η ουρά συμπιεζόταν προς τα μπρος.

Στο μεταξύ, η υπεράσπιση, μέσω του συνηγόρου Γιώργου Παπαϊωάννου, έφερε ένσταση επειδή σήμερα έλαβαν το απομαγνητοφωνημένο κείμενο με το οπτικογραφημένο υλικό και επειδή δεν έχουν στη διάθεσή του και τις καταγραφές που έγιναν από το σταθμό των ραντάρ με το χρόνο που δεν είχαν καταγράψει οι κάμερες των δύο μαχητικών.

Σύμφωνα με τον κ. Αθανασόπουλο, η δική του κάμερα, από τα 30 λεπτά χρόνου, έγραψε μόνο τα 25 διότι είχε καταγραμμένη μια προηγούμενη πτήση, ενώ η κάμερα του δεύτερου μαχητικού δεν ξεκίνησε από την αρχή την καταγραφή, κατ' εντολή του ιδίου, προκειμένου ''να εκμεταλλευτούν και τα δύο 30λεπτα'' της καταγραφής.

Ο κ. Παπαϊωάννου ζήτησε όπως δοθούν στην υπεράσπιση οι πρωτότυπες ταινίες με τις καταγραφές και όχι αντίγραφα, προκειμένου να είναι σε θέση να αντεξετάσει τον μάρτυρα.

Και ο κατηγορούμενος, αρχιπιλότος της Ηλιος Ιάνκο Στοϊμένοφ έφερε ένσταση για το θέμα, λέγοντας ότι το σημείο που υπήρχε κενό στην καταγραφή ''είναι πολύ κρίσιμο και αφορά το σημείο που μπήκε κάποιος στο πιλοτήριο και έδωσε συγκεκριμένες οδηγίες προς τους πιλότους''.

Η ακροαματική διαδικασία θα συνεχιστεί την Παρασκευή με την αντεξέταση του μάρτυρα από την υπεράσπιση.

www.kathimerini.com.cy με πληροφορίες από ΚΥΠΕ

7 σχόλια:

  1. ,αληθεια τι εγινε με τις μετρησεις του δημοκριτου μετα την συντρηβη?δημοσιευτικαν ποτε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. οποιος αμφισβειτει τα λεγομενα μου ας ψαξει στο δελτιο του αντενα των 6 εκεινης της ημερας .Εκτοτε μουγκα στην στρουγκα απο τους παντες.
    λετε το ιδιο βερτριγκο να χτυπησε και το ελικοπτερο chinook?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΠΑΡΑΘΕΣΗ
    Ερωτηθείς από το Δικαστήριο αν η κίνηση του χεριού προς τα κάτω σημαίνει κάτι, ο κ. Αθανασόπουλος είπε ότι δεν μπορεί να γνωρίζει.
    ΠΕΡΑΣ ΠΑΡΑΘΕΣΗΣ

    Γνωρίζω εγώ και θα σας πώ τι σημαίνει.

    Κίνηση με τον αντίχειρα (και όχι τον δείκτη) πρός τα κάτω απο χειριστή α/φους σημαίνει απλά:

    `I am going down (aka I am losing altitude)`

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ακουσα πως για τα αεροπλάνα (όπως και για τα αυτοκινητα εντος ΕΕ) υπάρχει η δυνατότητα ασύρματης απενεργοποίησης των κινητήρων.Λέγεται οτι ο πιλότος του μαχητικού χρησιμοποίησε αυτο το συστημα,ωστε να αποτραπεί η πτωση του αεροσκάφους εντος κατοικημένης περιοχής.Απεεργοποίησαν τις μηχανες και το έριξαν εκτος κατοικημενης περιοχής;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δεν νομίζω . Βασικά αποκλείεται να υπάρχει τέτοιο σύστημα απενεργοποίησης. Κανεις δεν θα πέταγε πόσο μάλλον οι ίδιοι οι χειριστές.

    Εξάλου το αεροσκάφος είχε πρόβλημα το συγκεκριμένο, επίσης δεν είχε κάυσιμα εξού και η μικρής έκτασης φωτιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΜΗΠΩΣ ΑΡΧΙΚΑ (*) … Ο ΠΙΛΟΤΟΣ ΤΟΥ F-16 (στις 11:49) ΠΕΡΑΣΕ ΓΙΑ ΑΕΡΟΠΕΙΡΑΤΗ (???) ΤΟΝ «ΜΑΥΡΙΔΕΡΟ» ΗΡΩΪΚΟ ΚΥΠΡΙΟ (**) ΤΟΥ CABIN CREW (i.e. flight attendant Andreas Prodromou, 25 ετών) ΠΟΥ ΗΜΙΑΝΑΙΣΘΗΤΟΣ ΠΑΣΧΙΖΕ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ... "OVERRIDE" ΣΤΟΝ AUTOPILOT ΜΕΣΑ ΣΤΟ COCKPIT???

    (*) Suspicions that the aircraft had been hijacked were ruled out by Greece's foreign ministry. Initial claims that the aircraft was shot down by the fighter jets have been refuted (does "Chief" Captain Tsolakis know the truth???) by eyewitnesses and the government.
    (**) Later, the F-16 pilots saw the flight attendant Andreas Prodromou enter the cockpit and sit at the controls, seemingly trying to regain control of the aircraft.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Φίλε "Achaean",ο Επισμηναγός είπε:
    "...έδειξε κάτι με το δεξί του δείκτη προς τα κάτω". Έχει αυτό καμία σχέση με ό,τι γράφεις στο σχόλιό σου:
    Τα οπτικά σήματα, αγαπητέ φίλε, τα μαθαίνουν οι πιλότοι μας, πολύ πριν φάνε την "καρπαζιά" για το πρώτο τους σόλο.
    Κρατερός

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.