21/3/10

Μια φορά κι έναν καιρό...

«Αυτό δεν γίνεται ποτέ, ελευθερία ή θάνατος! Εμείς καπιτάν Αμιλτων ποτέ συμβιβασμόν δεν εκάμαμεν με τους Τούρκους. Αλλους έκοψαν, άλλους σκλάβωσαν με το σπαθί κι άλλοι, καθώς εμείς, εζούσαμε ελεύθεροι από γενεά σε γενεά. Ο βασιλεύς μας εσκοτώθη, καμμία συνθήκη δεν έκαμε, η φρουρά του είχε παντοτεινόν πόλεμο με τους Τούρκους και δυο φρούρια ήτον πάντοτε ανυπότακτα»
Μια φορά κι έναν καιρό...«Ο εδικός μας πόλεμος ήταν ο πλέον δίκαιος, ήτον έθνος με άλλον έθνος (...) Ούτε ο Σουλτάνος ηθέλησεν ποτέ να θεωρήσει τον ελληνικόν λαόν ως λαόν, αλλ' ως σκλάβους»

Θεόδωρος Κολοκοτρώνης

..........................................

Διαπιστώνει ο Φίνλεϋ στο έργο του «Ιστορία της Τουρκοκρατίας και της Ενετοκρατίας στην Ελλάδα», για την περίοδο 1453-1676: «Οι αγρότες γίνονται οι αληθινοί εκπρόσωποι του ελληνικού έθνους επί τρεις ολόκληρους αιώνες». Και παρακάτω: «Η πρωταρχική αιτία της καρτερικής απαντοχής των ελλήνων βρισκόταν στην εθνική τους συνείδηση».

..........................................

Σωτήριον έτος 1611 μ.Χ. Μεγάλη σύσκεψη λαϊκών και κληρικών στην Αλβανία. Λαμβάνουν μέρος Ελληνες, Αλβανοί, Σέρβοι, Κροάτες, Βούλγαροι και Βόσνιοι. Αποφασίζεται γενική εξέγερση κατά των Τούρκων. Ο Διονύσιος, επίσκοπος Τρίκκης, καθαιρεθείς ήδη από το Πατριαρχείο το 1601 και «Σκυλόσοφος» αποκαλούμενος απ' τους κοτζαμπασήδες, ξεσηκώνει τα Γιάννενα. Οι αγρότες του οπλισμένοι με δικέλλες και κασμάδες διαλύονται με την πρώτη αντεπίθεση των Τούρκων και ο ίδιος πιάνεται απ' τους Οθωμανούς που τον γδέρνουν ζωντανό...
Μέρες σαν αυτές, τις πρώτες της Ανοιξης, πριν από 240 χρόνια, εκεί γύρω στα 1770, περίπου 5.000 Μανιάτες που, κατά τους νεωτερικούς, δεν ήξεραν και τόσον ότι ήταν Ελληνες, έπαιρναν παραμάζωμα τους Τούρκους πέριξ του Μυστρά και της Μονεμβασιάς -άρχιζαν τα Ορλωφικά...

Αλλα 300 περίπου χρόνια πριν απ' τα Ορλωφικά και περί τα 500 χρόνια πριν απ' τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, ένας βασιλιάς μαρμάρωνε στην Πόλη. Ηταν ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος Δραγάτσης. Ο τελευταίος αυτοκράτορας των Ρωμαίων στην Ανατολή· θα έπεφτε μαχόμενος, δηλώνοντας στον Πορθητή, «το την Πόλιν σοι δούναι ουκ εμόν εστί»...

Λίγο πριν να πέσει και να μαρμαρώσει ο Δραγάτσης, λάβαινε επιστολές από τον Αργυρόπουλο, στις οποίες τον εξόρκιζε να «λάβει τον τίτλο του βασιλέως των Ελλήνων». Και τον διαβεβαίωνε: «Και μόνον αυτός ο τίτλος θα ήταν αρκετός για να εξασφαλίσει τη σωτηρία των ελεύθερων Ελλήνων και την απελευθέρωση των υπόδουλων αδελφών τους».

Ακόμα πιο αλλοπαρμένος κι αλαφροΐσκιωτος από τον Αργυρόπουλο, σε έναν «τόνο σχεδόν προφητικό» (κατά τον Charles Diehl), ο ιστορικός Χαλκοκονδύλης έγραφε: «Η φήμη της ελληνικής γλώσσας είναι μεγάλη και θα μεγαλώσει ασφαλώς στο μέλλον, όταν κάποια μέρα ένας έλληνας βασιλιάς και οι διάδοχοί του θα αποκαταστήσουν ένα βασίλειο που οι γιοι των Ελλήνων, ενωμένοι, θα διοικούν μόνοι τους τις υποθέσεις τους και θα αποτελούν ένα έθνος».

Το ίδιο παράξενος και ο Γεώργιος Γεμιστός Πλήθων, όταν λίγα χρόνια πριν από την πτώση της Πόλης ο Μανουήλ Β' Παλαιολόγος επισκεπτόταν τον Μωριά, έλεγε στον αυτοκράτορα: «Εμείς των οποίων είστε αρχηγός και βασιλεύς, είμαστε απ' το γένος των Ελλήνων, όπως μαρτυρούν η γλώσσα και τα πάτρια έθιμα της πατρίδας μας».

Περίεργα πράγματα. Τριακόσια περίπου χρόνια πριν τον Διαφωτισμό (όταν κατά τους νεωτερικούς οι Ελληνες τη υποβολή των Δυτικών «επινόησαν τους προγόνους τους»), «έγινε μια παράξενη αλλαγή, ένα ξαφνικό ξύπνημα της ελληνικής εθνικότητας».

*****

Ισως το φαινόμενο να ιχνηλατείται ήδη από το 1204, όταν με την Αλωση της Πόλης απ' τους Φράγκους κλονίσθηκε το «ρωμαϊκό αυτονόητο» και το απαρασάλευτο της θεϊκής τάξης πραγμάτων στην ελληνόφωνη και χριστιανική ανατολή. Καθότι,

και στα έργα των συγγραφέων της εποχής «βλέπουμε να επανεμφανίζονται τα ονόματα και τα έργα που οι "ένδοξοι πρόγονοι" κατόρθωναν για το "κοινό" και την "πατρίδα"», ενώ στην πολιτική ρητορική η λέξη «έλληνας να αποκτά νέα και μοναδική αξία».

Πράγματι, μετά το 1204 το Βυζάντιο επί μακρόν ψυχορραγούσε, αλλά ταυτοχρόνως «ο ελληνισμός συγκέντρωνε για να εκπέμψει μια τελευταία λάμψη, όλες τις πνευματικές δυνάμεις του, σαν να ήθελε επικαλούμενος τις δόξες του παρελθόντος, να συμβολίσει και να αναγγείλει το μέλλον».

«Κι όντως», σημειώνει ο βυζαντινολόγος Charles Diehl, «αν η βυζαντινή αυτοκρατορία είχε διαρκέσει περισσότερο, πιθανόν να είχε βρει την πραγματική εθνικότητά της μέσα σε αυτές τις ιδέες».

Ομως η Ιστορία δεν έχει «αν», ο θρόνος των Καισάρων είχε σαπίσει - ο ίδιος ο Μανουήλ Β' Παλαιολόγος, για παράδειγμα, συνέδραμε με στράτευμα τους Οθωμανούς, για να καταλάβουν την τελευταία βυζαντινή κτήση στη Μικρασία, τη Φιλαδέλφεια..!

Ο Κωνσταντίνος ΙΑ' Δραγάτσης Παλαιολόγος το είδε αλλοιώς, δήλωσε μολών λαβέ, έπεσε και μαρμάρωσε.

Με τον μαρμαρωμένο βασιλιά, μύθο στα παραμύθια της γιαγιάς, αναθρέφονταν τα ρωμιόπουλα - όσα δεν τα 'παιρναν γενίτσαρους, και γίνονταν έμποροι στην Τεργέστη, μισθοφόροι στον Ναπολέοντα ή τους Αγγλους, παπάδες στα χωριά ή την Πόλη, υπουργοί στη Μόσχα ή Βεζύρηδες στην Υψηλή Πύλη, ραγιάδες ή πειρατές, επαναστάτες σαν τον Ρήγα ή αρνησίθρησκοι, νεομάρτυρες ή προσκυνημένοι...

...................................

Σαράντα χρόνια μετά τα Ορλωφικά, 400 περίπου απ' την Αλωση της Πόλης και 190 πριν από σήμερα ο Θόδωρος Κολοκοτρώνης εξηγούσε στον Αμιλτων που ζητούσε συμβιβασμό με τους Τούρκους:

«Αυτό δεν γίνεται ποτέ, ελευθερία ή θάνατος! Εμείς καπιτάν Αμιλτων ποτέ συμβιβασμόν δεν εκάμαμεν με τους Τούρκους. Αλλους έκοψαν, άλλους σκλάβωσαν με το σπαθί κι άλλοι, καθώς εμείς, εζούσαμε ελεύθεροι από γενεά σε γενεά. Ο βασιλεύς μας εσκοτώθη, καμμία συνθήκη δεν έκαμε, η φρουρά του είχε παντοτεινόν πόλεμο με τους Τούρκους και δυο φρούρια ήτον πάντοτε ανυπότακτα»

»Με είπε: "Ποια είναι η βασιλική φρουρά του, ποια είναι τα φρούρια;".

»Η φρουρά του βασιλέως μας είναι οι λεγόμενοι Κλέφται, τα φρούρια η Μάνη, το Σούλι και τα βουνά.

Ετσι δεν ωμίλησε πλέον...»

Μετά ήρθαν οι Βαυαροί και ο Κολοκοτρώνης, περίπου 200 χρόνια μετά το γδάρσιμο του Σκυλόσοφου, (ξανα)μπήκε στη φυλακή...

Κι έβλεπε, λέει, ονείρατα τον Ρήγα Φεραίο, τον Παπαφλέσσα, τον Αθανάσιο Διάκο, τον Κοσμά τον Αιτωλό σε ένα νεκρόδειπνο λαμπρό με τον Αριστείδη τον Δίκαιο, τον Λεωνίδα, τον Μαρμαρωμένο Βασιλιά κι όλα τα άλλα παραμύθια της γιαγιάς...

ΣΤΑΘΗΣ Σ. 20.ΙΙΙ.2010 stathis@enet.gr
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

7 σχόλια:

  1. Αχ, Ρήγα Φεραίο, Παπαφλέσσα, Αθανάσιε Διάκο και Θόδωρε Κολοκοτρώνη ...

    Ο θρησκευόμενος άνθρωπος εκ φύσεως είναι ανίκανος να αποδεχτή την Αλήθεια χωρίς προκαταλήψεις και ως εκ τούτου παρατείνει τον σκοταδισμό, διότι όχι μόνον άσχετος της πραγματικότητος παρουσιάζεται, αλλά και το Ελληνικό Έθνος υποθάλπτει.

    Εάν κάποιος έχει ανάγκη μαθημάτων Ιστορίας, ειδικά της πραγματικής Βυζαντινής Ιστορίας, τότε ας αποβάλει τις παρωπίδες και προκαταλήψεις του, και να λάβη μέρος σε κύκλο συζητήσεων (συμβουλή: να επωμιστή όμως αλεξίπτωτο για την αποφυγή πτώσεως εις το κενόν).

    Μπαμ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Άμεση επαναστατική αφύπνιση γιατί χαθήκαμε πατριώτες ομοεθνείς και ομόαιμοι. Τα σκυλιά της νέας τάξης με τη βοήθεια γραικύλων πεμπτοφαλαγγιτών καραδοκούν να μας διαλύσουν ώστε να μετατρέψουν την Ελλάδα μας σε προτεκτοράτο, που θα το βγάλουν στο σφυρί και θα μας καταντήσουν ξένους στη χώρα μας.
    Είμαστε στο παρά πέντε.
    Αντίσταση και πολύ ξύλο σ' όλους τους εξωνημένους.
    ΒΑΡΑΤΕ ΧΩΡΙΣ ΕΛΕΟΣ

    ΑΕΤΟΣ
    ΜΕ ΤΗ ΓΝΩΣΗ Ή ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Όλα τα ...καλά παιδιά διορίστηκαν και πάλι

    Για να καταλάβουμε καλύτερα τα ρουσφέτια που κάνει η αντιπολίτευση χωρίς να κυβερνάει έχουμε και λέμε:

    1).Η κόρη του Ν.Καραχάλιου διορίστηκε στο γραφείο του Σαμαρά

    2). Ο πρώην δ/ντης του γραφείου της Ντόρας, ο Γ.Πευκιανάκης διορίστηκε στον δήμο Κηφισιάς.

    3). Ο πρώην πρόεδρος του ΚΕΛΠΝΟ Γ.Πιερουτσάκος σύμφωνα με...

    το 'Καρφία' διορίστηκε στον δήμο Π.Φαλήρου όπως δήμαρχος είναι ο γνωστός Μητσοτακικός, ο Δ.Χατζηδάκης

    http://troktiko.blogspot.com/2010/03/blog-post_5346.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ 21 Μ;ΑΡΤΙΟΥ 10Κ10 ΜΙΑ ΕΡΩΤΗΣΗ
    ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΠΟΙΑ ΜΑΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ
    ΣΤΕΛΝΕΙ ΤΟΝ ΓΙΟ ΤΗΣ ΣΕ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
    ΤΟΥ ΓΕΙΤΟΝΑ ΣΤΗ ΒΑΡΗ
    ΑΡΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
    ΟΥΤΕ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΙΒ ΜΠΑΚΑΛΟΡΕΑ ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ ΚΑΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΦΟΙΤΗΣΗ ΣΕ ΞΕΝΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
    ΤΗΝ ΕΙΔΑΤΕ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΑΞΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΑΠΛΗΡΩΤΟΥΣ ΑΠΕΡΓΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΜΕ ΑΥΣΤΗΡΟ ΥΦΟΣ
    ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΝ ΕΙΝΑΙ Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
    ΠΟΣΟ ΑΚΟΜΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΡΙΝ ΚΑΤΑΛΑΒΕΤΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΦΩΡΗ ΕΙΡΩΝΕΙΑ ΣΤΟ ΥΦΟΣ ΤΟΥΣ;ΠΟΣΟ ΑΚΟΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΜΑΣ;ΟΧΙ ΜΕ ΨΗΦΟΥΣ ΠΙΑ.ΑΛΛΑ ΜΕ ΟΤΙ ΒΑΡΥΤΕΡΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΒΡΕΙ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ΤΟΥ,
    ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΙΚΟΣ ΡΟΔΟΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Λυπάμαι που θα σας απογοητεύσω, αλλά αυτό το παραμύθι τέλειωσε. Και τα απόρθητα φρούρια που έλεγε ο Κολοκοτρώνης, τα διαδέχθηκε το στρουμφοχωριό.
    Ένα κάπως μεταλλαγμένο στρουμφοχωριό, αν σκεφτείτε ότι στην εξουσία εναλλάσσονταν τρεις οικογένειες: η οικογένεια του μπαμπα-στρουμφ, η οικογένεια του μπάρμπα-στρουμφ και η οικογένεια του Δρακουμέλ.
    Kαι τα στρουμφάκια μας ζούσαν ευτυχισμένα και ανέμελα. Μόνο που είχαν μια σύντομη ζωή. Και αυτό επειδή και οι τρεις οικογένειες είχαν διαφόρων ειδών συνεργασίες με άλλες οικογένειες μακρυνών χωριών. Η δε μακροβιότερη οικογένεια των Εκλεκτών Κυβερνώντων, αυτή των μπαμπα-στρουμφ, είχαν μια συστηματική κρυφή συνεργασία με κάτι άλλα πρασινο-μαυριδερά πλάσματα ενός μακρινού τόπου, ενός τόπου που ήταν γεμάτος από άμμο, καμήλες και ένα περίεργο λάδι.
    Και έτσι μέσα από συνωμοσίες και προδοσίες, τα αγαθά και απονήρευτα στρουμφάκια μας, ξύπνησαν ένα πρωί και βρήκαν το στρουμφοχωριό τους ρημαγμένο και γεμάτο από ξένους έποικους, κάτι πρασινο-μαυριδερά όντα.
    Δεν μπορούσαν να πιστέψουν τα μάτια τους! Τα σπίτια τους, οι δουλειές τους, τα χρήματά τους, τα πάντα είχαν χαθεί. Και αυτό που είδαν στο τέλος ήταν μόνο εκείνη η περίεργη λάμψη στα μάτια των νεο-αφιχθέντων.
    Και έτσι τέλειωσε και αυτό το παραμύθι. Καλή μας νύχτα στρουμφάκια!

    Galia

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ειναι οι ιουδαίοι πρασινομαυριδεροι; δεν ειναι ξανθοαριοι γερμανοσποροι απογονοι της μερκελ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σε κάθε αγώνα της Ελλάδος σε κάθε ''επανάσταση'' τα πράγματα πιθανολογώ ήταν κάπως έτσι ή και χειρότερα.
    Δεν το έβαλαν κάτω όμως , δεν υποτάχτηκαν στην μοίρα τους, πέρασαν χρόνια γενιές και αντέδρασαν.
    Σε άλλες δε περιπτώσεις και υπό κατοχή αντιδρούσαν και ας πέθαιναν.
    Τι πάει να πει καληνύχτα.
    Αν εμείς παραδίδουμε τα όπλα αμαχητί ακόμα και αν εκ των προτέρων γνωρίζουμε ότι κατά 70% θα χάσουμε , οι άλλοι εκείνοι που εποφθαλμιούν την καταστροφή μας γιατί να μην ορμήσουν με χειρότερο μένος.
    Είμαστε για κλάματα, είμαστε ότι χειρότερο να δεχτώ τα πάντα ναι αλλά είμαστε και Έλληνες , τουλάχιστον όσοι νιώθουν ακόμα.
    Σαν Έλληνες λοιπόν χρωστάμε οφείλουμε έχουμε την υποχρέωση , για όσους θυμούνται την έννοια της λέξεως ακόμα , να αντιδράσουμε.
    Το οφείλουμε στα παιδιά μας , στην ιστορία μας και σε όλους αυτούς που τώρα μας βρίζουν.
    Όχι με μοιρολατρισμό αλλά με αντίδραση σθεναρή με όποιο τρόπο, όπως μπορούμε .
    Σε έναν πόλεμο κανείς δεν σου διασφαλίζει ότι θα έχεις να αντιμετωπίσεις έναν εχθρό , ούτε ότι θα μπορείς πάντα να τον βλέπεις , αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να σηκώσεις λευκή σημαία και να παραδοθείς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.