14/7/09

Αβέβαιο, παρά τη συμφωνία, το μέλλον του Nabucco

Από την πλευρά του, ο υπουργός Βιομηχανίας και Πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν, μιας χώρας-κλειδί στο παιχνίδι των αγωγών, Νατίκ Αλίγεφ, περιορίστηκε απλώς να εκφράσει στους παρευρισκόμενους στη χθεσινή τελετή το ενδιαφέρον της κυβέρνησής του για το έργο και την πρόθεσή της να διαφοροποιήσει τις οδούς εξαγωγής του αζερικού αερίου.Ανάλογη στάση τήρησαν ο πρωθυπουργός του Ιράκ, Νούρι αλ-Μαλίκι και ο υπουργός Πετρελαίου της Αιγύπτου, Σαμέχ Φαχμί.Πάντως, οι συμμετέχοντες στην πανηγυρική τελετή έσπευσαν να διαβεβαιώσουν τη Ρωσία ότι ο Nabucco δεν απειλεί τα στρατηγικά της συμφέροντα ούτε κινείται ανταγωνιστικά προς τον South Stream.
Του Γιώργου Παυλόπουλου

Ο Nabucco διασφαλίζει την ενεργειακή απεξάρτηση από τη Ρωσία, η οποία προμηθεύει σήμερα την Ευρώπη με το 40% του φυσικού αερίου που χρειάζεται -ποσοστό που ενδέχεται, ως το 2015, να ανέλθει και στο 60%.

Αυτός ήταν ο καμβάς των ρεπορτάζ και αναλύσεων που «ανέβηκαν» χθες στις ιστοσελίδες των περισσότερων δυτικοευρωπαϊκών ΜΜΕ, μετά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού μήκους 3.300 χιλιομέτρων και εκτιμώμενου κόστους 7,9 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, η αλήθεια είναι αρκετά διαφορετική, καθώς (όπως, άλλωστε, συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό και στην περίπτωση του ανταγωνιστικού του South Stream, ρωσικής έμπνευσης) από την υπογραφή της συμφωνίας μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής του αγωγού και την έναρξη ροής φυσικού αερίου υπάρχει μεγάλη απόσταση.

Απλή δήλωση...
Παρά το πανηγυρικό κλίμα που επικράτησε χθες στην επίσημη τελετή που πραγματοποιήθηκε στην Άγκυρα -με οικοδεσπότη τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και παρουσία των πρωθυπουργών της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Ουγγαρίας, του καγκελάριου της Αυστρίας και του προέδρου της Κομισιόν- είναι γεγονός ότι η χθεσινή συμφωνία δεν συνιστά για τους υπογράφοντες παρά μία δήλωση προθέσεων.

Η κατασκευή ή μη του Nabucco, καθώς και το διάστημα που θα απαιτηθεί γι' αυτήν (τυπικά, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το 2014), θα κριθεί από το κατά πόσο θα βρεθούν χρηματοδότες -κι αυτό, με τη σειρά του, εξαρτάται άμεσα από το εάν θα διασφαλιστούν οι απαραίτητες ποσότητες για την συνεχή και απρόσκοπτη τροφοδοσία του. Κι εδώ, η κατάσταση που επικρατεί είναι εξαιρετικά συγκεχυμένη, κάτι που αποδεικνύεται και από τις δηλώσεις που έκαναν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι.

Η χθεσινή κίνηση «ενδέχεται να αποτελέσει μια καλή ένδειξη για τις χώρες που είναι εν δυνάμει προμηθευτές ότι ο Nabucco είναι μια πιο σοβαρή υπόθεση από ό,τι ίσως νόμιζαν», σχολίασε χαρακτηριστικά η Άνα Γελένκοβιτς, του Eurasia Group, τοποθετώντας την υπογραφείσα συμφωνία στην πραγματική της διάσταση.

Στο ίδιο περίπου μήκος κύματος κινήθηκε και ο Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, ο οποίος δήλωσε: «Πλέον, διαθέτουμε μια συμφωνία και πιστεύω ότι αυτός ο αγωγός δεν είναι αναπότρεπτα αδύνατο να υλοποιηθεί».

Ενδιαφέρον
Από την πλευρά του, ο υπουργός Βιομηχανίας και Πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν, μιας χώρας-κλειδί στο παιχνίδι των αγωγών, Νατίκ Αλίγεφ, περιορίστηκε απλώς να εκφράσει στους παρευρισκόμενους στη χθεσινή τελετή το ενδιαφέρον της κυβέρνησής του για το έργο και την πρόθεσή της να διαφοροποιήσει τις οδούς εξαγωγής του αζερικού αερίου.

Ανάλογη στάση τήρησαν ο πρωθυπουργός του Ιράκ, Νούρι αλ-Μαλίκι και ο υπουργός Πετρελαίου της Αιγύπτου, Σαμέχ Φαχμί.

Πάντως, οι συμμετέχοντες στην πανηγυρική τελετή έσπευσαν να διαβεβαιώσουν τη Ρωσία ότι ο Nabucco δεν απειλεί τα στρατηγικά της συμφέροντα ούτε κινείται ανταγωνιστικά προς τον South Stream.

Κίνδυνος
«Πιστεύω ότι ο κίνδυνος που διατρέχει η Ρωσία να χάσει τις θέσεις της στην Ευρώπη εξαιτίας αυτού του έργου είναι πρακτικά μηδενικός.

Οι δύο αγωγοί ακολουθούν διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο και θα έχουν διαφορετικές πηγές τροφοδοσίας όπως και πελάτες», σημείωσε ο Βόλφγκανγκ Ρούτενστορφερ, διευθύνων σύμβουλος του αυστριακού ομίλου OMV, επικεφαλής της κοινοπραξίας που θα κατασκευάσει τον Nabucco, σε συνέντευξή του στη ρωσική εφημερίδα Kommersant.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη χθεσινή σύνοδο φαίνεται ικανοποιήθηκαν τελικώς οι απαιτήσεις της Τουρκίας, η οποία διεκδικεί το 15% των ποσοτήτων φυσικού αερίου που θα διατρέχουν τον αγωγό για τις εσωτερικές της ανάγκες -φυσικά, με προνομιακούς όρους.

Το πώς ακριβώς επετεύχθη αυτό παραμένει, ωστόσο, άγνωστο.

Nabucco

Θα έχει μήκος 3.300 χιλιόμετρα, από τα οποία τα 2.000 εντός του τουρκικού εδάφους. Το κόστος του εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 7,9 δισ. ευρώ.

South Stream

Έχει κόστος 10 δισ. ευρώ και παρακάμπτει εντελώς το έδαφος της Τουρ- κίας. Η Μόσχα έχει προτείνει στην Άγκυρα να συμμετάσχει στο project. Δέλεαρ οι καλές σχέσεις των δύο με το Ιράν.

2 σχόλια:

  1. στην βιασύνη του οι "NABUCαίοι" έβαλαν το κάρο μπροστά από τον γαίδαρο. Πρωτα αναγγέλουν τον αγωγό και μετά θα ψάξουν για το αέριο..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι Αμερικλάνοι θα τον γεμίσουν με αέρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.