26/1/19

Μετά τις Πρέσπες: Εταιρείες-μεγαθήρια γυρνάνε την πλάτη στην Ελλάδα για τα Σκόπια

Αυτοκίνητο: Βιομηχανίες λένε όχι στην Ελλάδα και βλέπουν Σκόπια

Η επικύρωση της συμφωνίας των Πρεσπών και από την Ελληνική Βουλή, ανοίγει τις πόρτες του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τα Σκόπια. Όμως παράλληλα δίνει το πράσινο φως σε επενδυτές που βλέπουν γόνιμο έδαφος στα Βαλκάνια, φθηνά εργατικά χέρια, αλλά και μία στρατηγική γεωγραφική θέση…
Τα Σκόπια από την εποχή της ενιαίας Γιουγκοσλαβίας έχουν μακρά ιστορία εμπλοκής στον τομέα της αυτοκίνησης, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι προ διετίας πληροφορίες έκαναν λόγο για επιλογή της χώρας ως τον τόπο κατασκευής του νέου εργοστασίου της Aston Martin.
Και μπορεί τελικά η Aston Martin να μην επέλεξε τα Σκόπια για την κατασκευή του νέου της εργοστασίου στο οποίο θα παραγόταν το crossover DBX (δεν έχει ξεκινήσει ακόμη η παραγωγή του), όμως η γειτονική μας χώρα είναι πολύ δραστήρια στο κομμάτι της κατασκευής ανταλλακτικών και εξαρτημάτων αυτοκινήτων.
Από την εποχή κιόλας της Zastava, στα Σκόπια ξεκίνησε τη δεκαετία του 1960 η κατασκευή εξαρτημάτων για την κραταιά αυτοκινητοβιομηχανία της πρώην Γιουγκοσλαβίας και συνεχίστηκε μέχρι την πτώση της εταιρείας τη δεκαετία του 1990.
Σήμερα, στα Σκόπια έχουν την έδρα τους τουλάχιστον 50 εταιρείες κατασκευής ανταλλακτικών και εξαρτημάτων για αυτοκίνητα (ζώνες ασφαλείας, τακάκια, συμπλέκτες, μπαταρίες, εξαρτήματα φορτηγών-λεωφορείων), ενώ υπάρχουν τα τελευταία χρόνια και πολλές επενδύσεις μεγάλων και γνωστών πολυεθνικών εταιρειών του κλάδου όπως η Delphi (κατασκευάζει ηλεκτρονικά συστήματα), η Adient (καθίσματα αυτοκινήτων), η Lear (υφάσματα καθισμάτων, ηλεκτρικά), η KSS (αερόσακοι) και άλλες.
Παράλληλα, με τις ευλογίες της Ελληνικής Κυβέρνησης η οποία δέχτηκε την ονομασία “Βόρεια Μακεδονία”, ανοίγουν διάπλατα οι πόρτες για την ένταξη της χώρας σε ΝΑΤΟ και αργότερα στην προ-ενταξιακή διαδικασία για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Εφόσον γίνουν τα παραπάνω, είναι δεδομένο ότι τα Σκόπια θα ελκύσουν επενδύσεις από μεγάλες πολυεθνικές, οι οποίες ήδη μελετάνε τις επιχειρηματικές κινήσεις τους στη γύρω περιοχή…
Ειδικότερα, στόχων των Σκοπιανών είναι να προσελκύσουν ακόμη περισσότερες εταιρείες του χώρου των εξαρτημάτων και ανταλλακτικών αυτοκινήτων, προβάλλοντας ως πλεονεκτήματά τους την ύπαρξη καταρτισμένου προσωπικού, τα χαμηλά κόστη των εργαζομένων (ο μέσος μισθός στον τομέα είναι 400 ευρώ/μήνα), την εγγύτητα στην Ε.Ε. και την ισχυρή θέληση της κυβέρνησης για την παροχή φορολογικών διευκολύνσεων.
Αυτοκινητική παραγωγή αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει, ωστόσο δεν αποκλείεται στο μέλλον να συμβεί και αυτό, αφού οι Σκοπιανοί στηρίζουν ιδιαίτερα τον τομέα του αυτοκινήτου.
Πάντως στα Σκόπια κατασκευάζονται αυτή τη στιγμή οχήματα, αφού η βελγική Van Hool παράγει εκεί λεωφορεία, σχεδιάζοντας μάλιστα και επέκταση του εργοστασίου της που ξεκίνησε τις εργασίες του το 2014 κοντά στην πρωτεύουσα. Επίσης, στα Σκόπια υπάρχει και η εγχώρια FAS Sanos, η οποία από το 1946 παράγει αστικά και τουριστικά λεωφορεία, αν και τα τελευταία χρόνια η εταιρεία είναι είναι ουσιαστικά ανενεργή.

5 σχόλια:

  1. Θα κανουν αυτοκινητα αλλα τωρα δεν κανουν.καλα το πας,στα βηματα του θεμου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. απο μηκρο παιδι ολο ακουω για επενδυσης και οι μονες επενδυσης περα απο των τουρισμο, ειναι γερμανικες κρατηκες επιχειρησης να αγοραζουν τα τελευτεα χρονια της κρατηκες επιχειρησης της ελλαδας (οτε-αεροδρομια-λιμανια κτλ). ποιος τρελος θα επενδυση στην ελλαδα με τετοια φορολογια? εφοσον γνωριζει οτι εχει να ταισει την μηση ελλαδα που ζει με επιδωματα- 12 μηνη εργασια στο δημοσιο- ολοι την κομματοκρατια-συνταξιουχους κτλ. ειναι για γελια οταν διαβαζεις τετοια αρθρα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ας μας πει πρωτα ο καλιτεχνης για τα ηλεκτρικα αυτοκινητα της 10 ετιας 70 που αραχνιαζουν στο Ναυπηγειο της Συρου,το Μαλκωτση,τα Νissan του Θεοχαρακη στο Βολο,το αυτοκινητακι της ΕΛΒΟ,τα Pony στη Ν.Ραιδεστο που περιμενει ακομη και σημερα εγκριση παραγωγης,τις Ρεπλικες της Κατερινης που για να παρει αδεια μετακομισε στην Ελβετια και καποια αλλα που ξεχνω και μετα να μας πει για μεγαθηρια πολυεθνικες και πλατες.
    Do you know Mafia?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ναι...εκείνες εκεί οι και καλά ελληνικές εταιρείες που φεύγαν σωρηδόν για σκόπια την προηγούμενη 20ετία,τι να έγιναν άραγε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.