28/11/19

Η επίθεση που ανάγκασε το Ισραήλ να βάλει συστήματα αυτοπροστασίας στα επιβατικά του αεροσκάφη

Σαν σήμερα πριν 17 χρόνια, στις 28 Νοεμβρίου του 2002, σημειώθηκε μία τρομοκρατική επίθεση στην Κένυα που στόχο είχε μεταξύ άλλων, ένα επιβατικό αεροσκάφος Boeing 757 που άνηκε στην ισραηλινή εταιρεία Arkia Airlines και το οποίο βρισκόταν σε φάση απογείωσης από το διεθνές αεροδόμιο Μόι στη πόλη Μομπάσα…
H επίθεση εκδηλώθηκε με την χρήση δυο φορητών αντιαεροπορικών πυραύλων τύπου LK32 Strela 2 (κωδικός κατά ΝΑΤΟ: SA-7 Grail) ρωσικής προέλευσης, οι οποίοι όμως εκτοξεύθηκαν και προσπέρασαν το ισραηλινό Boeing χωρίς να το χτυπήσουν.
H αστυνομία πάντως κατά την διάρκεια των ερευνών για τον εντοπισμό των δραστών, συνέλεξε κομμάτια των πυραύλων και των εκτοξευτών τους με έντονο μπλε χρώμα, γεγονός που υποδηλώνει ότι ήταν εκπαιδευτικά μοντέλα. Σ’ αυτήν την περίπτωση μόνο από θέμα τύχης θα πετύχαιναν τον στόχο τους, αφού δεν φέρουν κεφαλή αναζήτησης, όμως και πάλι θα ήταν μεγάλος κίνδυνος για το αεροσκάφος στόχο. Στην συγκεκριμένη πτήση επέβαιναν 271 επιβάτες.
Στην συνέχεια οι πιλότοι επέλεξαν να μην κάνουν αναγκαστική προσγείωση αλλά να επιστρέψουν άρον-άρον πίσω στο Ισραήλ. Μετά την συγκεκριμένη επίθεση, όλες οι πτήσεις από το Ισραήλ στην Κένυα ακυρώθηκαν επ ‘αόριστον, μία κατάσταση που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Τα ισραηλινά αεροσκάφη και άλλες φορές στο παρελθόν είχαν γίνει στόχος επιθέσεων ή απειλών, αλλά ποτέ μέχρι τότε η στοχοποίηση κι οι απειλές δεν είχαν μετουσιωθεί σε συγκεκριμένες πράξεις που λίγο έλλειψε να στοιχίσουν τις ζωές εκατοντάδων αθώων επιβατών σε ένα τυφλό τρομοκρατικό χτύπημα.

Από τις αρχές τις προηγούμενης δεκαετίας λοιπόν, η εγκατάσταση συστήματος αυτοπροστασίας στα αεροσκάφη των ισραηλινών αεροπορικών εταιρειών κατέστη υποχρεωτική για προφανείς λόγους ασφαλείας.

Μάλιστα η ισραηλινή κυβέρνηση σε συνεργασία με τοπικές αμυντικές βιομηχανίες επιδοτούσε την έρευνα και ανάπτυξη τέτοιων συστημάτων με τελικό σκοπό την προστασία της ζωής των πολιτών του.

Κάτι αντίστοιχο δεν συμβαίνει σε καμία άλλη αεροπορική εταιρεία πουθενά στον κόσμο και τα μόνα άλλα επιβατικά αεροσκάφη που εξοπλίζονται με συστήματα αυτοπροστασία είναι εκείνα τα οποία μεταφέρουν ηγέτες κρατών.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία του Ισραήλ, η El Al, αν και υπήρξε στόχος πολλών απόπειρων τόσο αεροπειρατείας όσο και και τρομοκρατικών επιθέσεων, δεν είχε μέχρι στιγμής θύματα, ενώ μόνο μία πτήση της έπεσε θύμα αεροπειρατείας, αλλά και πάλι χωρίς συνέπειες.

Το σύστημα που είχε επιλέξει αρχικά η εταιρεία ήταν το λεγόμενο Flight Guard, της επίσης ισραηλινής εταιρείας Elta το οποίο ως βασικό αντίμετρο χρησιμοποιούσε θερμοβολίδες για την παραπλάνηση της κεφαλής αναζήτησης υπερύθρων των επερχόμενων πυραύλων.

Τα συστήματα αυτοπροστασίας που φέρουν τα ισραηλινά αεροσκάφη έχουν πλέον αναβαθμιστεί και περιλαμβάνουν και αισθητήρες προειδοποίησης επερχόμενων πυραύλων (missile approach warning system – MAWS) αλλά και συστήματα λέιζερ για την παρεμβολή των κεφαλών αναζήτησης των πυραύλων.

Ο λόγος δεν ήταν μόνο η τεχνολογική ανωτερώτητα των παρεμβολών λέιζερ, αλλά και ότι κάποιες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Ελβετία αρνήθηκαν να επιτρέψουν προσέγγιση ισραηλινών αεροσκαφών με συστήματα αυτοπροστασίας με θερμοβολίδες ως αναλώσιμα, για τον φόβο πρόκλησης πυρκαγιών στο έδαφος…

Εν όψει δε της κατάριψης της πτήσης ΜΗ17 των Μαλαισιανών Αερογραμμών, έχουν αναπτυχθεί ακόμα και συρόμενα δολώματα (decoys) όπως το ELL-8270 της ίδιας εταιρείας για την προστασία αεροπλάνων μεγέθους μεγάλου επιβατικού και από πυραύλους κατεθυνόμενους από ραντάρ…


ΠΗΓΗ: ptisidiastima.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.