4/3/10

Αχ αυτοί οι Έλληνες



Κυρίες και κύριοι διαβάστε με προσοχή τι έλεγε για τους Έλληνες επί Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας ο Ρωμαίος Συγκλητικός Μενένιος Άπιος προς τον Ανθύπατο Ατίλιο Νάβιο που θα αναλάμβανε την διοίκηση της Αχαΐας. Την μετάφραση του πάπυρου έκανε ο σπουδαίος Έλληνας Κωνσταντίνος Τσάτσος. Μία επιστολή που καλό είναι να μην φτάσει σε γνώση των Ευρωπαίων επιτρόπων...

«Κερδίσαμε, αγαπημένε Ατίλιε, τον κόσμο με τις λεγεώνες μας, αλλά θα μπορέσωμε να τον κρατήσωμε μονάχα με την πολιτική τάξη που θα του προσφέρωμε. Διώξαμε τον πόλεμο στις παρυφές της γης. Από τον Περσικό κόλπο ως τη Μαυριτανία, από τη γη των Αιθιόπων ως την Καληδονία αδιατάρακτη βασιλεύει η ρωμαϊκή ειρήνη. Δύσκολο φαίνεται να εξηγήσει κανείς, πώς μια πόλη έφτασε να κυβερνά την οικουμένη. Μέσα στους λόγους όμως που θα αναφέρονταν για μια τέτοια εξήγηση, θα έπρεπε να ήταν πρώτος ετούτος καταλάβαμε καθαρά και έγκαιρα πως υποτάσσοντας τους λαούς, αναλαμβάνομε μιαν ευθύνη για την ευημερία τους.

Τούτη η συνείδηση της ευθύνης διακρίνει τους βαρβάρους κατακτητές από τους κοσμοκράτορες. Μονάχα ο Αλέξανδρος πριν από μας είχε τη συνείδηση τούτης της ευθύνης. Ευτυχώς για τη δόξα της Ρώμης πέθανε νέος, γιατί αλλιώς θα ήτανε οι έλληνες σήμερα οι άρχοντες του κόσμου. Αλλοίμονο στους λαούς όταν τις προσπάθειές τους τις ενσαρκώνουν μονάχα σε μονωμένα άτομα που περνούν και όχι σε ανθρώπινες κοινότητες, σε θεσμούς, που αντέχουν στη ροή των πραγμάτων και σηκώνουν άνετα τον όγκο των πολύχρονων έργων. Έχομε τη σοφία να μη θέλωμε να είμαστε δυσβάσταχτοι εκμεταλλευτές των λαών που υποτάχτηκαν στην εξουσία μας.

Καταλάβαμε πως μια τέτοια εκμετάλλευση καταντάει ζημιά και ανησυχία δαπανηρή, όταν ξεπερνάει το πρεπούμενο μέτρο. Και μάλιστα όσο πιο πολύ εκτείνεται η εξουσία, όσο πιο πολύ αραιώνουν οι φρουρές και αυξαίνει η δυσαναλογία του αριθμού των αρχόντων και των αρχομένων, τόσο η εκμετάλλευση πρέπει να γίνεται πιο ανεπαίσθητη, ενας ελαφρύς τόκος που οι λαοί μας πληρώνουν για την τάξη και την ειρήνη που τους εξασφαλίζουμε. Αλλά δε φτάνει να τους χαρίζωμε ειρήνη και τάξη, γιατί αυτά είναι αρνητικά στοιχεία, είναι όροι, δεν αποτελούν την ουσία της ευδαιμονίας των ανθρώπων. Πρέπει να προάγωμε την υλική ευημερία των λαών μας. Πρέπει με την υπερέχουσα τεχνική μας να τους κατασκευάζωμε υδραγωγεία και αιωνόβιους δρόμους, λιμάνια, γιοφύρια και άλλα έργα που κάνουν τη ζωή των ανθρώπων πιο άνετη και πιο εύκολη. Θα έπρεπε ακόμη και της φιλοσοφίας και της ποίησης τα δώρα να σκορπούσαμε στις χώρες που κυβερνούμε.

Το μέγα όμως τούτο έργο είμαστε άξιοι να το κάνωμε μόνο στις δυτικές επαρχίες, γιατί εκεί που βρίσκεσαι εσύ, οι έλληνες το επιτελούν ακόμη σήμερα καλλίτερα από μας. Ας επαναλάβωμε και εμείς τη δυσάρεστην ομολογία του Οράτιου Φλάκκου: Graecia capta, ferum victorem cepit, et artes Intulit agresti Latio. ...O έλληνας είναι πιο εγωιστής από μας και συνεπώς και από όλα τα έθνη του κόσμου. Το άτομό του είναι «πάντων χρημάτων μέτρον» κατά το ρητό του Πρωταγόρα. Αδέσμευτο, αυθαίρετο, και ατίθασο, αλλά και αληθινά ελεύθερο ορθώνεται το εγώ των ελλήνων. Χάρις σε αυτό σκεφθήκανε πηγαία, πρώτοι αυτοί, όσα εμείς αναγκαζόμαστε σήμερα να σκεφθούμε σύμφωνα με τη σκέψη τους. Χάρις σε αυτό βλέπουν με τα μάτια τους και όχι με τα μάτια εκείνων που είδαν πριν απ΄ αυτούς. Χάρις σε αυτό η σχέση τους με το σύμπαν, με τα πράγματα και τους ανθρώπους δεν μπαγιατεύει, αλλά είναι πάντα νέα, δροσερή και το κάθε τι, χάρις σε αυτό το εγώ, αντιχτυπάει σαν πρωτοφανέρωτο στην ψυχή τους.

Είναι όμως και του καλού και του κακού πηγή τούτο το χάρισμα. Το ίδιο «εγώ» που οικοδομεί τα ιδανικά πολιτικά συστήματα, αυτό διαλύει και τις πραγματικές πολιτείες των Ανθρώπων. Και ήρθανε οι καιροί όπου ο ελληνικός εγωισμός ξέχασε την τέχνη που οικοδομεί τους ιδανικούς κόσμους, αλλά δεν ξέχασε την τέχνη που γκρεμίζει τις πραγματικές πολιτείες.

Και εμείς τους συναντήσαμε, καλέ Ατίλιε, σε τέτοιους καιρούς και γι΄ αυτό η κρίση μας γι΄ αυτούς συμβαίνει να είναι τόσο αυστηρή, που κάποτε καταντάει άδικη. Αλλά και πώς να μην είναι; H μοίρα μας έταξε νομοθέτες του κόσμου και το ελληνικό άτομο περιφρονεί το νόμο. Δεν παραδέχεται άλλη κρίση δικαίου παρά την ατομική του, που δυστυχώς στηρίζεται σε ατομικά κριτήρια. Απορείς πώς η πατρίδα των πιο μεγάλων νομοθετών έχει τόση λίγη πίστη στο νόμο. Και όμως από τέτοιες αντιθέσεις πλέκεται η ψυχή των ανθρώπων και η πορεία της ζωής των. Σπάνια οι έλληνες πείθονται «τοις κείνων ρήμασι». Πείθονται μόνο στα ρήματα τα δικά τους και ή αλλάζουν τους νόμους κάθε λίγο, ανάλογα με τα κέφια της στιγμής ή όταν δεν μπορούν να τους αλλάξουν, τους αντιμετωπίζουν σαν εχθρικές δυνάμεις και τότε μεταχειρίζονται εναντίον τους ή τη βία ή το δόλο. A! τόσο τη χαίρεται ο έλληνας την εύστροφη καταδολίευσή τους, τους σοφιστικούς διαλογισμούς που μεταβάλλουν τους νόμους σε ράκη!

O έλληνας έχει πιο αδύνατη μνήμη από μας έχει λιγότερη συνέχεια στον πολιτικό του βίο. Είναι ανυπόμονος και κάθε λίγο, μόλις δυσκολέψουν κάπως τα πράγματα, αποφασίζει ριζικές μεταρρυθμίσεις. Θες να σαγηνέψης την εκκλησία του δήμου σε μια πόλη ελληνική; Πες τους: «Σας υπόσχομαι αλλαγή». Πες τους: «Θα θεσπίσω νέους νόμους». Αυτό αρκεί. με αυτό χορταίνει η ανυπομονησία του, το αψίκορο πάθος του. Τι φαεινές συλλήψεις θα βρης μέσα σε αυτά τα ελληνικά δημιουργήματα της ιδιοτροπίας της στιγμής!

Εμείς δειλά-δειλά και μόνο με το χέρι του πραίτορα τολμήσαμε , διολισθαίνοντας μέσα στους αιώνες, να ξεφύγωμε από τους άκαμπτους κλοιούς της Δωδεκαδέλτου μας, και πάλι διατηρώντας όλους τους τύπους, όλα τα εξωτερικά περιβλήματα. Τούτη η υποκρισία των μορφών, όταν η ουσία αλλάζει, δείχνει πόση είναι η ταπεινοφροσύνη μας μπρος σε κάθε τι που είναι θεσμός και έθος και παράδοση, πόσο το παρελθόν και η συνέχεια του βαραίνουν στην πορεία μας και πόσο δίκαια αντέχομε αιώνες εκεί που οι έλληνες εκάμφθηκαν σε δεκαετηρίδες.

Οι έλληνες λίγα πράγματα σέβονται και σπάνια όλοι τους τα ίδια. Και προς καλού και προς κακού στέκουν απάνω από τα πράγματα. Για να κρίνουν αν ένας νόμος είναι δίκαιος, θα τον μετρήσουν με το μέτρο της προσωπικής των περίπτωσης, ακόμα και όταν υπεύθυνα τον κρίνουν στην εκκλησία ή στο δικαστήριο. O έλληνας ζητεί από το νόμο δικαιοσύνη για τη δική του προσωπική περίπτωση. Αν τύχη και ο νόμος, δίκαιος στην ολότητά του, και δεν ταιριάζει σε λίγες περιπτώσεις, όπως η δική του, δεν μπορεί αυτό να το παραδεχτή. Και εν τούτοις τετρακόσια χρόνια τώρα το διακήρυξε ο μεγάλος τους Πλάτων, πως τέτοια είναι η μοίρα και η φύση των νόμων. Πως άλλο νόμος και άλλο δικαιοσύνη. Το διακήρυξε και ο Σταγειρίτης, χωρίζοντας το δίκαιο από το επιεικές. Αλλά δεν τ΄ ακούει αυτά ο έλληνας! Δε δέχεται να θυσιάση τη δική του περίπτωση, το δικό του εγώ σ΄ ένα νόμο σκόπιμο, και δίκαιο στη γενικότητά του.

Έτσι είναι οι πολλοί στις πόλεις που πρόκειται τώρα να διοικήσης, έτσι διαφορετικοί, αν όχι από μας, όμως από τους πατέρες μας, που θεμελίωσαν το μεγαλείο την παλιάς, της αληθινής μας δημοκρατίας. Όσο περνούν οι αιώνες τόσο κι εμείς και οι λαοί που κυβερνούμε γινόμαστε περισσότερο ατομιστές, ως που μια μέρα να μαραθούμε όλοι μαζί μέσα στη μόνωση των μικρών εαυτών μας. Νομίζω πως οι έλληνες απάνω στους οποίους εσύ τώρα άρχεις είναι πρωτοπόροι σε αυτόν το θανάσιμο κατήφορο. Δε σου έκανε κιόλας εντύπωση, καλέ μου Νάβιε, η αδιαφορία του έλληνα για το συμπολίτη του; Όχι πως δε θα του δανείσει μια χύτρα να μαγειρέψει, όχι πως αν τύχη μια αρρώστια δε θα τον γιατροπορέψη, όχι πως δεν του αρέσει να ανακατεύεται στις δουλειές του γείτονα, για να του δείξει μάλιστα την αξιοσύνη του και την υπεροχή του. Σε τέτοιες περιπτώσεις βοηθάει ο έλληνας περισσότερο από κάθε άλλον. Βοηθάει πρόθυμα και τον ξένο, με την ιδέα μάλιστα, που χάρις στους μεγάλους στωϊκούς, πάντα τον κατέχει, μιας πανανθρώπινης κοινωνίας. Του αρέσει να δίνη στον ασθενέστερο, στο αβοήθητο. Είναι και αυτό ένας τρόπος υπεροχής.

Λέγοντας πως ο έλληνας αδιαφορεί για τον πλησίον του, κάτι άλλο θέλω να πω. Αλλά μου πέφτει δύσκολο να στο εξηγήσω. Θα αρχίσω με παραδείγματα, που, αν προσέξης, ανάλογα θα δης και εσύ ο ίδιος πολλά με τα μάτια σου. Ακόμη υπάρχουνε ποιητές πολλοί και τεχνίτες στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας. Πλησίασέ τους, καθώς είναι χρέος σου, και πες μου αν άκουσες κανέναν απ΄ αυτούς ποτέ να επαινή τον ομότεχνό του. Δε χάνει τον καιρό του σε επαίνους των άλλων ο έλληνας. Δε χαίρεται τον έπαινο. Χαίρεται όμως τον ψόγο και γι΄ αυτόν βρίσκει πάντα καιρό.

Για την κατανόηση, την αληθινή, αυτήν που βγαίνει από τη συμπάθεια γι΄ αυτό που κατανοείς, δε θέλει τίποτα να θυσιάση. Το κίνητρο της δικαιοσύνης δε τον κινεί για να επαινέση ό,τι αξίζει τον έπαινο. Όχι που δεν θα ήθελε να είναι δίκαιος, αλλά δεν αντιλαμβάνεται καν την αδικία που κάνει στον άλλο. Αλλού κοιτάζει. Θαυμάζει ό,τι είναι ο δικός του κόσμος. Κάθε άλλον τον υποτιμά. Όταν ένας πολίτης άξιος δεν αναγνωρίζεται κατά την αξία του, λέει ο έλληνας: "αφού δεν αναγνωρίζομαι εγώ ο αξιώτερός του, τι πειράζει αν αυτός δεν αναγνωρίζεται;" O εγωκεντρισμός αφαιρεί από τον έλληνα τη δυνατότητα να είναι δίκαιος. Και αυτό εννοούσα λέγοντας πως ο έλληνας αδιαφορεί για τον πλησίοντου. το πάθος του εγωισμού τον εμποδίζει να ασχολείται με τον άλλο, να συνεργάζεται μαζί του. Και φυσικά από την έλλειψη τούτη της αλληλεγγύης ματαιώνονται στις ελληνικές κοινωνίες οι κοινές προσπάθειες. H δράση του έλληνα κατακερματίζεται σε ατομικές ενέργειες, που συχνά αλληλοεξουδετερώνονται και συγκρούονται.
Κάποτε και τους νεκρούς ακόμα, όπου θάλεγε κανείς πως φθόνος δε χωρεί, τους αφήνουν ατίμητους οι έλληνες, γιατί δε βρίσκουν μέσα τους τη διάθεση να θυσιάσουν κάτι από το νου και την καρδιά τους για ένα τέτοιο έργο δικαιοσύνης. Μόνο ο ηδονισμός του μίσους μπορεί να τους κάνει τυμβωρύχους. Το εγώ -το τρομερό αυτό εγώ- το πάντα γυρισμένο προς τον εαυτό του, για να υψωθή, ταπεινώνει και τους νεκρούς και εκδικείται ακόμη και για την περασμένη του δόξα.

Μόνο όταν δημιουργηθούν συμφέροντα που συμβαίνει να είναι κοινά σε πολλά άτομα μαζί, βλέπεις τη συναδέλφωση και την αλληλεγγύη. Πολύ σπάνια για την προάσπιση κοινών ιδανικών. Κοινά ιδανικά σχεδόν δεν υπάρχουν. Στον κάθε έλληνα τα ιδανικά είναι ατομικά. Γι΄ αυτό οι πολιτικές των φατρίες είναι φατρίες συμφερόντων. Και το ιδανικό του κάθε ηγέτη είναι ο εαυτός του.

Εδώ και δυο βδομάδες σου έγραφα για το φυγόκεντρον εγωισμό των ελλήνων. Δε θυμάμαι όμως αν σου έγραψα το χειρότερο. Κινημένος από την ίδια αυτήν εγωπάθεια, τη ρίζα αυτήν κάθε ελληνικού κακού, -ας βοηθήσουν οι θεοί να μη γίνη και των δικών μας δεινών η μολυσμένη πηγή- ο έλληνας δε συχωρνάει στο συμπολίτη του καμμιά προκοπή. Όποιον τον ξεπεράση, ο έλληνας τον φθονεί με πάθος. Και αν είναι στο χέρι του να τον γκρεμίση από εκεί που ανέβηκε, θα το κάνη. Μα το πιο σπουδαίο, για να καταλάβης τον έλληνα, είναι να σπουδάσης τον τρόπο με τον οποίο εκδηλώνει το φθόνο του, τον τρόπο που εφεύρε για να γκρεμίζη καλλίτερα. Είναι ένας τρόπος πιο κομψός από το δικό μας, γέννημα σοφιστικής ευστροφίας και διανοητικής δεξιοτεχνίας. Δεν του αρέσει η χονροκομμένη δολοφονία στους διαδρόμους του Παλατιού, αλλά η λεπτοκαμωμένη συκοφαντία, ένα είδος αναίμακτου ηθικού φόνου, ενός φόνου διακριτικότερου και εντελέστερου, που αφήνει του δολοφονημένου τη σάρκα σχεδόν ανέπαφη, να περιφέρη την ατίμωση και τη γύμνια της στους δρόμους και στις πλατείες.

Διότι και τη συκοφαντία, αγαπητέ μου, την έχουν αναγάγει σε τέχνη οι θαυμάσιοι, οι φιλότεχνοι έλληνες, οι πρώτοι δημιουργοί του καλού και του κακού λόγου. Το να επινοήσης ένα ψέμα για κάποιον και να το διαλαλήσης, αυτό είναι κοινότυπο και άτεχνο. Σε πιάνει ο άλλος από το αυτί και σε αποδείχνει εύκολα συκοφάντη και σε εξευτελίζει. H τέχνη είναι να συκοφαντής, χωρίς να ενσωματώνεις πουθενά ολόκληρη τη συκοφαντία, μόνο να την αφήνεις να τη συνάγουν οι άλλοι από τα συμφραζόμενα και έτσι ασυνείδητα να υποβάλλεται σε όποιον την ακούει. H τέχνη, είναι να βρίσκης το διφορούμενο λόγο, που άμα σε ρωτήσουν γιατί τον είπες, να μπορής να πης πως τον είπες με την καλή σημασία, και πάλι εκείνος που τον ακούει να αισθάνεται πως πρέπει να τον εννοήση με την κακή του σημασία. Αυτό είναι το αγχέμαχο όπλο με το οποίο πολεμάει ο έλληνας τον έλληνα, ο ηγέτης τον ηγέτη, ο φιλόσοφος το φιλόσοφο, ο ποιητής τον ποιητή, αλλά και ο ανάξιος τον άξιο, ο ουσιαστικά αδύνατος τον ουσιαστικά δυνατό. Αν και ξένος, θα δοκιμάσης την αιχμή τούτου του όπλου και εσύ όπως τη δοκίμασα και εγώ. Θα απορήσης σε τι κοινωνική περιωπή βάζουν οι έλληνες τους δεξιοτέχνες της συκοφαντίας, πώς τους φοβούνται οι πολλοί και αγαθοί, πώς τους υπολήπτονται οι χρησιμοθήρες και πώς γλυκομίλητα τους χαιρετούν όταν τους συναντούν στις στοές και στην αγορά.

Το ανυπόταχτο σε κάθε πειθαρχία, η περιφρόνηση των άλλων και ο φθόνος, η αρρωστημένη διόγκωση της ατομικότητας, σπρώχνουν σχεδόν τον κάθε έλληνα να θεωρή τον εαυτό του πρώτο μέσα στους άλλους. Αδιαφορώντας για όλους και για όλα, παραβλέποντας ό,τι γίνηκε πριν και ό,τι γίνεται γύρω του, αρχίζει κάθε φορά από την αρχή και δεν αμφιβάλλει πως πορεύεται πρώτος στο δρόμο το σωστό. Ταλαιπωρεί από αιώνες την ελληνική ζωή η υπέρμετρη εμπιστοσύνη του έλληνα στην προσωπική του γνώμη και στις προσωπικές του δυνατότητες.

Παρά να υποβάλη τη σκέψη του στη βάσανο μιας ομαδικής συζήτησης, προτιμάει να ριψοκινδυνεύση με μόνες τις προσωπικές του δυνάμεις. Πρόσεξε τις συσκέψεις των ηγετών των πολιτικών τους μερίδων με τους δήθεν φίλους των και θα δης ότι οι περισσότερες είναι προσχήματα. O ηγέτης λέει τη γνώμη του, βελτιώνει τη διατύπωσή της με τις πολλές επαναλήψεις χωρίς ούτε να περιμένη, ούτε να θέλη καμμίαν αντιγνωμία. Και οι φίλοι του το ξέρουν αυτό καλά και συχνάζουν σε αυτές τις συσκέψεις ή για να μάθουν τα νέα της ημέρας ή για να βρουν ευκαιρία να κολακεύσουν τον ηγέτη.

Το αποτέλεσμα είναι ότι ο έλληνας πολιτικός ανακυκλώνεται μόνος του μέσα στις δικές του σκέψεις, γιατί πιστεύει πως αυτές αρκούν για το έργο του ή, το χειρότερο, γιατί η χρησιμοποίηση και των άλλων στην εκτέλεσή του, θα περιώριζε την κυριότητά του απάνω στο έργο. Θα το έκανε, περισότερο τέλειο, αλλά λιγότερο δικό του. Και εκείνο που προέχει για τον έλληνα δεν είναι το πρώτο, αλλά το δεύτερο. Έτσι σε πρώτη μοίρα έρχεται η τιμή του εγώ και σε δεύτερη η αξία του έργου. Αυτή είναι η αδυναμία του πολιτικού ήθους που θα παρατηρήσης στους έλληνες δημόσιους άνδρες, που κατά τα άλλα και πιο υψηλόφρονες είναι και πιο αδέκαστοι και σχεδόν όλοι πιο φτωχοί από τους σύγχρονους δικούς μας.

Οι παλιοί όμως ρωμαίοι, αυτοί κατείχαν την αρετή της μετριοφροσύνης που απουσιάζει και απουσίασε πάντα από την ελληνική πολιτική ζωή και γι΄ αυτό τότε κατορθώσανε, αν και σε τόσα καθυστερημένοι, να πάρουν την κοσμοκρατορία από τα χέρια των ελλήνων. Γιατί, βλέπεις, τούτη η μοιραία για την τύχη των ελλήνων εγωπάθεια φέρνει και ένα άλλο χειρότερο δεινό: όπου βασιλεύει, τα έργα σχεδιάζονται πάντα μέσα στα στενά όρια της ατομικότητας, σύντομα και βιαστικά, για να συντελεσθούν όλα, πριν το πρόσωπο εκλείψη.

H πολιτική όμως που θεμελιώνει τις μεγάλες πολιτείες δε σηκώνει ούτε βιασύνη ούτε συντομία. Σχεδιάζεται σε έκταση αιώνων. Δεν προσδένεται σε άτομα, αλλά σε ομάδες προσώπων, σε διαδοχικές γενεές. Στην εκτύλιξή της εξαφανίζεται το εφήμερο άτομο και παίρνουν την πρώτη θέση, διαρκέστερες υποστάσεις, λαοί, οικογένειες, πολιτικές μερίδες ή κοινωνικές τάξεις. Τα εδραία πολιτικά έργα μέσα στην ιστορία είναι υπερπροσωπικά. Και δυστυχώς οι έλληνες μόνο σε προσωπικά έργα επιδίδονται με ζήλο. Γι΄ αυτό ή δε φτάνουν ως την τελείωση ενός άξιου πολιτικού έργου ή όταν φτάσουν, φέρνει μέσα του το έργο τους το ίδιο, το σπέρμα της φθοράς. Και αυτό είναι δίκαιο. Γιατί σκοπός των ελλήνων είναι η πρόσκαιρη λάμψη του πρόσκαιρου ατόμου, όχι η μόνιμη απρόσωπη ευόδωση του έργου του ίδιου.

Έπρεπε εξαιρετικά ευνοϊκές περιστάσεις να συντρέξουν με τη μεγαλοφυϊα του Αλέξανδρου του Μακεδόνα για να αποκτήσουν για λίγα χρόνια οι έλληνες μια κυρίαρχη πολιτική θέση στην οικουμένη. Αλλά και εκεί το έργο, στηριγμένο σ΄ ένα πρόσωπο, όχι σε μιαν κοινότητα ανθρώπων, ούτε σε μια πολύχρονη παράδοση, μόλις εξαφανίστηκε ο δημιουργός, διαλύθηκε μέσα στα χέρια των ίδιων εκείνων ανθρώπων, που, όταν ο Αλέξανδρος ζούσε, στάθηκαν οι απαραίτητοι συντελεστές του. Αλλά το έργο, βλέπεις, δεν ήταν δικό τους. Δεν τους είχε κάνει ο αυταρχικός ηγέτης κοινωνούς στην τιμή του έργου, αλλά θήτες του γιγάντιου εγωισμού του.

Ποτέ, μα ποτέ δε θέλησα να σου πω, ότι λείπει η πολιτική σκέψη στην Ελλάδα. Απεναντίας πιστεύω πως αφθονεί, περισσότερο μάλιστα από ό,τι φαντάζεται όποιος βλέπει τα πράγματα απ΄ έξω. Μόνο που δεν μας είναι αισθητή η παρουσία της, γιατί οι άνδρες που τη κατέχουν φθείρονται ο ένας από τον άλλο σε μιαν αδιάκοπη, πεισματική και το πιο συχνά μάταιη σύγκρουση. Αν λείπει κάτι των ελλήνων πολιτικών δεν είναι ούτε η δύναμη της σκέψης, ούτε η αγωνιστική διάθεση. Στο χαρακτήρα, στο ήθος φωλιάζει η αρρώστια. Φωλιάζει στην άρνησή τους να δεχθούν να εξαφανίσουν το άτομό τους για την ευόδωση ενός ομαδικού έργου.

Δεν κρίνουν ποτέ με δικαιοσύνη το συναγωνιστή τους και γι΄ αυτό δεν υποτάσσονται ποτέ στην υπεροχή του. Δεν έχουν την υπομονή, μέσα στον κύκλο των ισότιμων, να περιμένουν με την τάξη του κλήρου ή της ηλικίας της σειρά τους. Έτσι διασπαθίζοντας τη δύναμή του και τις αρετές του σε περιττούς αγώνες κατάντησε ο λαός με την υψηλότερη και την πλουσιώτερη στη θεωρία πολιτική σκέψη, να μείνη τόσο πίσω από μας στις πρακτικές πολιτικές του επιδόσεις.

Τα δεινά, όσα υποφέρανε ως τα σήμερα οι έλληνες, μα θαρρώ και όσα θα υποφέρουν στο μέλλον μιαν έχουν κύρια και πρώτη πηγή, την φιλοπρωτία, τη νόμιμη θυγατέρα του τρομερού των εγωισμού. Μου γράφεις πως αυτό συμβαίνει και αλλού και προ παντός σ΄ εμάς. H διαφορά, καλέ μου φίλε, έγκειται στο μέτρο και στην ένταση της φιλοπρωτίας. Βέβαια και εμείς σήμερα δεν υστερούμε. Αλλά την εποχή που θεμελιώνονταν το μεγαλείο της Ρώμης δεν είχαν υπερβή οι δικοί μας το πρεπούμενο μέτρο. Υποτάσσονταν στο κοινό νόμο και στους γενικούς σκοπούς της πολιτείας, ενώ οι έλληνες το ξεπέρασαν πριν προφτάσουν να στεριώσουν τη δύναμή τους στην οικουμένη. Όσο όμως αυστηρότερος και αν θέλω να είμαι, καθώς είναι χρέος μου, για μας τους ρωμαίους, δεν ξέρω αν μεταξύ των ρωμαίων, και σήμερα ακόμα, υπάρχουν τόσοι φανατικοί και αδίστακτοι στο κυνήγημα των τιμών, όσοι υπήρξανε μεταξύ των ελλήνων στους ενδοξώτερούς των αιώνες.

Μήπως όμως υπερβάλλω, καλέ μου φίλε; Μήπως βλέπω το θαυμαστό γένος των ελλήνων με τα μάτια της γεροντικής κακίας; Μα είναι χρόνια τώρα που με το λυχνάρι και με του ήλιου το φως διαβάζω Αριστοφάνη, Δημοσθένη, Ευριπίδη, Θεόφραστο, Επίκουρο, Ζήνωνα, Χρύσιππο και όλο και βεβαιώνομαι περισσότερο πως δεν είμαι μόνος στον τρόπο που τους κρίνω. Όχι, φίλε μου, δε βλέπω πως είμαι άδικος όταν λέγω πως πρόθεσή τους συνήθως δεν είναι να ξεπεράσουν σε αξιότητα ή και σε καλή φήμη τον αντίπαλό τους, αλλά να τον κατεβάσουν στα μάτια του κόσμου κάτω από τη δική τους θέση, όποια και αν είναι. Την αρχαίαν «ύβριν» των (Σημ. η λέξη στο πρωτότυπο είναι γραμμένη με ελληνικά στοιχεία) την κατεβάσανε στο χαμηλότερο επίπεδο!
Κάποτε με τούτην την ισοπέδωση προς τα κάτω νομίζουν πως επαναφέρουν το πολίτευμά τους στην ορθή του βάση. Μάταια ξεχώρισε ο μεγάλος Σταγειρίτης τη «δημοκρατία» (Σημ. την παρεκβατική δημοκρατία, δηλ. την οχλοκρατία) από την «πολιτεία» (Σημ. την ορθή δημοκρατία). H θέλησή τους για ισότητα, άμα την αναλύσης, θα δης ότι δεν απορρέει από την αγάπη της δικαιοσύνης, αλλά από το φθόνο της υπέρτερης αξίας. “Μια που εγώ”, λέει ο έλληνας, “δεν είμαι άξιος να ανεβώ ψηλότερα από σένα, τότε τουλάχιστον και εσύ να μη ανεβής από μενά ψηλότερα. Συμβιβάζομαι με την ισότητα”. Συμβιβάζεται με την ισότητα ο έλληνας, γιατί τι το άλλο είναι παρά συμβιβασμός να πιστεύης ανομολόγητα πως αξίζεις την πρώτη θέση και να δέχεσαι μιαν ίση με των άλλων. Μέσα του λοιπόν δεν αδικεί τόσο ο έλληνας, όσο πλανάται. Γεννήθηκε με την ψευδαίσθηση της υπεροχής.

Και ύστερα θα συναντήσης και μεταξύ των ελλήνων την άλλη την ψευδαίσθηση που τους κάνει να υπερτιμούνε τη μιαν αρετή που έχουν και να υποτιμούνε τις άλλες που τους λείπουν. Είδα δειλούς που φαντάζονταν πως μπορούν να ξεπεράσουν όλους μονάχα με την εξυπνάδα τους και ανδρείους που πίστευαν πως φτάνει για να ξεπεράσουν όλους η ανδρεία τους. Είδα έξυπνους που φαντάζονταν πως δε χρειάζεται για να γίνουν πρώτοι ούτε επιστήμη, ούτε αρετή. Είδα κάτι σοφούς που θέλαν να σταθούν απάνω και από τους έξυπνους και από τους ανδρείους με μόνη την επιστήμη και τη σοφία. Πόσο αλήθεια άμαθοι της ζωής μπορεί να είναι αυτοί οι αφεντάδες της γνώσης! Τι κακό μας έκανε αυτός ο Πλάτωνας! Πόσους δασκάλους πήρε στο λαιμό του που νομίσανε πως είναι «άνδρες βασιλικοί»! (Σημ. με ελληνικά στοιχειά στο πρωτότυπο).

Μα είδα τέλος, αγαπητέ μου Νάβιε, και κάτι ενάρετους, που δεν το χώνευαν να μην είναι πρώτοι στην πολιτεία, αφού είταν πρώτοι στην αρετή. Και βέβαια δε στασίαζαν όπως οι βάναυσοι και οι κακοί, αλλά ή αποσύρονταν σιωπηλοί και απογοητευμένοι στους αγρούς των, αφήνοντας το δήμο στα χέρια των δημαγωγών και των συκοφαντών, ή δηλητηριάζανε την ίδια τους την αρετή και τους ωραίους της λόγους με την πίκρα της αποτυχίας των. ωσάν οι ηγεσίες των πολιτειών να μην ήταν μοιραία υποταγμένες στις ιδιοτροπίες της τύχης και του χρόνου και σε λογής άλλους συνδυασμούς δυνάμεων που συνεχώς τις απομακρύνουν απ΄ την ιδεατή τους μορφή και τις παραδίνουν στα χέρια των ανάξιων ή των μέτριων. Τέτοια είναι τα πάθη και οι αδυναμίες που φθείρουν τους ηγέτες των ελληνικών πόλεων.

Όσο για τους οπαδούς των ηγετών αυτών, έχουν και αυτοί την ιδιοτυπία τους στον μακάριον εκείνον τόπο. Είναι οπαδοί, πραγματικοί οπαδοί, μόνο όσοι χάσαν οριστικά την ελπίδα να γίνουν και αυτοί ηγέτες. Έτσι θα παρατηρήσης πως πιστοί οπαδοί είναι μόνο οι γεροντώτεροι από τον ηγέτη τους. Ελάχιστοι είναι οπαδοί από πίστη ιδεολογική ή από πίστη στον ηγέτη οι πολλοί είναι πειθαναγκασμένοι από τα πράγματα γιατί ατύχησαν, γιατί βαρέθηκαν ή λιποψύχησαν. Γι΄ αυτό είναι και όλοι προσωρινοί, άπιστοι, ενεδρεύοντες οπαδοί, ως που να περάσει η κακή ώρα.

Μα και αυτοί που μένουν και όσο μένουν οπαδοί, προσπαθούν συνεχώς να αναποδογυρίσουν την τάξη της ηγεσίας και να διευθύνουν αυτοί από το παρασκήνιο τον ηγέτη. Γι΄ αυτό και βλέπεις τόσο συχνά να είναι περιζήτητοι οι μέτριοι ηγέτες, που προσφέρονται ευκολώτερα στην παρασκηνιακήν ηγεσία των οπαδών των. Σε πολλές περιπτώσεις δεν έχει σημασία να ξέρης ποιος είναι ο ονομαστικός ηγέτης μιας πολιτικής μερίδας, αλλά ποιοι εκ του αφανούς τον διευθύνουν. Βλέπεις, είναι μερικοί άνθρωποι που δεν είναι προικισμένοι με τα χαρίσματα με τα οποία αποκτάς τα φαινόμενα της ηγεσίας, αλλά μόνο με εκείνα που χρειάζονται για την ουσία της, για την άσκηση της εξουσίας. Είναι αναγκασμένοι λοιπόν οι τέτοιοι να περιορισθούν στο ρόλο του υποβολέα και να αφήνουν τους άλλους, που κατέχουν τα φαινόμενα, να χαριεντίζωνται απάνω στη σκηνή.

Δε σου κρύβω πως με πείραξε ο λόγος σου, πως δείχνομαι τάχα κακός και άδικος με τους έλληνες. Ας αρχίσω λοιπόν σήμερα το γράμμα μου με έναν έπαινο γι΄ αυτούς, για να ξεπλύνω ετσι κάπως τη μομφή σου. O εγωισμός δεν κάνει τους έλληνες μόνο κακούς πολίτες στην αγορά, τους κάνει και καλούς στρατιώτες στον πόλεμο. Έχουν αιώνων τρόπαια που μέσα στη μνήμη τους γίνονταισα νόμοι άγραφοι και επιβάλλουν την περιφρόνηση της κακουχίας και του κινδύνου. Μη συγχέης τη διάλυση της στρατιωτικής δύναμης, που έχει αφορμή τις εμφύλιες έριδες, με την ατομική γενναιότητα καθώς και την πολεμική δεξιοτεχνία των ελλήνων.

Μα και δεν είναι μόνο στον πόλεμο ο έλληνας γενναίος και άξιος μαχητής, αλλά και στην ειρήνη. Ακριβώς γιατί η γενναιότητά του δεν είναι συλλογική, σαν των περισσότερων λαών, αλλά ατομική, γι΄ αυτό δε φοβάται, και εκεί που βρίσκεται μόνος του, να ριψοκινδυνεύη, στην ξενητιά, στο παράτολμο ταξίδι, στην εξερεύνηση του αγνώστου. Γι΄ αυτό και τόλμησε τέτοια που εμείς δε θα τολμούσαμε ποτέ και θεμέλιωσε για αιώνες αποικίες έξω από τις στήλες του Ηρακλέους και πέρα, μέσα στα χιόνια της Σκυθίας. και στον καιρό μας ακόμη έλληνες δεν είναι εκείνοι που τόλμησαν να διασχίσουν άγνωστες θάλασσες για να φτάσουν στη χώρα των Ινδών και στις έμπυρες χώρες πιο κάτω από τη γη των Αιθιόπων;

Αναρωτιέσαι κάποτε γιατί τα τολμάει αυτά τα παράτολμα ο έλληνας; Επειδή είναι γενναίος ο έλληνας, είναι και παίκτης. Παίζει την περιουσία του τη ζωή του και κάποτε και την τιμή του. Γεννήθηκε για να σκέπτεται μόνος, για να δρα μόνος, για να μάχεται μόνος και γι΄ αυτό δε φοβάται τη μοναξιά. Εμείς αντίθετα είμαστε από τα χρόνια τα παλιά μια υπέροχα οργανωμένη αγέλη. Σκεπτόμαστε μαζί, δρούμε μαζί, μαχόμαστε μαζί και μοιραζόμαστε μαζί την τιμή, τα λάφυρα και τη δόξα. Οι έλληνες δε δέχονται, όσο αφήνεται η φύση τους ελεύθερη, να μοιρασθούν τίποτα με κανέναν. Το εθνικό τους τραγούδι, αρχίζει με έναν καυγά, γιατί θελήσανε να κάνουν μοιρασιά ανάμεσα σε άντρες που μοιρασιά δε δέχονται.

Και μια που πήρα το δρόμο των επαίνων, άκουσε και τούτο, που δεν είναι και ο μικρότερος. Οι αυστηρές κρίσεις που τώρα βδομάδες σου γράφω, θαρρείς πως είναι μόνο δικές μου; Τις πιο πολλές τις διδάκτηκα από ένα έλληνα, από τον Επίκτητο. Νέος τον άκουσα να εξηγή το μέγα δράμα του γένους του. Ήσυχα καθαρά, με την ακριβολογία και τη χάρη που σφράγιζε το λόγο του, μας ετοίμαζε για έναν κόσμο που είχε πια περάσει, για μιαν Ατλαντίδα που είχε κατακαλύψει ο Ωκεανός. Κάποτε κάνοντας την απολογία της πατρίδας του, μας έλεγε: «Δεν είναι τόσο δίκαια τα ανθρώπινα, ώστε μόνο αμαρτήματα να είναι οι αιτίες των τιμωριών. H Τύχη, η τυφλή θεά, η τελευταία στην οποία θα πάψω να πιστεύω, πρόδωσε συχνά τους έλληνες στο δρόμο τους. Αλλά και αυτοί, πρόσθετε, τη συντρέξανε με το δικό τους τρόπο». Μη νομίσης όμως πως μόνο ένας Επίκτητος κατέχει την αρετή του «γνώθι σαυτόν» (Σημ. Στο πρωτότυπο γραμμένο ελληνικά). Σε κάθε κόγχη απάγκια της αγοράς κάθε πόλης, σε κάθε πλάτανο από κάτω της ευλογημένης ελληνικής γης, θα βρης και έναν έλληνα, αδυσώπητο κριτή του εαυτού του. Και εύκολα θα σου ξανοιχθή και ας είσαι ξένος. Αρκεί εσύ να μην αρχίσης να κακολογής τίποτα το ελληνικό, γιατί τότε μέσα του ξυπνάει μια άλλη αρετή, η περηφάνια.

Ναι, ναι, σε βλέπω να γελάς, Ατίλιε Νάβιε, αυτούς του ταπεινούς κόλακες που σέρνονταιστους προθαλάμους μας, γελάς που τους ονομάζω περήφανους. Και όμως θα αστοχήσης στο έργο σου αν αγνοήσης αυτή την αλήθεια. Πρόσεξε την υπεροψία και τη φιλοτιμία των ελλήνων. Μην πλανάσαι! Έχουν την ευαισθησία των ξεπεσμένων ευγενών. Είναι γκρεμισμένοι κοσμοκράτορες, ποτέ όμως τόσο χαμηλά πεσμένοι, ώστε να ξεχάσουν τι ήτανε. H πολυσύνθετη ψυχή τους χωράει λογής αντιφάσεις και έρχονται ώρες που για πολλούς είναι δίκαιος ο ειρωνικός λόγος του Ιουβενάλιου Graeculus esuriens, in coelum jusseris, ibit [μετ. «Το λιμασμένο γραικύλο κι΄ αν στον ουρανό τον προστάξης (να πάη), θα πάη.»] Αλλοι όμως είναι τούτοι οι γραικύλοι και άλλοι οι έλληνες. Και το πιο περίεργο: οι ίδιοι τούτοι σε άλλες ώρες είναι γραικύλοι και σε άλλες έλληνες (Σημ. ο συγγραφέας παίζει εδώ με τις λέξεις graeculus και graeci. Στη μετάφραση φυσικά το λογοπαίγνιο χάνεται).

Δεν πρέπει ποτέ να δώσης στον έλληνα την εντύπωση ότι του αφαίρεσες την ελευθερία του. Αφησέ τον, όσο μπορείς, να ταράζεται, να θορυβή και να ικανοποιή την πολιτική του μανία, μέσα στη σφαίρα που δεν κινδυνεύουν τα συμφέροντα της αυτοκρατορίας. Εσύ πρέπει να έχης την τέχνη να επεμβαίνης μόνο την τελευταία στιγμή, όταν δεν μπορείς να βάλης τους έλληνες τους ίδιους να αποτρέψουν το δυσάρεστο. Πάντοτε βρίσκονται οι διαφωνούντες μεταξύ των ελλήνων, που θα είναι πρόθυμοι να σε βοηθήσουν είτε θεληματικά, είτε, συνηθέστερα, αθέλητά τους.

Υποβοηθώντας το τυφλό παιχνίδι των φατριών από το παρασκήνιο, χωρίς να προσβάλλης την περηφάνια τους, μπορεί να οδηγήσης τις ελληνικές πόλεις προς το καλό πολύ ευκολώτερα παρά με τις σοφώτερες διαταγές που θα εξέδιδες, αν είσουνα ανθύπατος στην Ισπανία ή στην Ιλλυρία. Valde aveo scire quid agas. Data Nonis Juniis ex Tusculo.

...

Όμως αν θέλης στην Ελλάδα πραγματικά να επιβάλης μιαν απόφασή σου, όσο σωστή και αν είναι, κοίταξε να μη φανή η πρόθεσή σου. Πρέπει να θυσιάσης την τιμή μιας απόφασης για να την επιβάλης μεταξύ των ελλήνων. Κάλεσε ιδιατέρως έναν έναν τους αρχηγούς των μερίδων. Δώσε στον καθένα την ευκαιρία μιας επίπλαστης πρωτοβουλίας. Φυσικά, αν δυστροπούν, να τους τρομάξης. Αλλά και αυτό υπό εχεμύθειαν, χωρίς να αναγκάσης τη φιλοτιμία τους να πάρη τα όπλα. Δώσε τους κάποια περιθώρια έντιμης υποχώρησης, και όταν ακόμα στην πραγματικότητα διατάσσης. Μην τους πης ότι διατάσσεις, πες τους ότι δεν διατάσσεις, αλλά ότι αν δεν γίνη τούτο και εκείνο, τότε οι ρωμαϊκές λεγεώνες θα αναγκασθούν να μεταθασταθμεύσουν, για λόγους ασφάλειας, σε άλλη επαρχία και τότε μπορεί τίποτε Γέτες ή Κέλτες ή Δακοί να στείλουν τα στίφη τους να δηώσουν τη χώρα και ας αναμετρήσουν οι ίδιοι τις συνέπειες και ας αποφασίσουν.

Όλα αυτά δε σου τα λέω για να σε κάνω να περιφρονής τους έλληνες. Απεναντίας σου τα λέω για να τους καταλάβης και να τους προσέξης. Ακόμη και σήμερα διατηρούν τα ίχνη μερικών αρετών που μοιάζουν με τη χόβολη μιας μεγάλης πυράς. Μελετητές της ψυχής των ατόμων και του όχλου, θα τους δης να εκτελούν μερικούς θαυμάσιους ελιγμούς, να χαράζουν πολιτικά σχέδια περίλαμπρα, με μιαν ευκινησία στη σκέψη και μια γοργότητα στις αντιδράσεις που εμείς εδώ ποτέ δε φτάσαμε. Μόνο που ύστερα θα μελαγχολήσεις βλέποντας πως είναι πια ασήμαντοι οι σκοποί για τους οποίους ξοδεύονται αυτά τα εξαίσια χαρίσματα».

Πραγματικότητα ή «κατασκεύασμα»;

Δεν είναι η πρώτη φορά που η εν λόγω επιστολή βγαίνει στο φως της δημοσιότητας. Έχει αμφισβητηθεί έντονα το αν πρόκειται για πραγματικό κείμενο ή αν το «κατασκεύασε» ο Κωνσταντίνος Τσάτσος. Ο κ. Παπαθεμελής έγραψε σε σχετική του επιστολή προς την ΕΤ 3: «Διέλαθε της προσοχής σας, καθώς και εκείνης των πανεπιστημιακών συνομιλητών σας ότι τόσο ο Μενένιος Άπιος όσο και οι επιστολές του είναι πλάσμα της φαντασίας του αειμνήστου Κωνσταντίνου Τσάτσου.

Ο Τσάτσος είχε δημοσιεύσει τα κείμενα αυτά στο περιοδικό ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ του 1954. Τα αναδημοσίευσε επίσης στη Β’ σειρά των Αφορισμών και Διαλογισμών του (Βιβλιοπωλείο της Εστίας β’ έκδ. 1970 σελ.243 έπ.) με τον τίτλο «Οξυρρύγχειοι Πάπυροι».

Εκεί ο συγγραφέας περιγράφει ότι πέρασε τάχα από την Αθήνα ένας παλιός συμφοιτητής του τότε Καθηγητής Πανεπιστημίου σε χώρα του Βορρά που τον πληροφόρησε ότι κάπου στην Αίγυπτο στην αρχαία Οξύρρυγχο, το σημερινό Μπενεζέ, βρέθηκαν πάπυροι σε λατινική γλώσσα που περιείχαν απόψεις του εν λόγω Μενένιου για τους Έλληνες.

Το δημιούργημα της φαντασίας του Κ.Τ. υπήρξε εξαιρετικά πειστικό, έγινε δεκτό χωρίς επιφυλάξεις. Τριάντα χρόνια μετά, τον Μάϊο του 1983, προκλήθηκε μια έντονη αμφισβήτηση της γνησιότητας των Οξυρρύγχιων Παπύρων από τις στήλες της «Καθημερινής» και της «Εστίας» οπότε τότε παρενέβη ο Κ.Τσάτσος και ομολόγησε («Καθημερινή 27/5/1983) ότι οι «Οξυρρύγχειοι Πάπυροι» είναι «ολόκληρο κατασκεύασμα δικό του».

Προς παρηγορίαν σας, ακόμη και ο κορυφαίος ιστορικός του Νέου Ελληνισμού ο μακαρίτης Καθηγητής Απόστολος Βακαλόπουλος στο βιβλίο του «Ο Χαρακτήρας των Ελλήνων» είχε αποδεχθεί ως αληθινούς τους παπύρους και τον Μενένιο (πρβλ.την μαρτυρία του σε νεότερη έκδοση του «Χαρακτήρα των Ελλήνων» εκδόσεις ΗΡΟΔΟΤΟΣ χ.χ.σ.34 υποσ. 32)».

Ακόμη κι αν δεχτούμε ότι πρόκειται για δημιουργία του Κωνσταντίνου Τσάτσου, νομίζουμε ότι είναι τέλειο και αποτελεί ένα κείμενο που όμοιό του δύσκολα θα μπορούσε να δημιουργήσει ένας άλλος άνθρωπος. Και σαν κείμενο και σαν σύλληψη, το κείμενο του Κωνσταντίνου Τσάτσου είναι μοναδικό. Κι ως τέτοιο ας το... απολαύσουμε κι ας πάρουμε από αυτό ό,τι θα μας είναι χρήσιμο για την πορεία μας...

Θανάσης Μαυρίδης

thanasis.mavridis@capital.g
r
capital.gr

18 σχόλια:

  1. Αντί για οποιοδήποτε σχολιασμό της ομιλίας του Γ. Παπανδρέου στην Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ παραθέτουμε μια ρήση του ναζιστή και υπαρχηγού του Χίτλερ, Χέρμαν Γκέρινγκ. (Ηταν διοικητής της πολεμικής αεροπορίας Λουφτβάφε και καταδικάστηκε σαν εγκληματίας πολέμου για να καταλήξει αυτόχειρας):


    «Εύκολα μπορείς να φέρεις βόλτα έναν λαό. Φτάνει μονάχα να του πεις ότι κινδυνεύει η χώρα και να καταγγείλεις όποιον διαφωνεί πως δεν είναι πατριώτης και πως εκθέτει τη χώρα σε κίνδυνο».

    EY,AΓΓΕΛΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. http://www.papathemelis.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=230&Itemid=12

    Κύριο
    Παντελή Σαββίδη,
    EΡΤ3
    Ενταύθα

    Στην εκπομπή σας της 29/10 αναμεταδώσατε αποσπάσματα από επιστολές κάποιου Μενένιου Άπιου, Ρωμαίου συγκλητικού που αναφέρονται στο πολιτικό ήθος και τον χαρακτήρα των Ελλήνων.

    Διέλαθε της προσοχής σας, καθώς και εκείνης των πανεπιστημιακών συνομιλητών σας ότι τόσο ο Μενένιος Άπιος όσο και οι επιστολές του είναι πλάσμα της φαντασίας του αειμνήστου Κωνσταντίνου Τσάτσου.

    Ο Τσάτσος είχε δημοσιεύσει τα κείμενα αυτά στο περιοδικό ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ του 1954. Τα αναδημοσίευσε επίσης στη Β’ σειρά των Αφορισμών και Διαλογισμών του (Βιβλιοπωλείο της Εστίας β’ έκδ. 1970 σελ.243 έπ.) με τον τίτλο «Οξυρρύγχειοι Πάπυροι».

    Εκεί ο συγγραφέας περιγράφει ότι πέρασε τάχα από την Αθήνα ένας παλιός συμφοιτητής του τότε Καθηγητής Πανεπιστημίου σε χώρα του Βορρά που τον πληροφόρησε ότι κάπου στην Αίγυπτο στην αρχαία Οξύρρυγχο, το σημερινό Μπενεζέ, βρέθηκαν πάπυροι σε λατινική γλώσσα που περιείχαν απόψεις του εν λόγω Μενένιου για τους Έλληνες.

    Το δημιούργημα της φαντασίας του Κ.Τ. υπήρξε εξαιρετικά πειστικό, έγινε δεκτό χωρίς επιφυλάξεις. Τριάντα χρόνια μετά, τον Μάϊο του 1983, προκλήθηκε μια έντονη αμφισβήτηση της γνησιότητας των Οξυρρύγχιων Παπύρων από τις στήλες της «Καθημερινής» και της «Εστίας» οπότε τότε παρενέβη ο Κ.Τσάτσος και ομολόγησε («Καθημερινή 27/5/1983) ότι οι «Οξυρρύγχειοι Πάπυροι» είναι «ολόκληρο κατασκεύασμα δικό του».

    Προς παρηγορίαν σας, ακόμη και ο κορυφαίος ιστορικός του Νέου Ελληνισμού ο μακαρίτης Καθηγητής Απόστολος Βακαλόπουλος στο βιβλίο του «Ο Χαρακτήρας των Ελλήνων» είχε αποδεχθεί ως αληθινούς τους παπύρους και τον Μενένιο (πρβλ.την μαρτυρία του σε νεότερη έκδοση του «Χαρακτήρα των Ελλήνων» εκδόσεις ΗΡΟΔΟΤΟΣ χ.χ.σ.34 υποσ. 32).

    Θεσσαλονίκη 30/10/08

    Στέλιος Παπαθεμελής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ούτε την σκοπιμότητα της ανάρτησης καταλαβαίνω, ούτε την σχέση του σχόλιου (11:33 π.μ.) μ' αυτήν.

    Από την πόλη έρχομαι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλημέρσα σε όλους!
    Για οποιον δεν το διάβασε....

    «Σας δίνουμε χρήμα, μας δίνεται την Κέρκυρα»
    Να πουλήσει νησιά για να πληρώσει το χρέος της καλούν την Ελλάδα Γερμανοί βουλευτές

    Eurokinissi
    «Ακουσα επίσης τη συμβουλή ότι πρέπει να πουλήσουμε την Ακρόπολη. Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για τέτοιες προτάσεις», λέει ο Δ.Δρούτσας
    Βερολίνο




    Γερμανοί βουλευτές κάλεσαν την Ελλάδα να πουλήσει νησιά για να χρηματοδοτήσει το χρέος της, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της εφημερίδας Bild, η οποία συνοψίζει την ιδέα ως εξής: «Σας δίνουμε χρήμα, μας δίνετε την Κέρκυρα».

    «Το ελληνικό κράτος πρέπει να σταματήσει τη συμμετοχή του σε επιχειρήσεις και να πουλήσει κτηματική περιουσία, όπως για παράδειγμα ακατοίκητα νησιά», δήλωσε στην εφημερίδα ο βουλευτής του Κόμματος των Ελεύθερων Δημοκρατών Φρανκ Σέφλερ.

    Επίσης, ο βουλευτής της Χριστιανοδημοκρατικής Ένωσης Μάρκο Βάντερβιτς δήλωσε ότι «εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση και άρα και η Γερμανία βοηθήσει οικονομικά την Ελλάδα, αυτή θα πρέπει να δώσει εγγυήσεις σε αντάλλαγμα. Λίγα νησιά μπορούν να κάνουν τη δουλειά».

    Ο Έλληνας αναπληρωτής ΥΠΕΞ, Δημήτρης Δρούτσας, ο οποίος ερωτήθηκε για το δημοσίευμα, δήλωσε κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στο τηλεοπτικό δίκτυο ARD: «Ακουσα επίσης τη συμβουλή ότι πρέπει να πουλήσουμε την Ακρόπολη. Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για τέτοιες προτάσεις».

    Η Bild επισημαίνει ότι ιδιωτική εταιρεία με έδρα το Αμβούργο επιδιώκει την πώληση ελληνικού ακατοίκητου νησιού προς 45 εκατομμύρια ευρώ.

    Το 1993 πολλοί γερμανοί βουλευτές είχαν προκαλέσει έντονη αντιπαράθεση με την Ισπανία, προτείνοντας την αγορά από το Βερολίνο το νησί της Μαγιόρκα, τουριστικού προορισμού των Γερμανών.
    Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ/Reuters/Γαλλικό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σ’ ευχαριστώ κύριε Μαυρίδη πραγματικά μου έφτιαξες την ημέρα.

    Διαβάζοντας τις γραμμές έβλεπα την αντανάκλαση του εαυτού μου.

    Όμως δημιουργείται και το εξής βασανιστικό ερώτημα στο τέλος της ανάγνωσης.

    Αν αυτό που με κάνει έλληνα είναι η ψευδαίσθηση της υπεροχής μου έναντι των άλλων καθώς και του δικαίου του «εγώ» , τότε συνάμα ,είμαι και καταδικασμένος να διαφεντεύουν την τύχη μου άλλοι.

    Αν είμαστε όλοι «μικροί θεοί σε πόλεμο» , αρκούμαστε στο να βιώνουμε την ευτυχία αποκλειστικά στο μυαλό μας παρά στη μετουσίωση της δύναμης μας σε έργο.

    Κι ενώ φυσικά τα έργα των άλλων εθνών μας έχουν ξεπεράσει προ πολλού, βρίσκουμε παρηγοριά στο γεγονός ότι αυτά είναι εφικτά λόγω του ότι οι έλληνες όρισαν και περιέγραψαν τα πάντα.

    O Έλληνας καμαρώνει τα έργα των άλλων που μετουσίωσαν την σκέψη των προγόνων του σε υλη και εξέλιξη. Δεν τους φθονεί. Τους θαυμάζει. Του αρκεί μέσα στη μεγαλομανία του να επαναπαύεται στη σκέψη αυτή, παρά να κουραστεί να δημιουργήσει ο ίδιος. Αφήνει τους άλλους να κουράζονται και να δρέπει σαν φυσικός κληρονόμος τους καρπούς των κόπων τους. Όμως ό έλληνας δεν είναι αχάριστος. Πληρώνει με αίμα τα «χρέη» του στα άλλα γένη που τον διαδέχτηκαν, όπως έχει αποδείξει πολλάκις στην ιστορία του.
    Και μέσα από αυτό το αίμα έχει ξεπλύνει και τη δική του ντροπή απέναντι στον εαυτό του.
    Αυτή είναι η μοίρα μας λοιπόν αν θέλουμε να διατηρήσουμε το χαρακτήρα μας ως φυλή? Να ξεπληρώνουμε τα «παιδιά» μας που μας έχουν γηροκομήσει με ότι ποιο πολύτιμο έχουμε? . Το λιγοστό και εκλεκτό μας αίμα?

    Στη Κρήτη λέμε μια γνωστή μαντινάδα : «Σαν είναι ο τράγος δυνατός δεν τονε στένει η μάντρα. Ο άντρας κάνει τη γενιά και όχι η γενιά τον άντρα».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δεν υπάρχει πιο ανήθικη πράξη για να κάνει ένας διανοούμενος από το να δημιουργήσει ο ίδιος ένα κείμενο και να το παρουσιάσει σαν να είναι μία αρχαία πηγή. Όταν μάλιστα αυτό το έχει κάνει ο Τσάτσος, και το κείμενο είναι ενάντια στον ίδιο τον λαό του, από εκεί να καταλάβει κανείς πόσο επικίνδυνοι πολιτικοί κυβέρνησαν την χώρα μας. Κανένας μεγαλόψυχος δεν θα κατηγορήσει ποτέ, τόσο ολοκληρωτικά, οποιονδήποτε λαό. Εσείς, που αναδημοσιεύσατε αυτό το επιβλαβές κείμενο, θα έπρεπε να το βάλετε ανάμεσα σε δέκα άλλα τα οποία λένε καλά για τους Έλληνες, και από την αρχή να το κατονομάσετε πλαστό.
    Σιδηρούντιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Προς Σιδιρούντιο.

    Ασχέτως της προέλευσης του Κειμένου, σε τι διαφωνείς από αυτά που λέει?

    Ποιο πολύ πικρία βγάζει παρά μομφή κατά τη γνώμη μου.

    Εγώ το διάβασα αλλιώς.

    Ότι δηλαδή η αγάπη για την ατομική ελευθερία είναι η ευλογία και η κατάρα συνάμα της φυλής μας. Ότι αρκεί η ψευδαίσθηση της ατομικής ελευθερίας για να υποδουλωθεί το σπίτι μας. Έλληνας = ελεύθερος = δούλος.

    Εγώ το βρήκα πολύ αφυπνιστικό. Μάλιστα θα πρότεινα να το διαβάσουν και όλοι οι διπλωμάτες μας που τους παίζουν σαν πιόνια οι ξένοι.

    Ο από πάνω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αγαπητέ, βάζε ένα όποιο όνομα κάτω από τα σχόλιά σου αν θέλεις. Δηλαδή όλα αυτοί που ανα τους αιώνες έπεσαν μαχόμενοι για να ζήσει και να ανθίσει ο Ελληνισμός, έπεσαν για το εγώ τους; Αντί να δοξάξουμε και να μελετάμε τους ήρωές μας, κάνουμε Τσάτσους προέδρους και μάλιστα τους διαβάζουμε κιόλας. Να λοιπόν τα χάλια μας με τους ανθέλληνες ηγέτες μας.
    Για δες εδώ και για τον εθνάρχη Καραμανλή να μην κοιμηθείς το βράδι:
    ellinikesaxies.blogspot.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Οι μοναρχικοί διανοούμενοι, από την εποχή της βεντέτας του ΝΑΤΟ, του ΛΙΠΟΤΑΚΤΗ στρατηγού (!) Θουκυδίδη, προσάπτουν στους δημοκρατικούς τη δική τους διχαστική μανία, ενώ αποκαλούν "ενός ανδρός" τους δημοκρατικούς Χρυσούς αιώνες, χάρη στους οποίους μπορούνε ακόμα και να συκοφαντούνε.
    Άλλο, λοιπόν, τα δημοκρατικά συλλογικά επιτεύγματα, και άλλο οι πουλημένοι έφοροι - Ισοκράτης, Περί ειρήνης 8.97: πήραν 5.000 τάλαντα από τους σατράπες για να καταστρέψουν τον πολυτιμότερο πολιτισμό αλληλοβοήθειας στην ιστορία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. "επί Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας ο Ρωμαίος Συγκλητικός Μενένιος Άπιος προς τον Ανθύπατο Ατίλιο Νάβιο"

    Αφού διαβάσαμε τις παραπάνω συμβουλές, που αφορούσαν στους τότε Έλληνες, θα ήθελα να ήξερα τις συμβουλές του εκάστοτε Αμερικανού Προέδρου προς τον επίσης εκάστοτε Ανθύπατο που κυβερνά τους ΣΗΜΕΡΙΝΟΥΣ Έλληνες. Θα είχε ενδιαφέρον να δούμε τυχόν ομοιότητες και διαφορές.

    Δεν συμφωνείτε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μάταια ξεχώρισε ο μεγάλος Σταγειρίτης τη «δημοκρατία» (Σημ. την παρεκβατική δημοκρατία, δηλ. την οχλοκρατία) από την «πολιτεία» (Σημ. την ορθή δημοκρατία).

    Δέν κατάλαβα,μέ πιό δικαίωμα 'ερμηνεύετε' κατά τό δοκούν(εννοώ τίς παρενθέσεις);ο Αριστοτέλης όπως άπαντες οι Φιλόσοφοι ΑΡΝΟΥΝΤΑΙ καί στηλιτεύουν τήν 'δημοκρατία',προτείνοντας ΠΟΛΙΤΕΙΑ μέ τέτοιον τρόπο δομημένη(σέ 'ολοκληρωτικά',θά λέγαμε σήμερα,πρότυπα)πού θά παρήγαγε ΑΡΙΣΤΟΥΣ πολίτες,ΑΡΙΣΤΟΥΣ Ανθρώπους.Καμμία απολύτως σχέσι μέ 'δημοκρατίες' πού ΜΟΝΟΝ συμφορές έχουν φέρει στόν Ελληνισμόν στίς τόσες χιλιάδες έτη.Καί ο λόγος ο κύριος είναι προφανής,προκύπτει συνειρμικά καί από τήν παρούσα 'επιστολή':Εντός τών 'δημοκρατικών' πολιτευμάτων αυτό τό αναθεματισμένο τό 'εγώ' τού Έλληνος,μέ τά όσα ΑΡΡΩΣΤΗΜΕΝΑ παράγει,ΓΙΓΑΝΤΩΝΕΤΑΙ καί ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΙ τόν ίδιο καί τίς κοινωνίες του.Οι Φιλόσοφοι τό είχαν από αρχαιοτάτων χρόνων συλλάβει αυτό καί πρότειναν συστήματα τέτοια πού θά χαλιναγωγούσαν τά κακά παράγωγα τού 'εγώ' καί θά ανεδείκνυαν τά καλά.Διαβάστε άν θέλετε αυτό τό βιβλίο,μήπως καί ξεκινήσουμε κάποτε έναν ελεύθερο καί επιστημονικό διάλογο γιά μιά πραγματική εθνική αυτογνωσία καί ένα πραγματικώς ωφέλιμον πολιτειακόν σύστημα γιά τήν Φυλή μας,γιά ένα καλλίτερο αύριο,γιά παραδειγματισμόν(ξανά καί ξανά καί ξανά...)καί τών υπολοίπων όπου Γής Ανθρώπων.Οι σημερινοί Έλληνες διδάχτηκαν καί εκπαιδεύτηκαν νά αδικούν τούς εαυτούς των.ΑΡΚΕΤΑ.

    http://rapidshare.com/files/326340747/OMHRIKH_POLITEIA.pdf

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΣΠΙΘΑΜΗ, ΚΟΥΦΑΛΕΣ.
    ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΑ ΠΤΩΜΑΤΑ ΜΑΣ.
    ΒΑΛΤΕ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΣΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΨΤΕ ΤΟΥΣ ΦΟΥΡΝΟΥΣ ΚΑΙ ΜΠΕΙΤΕ ΜΕΣΑ ΕΣΕΙΣ ΟΙ ΙΔΙΟΙ.
    Ο ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ ΣΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΑΠΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΑΣ ΣΙΓΑ ΣΙΓΑ ΦΤΑΝΕΙ ΣΤΗΝ ΔΥΣΗ ΤΟΥ.
    ΟΙ ΛΑΟΙ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΤΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΠΑΙΖΕΤΑΙ ΣΤΙΣ ΠΛΑΤΕΣ ΤΟΥΣ.
    ΚΥΡΙΟΙ ΟΙ ΠΟΡΤΟΓΑΛΟΙ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΑΠΕΡΓΙΑΚΕΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ. ΞΕΡΟΥΝ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΤΙ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ.
    ΟΙ ΔΑΝΟΙ ΑΚΟΥΝΕ ΑΠΟ ΤΑ ΠΟΥΛΗΜΕΝΑ ΜΜΕ ΟΤΙ ΧΡΩΣΤΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟ ΣΩΒΡΑΚΟ ΠΟΥ ΦΟΡΑΝΕ.
    ΕΛΛΗΝΕΣ, ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ, ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΑΠΛΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΜΟΧΘΟΥ, ΠΟΥ ΛΙΩΝΟΥΜΕ ΕΡΧΕΤΑΙ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΠΟΥ Η ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΝΑ ΒΓΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.
    ΔΙΚΑΙΟΥΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΖΩΗΣ.
    ΠΡΕΠΕΙ Ο ΠΛΟΥΤΟΣ ΝΑ ΜΟΙΡΑΣΤΕΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ. ΝΑ ΜΠΟΡΕΣΕΙ ΠΑΛΙ ΚΑΙ Ο ΛΑΟΣ ΜΑΣ ΝΑ ΓΕΝΝΗΣΕΙ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΔΕΣ - ΠΛΑΤΩΝΕΣ - ΠΕΡΙΚΛΗΔΕΣ.
    ΠΡΠΕΙ ΟΜΩΣ ΝΑ ΑΝΑΔΕΙΞΟΥΜΕ ΝΕΟΥΣ ΗΓΕΤΕΣ ΣΑΝ ΤΟΝ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΜΑΡΙΝΟ ΑΝΤΥΠΑ, ΠΟΥ ΘΑ ΟΔΗΓΗΣΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟ.ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΕΝΝΗΣΟΥΝ ΤΕΤΟΙΟΥΣ ΗΓΕΤΕΣ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ.
    Ο ΧΡΟΝΟΣ ΤΖΩΗΣ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΛΙΓΟΣΤΕΥΕΙ ΚΑΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΟΛΥ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ.
    ΤΑ ΠΙΟ ΩΡΑΙΑ - ΟΙ ΕΝΩΤΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΕΙΝΑΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΜΑΣ.ΜΑΣ ΧΤΥΠΟΥΝ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΔΥΝΑΜΩΝΟΥΜΕ. ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΙΑ ΑΤΣΑΛΙΝΗ ΔΥΝΑΜΗ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΙΑΙΑ ΜΑΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΟΥΜΕ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΚΕΚΤΗΜΕΝΟ ΠΟΥ ΟΙ ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΜΑΣ ΜΑΤΩΣΑΝ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΚΑΙ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΤΩΡΑ ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΑΣΤΟΙ ΝΑ ΜΑΣ ΠΟΥΝ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΝΟΗΜΑ ΤΙΠΟΤΕ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΚΑΙ ΟΤΙ ΚΑΤΕΡΕΥΣΑΝ ΟΙ ΙΔΕΟΛΟΓΙΕΣ.
    ΔΕΝ ΘΑ ΔΕΧΘΟΠΥΜΕ ΤΗΝ ΛΟΒΟΤΟΜΗ.
    ΖΗΤΩ ΤΟ ΛΑΙΚΟ - ΤΑΞΙΚΟ - ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΚΙΝΗΜΑ.
    ΖΗΤΩ ΟΙ ΛΑΟΙ.
    ΖΗΤΩ Ο ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΣ.
    ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΤΡΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Νομίζω ότι έχει σημασία ο συγγραφέας του κειμένου.Αλλη βαρύτητα ο Μενένιος και εντελώς άλλη ο Κ.Τσάτσος.Και άλλη η πρόθεση του Μενένιου και άλλη του Κ.Τσάτσου.Εφόσον ο Σ.Παπθεμελής έχει δίκιο,ειλικρινά πολύ λίγο με ενδιαφέρει τι νομίζει ο Κ.Τσάτσος.Από την Θεσσαλονίκη Α.Λ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ας μου πει κάποιος, για την μεγάλη και τρανή Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία...
    Υπάρχει όρος "Ρωμαϊκός πολιτισμός" που δεν περιγράφεται και ορίζεται μέσα από τον Ελληνικό Πολιτισμό;

    Ψυχραιμία!
    Κάποιοι αισθάνονται ότι έχουν χάσει τη γη κάτω από τα πόδια τους και αυτοί ζουν ακόμη στην εποχή που ο υπόλοιπος κόσμος πίστευε πως η γη ήταν επίπεδη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. PROS ANOMIMO 9.38 EKTOS APO GRAFIKOS (KAI TLEUTAIOS "ZONTANOS" OPADOS TOU FRANKO AN PROSOPIKA GIA VAMRIR SE KOVO!) EISAI KAI ASXETOS!
    OI DIAKRISEIS OU ARISTOTELI ITAN ANAMESA SE DIMIKRATIA (KAI OXI "POLITIA") KAI OXLOKRATIA OPOS KAI NAMESA SE MONARXIA KAI TYRANIDA KTL.AN EN SOU AREESI TO DIMOKRATIKO POLITEUMA MPOREIS NA PAS STIN PERSIA (IRAN) OUST APO TIN ELLADA!TAOLOLROTYIKA POLITEUMATA APETIXAN PATAGODOS STON EIKOSTO AIONA. ARAGE MPOREIS NA MAS EKSIGISEIS TO GIATI? OPOS EPEISIS PESMAS KAI GIA TIN KATAREUSI TOU FRANKISMOU...
    SEVOMAI TOUS ARXAIOUS FILOSOSFOUS ALLA DEN ITAN KAI ALATHITOI! P.X. O ARISTOTELIS YPOSTIRIZE TIN DOULEIA AUTO YPOSTIRIZEIS KAI ESY MIPOS?
    Christos Voulgaris apo Londino

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. επειδή έχεις καταντήσει ενοχλητικός,επειδή προφανώς δέν διάβασες καμμία φορά τί σού απήντησα στίς ηλιθιότητες πού μού απηύθηνες,christos λονδρέζε,γράφε ό,τι γουστάρεις από εδώ καί πέρα,μιάς καί δέν παίρνεις χαμπάρι.Τό Σύμπαν καί η βλακεία είναι απροσμέτρητα. Δέν ασχολούμαι μέ κρετίνους καί ψεύτες ούτε μέ παραμυθοπλάστες.Άν εσύ έχεις ανάγκη νά εκτονώνεσαι μέ αυτό τόν τρόπο είναι δικαίωμα καί πρόβλημά σου.Δέν ενδιαφέρομαι γιά προσωπικές συγκρούσεις,συνέχισε μόνος.Καί φυσικά δέν πτοούμαι νά συνεχίσω νά γράφω τίς γραφικότητές μου.Μπορείς νά μήν τίς αναγνώσκεις.

    γραφικός.

    υ.γ.επειδή όμως υπάρχει κίνδυνος κάποιοι ημιμαθείς ή άσχετοι νά παρασυρθούν από τίς βλακείες σου,άς γνωρίζουν οι φίλοι αναγνώστες τήν πραγματικότητα:ΟΥΔΕΙΣ ΕΚ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ ΩΣ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗΝ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΥΠΗΡΞΕ 'ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ'.ΨΑΞΤΕ ΤΟ,ΜΗΝ ΜΕ ΠΙΣΤΕΨΕΤΕ!ΑΛΛΑ ΨΑΞΤΕ ΤΟ.Αντιθέτως,τά δημοκρατικά καθεστώτα εκδίωξαν,εκτέλεσαν,εξόντωσαν συστηματικώς τούς Φιλοσόφους πού ΟΛΗ η πολιτισμένη Ανθρωπότης εξακολουθεί νά θαυμάζει.Αυτή η ΑΛΗΘΕΙΑ δέν καθιστά τόν φορέα της,τόν εκφέροντα αυτήν, αυτόματο υποστηρικτή τής όποιας άλλης πολιτειακής προτάσεως.Μόνον διανοητικώς ανάπηρος θά κατέληγε σέ τέτοιο συμπέρασμα ή φανατικός ιδεοληπτικός.

    υ.γ.2.όσο γιά μένα,άν ενδιαφέρει κάποιον,επιτρέψτε μου νά αυτοπροσδιορίζομαι ώς εξής:
    α)φύσει καί θέσει αντί-δημοκράτης
    β)φύσει αντί-τυραννικός ΟΧΙ όμως θέσει
    γ)φύσει αναρχικός-αντιεξουσιαστής(μέ τήν αρχαίαν έννοιαν) θέσει εθνικιστής(μέ τήν έννοια τού μάχεσθαι υπέρ τού Έθνους κι όχι μέ τήν έννοια συγκεκριμενοποιημένης κοινωνικοπολιτικής προτάσεως)
    δ)φύσει καί θέσει ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΗΣ.
    Κι όποιος κατάλαβε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. γ.2.όσο γιά μένα,άν ενδιαφέρει κάποιον,επιτρέψτε μου νά αυτοπροσδιορίζομαι ώς εξής:
    α)φύσει καί θέσει αντί-δημοκράτης
    β)φύσει αντί-τυραννικός ΟΧΙ όμως θέσει
    γ)φύσει αναρχικός-αντιεξουσιαστής(μέ τήν αρχαίαν έννοιαν) θέσει εθνικιστής(μέ τήν έννοια τού μάχεσθαι υπέρ τού Έθνους κι όχι μέ τήν έννοια συγκεκριμενοποιημένης κοινωνικοπολιτικής προτάσεως)
    δ)φύσει καί θέσει ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΗΣ.
    Κι όποιος κατάλαβε.
    Απο τιν πολη ερχομαι και στην κορφη κανελλα, κραταω το καπελο μου να μην βραχει η ομπρελα!
    γραφικος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ε που απο την πολη που ερχεσαι.
    κρατα και το καπελο σου,μια και δεν
    καταλαβες,τιθελει να προσδιοριση γραφικε ο φυση και θεσει αριστοκρατης Διοτι εχεις μαυρα μεσανυχτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.