18/9/10

Με Μνημόνιο μέχρι το 2020

Το ενδεχόμενο παράτασης του προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας έως το 2020 μελετά η Κομισιόν: Ανώτατοι κοινοτικοί παράγοντες εκτιμούν ότι πρώτον, η ελληνική κυβέρνηση δεν θα μπορέσει να εφαρμόσει τους σκληρούς όρους του Μνημονίου εντός του ορισμένου χρονοδιαγράμματος και δεύτερον, ότι ακόμη και στην αντίθετη περίπτωση δεν υπάρχει καμιά ένδειξη πως οι αγορές θα ανταποκριθούν και θα δανείσουν με λογικά επιτόκια στην Ελλάδα μετά τη λήξη του προγράμματος, το 2013.

Oι Βρυξέλλες έχουν ήδη ενημερώσει σε ανώτερο επίπεδο την Αθήνα για τις προσπάθειες που γίνονται ώστε να υπάρξει παράταση στο «ελληνικό πρόγραμμα»- κάτι που πρακτικά σημαίνει και συνέχιση του δανεισμού από μέρους της Ενωσης και του ΔΝΤ, αλλά και συνέχιση της υπαγόρευσης της οικονομικής πολιτικής από την τρόικα.

Υψηλόβαθμη κοινοτική πηγή έλεγε στα «ΝΕΑ» ότι είναι πλέον σαφές πως παρά τις προσπάθειες που έχει κάνει η ελληνική κυβέρνηση, «τα πράγματα δεν πάνε καλά». Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των Κοινοτικών, η υστέρηση των εσόδων έχει φτάσει σε σημεία μη αντιστρέψιμα- η βελγική εφημερίδα «Der Standard», που έχει άριστη πληροφόρηση από τις πηγές της Κομισιόν, τοποθετεί αυτήν την υστέρηση στα 3,8 δισ. ευρώ. Στις Βρυξέλλες σημειώνουν ότι το Ελληνικό Δημόσιο επιχείρησε να δανειστεί από τις αγορές την εβδομάδα αυτή 1,17 δισ.- κάτι που επιτεύχθηκε με άνεση ως προς το ποσό, αλλά με επιτόκιο 4,82% για εξάμηνα έντοκα γραμμάτια. Οι Κοινοτικοί κρίνουν το συγκεκριμένο επιτόκιο ως «ουσιαστικά απαγορευτικό».

Αργούν οι αλλαγές. Μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου υπολογίζεται ότι πρέπει να αντληθούν από τις αγορές άλλα 4,7 δισ.- και δεν υπάρχει καμιά ένδειξη πως το επιτόκιο που θα βρει η Αθήνα θα είναι ευνοϊκότερο. Επιπλέον, οι αρμόδιοι κοινοτικοί παράγοντες εκφράζουν την εκτίμηση ότι οι περίφημες διαρθρωτικές αλλαγές, που περιλαμβάνονται στο Μνημόνιο, προχωρούν αργά και συναντούν έντονες αντιδράσεις.

Φέρνουν δε ως παράδειγμα την προσπάθεια απελευθέρωσης του κλάδου των μεταφορών και τον συνεχιζόμενο «κλεφτοπόλεμο» με τους ιδιοκτήτες φορτηγών. Ολα αυτά- έλεγε υψηλόβαθμη κοινοτική πηγή- «μας οδηγούν στο ασφαλές συμπέρασμα πως το πρόγραμμα είναι ανεφάρμοστο για αντικειμενικούς και υποκειμενικούς λόγους. Και άρα κάτι πρέπει να γίνει, διότι μια αποτυχία της Ελλάδας θα έχει ολέθριες συνέπειες και στο σύνολο της ευρωζώνης, αλλά και στο ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα».

Η αδυναμία της Ε.Ε. Αλλες κοινοτικές πηγές- που γνωρίζουν τις διεργασίες για παράταση του ελληνικού προγράμματος- σημείωναν πάντως πως υπάρχει κι ένας άλλος βασικός λόγος που η Κομισιόν σκέπτεται την παράταση (αντί να απειλεί, λόγου χάρη, με περικοπή δόσεων του δανείου). Κι αυτός δεν είναι άλλος από την αδυναμία χρηματοδότησης της ανάπτυξης.

Οπως εξηγούσαν, η αυστηρή δημοσιονομική πειθαρχία που έχει αποφασιστεί για την αντιμετώπιση της κρίσης που δημιούργησαν τα χρέη και τα ελλείμματα έχει ως άμεση συνέπεια τη μείωση των ρυθμών ανάπτυξηςστην Ελλάδα ιδιαίτερα οδηγεί ευθέως σε ύφεση, αφού παραδοσιακά το Δημόσιο ήταν από τους βασικούς πυλώνες επένδυσης.

Στο μέλλον... Οι ίδιες πηγές εξηγούσαν ότι πιθανή παράταση του ελληνικού προγράμματος θα δώσει τη δυνατότητα στην ελληνική κυβέρνηση να «απλώσει» τις διαρθρωτικές αλλαγές σε μεγαλύτερο χρονικό ορίζοντα, να χαλαρώσει τα μέτρα λιτότητας και να πάρει κάποιες πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη. Αυτό θα βελτιώσει τη δυνατότητά της να βγει στις αγορές «κάποια στιγμή στο μέλλον».

Επικαλούμενοι τα στοιχεία του Μνημονίου, οι ίδιοι παράγοντες έλεγαν πως ακριβώς τη στιγμή που είναι προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί το ελληνικό πρόγραμμα στήριξης (το 2013), το δημόσιο χρέος της Ελλάδας θα βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο του: στο 150% του ΑΕΠ. «Ποιος θα δανείσει μια χώρα με τέτοιες δανειακές υποχρεώσεις και με την ανάπτυξή της σε ισχνά επίπεδα, ύστερα από τριετία ασφυκτικής δημοσιονομικής πειθαρχίας;», έλεγαν. Εάν, λοιπόν, μετά την πάροδο της τριετίας η Ελλάδα βρεθεί και πάλι σε αδυναμία δανεισμού, μια νέα κρίση στην ευρωζώνη- και φυσικά στο τραπεζικό της σύστημα- είναι προδιαγεγραμμένη.

«Ελεγχόμενη χρεοκοπία». Βέβαια, οι αρμόδιοι των Βρυξελλών υπενθύμιζαν ότι η καγκελάριος Μέρκελ έχει τονίσει ότι ο ευρωπαϊκός μηχανισμός στήριξης- που περιλαμβάνει 440 δισ.- παύει να ισχύει τον Ιούνιο του 2013. Κι ότι το Βερολίνο επιμένει πως πρέπει να βρεθεί άλλος τρόπος αντιμετώπισης τέτοιων καταστάσεων, που να μην απαιτεί χρήματα των γερμανών φορολογουμένων. Κατά την κ. Μέρκελ, αυτός θα ήταν η «ελεγχόμενη χρεοκοπία»- κάτι όμως που όχι απλώς δεν συζητά η ελληνική κυβέρνηση, αλλά δεν διασφαλίζει και το ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα, που ούτως ή άλλως, κατά τις αναλύσεις των ειδικών, «παραπαίει».
ΝΕΑ

6 σχόλια:

  1. Ας αρχίσει η Ελληνική κοινωνία συζητήσεις με άλλες αγορές και τράπεζες εκτός αυτών που ''θέλει'' η κα. Μερκελ...
    Υπάρχει και η Κίνα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Με 11,8% έτρεξε το ΑΕΠ της Αργεντινής στο 2ο τρίμηνο - Στοιχεία για την Οικονομία της Χώρας.



    Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Αργεντινής (INDEC) χθες Παρασκευή, η οικονομία της Αργεντινής έτρεξε με ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 11,8% στο Β’ Τρίμηνο του έτους. Το ΑΕΠ “παρουσιάζει μια αύξηση 11,8% σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους”, ανέφερε το INDEC, σε ανακοίνωση του.

    Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ένα μήνα πριν (τον Αύγουστο), ο υπουργός Οικονομικών είχε δηλώσει πως η αύξηση του ΑΕΠ θα ήταν «μεγαλύτερη του 8%» το 2010, ενώ η ανάπτυξη επανήλθε από το πρώτο τρίμηνο του 2010, έπειτα από τη διεθνή κρίση, φθάνοντας το 9%.

    Σα αυτό σημείο θα πρέπει βέβαια να τονιστεί ότι ενώσεις καταναλωτών και οικονομολόγοι υποψιάζονται πως το INDEC κατευθύνεται από την κυβέρνηση, ιδίως σε ότι αφορά τα στοιχεία του πληθωρισμού, ενώ την ίδια ώρα ανεξάρτητοι οικονομολόγοι κάνουν λόγω για ανάπτυξη μεγαλύτερη του 6% για το 2010, με την αύξηση να οφείλεται σε μία πολιτική ισχυρών δημοσίων δαπανών και στην ανάκαμψη της κατανάλωσης, καθώς και στην αύξηση των διεθνών τιμών των πρώτων υλών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Στοιχεία για το ΑΕΠ της Αργεντινής τα Τελευταία Χρόνια.

    Έτος
    Ρυθμός Ανάπτυξης του ΑΕΠ
    2000
    -0,8%
    2001
    -4,4%
    2002
    -10,9%
    2003
    8,8%
    2004
    9,0%
    2005
    9,2%
    2006
    8,5%
    2007
    8,7%
    2008
    6,8%
    2009
    0,9%
    B’ Τρίμηνο 2010
    11,8%


    Στοιχεία για την Οικονομία της Αργεντινής

    Νόμισμα: Argentina Peso

    Πληθωρισμός (4/2010): 10,2%

    Ανεργία (Μάρτιος 2010): 10,2%

    Πληθυσμός στα όρια της Φτώχιας: 13,9% (2009)

    Εξαγωγές (2009): 55,8δις δολάρια

    Εισαγωγές (2009): 38,8δις δολάρια

    Κύριες Εξαγωγικές Χώρες (2008): Βραζιλία (18,9%), Κίνα (9,2%), ΗΠΑ (7,4%), Χιλή (6,7%), Ολλανδία (4,2%).

    Κύριες Εισαγωγικές Χώρες (2008): Βραζιλία (31,1%), Κίνα (12,4%), ΗΠΑ (12%), Γερμανία (4,4%), Παραγουάη (3,1%).

    Έσοδα (2009): 87,6δις δολάρια

    Έξοδα (2009): 89,5δις δολάρια.

    Τμήμα Ανάλυσης Greek Finance Forum

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @ Χριστίνα
    Και η Κίνα και η Ρωσσία. Αλλά ποιος θα διαπραγματευτεί μαζί τους; Ο μονίμως απών πρωθυπουργός μας ή ο υπ. Οικονομικών μας που πιστεύει "ότι όλα πάνε καλά"!!!
    Πάντως τώρα, έχουμε παγιδευτεί πάρα πολύ άσχημα, μεταξύ αδράνειας και κατακρήμνισης. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Να φύγει το ΔΝΤ και το μνημόνιο τώρα!αλλά γι'αυτό χρειάζεται μαχητικότητα και συστράτευση τώρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.