Στην οδό Ανακρέοντος στου Ζωγράφου, ανάμεσα στις πολυόροφες πολυκατοικίες, δεσπόζει ένα άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου που προκαλεί έκπληξη στους περαστικούς. Δεν βρίσκεται σε κάποια πλατεία ούτε σε κάποιον κεντρικό δρόμο. Βρίσκεται στον κήπο ενός νεοκλασικού κτιρίου και περιβάλλεται από δέντρα.
Μελέτησε το μικρό αττικό άλογο απ’ τα ανάγλυφα και τον Παρθενώνα, το μεγάλο θεσσαλικό και το μεγάλο πεδινό πόνι της Βορείου Ελλάδος, το Αγγλικό περιπάτου, το ιππικής δεξιοτεχνίας και το άλογο κούρσας. Ωστόσο, κανένα από αυτά τα άλογα δεν του ταίριαζε με τον περίφημο Βουκεφάλα. Ύστερα από μεγάλη έρευνα αποφάσισε να χρησιμοποιήσει ένα ιδιόρρυθμο άλογο που βρήκε στον τότε Ιππικό Όμιλο Παράδεισου Αμαρουσίου, του οποίου το μέγεθος ταίριαζε σε έναν αναβάτη ύψους 1,67 μέτρων.
Αφού βρέθηκε το «μοντέλο» για το γλυπτό του αλόγου ξεκίνησε η έρευνα για το άγαλμα του μακεδόνα στρατηλάτη. Ο Γιάννης Παππάς επισκέφθηκε όλα τα γνωστά Μουσεία, όπου υπήρχαν κεφαλές του Μεγάλου Αλεξάνδρου και τελικά κατέληξε στην κεφαλή της Περγάμου, η οποία αποδίδεται στον Λύσιππο και εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Κωνσταντινούπολης.
Για τη στολή του αναβάτη ταξίδεψε με τον ενδυματολόγο του Εθνικού Θεάτρου, Αντώνη Φωκά, στο Μουσείο της Νάπολης, με σκοπό να μελετήσουν το πρωτότυπο ψηφιδωτό της Μάχης της Ισσού από την οικία του Φαύνου στη Πομπηία. Αμέσως μετά, ο Φωκάς έφτιαξε το ένδυμα στο εργαστήρι του Εθνικού Θεάτρου, με το οποίο «έντυσαν» το άγαλμα.
Στη συνέχεια άρχισε να κατασκευάζει το τελικό πρόπλασμα στον γύψο. Ο Μέγας Αλέξανδρος θα απεικονιζόταν έφηβος, δίχως να κρατά όπλα. Το «μοντέλο» του Μεγάλου Αλεξάνδρου ήταν ο γλύπτης Κώστας Οικονόμου, ενώ βοηθοί του ήταν οι τότε μαθητές του, Θόδωρος Βασιλόπουλος και Θόδωρος Παπαγιάννης.
Χρειάστηκαν 32 χρόνια συστηματικής εργασίας προκειμένου να ολοκληρωθεί! Το 1973 ο έφιππος ήταν το πρώτο μεγάλο σε διαστάσεις γλυπτό που χυτεύθηκε στην Ελλάδα. Είχε μήκος 3,8 και ύψος 3,45 μέτρα.
Η «περιπέτεια» του αγάλματος
Για τα επόμενα 20 χρόνια παρέμεινε στο εργαστήριο του Γιάννη Παππά στου Ζωγράφου. Πρώτη φορά εκτέθηκε στην Εθνική Πινακοθήκη το 1992 και την επόμενη χρονιά το αγόρασε το Υπουργείο Πολιτισμού. Στη συνέχεια παραχωρήθηκε ως δωρεά στον Δήμο Αθηναίων. Αρχικός σκοπός ήταν το άγαλμα να τοποθετηθεί στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, όμως το Κ.Α.Σ. αντιδρούσε και δεν επέτρεψε να γίνει κάτι τέτοιο.
Αν και έγιναν αρκετές μελέτες θέσεων για να εκτεθεί το αριστούργημα του Γιάννη Παππά, δεν καρποφόρησαν. Πέρασαν 45 χρόνια από την ολοκλήρωσή του και βρίσκεται ακόμη στο εργαστήριο του γλύπτη, όπου κοσμεί τον πανέμορφο κήπο του, που αποτελεί μια ανάσα δροσιάς και πολιτισμού σε μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας.
Ο Μέγας Αλέξανδρος της Ακρόπολης.
Ένα από τα ωραιότερα σωζόμενα γλυπτά του στρατηλάτη μετά την επίσκεψή του στην Αθήνα. Ποια είναι τα υπόλοιπα γλυπτά από τα μουσεία όλου του κόσμου που διεκδικούν τα πρωτεία
mixanitouxronou.gr/
Να σας πω: Δεν θελουμε καμμια σχεση με τους αρχαιους και ποσο μαλλον με τον Αλεξανδρο,διοτι οι αρχαιοι ησαν,μεταξυ των αλλων,ακρως πολεμοχαρεις...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιπλεον ως ασχετοι με την ιστορια μας,(βλεπετε,το χομπυ που εχουμε ,να κυνηγαμε το χρημα,δεν μας αφηνει καθολου χρονο για την μελετη της) μας εχουν πει ή μαλλον εχουμε αποκομισει την εντυπωση,οτι ο Αλεξανδρος & λοιποι Ελληνες εξεστρατευσαν προς Περσια με κατακτητικες διαθεσεις κιοχι για να καταλυσουν το κρατος των Αχαιμενιδων
που διεξηγαγε,ηδη απο ετων,ενα κατακτητικο πολεμο κατα των Ελληνων,οπως αλλωστε και κατα των υπολοιπων εθνων της εποχης.
Αλλα και διοτι,σαν λαος,αρεσκομεθα να θεωρουμε οτι η Ε.Ε.,οι Αμερικανοι και γιατι οχι αι γερμανικαι και κινεζικαι επενδυσεις θα μας προστατεψουν απο τις ορδες της Ανατολης και αρα,γιατι να ασχολουμασθε με τετοια "ποταπα" αντικειμενα,αφου μπορουμε να ξυνομαστε ολημερις κι οληνυκτις...
Κιας ελπισουμε ναχουμε δικιο...
Μόνο ντροπή σέ κάνει να αισθάνεσαι αυτό τό ανεκδιηγητο πολιτικό σύστημα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε ενδιαφερον ψαχνω να βρω παγκοσμιως την δευτερη εξευτελισμενη χωρα μετα την δικη μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι καθαρά θέμα... «αρμοδιότητας»!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήαντιγράφω από αλλού:
Η πολύχρονη «οδύσσεια» του αγάλματος, οδήγησε πολλούς κατά καιρούς ν’ αφήσουν ευθέως αιχμές, πως «κάποιοι» δεν επιθυμούν την τοποθέτηση του στο κέντρο της πρωτεύουσας του σύγχρονου ελληνικού κράτους. Αν για στελέχη της αριστεράς και της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς ο Μακεδόνας βασιλιάς θεωρείται… «ιμπεριαλιστής», όπως ακούστηκε μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας, υπάρχουν φωνές και αρχαιολόγων που αποκαλούν τον Μέγα Αλέξανδρο «κατακτητή» της Αθήνας, που δεν έχει καμία σχέση με την πόλη και την ιστορία της. Στη νησίδα που πρόκειται να τοποθετηθεί το έργο, υπήρχε έως πρότινος φοίνικας που ξεράθηκε από ασθένεια (*), που έχει πλήξει την Αθήνα... Παναγιώτης Σαββίδης (protothema.gr, 170729)
(*) Φαντάζομαι ότι, μόλις το «Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο» βρει το κατάλληλο οικολογικό φάρμακο, θα το γνωστοποιήσει (αρμοδίως πάντα μέσω ΚΕΠ;) στο... αρμόδιο Δασαρχείο, που τελικά θα δώσει και το λεγόμενο GO AHEAD στο αρμόδιο Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας, για να πάει μετά να... ραντίσει το επίμαχο σημείο (σ.σ. προφανώς θα πάνε εκεί οι αρμόδιοι εργάτες και όχι ο αρμόδιος - για το βάθρο του αγάλματος - Αντιδήμαρχος)!!! Υπομονή παιδιά... εις το διηνεκές· καθότι, μάλλον οι Τοπικοί Άρχοντες (για να «κινηθούν τα νήματα») σhίουρα θα θέλουν ΚΑΙ τον «Μελισσανίδη» τους (σ.σ. οι ΑΕΚτζήδες ξέρουν... με τις περιπέτειες της «Αγιά Σοφιάς» τους!)... χαχαχα!