25/9/10

Ποιος είναι “ντόπιος” και ποιος “ξένος” στην “Πόλη των απόντων”;



Δεν πρέπει να λησμονείται πως η επίθεση της Τρίτης δεν ήταν το πρώτο λιντσάρισμα στην περιοχή του Τοπχανέ, όπου ένα θρησκομανές και ακροδεξιό πλήθος επαρχιωτών επιθυμεί να διεκδικήσει ως φέουδό του.

Του Αλέξανδρου Μασσαβέτα

Για τη γειτονιά μου και το παράδοξο κοινωνικό της κοκτέιλ σού μίλησα συχνά, για τους αραβόφωνους επαρχιώτες εποίκους και τους Τσιγγάνους που την κατοικούν εδώ και δεκαετίες, και την εισβολή των γκαλερί, των μπαρ και των εστιατορίων το τελευταίο ενάμισι έτος. Αναγκάζομαι όμως να σου ξαναγράψω για το Γκαλατάσαραϊ και το Τοπχανέ, καθώς η γειτονιά μου -εκεί που δεν το περίμενα- βρίσκεται την τελευταία εβδομάδα στα πρωτοσέλιδα.

Όλη η Τουρκία συζητά για την επίθεση-λιντσάρισμα, που μια ομάδα φασιστοειδών εξαπέλυσε κατά κάποιων γκαλερί, τριακόσια περίπου μέτρα από το σπίτι μου, δίνοντας άσχημο τέλος σε μία βραδιά εγκαινίων. Η γεμάτη ερωτήματα επίθεση έδωσε αφορμή για αναλύσεις επί αναλύσεων της τοπικής κοινωνίας, πολλές από τις οποίες δεν είναι παρά πρόχειρες και ατυχείς.

Αν δεν ζούσα εδώ, θα τρόμαζα να αναγνωρίσω τη γειτονιά μου μετά τις αλλαγές της τελευταίας διετίας. Χαμαιλέων η περιοχή τα τελευταία εξήντα χρόνια: από γειτονιά Ελλήνων και Λεβαντίνων μετετράπη σε γειτονιά εποίκων της ενδοχώρας μετά την έξοδο των μειονοτικών και την εσωτερική μετανάστευση στα μέσα του εικοστού αιώνα. Και από περιοχή υποβαθμισμένη επαρχιωτών και Τσιγγάνων, μετατρέπεται σε ένα ετερόκλητο μωσαϊκό στις αρχές του εικοστού πρώτου, μωσαϊκό που οι ψηφίδες του συνυπάρχουν σε μία ιδιαίτερα τεταμένη συγκατοίκηση. Πίσω από τη φαινομενική ηρεμία των δρόμων και των βλεμμάτων που ανταλλάσσουν οι περαστικοί κρύβονται συναισθήματα έχθρας και ανταγωνισμού, που μια βραδιά εγκαινίων έδωσε την ευκαιρία να βγουν στην επιφάνεια.

Η περιοχή μου απλώνεται στην κατηφόρα ανάμεσα στη Μεγάλη Οδό του Πέραν (την πεζοδρομημένη Ιστικλάλ), το κέντρο της ζωής και της κίνησης της Πόλης, και την παράλια γειτονιά του Τοπχανέ, όπου βρίσκεται το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. Τη διασχίζει ο κεντρικός κατήφορος που από το Πέραν βγάζει στην παραλία του Βοσπόρου -στη γειτονιά μου, το πάνω μισό του λόφου ονομάζεται Γενί Τσαρσί, ενώ παίρνει το όνομα Μποάζκεσεν στο χαμηλότερο μισό. Από τις παλιές καλές μέρες που η περιοχή αποτελούσε αστική συνοικία των χριστιανών απομένουν τα προξενεία (πρεσβείες άλλοτε) της Ιταλίας και της Γαλλίας, και το Ιταλικό Σχολείο. Μέσα σε δύο χρόνια άνοιξαν εδώ στα πέριξ καμιά ντουζίνα γκαλερί, χώρια τα μαγαζιά και τα εστιατόρια. Η κίνηση του Πέραν, η νεολαία που συχνάζει εκεί και οι ξένοι τουρίστες άρχισαν να “κατεβαίνουν” στην ξεχασμένη γειτονιά.

Αν σου πω πως τα παλιά σπίτια των Ρωμηών και των Λεβαντίνων τα καταπάτησαν χωρικοί από το Σιίρτ και το Μπίτλις, στα σύνορα με το Ιράκ, που πολλοί μιλούν αραβικά, ότι πολλοί από αυτούς περιφέρονται με βράκες και ενδυμασία ταλιμπανική, ή μαύρα τσαντόρ, δεν πίνουν αλκοόλ και στελεχώνουν τις ισλαμικές και φασιστικές νεολαίες, καταλαβαίνεις τι εντάσεις προκάλεσαν οι νέες αφίξεις των αστών. Η επίθεση-λιντσάρισμα της περασμένης Τρίτης πραγματοποιήθηκε εις βάρος του πλήθους που συμμετείχε στα εγκαίνια των εκθέσεων πέντε γκαλερί. “Έπιναν αλκοόλ στον δρόμο και μας προκαλούσαν”, ισχυρίσθηκαν στην αστυνομία κάποιοι από τους επιτιθέμενους. Ωστόσο, πίσω από τον τραμπουκισμό κρύβονται βαθύτερες αιτίες δυσαρέσκειας των επαρχιωτών, που εδώ και χρόνια έχουν καταλάβει και έχουν εγκατασταθεί στα ακίνητα των αυθεντικών κατοίκων της περιοχής, που λείπουν.

Η βασική ανησυχία των “ντόπιων” (που μόνο ντόπιοι δεν είναι, καθώς θρονιάστηκαν στα ακίνητα των απόντων) είναι η άνοδος των τιμών των ενοικίων στην περιοχή, την οποία έχει αρχίσει να προκαλεί ο “εξευγενισμός” που ακολουθεί την εγκατάσταση των γκαλερί και των χώρων διασκεδάσεως. Πίσω από τα συνθήματα “Να επιστρέψουν εκεί απ’ όπου που ήρθαν” (οι νέοι κάτοικοι της γειτονιάς, και ιδίως οι ιδιοκτήτες των γκαλερί), κρύβεται ο φόβος πως η γειτονιά θα γίνει “πολύ ακριβή” για την εργατική τάξη των επαρχιωτών που την κατοικεί. Ο φόβος πως η άνοδος των τιμών θα τους αναγκάσει να φύγουν.

Πράγματι, αυτό είναι συχνά το αποτέλεσμα κάθε “αστικής ανάπλασης”, που οι δημοτικές αρχές οργανώνουν σε ιστορικές συνοικίες της Πόλης. Η “έξοδος” των “ντόπιων” -που, περιττό να σημειωθεί, απλώς κατέλαβαν τα σπίτια των απόντων σήμερα χριστιανών και εβραίων πραγματικών ιδιοκτητών τους- θα είναι το αναπόφευκτο αποτέλεσμα της “ανάπλασης” του Φαναρίου, του Ταρλάμπασι, του Μπαλατά και άλλων ιστορικών περιοχών. Το ίδιο αποτέλεσμα μπορεί να έχει και η ταχύτατη αστικοποίηση του “χωριάτικου” Τοπχανέ. Η μεταβολή εδώ, ωστόσο, δεν έγινε με “διαταγές εκ των άνω”, δηλαδή των δημοτικών αρχών, αλλά αποτελεί ιδιωτική πρωτοβουλία και εκδήλωση της επιθυμίας της αστικής τάξης να “ανακτήσει” τις περιφέρειες του Πέραν από την υποβάθμιση.

Και δεν πρέπει να λησμονείται πως η επίθεση της Τρίτης δεν ήταν το πρώτο λιντσάρισμα στην περιοχή του Τοπχανέ, που ένα θρησκομανές και ακροδεξιό πλήθος επαρχιωτών επιθυμεί να διεκδικήσει ως φέουδό του. Ο όχλος των τραμπούκων επιτέθηκε στο παρελθόν σε τραβεστί που περνούσαν από τη γειτονιά τη νύχτα (“Μην ξαναπεράστε από δω!”) και σε αριστερούς διαδηλωτές που επέστρεφαν από διαδήλωση κατά του ΔΝΤ (“Έξω οι άθεοι από τον Τοπχανέ!”).

Το τραγικότερο όλων στο προχθεσινό συμβάν, όπου “τραμπούκοι της γειτονιάς” έσπασαν τα τζάμια των γκαλερί και έστειλαν στο νοσοκομείο καλλιτέχνες, θαμώνες και επισκέπτες. αφού τους ξυλοκόπησαν με μαγκούρες, είναι η επιθετική “διεκδίκηση” της συνοικίας ως “αποκλειστικά δική της” από μία ομάδα που δεν έχει κανένα νομικό δικαίωμα πάνω στα εδώ ακίνητα.

Αν οι “αστοί Τούρκοι” που ίδρυσαν τις γκαλερί και νοικιάζουν εδώ σπίτια είναι “ξένοι” στη γειτονιά, είναι γελοίο να προσποιούνται οι επαρχιώτες πως εκείνοι είναι “ντόπιοι”. Η Πόλη έχει γίνει μια Πόλη των απόντων, με τους περισσότερους “αυθεντικούς” κατοίκους της, τους νόμιμους ιδιοκτήτες των ακινήτων στις ιστορικές γειτονιές της, εκείνους που άλλοτε συνέθεσαν την αστική της κουλτούρα, να ζουν στο εξωτερικό. Πρόκειται βέβαια για τους χριστιανούς και τους εβραίους, αλλά και για την οθωμανική αριστοκρατία. Είναι άτοπο και χυδαίο οι έποικοι-καταπατητές του χθες να καταδιώκουν τους νόμιμους ενοικιαστές του σήμερα. Αν κάποιος είναι ο κατεξοχήν ξένος στον Τοπχανέ, αν κάποιου η παρουσία μέσα στα μέγαρα της Μπελ Επόκ ξενίζει, αυτός είναι ο έποικος της επαρχίας.

8 σχόλια:

  1. Ένα πράγμα έχω να γράψω .
    Σκυλιά - τουρκόσκυλα .
    Τώρα την πληρώνει και η αστική τους τάξη . Έτσι για να καταλάβουν τι λάθος έκαναν , πρωτού καταστραφούν .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. XEIROGRAFA TOY AGNOSTOY [ DERMATA KATERGASMENA ] BRETHIKAN STHN KAPADOKIA SE MIA SPYLIA APO TON MONAXO THS PARAKIMENHS MONHS ,SE TOYRKIKA ME LATINIKOYS XARAKTIRES KAI DIPLA ELLHNIKA ME LATINIKOYS XARAKTHRES, PARATHETO .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. EIMASTAN MEGALH FYLH PERIFANOI POLEMISTES DEINH KABALARIDES KAI OXI MONON, STA ALOGA EPANO MEGALONAME TA PAIXNIDIA MAS ME ALOGA, POLEMOYSAME PANO STA ALOGA, PETHENAME PANO STA ALOGA ,TA ALOGA H ZOH MAS, KOPADIA ATELEIOTA TA ALOGA .NOMADES BOSKOI EIMASTAN KAI POLEMISTES, TETOIOI EIMASTAN . TIPOTA DEN MAS STAMATOYSE OTAN KANAME EPITHESH PROTA AYTH ME TA TOKSA META AYTOI ME THS PENTE SIDERENIES MPALES SE KATHE XERI META AYTOI ME TA AKONTIA , SA LAILAPA PEFTAME ,SAN TO XONTRO XALAZH POY MARENH TA PANTA , STO PERASMA MAS DEN AFINAME TIPOTA MEXRI KAI THS SBOYNIES MAZEBAME STA MEGALA KARA. TORA PALI EXEI ERTHEI H ORA NA KSEKINISOYME GIA MIA AKOMA EPIDROMH , META TOSON KAIRO SARANTA FORES EIXE PESH TO XIONI STO OROPEDIO MAS. GLENTIA AGONES ME ALLOGA, POLEMIKA ALOGA ,TOKSOBOLIES , AKONTIA, AGONES MEXRI TELOYS , KAI OLA TA ORAIA . KAI OLA AYTA XARI STON MEGALO ARXIGO OXI TON DEIKO MAS EKEINON POY DIAFANTEYE TA MERH POY KANAME PANTA THS EPIDROMES MAS TO LEGANE EPARXIA YIOUNAN ,POY EIXE ORISI STOYS YPIKOOYS TOY NA EXOYN
    MIA AGELADA KATHE OIKOGENIA ,THN TELEYTAIA FORA STHN EPIDROMH MAS MAZEPSAME TOSA ALOGA KAI AGELADIA POY TA AGELADIA HTAN PIO POLLA APO TA ALLOGA KAI OI GYNEKES PIO POLLES APO TA GELLADIA ,KAI TA KARA FORTOMENA AMETRHTA LAFYRA KAI OI SKLABOI POLOI ,DYSKOLEYTIKAME POLY STON GYRISMO MEXRI TO OROPEDIO MAS , ALLA AKSIZE TON KOPO. MAS EIXAN FTASH GIA ARKETO KAIRO. TORA PIA PETHANE O PALIOS ARXHGOS STO MEGALO GLENTH POY KRATISE ENA FEGARH, STA XERIA TON DEKA MIKROTERON GYNEKON TOY ,KAI O NEOS O GIOS TOY PALEIOY EIXE DIATAKSH NA KAPNISOYME TO KREAS APO THS TELEYTAIES AGELADES NA TO BALOYME KATO APO THS SELLES TON ALLOGON MAS ETOIMOI NA PAME KSANA STO IDIO MEROS TO YIOYNAN.- MAZEPSAME THS KONIKES SKHNES AGIKSAME TA PLEYRA TON ALOGON KAI MPIKAME STIN SEIRA , PERASAME MESA APO THN PYLH POY SXHMATIZAN TA BRAXIA STHN MIA PLEYRA TOY OROPEDIOY . TO EDAFOS ARXIZE NA KATHFOTIZH STA PODIA MAS PERA MAKRIA BLEPAME THN PEDIADA . ME GRIGORES POREIES MERA NYXTA MEXRI POY EIDAME STO BATHOS TOY ORIZONTA THN MEGALH OROSEIRA .EKEI STRIPSAME ARISTERA OPOS EPREPE KALPAZONTAS XAROYMENA GIATI KONTEBAME , MOLIS OMOS FTASAME STO FRYDI TOY BOYNOY EIDAME TO THOLO PERIGRAMA PLYSIASAME STHN ARXH ME ARGO META ME KSEFRENO KALPAZMO OI MPROSTARIDES PROTOI , ATELEIOTO FANTAZE ,KATO APO THS AKTINES TOY HLIOY , APO KONTA AKOMA PIO PSILO ADYNATON NA TO SKARFALOSOYME , ISA POY EFTANAN TA AKONTIA MAS STHN KORYFH MONO TA BELH MAS TO PERNAGAN , KAI EKSALOY DEN EPREPE NA EINAI EKEI, OI ANIXNEYTES POY PHGAN DYO MERES DROMO PANO KATO TEIXOS ME THN TETRAGONH PETRA PANO SE MIA ALLH PETRA , ME PYRGOYS ME EPALKSEIS PSILO POLH PSILO TO TEIXOS PANO KATO ATELEIOTO , POY EKSALOY DEN EPREPE NA BRISKETE EKEI . 2

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ETSI O ARXHGOS DIETAKSE NA PAME PISO SE ENA LOFO MIAS MERAS POREIA APO TO TEIXOS , STHSAME THS KONIKES SKHNES MAS , OLOYS TOYS YPARXHGOYS EKALESE STHN MEGALH SKHNH TOY ARXHGOY KAI EKANE SYMBOYLIO KAI EDOSE TON LOGO SE OLOUS, META KAPNISAN TON KAPNO TOY POLEMOY KAI THS SOFIAS TOY MEGALOY MAGOY MAS KAI TRAGOYDISAME TOYS THRILOYS TON PALEON MONOPATION POY TRAGOYDISTA MAS EFERAN OS EDO , EIPAME TA TRAGOYDIA KAI ANAPODA MIPOS KSEXASAME TIPOTA KAI NATO BGHKE MONO TOY EPREPE NA PAME DEKSIA KAI OXI ARISTERA STHN MEGALH OROSEIRA . KSEKINISAME PALI ME GORGES POREIES FTASAME STHN OROSEIRA , THN PROSPERASAME GRAMH STHN NEA POREIA PERASAME THN BOYNA ANIFORIZONTAS SE GLISTERA MONOPATIA ANYFORIKA ANAMESA SE OROSEIRES MERA NYXTA XORIS STAMATIMO OSO HRTHAME KAI ALO TOSO SIGA SIGA ARXISAME NA KATEBENOYME KAI EIDAME APO MAKRIA THN EFORH KOILADA EIDAME KAI TA KEFALOXORIA , KAI OI ANIXNEYTES MAS MILHSAN GIA MIKRH POLI LIGO PIO PERA . ANATHAREPSAME OLOI MAS TO KREAS KATO APO THS SELLES EIXAI TELEIOSH SE POLOYS , TO AIMA KYLISE GORGA STHS FLEBES MAS , THELAME KAI EMEIS LAFYRA , THELAME DOKSA KAI SKLABES KAINOYRGIES KAI OLA TA KALA THS LEILASIAS, O SKOTOMOS TO AIMA , OI PARTHENES STHN FANTASIA MAS OXI MONO HDONISE TA SKELIA MAS ALLA OLA TA MELOI MAS, KAI O ORIMAGDOS ARXISE .PESAME SAN AGRIMIA PEINASMENA GIA TO THYRAMA TOYS DYPSASMENOI GIA MAKELEIO , SKOTASAME ELEYTHERA MEXRI POY KOYRASTIKAME , TA KEFALOXORIA OYTE MAS STAMATISAN H MIKRH TEIXISMENH POLH ME THS PYLES ANOIXTES THN BRIKAME KAI TOYS SKOPOUS FEYGATOYS, EIMASTAN NIKHTES KANAME OTI POTHOYSE H KARDIA MAS . APOTHIKES GEMATES KRASIA KAI OLA TA KALOYDIA POY PROTH FORA PEFTANE STHS KOILIES MAS. GLENDAGAME MERES KAI NYXTES DYO OTAN AKOYSTHKE MEGALH ANATARAXH , ENAS YPARXYGOS O PIO MEGALOS SE HLIKIA FONAZE KAI ELEGE OTI DEN YPARXOYN YIOYNAN ME KITRINA MALLIA KAI GALANA MATIA STONGILA KAI OXI SXISTA OTI OI KAINOYRGIOI SKLABOI DEN EXOYN TO KITRINO XROMA TOY GINOMENOY STARIOY POY EXOYN OI YIOUNAN , MERIKOI EINAI ASPROI OPOS TO XIONI TOY OROPEDEIOY MAS, OTI AYTOI DEN EINAI YIOYNAN, EGINE MEGALH ANATARAXH POLOI SYMFONISAN ME TON PALIO OTI NAI NAI DEN EINAI YIOYNAN. 3

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. MA O KAINIOYRGIOS ARXHGOS SALTARE STO ALLOGO ME TA NEYRIKA DAKTYLA TOY TRABIKSE TA XALINARIA BIAIA , TO ALLOGO ORTHOTHIKE AFINIAMENO KI OPOS PROSGIOTHIKE GIA KALPASMO XORIS NA LOGARIAZEI TIPOTA , AYTOS TO KOYMANTARISE ME EYKOLIA , STREFONTAS TO GIRO GIRO , ORTHOTHIKE PANO STHN SELLA TOY KAI ME THN EPIBLITIKH FONH TOY EIPE DEIXNONTAS TOYS SKLABOYS ME TO DAKTILO TOU AYTOI EINAI YIOYNAN , STREFONTAS DE TO XERI TOY ISA STON ORIZONTA PERA MAKRIA KAI EKEI KATO EINAI TO YIOYNANISTAN KAI EMEIS OLOI XARIKAME EIXAME BREI TO YIOYNANISTAN KAI TOYS YIOYNAN EIXAME BREI TON PARADEISO MAS . YPIRXAN OMOS POLOI PALIOI POLEMISTES POY ELEGAN OTI AYTOI DEN EINAI YIOYNAN EIXAME KANH ALOUS YIOUNAN , OTI TO YIOYNANISTAN EINAI EKEI PISO APO TO MEGALO TEIXOS . EMEIS OMOS EIMASTAN XAROUMAENOI EIMASTAN NHKHTES . ΤΑΛΩΣ http://www.agiasofia.com/horton/horton.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ἂς ξεκαθαρίσωμεν μερικὰ πράγματα. Διὰ τοὺς Ἕλληνας δὲν ὑπάρχει Κων/πολις οὔτε φυσικὰ Ἰσταμπούλ. Ὑπάρχει μόνον Βυζάντιον. Τοῦτο εἶναι τὸ πραγματικὸν ὄνομα τῆς πόλεως, ἐκ τοῦ οἰκιστοῦ της Βύζαντος τοῦ Μεγαρέως. Καὶ ἡ πόλις αὐτὴ εἶναι φυσικὰ ἑλληνική, οὔτε τουρκικὴ οὔτε ῥωμαϊκὴ οὔτε παταγονική. Ἡ Κων/πολις ἱδρύθη ὑπὸ τοῦ τυράννου τῶν Ἑλλήνων καὶ φονέως τῆς αὐτοῦ οἰκογενείας (!) καὶ πολλῶν ἄλλων Κωνσταντίνου (δῆτε τίνα προσόντα ἔχουν σταθερὰ οἱ ἅγιοι…) ἐπὶ τοῦ φρέσκου πτώματος τοῦ Βυζαντίου, ὁ ὁποῖος καὶ κατελῄστευσεν τὰ ταμεῖα τῶν Ἑλληνίδων πόλεων, πρὸ κειμένου νὰ κτίσῃ τὴν πόλιν του, ἐλεηλάτησεν δὲ καὶ πολλὰ ἔργα τέχνης διὰ νὰ τὴν κοσμήσῃ.
    Ἀπὸ τότε ἡ πόλις αὐτὴ ἐξαπέλυσεν ἀκαταπαύστους διωγμοὺς καὶ γενοκτονίας ἐναντίον τῶν Ἑλλήνων καὶ ὑπῆρξεν διὰ τοὺς Ἕλληνας πόλις μισητή. Ἑπομένως οὐδόλως συγκινούμεθα οἱ Ἕλληνες μὲ τὰ παθήματα τῆς πόλεως αὐτῆς. Ἄλλωστε οἱ παππᾶδες τὴν παρέδωσαν εἰς τοὺς Τούρκους οἰκειοθελῶς. Ἡ κατάλυσις τοῦ Ἀνατολικοῦ Ῥωμαϊκοῦ Κράτους θὰ ἦτο μάλιστα δι’ ἡμᾶς εὐτυχὲς γεγονός, ἐὰν δὲν συνεπήγετο κατάκτησιν τῆς Ἑλλάδος (ἄλλωστε ὅλα αὐτὰ τὰ ἐδάφη εἶναι ἑλληνικά). Ὁμοίως βεβαίως δὲν συγκινούμεθα οὔτε μὲ τὰ ὅποια σημερινὰ δεινὰ τῆς πόλεως αὐτῆς. Ἐὰν βεβαίως κάποιοι ἐκ τῶν πάλαι «Ῥωμαίων» ἢ σήμερον «Τούρκων» κατοίκων της ἐθεώρουν ἢ θεωροῦν ἑαυτοὺς Ἕλληνας καὶ ὄχι Ῥωμαίους ἢ Τούρκους, ἒ τότε ἀλλάζει καὶ ἡ στάσις μας ἔναντί των, δι’ ὅτι εἶναι ἀδελφοί μας. Πάντως τοῦτο πολὺ δύσκολον ἐν μέσῳ τῆς ῥωμαϊκῆς καὶ τῆς τουρκικῆς σηπεδόνος.
    Τέλος οὔτε διὰ τὴν ἁγίαν Σοφίαν, Εἰρήνην ἢ Κατίναν ἀδημονοῦμεν, πῶς θὰ τὰς ξαναπάρωμεν. Ἀντιθέτως ἐνδιαφερόμεθα τὰ μέγιστα διὰ τοὺς ναοῦς τῆς Ἀφροδίτης, τοῦ Ἀπόλλωνος κ.ἄ., τοὺς ὁποίους οἱ χριστιανοὶ ἰσωπέδωσαν, πρὸ κειμένου νὰ κτίσουν τοὺς ἰδικούς των. Καὶ διὰ νὰ ἀποφευχθῇ πιθανὴ παρεξήγησις, δὲν εἶμαι δωδεκαθεϊστὴς ἀλλὰ ἄθρησκος-ἄθεος, τοῦτο ὅμως δὲν μὲ ἐμποδίζει νὰ τιμῶ τοὺς ναοὺς τῶν προγόνων μου (τοὺς πραγματικοὺς βεβαίως) καὶ πάντα καλλιτεχνήματα καὶ διανοήματά των, τὰ ὁποῖα θαυμάζει ὅλος ὁ κόσμος.
    Εἷς Ἕλλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Για να το πούμε απλά δηλαδή,

    ΔΥΟ ΓΑΪΔΑΡΟΙ ΜΑΛΩΝΑΝΕ ΣΕ ΞΕΝΟ ΑΧΥΡΩΝΑ!



    Πάντως,κ.Μασσαβέτα,
    πρέπει να πούμε πως ακροδεξιοί και φασίστες στην Τουρκία, δεν είναι μόνο οι ισλαμιστές, φτωχοί ή πλούσιοι,αλλά και οι κεμαλιστές,οι δήθεν εξευρωπαϊσμένοι.Φασιστικό, είναι το επίσημο τουρκικό κράτος,όλη η ιδεολογία του,με την οποία εμποτίζονται οι Τούρκοι από το νηπιαγωγείο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.