16/9/10

Οι πολύχρωμες ζωντανές αλήθειες του Θεόφιλου

ΘΕΟΦΙΛΟΣ - Μυτιλήνη


της Ελίνας Γαληνού
Οταν πρωτοείδα τα έργα του Θεόφιλου στο μουσείο της Βαριάς στη Μυτιλήνη, δύο πράγματα με είχαν εντυπωσιάσει. Η ζωντάνια που αποπνέει η ζωγραφική του και η δύναμη της αφοπλιστικής του αλήθειας. Η ανεπιτήδευτη απόδοση των μορφών και τοπίων με την έντονη σφραγίδα της αγάπης του για τον ελληνισμό, συνόδευε από τότε τις σκέψεις μου όταν άκουγα το όνομα Θεόφιλος.
Αργότερα έμαθα για την ζωή του, μια ζωή βασανισμένη που όμως, ο ίδιος μετέτρεψε σε πηγή έμπνευσης αποτυπώνοντας με τα πινέλα του γλυκόπικρες αλήθειες. Εζησε δύσκολα παιδικά χρόνια, ήταν φιλάσθενος ενώ η αριστεροχειρία του έγινε αιτία της εσωστρέφειάς του. Ωσπου βρήκε διέξοδο στη ζωγραφική, η οποία του κάλυψε το συναισθηματικό του κενό και τις βιοποριστικές του ανάγκες.
Ο Θεόφιλος Χατζημιχαήλ, ο γιός του τσαγκάρη, κατάφερε να ζήσει για πολλά χρόνια περιπλανώμενος στην Ελλάδα, ζωγραφίζοντας για να εξασφαλίσει το φαγητό της ημέρας και ίσως ένα κατάλυμα για ύπνο. Στη Μυτιλήνη και σε άλλες περιοχές που τον γνώρισαν, τον θεωρούσαν «αλαφροίσκιωτο», καθώς η συμπεριφορά του και τα καμώματά του, πολλές φορές ξένιζαν τον κόσμο. Τον έβλεπαν να κυκλοφορεί ντυμένος πότε Μέγας Αλέξανδρος, πότε τσολιάς και οι πιτσιρικάδες τον έπαιρναν από πίσω φωνάζοντας κοροιδευτικά. Εκείνος, δεν θύμωνε ποτέ μαζί τους. Συχνά τους άφηνε να κάθονται γύρω του ενώ ζωγράφιζε λέγοντάς τους ταυτόχρονα ιστορίες από την ελληνική παράδοση, τους μυθικούς ήρωες, τους Αγίους. Ηταν ένας γραφικός παραμυθάς με την χαρακτηριστική αθωότητα, μια αθωότητα που αποτυπώθηκε όμως και μέσα από την διεισδυτική του ματιά στα περισσότερα έργα του.
Κάποιες φορές οι άνθρωποι του φέρθηκαν σκληρά, γιατί οι εποχές εκείνες, δεν σήκωναν το διαφορετικό και την απόκλιση από τα καθιερωμένα και τα συμβατικά. Όμως εκείνος, επέμενε στη δική του στάση ζωής. Ποτέ δεν μαθεύτηκε αν υπέφερε ο ίδιος από την επιλογή του να ζήσει μ΄αυτόν τον τρόπο ή αν ήταν ευτυχής γι΄αυτό που ήταν. Απ΄όπου και αν πέρασε, κάτι θα δημιουργούσε. Οι πινελιές του, αποτυπώθηκαν σε τοίχους καφενείων, ταβέρνες και χάνια, παίζοντας μεταξύ φανταστικού και πραγματικού κόσμου και συνομιλώντας νοερά με τους ήρωες της Ιστορίας.
Μερικά χρόνια πριν τον θάνατό του, ένας τεχνοκρίτης ο Ελευθεριάδης ή Τεριάντ, ανακάλυπτε εντυπωσιασμένος τον μαγικό κόσμο του Θεόφιλου. «Τόσο όμορφα και ζωηρά χρώματα, τόση αμεσότητα και βάθος διακρίνει αυτήν την ζωγραφική…» είχε πεί ο Τεριάντ παρατηρώντας τον τοίχο στο καφενείο ενός χωριού της Λέσβου, όπου είχε αφήσει το στίγμα του ο Θεόφιλος. Η συνεύρεση του Τεριάντ με τον Θεόφιλο, θα σήμαινε για τον δεύτερο μια μεγάλη στροφή και μια ευκαιρία που όμως, δεν κράτησε παρά λίγα χρόνια, από το 1928 έως το 1934, όπου ο «γραφικός παραμυθάς» αποχωρίστηκε για πάντα τα πινέλα του…
Από τότε, η ζωγραφική Θεόφιλου εισήλθε σε μια τροχιά διαφορετική και αναδείχτηκε ως ξεχωριστή και μεγάλης αξίας. Ο Θεόφιλος θα γινόταν διάσημος, η φήμη του θα περνούσε τα ελληνικά σύνορα και τα έργα του, θα πουλιούνταν σε τιμές αδρές. Ο ίδιος όμως έζησε μέσα στην απόλυτη φτώχεια, χωρίς να προλάβει να γευτεί μια σταγόνα από την δόξα του.
Σήμερα τα έργα Θεόφιλου, κοστίζουν μια περιουσία το καθένα. Είκοσι πίνακές του από την συλλογή έργων τέχνης της Εμπορικής Τράπεζας, εκτίθενται από τις 15 Σεπτεμβρίου στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη, δίνοντας στο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της δουλειάς του Μυτιληνιού ζωγράφου. Τα έργα της συλλογής περιλαμβάνουν μια επιλογή από τα αγαπημένα θέματα του Θεόφιλου, ιστορικές ή μυθολογικές σκηνές, παραστάσεις παρμένες από ταχυδρομικά δελτάρια και παλιές λιθογραφίες ή τοπία και εικόνες της καθημερινής ζωής. Κατά την διάρκεια της έκθεσης, θα προβάλλεται και το αφιέρωμα της εκπομπής «Παρασκήνιο» με τίτλο «Θεόφιλος ξανά..».
Και εδώ αξίζει να θυμηθούμε τη σκέψη του Γιάννη Τσαρούχη, κατά την οποία «ψάχνοντας για το ιδανικό, έτυχε πολλές φορές να συναντήσω το ελληνικό…»

32 σχόλια:

  1. Συνεχιζεις να κανεις λαθος με την καλυψη αλλου και δεν καταλαβαινω το νοημα του παιχνιδιου εκτος και αν ειναι προσωπικο σου η τσαμπουκαλιστικο,οχι απο εσενα.
    Ειναι σαν να πηγαινεις σε μια μαχη
    στρατιωτινα ντυμενη αλλα αντι για αρβυλα, με γοβα στυλετο , βαμμενο μαλλι και προσφατο λιφτιγκ με τα ραμματα στο προσωπο ακομα ακοφτα
    Εχει πλακα η επιμονη σας σε αστεια
    αρθρα εντελως εκτος πραγματικοτητας
    και εδω δεν επανερχομαι,διοτι μετα την πρωτη και δευτερη νουθεσια κλπ.
    Καλα το οτι εκτιθεστε σε ενα ολοκληρο κοσμο που αγωνια οχι φυσικα για τα γραπτα της Ελινας δεν γινεται αντιληπτο?
    Με...αγωνιστικους χαιρετισμους sterg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητή Ελίνα,

    σε συγχαίρω για το άρθρο σου για τον Θεόφιλο, έναν γνήσιο Έλληνα λαϊκό ζωγράφο που δεν επηρρεάστηκε ποτέ από την τέχνη της Δύσης, αλλά μπορεί να θεωρείται άξιος συνεχιστής της ελληνικής ζωγραφικής παράδοσης των αιώνων της Οθωμανοκρατίας. Θέλω επίσης να συνεισφέρω στη μνήμη του με ένα κείμενο μου για την ζωγραφική του.

    Ας είναι αιώνια η μνήμη αυτής της αγνής ψυχούλας.


    ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΘΕΟΦΙΛΟΣ

    Ο Θεόφιλος που γεννήθηκε στη Βαρειά της Μυτιλήνης, ανάμεσα στα 1866 και 1873, ήταν το μεγαλύτερο απο τα οχτώ παιδιά του τσαγκάρη Γαβριήλ Χατζημιχαήλ και της Πηνελόπης, το γένος Ζωγράφου. Αξίζει να σημειωθεί οτι ο παππούς του ήταν αγιογράφος.
    Οπως συμβαίνει με κάθε ονειροπόλο, έτσι και στον Θεόφιλο, ο μύθος και η πραγματικότητα συγχέουν πολύ συχνά τα όρια τους. Τα όσα γνωρίζουμε για τη ζωή του, είναι λιγοστά, κι αυτά προέρχονται απο διηγήσεις όσων τον γνώρισαν, από συγγενείς του ή απο τον ίδιο και εκείνα που έλεγε με καμάρι για τον εαυτό του, δε δίνουν καμμιά εγγύηση για την ακρίβεια τους. Απο μικρός, αντί να πηγαίνει με τα άλλα παιδιά που τον κοροϊδευαν επειδή ήταν βραδύγλωσσος και αριστερόχειρας, κλεινόταν στο υπόγειο του σπιτιού του και πάλευε με τις μπογιές, τραγουδώντας κλέφτικα τραγούδια. Αργότερα, όταν μεγάλωσε και προκοπή δεν έβλεπε στον τόπο του, πήγε να γνωρίσει ''τη μαγεμένη Ανατολή με τις πανάρχαιες πόλεις'' σαν την ''Καπερναούμ, παραθαλάσσιον πόλιν της Τιβεριάδος με το φρούριον της'', τις όμορφες χανούμισσες και τους λήσταρχους, σαν τον ''βασιλέα των βουνών, Μεχμέτ Εφέ Τσακιτζή'', που φοβέριζε τα φουσάτα των Τούρκων. Στην πραγματικότητα, κατέληξε καβάσης στο Ελληνικό Προξενείο στην Σμύρνη για ένα διάστημα.
    Αν προσπαθούσαμε να σκιαγραφήσουμε την προσωπογραφία του θα βλέπαμε έναν άνθρωπο κοντό, με μακρύ αδύνατο πρόσωπο, στενόμακρη μύτη και ζωντανά γαλανά μάτια, είχε περήφανο μουστάκι, φορούσε φουστανέλα, τσαρούχια και χειρονομούσε στην ομιλία επάνω, σαν καλός Ρωμιός. Στο σελάχι που είχε ζωσμένο στην μέση του, αντί για πιστόλες είχε περασμένα πινέλα και άλλα σύνεργα της δουλειάς του. Η αλλοπρόσαλλη αυτή εμφάνιση, όπως ήταν φυσικό, δεν άργησε να προκαλέσει κατάπληξη στην αρχή κι ύστερα να γίνει αντικείμενο περιέργειας και στόχος για χωρατά. Στις απόκριες ντυνόταν Μεγαλέξανδρος. Κάποιες φωτογραφίες κι ένα νεανικό σκίτσο του Δ. Γαλάνη του 1900, τον δείχνουν με περικεφαλαία, ξύλινο ολόχρυσο σπαθί ή κοντάρι και χάρτινα φανταχτερά ποικιλόχρωμα ρούχα. Τον ακολουθούσαν ένα τσούρμο χαμίνια, κι αυτά ''Μακεδόνοι'', που θορυβώντας με φωνές και απειλές άρχιζαν τον πόλεμο. Ενας χρονογράφος περιγράφει την σκηνή : ''Ο Μέγας Αλέξανδρος έμπαινε στη μέση του στρατού, έβγαζε το σπαθί του, ολόχρυσο βαμμένο και, στριφογυρίζοντας το στη μύτη του τσαρουχιού, το χτυπούσε δυνατά επάνω στα κοντάρια. Ο στρατός θύμωνε, πετούσε τα κοντάρια καταγής και άρχιζε τον Μέγα Αλέξανδρο στις κατραπακιές, όσο που κατέβαινε η περικεφαλαία ως τη μύτη του, και δεν τον άφηναν παρα αν τύχαινε να τρέξει σε βοήθειά του κανένας σπλαχνικός χωροφύλακας".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Θεόφιλος περιτριγύρισε στο Πήλιο για κάπου τριάντα χρόνια, απο το 1898 μέχρι το 1927, οπότε επέστρεψε στην Μυτιλήνη όπου και παρέμεινε μέχρι το θάνατο του στις 24 Μαρτίου του 1934. Οπως αναφέρθηκε ήδη, οι κάτοικοι των χωριών κορόϊδευαν τον ''αχμάκη'', τον τρελό και κάθονταν ειρωνικά να τον χαζεύουν καθώς γέμιζε τους τοίχους στο καφενείο ή στον κοντινό μπακάλη με τις αφελείς ζωγραφιές του. Αφοσιωμένος στην εργασία του, συνόδευε την εκτέλεση με αυτοσχέδια τραγούδια. Οταν δεν έβρισκε ζωγραφική απασχόληση, ασβέστωνε δωμάτια, έκανε μικροθελήματα ή άλλες χοντροδουλιές για να βγάζει το ψωμί του, ώσπου να φτάσουν καλύτερες μέρες. Οι συνθέσεις του βρίσκονταν σπαρμένες άλλοτε, σε όλα τα κοντινά στο Βόλο χωριά, στα καφενεία, τα μανάβικα, τις ταβέρνες, τα μικρομάγαζα, τα σπίτια και αποτείνονταν σε μικροαστικό κοινό, χωρικούς μικρέμπορους, μαγαζάτορες και σπάνια σε τοπικούς άρχοντες. Μεγάλος προστάτης του στάθηκε ο κτηματίας Γιάννης Κοντός από την Ανακασιά στου οποίου το σπίτι ο Θεόφιλος ζωγράφισε τοιχογραφίες εμβαδού 100 μ. Μηλιές, Πορταριά, Μακρυνίτσα, Αγιος Βλάσιος, Αγριά, Ανακασιά είναι μερικά μόνο απο τα χωριά όπου ο Θεόφιλος ζωγράφισε για ένα κομμάτι ψωμί, ορισμένα απο τα αντιπροσωπευτικότερα έργα του. Τα θέματα του ήδη απο τότε, είναι η αρχαιότητα (εκστρατεία της Τροίας, Θησέας, θυσία της Ιφιγένειας κ.α ) ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα, το Εικοσιένα (Οδυσσέας Ανδρούτσος, Αθανάσιος Διάκος, Μάρκος Μπότσαρης κ.λ.π). Μια μέρα που ανεβασμένος σε μιά ανεμόσκαλα ζωγράφιζε την πρόσοψη ενός μαγαζιού, κάποιος για αστείο του την τράβηξε και τον γκρέμισε κάτω. Πονεμένος στο κορμί και την ψυχή, γερασμένος και ταλαιπωρημένος, αποφασίζει να ξαναγυρίσει το 1927 στην πατρίδα του τη Μυτιλήνη. Δύο χρόνια νωρίτερα ο ζωγράφος Γουναρόπουλος είχε περάσει απο το Πήλιο, όπου του μιλούν για το Θεόφιλο και βλέπει έργα του. Εμεινε κατάπληκτος απο το πηγαίο ταλέντο του λαϊκού ζωγράφου, ώστε επιστρέφοντας στο Παρίσι έδειξε φωτογραφίες στον τεχνοκρίτη φίλο του Τεριάντ, που μετα απο λίγα χρόνια θα αναλάβει να φανερώσει στο διεθνές κοινό τη μεγάλη φυσιογνωμία του Μυτιληνιού καλλιτέχνη. Η παρεμβολή του Τεριάντ στάθηκε αφορμή όχι μόνο να επικρατήσει η ''μόδα'' του Θεόφιλου, αλλά και να μετατοπιστεί η ζωγραφική του απο την λαϊκή τάξη προς την αστική, με την απόσπασή του απο την τοιχογραφία και την μετατροπή του σε ζωγράφο καβαλέτου, παραγωγό κινητών πινάκων που μεταφέρουν τη ζωγραφική του στα αστικά σαλόνια.
    Στη Μυτιλήνη ο Θεόφιλος ξαναρχίζει τις περιπλανήσεις του στα χωριά ζωγραφίζοντας καφενεία και μαγαζιά και αμειβόμενος με πενταροδεκάρες όπως λ.χ ( ο καφενείο της Κορώνης ). Για αυτό έγραψε ο Κώστας Ουράνης στο ''Ελεύθερο Βήμα'' τον Αύγουστο του 1930 και είναι το μόνο άρθρο που γράφτηκε όσο ζούσε ακόμη ο ζωγράφος. Το 1929 γνώρισε τον Στράτη Ελευθεριάδη, γνωριμία πολύ σημαντική, γιατί του έδωσε παραγγελίες και τα μέσα να εκτελέσει πολλά έργα προορισμένα να εκτεθούν στο Παρίσι. Στο μεταξύ οι ενέργειες του Γουναρόπουλου καρποφόρησαν. Ο Τεριάντ πηγαίνει στη Μυτιλήνη και ενδιαφερόμενος για τον Θεόφιλο του παράγγειλε μια ολόκληρη σειρά έργων. Σιγά-σιγά τον προσέχουν και άλλοι, ο καθ Δ. Ευαγγελίδης, ο γλύπτης Τόμπρος, ο Σπ. Μελάς και άλλοι ζωγράφοι και συλλέκτες που ασχολούνται με την τέχνη του και αγοράζουν έργα του. Ομως η δόξα έφτασε κάπως αργά. Το 1934 στις 24 Μαρτίου ο φουστανελάς ζωγράφος πεθαίνει, φτωχός όπως ήταν σε όλη του τη ζωή και άγνωστος στο πλατύ κοινό. Χρειάστηκε να περάσουν πολλά ακόμη χρόνια για να γίνει διάσημος και να πάρει τη θέση που του ανήκε στην ιστορία της νεοελληνικής ζωγραφικής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τα χαρακτηριστικά της τοιχογραφικής βυζαντινής παράδοσης που ξαναφανερώνονται στη δουλειά του, αποδεικνύουν ότι οι αγιογραφίες του παππού του, οι οποίες εντυπωσίασαν την μνήμη του στα παιδικά του χρόνια, σημάδεψαν υποσυνείδητα ένα μεγάλο μέρος απο το έργο του: απλότητα, αίσθηση της επιφάνειας του τοίχου, χειρισμός του υλικού. Ολα αυτά με μια πηγαία αφέλεια και μια δροσερή φαντασία. Κατα περίεργο τρόπο, ασφαλώς απο ένστικτο και όχι απο γνώση, καταλήγει στα ίδια περίπου χρωματικά συμπεράσματα και κατακτήσεις που έφτασαν στην ελληνιστική, ή βυζαντινή εποχή, αλλά και σε μια αυτόνομη κυριαρχία του χρώματος που βρίσκουμε σε μοντέρνους ζωγράφους, όπως στον Ματίς. Απο ένστικτο, γιατί ο Θεόφιλος ''γεννήθηκε με το χρώμα στα σπλάχνα''. Οταν έχουμε υπόψη μας τα έργα και άλλων ξένων απλοϊκών ζωγράφων, όπως λ.χ ο τελώνης Ρουσώ, διαπιστώνουμε οτι οι αναλογίες είναι κυρίως τεχνικές. Εκεί όμως που διαφέρουν ριζικά είναι στο χρώμα, επειδή ο κάθε τέτοιος ζωγράφος ενεργεί ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία του και τα τεχνικά μέσα που διαθέτει. Οι δυτικοί ζωγράφοι μεταχειρίζονται συνήθως έτοιμα ελαιοχρώματα, ετσι μπορούν να αποδώσουν αποχρώσεις και χρωματικές ποικιλίες. Ο Θεόφιλος χειριζόταν τριμμένα χρώματα απο κοπανισμένο κεραμίδι ή ορυκτά που έβρισκε επιτόπου,φύλλα ροδιάς ή σκόνες. Για το λόγο αυτό και τα αποτελέσματα είναι τελείως διαφορετικά. Η μεγάλη ιδέα, το όραμα της Πόλης, οι ήρωες του Εικοσιένα, και ακόμη πιο μακριά, ο Μεγαλέξανδρος και όλη η εποποιία του, αποτελούν τα βασικά θεματικά στοιχεία των συνθέσεών του.
    Η πλούσια φαντασία του δίνει στην κάθε σύνθεση προεκτάσεις και τα γραφικά του σχόλια ένα δείγμα απο τον περίεργο και μοναδικό αυτό κόσμο, όπου η πραγματική ιστορία και ο μύθος γίνονται ένα κι αυτό, έχοντας σαν καταλύτη τη λαϊκή ελληνική παράδοση. Μέσα στο σκληρό ελληνικό φώς που δεν επιδέχεται φωτοσκιάσεις, μονάχα η μαγική δύναμη του καθαρού χρώματος, μπορεί να αντέξει την ''αλήθεια''. Μια αλήθεια που ο ζωγράφος πάντα επεδίωξε με τα ποιητικά όνειρα και τα αφηγήματα της πλούσιας φαντασίας του και με τον άδολο χρωματικό του θησαυρό.




    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
    '' Δάσκαλοι της ελληνικής ζωγραφικής του 19ου και 20ου αιώνα''
    ΤΩΝΗ ΣΠΗΤΕΡΗ εκδ. Καστανιώτη 1982.
    '' Βιβλιογραφία Θεόφιλου Χατζημιχαήλ ''
    Γ.Κ.ΚΑΤΣΙΜΠΑΛΗ Αθήνα 1957.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ρε παιδιά, και με συγχωρείτε δηλαδή, εμένα δεν μου αρέσει ο Θεόφιλος. Τι σχέση έχει η Βυζαντινή ζωγραφική με την Ελληνική; Η Βυζαντινή ζωγραφική είναι η Ρωμαϊκή ζωγραφική και μάλιστα των περιόδων της παρακμής που υπάρχει στο ίδιο στυλ σε όλη τη Ρωμαϊκή Ευρώπη και όχι μόνο. Κάποτε λέγαμε οι αρχαίοι Έλληνες δεν είχαν ζωγραφική. Αυτό ανατράπηκε με την ανακάλυψη των τάφων της Βεργίνας. Βλέπεις τις ζωγραφιές και σου κόβεται η ανάσα. Σαν τις... "Δυτικές" είναι, που λέτε πιο πάνω. Δεν μπορώ πώς γίνεται οποιαδήποτε σαχλαμάρα σε εικόνα και ήχο και αρχιτεκτονική να την αποκαλούμε υπέροχη και μάλιστα να βάζουμε και το εθνικιστικό, "Ελληνική" και να να καμωνόμαστε πώς δεν ξέρουμε ποιά ήταν η πραγματική Ελληνική Τέχνη... Ευτυχώς υπάρχει και η Δύση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ ΑΠΕΛΛΗ

    Ευχαριστώ για τα σχόλια και την ενδιαφέρουσα ανάλυσή σας. Χαίρομαι που είστε απ΄αυτούς που σας εμπνέει η πνευματώδης ζωγραφική του Θεόφιλου.
    Οσο για τον προηγούμενο σχολιαστή, απαξιώ να απαντήσω, διότι είναι πλέον σαφής η πρόθεσή του. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ Ελίνα
    Ευχαριστώ για την ωραία και ενδιαφέρουσα ανάρτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Σύμφωνα με τον Κάρλο Τσιπόλα (δοκίμιο περί ανθρώπινης βλακείας), αυτό που καθιστά ανίκητο τον βλάκα είναι η έλλειψη λογικής.

    Σ' έναν έξυπνο διακρίνουμε αναμενόμενα μια λογικότητα. Ο κακοποιός επίσης, αν και διεστραμμένα, δεν παύει να κινείται από μια λογικότητα για την οποία μπορούμε να λάβουμε αμυντικά μέτρα. Με τον βλάκα κάτι τέτοιο είναι αδύνατο.

    Έξυπνος ειν' αυτός που οφελείται, οφελώντας και τους συνανθρώπους του. Κακοποιός ειν' αυτός που οφελείται, βλάπτωντάς τους. Βλάξ ειν' αυτός που βλάπτει τους συνανθρώπους του χωρις να οφελείται απ' αυτήν την πράξη.

    Κα Ελίνα συγνώμη αλλά εγω έχω μάθει να μην δέχομαι τους φορείς της βλακείας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αγαπητή Ελίνα,

    Τόσο του κόβει τόσα λέει.
    Το κακό με τους βλάκες είναι πως δεν θα τους πείσεις ακόμη και αν τους εξηγήσεις γιατί είναι βλάκες. Δυστυχώς είναι αήττητοι.

    Εν πάσει περιπτώσει αναδύεται ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα που θα είναι καλό να το αναδείξεις στο μέλλον.
    Την ζημιά δηλαδή που έχει προκαλέσει η δυτική τέχνη στη συνείδηση ορισμένων νεοελλήνων για την πολιτιστική μας παράδοση.
    Του φαίνεται λέει ίδια η αρχαιοελληνική τέχνη με την δυτική απομίμηση της. Τι να του πει κανείς;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @Καυκασιε 16 Σεπτεμβρίου 2010 4:02 μ.μ.
    ------------
    παρακαλω διευκρινησε αν τα λεγομενα σου απευθυνονται σε 3.08μμ
    η σε 1.55 μμ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @ Καυκάσιο
    Ευχαριστώ για το πολύ ενδιαφέρον σχόλιό σου "περί βλακών". Είναι και διαχρονικής σημασίας. Είχα προ ετών διαβάσει το " Η σημασία των βλακών εν τω συγχρόνω βίω", αλλά θα το ξαναδιαβάσω και τώρα. Θα ψάξω επίσης και για το δοκίμιο που αναφέρεις, αν και τα ουσιαστικά σημεία του ήδη τα ανέφερες. Ελίνα
    (Λέγε με "Ελίνα" σκέτο, δεν χρειάζεται ο πληθυντικός)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. (Ι)

    3:08, είναι μια προσωπική σου άποψη περί ζωγραφικής, αυτό που καταθέτεις, χωρίς καμία επιστημονική βάση και λογική.

    Η "βυζαντινή" τέχνη έχει τις ρίζες της στο Φαγιουμ της Αιγύπτου και στην Ανατολή, απ' όπου είχε τις ρίζες της και η αρχαιοελληνική ζωγραφική, από την ανατολή δηλαδή...

    Αν θέλεις να έχεις κάποια άποψη για την τέχνη, σου συνιστώ να μελετήσεις κατ' αρχάς το βιβλίο "Για να πάρουμε μια ιδέα περί ζωγραφικής", του Φώτη Κόντογλου, και μετά να μελετήσεις δοκίμια ζωγράφων και χαρακτών για την ιστορία της ζωγραφικής, από τα αρχαία χρόνια ως τις μέρες μας. Δεν θα αποκτήσεις εμπειρία ωστόσο, αν δεν δοκιμάσεις να πιάσεις κι εσύ το πινέλο στο χέρι, και λερωθείς με την λαδομπογιά. Υπάρχουνε εργαστήρια αγιογραφίας και ζωγραφικής, λαϊκής και ευρωπαϊκής: κανείς δεν σε εμποδίζει να γραφτείς, έστω και για λίγους μήνες, ώστε να αρχίσει να ξυπνά μέσα σου μια αίσθηση που βρίσκεται σε λήθαργο.

    Καλό πράγμα η δημοκρατία, κάλιστο να εκφράζει κανείς την άποψή του, αλλά να γράφει και σαν ειδικός, με ύφος κιόλας, χωρίς να έχει την παραμικρή γνώση, παραπάει...

    Η "βυζαντινή" αγιογραφία δεν είνα φυσική, και "σέβεται" το επίπεδο, δεν το "τρυπάει". Υπάρχει μια ολόκληρη φιλοσοφία γύρω από αυτή την τέχνη, που είναι αδύνατο να γράψει κανείς έστω και μια μικρή σούμα, σε ένα φορουμ σε ιστολόγιο...

    Θα αρκεστώ στο ότι στην λατρευτική μου (μας) ζωή εξυψώνει την ψυχή μου (μας), και με (μας) κάνει να νιώθουμε μια ανεξήγητη ευλάβεια: δες τα ψηφιδωτά στην Αγια Σοφια, τις τοιχογραφίες του Πανσέληνου στο Πρωτάτον ή τον Παντοκράτορα του Θεοφάνους του Κρητός, και μετά έλα μας μιλήσεις, και να μας πεις αν έχεις τις ίδιες προσωπικές απόψεις επί του θέματος...

    Συνιστώ σε όλους την ταινία του Ταρκοφσκυ "Ανδρει Ρουμπλιοβ" (Andrey Rublev), για μια εισαγωγή στην εκκλησιαστική τέχνη της ζωγραφικής, στην Ορθοδοξία.

    Όσον αφορά στον Θεόφιλο: για μένα και για το έθνος μας είναι ο απλός Ρωμαίος, ο ευλαβής, ο μετρημένος. Μετρημένο πινέλο, σαν την πένα των αγωνιστών του '21, που γράφανε με την οικονομία της μελάνης και του χαρτιού, όπως έλεγε ο κυρ Φώτης ο Κόντογλους.

    Η ζωγραφική του Θεοφίλου είναι βαθύτατα λαϊκή, όπως και ο Καραγκιόζης του Σπαθάρη. Αν φίλτατε θεωρείς ότι η τέχνη του Σπαθάρη είναι "χαμηλοτέρου επιπέδου" από την "αρχαιοελληνική τέχνη", μάλλον έχεις παρεξηγήσει το τί είναι η "Αρχαία Ελλάδα". Μάλλον δεν έχεις διαβάσει μια κωμωδία του Αριστοφάνη ή κάτι ακόμα παλιότερο: Ησίοδο, το ποίημα "Έργα και Ημέρες", για να καταλάβεις ποιά είναι η πραγματική ομορφιά.

    Δεν έχεις καταλάβει ούτε εσύ, ούτε οι όμοιοί σου, ότι αυτό που θεωρείται "αρχαίο κάλλος" είναι εφεύρημα της Ιταλικής Αναγέννησης. Και ακόμα χειρότερα, της εποχής Μπαροκ, μετέπειτα...θέλεις κάτι να είναι "άρτιο στυλιστικά", να ακολουθεί κάποιο μοτίβο, να διέπεται από υλικούς κανόνες, για να είναι όμορφο. Όμορφη λοιπόν θεωρείς ίσως μια συμφωνία του Μοτσαρτ, ενώ ο εκκωφαντικός θόρυβος των νταουλιών και των ζουρνάδων ηχεί βάρβαρος στ' αυτιά σου...

    Και όμως, οι αρχαίοι Έλληνες, όπως και οι Ρωμαίοι, μέχρι το τέλος, έτσι διασκέδαζαν. Με μια μια βακχική διάθεση.

    -συνεχίζεται-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. (ΙΙ)

    -συνέχεια-

    Συγχαρητήρια στην κ. Γαληνού για το άρθρο. Αν και διαφωνώ, σαν αναγνώστης, με όλες της τις αναφορές στον Πλήθωνα (και τον θεωρώ υπαίτιο για την παραχάραξη της Ιστορίας μας), θεωρώ ότι αγωνίζεται για τον Καλόν Αγώνα, στα άρθρα της.

    Παρακολούθησα ομιλία του κ. Καλεντερίδη στο διαδίκτυο, και συνειδητοποίησα ότι το κύριο πρόβλημα στις μέρες μας, το πρόβλημα συνέχειας της Ρωμαιοσύνης (ή αυτό που τελοσπάντων ονομάζεται Ελληνισμό, με όλες τις παραλαγές του: εγώ προτιμώ την ιστορική αλήθεια και ακρίβεια) είναι οι εσωτερικές συγκρούσεις, οι Εμφύλιοι.

    Με τρόμαξε αυτό που είπε ο κ. Καλεντερίδης, ότι το δυναμικό της χώρας χάνεται, όταν βρισκόμαστε προ των πυλών εθνικών κρίσεων, λόγω των συγκρούσεων.

    Ας το προσέξουμε αυτό. Αν διαφωνεί κανείς με έναν συγγραφέα ή έναν σχολιαστή, ας το κάνει με ήπιο τρόπο. Αν έχω κάνει και εγώ αυτό το λάθος, θα φροντήσω να μην το επαναλάβω.

    Στενοχωριέμαι που δεν μπορώ πια να γράφω επώνυμα, και δεν θα το κάνω ξανά εδώ, κάτι που οφείλεται στον παραπάνω λόγο... ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΛΟΓΟΥΣ ΚΑΙ ΠΕΖΟΓΡΑΦΟΥΣ ΑΝΑ ΤΗΝ ΥΦΗΛΙΟ.


    Πως συσπειρονεσται και τα βρησκετε
    αρπα κολλα καπιοι ελιναραδες σε αυτι τη χορα.ομιος τον ομιο κε μι κουνιση κανις το σπητι σας.σα δε ντρεπαιστε βλαχι
    ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ.
    Μου αρέσει πολύ ο τρόπος που συναντιούνται οι κάτοικοι αυτής της χώρας.Ολοι μαζί να προσπαθήσετε για να μην κουνήσει κάποιος άλλος απο άλλη χώρα το σπίτι σας.
    Θα έπρεπε να ντρέπεστε πάρα πολύ όλοι εσείς που ψηφήσατε Γιωργάκη

    ευχαριστω για την φιλοξενία και ιδιαίτερα τον φίλο ανώνυνο 6.42 για τις έμμεσες υποδείξεις του στον γραπτό λόγο.
    Δημήτρης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @Καυκασιο

    >sterg είπε...
    @Καυκασιε 16 Σεπτεμβρίου 2010 4:02 μ.μ.
    ------------
    παρακαλω διευκρινησε αν τα λεγομενα σου απευθυνονται σε 3.08μμ
    η σε 1.55 μμ<



    Περιμενω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Κι ύστερα καθόμαστε και ψάχνουμε πώς κάτσαμε 19 αιώνες ραγιάδες... και έχουμε μέλλον... όλη η κουλτούρα μας μια κλαψαΑνατόλα και γαύγισμα της στέππας...που η ιντελιγκέντσιά μας λέει ότι είναι και αυτα ελληνικότατα. Σεις έχετε ξεπεράσει και τον Λιακό. Σας τα χαρίζω. Προτιμώ να είμαι βλάκας.
    ΥΓ Δεν προσέβαλλα προσωπικά κανέναν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Όταν οι Ινδιάνοι ξέθαβαν το Τόμαχοκ έπρεπε να βαφτεί με αίμα. Στην Κρήτη κάθε φορά που τραβούν μαχαίρι οι ορεσίβιοι αυτό βαφόταν με αίμα και αν τραβήχτηκε κατά λάθος, το αίμα ήταν απο το ίδιο το χέρι .

    Ο καθείς υιοθετεί την δική του τακτική, η δική μου λέει απλά σε όποια όχληση η οποία κρύβει την τακτική της επίθεσης εξ αποκαλύψεως θα χτυπηθεί ανελέητα. Η δε επίθεση ως πρέπει θα είναι δυσανάλογη για αυτό καλό θα είναι να πάψουν τα κλαψουρίσματα.

    Όσο για την Ελλάδα μας, είναι μια συνέχεια, η κάθε χρονική περίοδος της έχει συνεισφέρει στην εξέλιξη μας.

    Οποιος προσπαθεί να σπάσει αυτή την συνέχεια είναι σε διατεταγμένη αποστολή και εξυπηρετεί ξένα συμφέροντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Όσο για την Ελλάδα μας, είναι μια συνέχεια, η κάθε χρονική περίοδος της έχει συνεισφέρει στην εξέλιξη μας.

    Οποιος προσπαθεί να σπάσει αυτή την συνέχεια είναι σε διατεταγμένη αποστολή και εξυπηρετεί ξένα συμφέροντα.

    17 Σεπτεμβρίου 2010 8:44 π.μ.


    -kaykasios-



    akrivos etsi kai na eisai poli prosektikos esy ke ta afentika sou
    sto eksis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Με αυτά που είδα να γράφει ο 3:08 μ.μ. αρχίζω να πιστεύω ότι πράγματι κάποιοι μας ...ψεκάζουν με αεροπλάνα και τα συμπτώματα έχουν αρχίσει να εμφανίζονται σε μερικούς !!!
    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. 16 Σεπτεμβρίου 2010 7:10 μ.μ.

    Αγαπητέ φίλε, πολύ σωστή η προσέγγιση σου με κάλυψες απόλυτα. Είσαι γνώστης και φαίνεται.
    Πως να εξηγήσεις σε ανθρώπους που στέκουν στην επιφάνεια της αισθητικής φόρμας για την ελλειπτική συνάντηση της βυζαντινής τέχνης με την ευρωπαϊκή, μέσω του πρωτοποριακού έργου του Θεοτοκόπουλου που υπήρξε πρόδρομος του μετέπειτα Εξπρεσσιονισμού;
    Ή πως να τους εξηγήσεις ότι η δύο διαστάσεων βυζαντινή ζωγραφική αποτέλεσε και αποτελεί ότι πιο σύγχρονο στην αναπαραστική τέχνη, σε σημείο που να επηρρεάσει καθοριστικά το έργο ζωγράφων όπως π.χ ο Ματίς;
    Να τους μιλήσεις για τα ψηφιδωτά της Μονής Δαφνίου ή της Μονής της Χώρας, που όλοι ανεξαιρέτως οι ξένοι ιστορικοί τέχνης και ειδήμονες συγκαταλέγουν ανάμεσα στα κορυφαία παγκόσμια έργα της τέχνης και μάλιστα στην πρωτοπορία για την εποχή τους; Και πολλά άλλα.
    Δυστυχώς φίλε μου στην Ελλάδα, οι δεκαετίες διακυβέρνησης των Γραικύλων μας έχουν μάθει να φτύνουμε και να περιφρονούμε τους θησαυρούς της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, για να τρέχουμε άφρονοι όντες και θαυμάζοντες ως μαϊμούδες, τα φανταχτερά είδωλα και σκηνικά που ξεδιπλώνει με τόση επιτήδευση η Εσπερία.
    Άλλωστε το λέει και ο ίδιος κομπάζοντας:
    "Προτιμώ να είμαι βλάκας"
    θεωρώντας πως η βλακεία είναι προσόν άξιο να προτιμηθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. 9:29 σε ευχαριστώ θερμά για την συμβουλή εγω και ο καραίσκος, αν τόσο κόπτεσαι για την ασφάλεια του λυπάμαι αλλά δεν διατίθεται σε βεζυροπούλες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Kaukasios είπε...
    9:29 σε ευχαριστώ θερμά για την συμβουλή εγω και ο καραίσκος, αν τόσο κόπτεσαι για την ασφάλεια του λυπάμαι αλλά δεν διατίθεται σε βεζυροπούλες.

    17 Σεπτεμβρίου 2010 10:02 π.μ.


    gnisia anatolitiki dialextos apo tin kaykasia alla oxi apo ti perioxi toy parthenona kai tis ionias-aksios o misthos soy oti ke na nomizis esy diaforetiko-ante kai
    veziris tis toyrkias sto athens.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. 10:27 τα γράμματα σου δείχνουν και το απο που είσαι.Στο Παρθενώνα και στα ιερά χώματα της Ιωνίας, greenglish δεν υπάρχουν.

    Οσο για την μισθοδοσία μου ,μην κρίνεις απο τα δικά σου, δεν σε βοηθάει αυτή η λογική.Κατανοώ την δυσκολία σου στο να σταθείς, αλλα δεν ευθύνομαι εγώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Καυγάς για τα μάτια της βεζυροπούλας;
    Κύριοι μην εκτίθεστε δημοσίως!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Είμαι ο 3:08 και 11:27, ο βλάκας δηλαδή και δεν έχω σχέση με τον γράφοντα τα greeklish... ποτέ δεν απειλώ ούτε υβρίζω προσωπικά κανέναν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Τι να του πούν του θεόφιλου οι ανώνυμοι και επώνυμοι "κριτικοί" τέχνης.... ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΗΣ.
    Δεν σου αρέσει ο Θεόφιλος SO WHAT? Πήγαινε παρακάτω. Σίγουρα δεν σου αρέσει και ο Antony Braxton!

    Η τέχνη δεν έχει να κάνει με μου αρέσει ή δεν σου αρέσει. Απο αυτό καταλαβαίνει κανείς πόσο έχεις σχέση.

    Για τον Θεόφιλο-ΑΠΟ ΤΣΑΡΟΥΧΗ-ΕΛΥΤΗ-ΣΕΦΕΡΗ


    Ο ΘΕΟΦΙΛΟΣ είναι αυτό που είναι και πρόσφερε ΚΑΤΙ. ΕΣΥ;;;;;;



    ΥΣ: Καυκάσιε τι κάθεσαι και δίνεις σημασία στον κάθε ένα που ανοητέυει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Ο έλληνας αυτός, έλληνας με το ε μικρό απείλησε την ζωή μου. Οι λόγοι δικοί του.Οι δικοί μου λόγοι αντιπαράθεσης είναι οι απόψεις.

    Αφήστε λοιπόν στην άκρη όλα τα υπόλοιπα φαιδρά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Νόμιζα ότι διάβαζα Ελληνικό ιστολόγιο ξαφνικά βλέπω ότι άλλαξε και απέκτησε Βεζύριδες , Βεζυροπούλες και Γιουσουφάκια, μήπως άλλαξε κάτι και πρέπει να μας ενημερώσετε ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Εγώ δηλώνω τραπεζίτης! φαγοθείτε αλλά προς θεού! τουλάχιστον να επιζήσουν δυο!!! γιατί αν δεν υπάρχουν άνθρωποι να τους απομυζώ, μέσα από τη φαγωμάρα τους με τα σιδερικά που τους διακινώ για τον αλληλοσκοτωμό τους, πως θα ηδονίζομαι από τα πάθη τους, και τα λογισμικά μου κέρδη θα χάσουν την αξία τους, έλεος θα καταντήσω υπαρξιστής της μοναξιάς μου!

    Τουλάχιστον μη μου στερήσετε την υπεκφυγή της βαρβαρότητας μου, αφήστε κάνα δυο να συμμετέχουν στα θεάματα, μιας ευγενούς άμιλλας ΟΛ?????ΩΝ αγώνων!.

    ΑΑΑΧΧ!!! "ΑΛΛΟ ΚΑΙ ΤΟΥΤΟ ΠΑΛΙ"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Σχετικά με τον Θεόφιλο, αυτό που πιστεύω ότι έκανε την τέχνη του να ξεχωρίσει, ήταν η αντισυμβατικότητα, η φαντασία και η ζωντάνια με την οποία αποτύπωνε τα θέματά του. Περιέγραφε ένα ελληνικό περιβάλλον έτσι όπως το εισέπραττε να έχει διαμορφωθεί μέσα στην νεώτερη ιστορία, με τον νού και την καρδιά. Αλλοτε με σαρκασμό, με αγωνία, άλλοτε με εύθυμη διάθεση, ή με ευλάβεια και πατριωτισμό. Αν είχε γράψει παραπάνω από μια φράση για κάθε έργο του, θα είχαμε βέβαια περισσότερα στοιχεία για τις εμπνεύσεις του. Μην ξεχνάμε ότι ο Θεόφιλος, συμβάδιζε χρονολογικά με τον Σουρή. Είχαν κοινές τάσεις και κοινές οπτικές γωνίες, όχι σε όλα, αλλά εν μέρει.
    Σχετικά με το σχόλιο για ΄τον Πλήθωνα, προφανώς ο σχολιαστής αναφέρεται σε παλιότερο άρθρο μου. Η αναφορά μου στον Πλήθωνα, δεν είχε πρόθεση να τον εκθειάσει, αλλά να παρουσιάσει τις βασικές του προτάσεις ως προς την ανόρθωση της παρηκμασμένης Αυτοκρατορίας. Πράγμα αδύνατο βέβαια, γιατί ήταν ήδη αργά...Οταν αναδεικνύουμε διάφορες ιστορικές προσωπικότητες όμως, μας δίνεται η ευκαιρία να γνωρίζουμε και να εξετάζουμε έργα, ημέρες και στόχους τους. Ο Πλήθων για παράδειγμα, έδωσε έξυπνες πολιτικές και οικονομικές προτάσεις, ήταν ένθερμος οπαδός της αρχαιοελληνικής γραμματείας και προσπάθησε μέσα από τη Σχολή του Μυστρά, για την διάδοση και διάσωσή της. Αφησε φυτώριο μαθητών που υπήρξαν πολύ σημαντικοί. Ενας απ΄αυτούς ήταν ο Βησσαρίωνας.
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. NHMA πώς καταλαβαίνει κανείς από τέχνη; Τι θα πει δεν υπάρχει "δεν μ' αρέσει ή μ' αρέσει"; Πάει σε κάποιο ιδιαίτερο σχολείο ή είναι κάτι το ένστικτο ή έμφυτο; Δεν μ' αρέσει, πώς να το κάνουμε! Τι φαγώθηκες; Τι πρόσφερα εγώ; Να αρχίσω κι εγώ. Εσύ τι πρόσφερες; Μα είναι κουβέντα αυτή;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. K. Γαληνού, πρέπει να συνεχίσουμε αυτή την ενδιαφέρουσα συζήτηση για τον Πλήθωνα σε μια άλλη ανάρτηση, επιβάλλεται!

    Ο Βησσαρίωνας και ο Χαλκοκονδύλης υπήρξαν αρνητικές φιγούρες για την ιστορία της Ρωμιοσύνης: διαβάζοντας όλα τα χρονικά που αναφέρονται στην Άλωση, του 1453, ο Χαλκοκονδύλης γράφει σαν να βρίσκεται σε άλλο τόπο και χρόνο.
    Ο δε βίος και η Πολιτεία του Βησσαρίωνα μιλάνε από μόνες τους: πεθάνανε μέσα στα πλούτη και την δόξα από τους Φράγκους, ενώ κάποιοι άλλοι σφάζονταν σαν κτήνη, την ώρα που θέριζαν στα χωράφια τους...

    Θα τα πούμε εκτενώς, με αναφορές, στο μέλλον, θα μας τιμήσετε με έναν διάλογο περί αυτών...

    Θερμοί χαιρετισμοί,

    Κ.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.