16/9/10

Έτσι "μαγνητίζει" η Βουλγαρία του Έλληνες επενδυτές...

Το έχει διαβάσει κανείς στο υπουργειο Ανάπτυξης;

Του Γιώργου Κράλογλου

Εάν πράγματι αποδώσει η άμεση και ουσιαστική ανταπόκριση του Γενικού Γραμματέα Βιομηχανίας του υπουργείου Ανάπτυξης, κ. Α. Φούρλα, να περάσει σε όλες τις υπηρεσίες και τους εισηγητές για την αναπτυξιακή πολιτική τις επισημάνσεις ομάδας ισχυρών επενδυτών για το πώς μας ανταγωνίζεται η Βουλγαρία στην επενδυτική πολιτική, τότε ίσως έχουμε κάνει το πρώτο ουσιαστικό βήμα για πάταξη της γραφειοκρατίας.


Η υπόθεση με τον παραλληλισμό των πολιτικών για προσέκλυση επενδύσεων μεταξύ Ελλάδος και Βουλγαρίας έχει και βάθος αλλά και ενδιαφέρον.

Ξεκίνησε (όπως μαθαίνω από την επιχειρηματική αγορά) προ διμήνου περίπου, με πρωτοβουλία του κ. Φούρλα να πληροφορηθεί (όπως είπε) «πού κολλάνε οι επενδύσεις και γιατί φεύγουν επενδυτές και επιχειρηματίες της χώρας για την Βουλγαρία και τα Βαλκάνια γενικότερα».

Στις συζητήσεις του διαπίστωσε βέβαια ότι τα ισχυρά κίνητρα, που είναι το χαμηλό εργασιακό κόστος και ο φορολογικός συντελεστής ύψους 10% -έναντι του 45% του ελληνικού- είναι εκτός αρμοδιότητάς του. Όταν όμως πληροφορήθηκε ότι και στις αδειοδοτήσεις υπάρχει τεράστια διαφορά από την ελληνική πρακτική, ζήτησε λεπτομέρειες.

Και τότε παρέλαβε το παρακάτω σημείωμα το οποίο (προς τιμήν του) το μοίρασε σε όλους τους αρμοδίους για να το μελετήσουν και να βρουν σημεία που μπορούν να μεταφερθούν και στην ελληνική επενδυτική πραγματικότητα.

Το σημείωμα αυτό που φρόντισε να βρει και το Capital.gr λέει τα εξής για το επίμαχο θέμα :

«Έχει ιδιαίτερη σημασία νομίζουμε, να μελετήσετε τις Βουλγαρικές πρακτικές γιατί εκτός των άλλων προς την χώρα αυτή εμφανίζεται, από τριετίας, αξιοπρόσεκτο ρεύμα επιχειρηματικής μετανάστευσης από την Ελλάδα.

Στο ειδικότερο αντικείμενο των αδειοδοτήσεων στην βιομηχανία η Βουλγαρία εφαρμόζει συγκεκριμένα μεταξύ άλλων την παρακάτω πρακτική 6 βημάτων:

Βήμα Πρώτο: Κατάθεση των απαιτούμενων από την νομοθεσία επιχειρηματικών σχεδίων. Πρέπει δε να σημειωθεί ότι η επί του συγκεκριμένου αντικειμένου νομοθεσία είναι κωδικοποιημένη, σαφής, απλή, χωρίς παραπομπές και αποτυπώνεται σε μικρά, εύχρηστα και κατατοπιστικά φυλλάδια.

Βήμα Δεύτερο: Σε διάστημα ενός μηνός οι υποψήφιες βιομηχανίες παραλαμβάνουν τις εγκρίσεις για να προχωρήσουν στην υλοποίηση των εγκαταστάσεων (οικοδομικών, παροχών, ηλεκτρολογικών, μηχανολογικών κτλ.).

Βήμα Τρίτο: Ξεκινά η σύννομη διαδικασία υλοποίησης. Οι κατασκευαστικές εταιρείες εκτελούν το έργο με βάση τα σχέδια, έχοντας την ευθύνη για την σωστή εκτέλεση. Την διαδικασία παρακολουθεί ανεξάρτητος μηχανικός που έχει εξουσιοδοτηθεί από το κράτος.

Βήμα Τέταρτο: Μετά το πέρας των εγκαταστάσεων χορηγείται άδεια δοκιμαστικής λειτουργίας 72 ωρών, όπου και ελέγχεται το καλώς έχει των εγκαταστάσεων με βάση τα επιχειρηματικά σχέδια.

Βήμα Πέμπτο: Μία εβδομάδα μετά το καλώς έχει της δοκιμαστικής λειτουργίας των 72 ωρών παραδίδεται στον ενδιαφερόμενο η οριστική άδεια λειτουργίας.

Βήμα Έκτο: Τυχόν διορθώσεις, σημειώνονται και υπογράφονται πάνω στα εγκεκριμένα σχέδια από τον αντίστοιχο μελετητή, ο οποίος έχει και την ευθύνη. Τα τελικά αυτά σχέδια σφραγίζονται από τον αρχιμηχανικό του δήμου με μια απλή διαδικασία.

Σε αντίθεση με τα παραπάνω 6 απλά βήματα που ισχύουν στην Βουλγαρία, στο Ελληνικό Δημόσιο επικρατεί γραφειοκρατία και υπερβολικά παραλογές διαδικασίες στις αδειοδοτήσεις, με εμπλοκή 2-3 υπουργείων και δεκάδων υπηρεσιών, με συνέπεια να απαιτούνται άδειες, εγκρίσεις και υπογραφές που οδηγούν τις επιχειρήσεις σε 1-2 χρόνια αναμονής για την νομιμοποίησή τους.

Όπως αντιλαμβάνεστε, ένα γραφειοκρατικό κύκλωμα όπως αυτό, είναι όχι μόνο στοιχείο αποθάρρυνσης των επενδυτών αλλά και πρόκλησης φαινομένων διαφθοράς.

Νομίζουμε ότι το υπουργείο Οικονομίας πρέπει να αναθέσει σε συγκεκριμένη δική του υπηρεσία τον συντονισμό εκδόσεως των αδειών. Ταυτόχρονα θα πρέπει να απεμπλακούν από το σύστημα αυτό άλλες υπηρεσίες, που μόνο γνωμοδοτούν σε κάθε υποψήφια άδεια, με ευθύνη της παραπάνω υπηρεσίας.

Εάν το υπουργείο δεν μπορεί να σηκώσει αυτό το υπηρεσιακό βάρος, προτείνουμε ως εναλλακτική λύση: Την ανάθεση του συντονισμού εκδόσεως των αδειών σε ιδιωτικά γραφεία που θα λειτουργούν με προϋποθέσεις που θα χαράξει το υπουργείο Οικονομίας που θα έχει και την ευθύνη της παρακολούθησής τους».
capital.gr

8 σχόλια:

  1. Περί Μαφίας,Λαδωμάτων κρατικών υπαλλήλων,προβλημάτων στα Τελωνεία με παράτυπους ελέγχους και τέλος περί κόστους εργασίας καμιά αναφορά.

    Αποτελεί ελληνική πατέντα, γράφουμε ότι μας συμφέρει, όπως μας συμφέρει,όταν μας συμφέρει.

    Τα όσα αναγράφονται στο άρθρο είανι απολύτως σωστά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μια τωρινή ιστορία όπως την άκουσα από φοιτητή νομικής σε σχολή του Λονδίνου τη περασμένη εβδομάδα.

    Αφού ήρθε ο καιρός και αποφοίτησαν οι φοιτητές νομικής και έμεινε μόνο η απονομή των πτυχίων τους, δέκα φοιτητές μιλούσαν μεταξύ τους για τα επόμενα στάδια της επαγγελματικής τους κατάστασης.

    Όλοι ξέρουν πως πρέπει να κάνουν πρακτική.

    Αλλά μόνο οι δύο από αυτούς όπως άκουσα έχοντας γνωστό τον κ. Ψωμιάδη, καταφέραν και έχουν ήδη τη θέση τους ως εξασκούμενοι στη Θεσσαλονίκη.

    Λέτε να παίζει ρόλο ο βαθμός του πτυχίου; Λέτε να παίζει ρόλο η σχολή; Λετε να παίζει ρόλο η καταγωγή;

    Μάλλον όπως και πολλές άλλες φορές το έζησα, παίζει ρόλο μόνο η συμμαχία πολιτικών γνωριμιών και ανταλλαγμάτων.

    Τώρα για ποια θεωρία ανταγωνισμού μιλάτε;

    Ποιος θέλει να ξέρει θεωρίες όταν έχει μπάρμπα στη κορώνη;

    Περαστικά μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είναι ένα τρανό παράδειγμα γιατί έχουμε τόσους πολλούς δημόσιους υπαλλήλους.
    Πως δικαιολογούνται οι θέσεις τους και πως δικαιολογείται και μέρος του δανεισμού μας για να τους πληρώνουμε .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. To λυπηρότερο και εξευτελιστικότερο είναι ότι μιλάμε για μία χώρα που ήταν ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ πριν λίγο καιρό...
    Εξ ορισμού δεν δούλευε τίποτα, και τώρα μας βάζουν ΚΑΙ φακούς επαφής ΚΑΙ γυαλιά....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η κατά Porter θεωρία συστοιχιών έχει εξελιχθεί πολύ πλέον - αλλά στο Υπ. Ανάπτυξης δεν ξέρουν ούτε τη βασική. Δεν είναι θέμα κυβέρνησης αλλά επιπέδου δημοκρατίας: κανένα κόμμα δεν επενδύει σε ουσία, γιαυτό και δεν έχουμε εθνικό αναπτυξιακό σχεδιασμό.

    Πριν από λίγο είδα μέλλοντα Γενικό Διευθυντή Υπουργείου να δηλώνει:
    "ΝΑ και αν πιστοποιηθούμε και τρέξουμε έργα! Αν δεν τα σκάσουν, εγώ δεν δουλεύω: προτιμώ να τρέξω ένα εργάκι αυτεπιστασίας από εκεί που δεν χρειάζεται πιστοποίηση και να έχω το κεφάλι μου ήσυχο."

    ΑΥΤΗ είναι αξιοκρατία...

    OPEN, Χολαργός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Οι διαδικασίες στην Ελλάδα είναι γελοίες. Θα έπρεπε να τα σβύσουν ΟΛΑ και να τα ξαναγράψουν απο την αρχή. Ξάδερφος μου προσπαθούσε να φτιάξει μπακάλικο ο νάθρωπος και έφαγε 6 μήνες καθυστέρηση απο την πολεοδομία γιατί στα σχέδια τα παντζούρια, του προϋπάρχοντος κτιρίου, ήταν πράσινα ενώ στην πορεία τα είχαν ξαναβάψει άλλο χρώμα! Μετά απο αυτο τι να πει κανείς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Έχει προσπαθήσει κανείς να βρει πληροφορίες απο site υπουργείου; Πληροφορίες για έναρξη επιχείρησης ή επιδοτήσεις κλπ ;
    Είναι τόσο κακοσχεδιασμένα και "φορτωμένα" που ΑΝ βρεις κάτι θες 10 μεταφραστές για να καταλάβεις τι γράφουν. Σε μια παράγραφο έχει 15 παραπομπές σε προηγούμενους νόμους, ρυθμίσεις, υπουργικές αποφάσεις κλπ Γραμμένα απο γραφειοκράτες για γραφειοκράτες.
    Βρε, γράψτε όμορφα και καθαρά 5 πράγματα να ξέρει με μια ματιά ο καθένας τι ζητάτε για κάθε πρόγραμμα ή για καθε επιχείρηση.
    Μπήκα στο site του υπουργείου αγροτικής ανάπτυξης έψαξα πόση ώρα τι χρειάζεται κάποιος για να ξεκινήσει ως νέος αγρότης, ποιες καλλιέργειες προτείνονται, ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσω....Ανάθεμα και αν βρήκα έστω μισή πληροφορία. Εκτός υπουργείων βρίσκεις 500 πράγματα εντός...δεν έχει νόημα ούτα να προσπαθήσεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ 5:12 μ.μ.

    Υπάρχει συγκεκριμένος λόγος που συμβαίνει αυτό: ΚΑΙ οι δημόσιοι υπάλληλοι που ψάχνουν για γρηγορόσημο ΚΑΙ οι ψευτοσύμβουλοι επιχειρήσεων έχουν κέρδος από αυτή την πολυπλοκότητα - αλλιώς οι υπηρεσίες τους δεν έχουν αξία.

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το "ΕΡΜΗΣ", το οποίο θα ήταν το κέντρο της δημόσιας διοίκησης - κατέληξε αχταρμάς πολυπλοκότητας... Αντί να ξεκινήσουν με την καταγραφή των διαδικασιών, ούτως ώστε να τις ελαχιστοποιήσουν και να βελτιστοποιήσουν τη διαδικασία, αυτό που έκαναν ήταν να βάλουν το χάος στο διαδίκτυο...

    Επίσης η προσπάθεια του http://labs.opengov.gr/2010/01/31/1847 κατέληξε σε ένα σκιάχτρο άνευ αποτελέσματος.

    Αν δεν γίνουν ουσιαστικές τομές, αποτέλεσμα δεν θα υπάρξει. Η μόνη ελπίδα είναι η ελαχιστοποίηση των συμβούλων των Υπουργών, η κατάργηση των Υφυπουργών και η δημιουργία ενός σοβαρού Γραφείου Πρωθυπουργού στα πρότυπα της Αγγλίας (όχι από κολλητούς και φίλους φίλων).

    OPEN Χολαργός

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.