4/9/10

Η μυστική συμφωνία Ερντογάν - Βαρθολομαίου

Πριν από περίπου έναν χρόνο, ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο, ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν επισκέφθηκε την Πρίγκηπο. Εγινε ο πρώτος τούρκος πρωθυπουργός που πήγε εκεί, επισκεπτόμενος και το περίφημο Ορφανοτροφείο. Ο κ. Ερντογάν συναντήθηκε με τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο, σε μία κίνηση που όπως απεδείχθη μόνο συμβολική δεν ήταν.

Ο πρωθυπουργός της Τουρκίας και ο Οικουμενικός Πατριάρχης έβαλαν τότε τις βάσεις μιας άτυπης συμφωνίας, με αμοιβαίο όφελος. Ο πρώτος θα βελτίωνε σημαντικά την έξωθεν καλή μαρτυρία της Αγκυρας στο πεδίο των θρησκευτικών ελευθεριών- κρίσιμο για την ευρωπαϊκή του προοπτική. Ο δεύτερος θα άνοιγε τον δρόμο για την ικανοποίηση χρόνιων αιτημάτων του Φαναρίου.

Η Αθήνα καλωσόρισε τα «θετικά βήματα» που πραγματοποιεί η Αγκυρα έναντι του Οικουμενικού Πατριαρχείου και θεωρεί ότι κινούνται στη «σωστή κατεύθυνση». Αυτό τόνισε, μετά τη συνάντησή του με τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο ο κ. Δ. Δρούτσας , ο οποίος επισκέφθηκε αυτή την εβδομάδα το Φανάρι μετά τη συνάντηση την οποία είχε με τον τούρκο υπουργό Εξωτερικών Αχμέτ Νταβούτογλου. Από την πλευρά του, ο κ.κ. Βαρθολομαίος δήλωσε μετά τη συνάντηση αυτή ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Οικουμενικό Πατριαρχείο «επιλύονται το ένα μετά το άλλο» και μίλησε για «σταθερά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση από την πλευρά της τουρκικής κυβέρνησης» .

Οι παρατηρητές της «δύσκολης σχέσης» Αγκυρας και Φαναρίου σημειώνουν ότι τέσσερα ήταν τα βασικά σημεία της συνεννόησης των κ.κ. Βαρθολομαίου και κ. Ερντογάν. Και στην προώθησή τους έπαιξε σημαντικό ρόλο η παρέμβαση του αμερικανού προέδρου Μπαράκ Ομπάμα κατά την επίσκεψή του στην Τουρκία την άνοιξη του 2009.

Το πρώτο θέμα αφορούσε την αποδοχή της οικουμενικότητας και της μη επέμβασης στα θρησκευτικά ζητήματα. Σε αυτό, ιδιαίτερα σημαντική ήταν η δήλωση του κ. Ερντογάν κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα τον περασμένο Μάιο. «Αν με ενοχλεί η οικουμενικότητα του Πατριάρχη; Φυσικά όχι.Δεν ενόχλησε τους προκατόχους μου,τους προπάτορές μου, και θα ενοχλήσει εμένα;» ήταν η απάντησή του σε σχετικό ερώτημα.

Το δεύτερο ζήτημα ήταν η αναγνώριση της νομικής προσωπικότητας του Πατριαρχείου. Κομβικό σημείο θεωρείται η ουσιαστική αποδοχή εκ μέρους της Αγκυρας της απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) για την επιστροφή του Ορφανοτροφείου της Πριγκήπου στο Φανάρι. Ουσιαστικά, το ΕΔΑΔ αναγνώρισε με την απόφαση αυτή τη νομική προσωπικότητα του Πατριαρχείου το οποίο μπορεί να έχει πλέον στην κυριότητά του ακίνητη περιουσία.

Το τρίτο σημείο ήταν η παρέμβαση της κυβέρνησης Ερντογάν στο θέμα της εκλογής Πατριάρχη. Η Αγκυρα αποφάσισε να επιτρέψει τη χορήγηση της τουρκικής υπηκοότητας σε μέλη της Αγίας και Ιεράς Συνόδου που δεν την έχουν, ώστε να διευκολυνθεί η εκλογή όταν αυτή θα γίνει. Η τουρκική νομοθεσία απαιτεί την κατοχή της υπηκοότητας για να εκλεγεί κάποιος Πατριάρχης.

Το τέταρτο και τελευταίο σημείο είναι η επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Πρόκειται, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, για το «βαρύ χαρτί» της Αγκυρας και θα το πουλήσει ακριβά. Ηδη, πάντως, τούρκοι αξιωματούχοι έχουν προετοιμάσει το έδαφος με δηλώσεις τους, ενώ η πρόσφατη έκθεση που έγινε εκεί έχει αυξήσει ακόμη περισσότερο τις προσδοκίες.

ΒΗΜΑ

7 σχόλια:

  1. ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ
    Οι συμβιβασμοί είναι κατανοητοί, ιδίως όταν ο άλλος έχει καιτο μαχαιρικαι το πεπόνι. Ωστόσο οι συμβιβασμοί αυτοί δεν αφορούν μόνο στον Πατριάρχη και στην Τουρκία αλλά σχετίζονται και με την Ελλάδα. Τι καλούμεθα να δώσουμε εμείς; Πχ μια λειτουργία στην Παναγία τη Σουμελά ή η Χαλκη δεν είναι αρκετό, νομίζω, για να δοθεί ως αντάλλαγμα ένα (μόνιμο) τζαμί εδώ.
    Δεν μπορεί να πληρώσει η Ελλάδα την επίλυση των διαφορών Πατριαρχείου-Τουρκίας.
    Το Πατριαρχείο είναι ΔΙΕΘΝΕΣ και όχι ελληνοτουρκικό θέμα και η θρησκευτική του πλευρά κρύβει άλλα σηαμντικότερα ζητήαμτα διεθνούς επιρροής Ρωσίας-ΗΠΑ-Τουρκίας, όπως όλοι ξέρουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. [...] Το τέταρτο και τελευταίο σημείο είναι η επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Πρόκειται, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, για το «βαρύ χαρτί» της Αγκυρας και θα το πουλήσει ακριβά. [...]

    Ο γενοκτονος Τουρκος μια χαρα διαπραγματευεται.

    Αφου εξοντωσε και ξεριζωσε για παντα απο τα χιλιετη, πατροπαραδοτα εδαφη τους Αρμενιους, Συρο-Χαλδαιους και Ελληνες, ζηταει βεβαιος και τα ρεστα.

    Χαιρετισματα στην κατεχομενη Κωσταντινουπολη.

    - dhimmi no more, "It is Constantinople and not Istanbul part deux",
    Reader comment on item: Turkey in Cyprus vs. Israel in Gaza,
    in response to reader comment: "Istanbul - a city created by the Turkish Postal Service Law on 28.03.1930 !",
    http://www.danielpipes.org/comments/177626

    Δημοκριτος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ο βαρθολομαίος μάλλον καλά κάνει διότι αν έχουν έτσι τα πράγματα
    1, δεν έχει άλλες επιλογές
    2. εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα του πατριαρχείου
    3. επιτυγχάνει σιγά σιγά την ανάπτυξη του πατριαρχείου
    4. εφόσον αναπτυχθεί το πατριαρχείο θα αποτελέσει ένα σημείο ανάσχεσης του ισλάμ που δομικά αποτελεί πλέον διεθνή απειλή (τζιχάντ κλπ)
    5. η ανάδειξη - επάνδρωση κλπ τόσων χριστιανικών μνημείων της μικρασίας (πόντος-ιωνία-καππαδοκία-κωνσταντινούπολη -λυκία κλπ) θα αναδείξη ταυτόχρονα και την ελληνικότητα διότι όλα τα μνημεία έχουν και ελληνικό χαρακτήρα π.χ. γλώσσα, τέχνη κλπ
    6. στην τουρκία υπάρχουν κρυπτοχριστιανοί και εξισλαμισθέντες τουρκόφωνοι άλλοι με ελληνική συνείδηση. εφόσον προχωρήσουν οι θρησκευτικές ελευθερίες ο καθένας θα μπορεί να επιλέξει ελεύθερα τη θρησκεία του ίσως και τη γλώσσα του. από κεί και πέρα ανοίγει ο δρόμος και για τον αυτοπροσδιορισμό του κάτι που μόνο κέρδος σημαίνει για την αυτοψωροκώσταινα
    7. το πατριαρχείο δεν συνδέεται μόνο με την ελλάδα ως οικουμενικό, διατηρεί όμως προβαδίζοντα τα ελληνικά στοιχεία.
    8.η ελληνική εξωτερική πολιτική - αν ποτε εργαστεί για τα συμφέροντα της χώρας-δεν έχει λόγο ν αναμιχθεί εμφανώς στο θέμα. μπορεί να υποστηρίξει εμμέσως. σε καμμία περίπτωση ανταλλάγματα με καπελώματα για τζαμιά κλπ. αλλά αφού τα δίνουμε μόνοι μας στους τουρκαλάδες - τούρκοι δάσκαλοι στη θράκη, καπέλωμα των ελλήνων πομάκων από τους τούρκους τι να πούμε;
    9. τα δικαιώματα του πατριαρχείου απορρέουν και από τις διεθνείς συμβάσεις και από το διεθνές δίκαιο και αφορούν όλους τους ορθοδόξους λαούς, τις κυβερνήσεις τους, διεθνείς φορείς κ.α.

    10.και για πολλούς άλλους λόγους αν η ελλάδα χειριστεί έξυπνα το θέμα όφελος θα έχει.

    υπάρχει ελληνική εξωτερική-εθνική πολιτική;
    και για ν απαντήσω ο ίδιος ΟΧΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ο βαρθολομαίος μάλλον καλά κάνει διότι αν έχουν έτσι τα πράγματα
    1, δεν έχει άλλες επιλογές
    2. εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα του πατριαρχείου
    3. επιτυγχάνει σιγά σιγά την ανάπτυξη του πατριαρχείου
    4. εφόσον αναπτυχθεί το πατριαρχείο θα αποτελέσει ένα σημείο ανάσχεσης του ισλάμ που δομικά αποτελεί πλέον απειλή (τζιχάντ κλπ)
    5. η ανάδειξη - επάνδρωση κλπ τόσων χριστιανικών μνημείων της μικρασίας (πόντος-ιωνία-καππαδοκία-κωνσταντινούπολη -λυκία κλπ) θα αναδείξη ταυτόχρονα και την ελληνικότητα διότι όλα τα μνημεία έχουν και ελληνικό χαρακτήρα π.χ. γλώσσα
    6. στην τουρκία υπάρχουν κρυπτοχριστιανοί και εξισλαμισθέντες τουρκόφωνοι άλλοι με ελληνική συνείδηση. εφόσον προχωρήσουν οι θρησκευτικές ελευθερίες ο καθένας θα μπορεί να επιλέξει ελεύθερα τη θρησκεία του ίσως και τη γλώσσα του.
    7. το πατριαρχείο δεν συνδέεται μόνο με την ελλάδα ως οικουμενικό, διατηρεί όμως προβαδίζοντα τα ελληνικά στοιχεία.
    8.η ελληνική εξωτερική πολιτική - αν ποτε εργαστεί για τα συμφέροντα της χώρας-δεν έχει λόγο ν αναμιχθεί εμφανώς στο θέμα. μπορεί να υποστηρίξει εμμέσως. σε καμμία περίπτωση ανταλλάγματα με καπελώματα για τζαμιά κλπ. αλλά αφού τα δίνουμε μόνοι μας στους τουρκαλάδες - τούρκοι δάσκαλοι στη θράκη, καπέλωμα των ελλήνων πομάκων από τους τούρκους τι να πούμε;
    9. τα δικαιώματα του πατριαρχείου απορέουν και από τις διθνείς συμβάσεις και από το διεθνές δίκαιο και αφορούν όλους τους ορθοδόξους λαούς, τις κυβερνήσεις τους, διεθνείς φορείς.
    και για πολλούς άλλους λόγους αν η ελλάδα χειριστεί έξυπνα το θέμα όφελος θα έχει.
    υπάρχει ελληνική εξωτερική-εθνική πολιτική;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. «Αν με ενοχλεί η οικουμενικότητα του Πατριάρχη; Φυσικά όχι.Δεν ενόχλησε τους προκατόχους μου,τους προπάτορές μου, και θα ενοχλήσει εμένα;»

    Τότε γιατί δεν την αναγνωρίζει;

    @ 3:42 μ.μ.

    >εφόσον αναπτυχθεί το πατριαρχείο θα αποτελέσει ένα σημείο ανάσχεσης του ισλάμ που δομικά αποτελεί πλέον απειλή (τζιχάντ κλπ)<

    Πώς θα ανασχέσει το ισλάμ το πατριαρχείο; Δεν το καταλαβαίνω αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το Ισλάμ το έφερε μετά Βαϊων και κλάδων το 1453 και θα το ανασχέσει τώρα; Ωραία πλάκα, γέλασα... και ήμουν και στεναχωρεμένος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΠΡΑΓΜΑΤΙ,Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΓΕΝΝΑΔΙΟΣ
    ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΤΥΧΑΙΟΣ.ΕΠΙ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ,ΔΗΛΑΔΗ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ
    ΠΟΛΗΣ,ΕΙΧΕ "ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΤΙΤΛΟΥΣ"
    ΑΝΩΤΑΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ.ΣΥΓΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΔΗΛΑΔΗ.
    "ΕΣ ΕΔΑΦΟΣ ΠΟΙΕΙΝ"ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΝΤΟΛΗ
    ΕΙΧΕ Ο ΦΟΒΕΡΟΣ ΑΛΑΡΙΧΟΣ,ΚΑΙ ΚΑΤΕΣΤΡΕΨΕ ΟΛΟΝ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ
    ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΝ.ΤΑ ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΑ ΤΩΝ
    ΚΑΤΑΣΤΡΕΜΜΕΝΩΝ ΚΤΙΣΜΑΤΩΝ,ΤΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΠΑΝΤΟ..ΔΕΛΦΟΥΣ,ΟΛΥΜΠΙΑ,ΛΥΚΑΙΟΝ ΟΡΟΣ...ΑΥΤΑ ΤΑ ΕΡΕΙΠΙΑ ΕΙΔΕ
    Ο ΠΑΝΙΕΡΩΤΑΤΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΣΤΗΝ
    ΙΜΒΡΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΕΝΕΔΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ,ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΒΓΑΛΕ ΜΙΛΙΑ.ΜΙΛΑΓΕ
    ΜΟΝΟΝ ΣΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ ,ΕΡΕΙΠΙΑ..
    ΣΩΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΑ,ΤΟΥΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ...ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗΣ ΓΗΣ,ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΗΘΙΚΑ
    ΚΑΤΑΣΤΡΑΜΕΝΟΥΣ ,ΚΑΤΑΤΡΕΓΜΕΝΟΥΣ..
    ΟΛΑ ΙΣΟΠΕ-ΔΩΣΤΕ ΤΑ ....ΓΕΝΝΑΙΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.