12/9/10

ΔΙΔΩ ΣΩΤΗΡΙΟΥ Ο ύμνος στη μικρασιατική γη

Τα Ματωμένα χώματα (1962), το δεύτερο μυθιστόρημα της Σωτηρίου, είναι ένα από τα αρτιότερα και γνωστότερα βιβλία για τη ζωή στις χαμένες πατρίδες πριν από τη μικρασιατική καταστροφή αλλά και για την τραγωδία του 1922.

Πιθανότατα και το πιο πολυδιαβασμένο, αφού αριθμεί πλέον 98 εκδόσεις και 404.000 αντίτυπα. Για τη δημιουργία του συνδυάστηκαν με απόλυτη επιτυχία πολλοί παράγοντες.

Πρώτα από όλα τα προσωπικά βιώματα της Διδώς, που γεννήθηκε το 1919 στο Αϊδίνι και κατόρθωσε να διαφύγει από τη Σμύρνη λίγες μόλις ημέρες πριν από την πυρπόλησή της. Επειτα το συγγραφικό της ταλέντο μαζί με την πολύχρονη πείρα της στο δημοσιογραφικό ρεπορτάζ, η καίρια χρήση του λόγου και η οξύτατη παρατηρητικότητα. Επιπλέον οι αριστερές ιδέες της, που διαμόρφωσαν την κριτική στάση της απέναντι στα γεγονότα. Τέλος, οι αυτοβιογραφικές σημειώσεις ενός μικρασιάτη πρόσφυγα, που η Σωτηρίου στον πρόλογο του βιβλίου της τον χαρακτηρίζει « σαράντα χρόνια λιμενεργάτη συνδικαλιστή,μαχητή της Εθνικής Αντίστασης ».

Τοποθετώντας τον ως πρωταγωνιστή στο μυθιστόρημα, στοχεύει ακριβώς στο να μη χαθεί η ζωντανή μαρτυρία εκείνων που έζησαν τη θύελλα του πολέμου και της καταστροφής. Η Σωτηρίου, όπως προηγουμένως ο Στρατής Δούκας στην Ιστορία ενός αιχμαλώτου


Η Διδώ Σωτηρίου (1929), χρησιμοποίησε ως πρώτη ύλη το γραπτό ενός υπαρκτού προσώπου, μεταπλάθοντάς το με μεγάλη δεξιοτεχνία σε λογοτεχνικό κείμενο.

Ο πρωταγωνιστής, Μανώλης Αξιώτης, χωρικός από τον Κιρκιντζέ αφηγείται την ιστορία του από την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα ως το 1922, την αναγκαστική επιστράτευσή του, τη φρίκη των Ταγμάτων Εργασίας, τις προσπάθειές του να δραπετεύσει από αυτά, τη στράτευσή του στον ελληνικό στρατό, την αγωνία του να σώσει την οικογένειά του στην καταστροφή της Σμύρνης και την τελική σωτηρία του.

Μέσα στη μεγάλη ρεαλιστική παράδοση, με πολλά ηθογραφικά στοιχεία, η συγγραφέας κατόρθωσε να ζωγραφίσει μια πλατιά τοιχογραφία της σκληρής ζωής των ελλήνων χωρικών της Μικράς Ασίας και της ειρηνικής συνύπαρξής τους με τους τούρκους αγρότες. Κοινό στοιχείο αυτού του μυθιστορήματος με το σύνολο σχεδόν της πεζογραφίας των χαμένων πατρίδων είναι ο ύμνος στη μικρασιατική γη, στην αφθονία και στον πλούτο του ευλογημένου τόπου, η προβολή της ομορφιάς της Σμύρνης (που αναδείχτηκε σε πόλησύμβολο της Εξόδου) και η διανθισμένη με μικρασιατικούς ιδιωματισμούς και τουρκικές λέξεις γλώσσα.

Η Σωτηρίου μέσω του πρωτοπρόσωπου αφηγητή της, που ωριμάζει ψυχικά και πνευματικά μέσα από τις τραγικές εμπειρίες του, επισημαίνει τους λόγους της μεγάλης συμφοράς και κατονομάζει θαρραλέα τους αίτιους. Οι ήρωές της δεν διαιρούνται αντιθετικά σε Ελληνες και Τούρκους, αλλά σε πλούσιους και φτωχούς, δίκαιους και άδικους. Αποδίδει την ευθύνη της μικρασιατικής καταστροφής όχι στην αντιπαλότητα των δύο λαών, αλλά σε παράγοντες όπως η διείσδυση των Μεγάλων Δυνάμεων, που επιδίωκαν σχέσεις (κυρίως οικονομικές και εμπορικές) με την Τουρκία, ο αυξανόμενος τουρκικός εθνικισμός, η κακή εξωτερική πολιτική της Ελλάδας η απληστία ορισμένων Ελλήνων για περισσότερα κέρδη, που τους οδηγούσε σε κακή συμπεριφορά απέναντι στους Τούρκους και στους ομοεθνείς τους κ.ά.

Η Ερη Σταυροπούλου είναι καθηγήτρια της Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

ΒΗΜΑ

8 σχόλια:

  1. Ειναι αλλο πραγμα η συνυπαρξη ,
    πολιτων με αλλη γλωσσα ,θρησκεια,
    γενος που θελει να αυτοπροσδιοριζεται,και αλλο οι
    κακες πραξεις-συμπεριφορες ορισμενων που θεωρουν οτι ειναι
    οι εκλεκτοι του ΘΕΟΥ...
    Οι πραξεις των Τουρκων διαχρονικα ειναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ.
    ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΛΗΣΜΟΝΙΑ.
    ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΦΙΛΙΑ,ΕΑΝ ΤΟ ΘΕΛΟΥΝ ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ.....
    ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΣΥΓΓΝΩΜΗ.
    Τωρα για τους συγγραφεις.
    α]Και βεβαια Η ΑΕΙΜΝΗΣΤΗ ΔΙΔΩ
    ΠΟΝΟΥΣΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΗΣ....
    περιγραφοντας οτι περνουσαν καλα...
    ταχα τε...αθωωνει τους ΔΡΑΣΤΕΣ
    τους καυμενους καλους Τουρκους...
    β]Αντιθετα ο αειμνηστος
    ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ,ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ τις
    σκληρες σκηνες,τες βασανους των
    Ελληνων...με αποτελεσμα ,οταν το
    διαβαζεις,να σε πιανει πονος,
    θλιψη,κακια...αλλα το σπουδαιοτερο
    ...ΜΕΤΑΛΟΣ ΤΡΟΜΟΣ,οτι εαν μιλησεις
    φωναξεις ,θα παθεις τα ιδια...
    η στην χειροτερη λανθασμενη περιπτωση οτι εισαι "ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ",
    ΠΑΛΙΟ ΡΑΤΣΙΣΤΗΣ...
    Φυσικα και οι ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ
    ουτε οι καλλιτεροι ,ουτε οι χειροτεοι ,,,καπου στην μεση ειναι
    η αληθεια...Η ΑΡΜΟΝΙΑ...
    Ομως οι πολιτικες μας ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ
    ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΩΡΗΤΙΚΕΣ ...μεχρι του
    σημειου της ΥΠΟΤΕΛΕΙΑΣ,ΤΟΥ
    ΡΑΓΙΑΔΙΣΜΟΥ,...οτι κατι κακοι
    ταχατε μας σπρωχνανε...στηνΣΜΥΡΝΗ.
    ΚΑΙ ΠΡΟΧΘΕΣ ΤΟ AL JAZEERA,
    εδειξε ο τι την ΣΜΥΡΝΗ ΜΑΣ ΤΗΝ
    ΕΚΑΨΑΝ ...ΟΙ ΚΑΚΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ..
    Γκαιμπελιστικα λογια...
    πες πες ..ψεματακια...στο τελος
    κατι θα μεινει ...
    ΟΧΙ ΣΤΟ ΜΙΣΟΣ.ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ.
    ΤΟΤΕ ΜΟΝΟ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΛΟΣ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ.
    ΟΛΑ ΣΤΟ ΦΩΣ...ΟΧΙ ΣΥΓΚΑΛΥΨΗ..
    ΔΙΟΤΙ ΟΙ ΔΡΑΣΤΕΣ ΑΠΟΘΡΑΣΥΝΟΝΤΑΙ...
    ΚΑΙ ΘΑ ΤΟ ΞΑΝΑΚΑΝΟΥΝ..ΠΑΛΙ ΣΤΟ
    ΜΕΛΛΟΝ....
    ΑΞΕΧΑΣΤΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ ΣΑΣ ΧΑΙΡΕΤΩ.


    [ ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ,ΤΗΝ ΣΜΥΡΝΗ,
    ΤΗΝ ΩΡΑΙΑ ΠΟΛΙ...TZ.HORTON.]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. παιδιά διορθώστε με αν κάνω λάθος αλλά γιατί θα πρέπει η Μικρά - Ασία να είναι στο σήμερα μια χαμένη πατρίδα? Πατρίδα έχω και είναι η Ελλάδα...

    Μανώλης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ Μανώλη 11:10 π.μ.

    Χαμένη πατρίδα είναι γι αυτούς που εκδιώχθηκαν από εκεί. Ήταν το σπίτι τους, πώς να το κάνουμε.

    Αυτό που εγώ διερωτώμαι είναι, αν όλοι αυτοί, όπως τον "Μανώλη" του μυθιστορήματος, είχαν συνείδηση ελληνική, ή απλώς ένοιωθαν ότι αυτό που τους χωρίζει από τους άλλους είναι η θρησκεία. "Εγώ Χριστό κι εσύ Αλλάχ, όμως κι οι δυο μας αχ και βαχ", ή κάπως έτσι έλεγε ένα τραγούδι και θαρρώ πως έλεγε την αλήθεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ,Η ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑ,
    ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ,ΙΔΕΑ.
    ΕΙΝΑΙ ΠΑΝ[γ]ΚΟΣΜΙΟΣ.
    ΓΙ ΑΥΤΟ ΜΑΣ ΠΟΛΕΜΑΝΕ ΠΑΝ[ΤΟΥ]
    ΤΟ ΦΩΣ ΠΟΛΕΜΑΝΕ...
    [ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΡΟ ΣΚΟΤΑΔΙ,ΠΕΦΤΕΙ ΛΙΓΟ
    ΠΡΙΝ ΝΑ ΦΕΞΕΙ.]ΔΙΑΙΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ,Η ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑ,
    ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ,ΙΔΕΑ.
    ΕΙΝΑΙ ΠΑΝ[γ]ΚΟΣΜΙΟΣ.
    ΓΙ ΑΥΤΟ ΜΑΣ ΠΟΛΕΜΑΝΕ ΠΑΝ[ΤΟΥ]
    ΤΟ ΦΩΣ ΠΟΛΕΜΑΝΕ...
    [ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΡΟ ΣΚΟΤΑΔΙ,ΠΕΦΤΕΙ ΛΙΓΟ
    ΠΡΙΝ ΝΑ ΦΕΞΕΙ.]ΔΙΑΙΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τα "Ματωμένα χώματα" είναι ένα κατ΄ ουσίαν ανθελληνικό βιβλίο. Έστω κι αν μιλά για τα αμελέ ταμπουρού ή για τις αγριότητες των Τούρκων, πράγματα τα οποία δεν μπορούσε να αποκρύψει.

    Κωνσταντίνος εκ Κύπρου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μου κάνει αίσθηση το γεγονός ότι, φίλε Καυκάσιε και φίλοι του Ινφογνώμονα, δεν προωθείται τ' Αϊβαλί η πατρίδα μου του Κόντογλου.

    Ο Κόντογλου θεωρείτω πάντα περιθωριακός, μιας και ήτανε ανένταχτος σε κλίκες.

    Μπορεί να συγκριθεί ο Βενέζης και η Σωτηρίου με τον γίγαντα Κόντογλου; ...ούτε κατά διάννοια. Το δε μνημειώδες έργο του κυρ-Φώτη για τις ΑΛΗΣΜΟΝΗΤΕΣ (και ΠΟΤΕ χαμένες!) πατρίδες δεν σε συγκινεί απλά, σε ξεσηκώνει, σου φέρνει μια ψυχική ανάταση και αισιοδοξία για το μέλλον...

    Διαβάστε τα έργα του Κόντογλου αδελφοί...για να δείτε ποιοί ήμαστε και ποιοί είμαστε τώρα...

    Αλλά υπάρχει Κράτος και Παρακράτος που προωθεί συγκεκριμένες μετριότητες, επισκιάζοντας το έργο αυτών που μπορούνε να ξεσηκώσουνε τον άνθρωπο, και να τον απογειώσουνε...

    Κρίμα, γιατί οι μεγαλύτεροι των γραμμάτων μας, οι πραγματικοί μάστορες του λόγου, με αίσθημα αληθινό, δεν είναι γνωστοί στις νεότερες γενεές.

    Κ.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ Κωνσταντίνο εκ Κύπρου

    Την ίδια αίσθηση έχω κι εγώ. Δεν είναι τυχαίο που διάλεξαν αυτό το βιβλίο πριν δύο χρόνια να το μοιράσουν στα σχολεία, σαν συμπλήρωμα του βιβλίου Ιστορίας Στ' Δημοτικού της Ρεπούση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.