16/9/11

Ποιούς Ενοχλεί η Ρωμαιοσύνη;

Απάντηση του Κυριάκου Παπαδόπουλου στο σχόλιο του Πιγκουίνου
Επειδή αρκετά ειπώθηκαν στον Ινφογνώμονα, τελευταία, κι επειδή τα ηλεκτρονικά μηνύματα γράφονται συνήθως σε πραγματικό χρόνο, οπότε ο σχολιασμός μετατρέπεται γρήγορα σε μια ανθρωποφαγική αρένα όπου κάποιοι εκτονώνουν τα πιο κτηνώδη πάθη τους, μπαίνω στον κόπο να γράψω μερικά πράγματα με τρόπο συστηματικό.
Είμαι βέβαιος ότι πολλοί είναι τόσο βαρειά δογματισμένοι, που αδυνατούν να αρθρώσουν λόγο με επιχειρήματα. Δεν γράφω γι’ αυτούς. Γράφω για τους εκλεκτούς φίλους του Ινφογνώμονα, με τους οποίους ανταλλάξαμε κατά καιρούς απόψεις: διαφωνήσαμε, συμφωνήσαμε...πάντως έγινε διάλογος!
Πριν ξεκινήσουμε τον σχολιασμό, θα σας συνιστούσα να δώσετε σημασία στο επιλογικό σχόλιο του Clifton R. Fox, στην εργασία του «What, if Anything, is a Byzantine» [1].
The names by which things are called are important in shaping our interpretation of reality. People are often surprised to discover that historical labels which define the past are inventions of later scholarship and ideology, not parts of the past itself. Men and women of the Middle Ages did not know that they lived in the Middle Ages: people who lived in Classical Athens or Renaissance Italy suffered the same disability. The people of the "Byzantine Empire" had no idea that they were Byzantine. They regarded themselves as the authentic continuators of the Roman world: the Romans living in Romania.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν τον σχολιασμό μερικών θέσεών σας. Καταρχάς, αναφέρεστε συνήθως στον αρχαίο λατινόφωνα Ρωμαίο ποιητή Οράτιο (Quintus Horatius Flaccus, 65-8 π.Χ.), και στην περίφημη ρήση [2] του για τον ελληνιστικό-ελληνόφωνα κόσμο:
Fabula, qua Paridis propter narratur amorem
Graecia barbariae lento conlisa duello,
stultorum regum et populorum continet aestum.
που σίγουρα θα την θυμάστε από τα χρόνια του δημοτικού, όπου δινόταν έμφαση από τον δάσκαλο, στο ότι «οι Ρωμαίοι μας κατέκτησαν με τα όπλα, κι εμείς τους κατακτήσαμε με τον πολιτισμό μας». Το πρόβλημα ωστόσο αυτού του ιδεολογήματος, το οποίο στηρίζεται αποκλειστικά σε μια ρήση ενός αρχαίου Λατίνου, και χρησιμοποιείται από εσάς και τους ομοίους σας για να κατακριθεί η υπερχιλιετής πορεία μιας Αυτοκρατορίας, είναι ότι αγνοεί ότι υπάρχουν και άλλες τέτοιες πολλές «αντιφάσεις» στον αρχαίο κόσμο. Θα γνωρίζετε, για παράδειγμα, την παρακάτω ρήση του Δημοσθένους, για τους Μακεδόνες [3]:
31.) ἐποίει, οὐκ ἐνεῖναι λέγειν. εἰ δέ γε δοῦλος ἢ ὑποβολι-
μαῖος τὰ μὴ προσήκοντ’ ἀπώλλυε καὶ ἐλυμαίνετο, Ἡράκλεις
ὅσῳ μᾶλλον δεινὸν καὶ ὀργῆς ἄξιον πάντες ἂν ἔφησαν εἶναι.
ἀλλ’ οὐχ ὑπὲρ Φιλίππου καὶ ὧν ἐκεῖνος πράττει νῦν, οὐχ
οὕτως ἔχουσιν, οὐ μόνον οὐχ Ἕλληνος ὄντος οὐδὲ προσή- (5)
κοντος οὐδὲν τοῖς Ἕλλησιν, ἀλλ’ οὐδὲ βαρβάρου ἐντεῦθεν
ὅθεν καλὸν εἰπεῖν, ἀλλ’ ὀλέθρου Μακεδόνος, ὅθεν οὐδ’
ἀνδράποδον σπουδαῖον οὐδὲν ἦν πρότερον πρίασθαι

Ή τα λόγια του Αριστόξενου για τον Πλάτωνα [4]:
Ἀριστόξενος δ’ ἐν τοῖς ἱστορικοῖς ὑπομνήμασί [fr. 83 FHG II 290] φησι Πλά-
τωνα θελῆσαι συμφλέξαι τὰ Δημοκρίτου συγγράμματα, ὁπόσα ἐδυνήθη συναγαγεῖν. @1
Ἀμύκλαν δὲ καὶ Κλεινίαν τοὺς Πυθαγορικοὺς [c. 54, 2] κωλῦσαι αὐτόν, ὡς οὐδὲν
ὄφελος• παρὰ πολλοῖς γὰρ εἶναι ἤδη τὰ βιβλία. καὶ δῆλον δέ• πάντων γὰρ σχεδὸν (60)
τῶν ἀρχαίων μεμνημένος ὁ Πλάτων οὐδαμοῦ Δημοκρίτου διαμνημονεύει,
ἀλλ’ οὐδ’ ἔνθα
ἀντειπεῖν τι αὐτῶι δέοι, δῆλον <ὅτι> εἰδὼς ὡς πρὸς τὸν ἄριστον αὐτῶι τῶν φιλοσό-
φων <ὁ ἀγὼν> ἔσοιτο• ὅν γε καὶ Τίμων τοῦτον ἐπαινέσας τὸν τρόπον ἔχει [fr. 46 D.]•
οἷον Δημόκριτόν τε περίφρονα, ποιμένα μύθων,
ἀμφίνοον λεσχῆνα μετὰ πρώτοισιν ἀνέγνων. (65)
Αν κρίνουμε λοιπόν με το σκεπτικό σας, μπορούμε άνετα να χρησιμοποιήσουμε το ιδεολόγημά σας περί «βαρβάρων αρχαίων Ρωμαίων» τόσο για τους Μακεδόνες, όσο και για τους Πλατωνιστές. Και φυσικά τότε δεν θα έπρεπε να εξαιρεθεί ο Πλήθωνας, και όλοι οι νεο-πλατωνιστές μαθητές του.
Ένα δεύτερο σημείο, το οποίο θα ήθελα να επικρίνω, είναι εκεί που αναφέρεστε στην «βαθμιαία» εγκατάληψη του προσδιορισμού «Ρωμαίος», και στην «επαναφορά» του προσδιορισμού «Έλλην». Αυτό και αν είναι ιδεολόγημα! Έχοντας κατά νου ότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν άνθρωποι στα Βαλκάνια που αυτοπροσδιορίζονται Ρωμαίοι, παρά τις εθνοκαθάρσεις, με αποκορύφωση τα χρόνια μεταξύ της πτώσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τα πογκρομ σε Κωνσταντινούπολη, Ίμβρο και Τένεδο, κι έχοντας επίσης κατά νου ότι και μέσα στην Τουρκοκρατία ο λαός χρησιμοποιούσε τον προσδιορισμό «Ρωμαίος», «Ρωμηός», «Ρωμαίγικο», μέχρι την Επανάσταση του ’21, αναρωτιέται κανείς, προς τί η εμπάθειά σας για αυτόν τον προσδιορισμό. Ο ίδιος ο Μακρυγιάννης γράφει στα Απομνημονεύματά του «σιχάθηκα το Ρωμαίικο, οτ’ είμαστε ανθρωποφάγοι». Ίσως λοιπόν να έπρεπε να σταθούμε πρώτα απ’ όλα σε αυτό το σημείο: ποιοί είστε εσείς, και οι όμοιοί σας, που με πάθος, σαν να βρισκόμαστε στην περίοδο Μεταξά, μας υποδεικνύετε ή μάλλον μας επιβάλλετε την δική σας εκδοχή για την Ιστορία του Γένους μας.
Θα κάνουμε μνεία στον Στηβεν Ρανσιμαν, ο οποίος αν και ανήκε στην αγγλοσαξωνική Σχολή, στην τελευταία του συνέντευξη (στην Πεμπτουσία, στο 4ο τεύχος) ανέφερε ότι προσωπικά πιστεύει ότι υπάρχουν «βυζαντινά» ψηφιδωτά, τα οποία είναι ανώτερα από όλα τα αρχαία αγάλματα της κλασσικής εποχής. Αξίζει να σημειώσουμε ότι αυτή η τέχνη δεν ανήκε σε «Έλληνες», δεν ήταν «ελληνική-ελληνιστική» αποκλειστικότητα, αλλά ήταν η τέχνη των Ρωμαίων. Αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς, πρέπει να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους. Διότι ψηφιδωτά υψηλής αισθητικής συναντούμε από τον Άγιο Βιτάλλιο, στην Ραβέννα, ως την Αγία Αικατερίνη, του Σινά και την Δαμασκό της Συρίας. Γνωρίζεται τί πιστεύουν για την Ρωμηοσύνη οι αδελφοί μας Ορθόδοξοι στον Λίβανο, την Συρία, και γενικότερα στην Ανατολή; Θα σας επικολλήσω ένα τμήμα μηνύματος γνωστού μου Σύριου: o συγκεκριμένος άνθρωπος είναι μοναχός, κι έχει εργαστεί στην Οξφόρδη σαν ερευνητής (μεταφράζοντας και ψηφιοποιώντας κείμενα στην συριακή και την αραβική). Είναι δε Ρωμαίος, γέννημα θρέμμα. Τονίζει πάντα ότι οι Χριστιανοί στην Συρία είναι υπερήφανοι που είναι Ρουμ. Θα γνωρίζετε ότι χάρη σε αυτούς τους αδελφούς μας, που ζούνε στην Τουρκία, τα σχολεία της Ρωμέικης Κοινότητας στην Πόλη έχουνε ακόμη ζωή, έστω και λίγη... Διαβάστε με προσοχή τί μου γράφει:
Romanity is not only an issue of Greek / Hellenic / Hellenistic language or race or ethnicity or culture or civilisation. It's an issue of 'prosopon' / 'ousia' / 'hypostasis' / 'identity'. It's an issue of being related and rooted in Jesus Christ himself (as person and teaching), and in his Holy Apostles, Disciples, Martyrs, Saints, Fathers and the Holy Ecumenical Synods.

The 18th-19th centuries Western European 'Nationalism' was a great lie in the history of anthropology. It brought more arrogance, hatred, anger and death into our world; more evil, miseries, wars and conflicts. This is the Arian-German-Latin superior mentality and attitude.

In Antioch (Lebanon, Syria, etc.), as well as Jerusalem and Alexandria we are still called Rum Orthodox. Unfortunately, and especially after the fall of the Ottoman Empire, the French and British colonials began to call us officially 'Greeks' and 'Byzantines'. As if to say, we are 'pagans' and 'schismatics'
Θα ήθελα επίσης να εστιάσω στην συχνή τοποθέτησή σας ότι ο προσδιορισμός Ρωμαίος αποτελούσε «λόγο κενό», και θα παραμεριστεί «βαθμιαία» και θα αντικατασταθεί «σταδιακά» από τον προσδιορισμό «Έλλην» (sic). Δεν μπορώ, ειλικρινά, να καταλάβω ποιός είναι ο απώτερος σκοπός τέτοιων ανακριβειών. Όπως ανέφερα και παραπάνω υπάρχουν και σήμερα άνθρωποι που αυτοπροσδιορίζονται Ρουμ (Ρωμαίοι), στην Ανατολή. Πιο συγκεκριμένα, στην Τουρκία, η γλώσσα των Ρωμαίων αποκαλείται Ρουμτσα (ρωμαϊκά δηλαδή), ενώ οι Ορθόδοξοι Λατίνοι, κάτοικοι τις σημερινής Ρουμανίας, αυτοπροσδιορίζονται Romani, και αποκαλούν την χώρα τους Romania. Υπάρχουν δε πολλοί Ορθόδοξοι Λατίνοι, στα Βαλκάνια, που τους συναντούμε επίσης με τον προσδιορισμό Romani/Armani. Επί δε Τουρκοκρατίας, οι Τούρκοι δεν αποκαλούσαν «Έλληνες», αλλά «Ρωμαίους», τους Ορθοδόξους υποδούλους τους. Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως αποκαλείται ακόμα και σήμερα Πατριάρχης Ρωμαίων. Όσο λοιπόν και να προσπαθείτε να βρείτε ιδεολογήματα, που να δικαιολογούν την χρήση του όρου Ρωμαίος στην Τουρκοκρατρία, αντί του όρου Έλλην, και μόνο αυτό το γεγονός καταρρίπτει τον ισχυρισμό σας ότι ο όρος Ρωμαίος «εγκαταλείφθηκε σταδιακά». Εδώ η ιστορική σας ανακρίβεια βγάζει μάτι. Διότι η πραγματικότητα, μέσα από τις πηγές, δείχνει ότι το Κίνημα του Γεωργίου Γεμιστού προσπάθησε να επιβάλλει, σχεδόν πραξικοπηματικά, την χρήση του προσδιορισμού Έλλην. Όχι μόνον σταδιακά δεν ήρθε, αλλά στανικά, στους κύκλους των λογίων. Και αυτοί που εντέλη επέβαλλαν και στον απλό λαό τον προσδιορισμό ήταν, αργότερα, οι Διαφωτιστές. Για τους τελευταίους, θα πρέπει να γράψουμε ξεχωριστό άρθρο.
Αν σήμερα αποκαλούσε κανείς τους (νεο-)Έλληνες, δημόσια, «Ρωμαίους», θα ξάφνιαζε πολύ κόσμο, και ίσως προκαλούσε και άφθονο γέλιο. Το αντίστροφο συνέβαινε στην Ρωμανία, μέχρι και την Άλωσή της από τους Τούρκους: ήταν αδιανόητο για κάποιον να αποκαλέσει κανείς δημόσια τον λαό «ελληνικό». Γι’ αυτό και ο Πλήθωνας γράφει πολύ προσεκτικά τον επικήδειο λόγο για τον Μανουήλ ΙΙ τον Παλαιολόγο [5], αναφέροντας, μεταξύ άλλων:
Εἶτ’ ἐπὶ τὸν κοινὸν τοῦ βαρβάρου πόλεμον
μετεληλυθώς, καὶ ὡς πολλῶν μὲν Χριστιανῶν συμφοραῖς, πολλῶν δ’
ἄλλων βαρβάρων ἐνευτυχηκότος χαλεπῶς ἐντεῦθεν τὰ Ῥωμαίων
πράγματα ἔσχε, μνησθεὶς καὶ προσέτι τοῦ γε ἑαυτοῦ διὰ ταῦτα (50)
ἀπόπλου τε καὶ ἀποδημίας τῆς εἰς τὰ Ἑσπέρια, ἔπειτα τὰ τούτῳ ἐν
ἐκείνοις τοῖς καιροῖς πεπραγμένα διέξεισι•
Μα δεν είναι μόνο ο Γεώργιος Γεμιστός, που αν και νεο-πλατωνιστής και μεγάλος ελληνιστής –και ίσως παγανιστής- αποκαλεί Ρωμαίους τους ανθρώπους της Ρωμανίας. Το ίδιο κάνει και ο Πάπας Νικόλαος ο Πέμπτος, όταν απευθύνεται στον Κωνσταντίνο ΧΙ Παλαιολόγο ([6]):
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΕΜΠΤΟΥ
ΡΩΜΗΣ ΑΡΧΙΕΡΕΩΣ ΜΕΓΙΣΤΟΥ
πρὸς Κωνσταντῖνον βασιλέα Ῥωμαίων
ἐκ τῆς Λατίνης μεθερμηνευθεῖσα φωνῆς
ὑπὸ Θεοδώρου τοῦ Γαζῆ. (5)
(49.) Νικόλαος ἐπίσκοπος δοῦλος τῶν δούλων τοῦ θεοῦ τῷ προσ-
φιλεστάτῳ ἐν Χριστῷ υἱῷ Κωνσταντίνῳ Παλαιολόγῳ αὐτοκράτορι
ἐπιφανεστάτῳ Ῥωμαίων χαίρειν καὶ ἀποστολικῆς ἀπολαύειν
εὐλογίας.

Όπως βλέπετε, όχι μόνο δεν εγκαταλείφθηκε ποτέ ο προσδιορισμός Ρωμαίος, αλλά ακόμα και οι αρχαιολάτρες, ακόμα και οι ίδιοι οι Φράγκοι, ο ίδιος ο Πάπας της Ρώμης, αποκαλούσε τον λαό της Ρωμανίας «Ρωμαίους», όταν απευθύνονταν σ’ αυτούς. Διότι θα τους έπαιρναν με τις πέτρες τους Φράγκους (κυριολεκτικά) αν τους αποκαλούσαν Γραικούς τους προγόνους μας, πρόσωπο με πρόσωπο. Εννοείται ότι στην λατινική για τους Φράγκους οι Ρωμαίοι ήταν «Γραικοί» (κακόδοξοι δηλαδή, για να αναφερθούμε στον Καρλομάγνο, με τον οποίο θα ασχοληθούμε σε ένα μελλοντικό κείμενο, και για τους νεο-Πλατωνιστές η γλώσσα ήταν αυτή που μετρούσε, και όχι η εθνότητα. Γράφει λοιπόν, ο Πλήθωνας, στον Μανουήλ ΙΙ, τα εξής ([7]):

Πρῶτον μὲν δὴ ὑπὲρ αὐτῆς τῆς χώρας, ὡς περὶ πλείστου (10)
ποιητέα ὑμῖν ἐστι, βραχέ’ ἄττα μοι εἰρήσεται, οὐχ ὅτι μὴ καὶ
αὐτοὺς ὑμᾶς περὶ τὴν ταύτης ἐπιμέλειαν ἐσπουδακότας ὁρῶ, ἀλλ’
αὐτοῦ γέ τοι τοῦ λόγου ἕνεκα ὡς διὰ τῶν δεόντων δὴ χωροίη.
Ἐσμὲν γὰρ οὖν ὧν ἡγεῖσθέ τε καὶ βασιλεύετε Ἕλληνες τὸ γένος,
ὡς ἥ τε φωνὴ καὶ ἡ πάτριος παιδεία μαρτυρεῖ• Ἕλλησι δὲ οὐκ (15)
ἔστιν εὑρεῖν ἥτις ἄλλη οἰκειοτέρα χώρα οὐδὲν μᾶλλον προσήκουσα.

Η παραπάνω παράγραφος είναι και η πλέον παρεξηγημένη βέβαια, από τους νεο-Έλληνες που θεωρούν την Ρωμανία ως το «σκοταδιστικό Βυζάντιο» (μέχρι και ο γίγαντας της φιλοσοφίας, ο Κορνήλιος Καστοριάδης, τον οποίο τιμώ, έπεσε σε αυτή την παγίδα), και τον Γ. Γεμιστό ως τον «τελευταίο αρχαίο Έλληνα». Στο κείμενο αυτό ο Πλήθωνας δασκαλεύει τον «αδελφό» του, όπως τον αποκαλεί στον επικήδειο που του έγραψε, Μανουήλ ΙΙ. Του εξηγεί ότι είναι βασιλέας Ελλήνων, και ότι αυτό το αποδεικνύει η παιδεία και η γλώσσα που κατέχει. Όπως βλέπετε, δεν αναφέρεται καν στο όμαιμον, που πολλοί εθνικιστές θεωρούν ως εξαιρετικά σημαντικό στοιχείο «ελληνικότητος», δηλαδή την ταύτιση και στο DNA, αλλά με ποιούς (;)...αυτό ωστόσο είναι θέμα για πολλές συζητήσεις,και θα ξεφύγουμε μακριά από τον στόχο μας. Τί είναι λοιπόν ο Έλληνας για τον Πλήθωνα; Διότι και πολλοί Εβραίοι, στα χρόνια του Χριστού, υπήρξαν ελληνόφωνοι, και μετείχαν της Παιδείας, όπως αυτή διασώθηκε και εξελίχθηκε στα χρόνια των Πτολεμαίων. Οπότε, και οι ελληνιστές Εβραίοι, φερ’ ειπείν, είναι Έλληνες για τον Πλήθωνα, και αυτοί συγκαταλέγονται στον ορισμό που δίνει! Έλληνας λοιπόν είναι ο Ελληνιστής, έτσι όπως ορίζεται από τον Γεμιστό. Και εδώ πρέπει να είμαστε προσεκτικοί: γιατί τον ενοχλεί λοιπόν ο προσδιορισμός Ρωμαίος, εφόσον, όπως υποστηρίζετε είναι ταυτισμένος με τον «Ελληνισμό», στα χρόνια στα οποία αναφερόμαστε. Μήπως η αλήθεια είναι μακριά από εκεί που την ψάχνουμε; Μήπως έχει να κάνει με την ιδιαίτερη μεταχείρηση και τις περιποιήσεις που απόλαυσε ο Πλήθωνας στην Ιταλία; Ξέρετε ποιός ήταν προστάτης του και ποιός τον συντηρούσε; Ο Κοσμάς ο Μέδικος: για τα σημερινά δεδομένα ήταν, θα λέγαμε, ένας από τους μεγαλυτέρους τραπεζίτες της εποχής του ή, καλύτερα, ένας Μπιλ Γκειτς... Τόσο ο Πλήθωνας, όσο και οι περισσότεροι μαθητές του, έλαβαν πολλά αργύρια από την φραγκική Δύση, και τιμήθηκαν δεόντως. Αδυνατώ να πιστέψω ότι αυτοί οι άνθρωποι υπηρετούσαν το συμφέρον του τόπου τους. Ο Βησσαρίωνας είναι η πλέον ωμή εκδοχή αυτής της υποψίας. Αφήστε που και η γλώσσα που χρησιμοποιούνε, οι Πληθωνικοί, είναι αρχαϊζουσα, και απέχει πολύ από την χυμώδη ρωμέικη λαλιά των συγγραφέων της εποχής. Ο Παπαδιαμάντης αναφέρεται σ’ αυτό το ατόπημα του Πλήθωνα, στο μυθιστόρημά του «Η Γυφτοπούλα». Σας συνιστώ ανεπιφύλακτα να (ξανα-)μελετήσετε το κεφάλαιο «κατόπιν εορτής», όπου ο συγγραφέας αναρωτιέται για το ποιά η ανάγκη, μετά από αιώνες, να επανέλθει η αρχαιολατρεία και ο παγανισμός. Μήπως θα έπρεπε να αναζητήσουμε τους «Ταλιμπαν» στους καμικάζι του νεο-Πλατωνισμού, στις απαρχές της δυτικής Αναγέννησης;
Ας ξεφυλλίσουμε τον κορυφαίο Ιταλό μεσαιωνολόγο Agostino Pertusi [8], και ας μεταφερθούμε στο γραπτό του Λαονίκου (ή καλύτερα Νικολάου...) Χαλκοκονδύλη. Γνωστός νεο-πλατωνιστής, μαθητής του Γ. Γεμιστού, υιοθετεί έναν λόγο αρχαϊζων, που διαφέρει αρκετά από την γλώσσα της εποχής του. Οι γεννίτσαροι αποκαλούνται «νεήλυδες». Οι Γενοβέζοι «Ιανύϊοι», οι Ρωμαίοι (βεβαίως βεβαίως) «Έλληνες» και οι Ιταλοί (Φράγκοι) «Ρωμαίοι». Ο ίδιος βέβαια, στον πρόλογο του έργου του «Απόδειξις Ιστοριών» [9], πασχίζει να δημιουργήσει μια ταυτότητα, και να θεμελιώσει την θεωρία του με ιστορικές αναφορές στην αρχαιότητα. Δεδομένης της απίστευτης αιμορραγίας διανοουμένων προς την Δύση, και την διαίρεση των Ρωμαίων του 15ου αιώνα σε ενωτικούς, ανθενωτικούς και αρχαιολάτρες - νεοπλατωνιστές, δεν θα πρέπει να μας προκαλεί έκπληξη η ρομαντική προσπάθεια δημιουργίας μιας νέας ταυτότητας. Θα πρέπει όμως να μας απασχολεί το ποιοί εξυπηρετούνταν από μια τέτοια διαίρεση των Ρωμαίων: ήδη αναφέραμε ότι χρηματοδότης και προστάτης του Γ. Γεμιστού υπήρξε ο Κοσμάς ο Μέδικος. Και ήδη κάναμε μια νύξη για την επιρροή που ασκούσε ο Πλήθωνας στην αυλή των τριών τελευταίων βασιλέων, της δυναστείας των Παλαιολόγων. Υπάρχουνε τα χρυσόβουλα κι επιστολές, δια χειρός Μανουήλ, Ιωάννου και Κωνσταντίνου, των Παλαιολόγων, όπου δίνονται εξαιρετικά προνόμοια, κι αξιοζήλευτη περιουσία, στον Πλήθωνα [10]. Αυτά τείνουνε να τα προσπερνούνε συνήθως οι νεο-Έλληνες ιστορικοί...
Εγώ θα σταθώ ωστόσο στο εξής παράδοξο, του Pertusi. Όταν λοιπόν μεταφράζει στην ιταλική, από το ελληνικό πρωτότυπο, μεταφέρει -καθολικά- τον προσδιορισμό Ρωμαίος ως «Bizantino». Όταν όμως έρχεται στον Χαλκοκονδύλη, και κατ’ εξαίρεση στον Χαλκοκονδύλη- το Έλλην μεταφράζεται σε «Greco» και το Ρωμαίος (που αναφέρεται στον Ιταλό, κατά τον Χαλκοκονδύλη...) μεταφράζεται σε «Romani».
Εδώ λοιπόν κύριοι έχουμε ένα θέμα! Οποιοσδήποτε υγειής άνθρωπος, φιλομαθής και φιλαλήθης, θα πρέπει να διερωτηθεί: ποιόν τελικά εξυπηρετούσαν οι θέσεις των αρχαιολατρών; Μήπως το ίδιο το Βατικανό;
Όλα τα ιδεολογήματα των αρχαιολατρών πατούν στις αναφορές δέκα διανοουμένων, φραγκοσπουδαγμένων. Έτσι απλά! Η γνήσια ταυτότητά μας, γι’ αυτούς τους ανθρώπους, βρισκόταν στην Δύση: απ’ εκεί την ανακαλύπταμε. Άξιος συνεχιστής αυτής της τάσης ο Αδαμάντιος Κοραής, με δασκάλους τους Β. Keun και Selle...
Θα επανέλθουμε προσεχώς, διότι ο διάλογος δεν εξαντλείται φυσικά εδώ.
[1] Clifton R. Fox, What, if Anything, is Byzantine, Celator, vol. 10, Number 3, March 1996.
[2] Quintus Horatius Flaccus, Epistulae, Liber I, Epistula II
[3] S.H. Butcher, Demosthenis orationes, vol. 1. Oxford: Clarendon Press, 1903 (repr. 1966): [110-130].
[4] H. Diels and W. Kranz, Die Fragmente der Vorsokratiker, vol. 2, 6th edn. Berlin: Weidmann, 1952 (repr. 1966): 81-129.
[5] J. Chrysostomides, Manuel II Palaeologus Funeral Oration on His Brother Theodore. Introduction, Text, Translation and Notes [Corpus Fontium Historiae Byzantinae. Series Thessalonicensis 26. Thessalonica: Association for Byzantine Research, 1985]: 67-69.
[6] S.P. Lampros, Παλαιολόγεια καὶ Πελοποννησιακά, Δ. Athens: B.N. Gregoriades, 1930: 49-63.
[7] S.P. Lampros, Παλαιολόγεια καὶ Πελοποννησιακά, Γ. Athens: B.N. Gregoriades, 1926 (repr. 1972): 246-265.
[8] Agostino Pertusi, "La Caduta Di Constantinopoli L' Eco Nel Mondo" & "La Caduta Di
Constantinopoli Le Testimonianze Dei Contemporanei", 1976
[9] E. Darkó, Laonici Chalcocandylae historiarum demonstrationes, 2 vols. in 3. Budapest: Academia Litterarum Hungarica, 1:1922; 2.1:1923; 2.2:1927: 1:1-205; 2.1:1-146; 2.2:147-307.
[10] S.P. Lampros, Παλαιολόγεια καὶ Πελοποννησιακά, Δ. Athens: B.N. Gregoriades, 1930: 19-25.

26 σχόλια:

  1. Kυριάκο αγαπητέ φίλε αναγνώστη και σχολιαστή,

    Ενα πρωί με έπιασε ο δάσκαλος απο το αυτί-το βρήκε μεγάλο και βολικό- και τραβώντας το -μπροστά σε όλη την τάξη- μου είπε βάλε καλά στο ξεροκέφαλο σου αυτό: "Να κάνεις το δύσκολο απλό και το απλό όμορφο".

    Με αφορμή το σχόλιο σου το γράφω αυτό δεν αφορά όμως μόνο εσένα αφορά όλους μας και είναι κάτι διαχρονικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ακρίτα, πόσο μεγάλα είναι τα αυτιά σου.
    Βάλε μια φωτογραφία να τα δούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αστείο πραγματικά το κείμενο,παρερμηνεύει έννοιες και σημασίες,παρετυμολογεί και εμπλέκει μύθους,παραδόσεις και θρησκευτικές οπτικές,εν τέλει μέσα από το αλοιωτικό πρίσμα της ιδεοληψίας οδηγείται πάντα εκεί που έχει προαποφασίσει και μπορούμε να πούμε ξεκάθαρα πως ο αρθρογράφος έχει διαγνωστεί με νευρώσεις και ψυχώσεις που ίσως οφείλονται σε βαθύτερα αίτια συναισθηματικής απόρριψης.Επαναλαμβάνεται δε η γνωστή και μάλλον κουραστική πλέον θεώρηση του συμπάσχοντα με τον αρθρογράφο ιερέως και θεολόγου μακαρίτη Ρωμανίδη ότι για όλα φταίνε οι δυτικοί και όλα εξηγούνται απλά με μια καρολίγγειας εμπνεύσεως και αρχής συνωμοσία.

    Υ.Γ. Πάντως αρθρογράφε αν καλλιεργήσεις το συνωμοσιολογικό σου αυτό ταλέντο,που ξέρεις;μπορεί να γίνεις ο νέος Νταν Μπράουν,με λίγο δε σάλτσα Μεδίκων,Καρλομάγνου και απαραιτήτως Βατικανού το μυθιστόρημά σου θα πουλήσει τρελά,επίσης σαν φρέσκα κουλούρια ξεπουλιούνται οι Μεροβίγγειοι αλλά μάλλον δεν θα σου κάτσουν κι αυτοί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Επιστημονικές έρευνες έχουν αποδείξει ότι τα μεγάλα αυτιά δεν είναι βολικά στο τράβηγμα γιατί λυγίζουν εύκολα.

    Η μέγιστη απόλαυση στο τράβηγμα εμφανίζεται στα φυσιολογικά όταν τραβιούνται από τη ρίζα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εδώ ο κόσμιος καίγεται και η Ρωμαιοσύνη κτενίζεται. Επιπλέον, δημιουργεί σύγχυση: Τώρα δεν ξέρουμε τι να στείλουμε στο Καστελόριζο, ελληνικά πολεμικά, ή ρωμαϊκές γαλέρες; Ελληνικό στρατό, η ρωμαϊκές λεγεώνες; Ξεκαθαρίστε το, ρε παιδιά, διότι θα χάσουμε και θα 'ναι αυτό αιτία! :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. σε συνέχεια του σχολίου του Nativist:

    http://www.newsbeast.gr/Harry-and-the-beast/arthro/230372/me-lene-artemi/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. 1) Έχω δώσει υπόσχεση να μην απαντάω στον ..., LOL, αλλλά μ' έχει κάνει να πέφτω κάτω από αυτά που γράφει! ... έχεις τρομερό χιουμορ ακατανόμαστε, μην το αφήνεις να πάει χαμένο!

    2) Φίλε Ακρίτα, απλά γράφω. Απλά θεώρησα καλό να βάζω αναφορές, διότι αλλιώς γράφουμε στον γάμο του Καραγκιόζη! Επίσης, αν δεν έβαζα τις "σαλτσες", δηλαδή την προσωπική μου ερμηνεία, τότε θα ήταν απλά copy & paste αρχαίων κειμένων, και θα χασμουριόσασταν όλοι!! (Τώρα δεν χασμουρηθήκατε...χασμουρηθήκατε;!!)

    3) κ. Καλεντερίδη: ξέρετε, ότι καταβάθος καταζήλεψα τον Πιγκουϊνο!! Και λέτε, μπροστά στα μούτρα μου, ότι δεν έχω το ταλέντο του στην γραφή!!!!!!!!

    LOL, πάντα φιλικά, και με μικρή δόση χιουμορ.

    Υ.Γ.
    Nativist, το να είσαι Ρωμαίος (που είμαστε, θέλουμε δεν θέλουμε, δεν θα ντρεπόμασταν να το λέμε αν δεν υπήρχε η Μετακένωση) δεν είναι ντροπή. Μέσω της Ρωμηοσύνης και χάρη στην ρωμηοσύνη, αντιγράφησαν όλα τα αρχαία κείμενα, και διασώθηκε η ελληνική σκέψη. Αυτά που γράφονται για "σκοτεινό Βυζάντιο" κλπ. είναι ό,τι έχει μείνει από την φραγκική προκατάληψη και επίδραση στον λαό μας.

    Απλά, όταν εσείς αυτοπροσδιορίζεστε αρχαίοι Έλληνες (διότι αυτό κάνετε με τους ορισμούς που δίνετε), δημιουργείτε αερογέφυρες, και πηδάτε (κανονικά μιλάμε!) εκατονταετηρίδες, χωρίς να πέρασαν ποτέ.

    Το να είσαι Ρωμηός σε ενώνει με όλους τους Ορθοδόξους των Βαλκανίων και της Μαύρης Θάλασσας. Το να είσαι φυλετιστής σε απομονώνει.

    Οι σημερινοί "Ρουμ-άνοι" (Romani αυτοαποκαλούνται...) τρελλαίνονται για οτιδήποτε έχει να κάνει με το "Βυζάντιο",την Ρωμανία δηλαδή. Μας αγαπούν σαν αδέλφια τους, σάρκα από την σάρκα τους. Φαντάζεσαο να ήμαστε ενωμένοι (πνευματικά τουλάχιστον, αν όχι σε κρατική οντότητα) με _όλους_ τους λατινοφώνους Ορθοδόξους των Βαλκανίων (υπάρχουν σε Αλβανία, πρώην Γιουγκοσλαβικές δημοκρατίες, όπως στα Σκόπια, κλπ.) και με τους αλβανιτοφώνους Χριστιανούς; Δεν έχεις μάλλον εμπειρία και από τους Ρουμ της Ανατολής, που μας θεωρούν _αδέλφια_ τους.

    Και δεν βάζω τους Σλαύους μέσα (αν τους έβαζα θα ήμασταν υπερδύναμη). Βάζω τους φυσικούς μας συμμάχους, τ' αδέλφια μας με τα οποία κάποτε ήμαστε ένα.

    Με το να κοκορεύεσε ότι είσαι αρχαιο-Έλληνας, το μόνο που καταφέρνεις είναι ν' απομονώνεσαι. Επειδή σου γράφω με συνειρμούς (μιας και δεν σ' άρεσε το πυκνογραμμένο κείμενο με πηγές), σε παρακινώ να το ψάξεις και λίγο μόνος σου το θέμα...λίγο συστηματική μελέτη καλό θα μας κάνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Κύριε. Παπαδόπουλε,

    Έχετε κάνει εξαιρετικά προσεγμένη εργασία. Τόσο συγκροτημένη, ώστε έναν μη ειδικό σαν εμένα, ο οποίος δεν έχει εντρυφήσει σε σχετικές μελέτες, να με φέρνετε σε δύσκολη θέση να συμφωνήσω ή να διαφωνήσω με τις θέσεις Σας.

    Δεν συνηθίζω να συζητώ μέσω διαδικτύου, αλλά ορμώμενος από τις φράσεις Σας : "Όλα τα ιδεολογήματα των αρχαιολατρών πατούν στις αναφορές δέκα διανοουμένων, φραγκοσπουδαγμένων. Έτσι απλά!", και μέχρι και ο γίγαντας της φιλοσοφίας, ο Κορνήλιος Καστοριάδης, τον οποίο τιμώ, έπεσε σε αυτή την παγίδα!

    Σκέφθηκα μήπως Σας ενδιέφεραν οι μελέτες του Έλληνος, Μακεδόνος, σπουδαίου αρχαιολόγου παγκοσμίου φήμης, νομισματολόγου και ιστορικού, αείμνηστου Αντωνίου Δ. Κεραμοπούλου, Καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ακαδημαϊκού {Σημ.: Σε εποχή που δεν υπήρχαν Μέλη της Ακαδημίας Αθηνών έτοιμα να θυσιάσουν μεγαλόκαρδα την Πατρίδα τους για το "κοινό ευρωπαϊκό συμφέρον" όπως σήμερα π.χ. η κυρία Ψαρούδα}, Προέδρου της Ακαδημίας Αθηνών, Ιδρυτή και Προέδρου της Εθνικής Ενώσεως Βορείων Ελλήνων, Μέλους της Γερμανικής Ακαδημίας Επιστημών {μέχρι την διαγραφή του από αυτήν, διότι διαμαρτυρήθηκε έντονα επιστρέφοντας και τα διάφορα τιμητικά επιστημονικά βραβεία των Γερμανών, όταν επί κατοχής η ναζιστική Γερμανία έδωσε την Ελληνική Θράκη και την Ανατολική Μακεδονία στους Βουλγάρους} και Μέλους πολλών άλλων επιστημονικών ιδρυμάτων*.

    Τις μελέτες του θα τις βρείτε στην Βιβλιοθήκη της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, στην Ελληνική (ακόμη) Θεσσαλονίκη.

    Ίσως θα επίσης Σας ενδιαφέρει, ότι και ο ανθρωπολόγος Άρης Πουλιανός, Μέλος της Ακαδημίας Ειστημών της Μόσχας, ως ανθρωπολόγος συμφωνούσε με τον Α.Δ. Κεραμόπουλο στην άποψη πως οι περισσότεροι σημερινοί κάτοικοι της FYROM, δεν είναι Σλαύοι αλλά Έλληνες.

    Με τιμή

    Ευμένης ο Καρδιανός

    Υ.Γ. Η προτομή του Α.Δ. Κεραμόπουλου βρίσκεται σήμερα τόσο στην Αίθουσα Τελετών της Αρχαιολογικής Σχολής Αθηνών, της οποίας υπήρξε ιδρυτικό Μέλος, αλλά και στην γενέτειρά του Βλάστη στην κεντρική της πλατεία. Δεν πέθανε πλούσιος εις χρήμα αλλά σε τιμές και κηδεύτηκε δημοσία δαπάνη, όπως περίπου και ο Κύρκος . . . . με χρήματα του Έλληνος φορολογουμένου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. oikologia-gea,

    Τον Άρη Πουλιανό τον τοποθετώ πολύ ψηλά, κι έχω αρχείο με όλες τις συνεντεύξεις του σε εφημερίδες. Κρατώ οτιδήποτε έχει να κάνει με την έρευνά του σε αρχείο.

    Θα επιμείνω ότι _δεν_ κάνω ζωολογία. Δεν είμαι γενετιστής. Δεν μ' ενδιαφέρουν αυτά.

    Το να βρεθεί δείγμα από σκελετούς της εποχής του Χαλκού, που να δείχνει (δεν γράφω αποδεικνύει!) ότι υπάρχουν "τρομακτικές" ομοιότητες εκείνων των ανθρώπων, με δείγμα ανθρώπων που ζουν σήμερα στην Ελλάδα, δεν είναι κάτι που μας αφορά. Δεν αποδεικνύεται έτσι η συνέχεια ενός έθνους στον χρόνο. Μπορεί να βρεθούνε Τούρκοι που να έχουνε ίδια γενετικά χαρακτηριστικά με αρχαίους...τί να το κάνεις;!

    Η ελληνική διανόηση ακολουθεί, σε γενικές γραμμές, απόψεις που επικρατούν στην "Δύση". Δεν έχουμε δική μας διανόηση ακόμα. Και αυτό είναι ανησυχητικό.

    Αυτό που με ανησυχεί έντονα είναι ότι η Μετακένωση του Κοραή έφερε τρομερές συγκρούσεις μεταξύ Ελλαδιτών και Ρωμηών σε Ανατολή. Μας κατακερμάτισε. Χάσαμε την ενότητά μας ως Ρωμαίγικο, που έγραφε ο Μακρυγιάννης. Αποφασίσαμε ότι κάποιο κομμάτι της ιστορίας μας (δύο χιλιετιών!) πρέπει να πεταχτεί στα σκουπίδια...

    Αν ψάξετε τί σημαίνει Ρωμανία, και τί στραγηγικό βάθος υπάρχει σε αυτή την λέξη, θα καταλαβαίνατε ότι το όραμα του Νταουτογλου είναι για γέλια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Φοβερό. Με την Ρωμαιοσύνη δεν ασχολείται ολόκληρη Ιταλία και εμείς "σφαζόμαστε" Αρρωστημένο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Κυριάκο, να ξεκαθαρίσουμε μερικά πράγματα για να μη δημιουργούνται παρεξηγήσεις:
    1. Οι διαφωνίες σε έναν ιστότοπο (αλλά και γενικότερα) είναι όχι μόνο θεμιτές, αλλά και στοιχείο ζωντάνιας. Γι αυτό βλέπω θετικά τη σημερινή σου ανάρτηση, σε αντιδιαστολή με ένα προχθεσινό σου σχόλιο ότι δεν θα ξαναμπείς στον Ινφογνώμονα.
    2. Πρόβλημα υπάρχει μόνο όταν αρχίζουν οι αντεγκλήσεις, οι χαρακτηρισμοί, και τελικά το βρισίδι. Ακόμα κι αυτά όμως ξεπερνιούνται αν υπάρχει η καλή θέληση.
    3. Δε νομίζω ότι έχει κάποιος πρόβλημα με την ονομασία Ρωμιός (ποιός από εμάς δεν έχει τραγουδήσει π.χ. "τη Ρωμιοσύνη μη την κλαις" τού Μ. Θεοδωράκη και δεν έχει νοιώσει συγκίνηση;). Άλλωστε, όλοι σχεδόν έχουμε πει μέσα εδώ ότι είναι και αυτό μέσα στην κληρονομιά μας.

    Έχοντας στο μυαλό αυτά, η δική μου διαφωνία εστιάζει σε ένα ουσιαστικά σημείο. Το "Ρωμιός" δεν μηδενίζει το "Έλληνας" και αντιστρόφως. Προσωπικά, μεταξύ τού "Ρωμιός" και "Ρωμαίος", προτιμώ το πρώτο σαν πιο λαϊκό, ενώ το δεύτερο με παραπέμπει απευθείας στον τότε κατακτητή μου. Καθόλου δεν με ενοχλούν λοιπόν όλα αυτά που λες για τη Ρωμιοσύνη. Με ενοχλεί όμως όταν το "Ρωμαίος" προαπαιτεί την εκμηδένιση τού "Έλληνας". Γιατί είναι λάθος και γιατί αγνοεί την ιστορική συνέχεια, εισάγοντας μια τεχνητή α-συνέχεια. Βλέπεις, η ιστορία μας είναι μια συνεχής σκυταλοδρομία (βίαιη πολλές φορές) όπου παραλαμβάνουμε από τούς προηγούμενους χωρίς να πετάμε τη σκυτάλη κάτω. Γι αυτό είμαστε φίλε μου ακόμα στο παιχνίδι και δεν μάς έχουν κηρύξει "εκτός αγώνα", αν και πολλοί το προσπαθούν. Ξέρουν ότι οι συνειδητοί πατριώτες λογοδοτούν τόσο στους νεκρούς τους όσο και στους αγέννητους μελλοντικούς τους. Και αυτό ακριβώς είναι που προσπαθούν να μάς το "σπάσουν" εισάγοντας τεχνητές σφήνες α-συνέχειας.

    Σίγουρα θα έχεις διαπιστώσει κι εσύ ότι όποτε κάποιοι πήγαν να μάς χώσουν σφήνες α-συνέχειας, παρακινούνταν από γεωπολιτικές σκοπιμότητες τής εποχής τους. Κι αν μιλάμε για το DNA, αυτό το κάνουμε αμυντικά και όχι επιθετικά. Ήταν π.χ. ο Φαλμεράϋερ αυτός που έβαλε εθνοφυλετικά κριτήρια στην προσπάθειά του να αποδείξει ότι υπάρχει α-συνέχεια και "δεν τρέχει ούτε σταγόνα ελληνικό αίμα στους σύγχρονους νεοέλληνες"... Έ, η σύγχρονη διεθνής βιολογική και ανθρωπολογική έρευνα έρχεται και συντρίβει αυτά ακριβώς τα εθνοφυλετικά κριτήριά του. Και βέβαια, έχουμε και την πρόσφατη προσπάθεια εισαγωγής α-συνέχειας και εθνομηδενισμού από το γνωστό νεοταξίτικο τσούρμο τών ΕΛΙΑΜΕΠ και τών Βερέμηδων και τών Ρεπούσηδων κλπ. Γιατί στα λέω αυτά; Ακριβώς για να σού δείξω ότι στην αγάπη σου για τη Ρωμιοσύνη δεν χρειάζεσαι τεχνητές ασυνέχειες.


    Υ.Γ. Ακρίτα την πάτησες και σχεδόν αποκαλύφτηκες. Τώρα ξέρουμε ότι είσαι ένας από τούς τρεις:
    ή ο Σάκης Μπουλάς
    ή ο Γιώργος Καραγκούνης
    ή ο Μπαγκς Μπάννυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Kyriako, τώρα μού ήρθε στο μυαλό. Η ουσία όσων σού είπα προηγουμένως αποδίδεται άριστα στο γνωστό τραγούδι:

    Στίχοι: Βασίλης Ανδρεόπουλος
    Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος
    Πρώτη εκτέλεση: Νίκος Ξυλούρης


    Αυτόν τον κόσμο τον καλό
    τον χιλιομπαλωμένο
    βρε ράβε ξήλωνε ράβε ξήλωνε
    δουλειά δουλειά δουλειά να μη σου λείπει

    Αυτόν τον κόσμο τον καλό
    άλλοι τον είχαν πρώτα
    βρε γέλα φίλε μου γέλα φίλε μου
    δεν είναι δεν είναι δεν είναι και για λύπη

    Αυτόν τον κόσμο τον καλό
    σ' εμάς τον παραδώσανε
    βρε τρέχα φίλε μου τρέχα φίλε μου
    και μη και μη και μη βαριά το παίρνεις

    Αυτόν τον κόσμο τον καλό
    άλλοι τον καρτεράνε
    βρε σκέψου φίλε μου σκέψου φίλε μου
    την ώρα την ώρα την ώρα που θα φεύγεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΠΙΓΚΟΥΙΝΟΣ, να που και εσύ αποκαλύφθηκες:

    Eίσαι ο Πλανητάρχης των FM (Blackman)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Για εμένα η Ρωμιοσύνη και το Βυζάντιο είναι ο χώρος και ο χρόνος που επικράτησε ο Ελληνισμός υπό τη σκέπη της Ορθοδοξίας,μας άφησε τεράστια,αν και υποτιμημένη σε μεγάλο βαθμό μέχρι σήμερα,κληρονομιά.

    Θα συμφωνήσω απόλυτα με τον κο Παπαδόπουλο σε αυτό που αναφέρει περί στρατηγικού βάθους του Ελληνισμού στις περιοχές του πρώην Βυζαντίου.

    Πρέπει όμως,χάριν της ιστορικής αλήθειας να παραδεχτούμε και τα λάθη κάποιων Βυζαντινών Αυτοκρατόρων,γιατί απο εκεί πηγάζει κατά την ταπεινή μου γνώμη η έχθρα ορισμένων Ελλήνων για το Βυζάντιο και την Ορθοδοξία.

    Απο εκεί και πέρα όμως,ωφείλουμε να αφήσουμε στην άκρη τα άσχημα και να κρατήσουμε τα καλά,τα οποία θεωρώ ότι είναι πολλά και σημαντικά.Ειδικά σε αυτή τη φάση του Ελληνισμού οποιαδήποτε πράξη η οποία θέτει σε κίνδυνο τη συνοχή του Έθνους αποτελεί έγκλημα Εφιαλτικό,ακόμη και αν γίνει απο αφέλεια.

    Μόνο με συσπείρωση,ομόνοια και ομοψυχία μπορεί ο Ελληνισμός να περάσει τη δύσκολη αυτή φάση δίχως Εθνικού μεγέθους απώλειες.

    Τώρα στα δύσκολα καλούμαστε να αποδείξουμε αυτά για τα οποία τόσα χρόνια κοκορευόμαστε,αλλιώς τζάμπα μάγκες φίλοι μου.

    ΥΓ
    Όλα δείχνουν ότι ήρθε τελικά το πλήρωμα του χρόνου για να επαληθευτούν οι προφητείες των Αγίων της Ορθοδοξίας μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Δύο επισημάνσεις
    Α)..."Αξίζει να σημειώσουμε ότι αυτή η τέχνη(των ψηφιδωτών) δεν ανήκε σε «Έλληνες», δεν ήταν «ελληνική-ελληνιστική» αποκλειστικότητα, αλλά ήταν η τέχνη των Ρωμαίων. Αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς, πρέπει να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους. Διότι ψηφιδωτά υψηλής αισθητικής συναντούμε από τον Άγιο Βιτάλλιο, στην Ραβέννα, ως την Αγία Αικατερίνη, του Σινά και την Δαμασκό της Συρίας."
    ......................................................................
    Για τα ψηφιδωτα θα πρέπει να μας αποδείξετε ότι ο πολιτισμός στην Πέλλα και την Όλυνθο έπεται του Ρωμαϊκού. Θα χρειαστεί πραγματικό ιστορικό άλμα - ίσως η κβαντομηχανική θα μπορούσε να βοηθήσει στη πραγματοποίηση του

    Β)...."Γνωρίζεται τί πιστεύουν για την Ρωμηοσύνη οι αδελφοί μας Ορθόδοξοι στον Λίβανο, την Συρία, και γενικότερα στην Ανατολή; Θα σας επικολλήσω ένα τμήμα μηνύματος γνωστού μου Σύριου: o συγκεκριμένος άνθρωπος είναι μοναχός, κι έχει εργαστεί στην Οξφόρδη σαν ερευνητής (μεταφράζοντας και ψηφιοποιώντας κείμενα στην συριακή και την αραβική). Είναι δε Ρωμαίος, γέννημα θρέμμα. Τονίζει πάντα ότι οι Χριστιανοί στην Συρία είναι υπερήφανοι που είναι Ρουμ."
    ......................................................................
    Αυτό και αν είναι ανιστόρητο.
    Οι Έλληνες ή Ρούμ Ορθόδοξοι(και όσοι ασπάζονται την ονομαζόμενη Ορθοδοξία) στην Μέση Ανατολή εκπροσωπούνται από το Ελληνικό Ορθόδοξο Πατριαρχείο της Ιερουσαλήμ.
    Ενώ Η Συριακή Εκκλησία της Ανατολής (με την Αραμαϊκή γλώσσα)
    ή Νεστοριανή ή ΣυροΧαλδαϊκή Εκκλησία έχει τον δικό της Πατριάρχη.
    Μπορείτε να πάρετε μία ιδέα στο επίσημο site τους εδώ:
    http://www.nestorian.org/history_of_the_nestorian_churc.html

    History of the “Church of the East”, also know as
    “Nestorian Church”
    “Persian Church”,
    “East Syrian Church”,
    “Chaldean Syrian Church” in India only,
    “Holy Apostolic Catholic Assyrian Church of the East”,
    “Assyrian Church of the East”
    ______________________________________________________________________
    Κατά τα λοιπά οι γνώσεις και ίσως και η αντίληψή μου δεν μου επιτρέπουν να κατανοήσω τι ακριβώς προσπαθείτε να αποδείξετε με το κείμενό σας.

    Υ.Γ. Θα συμφωνήσω πάντως απόλυτα με τον Πινγκουίνο
    αλλά και με τον Ακρίτα, αφού η απλότητα και η καθαρότητα είναι προαπαιτούμενα για την σαφήνεια και την περαιτέρω κατανόηση της πολυπλοκότητας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Μόνο και μόνο που κάποιος δέχεται ως επιστήμονες τον απαράδεκτο Ρωμανίδη και τον πραγματικά άθλιο,τον εγκληματία Πουλιανό ο οποίος πέραν του ότι έχει καταλάβει για τον εαυτό του τον αρχαιολογικό χώρο στα Πετράλωνα Χαλκιδικής και τον έχει κάνει ένα είδος καφεαναψυκτυρίου με αρχαιοπληκτικό ενδιαφέρον,τις ανοησίες του δεν τις δέχεται κανείς μα κανείς άλλος επιστήμων!Κανείς!Και είναι απορίας άξιον πως ένας με νεύρωση στον "μη φυλετισμό" ασπάζεται τις απύθμενες αηδίες αυτού που πάει τον φυλετισμό εκατομμύρια (κυριολεκτικά!) χρόνια πριν!τότε πραγματικά νομίζω πως είναι αστείο να μιλάμε επιστημονικά μαζί του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Κυριάκο,

    Λυπάμαι που δεν κατάλαβες το σχόλιό μου. Με δόση πικρού χιούμορ και απογοήτευσης, έγραψα ότι το βρίσκω τουλάχιστον ανόητο, την ώρα που η Πατρίδα μας διατρέχει τόσους κινδύνους, εμείς να ερίζουμε αν πρέπει να λεγόμαστε Έλληνες, Ρωμιοί, ή Ρωμαίοι. Τόσο απλά.

    Καταργώ την εγγραφή από μία τέτοια ανούσια και άκαιρη συζήτηση. Καλή συνέχεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. κ. Παπαδόπουλε,

    Νομίζω ότι παρεξηγήσατε το σχόλιό μου.

    Δεν μέμφθηκα την εργασία σας.

    Κάθε άλλο!

    Για εκφέρω κάποια άποψη γι' αυτήν, θα όφειλα να μελετήσω όλες τις πηγές σας και άλλες.

    Μόνο που τα ενδιαφέροντά μου δεν βρίσκονται σε αυτά που σας απασχολούν και ούτε στην φιλοσοφία ούτε στην ανθρωπολογία, αλλά στην Ιστορία, διπλωματική ή στρατιωτική.

    Ήδη, από το 1979 διαβάζω και ξαναδιαβάζω το σύγγραμμα του J.F.C. Fuller Edited by John Terraine "Decisive Battles of the Western World" το οποίο πρόσφατα συνιστά ενθέρμως (μεταφράστηκε στα Ελληνικά) και ο Καθηγητής κ. Π. Ήφαιστος.

    Με ενόχλησε όμως η αναφορά στον Δημοσθένη, ενός πατριώτη Αθηναίου, ως προς την υβριστική άποψή του για τους αρχαίους Μακεδόνες ή οποία είχε γίνει εν βρασμό ψυχής.

    Ο Α.Δ. Κεραμόπουλος, καμία σύγκριση με τον φιλόσοφο Καστοριάδη, πρόκειται για μεγάλη επιστημονική φυσιογνωμία διεθνούς κύρους, τόσο στο βιβλίο του "΄Έλληνες και Βόρειοι Γείτονες" όσο και στην μελέτη του "Η Καταγωγή των Αρχαίων Μακεδόνων" αποδεικνύει ότι οι αρχαίοι Μακεδόνες ήσαν ακραιφνείς Έλληνες.

    Άλλως τε, πως θα μπορούσαν να λάβουν μέρος στους Ολυμπιακούς Αγώνες και να κερδίσουν μάλιστα τρόπαιο, αν δεν ήσαν Έλληνες;

    Τώρα αν οι Έλληνες είναι Ρωμαίοι ή Ρωμιοί και τούμπαλιν, νομίζω ότι λίγο ενδιαφέρει κατά την παρούσα στιγμή, όταν ξεπουλιέται η Θράκη και υφιστάμεθα παντού τέτοιες καταστροφές και ταπεινώσεις!

    Η χώρα μας έχει διαλυθεί, η οικονομία της καταστράφηκε, η γλώσσα και η Ιστορία της αλλοιώθηκε και εμείς συζητάμε περί όνου σκιάς, ενώ κινδυνεύει η Θράκη και το Καστελόριζο!

    Στην Βλάστη λένε: "Τον λύκο τον εκούρευαν και αυτός φώναζε -Παν τα πρόβατα-!"


    Ευμένης ο Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Γιατί φωνάζουν και ειρωνεύονται, μερικοί;


    ΑΛΛΟ ΡΩΜ-ΑΙΟΣ , ΑΛΛΟ ΡΩΜ-ΙΟΣ !

    Δόξα τω Θεώ, η ελληνική γλώσσα είναι πλούσια και παρέχει πολλές δυνατότητες!Να σκάνε οι εχθροί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. sapphire, για τον Πουλιανό δεν έχεις καθόλου δίκιο. Ο άνθρωπος έχει κάνει πάρα πολλή δουλειά (σχετικά με την καταγωγή τών Ελλήνων) και την οποία ξεκίνησε από όταν ακόμα ήταν πρόσφυγας στην ΕΣΣΔ. Τα αποτελέσματά της επιβεβαιώνονται ανεξάρτητα σήμερα με τις μεθόδους του DNA. Δέχθηκε άγριο πόλεμο (με τραμπουκισμούς κλπ) από κάποιους καθηγητάδες τού ΑΠΘ και ελεεινά αήθεις λεκτικές επιθέσεις από τον Ευ. Βενιζέλο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ακριβώς Af. Όπως.... άλλο σαφρίδι και άλλο σαβρίδι και άλλο σαυρίδι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Λίγο χρόνο μετά τον θάνατό του, η χήρα του Αντωνίου Δ. Κεραμοπούλλου, Αικατερίνη (ή όπως ο Α.Δ.Κ. επρέσβευε Εκατερίνη, διότι προέρχεται από το Εκάτερος) πήρε μία επιστολή του Άρη Πουλιανού στην οποία ανέφερε ο Α.Π., ότι και αυτός συμφωνεί με την άποψη του Α.Δ.Κ. βάσει ιστορικών δεδομένων, τα οποία διερεύνησε επί τη βάσει ανθρωπολογικών δεδομένων. Ότι δηλαδή οι περισσότεροι κάτοικοι της FYROM είναι Έλληνες.

    Ο υπογράφων, ΥΕΑΜ τότε στην Σχολή Μηχανικού, είχε αναλάβει να κάνει μια ομιλία με βοήθημα την ΣΟΒΙΕΤΟΛΟΓΙΑ, που άπτετο και του "Μακεδονικού". Εκεί παρουσιαζόταν ο Α. Πουλιανός ως υπέρμαχος της άποψης ότι οι Έλληνες Μακεδόνες δεν είναι Έλληνες.

    Ο υπογράφων γνωρίζοντας την σχετική επιστολή του Πουλιανού προς τον Α.Δ. Κεραμόπουλλο, προσέφυγε στον τότε Διοικητή του Λόχου Υ.Ε.Α.Μ. Λοχαγό Μηχανικού κ. Οικ., έναν εξαίρετο αξιωματικό, τι να κάνει.

    Ο Δοικητής του Λόχου ΥΕΑΜ του συνέστησε, να αποφύγει τον σκόπελο και να μην αναφέρει τον Α. Πουλιανό στην ομιλία του.

    Όπερ και εποίησε ο υπογράφων.

    Ευμένης ο Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Aγαπητοί Φίλοι,

    Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω _θερμά_ για την συμμετοχή σας σε διάλογο.

    Αποφάσισα να μην απαντήσω σε πραγματικό χρόνο, διότι -όπως γράφω και στην πρώτη παράγραφο του κειμένου μου- είναι εύκολο ένα μπλογκ να καταλήξει σε αρένα. Δεν οφελούν κανέναν οι άμεσες απαντήσεις, στυλ προφορικού λόγου. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι λόγο επιστημονικό, τεκμηριωμένο.

    Η πατρίδα μας η Ελλάδα βρίσκεται σε υπαρκτό κίνδυνο αυτή την στιγμή. Σε πραγματικό χρόνο...θα έλεγα να συνεχίσουμε τον διάλογο, όταν περάσει η μπόρα που μάλλον έρχεται. Δεν είμαστε προφήτες, αλλά κάτι ψήνεται στην Μεσόγειο.

    Σεβόμενος συμβουλή ανθρώπου που εκτιμώ, σ' αυτό το μπλογκ, αποχωρώ για λίγο καιρό από αυτό το θέμα, διότι είναι ανούσιο και ανόητο να συγκρουόμαστε εν μέσω τέτοιας κρίσης.

    Αν περάσει η μπόρα σύντομα, θα επανέλθω με δεύτερο κείμενο, απαντώντας στα ενδιαφέροντα σχόλιά σας, τα οποία τα έχω αντιγράψει και σώσει στον Η/Υ μου, για να μην τα ξεχάσω.

    Η συζήτηση μας κατά βάθος αφορά σε ιστορικές πληγές του παρελθόντος και στην έλλειψη ελευθερίας έκφρασης στον τόπο μας. Αλλά μεσούσης μιας τέτοιας κρίσης, με την Τουρκία να έχει βγάλει τον στόλο της στην Μεσόγειο και ν' απειλεί το Καστελόριζο, πρέπει να είμαστε όλοι ενωμένοι.

    Θερμές Ευχαριστίες και Καλή Δύναμη!

    Κυριάκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.