11/9/11

Ο μυθικός κόσμος του Αισώπου

 της Ελίνας Γαληνού
"Λαγός την πτέρην έσειε, κακό της κεφαλής του..."
Διδάγματα σαν αυτό που αντλήσαμε στα παιδικά μας χρόνια από τα επιμύθια του Αισώπου, αποδείχτηκαν διαχρονικά και πάσης ηλικίας. Η αφήγηση των μύθων του, συνόδευε κάθε γενιά από το νανούρισμά της ως την βαθειά ωριμότητα των γηρατειών. Ο Αίσωπος από τη Φρυγία, ο δύσμορφος και βραδύγλωσσος σκλάβος, επινόησε μέσα από τα αφηγήματά του έναν κόσμο όπου η αρετή με την κακία αναμετρώνται συνεχώς και μας τον δίδαξε με συμβολισμούς και αλληγορίες.  Ο ίδιος στα χρόνια που ήταν δούλος, έλεγε "η φύση μου έδωσε ζωή ελεύθερη, οι άνθρωποι όμως σκλάβωσαν το σώμα μου". Η αγωνία του για τις συμφορές που μπορεί να σπείρει η αδικία, εμφανίζεται έντονα στους μύθους του.

Δεν γνωρίζουμε αν όλοι επινοήθηκαν από τον ίδιο ή κάποιοι αφορούν αρχαιότερους Ελληνες ή άλλους λαούς. Εχουμε όμως σίγουρα γευτεί την ηδονή που προκαλεί το συναίσθημα της κάθαρσης στις σύντομες γλυκόπικρες ιστοριούλες του. Με άλλοτε τη δικαίωση να προέρχεται από θείο δάκτυλο και άλλοτε μέσω του θριάμβου του σωστού και του έντιμου στοιχείου. Προ παντός όμως, του φυσιολογικού που συνεχώς αποκαλύπτει δυνάμεις και λύσεις ώστε να γελοιοποιήσει τις κακές πράξεις και πονηρές σκέψεις..
Ο Ηρόδοτος τον αποκαλούσε "λογοποιό", όμως στην Ιστορία πέρασε ως ο πατέρας του αρχαίου μύθου. Με το ευρύ παρατηρητικό του πνεύμα, τη βαθειά του σοφία, αποδοκίμαζε τη βία, την απάτη, τη μοχθηρία, την αλαζονεία και την πλεονεξία. Η πεποίθησή του ότι το καλό και το κακό επιστρέφονται στο πολλαπλάσιο σ΄εκείνους που το πράττουν, είναι κοινό χαρακτηριστικό στα αφηγήματά του. Ο Αίσωπος μας προσφέρει έναν κόσμο όπου ο έντιμος δικαιώνεται και επιβραβεύεται ενώ ο κακός εξευτελίζεται και ντροπιάζεται, ενώ τα όντα οφείλουν πάντα να προσπαθούν με γέλιο και πείσμα. Η διήγηση των μύθων του, έγινε αναπόσπαστο μέρος της ζωής του καθιστώντας τον δημοφιλή και αγαπητό στον κόσμο, που έτρεχε κοντά του να αντλήσει κάποιο χρήσιμο δίδαγμα στις δύσκολες στιγμές της ζωής. Κάποιες μαρτυρίες αναφέρουν ότι μετείχε στο Συμπόσιο των 7 σοφών της αρχαιότητας.  Οι μύθοι του διαδόθηκαν από στόμα σε στόμα και έφτασαν μέχρι την εποχή των Ελληνιστικών χρόνων, όπου συγκεντρώθηκαν και γράφτηκαν σε πεζό λόγο. Κάποιες επιλογές τους, πρωτοεκδόθηκαν από τον Δημήτριο Φαληρέα ενώ υπήρξαν και μεταγενέστερες εκδόσεις του πρώτου και δεύτερου μ.Χ αιώνα. Στην Ευρώπη, τυπώθηκαν σε χαρτί για πρώτη φορά στο Μιλάνο το 1479 μ.Χ . Λίγο πριν την ελληνική επανάσταση, τυπώθηκαν από τον Κοραή στο Παρίσι. Γενικά θεωρούνται ως σήμερα, από τα πλέον διαβασμένα και αγαπητά βιβλία στον κόσμο.
Με μια σειρά από παιχνίδια χειροτεχνίας και ιχνογραφίας, αυθόρμητες αποτυπώσεις με ανάλαφρη διάθεση, έντονες χρωματικές αντιθέσεις, ο εικαστικός Μανώλης Χάρος συνιστά στο κοινό τον μαγικό Αισώπειο κόσμο με τα μεστά διδάγματα. "Το βόδι με τον βάτραχο", "Η αλεπού", "Ο τζίτζικας και ο μέρμυγκας" είναι οι ζωικοί πρωταγωνιστές στο έργο του μυθοποιού, που ο καλλιτέχνης αναπαριστά μεταφέροντας ανάλογα με τις συνθήκες κάθε εποχής, διάφορα μηνύματα των εκάστοτε κοινωνικών και πολιτισμικών αιτημάτων. Η έκθεση με τα 25 έργα του, φιλοξενείται στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη από τις 6 Σεπτεμβρίου, αναβιώνοντας αναμνήσεις των παιδικών μας χρόνων, αλλά και την δύναμη ενός πνεύματος, που διατηρείται ζωντανό στον κόσμο εδώ και 2500 χρόνια!  

10 σχόλια:

  1. Πολύ ενδιαφέρον άρθρο. Όμως, ο Αίσωπος δεν διηγούνταν μύθους, αλλά παραμύθια. Είναι περίεργο που στα αρχαία ελληνικά, την τόσο πλούσια γλώσσα, δεν υπάρχει, απ' ό,τι ξέρω, η λέξη παραμύθι (παρά τον μύθο), που σημαίνει μία φανταστική ιστορία, την οποία διηγείται κάποιος με σκοπό να διδάξει (Αίσωπος, Χριστός-παραβολές), ή απλώς να διασκεδάσει (Χαλιμά, Άντερσεν, Γκρίμ κλπ).

    Ο μύθος είναι κάτι άλλο. Είναι μία μορφή κωδικοποιημένης Ιστορίας, η αφήγηση γεγονότων που έλαβαν χώρα και που μεταφέρονται κωδικοποιημένα στο συλλογικό υποσυνείδητο. Π.χ. ίσως το ελληνικό 12θεο, η ελληνική μυθολογία δηλαδή, να ανήκει στην κατηγορία αυτή. Αν είναι έτσι (γι αυτό αναφέρθηκα αποσπασματικά στο 12θεο), τότε ο Δίας που ανέτρεψε τον πατέρα του, Κρόνο (=> χρόνος που τρώει τα παιδιά του;), ίσως αφηγείται ένα αληθινό συμβάν που κάποτε έλαβε χώρα. Πού, πότε; Άγνωστο. Πολλοί σπεύδουν να πουν στην Ατλαντίδα, η οποία είναι επίσης μύθος και όχι παραμύθι. Εγώ λέω ΑΓΝΩΣΤΟ.

    Η αποκωδικοποίηση του μύθου θα προσέφερε πολλές ιστορικές γνώσεις, κάτι που δεν κάνει το παραμύθι, διότι, όπως είπα, είναι φανταστικό και εξυπηρετεί άλλους σκοπούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μπραβο Ελινα.Το αρθρο σου αυτο αναδημοσιευτηκε απο το "Surnames".
    Αντε να σε δουμε στους N.Y.Times.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μα πόσο άλλο υλικό να πάρουν οι N.Y.Times από τον Ινφογνώμονα επιτέλους;!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Anaconda
    Μηπως πρεπει να αρχισωμε να σε κρυβωμε μη σε χασωμε.Ηδη σε εχουν φοκαρει κατα πληροφοριες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Nativist. Ναί, το έχω σκεφτεί και εγώ αυτό για το λήμμα "μύθος" που ταυτίζεται με την "παραμυθία".

    Serg
    Ασε τώρα τα αστεία με τους Τάιμς, γιατί εκεί πάει το άλλο του Αισώπου "Ου συ με λοιδωρείς, αλλ΄ο τόπος.."
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Sterg, το να με κρύψεις είναι δύσκολο λόγω διαστάσεων...

    Το για ποιό λόγο θα μπορούσαν να με έχουν φοκάρει, αν όντως ισχύει κάτι τέτοιο, είναι απορίας άξιο: ούτε κάτι ιδιαίτερα ουσιώδες ή πρωτότυπο ή σημαντικό ή μη ευρέως λεγόμενο έχω πει, συνεπώς γιατί να με φοκάρουν;...

    Και τί να κάνω εγώ τώρα; Να πουλήσω την πατρίδα μου επειδή κάποιοι μπορεί να με έχουν φοκάρει; Έστω και μία λέξη μπορεί να σώσει πολλά. Τώρα, εάν κάποιοι με είχαν φοκάρει επειδή προστατεύω την πατρίδα μου, αυτό σημαίνει ότι κάτι ελάχιστο θα άξιζα για την πατρίδα μου, συνεπώς οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ελλάδας θα είχαν κάνει ήδη αυτό που λες - και όπως βλέπεις, δεν είμαι κρυμμένος. Συνεπώς δεν αξίζω και τίποτα ιδιαίτερο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Anaconda
    Παλι με παρεξηγησες στα λεγομενα.
    Δεν σε φοκαρισαν πρακτορες η εξωγηινοι.Στην αξια των γραφομενων σου φοκαραν ελκυομενοι απο την πατριωτικη φερορμονη που σκορπας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πατριωτική φερορμόνη; Εξαιρετικό! Το καλύτερο κοπλιμέντο που μου έχουν κάνει στη ζωή μου! Σ'ευχαριστώ από καρδιάς Sterg!

    ΥΓ. Αν όντως όμως φόκαραν στην αξία των λεγομένων μου βάσει αυτής της ιδιότητάς τους, μήπως ισχύει και αυτή η χαζή σκέψη που ανέφερα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πολύ χαίρομαι που στον ιστότοπό σας τον οποίο παρακολουθώ ανελλιπώς, αναρτήθηκε τέτοιου είδους θέμα.
    Εδωσε έδαφος για τον προβληματισμό περί μύθου και παραμυθιού, που αναπτύσσεται έτσι κι αλλιώς, λόγω συνθηκών....
    Welcome to the Club !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πολύ χαίρομαι που στον ιστότοπό σας τον οποίο παρακολουθώ ανελλιπώς, αναρτήθηκε τέτοιου είδους θέμα.
    Εδωσε έδαφος για τον προβληματισμό περί μύθου και παραμυθιού, που αναπτύσσεται έτσι κι αλλιώς, λόγω συνθηκών....
    Welcome to the Club !

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.