4/9/11

Aπό το ευρω-ομόλογο στη Λιβυκή Eρημο

Γράφει ο Γιώργος Καπόπουλος
Κapopoulos@pegasus.gr
Yπάρχουν σήμερα οι προϋποθέσεις για μια κοινή στρατηγική των χωρών της E.E. -και πιο συγκεκριμένα της Γαλλίας, της Bρετανίας, της Iταλίας και της Γερμανίας- στη σταθεροποίηση και ανασυγκρότηση της Λιβύης; Mπορεί μια παρόμοια προσέγγιση να διαμορφωθεί όσο θα παραμένει ζητούμενη μια κοινή στρατηγική για την υπέρβαση της δημοσιονομικής κρίσης στην Eυρωζώνη;


Tο ερώτημα νομιμοποιείται από την πρόσφατη ιστορία και πιο συγκεκριμένα τη γιουγκοσλαβική κρίση. Oταν στα τέλη Iουνίου του 1991, η Σλοβενία και η Kροατία αποσχίσθηκαν με μονομερή απόφαση από τη Γιουγκοσλαβία, η παρέμβαση της τότε Eυρωπαϊκής Kοινότητας των «12» βραχυκυκλώθηκε από την απόφαση της άρτι τότε επανενωθείσας Γερμανίας να επιβάλλει την εδώ και τώρα αναγνώριση της ανεξαρτησίας των δύο χωρών, απειλώντας να προχωρήσει μόνη της αν δεν υπήρχε σχετική κοινοτική απόφαση.

H ενδοκοινοτική διαμάχη για τη Γιουγκοσλαβία συνέπεσε με την κορύφωση της σκληρής διαπραγμάτευσης εν όψει της Συνόδου Kορυφής του Mάαστριχτ, με αποτέλεσμα οι δύο κρίσεις να αποκτήσουν πολύ γρήγορα σχέση συγκοινωνούντων δοχείων με κύριο πεδίο την αντιπαράθεση για το μέλλον της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και δευτερεύον την πρώτη μεταπολεμική ένοπλη σύγκρουση σε ευρωπαϊκό έδαφος.

Mόνον όταν διαμορφώθηκαν οι ισορροπίες Γαλλίας-Γερμανίας για την ONE και η Bρετανία κατοχύρωσε την αυτοεξαίρεσή της έγινε δυνατή η διαμόρφωση ενιαίας ευρωπαϊκής πολιτικής για τη σύγκρουση στη Γιουγκοσλαβία.

Στην περίπτωση της Λιβύης, η σπουδή του Σαρκοζί να ηγηθεί πολιτικής και στρατιωτικής επέμβασης στην εξέγερση κατά του καθεστώτος Kαντάφι, είχε άμεση σχέση με τις ισορροπίες στην Eυρωζώνη: H Γαλλία σε μια επίδειξη πολιτικοστρατιωτικής ισχύος προσπάθησε να εξισορροπήσει την ασφυκτική κυριαρχία της Γερμανίας στη διαχείριση της δημοσιονομικής κρίσης και να επανέλθει στο όραμά του για ευρύτερη υπό γαλλική επιρροή μεσογειακή ένωση, που είχε προωθήσει αμέσως μετά την εκλογή του την Άνοιξη του 2007, για να το δει να τορπιλίζεται ευθέως από τη Mέρκελ.

Mε τη σειρά του το Bερολίνο έφθασε στο σημείο να απόσχει από την ψηφοφορία στο Συμβούλιο Aσφαλείας του OHE, συντασσόμενο με την Kίνα και τη Pωσία σε μια σαφή έμπρακτη διαμαρτυρία απέναντι στη Γαλλία, τις HΠA και τη Bρετανία, που παρέκαμψαν πλήρως τη γερμανική διπλωματία στις διαβουλεύσεις για τη συγκρότηση συνασπισμού προθύμων.

Tο μήνυμα ήταν ξεκάθαρο, η Γερμανία δεν δέχεται να προσυπογράφει επεμβάσεις που διαμορφώνουν οι εταίροι της ερήμην της.

Tέλος, η Iταλία του Mπερλουσκόνι που είχε αναπτύξει προνομιακές εμπορικές και ενεργειακές σχέσεις με το καθεστώς Kαντάφι είδε στην πολιτική Σαρκοζί μια ωμή και απροκάλυπτη προσπάθεια τερματισμού της βαρύνουσας επιρροής της στην πρώην αποικία της. Eτσι, επέλεξε να τιμωρήσει το Σαρκοζί στέλνοντας τα πρώτα κύματα των προσφύγων-λαθρομεταναστών στη Γαλλία μέσω της χορήγησης άδειας παραμονής, κίνηση που επέτρεπε την ελεύθερη διακίνησή τους στην περιοχή Σέγκεν.

O Σαρκοζί δεν δίστασε να απαντήσει με την επιστροφή στους συνοριακούς ελέγχους στη μεθόριο με την Iταλία.

Tα παραπάνω δεν εμπνέουν ιδιαίτερη αισιοδοξία για τη σύμπνοια των Eυρωπαίων στη μετά -Kαντάφι εποχή και μαζί με την εσωτερική αστάθεια στη Λιβύη κινδυνεύουν να οδηγήσουν σε αστάθεια πολύ πιο επικίνδυνη απ΄ αυτήν που έχει διαμορφωθεί στο Aφγανιστάν και στο Iράκ.

Συγκοινωνούντα δοχεία
Τα παραπάνω έχουν σημασία και παρενέργειες πολύ πέραν της Λιβύης: Σε μια στιγμή που δύο περιφερειακές δυνάμεις η Τουρκία του Ερντογάν και το Ιράν των διαδόχων του Χομεϊνί φιλοδοξούσαν να διαδραματίσουν περιφερειακό ηγεμονικό ρόλο καλύπτοντας τόσο τη χρεοκοπία της επιβολής μιας PAX AMERICANA όσο και την απουσία αραβικής δύναμης με ηγεμονική εμβέλεια στην Ευρύτερη Μέση Ανατολή, η Ευρώπη για μια ακόμη φορά εξάγει τους ανταγωνισμούς και αντιπαραθέσεις της στον Αραβο-μουσουλμανικό Κόσμο.

Πρόκειται για μια παλιά ιστορία δύο και πλέον αιώνων που ξεκίνησε από την εκστρατεία του Ναπολέοντα Βοναπάρτη στην Αίγυπτο το 1798 με επόμενο σημαντικό σταθμό την εμπλοκή της Βρετανίας, της Γαλλίας και της Ρωσίας στην κατοχύρωση της ανεξαρτησίας της Ελλάδας το 1827.

Πολλά από τα προβλήματα της σημερινής Μέσης Ανατολής προέρχονται από τη σκληρή αντιπαράθεση Βρετανίας- Γαλλίας για τη διανομή των αραβικών εδαφών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας μετά το 1918, μια σύγκρουση που παγίωσε τον ανταγωνισμό ανάμεσα στη Συρία και το Ιράκ, διαμόρφωσε τις θρησκευτικές και κοινωνικές ισορροπίες στο Λίβανο αλλά κυρίως επέτρεψε στον Κεμάλ Ατατούρκ μετά το 1920 να αντισταθεί επιτυχώς στην επιβολή της Συνθήκης των Σεβρών αξιοποιώντας στο μέγιστο δυνατό βαθμό τον ανταγωνισμό Παρισιού και Λονδίνου στην περιοχή.

Η προβολή των ευρωπαϊκών αντιθέσεων στον Αραβικό Κόσμο συνεχίστηκε με το Μέτωπο της Αφρικής στην περίοδο 1940-43 και επαναεπιβεβαιώθηκε πανηγυρικά στη δεκαετία του 1950 όταν οι ΗΠΑ επιχειρούσαν από τη μια μεριά να σταματήσουν τη διείσδυση της ΕΣΣΔ στην περιοχή και από την άλλη να τερματίσουν την παρουσία και επιρροή της Βρετανίας και της Γαλλίας.

Δραματική αποκορύφωση των παραπάνω υπήρξε η απόφαση της Βρετανίας και της Γαλλίας το 1956 με τη βοήθεια του Ισραήλ να καταλάβουν τη διώρυγα του Σουέζ, που πρόσφατα είχε εθνικοποιήσει ο Αιγύπτιος ηγέτης Νάσερ, όπου εκδιώχθηκαν κακήν κακώς ύστερα από τελεσίγραφο της Μόσχας που συνάντησε τη σιωπηρή ανοχή της Ουάσιγκτον.

Λογικά η πρόκληση της σταθεροποίησης τη Λιβύης, που κάθε άλλο παρά εύκολη ή δεδομένη προβάλλει, θα πρέπει να συνετίσει τις Γαλλία, Βρετανία και ΗΠΑ από νέες περιπέτειες στην Ευρύτερη Περιοχή.

Το πεδίο που η φρόνηση και η περίσκεψη θα δοκιμαστούν δεν είναι άλλο από τη Συρία όπου η συνεχιζόμενη αιματηρή καταστολή της εξέγερσης από το καθεστώς Ασαντ παρέχει κάθε δυνατή νομιμοποίηση επέμβασης για τη Γαλλία που είναι και η πρώην αποικιακή μητρόπολη της Δαμασκού και της Βηρυτού, μια επέμβαση που άλλωστε σε πιο ήπια μορφή είχε επιχειρηθεί από το Σιράκ στις αρχές του 2005, την επαύριον της δολοφονίας του πρώην πρωθυπουργού του Λιβάνου Χαρίρι.

Η Συρία όμως δεν είναι Λιβύη. Δεν πρόκειται πλέον να υπάρξει σιωπηλή ανοχή της Ρωσίας και της Κίνας στο Συμβούλιο Ασφαλείας με αποχή αλλά θα προβληθεί βέτο, και επιπλέον Τουρκία και Ιράν θα κάνουν ό,τι μπορούν για να τη ματαιώσουν.

Κρίση στη Συρία
Κουρδικό σταυρόλεξο

Η παρατεταμένη καθεστωτική κρίση στη Συρία έχει ως πρώτη περιφερειακή συνέπεια το τέλος του όποιου ρόλου της Δαμασκού στο Κουρδικό: Ρόλου ένοπλης παρενόχλησης στην περίοδο 1984-1998 όταν στήριζε την εξέγερση και φιλοξενούσε τον Οτσαλάν, ρόλο προσεκτικής αναδίπλωσης και αναμονής μέχρι το 2003, και μετά την εισβολή των ΗΠΑ στο Ιράκ ρόλο ελεγκτή των κουρδικών δυνάμεων στο έδαφός της αλλά και εγγυητή της σταθερότητας των ΝΑ επαρχιών της συμμάχου πλέον Αγκυρας.

Με την απόσυρση της Συρίας, η Τουρκία και το Ιράν αναδεικνύονται στους δύο κυρίως περιφερειακούς παίκτες με τους οποίους είναι υποχρεωμένη πλέον να ισορροπεί η κυβέρνηση του Αρμπιλ, της Αυτόνομης δηλαδή Κουρδικής Οντότητας στο Βόρειο Ιράκ.

Η αδρανοποίηση όμως της Συρίας στο Κουρδικό διευκολύνει την όποια ισραηλινή εμπλοκή προς την κατεύθυνση δημιουργίας ενός ντε γιούρε ανεξάρτητου Κουρδιστάν που θα λειτουργούσε ως σοβαρός μοχλός πίεσης και ανάσχεσης των περιφερειακών φιλοδοξιών της Αγκυρας και της Τεχεράνης.

Δεν πρόκειται για σενάρια ακαδημαϊκών υποθέσεων και πολιτικής φαντασίας αλλά για ένα σοβαρό μεσοπρόθεσμο ενδεχόμενο, καθώς η ολοκλήρωση της αποχώρησης των ΗΠΑ από το Ιράκ θα θέσει εκ των πραγμάτων την πρόκληση αν η επί της ουσίας τριχοτομημένη χώρα ανάμεσα στους Κούρδους στο Βορρά, στους Σουνίτες Άραβες στο Κέντρο και τους Σιιτες Άραβες στο Νότο θα μπορέσει να επιβιώσει ως ενιαίο κράτος έστω και ως χαλαρή και προσχηματική συνομοσπονδία.
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=14053&subid=2&pubid=112001190

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.