4/3/19

Ποιό κράτος είναι καλό; Το αριστερό ή το δεξιό;

Κάποτε οι όροι «αριστερός» και «δεξιός» ήταν διακριτοί. Η δεξιά εκπροσωπούσε τον «καθωσπρέπει» αστό ο οποίος συνήθως εντασσόταν σε «συντηρητικό» περιβάλλον το οποίο συμπαθούσε την ιεραρχία και τους τύπους, οπότε κατά περίσταση υπήρχε φλερτ και με στρατιωτικούς και με βασιλικούς κύκλους. Ο αριστερός κουβαλούσε το νέο φρούτο του μπολσεβικισμού και της μεροληψίας υπέρ των προλετάριων και έτσι λογαριαζόταν πιο ανατρεπτικός και «επαναστάτης» και σε κάθε ευκαιρία ζητούσε ανατροπή της κατεστημένης ιεραρχίας των δεξιών, ώστε στην τελική να εγκαταστήσει τη δική του.
Αυτά τα ιδεολογικά φρούτα κράτησαν αρκετές δεκαετίες και η κάθε περίσταση δημιουργούσε και οικογενειακές παραδόσεις από γενιά σε γενιά: οικογένειες, αλλά και συνοικίες ή χωριά ακόμα που συγκέντρωναν προλετάριους και «επαναστάτες» βαφτίζονταν συλληβδην «αριστεροί» και οι αντίστοιχες κοινωνικές δομές που αποτελούνταν από τους παραδοσιακούς φορείς υψηλής πατροπαράδοτης ιεραρχίας ονομάζονταν «δεξιοί».

Από τότε πολλά άλλαξαν. Έγινε τεράστια μείξη των τάξεων και των άλλοτε διακριτών ιδεολογιών. Αριστεροί εγκαταστάθηκαν στα καλά προάστια, απέκτησαν διοικητικά προνόμια και πλούτο και κατέκτησαν τη δίκη τους ιεραρχία εντός του αστικού περιβάλλοντος.
 Αντιστοίχως, δεξιοί πετάχτηκαν εκτός της πατροπαράδοτης ιεραρχικής δομής και βρέθηκαν να αναζητούν το μεροκάματο σε περιβάλλοντα παραγωγής που ανήκαν σε αριστερούς. Ο πλούτος και η εξουσία πλέον δεν ταυτίζεται με κάποια ιδεολογία. Ο οριστικός αφανισμός των αριστεροδεξιών ιδεολογιών επήλθε οριστικά στην Ελλάδα με το ΠΑΣΟΚ, το οποίο κάτω από την ομπρέλα της «σοσιαλδημοκρατίας» ενέταξε το κεντρικό πολιτικό σκεπτικό: «να περνάμε καλά. Ό,τι φάμε και ό,τι πιούμε και ό,τι αρπάξει ο κολλητός μας. Αν δεν είσαι με μας, εσυ θα χάσεις». Και έτσι, πέρα από αριστερές και δεξιές, έφτιαξαν ένα μεγάλο πολύχρωμο πελατειακό κράτος.
Επομένως το κεντρικό πολιτικό ζητούμενο σήμερα στην Ελλάδα, αλλά και στη συντριπτική πλειοψηφία του δυτικού κόσμου, δεν είναι αριστερά ή δεξιά. Αυτά ξεπεράστηκαν ανεπιστρεπτί. Το βασικό ζητούμενο είναι το ποσοστό σύμφωνα με το οποίο το κράτος πρέπει να παρεμβαίνει στις ζωές μας. Αυτό ξεκινά από το 100% όπου βρίσκονται οι απολυταρχικές μορφές διοίκησης μέχρι το 0% όπου υπάρχει η άρνηση οποιασδήποτε κρατικής παρέμβασης. Αυτός είναι ο δείκτης ελευθερίας μιας κοινωνίας.
 Η τάση να κατεβαίνει ο δείκτης προς το μηδέν ονομάζεται φιλελευθερισμός και η τάση να ανεβαίνει ο δείκτης προς το εκατό ονομάζεται σοσιαλισμός. 
Το μηδέν ομοιάζει προς τη φυσική κατάσταση και το φυσικό δίκαιο: ο ισχυρός επιβιώνει και ο αδύναμος έχει λιγότερες πιθανότητες να διαιωνίσει τς γονίδιά του. Το εκατό ομοιάζει με τον σχηματισμό ενός παντοδύναμου κράτους που θα προστατεύει τους υπηκόους του με την προϋπόθεση να του εκχωρήσουν πλήρως τη φυσική τους ελευθερία. Η πιο χαρακτηριστική μορφή ενός τέτοιου παντοδύναμου κράτους περιγράφεται από τον Τόμας Χόμπς στο έργο του «Λεβιάθαν» το 1651. Ο «Λεβιάθαν» απεικονίζεται εύληπτα και χαριτωμένα στη συνημμένη εικόνα.
Ένας δείκτης για να δούμε πού βρίσκεται η χώρα μας σήμερα σε σχέση με τη συμμετοχή του κράτους στις ζωές μας, είναι το πόσο συμμετέχει το κράτος αυτό στο ΑΕΠ. Οι μετρήσεις κάνουν λόγο για ποσοστό κοντά στο 60%. Αυτό το 60% υπό ιδανικές συνθήκες θα σήμαινε 60% απώλεια ελευθερίας με αντάλλαγμα ισόποση προστασία της ζωής μας και αντίστοιχες κοινωνικές παροχές. 
Ωστόσο, η ανθρώπινη ιστορία απέδειξε ότι όσο περισσότερες ατομικές ελευθερίες εκχωρείς στο κράτος, τόσο χειρότερο κράτος δημιουργείς. Γιατί; Επειδή δημιουργείται ένα απρόσωπο τέρας με αναξιοκρατικές δομές το οποίο καταλήγει να ωφελεί τον στενό κυβερνητικό κύκλο και τους φίλους του και όχι την κοινωνία εν γένει.
 Ωστόσο η πλήρης κατάργηση του κράτους σημαίνει ότι μια κοινωνία δεν θα μπορεί τυπικά και ουσιαστικά να υφίσταται: δεν θα υπάρχουν θεσμοθετημένες κοινές παραδοχές ούτε σε επίπεδο άμυνας, ούτε σε επίπεδο δικαιοσύνης, θεσμοί που αποτελούν τη συνεκτική βάση μιας κοινωνίας. Μηδενική κρατική παρέμβαση σημαίνει επιστροφή στο φυσικό δίκαιο.
Αυτό που σήμερα πρέπει πρακτικά να επιδιώκουμε είναι η σταδιακή μείωση της κρατικής παρεμβατικότητας στις ζωές μας. Το κράτος πρέπει με μείωση δαπανών και μείωση φόρων (δηλαδή μείωση εξουσίας) να χάσει τουλάχιστον 20 ποσοστιαίες μονάδες συμμετοχής στο ΑΕΠ. 
Σταδιακά οι πολίτες πρέπει να αυξήσουν το ποσοστό ευθύνης και το ποσοστό ελευθερίας τους σε σχέση με την επιβίωσή τους μέσα στην κοινωνία. 
Το κράτος σήμερα σε ένα ευρωπαϊκό πολιτισμένο περιβάλλον οφείλει αφενός να αποτελεί το δίχτυ προστασίας για τους αδύναμους ανθρώπους και αφετέρου τον εγγυητή της ασφάλειας της ζωής και της ιδιοκτησίας των πολιτών. 
Τους πόρους γι αυτό το σκοπό πρέπει να τους αντλεί αποκλειστικά από ένα απλό και δίκαιο σύστημα φορολογίας με ενιαίους και σταθερούς συντελεστές, οι οποίοι δεν θα κάνουν διάκριση σε ιδιότητες και επαγγέλματα. Το κράτος που θα αναλάβει τη σημαντική αυτή δουλειά, πρέπει να απαρτίζεται από ικανούς διαχειριστές με όσο το δυνατόν υψηλότερο ηθικό ανάστημα προσανατολισμένο στο κοινό καλό.


Όποιες χώρες σήμερα ακολουθούν τις παραπάνω παραδοχές ακμάζουν και ανεβάζουν το επίπεδο ευμάρειας του κάθε πολίτη χωριστά. Όποιες παραμένουν φοβισμένες και εξαρτώμενες από το παντοδύναμο κράτος «Λεβιάθαν», καταντούν καχεκτικές και ευάλωτες σε οποιεσδήποτε αρνητικές διεθνείς συγκυρίες. Ο Λεβιάθαν, το τέρας του κράτους ζει από τον φόβο σου. Ζει από τη σχέση εξάρτησης που θέλει να καλλιεργήσει μεταξύ της αδιαμφισβήτητης εξουσίας του και του ενστίκτου αυτοσυντήρησής σου. Μην τρέφεις το τέρας. Κάντο μικρό για να σε προστατεύει. Αν το αφήσεις μεγάλο, θα σε κατασπαράξει.


4 σχόλια:

  1. Oσο ανεβαίνει η προσωπική δημιουργία δηλ. η ατομική παραγωγή,τόσο ισχυροποιείται το κράτος.
    Αυτή είναι μιά σχέση αναγκαστικής αλληλεπίδρασης του κράτους με τους πολίτες του.
    Αν το κράτος έχει 0% παρέμβαση,απλά καταργείται ο θεσμός του κράτους και ξαναγυρνάμε στον θεσμό των φέουδων,όπου πάλι όμως,τον ρόλο του κράτους παίζει ο φεουδάρχης ή έχουμε κοινωνικό χάος.
    Ετσι, ακυρώνεται όλη η κοινωνική δομή που αναπτύχθηκε διά μέσου των αιώνων.
    Δεν μπορεί να νοηθεί κοινωνία ή πολιτισμός χωρίς κάποιας μορφής κοινωνικης δομής και κάποιας μορφής κεντρικής εξουσίας ή καλύτερα κεντρικής διοίκησης.
    Ετσι,περισσότερη σημασία έχει το δίκαιο ενός συστήματος παρά η μορφή του.

    Ο ενιαίος φορολογικός συντελεστής είναι δίκαιος και είναι η εύκολη αρχή που όμως το κράτος αρνείται επί χρόνια να το κάνει.(Θέλει όμως να είναι μέλος ενός οικονομικού συστήματος,όπως η ΟΝΕ που δεν πείθει απόλυτα ως δίκαιο.)

    Το να πληρώνεται ο εργαζόμενος ανάλογα με τις ανάγκες του, εφ'όσον εργάζεται όσο αποδοτικά χρήζει και εφ'όσον η επιχείρηση έχει το ανάλογο κέρδος είναι επίσης δίκαιο.

    Η εκμετάλλευση του πόπολου από τον φεουδάρχη ή του λαού από τους κρατικούς υπαλλήλους ή των εργατών από τους επιχειρηματίες, δεν μπορεί να γίνει ανεκτό γιατί δεν είναι δίκαιο.
    Δεν είναι δίκαιο να μειώνονται οι μισθοί και οι συντάξεις ,χωρίς να μειώνονται οι μισθοί των βουλευτών.

    Ετσι,αν υποθέσουμε ότι μιά βιομηχανία έχει πλήρως αυτοματοποιημένο παραγωγικό σύστημα,έχει ανάγκη γιά λιγότερα εργατικά χέρια.Το κέρδος της όμως θα πρέπει είτε να επαναεπενδύεται οπότε θα αυξηθεί έτι περαιτέρω η παραγωγή και άρα το κέρδος κάποια στιγμή θα πρέπει να αναδιανέμεται σε όσους δεν βρίσκουν εργασία εξαιτίας των μηχανών.Αυτό σημαίνει δικαιοσύνη.
    Δεν μπορεί το περίσσειο κέρδος να μεταφέρεται σε τράπεζες στην Ελβετία.
    Γιατί αυτό είναι άδικο.
    Εννοιες βασικές,αλλά κατά πόσο άργε κατανοητές σε ένα κόσμο κατά κύριο λόγο "φιλελεύθερο" δηλ. άναρχο;

    Αν ο επιχειρηματίας καταφεύγει στην αισχροκέρδεια γιατί είναι επιρρεπής στον υπερκαταναλωτισμό και στον θησαυρισμό,αυτό δεν είναι κοινωνικά δίκαιο.

    Αρα,το μεγαλύτρο πρόβλημα σαν κοινωνία είναι να βρούμε την χρυσή τομή στο τι είναι δίκαιο,γιατί αυτό ίσως είναι η κινητήρια δύναμη γιά αύξηση της παραγωγής και επιβίωσης του κράτους.
    Δεν είπαμε να δανειστούμε,ούτε να υπερδανειστούμε χωρίς προοπτική αύξησης της παραγωγής,γιατί αυτό είναι επίσης άδικο.
    Αρα, γιά να ανέχεται ο εργάτης τον εργοδότη του ή θα πρέπει να έχει την νοοτροπία του δούλου εφ'όσον ο επιχειρηματίας είναι καιροσκόπος ή να εκπαιδευτεί ο εργοδότης να είναι οραματιστής κι'όχι αισχρός κερδοσκόπος.
    Το δε κράτος έχει την υποχρέωση όχι να υπερφορολογεί, ούτε να είναι επιχειρηματίας,αλλά να δίνει κοινωνική παιδεία σε εργοδότες και εργαζομένους,όπως και να τους κατευθύνει προς συγκεκριμένες ανάγκες παραγωγής και ήδη εργασίας.
    Ετσι,ένας βιομηχανικός εργάτης π.χ. θα πρέπει να κατευθύνεται προς αγροτικές εργασίες εφ'οσον ο βιομηχανικός τομέας παρουσιάζει μείωση θέσεων,αλλά και ο γεωργός-παραγωγός θα πρέπει να ξέρει ότι δεν μπορεί να απασχολεί έναν εργάτη ως ευκαιριακό πληβείο ,όπως τους μετανάστες, χωρίς ψυχή και ζωή, όπως γίνεται τώρα.
    Γιά να το κάνει αυτό όμως,θα πρέπει να του γίνει υπόδειξη από μέρους του κράτους,το οποίο θα πρέπει να είναι με την σειρά του σεβαστό,να αυξήσει την καλλιεργούμενη γη π.χ. ή να μπεί σε νέες πιό κερδοφόρες παραγωγές ή να χρησιμοποιήσει νέες μεθόδους καλλιέργειας.

    Ειδάλλως,η κοινωνία θα φυλλορροεί χωρίς σταματημό,χωρίς επιστροφή,πνιγμένη σε έναν άκρατο ατομικισμό και παραδομένη στο χάος, όπως ακριβώς γίνεται τώρα.

    Ελεος!!! ποιός φιλελευθερισμός και ποιός σοσιαλισμός;
    Ποιά ΟΝΕ και τρίχες κατσαρές;
    Μυαλό χρειάζεται.Τίποτα άλλο.
    Οι κερδοσκόποι στην πυρά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν υπάρχουν έτοιμες λύσεις που από "έδρας" θα εφαρμόζονται από άλογους πιθήκους σε άλλους άλογους πιθήκους.
    Υπάρχουν προβλήματα στα οποία πρέπει να βρίσκεις κάθε φορά μιά λύση.
    Και οι λύσεις πρέπει να τις σκέφτεσαι αντλώντας από ό,τι γνώσεις μπορείς να αποκτήσεις από άλλους, όπως και από όσες νέες ιδέες μπορείς να ανακαλύψεις μόνος σου,βάση πάντα της λογικής και του κοινού καλού και όχι του ατομικισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. INEQUALLITY IN THE USA
    by NICHOLAS ΚRISTOF 24-7-2014
    November 6, 2010
    Our Banana Republic
    By NICHOLAS D. KRISTOF

    NEW YORK TIMES Economists Take Aim at Wealth Inequality
    By NELSON D. SCHWARTZJAN. 3, 2016

    The Great Divergence:
    Introducing the Great Divergence
    By Timothy NoahPosted Friday, Sept. 3, 2010, at 3:06 PM ET

    http://www.slate.com/id/2266025/entry/2266026


    Τα τρία ανωτέρω άρθρα των New York Times, δίδουν μια εικόνα του προβληματισμού και του ενδιαφέροντος που έχει προσελκύσει το σοβαρό αυτό της συγκεντρώσεως του πλούτου στους ολίγους.

    Ευμένης Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κνενα κρατος δεν ειναι καλο , καλο ειναι το Ελληνικο Εθνος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.