27/9/09

Πρωτογενές δίκαιο με βάση «ιρλανδικό μοντέλο»

Σημείωμα των Ηνωμένων Εθνών για τουρκικές μεθοδεύσεις με επίκεντρο το περιουσιακό.Η συγκατάθεση της Κυβέρνησης Χριστόφια για παραχώρηση πρωτοκόλλου εγγυήσεων με καθεστώς πρωτογενούς δικαίου στην Ιρλανδία, άνοιξε την όρεξη της Τουρκίας που διεκδικεί από την Ε.Ε. ανάλογες ρυθμίσεις στο Κυπριακό, κάτι που δεν αποκλείει ο ΟΗΕ, όπως προκύπτει από σημείωμα προς τον Λιν Πάσκο


Μπούμερανγκ για την Κυβέρνηση Χριστόφια καθίσταται η συγκατάθεση που έδωσε στη Σύνοδο Κορυφής του περασμένου Ιουνίου αναφορικά με την εκπόνηση ενός «πρωτοκόλλου εγγυήσεων» με νομικό καθεστώς «πρωτογενούς δικαίου» για την Ιρλανδία, καθώς το μοντέλο αυτό, αποτελεί πλέον την «πυξίδα» ανάλογων επιδιώξεων και διεκδικήσεων από την Άγκυρα στο Κυπριακό. Στόχος να περιορίσει την επιστροφή Ε/κ προσφύγων και να διασφαλίσει διά παντός, και χωρίς δυνατότητα προσφυγής στο Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, τη νομιμοποίηση της κατοχής των περιουσιών στα κατεχόμενα.

Σημείωμα των Ηνωμένων Εθνών, ημερομηνίας 21 Ιουλίου 2009, το οποίο εξασφάλισε και αποκαλύπτει ο «Φ», καταδεικνύει ότι η Τουρκία κινείται προς αξιοποίηση του νομικού καθεστώτος που διέπει το «Ιρλανδικό μοντέλο» αλλά και του «προηγούμενου» που δημιούργησε η απόφαση των κρατών-μελών της Ε.Ε, περιλαμβανομένης της Κυπριακής Δημοκρατίας να παραχωρήσουν νομικές εγγυήσεις σε επίπεδο πρωτογενούς δικαίου προς την Ιρλανδία.

Σύμφωνα με το σημείωμα του ΟΗΕ, η Τουρκία παρακολουθεί στενά το ζήτημα, προκειμένου να διασφαλίσει επίσης μέσω πρωτογενούς δικαίου, παρεκκλίσεις στο περιουσιακό καθώς και τον διαχωρισμό της ταυτότητας του τουρκοκυπριακού συνιστώντος κρατιδίου, κάτι που θα αποτελούσε μια πολύ σοβαρή και επικίνδυνη εξέλιξη τόσο για τους Ε/κ πρόσφυγες, όσο και για την ίδια την υπόσταση της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Το σημείωμα ετοιμάστηκε με αποκλειστικό στόχο την ενημέρωση του Βοηθού Γενικού Γραμματέα Λιν Πάσκο, κάτι που εκ των πραγμάτων καταδεικνύει τη σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζουν τα Ηνωμένα Έθνη το «ιρλανδικό προηγούμενο» και τις πολιτικές του προεκτάσεις στην επίλυση του Κυπριακού. Σύμφωνα με το σημείωμα, «η Τουρκία φαίνεται να παρακολουθεί πολύ στενά την εξέλιξη των νομικών εγγυήσεων που δόθηκαν στην Ιρλανδία, ειδικά σε σχέση με την επίλυση του κυπριακού προβλήματος», επιδιώκοντας την εξασφάλιση ανάλογου νομικού καθεστώτος πρωτογενούς δικαίου, κάτι που όχι μόνο δεν αποκλείουν τα Ηνωμένα Έθνη, αλλά φαίνεται να θεωρούν ως πιθανό.

Άλλωστε, το σημείωμα προς τον Λιν Πάσκο επισημαίνει μεταξύ άλλων:

1.«Η Ευρωπαϊκή Ένωση επανειλημμένα έχει δώσει έμφαση στη βούλησή της να υιοθετήσει μια κυπριακή συγκεκριμένη λύση. Το ιρλανδικό παράδειγμα υπογραμμίζει μια συνεχιζόμενη ελαστικότητα και πολιτική βούληση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να διευκολύνει κράτη-μέλη στις πλέον ευρείες προσπάθειες ολοκλήρωσής της». Με άλλα λόγια, το σημείωμα του ΟΗΕ, πέρα από τη διασύνδεση Ιρλανδικού μοντέλου-Κυπριακού, δημιουργεί την εντύπωση ότι η Ε.Ε θα μπορούσε να υιοθετήσει αναλόγως αιτήματα με άξονα το πρωτογενές δίκαιο και στην περίπτωση της Κύπρου, με βάση το Ιρλανδικό «προηγούμενο», αλλά και την «ελαστικότητα» που επιδεικνύει…

2.«Ένα τουρκοκυπριακό αίτημα-κλειδί είναι όπως μια οποιαδήποτε λύση περιλαμβάνει παρεκκλίσεις από το ευρωπαϊκό κεκτημένο, ειδικά σε θέματα περιουσιών». Στο σημείωμα αφήνεται να αιωρείται ένα ερωτηματικό, κατά πόσον οι παρεκκλίσεις που επιδιώκονται από την τουρκική πλευρά θα είναι προσωρινές ή μόνιμες, ενώ γίνεται αναφορά στις εκ διαμέτρου αντίθετες θέσεις των μερών. Σε άλλο εισαγωγικό καλυπτικό σημείωμα του ΟΗΕ, αναφέρεται επίσης ότι στόχος των παρεκκλίσεων που επιδιώκονται από την τουρκική πλευρά είναι η «διασφάλιση του διαχωρισμού της ταυτότητας του τουρκοκυπριακού συνιστώντος κρατιδίου και του χαρακτήρα της διζωνικότητας».

3.Είναι επίσης ξεκάθαρο ότι η λύση στο σύνολό της πρέπει να είναι νομικώς σταθερή (legallycertain), προκειμένου να είναι ανθεκτική σε αντιδικία και διεκδικήσεις στα ευρωπαϊκά δικαστήρια, επισημαίνεται στο σημείωμα προς τον Λιν Πάσκο. Προφανής στόχος της τουρκικής πλευράς, όπως συνάγεται ευθέως από το σημείωμα του ΟΗΕ, είναι να στερήσει τη δυνατότητα προσβολής των προνοιών της λύσης επί του περιουσιακού στο Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, νομιμοποιώντας μέσω πρωτογενούς δικαίου την υφαρπαγή των ελληνοκυπριακών περιουσιών στο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου.

Το έγγραφο των Ηνωμένων Εθνών, υπενθυμίζει λεπτομερώς τις αποφάσεις που λήφθηκαν στη Σύνοδο Κορυφής στις 18-19 Ιουνίου 2009 και τις εγγυήσεις που παραχωρήθηκαν στην Ιρλανδία, ως αντάλλαγμα, προκειμένου να θέσει τη Συνθήκη της Λισσαβόνας σε δεύτερο δημοψήφισμα, το οποίο θα διεξαχθεί την ερχόμενη Παρασκευή, 2 Οκτωβρίου.

Κύκλοι στις Βρυξέλλες συνδέουν το δεύτερο δημοψήφισμα στην Ιρλανδία για τη Συνθήκη της Λισσαβόνας με ένα δεύτερο ενδεχόμενο δημοψήφισμα στην Κύπρο για την επίλυση του Κυπριακού και υποστηρίζουν ότι και στην περίπτωση αυτή θα μπορούσαν να υπάρξουν παρεκκλίσεις σε επίπεδο πρωτογενούς δικαίου, προκειμένου να «διασφαλιστεί» η μονιμότητα των προνοιών της λύσης, υιοθετώντας και πλασάροντας τουρκικές θέσεις και επιχειρήματα…

Ο Ταλάτ ζήτησε από Ε.Ε. «ιρλανδική μεταχείριση»
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ του «Φ» αναφέρουν ότι στην διάρκεια των πρόσφατων επαφών του στην έδρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Τ/κ ηγέτης Μεχμέτ Αλί Ταλάτ επιστράτευσε το «Ιρλανδικό μοντέλο» ζητώντας από τις Βρυξέλλες «ανάλογη μεταχείριση» και νομικές εγγυήσεις σε επίπεδο πρωτογενούς δικαίου σε διάφορες πτυχές του Κυπριακού. Όπως και στο σημείωμα του ΟΗΕ, ο Μεχμέτ Αλί Ταλάτ ζήτησε μόνιμες παρεκκλίσεις από το ευρωπαϊκό κεκτημένο κυρίως στο περιουσιακό, με προφανή στόχο τη δημιουργία μιας ομπρέλας νόμιμης και μόνιμης διασφάλισης της κατοχής ελληνοκυπριακών περιουσιών στα κατεχόμενα.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Ευρωπαίοι συνομιλητές του Μεχμέτ Αλί Ταλάτ δεν τον αποθάρρυναν, υποστηρίζοντας ότι η Ε.Ε είναι σε θέση να υιοθετήσει οποιανδήποτε λύση συμφωνηθεί μεταξύ των δύο πλευρών στην Κύπρο.

Συναφείς πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κ. Ταλάτ ανάλωσε μεγάλο μέρος των επαφών του, προτάσσοντας τα «προβλήματα» τα οποία, όπως είπε, αντιμετωπίζει ο Πρόεδρος Χριστόφιας στην προσπάθεια λύσης του Κυπριακού. Επικεντρώθηκε στον «κακό ρόλο» που σύμφωνα με τον ίδιο διαδραματίζουν κάποια ελληνοκυπριακά πολιτικά κόμματα, αλλά και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Σε κάποιο πάντως σημείο της συζήτησης, ο κ. Ταλάτ ερωτήθηκε από κάποιον εκ των συνομιλητών του ποια είναι τα προβλήματα που ο ίδιος αντιμετωπίζει στην προσπάθεια επίλυσης του Κυπριακού, κάτι πάντως στο οποίο δεν απάντησε...

«Απόφαση προηγούμενο»
ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣπου έλαβαν τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ιρλανδία στη Σύνοδο της 18ης και 19ης Ιουνίου 2009 δεν φαίνονται εκ πρώτης όψεως να σχετίζονται με το Κυπριακό. Αποτελούν ένα νομικό καθεστώς εγγυήσεων που είχε ως στόχο την ικανοποίηση του αιτήματος του Δουβλίνου προκειμένου να θέσει σε δεύτερο δημοψήφισμα την επικύρωση της Συνθήκης της Λισαβόνας. Οι εγγυήσεις αυτές καθαυτές δεν προκαλούν προβληματισμό καθώς αφορούν στη λογική διατήρησης της ουδετερότητας της Ιρλανδίας σε θέματα άμυνας και ασφάλειας, καθώς και στη διασφάλιση της εθνικής της πολιτικής σε θέματα φορολογίας και κοινωνικής πολιτικής, με επίκεντρο τις αμβλώσεις.

Ωστόσο, η νομική επένδυση των εγγυήσεων αυτών θα έπρεπε να είχε προκαλέσει προβληματισμό, αν μη τι άλλο, καθώς οι Κυβερνήσεις των κρατών-μελών περιλαμβανομέ- νης και της Κυπριακής Κυβέρνησης, έδωσαν τη συγκατάθεσή τους για την εκπόνηση ενός Πρωτοκόλλου, το οποίο θα ενσωματωθεί σε μια μελλοντική Συνθήκη, πιθανότητα στη Συνθήκη Προσχώρησης της Κροατίας, μετά από τρία περίπου χρόνια, αποκτώντας καθεστώς «πρωτογενούς δικαίου».

Οι ρυθμίσεις αυτές και η «ελαστικότητα» την οποία επέδειξαν οι Βρυξέλλες αλλά και τα κράτη-μέλη της Ε.Ε, «μνημονεύονται» στο σημείωμα του ΟΗΕ προς τον Λιν Πάσκο και όπως ήταν αναμενόμενο για όσους ασχολήθηκαν με το θέμα, άνοιξαν την όρεξη της Τουρκίας και του Μεχμέτ Αλί Ταλάτ, οι οποίοι προσβλέπουν σε εξασφάλιση ανάλογων νομικών ρυθμίσεων σε επίπεδο «πρωτογενούς δικαίου» και στην περίπτωση επίλυσης του Κυπριακού.

Ο «Φ» είχε επισημάνει πριν αλλά και μετά τη λήψη της απόφασης της Συνόδου Κορυφής του περασμένου Ιουνίου, ότι η έγκριση ενός καθεστώτος εγγυήσεων πρωτογενούς δικαίου για την Ιρλανδία θα έβαζε «υποθήκη» για λογαριασμό της Άγκυρας και του Μεχμέτ Αλί Ταλάτ, προκειμένου να διεκδικήσουν ανάλογες ρυθμίσεις και μόνιμες παρεκκλίσεις στο Κυπριακό. Ωστόσο, ούτε η πολιτειακή ηγεσία (Κυβέρνηση), αλλά ούτε και η πολιτική ηγεσία της Κύπρου (αντιπολίτευση και συμπολίτευση) έδειξαν να αντιλαμβάνονται τις διαστάσεις που προσλαμβάνουν οι αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής.

Η Άγκυρα βεβαίως τις κατέγραψε, τις επικαλείται και διεκδικεί ανάλογη «ελαστικότητα» εκ μέρους της Ε.Ε και στο Κυπριακό. Και ήδη δίνει στίγμα προθέσεων ότι επιδιώκει μόνιμες παρεκκλίσεις σε επίπεδο πρωτογενούς δικαίου, επιστρατεύοντας το «προηγούμενο» που προκάλεσε η απόφαση της Συνόδου Κορυφής του Ιουνίου για την Ιρλανδία, την οποία προσυπέγραψε και η Κυπριακή Κυβέρνηση…

ΠΑΥΛΟΣ ΞΑΝΘΟΥΛΗΣ
ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.