17/9/09

Βασικός στόχος της αμερικανικής κατασκοπείας η Κίνα

Σύμφωνα με τη νέα Έκθεση της αμερικανικής Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, η Κίνα κατατάσσεται ανάμεσα στις τέσσερις πρώτες χώρες-στόχους της αμερικανικής κατασκοπείας για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, αναφέρει η κινεζική ημερησία "Σάουθ Τσάινα Μόρνινγκ Ποστ" (South China Morning Post), η οποία εκδίδεται στο Χονγκ Κονγκ.


"Η Κίνα έχει πολλά κοινά συμφέροντα με τις ΗΠΑ, αλλά ο συνεχώς αυξανόμενος εκσυγχρονισμός της στον τομέα των αμυντικών εξοπλισμών και η επικέντρωση της διπλωματίας της στις παγκόσμιες φυσικές πηγές πρώτων υλών, είναι οι βασικοί παράγοντες που καθιστούν την Κίνα μια σύνθετη παγκόσμια πρόκληση", αναφέρει χαρακτηριστικά η Έκθεση του νέου Αμερικανού Διευθυντή Πληροφοριών της κυβέρνησης Ομπάμα, κ. Ντένις Μπλέρ (Dennis Blair). Στο ίδιο επίπεδο απειλητικότητας με την Κίνα, η αμερικανική Έκθεση εντάσσει το Ιράν, τη Βόρεια Κορέα και την ανερχόμενη Ρωσία, ως οι χώρες που μπορούν να αποτελέσουν σοβαρή απειλή για τα αμερικανικά συμφέροντα, χρησιμοποιώντας παραδοσιακές ή σύγχρονες μεθόδους σύγκρουσης.

Η απάντηση του Πεκίνου ήταν άμεση, με την εκπρόσωπο Τύπου του υπουργείου Εξωτερικών, κα Τζιανγκ Γιου, να ζητά από την Ουάσιγκτον να εγκαταλείψει την ψυχροπολεμική της λογική και τις φοβίες του παρελθόντος, σύμφωνα με την κινεζική ημερησία "Τσάινα Ντέιλι" (China Daily). "Η αμερικανική κυβέρνηση οφείλει να διορθώσει τα λάθη που περιέχονται στην Έκθεση της Υπηρεσίας Πληροφοριών, λάθη τα οποία δημιουργούν ψευδείς εντυπώσεις στον αμερικανικό λαό και επηρεάζουν την αμοιβαία εμπιστοσύνη που επικρατεί στις σχέσεις Κίνας - ΗΠΑ", τόνισε η κα Τζιανγκ.

H νέα αμερικανική Έκθεση δημιουργεί νέα δεδομένα στις σινο-αμερικανικές σχέσεις και γενικότερα στην εξωτερική πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση Ομπάμα, δεδομένου ότι η προηγούμενη Έκθεση που είχε γίνει το 2005 επί κυβέρνησης Μπους δεν είχε καμία αναφορά σε συγκεκριμένα κράτη, αλλά αναφερόταν γενικά στον "πόλεμο κατά της τρομοκρατίας" και στην ανάγκη ανασύνταξης της αμερικανικής κατασκοπείας, αναφέρει η "Σάουθ Τσάινα Μόρνινγκ Ποστ". H τελευταία όμως Έκθεση εστιάζεται στο "νέο στρατηγικό περιβάλλον" που περιλαμβάνει τις ενδεχόμενες προκλήσεις από συγκεκριμένα κράτη, θέτοντας σε δεύτερη μοίρα τον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας και την οικονομική, περιβαλλοντική και ενεργειακή διπλωματία.

Ένα άλλο σημείο της Έκθεσης το οποίο αναλύει η εφημερίδα "Σάουθ Τσάινα Μόρνινγκ Ποστ" είναι η επισήμανση ότι η αμερικανική κατασκοπεία δυσκολεύεται πολύ να συλλέξει σημαντικές πληροφορίες από το Πεκίνο, αλλά και το γεγονός ότι οι ΗΠΑ δεν μπορούν να κατανοήσουν τη λογική που κρύβεται πίσω από τον αυξανόμενο στρατιωτικό εξοπλισμό της Κίνας. "Όπως συνέβαινε και με την Σοβιετική Ένωση, έτσι και τώρα με την Κίνα, έχουμε έλλειψη ενημέρωσης και δεν μπορούμε να καταλάβουμε τις προθέσεις πίσω από την ρητορική του Πεκίνου. Μόνο που τώρα βρισκόμαστε σε μια διαφορετική ιστορική συγκυρία με διαφορετικές προκλήσεις", ανέφερε αξιωματούχος του Πενταγώνου, σύμφωνα με την κινεζική εφημερίδα.

Ειδική αναφορά γίνεται στην αμερικανική Έκθεση σχετικά με τον πόλεμο στον κυβερνοχώρο. "Είναι βέβαιο ότι οι ΗΠΑ συχνά διογκώνουν τις απειλές που μπορεί να προκαλέσει η Κίνα στον κυβερνοχώρο, αλλά σίγουρα και η Κίνα έχει γίνει πολύ πιο επιθετική τα τελευταία χρόνια στον τομέα αυτό", δηλώνει σχετικά ο Διευθυντής της κινεζικής κυβερνητικής ομάδας αντιμετώπισης απειλών στον κυβερνοχώρο. "Το γεγονός αυτό όμως της κινεζικής επιθετικότητας οφείλεται στις επιθέσεις που δέχτηκε την τελευταία δεκαετία από τις ΗΠΑ", επισημαίνει ο Κινέζος αξιωματούχος που αρνήθηκε να δώσει το όνομά του στην "Σάουθ Τσάινα Μόρνινγκ Ποστ" για λόγους ασφαλείας. Η Κίνα όμως δεν μπορεί να αποτελέσει απειλή για την Αμερική καθώς όπως παραδέχεται η κινεζική πλευρά, η Κίνα είναι 4-5 χρόνια πίσω στην τεχνολογική γνώση, κι ακόμη μαθαίνει από τις ΗΠΑ. "Μόνο σε περίπτωση πολέμου η Κίνα θα πραγματοποιήσει επίθεση στους αμερικανικούς κυβερνητικούς και στρατιωτικούς διακομιστές (servers)", επισημαίνει ο Κινέζος αξιωματούχος "γιατί διαφορετικά θα ήταν σαν να επιτίθετο ο μαθητής στο δάσκαλό του".

Βέβαια, όπως παρατηρεί η "Σάουθ Τσάινα Μόρνινγκ Ποστ", η νέα Έκθεση του κ. Ντένις Μπλερ αντικατοπτρίζει και την περίπλοκη και σύνθετη θέση που κατέχει η Κίνα στην αμερικανική εξωτερική πολιτική και διπλωματία, όπου συχνά μεταλλάσσεται από απειλή σε συμμαχική δύναμη. Έτσι, για τις διεθνείς απειλές της τρομοκρατίας και της διάδοσης πυρηνικών όπλων είναι απαραίτητη η σύμπραξη ΗΠΑ - Κίνας, σύμφωνα με την Έκθεση, αλλά στους τομείς της ασφάλειας στο διαδίκτυο, της αντικατασκοπείας και της συγκέντρωσης πληροφοριών, η Κίνα αποτελεί άμεσο ανταγωνιστή των αμερικανικών συμφερόντων. Γι' αυτό το λόγο άλλωστε, τόσο δυτικοί όσο και ασιάτες διπλωμάτες χαρακτήρισαν την Έκθεση ως ειλικρινή και ρεαλιστική, αλλά εμπεριέχει στοιχεία που θα ενοχλήσουν το Πεκίνο.-

Πηγή: Express.gr

3 σχόλια:

  1. China to unveil new weapons systems in National Day parade
    www.chinaview.cn 2009-09-16 23:33:29 Print

    By Xinhua writer Yan Hao

    BEIJING, Sept. 16 (Xinhua) -- Fifty-two types of new weapon systems developed with China's own technologies, including airborne early warning and control (AEWC) aircraft, will be showcased at the military parade celebrating the 60th anniversary of the founding of New China.

    Further cutting-edge weaponry would include sophisticated radar, unmanned aerial vehicles (UAV) and satellite communication devices of the People's Liberation Army (PLA), Lieutenant General Fang Fenghui, general director of the parade, told Xinhua Wednesday.

    The Oct. 1 parade would also show personnel and equipment from the navy, air force and China's ballistic missile corps, Fang said.

    Fang did not identify the specific models of the weapon systems but said all of the weapons are tagged: "Made in China".

    "They (the weapon systems) embody the ongoing transformation of the PLA from a labor-intensive force to technology-intensive might be capable of joint operations in modern warfare," said Fang, who is also commander of the PLA's Beijing Military Area Command.

    "The weapon systems to be shown in the parade also showcase the ability of the PLA to carry out diverse military missions," he said.

    There will be 56 regiments on the ground and in the air during the parade, symbolizing the country's 56 ethnic groups marching along the road of socialism with Chinese characteristics in solidarity, Fang said.

    Fourteen of the regiments will march through Chang'an Avenue on foot, 30 in wheeled transport and 12 will take to the air.

    All the troops in the parade will be dressed in PLA 07-type uniforms and most of them are from generations born in the 1980s and 1990s.

    Compared with the previous military parade on National Day 10 years ago, this one would have less troops and equipment but increased high-tech weaponry and special force units, Fang said.

    http://news.xinhuanet.com/english/2009-09/16/content_12065213.htm

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Gates endorses new U.S. bomber project
    Wed Sep 16, 2009 2:26pm EDT

    Email | Print |
    Share
    | Reprints | Single Page
    [-] Text [+]

    By Jim Wolf

    NATIONAL HARBOR, Maryland (Reuters) - Defense Secretary Robert Gates threw his support on Wednesday behind an on-again, off-again plan to develop a new long-range U.S. bomber, citing the military modernization of China.

    "I am committed to seeing the United States has an airborne long-range strike capability," Gates said at an annual conference of the U.S. Air Force Association, an advocacy group.

    He said the United States should be less concerned with a toe-to-toe challenge from "countries like China" and "more concerned with their ability to disrupt our freedom of movement and narrow our strategic options."

    Gates referred to investments that "could threaten America's primary way to project power and help allies in the Pacific - in particular our forward air bases and carrier strike groups." He cited the threat from cyber- and anti-satellite warfare, anti-air and anti-ship weaponry as well as ballistic missiles.

    "This would degrade the effectiveness of short-range fighters and put more of a premium on being able to strike from over the horizon - whatever form that capability might take," Gates said.

    As recently as April, Gates pulled the plug on a potential $15 billion effort to build a new bomber to follow the radar-evading B-2, designed by Northrop Grumman Corp in the 1980s.

    "We will not pursue a development program for a follow-on Air Force bomber until we have a better understanding of the need, the requirement, and the technology," Gates said on April 6 while outlining his priorities for the fiscal 2010 defense budget.

    He said at the time the issue would be examined as part of the Quadrennial Defense Review, the Pentagon's blueprint for the next four years.

    In endorsing a follow-on bomber on Wednesday, "a prospective B-3, if you will," Gates noted the congressionally mandated review was still under way.

    But he said whatever system might be chosen to meet the requirement - whether manned, unmanned or some combination of the two - "it should be one that realistically can be produced in the numbers originally envisioned."

    The B-2 ended up costing some $2 billion each, because less than one-sixth of a planned 132-bomber fleet were built.

    The Air Force has been keen to develop a new long-range strike capability by 2018, an effort likely to cost at least $15 billion, according to Barry Watts, a defense expert at the Center for Strategic and Budgetary Assessments, a research group in Washington D.C.

    The future bomber likely would need an unrefueled combat radius of 2,500 nautical miles, measured from the last mid-air refueling spot in "friendly" air space, Watts said in a telephone interview.

    In January 2008, Boeing Co and Lockheed Martin Corp announced they would partner in pursuit of an anticipated U.S. Air Force "next-generation" bomber program.

    As the incumbent, Northrop Grumman looks forward to competing to bring its know-how to bear on the B-2's replacement, said Randy Belote, a company spokesman.

    (Editing by Alison Williams)

    http://www.reuters.com/article/politicsNews/idUSTRE58F53R20090916

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. DNI Announces $75 Billion Intelligence Budget
    September 16th, 2009 by Steven Aftergood

    At a media roundtable last March 26 (pdf), Director of National Intelligence Dennis C. Blair said that “I see my job as making sure that out of this almost 100,000 people and $45 billion that we spend, we get the absolute best intelligence to the President.”

    But speaking to reporters yesterday (pdf) about the release of the new National Intelligence Strategy, he said “we’re talking about the very important business of a blueprint to run this 200,000-person, $75 billion national enterprise in intelligence.”

    Despite these disparate accounts, the U.S. intelligence community did not double in size over the past six months, nor did it receive a new injection of $30 billion in funds. Rather, the DNI was describing a consolidated budget for both the National Intelligence Program (NIP), which supports national policymakers, and the Military Intelligence Program (MIP), which supports military operations and activities. See “Secretive spending on U.S. intelligence disclosed” by Adam Entous, Reuters, September 15.

    While the NIP budget has been disclosed for the last two years ($43.5 billion in 2007, $47.5 billion in 2008), an official figure for the MIP had not previously been released (although it is not formally classified, an ODNI spokesman told Spencer Ackerman of the Washington Independent).

    “This old distinction between military and non-military intelligence is no longer relevant,” DNI Blair said yesterday. “The problems that we face in the world have strong military, diplomatic, economic and other aspects that all work together and need to be supported by an interlocked and interweaving set of intelligence activities.”

    However, the distinction between military and non-military intelligence remains significant in policy and budgetary terms, because while the DNI leads the National Intelligence Program, the Military Intelligence Program is directed by the Secretary of Defense.

    Among other things, the new budget disclosure reveals that military intelligence spending has kept pace with the dramatic increase in national intelligence spending since 9/11.

    When the budget for tactical military intelligence was inadvertently disclosed in a congressional document in 1994, it was $10.4 billion, at a time when the national intelligence budget was $16.3 billion (“Congress Mistakenly Publishes Intelligence Budget,” Secrecy & Government Bulletin, number 41, November 1994). Since that time, spending in both categories has remained roughly proportional, as both have nearly tripled in size.

    For all of his new budgetary candor, the DNI’s budget classification policies are incoherent and poorly justified. As recently as this year, the ODNI said that the 2006 budget for the National Intelligence Program must stay classified, even though the 2007 and 2008 budget figures had already been declassified and released. (“ODNI Denies Release of 2006 Intelligence Budget Figure,” Secrecy News, January 14, 2009).

    http://www.fas.org/blog/secrecy/2009/09/75_billion_budget.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.